Nämä ovat hajamielisiä ajatuksia, joilla ei liene mitään
käyttöä. Syypää on ehkä britti Peter Watson, jonka ”The Modern Mind” teki
ilmestyttyään vuonna 2002 vahvan vaikutuksen. Se on tavallaan aatehistoria tai
kulttuurihistoria ja käsittelee viime vuosisataa. Teoksen suuri erikoisuus on
tieteen ja muun kulttuurin tarinan kuljettaminen rinnan, yhteyksiä osoittaen.
Watson tähdensi, että esimerkiksi ensimmäisen maailmansodan
jälkeen oli kaksi Wienin piiriä. Ne istuivat kahdessa kahvilassa käytännössä
vastapäätä toisiaan. Toisessa pulisivat aikakauden johtavat älypäät, joista
kulttuurihistorioitsija Egon Friedellin nimi muistetaan meilläkin, mutta mukana
oli myös muusikkoja, esimerkiksi Alban Berg, maalareita, kuten Kokoschka ja
ties vaikka ketä.
Kadun toisella puolella istuivat filosofit ja matemaatikot –
Schrödinger, Gödel, Carnap, ajoittain Wittgenstein, Schlick, Mach ja niin
poispäin.
Hämmästyttävällä ja uskomattomalla tavalla näiden herrojen
ajatukset ikään kuin kävivät samaan suuntaan, vaikka kukaan järkevä ihminen ei
käsitä, mitä yhteyttä voisi olla Gödelin epätäydellisyyslauseella ja vaikkapa
kaksitoistasäveljärjestelmällä.
Itse olen siinä uskossa, että yhteyksiä on. Ja molemmissa
porukoissa kuulemme sellaista saksan kielialueen suurmiesten kuin Freudin (ja
Jungin) sekä Einsteinin uudet ajatukset herättivät vilkasta mielenkiintoa.
Lukiessani eilen esittelemäni Martti Anhavan etevän esseen
Tshehovin Aro-novellista jäin miettimään, että kirjoittajalta jäi enää
sanomatta ratkaiseva sana. Sopi jäädäkin, koska ei sitä Tshehovkaan tuntenut,
vaikka olikin luonnontieteellisesti suuntautunut ihminen, lääkäri.
Tuo sana on ”kenttä”. Tarkoitan algebrallista kenttää,
sähkömagneettista kenttää ja tietenkin kvanttikenttää.
Kenttä varaa tietyn tilan. Se sisältää energiaa. Sen
läsnäolo eliminoi todellisen tyhjyyden." Kenttä saa aikaan "olotilan
avaruudessa",
niin että kun sinne asetetaan jokin hiukkanen, siihen kohdistuu voima.
Tshehovin Aro, jossa yhdentekevät ihmiset liikkuvat lähes
loputtomasti yksitoikkkoisella arolla turhilla asioillaan, eikä oikeastaan
mitään tapahdu (paitsi lukijan) mielessä, on tässä mielessä täsmälleen kuin
fysiikan kenttä. Hiukkaset (ihmiset, hevoset, ajopelit) liikkuvat, vaikuttavat
toisiinsa, jatkavat liikettään. Siinä kaikki.
Ja tämä on fysikaalisen todellisuuden perusta, sen
teoreettinen malli.
Saman henkinen ajatus tulee aina mieleeni Antti Hyryn
novellista ”Junamatkan kuvaus”, joka sekin tuntuu olevan täysin joutavaa
höpinää. Lähes tuntemattomaksi jäävä mies matkustaa junalla makuuvaunussa.
Mitään mainittavaa ei tapahdu.
Jos olisin opiskelija, joka joutuisi tuskakseen
kirjoittamaan pikku esseen tuosta Hyryn novellista, panisin kirjoituksen
otsikoksi ”Perillä kaiken aikaa”. Novellissa matkustaja nimittäin miettii,
miten outoa on, että ensin sitä on lähdössä ja sitten aikanaan perillä. Miksi
ei voi olla molemmissa yhtä aikaa?
Koska Hyry on diplomi-insinöörinä suorittanut
korkeakoulumatematiikan ja sähköinsinöörinä myös fysiikan perusteet, en osaa
olla ajattelematta tuossa yhteydessä Youngin kaksoisrakokoetta ja aaltofunktion
romahtamista.
Asia ei ole näin eikä kukaan ehkä ihan tarkkaan tiedä, miten
se itse asiassa on, mutta perustasolla voi sanoa, että yksittäinen fotoni,
jonka voi esittää joko hiukkasena tai aaltona, kulkee kahden eri raon läpi
samanaikaisesti. Tämä on tietysti mahdotonta, mutta ainakin Bohrin Kööpenhaminan
tulkinnan mukaan näin tapahtuu. Toisin sanoen tältä pohjalta voidaan laskea.
Jos valo voi olla samanaikaisesti kahdessa paikassa ja
toisaalta kvanttikenttäteorian mukaan (epätarkkuusperiaate) sen paikkaa ja
nopeutta ei voida ilmaista täsmällisesti, novellin kirjoittajalla on hyvät
perusteet esittää ajatus, että matkalla oleva ihminen on perillä kaiken aikaa.
Hän voi olla sekä lähdössä että tulossa.
Tätä Kirkkonummen tulkintaa en aio esittää Hyrylle
itselleen. Tiedän mitä hän vastaisi: ”Kaikkia hulluja sitä ajatellaankin. Minä
ajattelin, että sellainen juttu olisi mukava lukia.”
Kenttä ja kasarmi.
VastaaPoistaKenttä varaa tietyn tilan. Se sisältää energiaa. Sen läsnäolo eliminoi todellisen tyhjyyden." Kenttä saa aikaan "olotilan avaruudessa", niin että kun sinne asetetaan jokin hiukkanen, siihen kohdistuu voima.
VastaaPoistaTodellinen rakkaus varaa tietyn tilan. Se sisältää energiaa. Sen läsnäolo eliminoi todellisen tyhjyyden." Rakkaus saa aikaan "olotilan avaruudessa", niin että kun sinne asetetaan jokin hiukkanen, siihen kohdistuu voima.
Kuinka moni julkisuuden henkilöistä on kokenut todellisen rakkauden voiman?Hyvin harva, sillä kaikesta päätellen elämme rumien naisten hallitsemassa vähemmistöjen paratiisissa.
Miten kauniisti aloitat, Kamuseni Kaunoiseni (Kaunaiseni?)! Sitten lämähdät "julkisuuden henkilöihin", "rumiin naisiin" ja "vähemmistöihin".
PoistaHaloo ja terveisiä paratiisista!
Hyvin harvoin näkee saman henkilön kirjoittamana kaksi perättäistä kappaletta, joista jälkimmäinen näin täydellisesti romuttaa ensimmäisen aikaansaaman vaikutelman.
PoistaJättäkäämme kauniit naiset miehille, joilla ei ole mielikuvitusta, kirjoitti homomies Proust.
PoistaOlen hämmästynyt ajatuksesta että vain "kauniisiin" naisiin voi rakastua. Kyllä maailma olisi aika yksitotinen jos näin olisi. Vaikkei kaikkien blondien tarvitse olla tyhmiä.
Poista"Hän voi olla sekä lähdössä että tulossa".
VastaaPoistaAivan kuten henkilö, joka oleskelee lentokentän transit-alueella jatko- tai yhteyslentoa odotellen. Jostakin on lähdetty ja jonnekin ollaan menossa.
Voi että, Kamunen sen sanoi. Tästä tulee hyvä päivä!
VastaaPoistasillä kaikesta päätellen elämme rumien naisten hallitsemassa vähemmistöjen paratiisissa
VastaaPoistaJoko tuli täyteen sadas kerta kun postasit tämän aivopierun?
Nykyfysiikan kolme viimeistä sanaa, keskenään sovittamattomassa ristiriidassa:
VastaaPoistaBrian Greene: The Hidden Reality. Alfred A. Knopf, 2011.
Lawrence M. Krauss: A Universe from Nothing. Free Press, 2012.
Lee Smolin: Time Reborn. Allen Lane, 2013.
vuorela, tampere
Hyryä en ole lukenut, mutta tuo toi mieleen Paul Valeryn "Herra Teste" kirjan sen kohdan, missä se pohtiskelee, että ihminen joka on matkalla tai jopa kun hän on päättänyt matkustaa, iso osa hänestä on jo siellä, minne hän matkustaa, tai siis hän onkin kahdessa paikassa yhtää aikaa. Mielissa yhä vähemmän siellä mistä on lähtemässä yhä enemmän siellä minne menee. Vaikka lähtöpaikassa toinen ihminen kättelee matkustajaa on se ihminen hänelle kuitenkin jo kaukana. Ja minusta hän puhuu myös kentistä vaikka ei suoranaisesti, että ihminen muuttuu jokaisella kilometrilla liikkuessaan mielissä paikasta toiseen. Jotain tämmöistä.
VastaaPoistaKaksoisrako ilmiö on keskeinen David Deutschin monimaailmateoriassa, joka mielikuvituksellisesta hurjuudestaan huolimatta on nähtävä viimeisinä yrityksinä selittää kaksoisrako ja kvantti ilmiöt perinteisellä logiikalla.
VastaaPoistaKirkkonummelainen Tarja Kallio-Tamminen sen sijaan etsii kirjassaan "Kvanttinen todellisuus"(2006) Niels Bohrin hengessä ratkaisua ihmisen ajattelun muutoksesta.
Olisi kehitettävä uusi paradigma jossa m.m "eri paikassa samanaikaisesti" hyväksyttäisiin ja ymmärrettäisiin.
Pohjanmaan poikia olisi pitänyt sitoa puihin kiinni etteivät olisi alaikäisinä lähteneet jatkosotaan. Poikien vaisto,paljonko siitä oli propagandan ohjaamaa ei tiedä, mutta varmaan kaukana laskelmoidusta filosofoinnista.
VastaaPoistaNiin pajon sanottavaa, niin vähän kirjoitettavaa. Puhumatta paras. Vinha kohisee korvissa. Knettäharmaa kenttäkeittiö, kokkina Lauri Kenttä. Takapihalla oli joskus sellainen aukio, jossa oli liukumäki, keinu ja hiekkalaatikko. Muistan vielä sen avajaiset. Leikkikentäksi sitä kutsuttiin. Nykyään leikkikentän käsite on laajentunut siten, että se kattaa likimain kaikki elämän alueet.
VastaaPoistaIhminen voi ajatuksissaan olla yhtaikaa kolmessa paikassa; tässä hetkessä, menneessä ja tulevassa. Käsittämätöntä!
VastaaPoistaBloginpitäjää mukaellen: hajamielisten, hyödyttömien ajatusten yhtenä johtopäätöksenä, asiaa syvällisesti tuntematta on syntynyt vaikutelma, että ihmislaji, muitten eliöitten tapaan, pyrkii havainnoimaan ympäristönsä olioista tunnistettavia piirteitä päätelläkseen onko olio tuttu vai tuntematon, vaaraton vai vihamielinen, syötävä vai myrkyllinen.
VastaaPoistaHavaintovälineitten ja ajatuskoneiston rajallisuus lienee syynä, että tunnistus perustuu usein kohteen yksinkertaisiin toistuviin, jaksollisiin, symmetrisiin tai muihin tuttuihin vastaaviin ominaisuuksiin. Aina näitä ei löydy, ja silloin ihminen on enemmän tai vähemmän eksyksissä, yleensä torjuen tällaisen kohteen outona. Näin myös ihmisen luomat oliot, mukaan lukien kirjallisuus, musiikki, taide toistavat monella tasolla näitä ominaisuuksia.
Matematiikan keinoin on pyritty analysoimaan esimerkiksi musiikissa esiintyviä samantyyppisiä ilmiöitä: symmetria, jaksollisuus, osien suhteet ja samankaltaisuus saavat uuden näkökulman perinteiseen musiikin ymmärtämiseen ja analyysiin, esimerkiksi tässä: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26236/onmusica.pdf
Miksipä ei tätä voisi soveltaa myös Antti Hyryn teksteihin? Hajamielisten pohdintojen perusteella ”Uuni” alkaa nostaa esiin fraktaalista rakennettaan, monotonisten toistuvien yksityiskohtien ja rakenteiden loputonta rantaviivaa.
Bloginpitäjän esiin nostama valon dualistinen luonne on tyypillinen ilmiö, jossa terveellä järjellä ei löydy selityksiä kaikille ilmiöille.
Valoaallon ja valohiukkasen omalaatuinen kulku heijastavilla pinnoilla, ahtaissa rakosissa, linsseissä ratkesi vasta, kun Richard Feynman kollegoineen julkisti tunnetun , Nobelilla palkitun QED:n eli kvanttielektrodynamiikan teorian. Pitkää nimeä ei kannata pelästyä, aiheesta löytyy esim. Feynmanin itsensä kirjoittama mainio, jopa viihdyttävä jokamiehelle sopiva pieni pokkari :
http://en.wikipedia.org/wiki/QED_(book)
Tämä löytyy myös suomennettuna (Art House/Kimmo Pietiläinen)
Pahinta lajia mustaa kasvatusta on pakottaa koulupoika lukemaan Hyryn junakirjaa. Se vieroittaa Hyrystä ja pahimmoilleen koko kaunokirjallisuudesta. Hyryn lukemiselle pitäisi olla 45 vuoden alaikäraja. Sen jälkeen se "kolahtaa"!
VastaaPoista