Sivun näyttöjä yhteensä

3. huhtikuuta 2010

Ilkeitä juttuja



Viimeistellessäni kirjaa informaatio-oikeudesta käsitin kirjoittaneeni aina ennen, että tekijänoikeus tunnustettiin, jotta sensuuri pääsisi paremmin kiinni kirjoittajiin.

En ole sanonut riittävän selvästi, että tämä on edelleen yksi tekijänoikeuden tarkoitus – sananvapauden rajoittaminen.

Poliittisten ja oikeudellisten järjestelmien luominen ja ylläpito on käsitetty noin viisi tuhatta vuotta kiinnostavaksi ajatukseksi. Välittömään väkivaltaan perustuvat järjestelmät ovat osoittautuneet kovin lyhytikäisiksi, heetiläisistä langobardeihin, vandaaleista Tshingis-kaaniin, hunneista Hitleriin.

En tarkoita oikeudellisella järjestelmällä mitään olennaisesti hyvää. Orjuus oli oikeudellinen järjestelmä. Se osoittautui kuitenkin sangen tehottomaksi. Tämän käsittivät jo roomalaiset, jotka alkoivat vähin äänin sekoittaa ”vapan miehen” ja erilaisten klienttien eroa.

Ensin keisari Konstantinus vuonna 312 ja sitten Yhdysvaltain ja Ranskan ihmisoikeuksien laatijat oivalsivat, että halvin hallintomuoto on kävelevä vankila: jokainen ihminen toimii omana vanginvartijanaan.

Tähän tarvittiin erilaisia uskontoja ja aatteita. Niitä on jatkuvasti keksitty tai kehitetty runsaasti yli tarpeen.

Edustuksellinen demokratia oli johtanut ensin Eisenhowerin termein ”teollis-sotilaalliseen yhteenliittymään”; konservatiivi sotilas Eisenhower varoitti tästä. Seuraavaksi se oli johtanut rakenteeseen, jossa ylintä valtaa käyttää media ottamalla ja erottamalla Yhdysvaltojen presidenttejä ja vastaavia.

Nämä järjestelmät ovat nojautuneet puhutun ja kirjoitetun kielen valvontaan. Kaksikymmentä vuotta sitten ilmeni kuitenkin uusia ongelmia, jotka kaatoivat suuren ja mahtavan Neuvostoliiton ja joista kärsii nyt myös Kiina. Median kilpailijaksi nousivat ihmiset, erilaiseen holtittomuuteen kannustavien teknisten järjestelmien, kuten tekstiviestien ja Internetin turvin.

Muuan Alan Cranston huomasi 1939, että USA:ssa ilmestynyt Hilterin ”Taisteluni” poikkesi dramaattisesti saksankielisestä alkutekstistä. Hän julkaisi halvan, noin 40-sivuisen näytteen tekstin vääristelystä englanninkieliselle yleisölle. Hitlerin amerikkalaisen kustantajan (Harper & Row) kanteesta hänet tuomittiin tekijänoikeuden loukkaamisesta (28 F. Supp. 676 (S.D.N.Y. 1939, sit. Neil Weinstock Netanael, ”Copyright Paradox”).

UCLA:n professori Jon Else teki dokumenttielokuvan oopperan näyttämömiehistä. Eäässä kohtauksessa lavalla vedetään Wagneria, ja työmiehet pelaavat kulisseissa myllymattia. Kuvassa näkyy 4,5 sekunnin ajan päällä olleesta televisiosta Homer Simpson ilman ääntä. Laajojen neuvottelujen jälkeen ja Foxin vaadittua tavanomaiset 10 000 dollaria lisenssimaksuna ohjaaja suttasi digitaalisesti Homerin tuosta kohtauksesta.

Dokumenteissa ja vastaavissa ongelma ei ole nykyisin tekijänoikeus, vaan sen selvittäminen, ”copyright clearance”. Tuottajat eivät anna rahaa eivät televisioyritykset lähetä filmiä ilman yksityiskohtaista selvitystä, joka tyypillisesti menee kauas tekijänoikeuden ulkopuolelle. Mark Twainin sitaatti aiheuttaa ongelmia, vaikka rahamiehetkin tietävät, että Mark Twain kuoli 1910. Heidän sääntönsä mukaan kaikkien 1900-luvun puolella kuolleitten tekijänoikeudet on ”varmuuden vuoksi” selvitettävä. Ja selvittäminen maksaa tietysti mielettömästi enemmän kuin lisenssimaksu – mutta kun kukaan ei tiedä, kenelle maksaa!

Alan siis kallistua salaliittoteorioiden kannalle. Nykyinen tilanne ei ole vain tukala tekijöille ja yleisölle. Se on edullinen alan teollisuudelle ja lisäksi poliittisille vallanpitäjille. Päin vastoin kuin väitetään keskustelunrähinä Internetissä ei uhkaa vakiintuneita rakenteita. Sen sijaan laki kaventaa ilmaisuvapautta ja supistaa samalla myös tutkimuksen ja tieteen mahdollisuuksia.

Kuinka moni Google Booksin vastustaja muuten tietää, että Google näyttää skannaamistaan tekijänoikeuden suojaamista kirjoista verkossa kolme lausetta? Tuo tieto veisi hiukan pohjaa puheilta toisten ”omaisuuden” varastamiselta.

17 kommenttia:

  1. Siis taisin itse tömistellä tähän blogiin joskus johonkin tällaiseen liittyen, kun mulla on aina mennyt sekaisin ne tekijänoikeudet ja tekijän oikeudet - piti tosin oikein kumartua katsomaan ettei tuossa lue tekijäinoikeudet.... mistähän sekin tulee mieleen.

    No joo -tää juttu alkaa näin että mieleen tuli tuo tekijänoikeuksien vaivaama kulttuurin kirjo, ja sitten päätin antaa panokseni tähänkin keskusteluun. Maalasin joskus noita maalauksia. Lopetin sen puuhastelun melkein kaksikymmentä vuotta sitten... huippusaavutuksia ei syntynyt kuin omasta mielestä, mutta yksi hieno näyttely oli kyllä erään kuninkaanlinnan (ei tässä maassa) lähellä joskus kauan sitten. Toi juttu vaan siksi, että varmistelen tätä seuraavaa pilkkaa.

    Eli kuvitellaan joku x - niin kuin Leo Jokela siinä Komisario Palmussa. Ja se x menee tänne, joka on paikka missä se asuu, ja kovasti harjoittelee sitä piirtämistä, kun se on niin vittuuntunut. Istuu perseensä ruvelle ja kyniä ja paperia ja liituja ja muita kuluu. Syö purukumia niin, että lääkäri käskee lopettamaan kun leukaluukin kuluu. Siinä välissä on sitä muutakin elämää, jota vois tietysti kuvailla sanomalla sitä vaikkapa tylsäksi. No - siis tässä nyt kuvitellaan, joten voihan sitä sanoa tietysti mielenkiintoiseksi - se sitten hioo niitä taitojaan ihan mielettömästi, kuin hullu siis. - Minkähän takia? No siihen vois keksiä jonkun katkeruuden tai vastaavan syyksi, tai jos se on jotenkin pervo. Siis sellainenhan tekisi siitä kuvitteellisesta kirjansta jotenkin mielenkiintoisemman lukijan kannalta katsoen. No joo - ja aikakin kuluu, vaikka se ei enää syökään purkkaa - ja taidot kasvaa....

    Se x on siis sellainen aika kyrpiintynyt hahmo, joita nykyään näkee vähän joka paikassa nojailemassa. Sellainen kyräilevä jota naiset välttelee, varsinkin ne joiden kanssa se on ollut naimisissa ja ne joiden kanssa se ei ole ollut - niitä ei lasketa jotka pummaa siltä rahaa tai tupakkaa. Kyse on siis kai myöskin siitä että tekijän oikeuksiin kuuluu myös se arvostus ja muu vastaava höpötys, joka siis pitää ihan itse ansaita.

    No sitten se x lopulta ylittää sen kynnyksen minkä oli päättänyt ylittää, ja maalaa jotakin tällaista: http://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=10865

    tai tällasta: http://freechristimages.org/images_Exodus/Finding_of_Moses_Lawrence_Alma_Tadema.jpg

    No sen maine sitten siitä kasvaa ja kasvaa ja kasvaa, aina niin paljon, että presidentti keksii pyytää sitä maalaamaan muotokuvansa. No se tietenkin siihen suostuu, ja päättää yrittää parastaan, ja tekee sitten tällaisen:

    http://www.mart.trento.it/UploadDocs/214_Pablo_Picasso___Donna_con_cappello_verde.jpg

    tai tällaisen jos Niinistö on presidenttinä:

    http://faculty.up.edu/asarnow/107/Picasso1972.html

    Sillä x:llä on kovasti hauskaa ja se kirjan loppu sitten kertoo sitten siitä kun se päättää lopettaa sen maalaamisen ja tehdä jotakin muuta.

    No joo - http://www.youtube.com/watch?v=zCRUPWDIgYM&feature=popular

    VastaaPoista
  2. Tekijanoikeus kumma juttu:
    Jos verkossa tapatuvaa vaikka kirjojen levitysta voidaan jotenkin rajoittaa, niin miksei ole rajoitettu kirjastolaitost. Jonkun kirjan voi lainata kirjastosta tai kaukolainana jostain toisesta kirjastosta. Tosi katevaa.. Voishan tekija vaittaa, etta tama on hanelle tavaton tappio, koska muuten lahes jokainen lainaaja olis ostanut sanotun opuksen??

    VastaaPoista
  3. Katsoimme eilen perheen kesken Gandhi-elokuvan. Se herätti paljon ajatuksia ja joitain yhtymäkohtia tämän päivän Kemppiseen. Gandhin menetelmät, jotka osittain epäonnistuivat jo hänen aikanaan, epäonnistuvat vielä pahemmin tänään, vallanpitäjät kun ovat nykyään fiksumpia. Ja lainsäädäntö on meillä Suomessakin paremmpin laadittua.

    Jo eilen minulle tuli mieleen siitä Gandhin suolatempusta nykypäivän tekijänoikeusaktivistit. Intiassahan oli britti-isäntien suolamonopoli ja Gandhi rikkoi sitä muiden seuratessa. Tämän päivän ihmiselle tekijänoikeuden suojaamat ohjelmat (musiikki, elokuvat) ovat melkein yhtä välttämättömiä kuin suola sata vuotta sitten.

    Ero on siinä, että tekijänoikeuksien itsestäänselvyys on paremmin sisäistetty. Jokainen tietää ja ymmärtää, että tekijöille kuuluu kohtuullinen korvaus. Eli propaganda toimii tekijänoikeuksien haltijoidenkin puolelta paremmin kuin suolamonopolin tapauksessa.

    Tekijänoikeuden rikkojia vedetään vastuuseen valikoidusti. Myös rikkomistyökalujen valmistus, levitys ja hallussapito on tulkinnanvaraisella tavalla rangaistavaa. Ja ACTA-prosessi pyrkii vielä tiukentamaan tilannetta ohi demokraattisen päätöksentekokoneiston.

    ACTA demonstroi ehkä parhaiten sen, miten demokratia on hyvä asia juuri niin kauan kun se palvelee omia tarkoitusperiä. Sen jälkeen se saa mennä, tehtyään tehtävänsä. Kemppisen muutama päivä sitten kertoma siitä, kuinka päätösten painopisteessä olevat näkevät paremmin, pätee tässäkin. ACTAn menettelyt ja prosessit antavat tähän pienen väläyksen.

    Onneksi poliitikkojen joukkoon on eksynyt sellaisia, jotka uskaltavat ajatella itse ja jopa tuoda ajatuksensa esiin. Ikävä kyllä tällaiset yksilöt jätetään seuraavalla kierroksella pois sisäpiiristä, sotkemasta asioita.

    Gandhin menettelytapa on kuitenkin ehkä se ainoa, jolla rehellinen ihminen pystyy vaikuttamaan ja lisäksi katsomaan joka aamu peiliin.

    VastaaPoista
  4. Nyymiölle:

    Kirjastoissa ei ole rajatonta määrää teoksia saatavilla, kuin mitä netissä on.
    Tosin mielestäni elokuvateosten ja musiikkiteosten jakaminen kirjastoissa lähentelee hävyttömyyden huippua, josta syystä kirjastojen on turha urputtaa vähistä määrärahoistaan.

    VastaaPoista
  5. Jos kirjastolaitos keksittäisiin nyt, sen perustamisesta ei taitaisi tullla mitään tekijänoikeuksien vuoksi.

    VastaaPoista
  6. Suomessa on kattava kirjastolaitos, on ollut jo pitkään, Suomen kirjastoseura täyttää tänä vuonna 100 v. Kirjastot ovat olleet tärkeitä "kansanvalistuksen" kannalta, ja ne ovat yhä. En ole kuullut, että yksikään kirjailija vastustaisi kirjastoja. En vastusta itsekään. Päinvastoin, olen huolissani siitä, että paikalliskirjastoja uhataan lopettaa. Bestseller-kirjailijoiden myyntiin kirjasto ei vaikuta sitä eikä tätä, vaikka heidän teoksiaan myös lainataan eniten. Ei-yhtä-hyvin-myyvät kirjailijat saavat kirjastojen kautta lukijoita, mikä on aika tärkeää sekin. Kaikkia kirjoja kun ei kaupoissa edes ole. Suomessa kirjailijakunta on hyväksynyt sen, että kirjastokorvaus maksetaan apurahoina; ei siis sen mukaan, paljonko teosta on lainattu. Näin Laila Hirvisaari tai Arto Paasilinna voivat ikään kuin olla "rahoittamassa" kaupallisesti huonommin menestyviä kollegoitaan. Minusta tämä on hyvä. Vasta tämän vuoden alusta astui voimaan järjestelmä, jonka perusteella maksetaan myös lainauskertojen mukaan. Korvaus on kumminkin minimaalinen.

    VastaaPoista
  7. Eiköhän tämä tekijänoikeus ole tarpeeton oikeus tulevaisuudessa.

    Nimittäin tekijänoikeus on kärsinyt hyperinflaation.

    Kenenkään taiteellinen tai muu tekijänoikeuden suojaama teos ei ole enää taloudellista lisäarvoa tuottavaa eikä siitä ole järkevää maksaa mitään.

    VastaaPoista
  8. Hämmentävä hylly: vuosikertakaupalla Valittuja paloja.

    VastaaPoista
  9. Ad Omnia: verkkoyhteydessä laaja häiriö, ilm Elisa. siis palataan. - Kemppinen + Nokia E75

    VastaaPoista
  10. Alan siis kallistua salaliittoteorioiden kannalle. Nykyinen tilanne ei ole vain tukala tekijöille ja yleisölle. Se on edullinen alan teollisuudelle ja lisäksi poliittisille vallanpitäjille. Päin vastoin kuin väitetään keskustelunrähinä Internetissä ei uhkaa vakiintuneita rakenteita. Sen sijaan laki kaventaa ilmaisuvapautta ja supistaa samalla myös tutkimuksen ja tieteen mahdollisuuksia.

    Tämän kaiken takana on tiede; käy kuin hienoin sveitsiläinen kello: tietävät ei ainoastaan missä, mitä, milloin 5 min. tarkkuudella vaan myös miten ja millä lailla.

    Minun elämäni oli metafora House-ohjelman osuudesta missä taikuri oli kuolemassa kun selvisi, että tämän ongelma oli väärä veriluokka, joka toisella tavalla oli itsensä vastakohta myös elimistössä. Ennen sitä taikurin sisälmykset olivat kuomumassa, näytti kun olisi joutunut junan alle: tämä on metafora sille minkä minäkin koin ja missä tilanteessa Tiura näyttää nyt olevan ilman ,että pohditaan kuka sanoi ja mitä sanoi ja miksi sanoi. Häntä riivaa tai häntä kiusaa nyt sellaiset voimat jotka kiusasivat minua ja ne eivät ole analysoitavissa ihan helposti mutta en usko manaamiseenkaan (Eksorsismi jne) vaan kyseessä on ilmiö, jossa on ihmisiä taustalla joiden kuvitelma on niin raju, että sellaiseen rajuun kohteluun kun se samalla revitään kahdesta suunnasta on aivan hirveä.
    Minä osasin puhua siitä samaan aikaan kun se tapahtui ja sen takia olen kuten tuo taikuri; laitan pata-ässän (taisi olla vielä kuutonen) lasin toiselle puolelle joka on se temppu mistä nyt huutavat minua valehtelijaksi mutta en ole: voin selittää senkin mutta se ei ole ihan heti sanottavissa - varsinkin kun varastelu ja herja jatkuu minua kohtaan.
    Kysessä on merkitysten suunta, niitten valmistelu eli syntyminen eräänlaisena Escherimäisenä kypsyytenä missä valkoinen ja musta ovat ensin selviä, sitten epäselviä ja lopulta päinvastaisia. Ja koska Amos Andersson on osannut hyödyntää juuri nyt (ajankohta mm minun avaamani suhteen ja myös kaikkien muiden ajan vaatimusten mukaan) niin tämä sakki tietää - he siis ovat asioiden yläpuolella - ja siitä syystä pitävät minua valehtelijana. Mutta minäkin tiedän; mutta tiedän kuten Escher miten transformaatio syntyy ja miten merkitys hermeneuttisesti syntyy ja miten se valuu suoniin.

    Tämä ei ole edes vaikeaa : ovat pitäneet sitä omana salatietona koska sellainen hermeneuttinen ympyrä on tiennyt heille monen sadan tai peräti tuhannen vuoden etulyöntiä (gnostilaisuudet? stoalaisuudet?) mutta minä tein saman reissun Jeesuksesta alkaen eli tein sen minkä hekin mutta he tekivät sen kautta rantain, omiensa avulla ja omiensa tuella - minä ratsastin suoraan tyhjiöön ja menin helvetin tulen läpi ja sen jälkeen uudelleen helvettiin ja tuntemattomaan ja selvisin tiedolla joka on itsessään. Joka on minussa.

    Joka on heille pelko ja samalla pelastus. Jos ei tätä tajuta he tekevät meistä kiviä; hermeneuttisuus kapenee hermiittiseksi - ilmattomaksi.
    Tästä syystä annoin pienet ukot N:lle; hänen pitäisi ymmärtää miksi siinä on tarkoitus ja merkitys erikseen (kaksi akselia; kaksinaisuus) ja miksi laatikossa (in-the-box) on reikä eli hengitys. Hengitys on usko ja jos tämä lukitaan tietoon se on kaikkien kattojen romahdus mitä tämä sakki oli tekemässä; myös itselleen. On siis paha voittaa kun jäljelle on jäänyt enää pelkkiä roistoja, joiden rooli on tuoda rahaa heille -kelle?

    Kuka on sellainen ,että saa istua odottamassa, että linnut lentävät suusta sisään?

    VastaaPoista
  11. Hyvää pääsiäisen aikaa Jukka Kemppiselle ja blogin seuraajille! Pääsiäisaamun tekstin puuttuminen toi orvon olon. Riippuvuuttako tämäkin, kun ennen uutismediaa haluaa aina avata Kemppisen tekstiin? TL.

    VastaaPoista
  12. Ad Omnia: - Elisa Oyj. näyttää saaneen verkon toimimaan nyt sunnuntaina klo 12. Seuraan tilannetta epäluuloisena. Koska vuorokausirytmi on rikki sekä lukijoilta että minulta, palaamme asiaan huomenna, käytännössä klo 00.03, kuten tavallista, jos Elisa Oyj. sen suo.

    VastaaPoista
  13. Ad Anonyymi: - ajatellen lukijoiden mahdollisia hermostovaurioita otin valokuvan vain osasta - isäni ja äitini asunnon takkahuoneessa on asiaankuuluvissa kansioissa kaikki Valittujen Palojen numerot 1945 - 4/2010.

    Häpesin isäni viisikymmentälukulaista intoa tähän mielestäni sangen keskinkertaiseen julkaisuun, mutta ei pidä koskaan rynnätä johtopäätöksiin. Tätä nykyä hän ei oikein jaksa pidellä painavampia kirjoja niin että juuri tuo lehti on hänelle sekä sisällöltään että fysikaalisilta piirteiltään lähes ihanteellinen.

    Vika ei ole perimmältään voimissa vaan 12 vuotta sitten sattuneen tapaturman neliraajahalvauksen käynnistämästä ääreishermoston spastisuudesta, joka tekee erinäiset arkipäivän asiat vaikeiksi.

    Muistelmansa se piru kirjoitti yhdellä sormella, kun muut eivät toimineet. Piti kuulemma näyttää lääkäreille, jotka olivat sitä mieltä, että liikuntakykyky on mennyttä. Ei sitten ollut.

    VastaaPoista
  14. Ei saa aliarvioida eikä haukkua Valittuja Paloja. Onhan siinä paljon hömpää, mutta pahempi hömpä löytyi finlandzierungin aikana kotimaisesta toimittajakunnasta perhelehtiä myöten. Minulle riitti mainiosti Valittujen Palojen leimaaminen "neuvostovastaiseksi" (nuorille Kemppisen palstan lukijoille: tuo termi tarkoittaa samaa kuin nykyään "monikulttuurisuushömpävastaisuus eli rasismi").

    Luin kouluaikana lehteä välitunnilla ja eikös sitä muutama pikkupioneeri tullut kitisemään. Kitisivät aikansa ja lähtivät pois kun sanoin: vetäkää tuota roolia muutama vuosi, ja kun lopetatte, niin huomaatte että olette edelleen tyhmiä.

    Silloin tällöin näkee vanhoja koulukavereita ja -tovereita, jälkimmäisillä menee kyllä usein naama mutruun kun niille muistuttaa asiasta. Mitäs minä sanoin.

    VastaaPoista
  15. Insinööri Greg Gillisiä ei copyright clearailut ole onneksi pidätelleet. Satoja sampleja selvitellessä olisi voinut jäädä vaikka Helsingin keikka väliin.

    http://www.youtube.com/watch?v=tjHj-f6gLkI

    VastaaPoista
  16. Rauno Räsänen ja hitauden merkitys (rumaksi tulee se, kun kaikupohja ei enää ole totta ja teksti on sitä; kun pitäisi olla päinvastoin että tekstin tulisi olla totta ja kaikupohja subjektiivinen; nyt menee pääasiassa lähes niin, että kaikki on epätosi): Laitoin siis actuspurunen.blogspot.com tänään:
    4 COMMENTS:

    Homo Garrulus said...
    Nyt rupeat käymään sellaista filosofiaa, joka tulee olemaan itsessään tärkeää (ei siis tuo jatkuva koulufilsofian jankkaus, vanhat käsitykset ja niiden toistaminen - se ei johda mihinkään muuhun, kun että kello tai systeemi jatkaa omaa sadismiaan suurella kiertokululla.

    On siis suuri ympyrä, vaikea nähdä mutta kun kiinni saa kuten sinä pian (ja minä olen näistä täyttänyt jo 10 vihkoa täynnä oivalluksia, joiden sisältö on silti minun avattava; muut eivät tule snaijaamaan - mutta sinä snaijaat ja sen tekee Kemppinen. Pitää osata ajatella helvetin HIGH ja samalla helvetin LOW koska vain se aikaansaa että pysyy systeemissä eikä rupea kohtaamaan omina asioina vaan ihmisten asioina.

    On joillekin itsevaltiaille liian vaikeaa ja menettävät koko ajan siksi, että heillä on ollut tahtipuikko.

    Bach on hyvä; loistavat ave mariat ja muut, joissa ei ole sitä mitä pitäisi - vain musiikki - ei siis romanttisuus tai pelastuksen hegemonia: vain ave maria.

    4/4/10 6:32 PM
    Homo Garrulus said...
    Mieti vielä tempoa sillä lailla, että vanhat soinnut ovat hitaita ja siksi oikeastaan olleet helvetin nopeita (kuten Perko sanoi kärrynpyörän pyörimisen suunnasta ja miltä se näyttää ulkopuoliselta) ja mitä alhaisemmalla tasolla sitä nopeammin pitää juosta: tässä kohtaan minulla on tolppakelkka metaforana; sen tolpan loppupää on saatanan nopeassa kierrossa suhteessa sen tolpan pyörittämisen suhteen.

    ?? Glad Påsk vaan actuspuru lilla vän.

    4/4/10 6:35 PM
    Homo Garrulus said...
    Naisen logiikka on väärinpäin. Ei ole parempaa sanaa jos näet sen logiikkana eikä systeeminä tai tapahtumana jotka ovat tietysti oikeinpäin.

    Väärinpäin eli se, mikä oli sosiaalidemokratia joskus vuonna yksi ja kaksi.

    Tänk på det. Taas tuli Nobeli.

    4/4/10 6:36 PM
    Homo Garrulus said...
    Kun kaikupohja on ruvennut sointumaan soittona ja soitto on ruvennut sointumaan kaikupohjana käy juuri näin: ratio ja emootio; toisinpäin.

    4/4/10 6:37 PM
    POST A COMMENT

    VastaaPoista
  17. Minun realismi ei ole mikään magic realism eli E. E:n tekstit ovat virheellisiä. Magic Realism uskoo, että asiat ovat limittäin tai simultaanisesti vieressä kun minä en usko sitä. Voin selittää, kyse on vain miten paljon autan koko maailman vätys-filosofeja näkemään oleellisen kun tähän asti ovat vain osanneet jauhaa, höpistä ja uudelleen höpistä sitä mitä sattuvat löytämään kirjoista: kun asia ei kirjoista löydy koska pankroonisuus/diakroonisuus ja synkroonisuus aiheuttavat sen, ettei sellainen toimi koska aina joku on väärin; jotta voi puhua nykyhetkessä on pakko olla sitä: kirjat ovat aina puhe jostain menneestä tai USA:sta tai jostain, joka ei silti ole tämän kuulijakunnan korvat.

    Minun suurin este oli se, että isäni, joka on pelastuslaitoksessa jonkinlainen guru tai uskottu - ei tajunnut , että heti kun faija rupesi tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi minun suhteen se ei ollutkaan minussa vaan hänessä tulkitsijana mitä muut eivät voi ymmärtää koska faija on naistenvihaaja eräällä tavalla eli naisen logiikka on oikeasti tälle ihmiselle joka on samalla olevinaan sosiaalidemokraatti - suuri. Kun naisvihaaja kuulee sitä realismia mistä olen joutunut ulos antamaan viimeiset 5 vuotta täysin ilman mitään vastinetta eikä edes kunnon kirjoituskonetta, saatika että joku olisi ollut uskottu tai olisi ottanut todesta; nämä kaikki sovinisti- ja rasistimiehet löysivät keskenään yhteisen elämän miten mollata - naista.

    Sen takia ollaan vaiheessa missä elämä maapallolla loppuu hyvin pian kun kaikki miehet tulevat tukeutumaan toistensa rinnalle ja lähelle tappaen toinen toistaan (naiset ensin) sillä eivät tajua miten filosofiaa pitää tajuta: nimenomaan naisten logiikka on sitä, mitä ollaan kaivettu maahan tai siirretty utopiaan (ikään kuin sanalla magic realism....jotta saisi vapautuksen olla ajattelematta asiota, jotka sattuvat kuten minun elämäni sattui isälleni koska isä olisi myynyt minut koska tahansa ja äitini myös: heille minä en ollut toivottu ja siksi en voinut olla oikeassa koska niin kauan kun joku vaan oli mitä vaan mieltä minusta niin minun lähimmäiset möivät minut kernaasti ja miehenikin yhtyi siihen lauluun. Heille se passasi kuten paaville Katolisessa kirkossa, että asia vaan unohdetaan. Heidän omassa henkilökohtaisessa aivokopassa oli helpompi olla kun kukaan ei tullut sanomaan mitään joka olisi sattunut - edes hetkeksi.

    Joten minua on vastustanut eniten äiti (koska on aina ollut lähes ulkopuolinen elämässäni ja minä uskon, että se on pelosta ja ahdingosta enemmän kuin rakkaudettomuudesta mutta epäilen, että äiti oikeastaan osaa rakastaa ketään; hän säälii ennnemmin eli kääntää rakkaudentunteen liian nopeasti itseään kohti säälimällä muita ja se luo hänelle tunteen jota hän voi kestää). Isäni on siis menettänyt äitinsä vauvana ja uskon, että on naisviha tai epäusko naisiin päällimmäisenä. Minun voimakkuus tai isäni kaltaisuus (olen yhtä voimakas poliittisessa mielessä) teki sen, että heti kun isäni sai kuulla, että aion lukea filosofiaa hän kannusti mutta heti kun sain vastatuulta idiooteilta ja muilta savi-aivoihmisiltä isäni käänsi kelkkansa koska oli helpompaa: oli yhteydessä mieheeni joka ilomielin otti minun maineeni ja näin mentiin sitten pari vuotta ja bestis ryhtyi myös itse nostamaan itseään sanomalla että olen sairas.

    Joten - he kaikki - nämä kaikki ihmiset ympärilläni - päättivät ensin hioa omaa suruaan ja sen jälkeen kun kerran en kuollut - niin ihmettelemään jotain.

    Ja nyt ollaan tilassa missä kaikki on paikallaan.

    --

    Jeesus nousi ylös kolmantena. Se on draaman kohta.
    Mutta älä usko, että tämä on missään nimessä minulle sellaista, ettenkö uskoisi että on olemassa paljonkin ihmisiä joille tämä on ollut tiedetty etukäteen ja niiden takia on pakko tajuta tuo mitä Kemppienn sanoo: on varmasti konspiraatioteoria takana eli säilytetty tieto, padotettu tieto ja itselleen varattu tieto. Olisiko se nyt mitään outoa? Että jotkut ovat keränneet jyvät akanoista pitkin vuosisatoja ja säilöneet avaimina kellarissa. Vatikaanin pihalla avaimet ovat tätä symbolisoivia.

    Älä ole naivi.

    VastaaPoista