En olisi
katsonut Ville Haapasalon Jäämeri-sarjaa Ylen Teemalta, koska olin nähnyt
erilaisia pätkiä hänen ohjelmistaan kiinnostuksetta. Nyt halusin Kuolan
niemimaan ja Valkoisen meren rannan. Olen niistä kovin kiinnostunut. Eräässä sotakirjassa
mainitaan suomalainen kaukopartio, joka kävi tutkimassa uuden, Muurmannin radan
rikkomisen kyseenalaiseksi iloksi muuttaneen poikkiradan Arkangeliin. Kovimman
tason partiomiehet ilmoittivat, että tuolla seudulla ainoa mieleen tuleva
ajatus on, miten täältä pääsee mahdollisimman nopeasti pois.
Televisiossa
nähty vahvisti vaikutelman. Voi arvailla, kauanko noin aurinkoista päivää
joutui odottamaan. Seutu on sateen maailmaa. Jotkut yllättyvät vieläkin
tiedosta, joka innosti Bjarmian retkiä. Siellä oli sula meri ja vesitiet vaikka
Mustallemerelle ja Välimerelle.
Haapasalo
on ilmielävä tshuudi. Tuo sana, jota venäläisetkin käyttivät eräistä ihmisistä,
luultavasti toisista eli ulkopuolisesti ja mahdollisesti suomensukuisista,
liittyy mielessä ihastuttavaan ja lohduttomaan majakkaniemen seutuun. Siellä
Haapasalo eilen kävi, kuvissa.
Toinen
katsoja meillä esitti aiheellisen kysymyksen. Miten majakanvartijan koira oli
tullut raskaaksi paikassa johon ei ole minkäänlaista tietä. Ehkäpä uroskoira
oli käynyt siellä veneellä.
Meri, järvi
ja joki ovat perimmäisiä historiallisia vaikuttajia. Ne ovat kaksisuuntaisia.
Ne joko yhdistävät tai erottavat. Näillä leveysasteilla ne osan vuotta
liittävät ja osan muodostavat esteitä. Bjarmien ja heitä paljon vanhemman ajan
valtatie oli luultavasti Oulujoki – Oulankajoki. Ainakin meidän museoihimme on
päätynyt merkittävän hienoja kiviesineitä, joiden aines on peräisin Ääniseltä.
Siellä on myös se kalliopiirrosalue (katso ”Äänisen kalliopiirrokset”), joka on
hyvinkin saattanut olla koko maanosassa mahtavaksi tiedetty kultti- ja
kauppapaikka. Omituisen sijainnin syy voisi olla hylje ja lisäksi valas ja
mursu – siedettävän varmaa syötävää metsänviljaan verrattuna.
Mahtaako
olla toista suomalaista, joka olisi tai olisi ollut Venäjällä todella kuuluisa?
Tämä näyttelijä ja monitaitaja kuuluu olevan. Lukemani mukaan hänen on vaikea
liikkua yleisillä paikoilla, koska niin monet haluavat sanoa käs’päivää.
Oma
aikaisempi viileyteni johtuu vain ylimielisyydestäni ja rasismistani. Juuri
tuon oloisia kavereita päivystää Putikon Shellillä ja sadassa muussa paikassa,
ja olen tottunut arvioimaan heidän meininkinsä sellaiseksi, ettei se edellytä
välittömiä toimenpiteitä taholtani. Tässä tapauksessa luulo osoittautui aivan
vääräksi.
Mainostan
tässä televisio-ohjelmaa, jossa ei äkkiä vilkaisten ole mitään muuta erikoista
kuin rosoinen, kohdittain harrastelijamainen työn jälki. Tyyppi ontuu milloin
sinne. milloin tänne, ja puhutaan venäjän kielellä aidoista ja aidanseipäistä.
Todellisuudessa
tässä nähdään sellaista, mitä televisiossa ei muutoin esiinny koskaan. Luulen
ettei tuollaista ole Venäjälläkään, koska perusjännite kuviin ja tarinaan
syntyy juuri siitä, että juontaja-seikkailija on ”bjarmi”, vieras mutta
hyväksytty, ihailtukin.
Haapasalolla
näyttää olevan ihmeellinen taito saada tavalliset ihmiset näyttelemään.
Noissakin oloissa tulo ja tervehtiminen on tietysti feikattava. Jokainen
järkevä ihminen kääntyy ja pakenee, jos veräjästä tungetaan sisään kameran
kanssa. Juttukaverit on valikoitu ja valmistettu. Toisin ei voi olla. Venäjän
tapauksessa ainakin keskiviikkoisessa jaksossa puhutetut tuntuivat olevan
salaisen poliisin hyväksymiä tai sen jäseniä, eläkeläisiksi tai insinööreiksi
naamioituina.
Ja nämä tuo
mestari saa puhumaan, sulamaan ja värähtelemään ihmisyyttä!
Aikaisemmat,
sivu silmien menneet ohjelmasarjat on jo tilattu levyinä, ja ne katsotaan hyvin
tarkasti. En ole varma, onko Suomen lähialueelta olemassa muuta
korkealuokkaista etnografista aineistoa liikkuvaksi kuvaksi tallennettuna.
Osallistuva havainnointi on kansatieteen alueella ollut muodissa ja mennyt
muodista. Itse olen sen koulukunnan kasvatti, jonka mielestä uskottavaa
aineistoa saa vain muuttamalla tutkimusalueelle, opettelemalla kieltä ja
nousemalla tyvestä puuhun. Siis kädet savessa, luulot jättäen.
Juuri näin
tuo julkisuuden henkilö näyttää toimivan. Vaikka ei ole puhettakaan, että
pystyisin seuraamaan venäjänkielistä keskustelua, Haapasalo tuntuu hallitsevan
sävyt ja vivahteet. Juuri niillähän kontaktit luodaan. Joku (Donner) esitti
jossain (Kuukausiliitteessä) tapansa mukaan virheellisen sitaatin. Karlfedtin
runon Fridolin - talar med bönder på böndernas sätt / men med lärde män på latin. Puhuu maalaismiesten kansa
maalaisten tavalla mutta oppineiden kanssa latinaa. Kielikuva on Ruotsissa
jokapäiväinen ja silti osuva.
Ehkä
Karlfedt sai sen kummastuttavan, kuoleman jälkeen myönnetyn Nobel-palkinnon
juuri tästä. Ei hänen romaaneissaan vikaa ole, mutta kyllä menneisyys on
haudannut hänen muun tuotantonsa tomuun.
Esimerkkihenkilömme,
joka mielestäni oli ohjelman eräissä kohdissa paikkakunnan tavan mukaan
vähintään hienoisessa hiprakassa, näkyy olevan valtiontaiteilija. Jos
tasavallan presidentti ehtisi kiireemmiltä asioiltaan perehtyä asiaan, saisin
varmaan lähes valtiollisen valinnan johdosta itsekin valtionblogistin arvonimen.
Se kuulostaa melkein samalta kuin valtionprokuristi. Saisi allekirjoittaakin
nämä ”p.p.”
Tuo mies,
Haapasalo, käyttää erikoisen alkukantaista keinoa suhteessaan kameraan. Kuka on
kamera? Kysymys on dokumenttifilmeissä vaikea. Useimmiten kamera on Jumalan
silmä, joka seuraa tapahtumia kuin kirkon lehtoriparvelta, kaiken tietävänä,
kaikkinäkevänä ja kaikkivaltiaana. Se on kuin puoluesihteeri – näkee kaiken
eikä unohda mitään.
Subjektiivinen
kamera jäljittelee katsojaa. Se on ”minä”. Vaikutelmaa voi korostaa antamalla
risujen piiskata objektiivia ja kuvan heilua. Edvin Laine ja muut
neuvostoelokuvan mestarit osasivat käyttää kameraa moodissa ”me”. Hiukan
korostetut kameran paikan vaihdokset ja lievästi tähdennetty leikkaus loivat
vaikutelman, että tässä tapahtumia seuraa Kansa, eikä ole muuta valtijaa, ei
luojaa.
”Te” on
kysymyksessä, kun juontaja mikrofoneineen tepastelee ikään kuin amfiteatterin
pohjalle ja kokeneena suuntaa sanansa milloin tuonne, milloin tänne. ”He”
sisältää halveksuntaa kuin vanhan ajan entomologin otteissa. He kipittävät,
vilistävät, tietämättä olevansa nyt kohteena.
Jäämeren
erikoinen näyttelijä vihjailee tai uskoutuu kameralle niin että ruudulta
seuraava ihminen tuntee olevansa kaveri, melkein mukana matkalla, melkein
munasillaan meressä tai painajaista muistuttavassa sota-alusten kaupungissa.
Dokumentit
ovat alkaneet kärsiä suosiostaan. Takana on BBC ja Attenborough.
Luonto-dokumenttien taso nousi niin valtavan korkealle, ettei vähävaraisilla
ole mitään tekoa sellaisessa sarjassa. Niinpä ainakin tämä yksi on keksinyt sen
saman keinon, jota käytti paras matka-esseistiikka, Paulaharjun ja Pälsin
lämmön, tekijän oman ihmismielen kiinnostavuuden. Ja ennen pitkää tulee ohjelmassa
jakso Tshuktsien niemimaalta, samalta jonka tunnemme vain Pälsin Pohjankävijän
päiväkirjasta.
Ennen sanottiin ihailevassa mielessä "alhaiseksi" herrasväkeen kuuluvaa joka osasi ryhtyä tasavertaiseen vuorovaikutukseen kaikkien kanssa.
VastaaPoistaAW
Vaikka Ville onkin tsuhna,niin hän on kuitenkin/siksi myös länsimaalainen.Venäläisille tulee miellyttävänä yllätyksenä se,että VH ei kohtele heitä ylimielisesti neuvoja antaen ja osaa hyvin heidän kieltään toisin kuin lukemattomat englantilaiset ja amerikkalaiset matkailuohjelmien tekijät.Lisäksi Haapasalo tuntee tärkeän perustotuuden: venäläisten kanssa on tärkeintä olla tunnnepuolella samalla aaltopituudella.Faktat tai loogisuus ovat sivuseikkoja.
VastaaPoistaVanha venäläinen vitsi suomalaisista: Kaksi meikäläistä ystävää istuu baaritiskillä.Menee pari,kolme tuntia eikä kumpikaan sano mitään.Sitten yllättäen toinen kysyy: - Paljonko kello on ? Kaveri toteaa tähän hieman ärtyneenä: - Onks' tänne tultu puhua lörpöttelemään vai ryyppäämään?
Monesti olen ihmetellyt sitä, ettei maamme historiankirjoituksessa koskaan mainita Herodotosta ja hänen kuvaustaan Itä-Euroopan joista. Neljännen kirjan kappale 58 kuuluu:
VastaaPoistaKahdeksas joki on Tanais, joka saa alkunsa ylämaissa olevasta valtavasta järvestä. Tämä laskee vielä suurempaan järveen, Palus Maeotikseen, joka erottaa kuninkaallisten skyyttien maat Sauromatien maista.
Tässä puhutaan Donista, joka ei saa alkujaan mistään järvestä. Kuitenkin on huomattava, että Herodotos kokosi kirjansa kuuntelemalla merimiesjuttuja. Tieto on paikkaansa pitävä, jos ajatellaan jokea vesireittinä. Donia myöten pääsee hyvin lyhyiden venestysten kautta Ilmajärvelle ja sieltä Ääniselle. Siinä mielessä Donin voi, pahemmin valehtelematta, ajtella saavan alkunsa Äänisestä. Ääninen voisi ihan hyvin olla tämä "valtava järvi", joka laskee toiseen, vielä isompaan järveen, Laatokkaan.
Tämä Herodotos-tulkinta saisi tukea siitä, että merkittävä osa kivikautisista kulttuureistamme on ollut hyvin vahvassa yhteydessä Donin suuntaan. Herodotos olisi siis voinut merkitä muistiin kulemansa huhun Mustaltamereltä Karjalaan johtaneesta kauppatiestä.
Haapsalo.
VastaaPoistaPuheistanne päätellen voisinkin katsoa takautuvasti.
Työkiireisellä menee moni hyvä juttu förbi.
Haapasalon Venäjä sekä näyttää että haisee Venäjältä sekä yllättää monesti joka jaksossa. Nämä sarjat ovat olleet mielenkiintoisinta seurattavaa televiisorista moneen aikaan. Näissä ei ole pätkääkään teeskentelyä -- kuvausvaikeudetkin selostetaan ja näytetään. Myös se Haapasalosta tehty kuvakirja kannattaa selata lukien. Ette kyllä ikinä usko.
VastaaPoistaSolovetsk-jaksoa ihmettelin. Haapasalo ei ilmeisesti ollut tehnyt minkäänlaista taustatyötä. Niiden 112 munkin toimien ihmettely terrorin aikaan ja siitä vedetty erikoinen johtopäätös : "mitä tämä kertoo kristinuskosta?". Ovathan munkit voineet helpottaa joidenkin kärsivien elämää siellä, sekin on mahdollista, tarina ei kertonut. Saattoi olla että Villellä oli päällystakki mukana, ainakin edellisissä sarjoissa on ollut ja näin ollen mies puhui puuta heinää. Olisi nyt edes maininnut Stalinin ja kommunismin vaan ei. Pitääkö miehen pelätä joidenkin ovien sulkeutumista jos totuuksia aletaan kaivella ? Olisi ennen matkaa vaikka lukenut kun lukumiehiä ilmeisesti on, vankileirien saariston, olisi saaren historia vähän auennut.
VastaaPoistaKemppisen kanssa hyvinkin samaa mieltä. Jäämeri on Villen kaikkein parasta tähän asti. Kolme ensimmäistä jaksoa meni ehkä pienessä. No joo, Venäjällä kuitenkin ollaan. Neljäs ja viides (pidemmälle en ole päässyt) ovat käsittääkseni jopa kansatieteellisiä dokumentteja. En ole muuten ainoa, joka tätä mainiota sarjaa seuraa. Eikä minulla ole edes televisiota!
VastaaPoistaKuka tai mikä suomalainen sotilastaho mahtoikaan "löytää" tuon Kirovin radan Arkangelin rataan yhdistävän oikoradan ensiksi?
VastaaPoistaTässä on eräs "löytäjä" kertomuksineen:
Sorokasta Arkangelin radalle johtavasta yhdysradasta kerrotaan, että se olisi ollut täydellinen yllätys suomalaisille ja saksalaisillekin. NL rakensi sen kiireesti Talvisodan jälkeen ja se valmistuikin vuoden 1941 kesän aikana.
U.A. Käkönen, Moskovassa ja Arkangelissa talvella 1941, Otava 1969
Kirjassaan Käkönen kuvaa tekemäänsä tiedustelumatkaa etsiessään viitteitä radan olemassaolosta. Matkan hän teki keväällä 1941. Käkönen oli silloin Moskovassa sotilasasiamiehenä ja reissu oli "naamioitu" hiihtolomaksi. Olikohan radasta kuitenkin jo olemassa jokin tieto etukäteen, vaikkapa lentäjien tekemänä?
Käkösen kirjan lopussa sanotaan, kuinka hänen raporttinsa oikoradasta "unohtui arkistoihin" ja yhdysrata tuli suurena yllätyksenä sekä suomalaisille, että saksalaisille kesällä 1941 ja että monet kiistelivät kunniasta, kuka sen ensimäisenä sai tietoonsa ja ilmoitti siitä Suomen Päämajalle kesällä 1941.
Käkösen uskottavuutta on tosin jopa kyseenalaistettu eräissä muissa yhteyksissä, kuten 1944 asekätkentäjuttua selviteltäessä. Hänen epäiltiin esim. paljastaneen tietoja punaiselle Valpolle muista asekätkijöistä.
Voiko kukaan ystävällisesti vastata kysymykseeni pikimustista oravista?
VastaaPoistaterv. pekka s-to.
Ainakin kuvia löytyy: http://www.google.fi/search?q=mustat+oravat&nord=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tcrYUoesNIbctAaW4YHoDQ&ved=0CE8QsAQ&biw=1280&bih=903
PoistaKiitos asenteestasi anonyymi! Olin kyllä ne kaikki kuvat jo katsellut, vaan vastausta en sieltäkään saanut. Uskon nähkääs, että ne kaksi mustaa kurrea olivat meidän pihan oravia, jotka olivat jo marraskuussa harmaantuneet, mutta sitten värinvaihtomekanismi oli sekaantunut ja niistä oli myöhäisen talventulon takia tullut sysimustia! Nooh, tokihan ne voivat olla ihan eri oravia, Balttiasta jään yli juosseita? Vaan ei osannut Kemppi vastata, heh! Sehän tässä oli olennaista.
Poistaterv. pekka s-to.
Näppi napannut! Kukkuu, hyvä kuva, nautiskelen tuosta vastakkaisvärivaikutuksesta, kiitos.
VastaaPoistaI.
Lähes pakotettuna:
VastaaPoistaNämä par - glp - partiomiehet ovat kammottavia ja parhaita. Kovimpia, enpä kovana yhtäkään.. Sitkeys. Korkean tason, noh... Kirja kova. Tiedän kirjan ja miehet. Sellaista en yrittäisikään kirjoittaa, saati jossain kommentoida.
Apropos kommentti, miksi eivät blogit ole taustamusiikilla varustetut? Olisipa lystiä kun taustalla helmeilisi tarinoita Wienin metsästä, (tuo erikoinen soitin!) kun lukija nautitsee päiväkirjeitä kirjoillun taiteen parissa. Tämän nyt olisin järjestävä omaani mutta kun sen pi(i)rustelu on yhä työnä..
Katsotaan mitä saadaan järjestymään.
Järjestäjä minä olen. Jo pitkään on ollut se työ minun. Sillä on palkitsevat puolensa. Sen huomaa täällä, myös, mutta ainekirjoituksen oppi ei ole oikein sovelias tämän,, tekniikan parissa. Pahkuran - nappulat - !
Näin kansakoulupohjalta, aloitti eräskin pitkän monologin, oli ilo kuunnella. Ajo-ohjeita aikaamme. Maljan joimme me. Tahoillamme. Eheii edes Luther.. ei-ei. No, siinä uskon aihe, an sich, ei osaa olla osalla, tämän tutkimus on se yksikin aihe.
I.
Haapasalo on käsittämättömän suosittu henkilö venäjällä. Yhdessäkin jaksossa Ville matkusti jonnekin Siperian perukoille, keskelle ei mitään ja vastaan tuli joku paimentolainen joka totesi; Minä tunnen sinut! Sinä olet se suomalainen! Viime jaksossakin joku hevosmies tunnisti Villen ja naureskeli vaan että oletpa sinä lihonut!
VastaaPoistaEi liene paikkaa venäjällä jossa Villeä ei tunneta. Jostain luin että hän on vaikutusvaltaisimpia vanäläisiä, heti Putinin jälkeen!
Tulipa mieleen HS Jukka Kajavan aikaan. Valtavirtaa vastaan puskevat kulttuuriarviot. J. Kemppisen tasapainoisimpia, syvällisimpiä ja rohkeimpia blogiartikkeleita viime ajoilta.
VastaaPoistaVanhaMies
>>Tulipa mieleen HS Jukka Kajavan aikaan.<<
PoistaEcce homo. Lue miten haluat. Oli tytökaverilla Oulussa uimaopettajana. Sen "piip" miestä saa hakea.
Taustamusiikista: The King's Singers -yhtyeen kotisivulla oli vuosia taustamusiikki. Oli hieman hankala mobiililaitteiden kannalta (kaistan leveys, toistonhallinta, Flashin meno mailleen).
VastaaPoistaNiinpäs mutta valittamisesta voipi tehdä valinnaista napilla josta sen saa pois / päälle ettei väkisin tuppaa kun lukea kurkkii, eikötä peikötä vain?
PoistaHuono renki tai mikä mjut mjut. Kylläpä se teknikean maairuma japanilaisa ala on mutta mikä näitä rajaa keksimästä, yhtä höpsäisyähän tämä!
I.
No arvaappa harmittiko, kun huomasin, että tämäkään sarja ei Ylen Areenalta ole katseltavissa ulkomailla. Kovasti hankalaksi Yle tekee ulkosuomalaisen elämän, täytyypä etsiä, josko piraatit auttaisivat.
VastaaPoistaYksi erikoisimmista asioista edellisillä Haapasalon reissuista näkyy täällä:
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=y2lTqhIuTkE
Eli Ö-kirjaimen patsas Siperiassa.
jaa pikinokka puuttuu ?
VastaaPoistaKysysis sitt*
I.
Kuvan lintu on pesäloinen. Mihin viitannee?
VastaaPoistaKuk Kuu
ihq
Poistai.
Kemppinen pohtii mikä on Haapasalon kamera: "me", "minä", vai jokin muu.
VastaaPoistaSiihen en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta kun Suomensukuisissa kansoissa Haapasalo vierailee Iževskin Kalashnikov-tehtailla ja tähteä pyydetään ampumaan ampuradalla, hän vaihtaa suomeksi ja puhuttelee kameramies Ossia: Haapasalo pelkää pyssyleikkejä, mutta isäntiä ei kehtaa suututtaa kun simulaattorivierailu on järjestetty. Voisiko kameramies ampua maalitaulun terroristeja?
Kamera vaihtaa pitelijää, ja tavallisesti näkymätön kuvaaja ampuu AK-47:lla maalitaulun terroristeja varsin hyvin. Kaikki ovat tyytyväisiä.
http://areena.yle.fi/tv/1774435
kohta 16:30 ->
Lintu on Käki Haapasalo-elokuvan "Käki" kunniaksi... Taisivat sota-aikana rintamalla venäläiset käyttää suomalaisista nimitystä "kukushka", käki. - Kuva Wikipedia.
VastaaPoistaNo niinpä sitä kerrotaan ja Huovisen Veikko se kehveli on tämänkin pannut kirjaansa jossa pientä poikaa ja reteää menoa on! Että minä nauroin kun se tykki saatiin sinne lavetille so. pienehkölle lavalle. Ja puuhan resonoi...
PoistaVatta kipiäksi siitä meinasi tullakin mutta sellaisella hummoorilla se sotakin... Vaikka en siitä sodan ja sosan puolesta niin tiedäkään niin isoisäni vei oman levynsä Käpylän radalle, lämmitysajojen aikana soitettavaksi. Siitä tulikin mainio tapa. Sousaa oli se. Ja on yhä. Heppoista tavaraa! Levykin kuk, äh, kului... Mutta pientä hintaa sitä pidettäneen sopivan suuruisena.
Mielelläni minä sen olen kertonutkin.
I.