Hesari kysyi toisessa pääkirjoituksessaan, kuka vastaa lentokentän turvatarkastuksessa aiheutuneesta vahingosta.
Toiminnasta vastaava Finnavia on lehden mukaan sanonut, etteivät he.
Tarkastuksista vastaava "ulkoistettu" yhtiö on varmaan samaa mieltä.
Hyvä kysymys.
Toisaalta HS voisi hankkia juristin.
Kirjoitan näin ilkeästi vain kiinnittääkseni huomion työnjakoon.
Mainio asia, että johtava sanomalehti ottaa painokkaasti esiin aidon ongelman.
Blogi on sitten paikka, jossa voi selvittää enemmän.
Jos lentoliikenteen turvatarkastuksista huolehtiva yhtiö, valtionyhtiö ja ilmailuhallitus luulevat olevansa syystä tai toisesta vapaita vahingonkorvausvastuusta, se on erehdys.
Jos poliisi hukkaa poliisiasemalla pidätetyn lompakon, valtio maksaa.
Jos lomapakko tai kallis kello tai timanttisormus katoaa lentoaseman turvatarkastuksessa tai kamera tai läppäri putoaa ja särkyy, koko kööri on vastuussa.
Asianajajat puskii! Käsittääkseni matkavakuutus korvaa oikeudenkäyntikulut.
Vastuu toteutuu ainakin, jos tarkastuksen suorittaja on menetellyt huolimattomasti - esimerkiksi pudottanut esineen lattialle. Se toteutuu myös, jos tarkastus on järjestetty niin huonosti, että matkustajat pääsevät varastamaan toistensa tavaroita.
Hauskaa että asia tuli puheeksi.
Lentomatkustajia on jo kauan kohdeltu huonommin kuin karjaa. Kun ympäristöongelmat ovat valjenneet useille, lentomatkustajien päälle lankeaa varjo. He ovat tavallaan pilaamassa maapalloa, joten heitä saa kyykyttää miten lystää.
Olen kirjoittanut jatkuvasti uusfasismista, joka näyttäytyy mielestäni terveys- ja terveellisyysintoiluna. Yleensä kirjoitan tuossa yhteydessä tupakasta, koska se on tajuttava asia ja suututtaa joitakin lukijoita. Kun Lappeenrannan Patria eli Scandicä-ketju harkitsee savullisten huoneiden lopettamista, en usko hetkeäkään, että taustalla olisi huoli kenenkään terveydestä, vaan sen sijaan huoli katetuotosta.
Kun Ruotsiin liikennöivä lauttayhtiö selittää sekavia terveellisyydestä yrittäessään perustella, miksi laivalla ei saa tuoda omia voileipiä (näin lehdessä luki), on mahdoton uskoa, että mielessä olisi muuta kuin matkustajien pennien metsästäminen.
Paranoidisessa mielessäni näen jatkuvasti erilaisia "hyviä asioita", joilla pyritään lähinnä kusettamaan kuluttajaa.
Jos nyt asianomaiset ovat sitä mieltä, että heillä ei ole vastuuta esinevahingoista turvatarkastuksessa, joku on tehnhyt strategisen virheen tulemalla esiin ennen aikojaan.
Sitten ovat henkilövahingot... Nykyiset asiointijonot ja tilat ovat sitä luokkaa, että kun esimerkiksi iäkäs matkustaja pyörtyy ja loukkaa itsensä, käsillä on korvauskeisi.
Ihmiset ovat kuin lampaita. Kaikki alistuvat erilaisiin hullutuksiin, kun ne myydään turvamääräyksinä. Missä on entinen eurooppalaisen sivistyksen merkki, epäluulo ja kauna sanelupolitiikkaa ja umpimähkäistä määräilyä kohtaan?
Kyllä aikuisella ihmisellä on oikeus tehdä itse omat virheensä ja kyllä sauvakävelystä ja taukoriipunnasta saa kieltäytyä.
Jospa kuluttajansuojasta vastaavat viranomaiset röyhistyisivät ja ottaisivat yhteyttä lentokenttäporukkaan. - VR-yhtiöt on edennyt aika pitkälle matkustajien etujen huomioon ottamisessa.
* * *
Päivän vihje. Niin yksinkertaista että hävettää.
Tavallisimpia miettimisen aiheita - paljonko euro on kruunuina, puntina, dollareina. Paljonko 50 Fahrenheitia on Celsiuksina.
Kirjoitetaan Googlen ruutuun
convert 10 eur to pounds tai convert 50 € to £ - jne.
Paljonko kello on?
Kirjoita hakuruutuun "time". Koneeni sanoo, paljonko kello on Espoossa.
En koskaan opi kesäaikoja. Joudun miettimään, onko Brysselissä tai Los Angelesissa kesäaika vai mitä.
Kirjoita "time Brussels" tai "time LA".
Kiitos, Google.
(Siellä on paljon muuta vastaavaa, mutta tämä time taitaa olla uusi. - Suosikkini on iGooglen kautta käyttämäni kartta, jonka avulla voin hiirellä vaihtaa reittiä ja selvittää välimatkan ja ajoajan Kotkasta Lappeenrantaan - vaihtoehtoja on muutama.)
Tämä ei ollut maksettu mainos.
Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
Joskus näinkin:
VastaaPoistaBy GAVIN RABINOWITZ, Associated Press Writer Sat Oct 6, 3:52 AM ET
NEW DELHI - New Delhi's High Court justices, annoyed with lower court judges who issue problematic rulings, have decided to send one of them back to law school.
- - - -
"Since Tiwari does not have even elementary knowledge of the criminal law and procedure it would be appropriate that he undergoes a refresher course at Delhi Judicial Academy," Justice V. B. Gupta wrote
Kyllä nyt vähän ihmetyttää, että Nokia kertoi maanantaina ostavansa amerikkalaisen digitaalisia karttoja tekevän Navteqin 5,7 miljardilla eurolla.
VastaaPoistaCeteris paribus oletuksella Navteqin viime vuoden tulosvauhdilla Nokia tienaa yhtiön kauppahinnan takaisin 53 vuodessa.
Lentokenttien turvatarkastuksesta. Eipä ainakaan minulta onnistu yhtäaikaa tavaroitteni valvominen ja ruumiintarkastuksessa oleminen.
VastaaPoistaToisinaan pitää seistä yhdellä jalalla ja esitellä kengänpohjia, välillä pitää laittaa vyö hihnalle ja varoa housujen putoamista. Pari kertaa kopelointi on ollut turhan intiimiä sisältäen puseron sisälle kurkistuksen ylhäältä ja alhaalta. Jos olisin pukeutunut hameeseen, niin olisivatkohan kurkistaneet myös sinne. Tämä kaikki vielä julkisella paikalla toisten katseiden alla.
Ei, en todellakaan ole muistanut vahdata liukuhihnalla kulkevia tavaroita.
eipä noin pitäisi tapahtua. jos aletaan kehoa taputtelemaan ja onkaloihin kurkkimaan, sen pitäisi tapahtua muista erillään ja samaa sukupuolta olevan toimesta. skannaus, jossa paljastuu muu kuin eloperäinen on parempi. Oma lukunsa on implantit, joita naisilla on. jatkossa vain lattarintaisia lentokoneeseen, muut menkööt kävellen.
VastaaPoistaAi että miksi ihmiset alistuvat kaikenlaiseen kusetukseen, joka on naamioitu esim. aivan ylettömiksi turvamääräyksiksi tai muka terveysvaikutteisiksi (lue: humpuukiksi) ja sen perusteella yläkanttiin hinnoitelluiksi elintarvikkeiksi?
VastaaPoistaMä luulen ehkä hieman 'vanhanaikaisesti', että syy piilee markkinatalouden ja demokratian 'salaliitossa'.
Järjestelmässä, jossa yrittämisen, valinnan ja ajattelemisen vapaus on salakavalasti yhdistynyt demokraattisen parlamentarismin käytäntöihin, on mahdollista tehdä ihmisistä karjaa, koskapa he todellakin aivan perustavasti haluavat turvallisuutta, terveyttä sekä liikkumisen ja mielipiteen vapautta.
Näitä perustavia tarpeita globalisoitunut ja demokraattinen (hahhah!) markkinatalous sitten käyttää hyväkseen kusettaen ihmiskarjaa minkä ehtii.
Antiikin Roomassakin pidettiin lähes 100% asukkaista kurissa ja nuhteessa helvetillisen sotilaskoneiston ('turvakontrollin'), sirkushuvien (vapauden illuusion) ja ajoittain jopa ilmaisen leivän ('sosiaaliturvan irvikuva') avulla.
Ei maailma eikä ihmisluonto ole niistä ajoista niin ratkaisevasti muuttunut.
Demokratia syö lapsensa siinä missä oligarkia ja totalitarismikin, mutta tekee sen toki hienovaraisemmin ja samalla salakavalammin kuin groteskimmat järjestelmät.
*
Kaikki edellinen kuulostaa varmaankin hiukan vainoharhaiselta, mutta vainoharhaisuutta tulee myös pitää oireena siitä, että joku on tullut tai tulossa tietoiseksi häneen kohdistuvasta indoktrinaatiosta ja manipulaatiosta.
*
Kirjoitti nimimerkki: 'Saatana saapuu Kemppisen blogiin'
Milläs sitä sivistystä harrastaa, kun porukka ympärillä paheksuu? Voin kuvitella tilanteen, jossa turvatarkastettava ilmoittaa, että koska turvatarkastajat eivät vastaa hänen hihnalle laittamistaan tavaroista, hän haluaa pitää niitä hallussaan, kunnes henkilöön kohdistuva tarkastus on tehty. Sen jälkeen sitten vasta laitetaan tavarat hihnalle. Muut jonottajat paheksuisivat ja pitäisivät kyseistä matkustajaa häirikkönä. Vastaavaa tapahtui, kun joitakin vuosia sitten Porkkalankadun sillalla bussi ajoi autoni perään. Pysähdyimme pienen matkan päähän, ilmoitin, että poliisit paikalle. Bussin matkustajat sättivät minua, vaikka halusin vain varmistaa oman oikeusturvani. Bussinkuljettajahan sen virheen oli tehnyt. Hyvällä tuurilla lentokentän turvatarkastuksessa pääsee tarkaksi heittäytymällä hakattavaksi joko lentokentän putkaan tai Pasilaan. Amerikassa saisi taserista.
VastaaPoistaMenneiltä vuosilta mieleen muistuu tapaus, jolloin MTV:n toimittaja lähetti lentorahtina Sinitarraa, paristoja ja sähköjohtoa. Toinen lähetetyistä paketeista pääsi muistaakseni perille. Toinen huomattiin ja meinattiin, että kyseessä on vähintäänkin lentoturvallisuuden vaarantaminen.
Ihmiset ovat tyhmiä, laiskoja ja itsekkäitä. Sen takia kyykytys onnistuu. Näiden vastakohtia sitten nimitetään itsekkäiksi paskiaisiksi, vaikka olisi kaikkien edun mukaista kyseenalaistaa idioottimaisia käytäntöjä.
Mutta kai se on niin kuin Vanhanen sanoi toimittajan kysyessä, pitäisikö televalvontaoikeuksien lisääntymisestä olla huolissaan: "Kansalaisten pitää vaan luottaa viranomaisiin"
Asiaan hatarasti liittymätön linkki
Ateneumin taidemuseossa ei saa käyttää kävelykeppiä.
VastaaPoistaLentokenttien turvatarkastukset olisi standardoitava paremmin. Esimerkiksi Frankfurtissa on varattu tuolit niille, joiden vöitä tutkitaan, usein muualla pitää muistaa pitää lenkeistä käsin kiinni. Hopeisia solmioneulojani tutkitaan usein, mutta tuppaavat tippumaan. Luxemburgissa vartija etsi sitä ansiokkaasti, muualla saa konttailla yksin. Arlandassa vaadittiin turvatarkastuksessakin esittämään e-lippu, siinä sitten hakemaan commua esille, kytkemään virtaa ja kaivelemaan sitä oikeaa viestiä (push-emaileihin ei E90:ssä ulotu hakutoimintokaan) ruudulle. Huippuna tuore tapaus täällä Helsingissä, jossa olin liukastua lattialle hajonneeseen ties mistä tulleeseen kovaksikeitettyyn kanamunaan; mainitsin asiasta ja keltuaista sitten vähän potkittiinkin sivummalle. Luokatonta! Mutta ymmärtänette, että on syytä kirjoittaa tämä anonyymisti...
VastaaPoistaDelhistä puheenollen, on hauskaa, että vaikka Intialla on leveyttä liki 2000 km, niin koko alueella pätee Indian standardtime, ja vielä hassumpaa, että se on vain puoli tuntia jäljessä naapurimaan, Bangladeshin ajasta - ja seuraava täysi tunti löytyy vasta Pakistanista.
VastaaPoistaIntian ja Bangladeshin aikaeron (siis 1/2 h) sisään ahdetaan vielä Nepalin oma aika, joka on varttitunnin Bangladeshin aikaa jäljessä. Intian outo aika Pakistaniin nähden liittynee jotenkin Intian jakamiseen 1947. Kahta puolta oli Pakistania muutama vuosi.
Tuo lentokenttien tarkastusongelma on puhuttanut siinä mielessä, että olen kuullut kaverin kannettavasta kadonneen tiedot läpivalaisun yhteydessä. Liekö tarkastuksen seuraus?
Pitäisi perustaa eri lennot niille, jotka eivät alennu turvatarkastetttaviksi.
VastaaPoistaMinä menisin siihen toiseen.
Olen kuullut lentoyhtiösta, jonka matkustajat saavat valita snacksinsa ennen lentoa.
VastaaPoistaNe, jotka valisevat kinkkusampylan,eivat joudu tarkastukseen.
Terveysvaikutteinen on nerokas sana. Harvassa ovat nieltävissä olevat asiat, jotka eivät terveyteen voi vaikuttaa, vähintään sitten ylenpalttisissa määrissä nautittuna negatiivisesti, mikä kai pätee raikkaaseen kraanaveteenkin.
VastaaPoistaKaveri on sanaa viinaa soveltanut, missä kaiken kohun pohjalta tuntuukin kiistattomalta, että skeptisempikin uskovat sen terveyteen vaikuttavan.
Googlesta: kätevä toiminto. Eikä tarvitse edes kirjoittaa "convert", vaan pelkkä "300 euros in sek" riittää.
VastaaPoistaSamoin laskin on kätevä, jos ei osaa suoralta kädeltä sanoa paljonko on 3,23 * 2,56 tai vaikkapa "12,4 km + 5 miles in miles".
Nämä turvatarkastukset ovat yhtä suurta tragikomediaa. Turvallisuusteatteria, jonka kriitikot haukkuvat lyttyyn, ja jolle rahvas ei voi muuta kuin osoittaa suosiota. Jos laumassa on hieman poikkeava lammas, se ammutaan varmuuden vuoksi ensin ja kysellään perästä.
VastaaPoistaKu Klux- tai muiden kirjainmarkettien kassoilla näkee joskus kylttejä, joissa asiakasta pyydetään avaamaan kassinsa molemminpuolisen luottamuksen osoituksena. Tällaisille kylteille on pakko hymyillä. Ihan yhtä pöhköä olisi, jos katurosvo pyytäisi luovuttamaan rahat tai hengen molemminpuolisen luottamuksen osoituksena. Bää!
Jouduin jokin aika sitten vaikeuksiin lappeenrantalaisessa paperikaupassa (jossa myydään myös kirjoja) hälytinportin takia. Myyjä pyysi minua palaamaan liikkeeseen, koska hälytinportti oli soinut poistuessani. Hän kysyi, onko minulla mahdollisesti repussa kirjaston kirjoja. Oli totisesti, sillä olin juuri menossa palauttamaan niitä. En kuitenkaan suostunut näyttämään repun sisältöä myyjälle ja päätin poistua, jolloin hän otti ovenkahvasta kiinni ja sulki tieni. Pienen rupattelun jälkeen suostuin lopulta odottamaan poliisin saapumista paikalle.
Ojensin kaikki kirjat poliisimiehille, jotka kuljettivat niitä portin läpi ja totesivat, että hälytys tosiaan johtuu kirjaston kirjoista. Toinen poliisimiehistä kysyi (ei vihaisena, vaan hämmästellen), miksi olin tehnyt asian niin vaikeaksi. Ihan niin kuin minä olisin asiassa vikapäänä. Susi lampaiden joukossa. Suuren suurta vahinkoa ei sattunut, mutta sekä minulta että myyjältä meni puolisen tuntia aikaa hukkaan.
Kirjoitin paperikaupalle (jossa myydään myös kirjoja) kirjeen, mutta sieltä ei ole vielä vastattu. Eihän puolessatoista vuodessa ehdi kummoistakaan vastausta kynäilemään.