Sivun näyttöjä yhteensä

16. elokuuta 2009

Isänmaan kauppiaat



Kauppa- ja teollisuusministeriötä ei enää ole.

Kauppaa ja teollisuutta on, mutta niiden tulevaisuuden näkymissä ei ole kehumista.

Ryti ei kelpuuttanut Kekkosta Talvisodan hallitukseen. Juho Niukkasen hän kelpuutti, tosin puolustusministeriksi, jollaiselle ei hänen ja Mannerheimin välissä jäänyt senttiäkään liikkumavaraa. Niukkanen oli paitsi maalaisliittolainen tappelupukari, enintä osaa Karjalan kannasta hallinneen puolueen paikallinen kiho. En oikein usko, että puoluetoveri Kyösti Kallio, tasavallan presidentti, olisi kuulunut hänet ihailijoihinsa.

Tarkoitukseni on herjata poliitikkoja ja sanoa, että heistä liian monen vakaumus on kaupan.

Oikeastaan olen käyskentelemässä läpi Ranskan vastenmielistä historiaa 1930-luvulla. Maailmassa oli kaksi todella merkittävää kansakuntaa, hyvin koulutettu Saksa ja hyvin sivistynyt Ranska. Mitä sitten tapahtui, sen kaikki tietävät. Mutta päädyin palauttamaan mieleeni 30-luvun skandaaleja, joita oli paljon ja joista tulee mieleen Ruotsin ”vapauden aika” 1700-luvulla, jolloin jokainen itseään kunnioittava valtiopäivämies piti asianaan ottaa vastaan lahjuksia kaikilta johtavilta valtioilta ja jokaista sopimusta seurasi salainen vastasopimus.

Ihmiset eivät jätä yhdistämättä alkaneita ja jatkuvia taloudellisia vastoinkäymisiä poliitikkoihinsa, eikä ihmisiltä jää huomaamatta, että politiikka ja media on samaa ilmiöryhmää. Ne tarvitsevat toisiaan kovin ja maksavat palveluista, vaikka eivät välttämättä rahalla.

Kun alettiin käydä ”arvokeskusteluja”, oli jo syytä pelätä pahinta. Tuolla sanalla on kohtalokkaan erilaisia tulkintoja. Jokin voi olla arvokas, koska siitä saa paljon rahaa. Jos itse sanon, että kotini on minulle arvokas, tarkoitan ettei sitä voi arvioida rahana. Talon voisi, mutta en ole myymässä.

Jossain kirjoitettiin tänään oikeudesta arvokkaaseen kuolemaan. Käsitin että puhe oli sairaalojen ja hoitokotien kustannuksesta, mutta ei se ollutkaan niin. Ajatus oli, että ihminen kuolee omia aikojaan, liikoja vikisemättä.

Kun olen itse seurannut ja nähnyt aika paljonkin kuolemantapauksia – syöpäosastolla – en tosin ymmärrä, mikä siinä voisi ylimalkaan olla arvokasta. Olen muuten kuullut mukana olleen kertomuksen Portinhoikan takana Ihantalassa olleesta haavoittuneiden keräilypaikasta. Siinä tilanteessa ei voinut puhua joukkosidontapaikasta, koska mitään apua ei ollut tarjolla. Tätä tai edes mainintaa paikasta ei esiinny sotamuistelmissa eikä sotahistorioissa.

Sitäkin mainintaa saa hakea suurennuslasin kanssa, miten Karoliinien kuolonmarssi Norjasta pakkasmyrskyssä johti siihen, ettei laaksosta Ruotsin puolelta tahtonut mistään löytyä riittävästi tiinuja ja tynnyreitä amputoitujen ruumiinjäsenten kuoppiin kuljetukseen; noin puolet 5 800 miehestä olivat menehtyneet tunturiin.

Historiantutkijat saattoivat ottaa oppia ensimmäisestä maailmansodasta ja ryhtyivät joukolla vetäytymään arvoarvostelmista. Se oli ajatuksellinen virhe, koska arvoja ei voi erottaa tosiasioista.

Suomessa saarnattiin, että voiton tavoittelu on elinkeinotoiminnan tarkoitus ja siis arvo, ja poliitikot uskoivat.

Nyt ei tavoitella voittoa, vaan avannon reunaa.

Avannosta pääseminen ei ole helppoa. Eikä ole näkyvissä urheilijapoikaa, joka voisi auttaa toveriaan…

21 kommenttia:

  1. Wikisitaateista löytyy kaikenlaista hauskaa:

    "Vaalirahoituksen läpinäkyvyydessä tärkeintä on, ettei synny epäasiallisia sidonnaisuuksia. Sellaisia ei voi syntyä, jos ei tiedä, mistä rahat ovat tulleet." - Paula Lehtomäki vaalirahoituksesta, HS:n verkkosivut 18.5. 2008

    VastaaPoista
  2. Erno Paasilinnalta ilmestyi v. 1990kokoelma "Kauppamiehet isänmaan asialla" ja itse aihetta käsittelevä kirjoitus löytyy sivulta 63 ja sen voisi lukaista kukanenkin Kemppisen jutun "terästykseksi".

    Seuraava sitaatti Ernolta käy ihan hyvin tämän päivän teemaan:

    "He seisoivat Suomenlahden rantakallioilla ja möivät säkeistään suotuisia tuulia purjehtijoille. Myyntiartikkeli sisälsi kahta ainetta: ilmaa ja taikauskoa."

    VastaaPoista
  3. JK: "Karoliinien kuolonmarssi Norjasta pakkasmyrskyssä .."

    Oma esi-isäni pääsi eläkkeelle sopivasti jonkun vuoden ennen Norjan reissua palveltuaan kuningasta 39 vuotta ja saaden palveluksensa loppuvaiheessa ylennyksen korpraaliksi. Sen sijaan sen sijaan kenttäpiispana ja Lapuan piispana toimineen Jorma Laulajan esi-isä menehtyi po. tunturivaellukselle. Piispa on muuten patikoinut aikoinaan Norjassa tätä reittiä ja tutkinutkin retkeä jonkin verran.

    VastaaPoista
  4. Sotahistoria on aina niiden henkiinjääneiden historiaa.....

    ja tottahan toki jokainen meistä muistaa kuolla ajallaan eikä jää muiden vaivoiksi.

    VastaaPoista
  5. K:
    Jossain kirjoitettiin tänään oikeudesta arvokkaaseen kuolemaan. Käsitin että puhe oli sairaalojen ja hoitokotien kustannuksesta, mutta ei se ollutkaan niin.

    Jep. Olisit ehkä otollinen vetämään vitosia vieraankielin kuullun monivalintakokeissa.
    Siinä nyt ei usein niinkään mitata kieltä ja ymmärtämistä kuin konventionaalisia tulkintoja siitä.

    VastaaPoista
  6. Onkohan Kemppinen lukaissut lomallaan Henry Hazlittin "Economics in One Lesson", vuodelta 1946?

    VastaaPoista
  7. Mikä nautinto syntyykään kun (olosuhteiden pakosta) ei ole moneen päivään käynyt täällä kylässä. Kuin lasi hyvää viiniä ennen tupakkapöydällä odottavaa runokirjaa!

    Mutta asiaakin oli: Mauri Sariolan Karoliinin kuolinkello on tutustumisen arvoinen kirja! Mauri Sariolan rehabilitaation puolesta Jari

    VastaaPoista
  8. Tekstiä jäi pois:

    Rikottu ikkuna

    palauttaa mieleen Bastiatin klassisen kertomuksen rikotusta ikkunasta, joa sointuu tämän blogin kirjoitukseen kuin naula silmään, jos tekstiä halutaan verrata Gorkin romaaniin Klim Samgin, jossa jäällä luisteleva poika tippuu avantoon ja hukkuu. Kun katoaminen huomataan, alkaa järkyttävä filosofinen kyseleminen: "Oliko poikaa? Kenties poikaa ei ollutkaan".

    VastaaPoista
  9. Kaupanteossa on aina ostaja ja myyjä.
    Pääministeri on alkukesän kiertänyt kehittyviä maakuntia huolestuneen ajokoiran ilme naamallaan ja selittänyt, ettei lahjonnan kohteeksi joutumisessa ole mitään laitonta. Muita puolueiden napamiehiä ja -naisia on poukahdellut pintaan kokkelipiimän terävien kommenttien kera:Ei tässä ole mitään salaista, me emme vain voi julkistaa puolueemme tukijoita, koska silloin tulisi tietoon, ketkä meitä rahoittavat!
    Ehkä viime viikko toi esiin jotain.

    Onkin syytä katsoa tuloksia. Tämä eduskunta on saanut valmiiksi kauppojen sunnuntaiaukioloa säätelevän lain. Nyt ei meidän tarvitse enää vaivautua pyhänä kirkkoon viemään ropoamme kolehtiin vaan voimme uhrata rahamme sukarikitumarketkakkosprisman alttarille. Lain muutos merkitsi kaupalle ynjefär kymmenyksen lisätienestin mahdollisuutta vuodessa. Sinne siis kymmenykset tuloistamme.
    Uhrivalmiina Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
  10. JarMomin luistelumaininta vei ajatukseni Kieslowskin epätasaisuudessaan liki täydelliseen Dekalogiin, sen ensimmäiseen osaan, joka on toistuvillakin katselukerroilla jäänyt mielestäni heikoksi kuin, no, syysjää. Vaikka Neuvosto-Puolassa jos missä jännite isänmaan myymisen ja sielunsa omanapitämisen välillä oli todellinen ja voimakas. Pitääpä tutustua tuohon Gorkin tekstiin, se saattoi olla Kuesliwskille ja hänen puolalaiselle yleisölleen tuttu ja antaa ehkä avaimen tuohon tv-elokuvaan.

    VastaaPoista
  11. JK: "...Portinhoikan takana Ihantalassa olleesta haavoittuneiden keräilypaikasta..."

    Isäni, joka oli Ihantalassa kengitysaliupseerina, mainitsee sotapäiväkirjassaan siellä olleen ainakin kaatuneiden kokoamispaikan.

    Hän kertoo sitä kutsutun sotilaiden hirtehishuumorilla paikaksi, jossa suoritetaan "maatalouskomennukselle määrätyille täitarkastus".

    Siellä sotilaspoliisi lyö kuulemma passiin leiman, joka kelpaa itse Pietarillekin.

    VastaaPoista
  12. Ihan vain täysin asiaan liittymättömänä pilkunviilauksena: siinä muinaisessa avannnosta pelastautumis -tietoiskussa, johon Kemppinen viittaa, "urheilijapoika auttaa ystäväänsä", ei toveriaan. Olisiko "toveri" ollut tuolloin liian poliittisesti latautunut termi?

    VastaaPoista
  13. Olisiko se tietoisku nyt
    "Urheilijapoika auttaa lypsäjäänsä?"

    VastaaPoista
  14. Kotimaan kauppiailla on hyvä olla, koska heillä on jotain joka tuo heille rahaa. Ovat ruvenneet ylläpitämään nimeä "flock" eli "lauma" joka kuvaisi tätä ryhmää, jolla kaikki on hyvin. Minun mielestä sanalla flock kuvataan a) riistoeläimiä tai b) nomadeja, joilla on kiire pois kun ovat ensin tehneet pahaa ja ottaneet opiksi pahasta. Ovat siis tietoisempia kuin ihmiset, jotka ovat vain eläneet ja olleet.

    Ja jos tätä tilannetta vertaa, niin ne, jotka ovat eläneet ja olleet ovat kenties myös käyttäneet ns. normaalia kasvatusideologiaa, mikä vallitsi ennenvanhaan (puhetyyli ilman psykologiakirjojen kaikenlaisia maalaisjärkeä sanelevaa diibadaabaaa, joka vain sekoittaa) niin saavat yhtäkkiä vastustaakseen sekä ne, jotka pitävät helppoa elämää oikeana missä annetaan ns. lauman sudet repiä muiden "laumojen" susilapsia miten lystää, niin myös näitten laumajohtajien omaa pelkoa, sillä nyt laumajohtajat kun ymmärtävät, ettei heidän aggressiivinen politiikka olekaan pidetty sellaisessa piireissä mitkä eivät nauti "lauman sisäpuolella olemisen helppoutta" ja huolenkantoa siitä rupeavat pelkäämään ja käyttävät ihmisiä kilpenään, ilman mitään oikeutta.

    Minä en ole varastanut mitään elämässäni tai jos kuulakärkiynien nyyssääminen on varastanut niin olen epähuomiossani niitä varmasti päälle poiminut: mutta minkälainen on elämä sellaiselle, jos sanotaan, että nyysitään? Jos valvotaan kuin haukka jatkuvalla ns. kiinni-ottamis-mentaliteetilla ja tämä ns. observointi joka on sikamaista on päällä myös silloin kun ihminen uskoo olevansa turvattu niin arvaa pari kertaa etteikö siitä löydy joku insidentti, jota voisi vähän ulospäin kertoa. Sitäpaitsi on juridisesti väärin, että valehtelee ja vie valheita ja epäasiallisuuksia eteenpäin virkamiehille.

    Näitä ns. kiltin lauman ryhmän sisällä olevat psykologit voisi miettiä, etteivät suojaa vääriä susia.

    J

    VastaaPoista
  15. ./.. Jatkuu edellisestä

    Jos minulta kysyy, olisin voinut kertoa tuhat tarinaa miten omat ns. kiltin-lauman-edustajat (toisin sanoen tämän aggressiivisen poliittisen ryhmän edustajat) roikottavat lapsiaan jalasta ylös alas kun vauva ei lopeta huutamista, miten äidit ivailevat lapsilleen vaikka samalla uskovat ettei lapsi sitä tajua, miten psykologiäiti suutelee vauvan genitaaleja ja sitouttaa kyllä lastaan itseensä lauman johtajaksi jne jne

    ....eli tarinoita voisi kertoa jos niitä haluaa kuulla.

    Mutta minä en kuulu tuohon kilttiin laumaan jolla on putipuhtaat ihmiset aggressiivisten laumajohtajien lisäksi vaan minä olen ei-aggressiivinen äiti joka haluaa, että lapsenikin oppivat maalaisjärjen lailla kunnioittamaan kaikkia ihmisiä eikä suojelemaan omiaan ja rikkomaan muiden elämää (kuten he ovat rikkoneet isäni elämän, minun elämän ja nyt pian tietysti samalla jäkäjäkä-politiikallaan ja juorumestaroinnillaan myös lasteni elämän - milloin tämä sadismi voidaan kuvitella olevan loppu (vai pitääkö todella lähteä maasta siksi, ettei voi elää valheellisten halleluja-ihmisten seassa sinä aikana kun he auttavat muita tappamaan ja sössöttämään omille naisilleen, että pitää olla rauhanomainen laumanjohtaja?)

    ?? Isänmaan kauppiaat, sitä he ovat koska eivät ole kilpailukykyisiä siinä missä pitäisi niin päättivät nostaa fyffeä peiton alta erilaisten pojujen kautta ja niihin kiinnittymiseen.

    Mutta lasta voi opettaa erilailla kuten tänään ja se ei ole yhtä huonoa pedagogiikka kuten noilla on. Sano se Kallandille, ja pyydä, etteivät mustamaalaa virkamiestasolla mitään koska se on siis kuten sanottu laissa kielletty.

    Lapsiani en ole myöskään potkinut, en ole ikinä käyttänyt valtaa tai hyökännyt kenenkään päälle mutta minuun on hyökätty sekä pelosta että vihasta.

    Juorut ovat sitten pintaihmisten omia sepityksiä ja omia satuja koska haluavat kuulla "laumaan" niin hirvittävän paljon. Ja tämä hirvittävän paljon voi tarkoittaa ydinsotaa niin sitä he eivät tule miettineeksi. Kunhan saavat potkittua eettiset pois niin ei kukaan häiritse heidän rauhaa.

    Omassa mökeissä siis. Minä yritän katsoa, että mökkejä edes olisi. On heilla huonot psykologian ja huonot pedagogian taidot kun mustamaalaamaaminen, valehtelu ja kiusaaminen on sallittu mutta lasta ei saa kovalla äänellä ohjata.
    Missä siis pitäisi se kuuluisa ns. raja sitten olla?
    Sodassa juoksuhaudoissa?

    VastaaPoista
  16. "Tämä eduskunta on saanut valmiiksi kauppojen sunnuntaiaukioloa säätelevän lain. Nyt ei meidän tarvitse enää vaivautua pyhänä kirkkoon viemään ropoamme kolehtiin vaan voimme uhrata rahamme sukarikitumarketkakkosprisman alttarille."

    Eikö sunnuntaina saa avata vasta puoliltapäivin, joten valintatilannetta (ainakaan valtiokirkkojemme) kirkonmeininkien ja shoppailun välille tule?

    VastaaPoista
  17. "Kun katoaminen huomataan, alkaa järkyttävä filosofinen kyseleminen: "Oliko poikaa? Kenties poikaa ei ollutkaan"."

    Suomen kansan hölmöläissaduissahan samaan eksistentialaiseen tyyliin pohditaan karhunpesään ryömineeen miehen olemusta sen jälkeen, kun hänet on kiskottu jaloista takaisin: "Oliko sillä pää sisään mennessään? Ei tainnut olla..."

    VastaaPoista
  18. ehei... te olette erehtyneet pojat. ei lamaa näin käydä. mennänpä tuon suhdannekuopan yli että heilahtaa.

    VastaaPoista
  19. myöhäiset tervetulotoivotukset kalsarimieheltäkin. en jaksanutkaan pidätellä älyttömyyksiäni vaan ryhdyin surutta kommentoimaan, kuten muutamasta näkyy. vapaata riistaa. :)

    VastaaPoista
  20. Mutta missä on Jussi?

    VastaaPoista
  21. hmmm... ip on tietty kuuma vinkki.

    VastaaPoista