Niin hyvää autoa en ole ennen ajanut. Oma Sitikka (C 4) teki jo monennen kerran temput jättämällä iltayön sateessa käynnistymättä. Kun oma korjaamo tunnusti, ettei oikein osaaminen riitä eikä ole kalujakaan, olen nyt keskittynyt saamaan maahantuojan merkkikorjaamon vastaamaan. Eilen 17 yritystä.
Jatkuu tänään, vaikka mielessä on myös tehdä gandhit ja leiriytyä Niittykummun korjaamon tiskin eteen sen näköisen, että tästä en hievahda ennen kuin joku vastaa puhutteluun ja lupaa, että auton saa tuoda korjattavaksi. Pitää ottaa mukaan purtavaa. Itse autokorjaamon tuntumassa kasvaneena tiedän, että töiden vastaanottaja piileksii vaikka pannuhuoneessa, jos uhkana on asiakaspalvelu.
On siis vakuutus, joten hinaus alkoi sutjakkaasti ja tilapäisauton sai hakea lentokentältä. Kun lähdin sillä aamulla kauppaan, päässäni suti hetken. Valot ja mittarit näkyivät komeasti, mutta ääni puuttui. Sitten sytytti. Tämä on hybridi. Vaihde silmään ja menoksi.
Suomensin myös John Updiken onnistuneen korkearomaanin ”Autokauppiaan unelmat”. Päähenkilö Harry Angstrom (ruotsalainen sukunimi viittaa mielestäni freudilaiseen Angst-käsitteeseen eli tuskaisuuteen) menettää työpaikkansa konelatojana ja päätyy ylimielisen appensa autokauppaan pikku paikkakunnalle. Romaanisarja alkaa onnettomuudella. Harry eli ”Jänis” hukuttaa vaimonsa kanssa vahingossa vauvansa kylvettäessään tätä. Jatko menee aika lailla samaa rataa, kunnes entinen keskikoulun koripallotähti kuolla kupsahtaa paiskoessaan koripalloa Floridassa.
Siis Jänis sählää myös autojen myynnin ja joutuu siirtymään uppo-oudon japanilaisen Toyotan kauppiaaksi. Hän sovittelee ylipitkiä koipiaan koyeroon ja selittää epäluuloisille asiakkaille, että sopii kuunnella, miten moottori tikittää kuin ompelukone. Sitten hän yhteistoimin poikansa kanssa sählää tuon edustuksenkin. Hänelle auton nimi tuo mieleen sanan ”toy”, leikkikalu.
Intohimoisena autolehtien lukijana olin kuvitellut, että se on nykyisen VW:n omistama Skoda, joka on ”simply clever” eli yksinkertaisesti fiksu. Se on runokieltä, että on samanaikaisesti yksinkertainen eli tyhmä ja fiksu.
Mutta Corolla on myös! Kaikki namikat ovat mietitysti oikealla paikalla ja toimivat juuri kuten pitääkin, Prisman parkkipaikalla järkytyin peruutuskameraa, joka näyttää kuolleet lehdetkin, ja hämärässä ontuvat mummot.
Kokonaisuus heijastaa ihannettani: täysin persoonaton. Hajuton ja mauton. Onneksi sen löytää parkkipaikalta monien samannäköisten joukossa painamalla avainta. Kantama tuntuu hyvältä.
Ostaisinko jos olisi rahaa? En, koska ajan nykyisin hyvin vähän ja autonkuljettajattareni on hanakka tyytymään siihen mitä on. Ellen olisi hurmaantunut kaupan alushousuvalikoimasta erikoistarjouksineen, voisin myöntääkin, että auton tarpeemme on kyseenalainen. Minä kai saisin kunnalta älymystökortin taksiin, ja kärrääväthän ne ihmisiä maksustakin.
Kirjoitukseni vitsi on että perehdyin kerran aika hyvinkin Toyotan tehdaslogistiikkaan. Se oli silloin kun luin ne A. Chandlerin kolme hyvin merkittävää kirjaa elinkeinotoiminnan historiasta. Niissä kerrotaan, miten amerikkalaiset hävittivät viihde-elektroniikan valmistajansa ja antoivat perusteet sosiologiselle ihmettelylle, miksi amerikkalaiset suosivat huonoja autoja, kun hyviäkin on. Mutta luulen että en ole itse tullut ajaneeksi tuota Toyotaa omassa eurosentrisyydessäni.
"Jatkuu tänään, vaikka mielessä on myös tehdä gandhit ja leiriytyä..."
VastaaPoistaTosta tuli mieleeni, kun tein gandhit 90-luvulla erään saksalaisen suurkaupungin maahanmuuttovirastossa saadakseni passiini/oleskelulupaani taas leiman.
Oli muutama minuutti paikan sulkemiseen ja virkailijalla oli sisällä asiakas ja minä seuraava jonossa ilman ajanvarausta. Siis pakotin itseni seisomaan konttorin suljetulle ovelle naama ovessa kiinni huokätäkseni heti sisään, kun ovi aukeaa. Ja onnistuin saamaan sen leiman. En ole koskaan elämässäni ollut niin röyhkeä (jos nyt niin voi sanoa käytöksestäni).
Yksi pojistani ajelee uudella, aika uudella Toyotalla, ja vain yhdellä silmällä kunnolla näkevänä hän arvostaa erityisesti sitä peruutuskameraa.
VastaaPoistaYhteen aikaan luin niitä Jänis-kirjoja parilla kolmella kielellä. Mieleen jäi, että viihdyttävästi kirjoitettuja, mutta välillä Updike meni liian pitkälle. Toyotasta en muistanut mitään!
Muistiinpanojeni mukaan erinomaista ajankuvaa ja tilanteiden, ulkonäön ja perusamerikkalaisten hyveiden ja paheiden kuvausta, kieli loistavaa, terävää ja säälimätöntäkin taviskuvauksissa. Hyviä kielikuvia. Nyt pistää silmään, että n-sanaa käytettiin vielä. Maailma muuttuu entistä vauhdikkaammin.
Korkeakirjallisuuden paavin Harold Bloomin mukaan Updiken romaaneista puuttui syvyyttä, "a minor novelist with a major style." Jotkut taas ovat tarjonneet parhaan amerikkalaisen kirjailijan titteliä. Ehkä jotain siltä väliltä.
Tuosta merkistä – sekä autosta että logosta – jotain tietäisinkin, mutta olkoon.
VastaaPoistaSkoda on hyvä auto ja voisin jopa harkita sitä, mutta siinä on kolme asiaa, joiden välinen ristiriita häiritsee minua niin suuresti, etten osta.
Nyt kysytte mikä se ristiriita on?
No, minäpä kerron: 1) perinteistä hienoa tsekkiläistä merkkituotetta, 2) joka sisältää perinteistä laadukasta saksalaista autonvalmistustaitoa, 3) kaupataan meille suomalaisille eglanninkielisellä sloganilla!
Slogan on tahdosta riippumatonta englantia...
PoistaEipä hänessä hätiä, käyvväänpä muokkaamaan mokoma uusiksi:
- suorastaan fiksu
- kerrassaan välkky
tai muuta kahdella sanalla, mutta:
- fiksu autoksi, tosin skoda
- ei pöljempi
- idioottivarmempi
- vähänkö siisti (tarkka käännös, suositan)
Mikä tahansa mutta ei volkkari koska se ON eikä sitä saa sanoa koska se on viksumman kuuloista ja myy paremmin sillä satakuusitoista yksityiskohtaa ja muotopellit on eri.
Jokaisella merkillihän on nykyään tuo englanninkielinen idioottilause, aivan liian kaukana ollaan "Renault, mon amour" ajasta ( vaikkei se ollut kuin 1980-lukua).
PoistaRellunpippana=pillunreppana.
PoistaTojotisti ei siedä keskustelua Autoista?
PoistaSattumalta tiedän yhtä ja toista eräästä perinteisestä saksalaisesta automerkistäkin. Sen kohdalla sallin pienen poikkeuksen - Das Auto on/oli mielestäni täydellinen slogan.
PoistaPS. Eihän slogan-sanakaan suomea ole, mutta menettelee ammattiterminä.
Onhan noita automautoja ja luotettavuus Toyotalla pitelee vissisti kärkisijaa. Sama silti kaikessa kuluttajaroippeessa, suunnitteluikä eli sisäänrakennettu särkyminen, kun elektroniikassa ammekäyrä kertoo suoraan miltä tulee välttyä, sitä ei tapahdu suurempien ostosten kohdalla. Uutuuksia lisäillään tipoittain ja luotettavuutta samaten. Kohta muuten autuas oma ja kallis kotterotisko tulee luo parkkipaikalla, Tesla se on jo kesy. Saa nähdä koska alkavat toisiaan tyrkkimään...
VastaaPoistaAutomautoistumisen seurauksen arvaa, palveluiksi menee. Mikäs siinä, "Aalto, olette oiva suhari." Heille jotka tahtoisivat laskea tähän kommenttiin sisältyvät Ankkalinnaperäiset viittaukset on vain pyöriteltävä päätään, ja kiitos heille sillä itse en viitsi.
Uusmuotinen angsti ehti olla välillä angstaamista 'mitä sä oikeen angstaat' ja taitaa olla nyt ahdistus, 'ahistaa niiv viitusti tää ilmastonmuutos' joka johtuu mistä hyvänsä. Esim. vuorokaudenaika, vuodenajat, uutisten puute, uutiset, netin pätkiminen, pitserian kielimuuri, energiajuoman puute, liika energiajuoma, alhainen valehtelun osaamistaso, korkea valehtelun osaamistaso, kaikki muut ihmiset ja niin edelleen ja yhä pidemmälle kunnes koko sana on turha. Niinhän edellisellekin sanalle kävi, lebensraumia sanoille vaan.
VastaaPoistaJolloinkin 80-luvulla yleistyi termi "autoistuminen". Jouduin satunnaisesti tekemisiin erään pienen mutta vauraan kunnan kunnansihteerin kanssa. Hän ei millään ottanut ymmärtääkseen: - "Mikä ihmeen auto-istuminen?" Lopulta väärinkäsitys selveni ja päästiin asioissa eteenpäin, entisin ehdoin.
VastaaPoistaNiin, Toyotasta. Olen harrastanut, edullisuuden ja toimintavarmuuden vuoksi. Loppukesällä päätimme vielä kerran vaihtaa uuteen: kuusi vuotta ikääntynyt ei-ladattava Yaris hybrid vastaavaan mutta eri tavoin modernisoituun versioon. Peruutustutka tässäkin loistava. Kaupunkiajossa enimmäkseen "sähköllä käypä", ja vähänkään pitempään maantieajoon emme nyttemmin pienellä autolla mielellään edes lähde. On tuo liikennekulttuuri ("kulttuuri"!) siinä määrin muuttunut viidakon lakien kaltaiseksi: aina joku aggressori painostamassa takapuskurissa, vaikka pidämme huolen siitä, että emme koskaan aja "alinopeutta" (kuten tosi automiehet ja -naiset sanovat), jos keli ja muut olosuhteet suinkin vain sallivat. - Liikennepsykologien mukaan osalla ihmisistä on liikenteessä voittamaton nopeasti eteenpäin rientämisen halu, hidastamatta, pysähtymättä (esim. suojatiellä kulkijan varomiseksi). Kaipa se on monilla mennyt veriin jo hiekkalaatikon pikkuautoleikeissä huulia pärisyttäessä.
Auton merkki, logo, on tunnetusti puoli ruokaa, esimerkiksi professorin Sitikassakin mitä vahvimmin. Entäs tuo blogin kuvaksikin kohotettu Toyota, joka sai ensimmäisen ja maailmanlaajuisesti tunnetun logonsa vasta niinkin myöhään vuonna 1989.
VastaaPoistaEi logo aluksi kovin vakavasti otettavalta näyttänyt automaailman historiallisen kovassa seurassa. Tehdas torjuu käsityksen, että siitä olisi löydettävissä kirjaimia. Korkeampaa, täysin sopimuksenvaraista symboliikkaa kuulemma pitäisi etsiä ja huomata samalla kalligrafisesti paksuudeltaan vaihtelevat viivat.
Oma Toyotani on niin vanha, että siinä lukee vain kromatusti Toyota.
Ensi silmäyksellä näin tässä uudessa merkissä sombreropäisen kaitanaamaisen pikku-ukon, joka katselee jostakin aukosta. Sitten oivalsin, että aukko on taimmaisen pilarin ns. oopperaikkuna. Peräpenkin kyytiläinen luo siitä viime silmäyksen ohitettavaan kotteroon.
Toyotan pellin alla ja kaikkialla on näitä pikku-ukkoja, jotka pitävät sen kestävyystilastojen kärkisijoilla, vuodesta toiseen. Ja Meksikossa on pari vuotta vanha iso Toyotan tehdas, jonka tulolle Trump polki jalkaa. Sehän vei työt myös sisartehtaalta Yhdysvaltain puolelta San Antoniosta. Että se sombrerosta.
Viime kuussa nielin ylpeyteni ja laiskuuttani ajoin vain 38-vuotiaan sähköntuotannon puutteesta kärsivän saksalaisvalmisteisen moottoripyöräni paikkakuntani merkkihuoltoon - kieltäytyivät koskemasta kepilläkään noin vanhaan. Ehkä siksi, että USB-liitäntä diagnosointiapuna on vienyt ammattitaidon? Ei varmaan Saksassa olisi tullut kuuloon.
VastaaPoistaK-100 vai R-sarjaa?
PoistaR100RS
PoistaLukioaikoina kaverini kyyditsi meitä silloin tällöin 16 kilometrin matkan kouluun kupla-VW:llään tai Morris Minorillaan. Kovina pakkasaamuina kuplan ilmajäähdytteinen moottori hyytyi, eikä toiminut. Kaveri pyysi silloin isältään lainaksi Peugeot 404:ää. Sen pehmeässä kyydissä oli niinä pakkaspäivinä tosi miellyttävää matkustaa samettisilla penkeillä istuen. Silloin koulupäiväkin tuntui mukavammalta.
VastaaPoistaÄskettäin edesmennyt, toimittajana elämäntyönsä tehnyt koulukaverini ajeli eläkkeelle jäätyään isänsä 90-luvun alun -mallisella Toyota Corollalla kotiseutunsa maisemia katsellen sekä niitä kuvaten ja niistä kirjoittaen.
Hän ylisti usein kymmeniä vuosia vanhan Toyotansa luotettavuutta ja mukavuutta.
Siellä päin on kyseisen automerkin johtava liike, joka on sittemmin levittäytynyt ympäri maata. Omistajat taitavat olla verotilastoissakin valtakunnan kärkikaartia. Hyvä auto tekee kauppansa.
Arvoisa Blogisti, kyllä minun Toyotana on valmistettu Ranskassa, eli se on todella pieniruokainen ja monipuolinen pieni autoa. Siis se VARIS!
VastaaPoista
VastaaPoistaFurthermore in February 1989, President Mitterand denounced the 'easy money' being made ... forcing them to enter through the remote Poitiers customs post. Forcing them ja "kutka he" ja kuka pakotti custom post:ille eli tullipuomille ja mitä tullaamaan ? Toyotaa ja Mitterand tullivirkailijana.
Suomeen ne olivat kai Korpivaarat kun japanilaisia ekoina toivat ja Arot tokina. Oliko Aroja myös yksi viimeaikaisia VR pääjohtajia -tai jo toimitusjohtaja? kuin mikäkin tulosvastaava, viimeisen rivin sätkyttelijä. Nyt pääomasijoittajia trapetsilla heitin Skandinaviassa.
Mikäs on kieppua kun alla turvaverkko jos mätähtäisi turvalleen. Mikä fuck pelastuslautta muka siellä sylittämässä jos lipsahtaa ote trapetsilla? On siellä taseverkko suloinen pehmeä pankkiiriyhteisön syli ja käsivarsikaulaus, omille. Ja sen lujimpana liitoksena valtion keskuspankki. Varsinkin New York Fed, käännös apua apua Olli Rehniltä vai -ille.
Joo, ihan saman SP:n kun Kirjamessuilla su 31.10. Teemu Keskisarja ylpeästi esittää: Gustaf Serlachiuksen elämäkerta. Göstan pojanpoika. Ja mikä sukulainen olikaan Ryti in law. No joo. Ostan ja takuulla luen hartaasti, ei onneksi kuin 220 sivuinen, suvun loppuluku ?
Kaikkea muuta, nythän 2021 S. Capital on pörssitulvassa noussut sekin -eikä rantakiville eikä kuuseen laulamaan kuin hauki, vaan Festival Serlachius luo loistettaan. Meikäkin kävi Banskya katsomassa. Jännä oli ja selkeäkin. Kiitos vaan kun maksoitte, tai ainakin subventoitte majottumista ja syömistä ex.klubillanne painimolskikin tiloissa. On siellä Mäntässä industrialismin museota, pohjakiviä koskisalmessa kuvitella lisää vaikka Teemun sukukirjojen pohjalta.
Mitterand siis esteli tullilla, mutta miksi sisämaakaupunki Poitiers ? Jotta olisi hankalampaa ja kun islam niin miksei vinosilmätkin, olisi lyötävissä samoilla jalansijoilla ennen kuin käyvät taloksi. No eivät olleet. Kaarle Martel, sen Suuren iskän veljen jms (viikinkiraiskausroiskeita myöten) esi-isä, oli heittänyt Muhamedin soturit ottamasta Eurooppaa samaisessa Poitierissä. Espanjan ottivat, Aurinkorannan jättivät suomi.sivistyneistön pitkästyä, vaan niin hyvää vanheneville luille.
Jäi sitten 1990-l. Wall Street intiaaneille se Euroopan Valloitus. Kummisetä 2. arkistossa tä 19.00 kesto 201 minuuttia. Meikä pääseen 5.11. Menen vaikka elokuva jo asettunut "tavallisen hyvä" sarjaan taideteoksia. Mutta kulttuurin käännekohta siitä tarkoittamattaan putkahti.
Kummisetä osoittautui perheen suvun heimon ihmisyyden alustaksi. Siitä nousi Teekutsut ja Sarah Palin. Lisää Trumpin somessa mikä lanseerauksessa Specific investment vehiclellä, jolla pörssilistaus nopea ja mutkaton. Hän siis teki sen jo. Suomessa ensimmäinen samamatkittu Ehrnroothien toimesta ja tokassa on Ahlström Capitalia ja Hartwallia. Kiirehti merkitsemään. Omaisuudenhoitoyhtiöiden on lähituleva aika. Mutta uutta pukkaa sosiaalievoluutiossa, rikkaa myös. Kitke omasi.
Katson Keskisarjan Kustusta (tosi tyhmä nimi kannessa) ekaksi onko Matti Rankin ei-painetut, just ennen Matti Ali-Melkilää tai KOP 200 v. kakkososaa by Yrjö Blomstedt jo kaivettu pölystä ja käärinliinoista.Jatk., sori.Jukka Sjöstedt
Skoda on tsekin kieltä ja tarkoittaa häpeä .
VastaaPoistaSkoda lasky ei ole auto .
Hauska knoppitieto niille jotka eivät osaa tsekkiä.
PoistaOn niillä itsetunto kohdillaan, kun ei tuollainen nimi suuryritykselle haittaa.
Skoda=vahinko.
Poista