Olikohan sanomalehden
luokkakonetta suunniteltaessa mietitty muutosta? Ne ovat eri asioita, millaista
on nyt, ja mihin ollaan menossa. Entä omituisen samanaikainen Ylen arvokone?
Syöjän
kannalta pitkittäisleikkaus makkarasta on toista kuin poikkileikkaus, ainakin leivän
päällä.
Tämä blogi
on eliitin eli väestön viiden tai kahden prosentin temmellyskenttä. Jaettiin
yhteiskunta neljään, kuuteen tai kahdeksan ryhmään, ensin makkara leikataan.
Ensimmäinen siivu vasemmalta on eliitti. Paloittelun jälkeen sille etsitään
tunnusmerkit. Valitettavasti toisen pään palanen eli ne joilla ei ole mitään,
ei toivoakaan, on kohtalaisesti kuvattavissa jopa rahalla.
Toivottavasti
sosiologit yrittävät yhdistää nämä kaksi konetta, toisin sanoen niitä varten
esimuokatun aineiston. Selityksissä vilahtaa esiin huono-osaisten ongelma. He
eivät vastaa kyselytutkimuksissa. Se eli jaksamattomuus on heidän kohtaloaan.
Seurauksesta tehdään yleensä syy, niin nytkin. Sosiaaliturvalla eläminen on ”oma
vika”, luultavasti siis myös kehitysvammaisilla. Kirkon johdolla saarnattiin
ennen, että köyhyys on laiskuutta.
Eliitin
kuvailusta puuttuu nytkin yksi keskeinen piirre. Eliitillä on rahaa ja toimeliaisuutta,
joka kohdistuu usein omituisiin asioihin, kuten golfiin tai oopperaan. Eliitin
oikeastaan määrittelee mahdollisuuden lisäksi kyky vaihtaa toimeliaisuuden
kohteita ja tapa muuttaa mielipiteitä.
Osa siitä,
mitä opiskelemme taide- ja kulttuurihistoriassa ja suurin osa kulutuksen
historiaa on eliitin oikuttelua, jolla on tapana piankin suodattua alemmas,
muille ryhmille.
Kuukausiliitteen
jutun kirjoittajat Saska Saarikoski ja Esa Mäkinen kuvailevat Säätytalolle
sijoitettujen esimerkkihenkilöiden seurallisuutta ja puheliaisuutta. Siinä he
tulevat paljastaneeksi tarinan virheen. Kaikki läsnä olleet olivat
kirjailijoita. Mutta kaikki kirjailijat kuuluvat eliittiin!
Kiitos
kysymästä, tunnen ja olen tuntenut harvinaisen paljon kirjailijoita ja tiedän,
että suurimmalla osalla tekee rahasta niin tiukkaa, ettei suomalaisten
keskipalkka (3 100 euroa kuussa) tule lähellekään, ja koulutus on
tutkintoina mitattuna sitä ja tätä. Mutta sanalla ”eliitti” ei voi olla
(urheilun ja finanssimaailman ulkopuolella, jotka ovat molemmat viihteellistä
näennäistoimintaa) muuta merkitystä kuin näkökulmien artikuloiminen. Siksi on
puolustettavaa, että myös professorit, joissa on paljon ummehtunutta ja ahdasta
väkeä, on luettu tuohon ryhmään. Ja tuomarit!
Minä olisin
aloittanut keskustelun katsomalla teatraalisesti ympärilleni ja sanomalla:
kukaan teistä ei usko Jumalaan, konstantinopolilais-nikealaisen
uskontunnustuksen tarkoittamalla tavalla. Näiden olisi ollut pakko myöntää
väite todeksi. Tuon on muuten ollut eliitin tunnusmerkki joitakin vuosisatoja. Joko
ei uskota tai sitten on sorvattu henkilökohtainen, mielellään säyseäksi
kuvailtu jumala.
Tässä on nyt
kirkon ongelma. Kolme oppositiojohtajaa ovat Jumalan äänestäjiä, mutta
hallitusryhmistä vain yksi ministeri (Urpilainen) on äännellyt siihen suuntaan.
Kokoomuksesta ja ruotsalaista ei saisi paljon irti. Kertokaa te minulle, olenko
aivan erehtynyt, kun en muista vihreiden ryhmistä ensimmäistäkään
hengellisyyteen leimautunutta henkilöä? Ehkä se johtuisi siitä, että vihreät ja
vasemmistoliike ovat kilpailijoita eli itsekin hengellisiä liikkeitä.
Taitavaksi osoittautunut
keskustapuolueen Juha Sipilä muuten vastasi eiliseen laestadiolaisuutta
koskeneeseen kirjoitukseeni jo puolitoista vuotta sitten kertomalla, että
kristittynä hän ei pidä itseään epäilyistä huolimatta tuon liikkeen miehenä,
koska hänelle omantunnon vapaus on keskeinen asia, toisin kuin
rauhanyhdistykselle.
Suomalaisten
arvoista on mitattu myös lain ja omantunnon suhdetta. Se ei ole varsinaisesti
uusi kysymys.
Kaksi
tuttua asiaa jäi siinä yhteydessä maininnatta. Ei ole perustetta pitää lain
kunnioituksesta puhuttaessa kiinni lain teknisestä määritelmästä. Tieliikennelaki
ei ole mielestäni ”laki”. On tuhat
vastaavaa ”lakia”. Tuntuisi oudolta puhua painelaitelaista ja omastatunnosta
tai moraalista.
Toiseksi
ympäristö- ja muita ajankohtaisasioita ajatellen – lakia voi rikkoa oman
ymmärryksensä ja tuntonsa vaatimusten vuoksi, mutta siitä rangaistaan silti.
Ylevät tarkoitusperät eivät välttämättä vaikuta edes seuraamukseen, joka
asiassa tuomitaan. Lain rikkominen muuten voi olla joskus jopa moraalinen velvollisuus.
Mieleeni ei tule esimerkkiä Suomesta eikä nykyajasta. Ehkä kevyemmän salassapitovelvollisuuden
rikkominen vaaran ilmeisesti uhatessa ihmisen keskeisiä oikeuksia.
Hesarin luokkakoneen ongelma oli yläpää eli "eliitiksi" kutsuttu ryhmä, johon pääsi yli 5000 euron tuloilla ja tietyllä sosiaalisella ja kultuurisella pääomalla. Tämä ei riittävästi erotele tuota ryhmään: suuret talouselämän pomot, kuten B. Wahlroos ja J. Ollila eivät minusta todellakaan kuulu samaan yhteiskuntaluokkaan kuin J. Donner. "Kuohukermalle"(tulot väh 20.000 euroa) olisi tullut luoda oma luokka, koska tämän ryhmän alemmista ryhmistä selvästä poikkeavat tulot, kulutustottumukset ja arvot selittävät nyky-Suomen tilan: raha on kaiken mitta ja köyhyys on jokaisen oma syy.
VastaaPoistaMinun mielestäni Wahlroosilla ja Donnerilla on keskenään enemmän luokkayhtäläisyyttä kuin Ollilalla, enkä tarkoita nyt äidinkieltä.
PoistaOn se hauska tämä luokkakone. Kun vastasin rehellisesti (kaikki yliopistolliset tutkinnot ja tutkijan palkka), sain tulokseksi vähäosainen ja kulttuurinen luokka eliitti. Jos taas huijasin tuloni moninkertaisiksi ja väitin olevani Seiskaa - se on kai joku kuvajulkaisu - lukeva ammattikoulutettu yrittäjä nousin eliittiin, kulttuurinen luokka duunari. Vaikka olenkin vähäisen osani hyväksynyt, en oikein tunnistanut itseäni "luokkani" kuvauksesta. Sinällään on tietysti hyvä, että tässä koneessa on erikseen kulttuurinen luokka, mutta silti tuntuu hieman siltä, että tulotaso korostuu liikaa.
VastaaPoistaKoska SE tuo "ydinpommi"losahtaa?
VastaaPoistaMinusta tuo punerva nelijalkainen esittää porsasta, ja on siten viittaus Islamiin.
PoistaRauhalan tutkimus 60-luvulla pisti ammatit arvostusjärjestykseen, kunnanvaltuustojen jäsenet arvioijina. Paimenpoika jäi viimeiseksi, vähiten arvostetuksi. Mielenkiintoista oli, että tosi eliitti sai arvostelussa ilmeisesti arvon + ääretön eli heitä ei arvioitu ollenkaan. Näitä olivat mm. eri oikeuksien presidentit.
VastaaPoistajtapio
No, tuosta luokkajakojustustakin huomaa, ettei Kuukausiliitteen toimitus ole ollut oikein tolkussaaan..tämä selittää myös ko. toimituksen suorittaman Vuoden blogisti-valinnan.
VastaaPoistaKysyin minäkin luokkakoneelta omaa yhteiskuntaluokkaani nyky-Suomessa. Syötin koneelle entisen ammattini, kuukausiansiot, harrastukset ja isän ammatin. Yksi kohta mietitytti: vaihtoehtoina oli joko töissä tai työtön. Eläkeläisenä panin rastin kohtaan työtön. Kone ilmoitti minun kuuluvan henkilökohtaisen elämäntilanteeni vuoksi vähäosaisten alimpaan luokkaan. Luokittelikohan kone minut paaria-luokkaan sen vuosi, että olen eläkeläinen, vai sen vuoksi, etten harrasta golfia ja purjehdusta. Tulorajat mielestäni ylitin.
VastaaPoista" Kertokaa minulle, olenko aivan erehtynyt, kun en muista vihreiden ryhmistä ainuttakaan hengellisesti leimautunutta henkilöä"
VastaaPoistaSkeptikko-lehti 4/2013 kertoo tutkimuksesta jonka mukaan vaihtoehtohoitoihin, kuoleman jälkeiseen elämään, onnennumeroihin ja kädestäennustamiseen uskovat eniten vihreiden kannattajat. Kun taas Kristillisdemokraatit eivät olleet juuri ollenkaan taikauskoisia, poikkeuksena uskominen kuoleman jälkeiseen elämään.
Jukka Relander on ollut käsittääkseni perustamassa Armon vihreät- liikettä vastavoimaksi vihreiden piirissä aika popularistiselle kirkkovastaisuudelle. Hieno teko mielestäni.
PoistaJuha Sipilä ei käsittääkseni olekaan laestadiolaisuuden päähaaraan vanhoillis-lestadiolaisiin kuuluvia, vaan häntä lähinnä on jokin pienempi lestadiolaisuuden muoto, ei kuitenkaan korpelalaisuus, johon arvelen ansiosta palkitun blogistimmekin pyrkivän jäseneksi, kunhan ensin googlaa katekismuksen sanoin "Mitä se on?"
VastaaPoistaOnnittelut palkinnosta! t. Maajussi
Hyvä!
VastaaPoistaYLE:n kone luokittelee blogistin ja minut "Vasemmistoliberaaleiksi". Termi on käännetty amerikasta ja tarkoitukseltaan halventava "Pinko Liberal".
AW
Arvon blogistiila taitaa olla vinoutunut kuva golfin harrastajista. Kai sitä ns eliitin parissakin harrastetaan..
VastaaPoistaOmasta peliseurastani kyllä löytyy ihan tavallisia tallaajia. On poliisia, sähkömistä, opettajaa
taksirenkiä, palomiestä.. Kentät parkkipaikallakin valtaosa autoista ihan keskiluokkaisten rotteloita..
Tämän vuoksi en itse voi harrastaa golfia, kun sitä nykyään pelaavat niin demarit kuin työmiehetkin.
PoistaImagonihan siinä kärsisi.
Lakia ja omaatuntoa voi venyttää. Toisilla venyy enemmän, toisilla vähemmän, mutta siis venyy...
VastaaPoistaMitähän ne vaatturi Kettusen jutun jeppet olis vastanneet Kemppisen kyselyyn. Ties vaikka montakin vihreää tai muuta näkemyksellistä olis löytynyt!
Tuosta laillisuudesta olisin kanssasi vähän eri mieltä. Se, mitä lakeja ihminen tuntee erityisen sitoviksi ja mitä pitää ainoastaan teknisluonteisina määräyksinä, riippuu vahvasti ihmisen kokemusmaailmasta ja koulutuksesta. Esimerkkisi painelaitelaista on osuva. Sinulle painelaitelainsäädäntö on malliesimerkki puhtaan teknisistä määräyksistä, mutta konetekniikan insinöörille kyseisen lainsäädännön noudattaminen voi olla aito omantunnonkysymys. Sellainen kysymys, jonka vuoksi ollaan valmiita riitelemään ja ottamaan isoja tappioitakin, mahdollisesti jopa potkut. Monille niistäkin insinööreistä, joiden suhde aiheeseen on vähemmän fanaattinen, on teknisen lainsäädännön noudattaminen iso kysymys. Sellainen kysymys, joka ratkaisee, voiko laskea pään tyynyyn hyvällä omallatunnolla vai ei. Ne määräykset eivät nimittäin ole ihan tyhmiä ja erityisesti nykyään laissa säädetään vain yleisistä turvallisuusperiaatteista. Jos ei voisi itsekään vakuuttua, että ne täyttyvät, ei voisi kyllä katsoa peilikuvaansa silmiin.
VastaaPoistaUskoisin, että kirjanpitolaki on samantapainen asia. Itse en kykene tuntemaan kovin suuria omantunnontuskia, jos olen rahastonhoitaja pienessä yhdistyksessä ja kirjanpito on keskellä vuotta viisi kuukautta jäljessä. Tämähän rikkoo kyllä kirjanpitoasetusta, mutta ei tuo määräys neljän kuukauden välein tehtävistä tilikirjauksista tunnu moraalisesti velvoittavalta. Kunhan kirjanpito on tilikauden päättyessä kunnossa, kaikista tapahtumista kuitit ja vieraat rahat eivät ole menneet sekaisin omien kanssa, on asia omantuntoni kannalta OK. Voisin silti kuvitella, että sukulaisnaiseni, kirjanpitäjä ammatiltaan, olisi samassa tilanteessa sekaisin huolesta ja pahasta omastatunnosta.
Professori Kemppinen kyseli "Vihreiden ryhmien" "hengelliseksi leimautuneita". Jos nyt aloitetaan Vihreän liiton eduskuntaryhmästä, niin kansanedustaja Johanna Karimäki on ainakin toiminut rippileirin isosena (ks. http://www.johannakarimaki.fi/kuka-olen/). Vihreän liiton valtakunnallisiin jäsenjärjestöihin on jo muutaman vuoden kuulunut Armon Vihreät, jossa on juuri seurakunnissa/kirkossa vaikuttavia, jopa työssä olevia puolueen jäseniä (ks. http://yhdistykset.vihreat.fi/armon.vihreat/). Piisaakos tämä aluksi?
VastaaPoistaTestit testaavat milloin mitäkin, mutta aina testin tekijöitä. Itse armeijan ns. "älykkyystestissä" yritin tehdä sen verran paljon - mutta en liikaa - vääriä vastauksia, että en olisi joutunut au-kouluun. - Vittu, tyhmyyttäni vastasin liian paljon oikein.
VastaaPoistaVuonna 1948 ensimmäisen kerran testattiin koko palvelukseen saapumiserä... (äh, mitä suomea!). Siis sinä vuonna alokkaille esitettiin, koko Valtakunnassa, 10 kysymystä. Haluttiin tietää sen ikäisten (poikaihmisten) sivistystaso. Muistan vain kaksi kysymystä, helpoimman ja vaikeimman. Helpoin oli: "Kuka on Suomen presidentti?" 97,2 % tiesi että Sauli Niinistö. (Huom! vastaus on mukautettu nykypäivää vastaavaksi.) Vaikein kysymys, jonka tiesi... oliko se nyt 3,7... kuului että: "Miten on ymmärrettävissä että kaksi varpusta syö nopeammin kapallisen kauroja kuin kaksi hevosta?"
Ehdotettiin mm. että "hevosen turpa ei mahdu kappaan", tai että "en usko". Mutta vastaukset ovat vääriä.
Kiinnostaa tietää, että mikä on oikea vastaus tähän vaikeaan kysymykseen. (Olisi näet vastannut juuri tuon "en usko").
PoistaKaipa se on aika vaikea varpusen hevosta syödä. Edes kahden varpusen. Kaurojen syöminen taitaa olla vähän helpompaa vaikka aikaa menisikin.
PoistaOikea vastaus on: varpuset eivät syö hevosia.
PoistaSuomenkieltä on pakko taivuttaa näin:
Yksi varpunen syö nopeammin 1/2 kapallista kauroja kuin yhden hevosen. Kaksi varpusta syö nopeammin kapallisen kauroja kuin kaksi hevosta. Kolme varpusta... etc.
Vanha kompa. Varpuset eivät syö hevosia.
PoistaKahden hevosen syöminen on pitkä prosessi kahdelle varpuselle elikkä paskahottiselle, toisin kuin kaurakapan syönti. Eli hyvin se on ymmärrettävissä.
PoistaKysymys on kevätpörriäis-tyyliä eli ei varpuset syö hevosia lainkaan.
Poista(Epäilen samalla kyllä koko kysymyksen todenperäisyyttä, ettei vaan Mikis muista väärin?)
Kotikyläni Pitkäsalmessa on valtava kahtia hajonnut siirtolohkare nimeltään Hopeavaha. Lasten uskoa oli tapana koetella sanomalla: "Uskotko että Pitkäsalmessa on Hopeavahan kivet ja jos otan kengät jalasta, jaksan hypätä niiden yli.
PoistaÄlkää nyt, hyvänen aika, heittelkö mua kivillä. Kertomani on totta. Eikä kysymys ole mistään ns. kompakysymyksestä. Suomenkieli taipuu näin.
PoistaLukekaa ite, ellette usko, Suomen Kuvalehden vuosikerta 1948 läpi.
Ps. Voisin kysyä teiltä myös sitä - jos minua huvittaisi kysyä teiltä enää mitään - että millä rataosuudella Suomessa ensimmäisen kerran junassa oli ravintolavaunu? En tiedä pystyykö sen googlettamaan, ehkä varmaan, mutta minulla on Suomen Kuvalehti jonka kannessa on höyryveturi joku puhkuu lähtöintoa... Pietariin.
Ensimmäinen juna Suomessa jossa oli ravintolavaunu kulki Turku-Pietari reittiä. (Tai Pietari-Turku, se on sama asia.)
Myös uskonnosta uskaltaisin olla eri mieltä. Jopa tuo mainitsemasi konstantinopolilais-nikeialaisuus on varsin elitististä. Useimmille rivikristityille ne seikat, joihin tuo termi viittaa, ovat hartauselämässä yhdentekeviä. Jos ihminen tosissaan on pohtinut asiaa ja päätynyt vakaumukseen siitä, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa ja Poika täydellisesti ihminen, täöydellisesti Jumala kummankaan luonnon siitä muuttumatta tai sekoittumatta, mutta samalla luontojen ollessa täydellisesti erottelemattomissa, on kyseinen ihminen pohtinut vähän liikaa. Ei normaali kristitty mieti näitä.
VastaaPoistaVaikka itse olen edellä olevaa mieltä vakaasti ja toivon tämän uskoni voivani elämälläni tunnustaa, pitäisin tällaista teologismia silti vähän epäilyttävänä. En nimittäin psykologisesti hirveästi eroa elitistisestä deististä tai teististä, sillä tämä usko on seurausta pitkähköstä oppihistoriaan tutustumisesta, ei sellainen omakohtaisen heräämisen tulos, jota useimmat kansanomaiset herätysliikkeet pitävät ihailtavana. Eiköhän Jeesus minut silti tässä vajaavaisuudessanikin pelasta.
Kun vaikutatte viisaalta mieheltä, sallinette kysyä ja voinette vastata, oliko Jumalaa vaikkapa 72000 vuotta sitten olemassa Teidän käsityksenne mukaan?
PoistaVai vaatiiko Jumaluus tiedostavaa ihmisyyttä ollakseen olemassa?
Oman ymmärrykseni mukaan Jumala on ikuinen. Hän on olemassa ajassa ja sen ulkopuolella. Eli Jumala oli jo ennen kuin aika alkoi ja on vielä sittenkin, kun se päättyy. Mitenkäs Luojaa voisi luotu ihmismieli rajoittaa?
PoistaKäytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei Jumala voi olla tavallisen aika-avaruus-jatkumon rajoittama. Jos meidän kolmiulotteista maailmaamme ajattelee ajan virrassa eteenpäin keikkuvana lastuna, Jumala on tuon virran rannoilla ja kaikkialla virran alun ja lopunkin ympärillä.
Ja juuri tätä teologisointia ja metafysiikkaa vierastan. Näin minä itselleni asiaa selitän, mutta eihän ihminen voi tämmöistä ymmärtää. Kyse on hämärästä aavistuksesta, ei muusta.
Itse ajattelen niin, että jos jumala on olemassa, niin hän/se on myös se virta, samoin se keikkuva lastu. Ei siis vain ympärillä, vaan myös Se. Niinhän palava pensaskin Moosekselle vastasi nimeä kysyttäessä: "Minä Olen."
PoistaOlisiko tämä ajatteluni zeniläistä panteismia? Zeniläistä siksi, kun siinä on alussa tuo "jos".
Onpahan ainakin yksi vaiva mielestä pois, kun tietää, ettei jumalaa ole. Tämän ymmärtämiseen ei nimenomaan ymmärtämistä tarvitse.
PoistaJuha Sipilä on Rauhan sanalaisia, ei siis osa tätä Pentikäisten edustamaa sadantuhannen ihmisen kansanliikettä.
VastaaPoista"Taitavaksi osoittautunut keskustapuolueen Juha Sipilä muuten vastasi eiliseen laestadiolaisuutta koskeneeseen kirjoitukseeni jo puolitoista vuotta sitten kertomalla, että kristittynä hän ei pidä itseään epäilyistä huolimatta tuon liikkeen miehenä, koska hänelle omantunnon vapaus on keskeinen asia, toisin kuin rauhanyhdistykselle."
VastaaPoistaOmantunnon vapaus. Miksi joidenkin omatunto sallii tai on sallinut ristiinnaulitsemisia, ihmissyöntiä, roviolla polttamisia ja muuta kivaa. Varmaan Sipilä tarkoittaakin ajattelun vapautta. Omatunto, talonpoikaisjärki, terve järki, kaikenlaista ne ovat sallineet. Niihin ei voi luottaa pennin vertaa.
"Kun muutin hiukan otsikkoa, kaikki kirjoitukset vuodesta 2005 muuttuivat. En keksi tähän hätään keinoa, jolla osoittaisin, että oli jossain vaiheessa professori ja sitten eläkkeellä oleva professori, mahdollisesti emeritus."
VastaaPoista?
Älähän oo milläsäkään. Siellä kuule on kamaa muillakin, jonka kanssa voi tulla vähä hikka.
tukka nousee pystyyn, kun henkilö on kunnon vaihteella päässy pseudoanonyymina ilmaisemaan sisintään. Tämä oli Sisu/Homma-foorumeilla mielenkiintoista seurattavaa, esimerkiksi nimimerkkien Nro 6 (Sampo Terho), Trojanda (Halla-Aho), tai Ironmistress, Vasarahammer… siis eihän siellä ole vain persuja, vaan eritoten kokjugend on ja ollut näissä sairaalloisen kansalliskiihkon saastanlevityskeskuksissa läsnä, melkein alusta asti: Wille Rydman, Saul Schubak, S. Koski ym. sitten vielä kaikki muut ..professoritason tummanpuhuvaa kaappisellaista, tai ne nickit, jotka jättävät fiksusti puumerkikseen pienen suomenkielen virheensä, kuten U. Appelsin.
Tämänkin homma”verkoston” läpivalaisu olisi hyvä tutkivan journalismin aihe, jos siellä nyt vielä on joku saastavapaa, joka tarttuu asiaan, Long Play kai ainakin, Yle MOT.
.
Varpuskommenttiin.
VastaaPoistaOlin kuitata:
ja tältä pohjalta tulee ymmärtää ne meitä kouluttaneet kapiaiset 60/70 luvuilla.
Mutta ei nyt aivan sentään.
Joka porukkaan mahtuu vähintäänkin monenlaista.
n.2kk jälkeen ensimmäiset iltalomat myönnettiin palikkatestin pohjalta.
Kyllä söi miestä jos ei edes 9- :aa saanut.