Eilen sain Trafilta sekavasti kirjoitetun monisteen, josta
kuitenkin kävi lopulta ilmi, että jos syyllistyn ajoneuvorekisteriin
merkittävään liikennerikkomukseen ennen ensi vuoden heinäkuun ensimmäistä
päivää, poliisi voi, annettuaan minulle tilaisuuden tulla kuulluksi, ottaa minulta
ajokortin pois määräajaksi tai kokonaan.
Kirje ja poliisin menettely perustuu lain väärään
tulkintaan. Pyydän että Eduskunnan oikeusasiamies tutkisi asian. Oletan että
käsitykseni mukainen, oikaiseva tulkinta vaikuttaisi poliisin käytäntöön.
Vaikkei se vaikuta laillisuuden harkintaan, luulen että tulkintani mukainen
ratkaisu vapauttaisi poliisin työvoimaa muihin tehtäviin.
Sain siis sakkoa 1.7. ja 10.7.2015 siitä, että autoni oli
katsastamaton. Edellinen kerta oli ns. peltipoliisi rekisteröimä ja
jälkimmäinen pysäytys maalla. Jälkimmäisellä kerralla ajoi autoa itse,
edellisellä en. Koska tieto kulkee hitaasti, sai edellisestä rikkomuksesta
tiedon vasta jälkimmäisen jälkeen. En siis tiennyt katsastusajan umpeen
kulumisesta ennen kuin tuli kutsu poliisilaitokselle edellisen asian takia.
Sitä ennen poliisi oli kirjoittanut sakkolapun eli rangaistusvaatimuksen
jälkimmäisestä teosta ja olin maksanutkin sen.
Olin varovasti sitä mieltä, että Espoon poliisin käytäntö
oli virheellinen myös siltä osin, että samasta rikkomuksesta rangaistiin
kahteen kertaan. Kysäisin asiaa suullisesti, ja poliisi vastasi, että kun auto
on katsastamaton, jokainen ajokerta on uusi, sakotettava rikkomus. En viitsinyt
vastata, että olin ajanut autollani 64 kertaa katsastuspäivän jälkeen, joten
minua olisi siis rangaistava 64 eri rikoksesta. Tuskin poliisilaitoksen
virkailijalla olisi ollut aikaa tai kärsivällisyyttä lainopilliseen
keskusteluun. En myöskään vienyt asiaa syyttäjälle, koska arvioin, että tämä
olisi luultavasti vienyt asian tuomioistuimeen, joten sakoista olisi tullut
minulle loputon riesa ja ajanhukka. Mietiskelin asiaa niinkin, että luultavasti
olisi mentävä hovioikeuteen ja siis suoriuduttava seulontamenettelystä ennen
kuin saisi perustellut vastauksen kysymykseen.
Oikeudellinen kysymys on hyvin selkeä: onko ajoneuvorikos
(katsastamattomalla autolla ajaminen) rinnastettavissa liikennerikokseen,
jollaisia tililläni ei ole. En ole tosiaan koskaan ennen saanut sakkoa. Nyt
näistä kahdesta asiasta tuli sakkoa 1 000 euroa. Mittakaavan
ilmaisemiseksi kysymyksessä oli lähes puolen kuukauden eläke, mikä suoraan
sanoen on tuntunut kipeästikin.
Itse sakko, siis yksi sakko, on selvä asia, jonka tietysti
myönsin poliisille heti. Katsastusaika on merkitty rekisteriotteeseen, ja ellei
sitä noudata, tulee rangaistus. Asiaan ei vaikuta vähääkään, että kysymyksessä
oli huolimattomuus. Sekään ei vaikuta asiaan, että auto oli säännöllisesti
huollettu ja todettiin välittömästi suoritetussa katsastuksessa virheettömäksi.
Se on lainsäätäjän valinta, että tällaisesta teosta ei pääse
rikemaksulla, vaan seuraamuksena on päiväsakko.
En olisi palannut asiaan, ellei juuri tänään (eilen) olisi
kerrottu samaisen Trafin ehdotuksesta, että autojen katsastamisesta
luovuttaisiin eräin ehdoin kokonaan. Tuosta kai on lupa päätellä, ettei rikokseni
olekaan kovin kauhea. Trafin ehdotus on miettimisen arvoinen. Meillä korjaamo
ja katsastushalli ovat saman katon alla. Jos korjaamoon ei luoteta, voisiko
katsastusinsinööri ottaa ne viisi askelta, kun auto on valmiiksi nosturilla ja
dynamometri on alla, ja tarkastaa ajoneuvon kunnon.
Hinta olisi varmasti kuitenkin halvempi kuin tuo tuhat
euroa. Ainakaan minulle ei ole tarvetta kerätä itselleni rangaistuksia eikä
vaarantaa ajokorttiani.
Trafin ehdotuksessa on tietoinen aukko, jota media ei ole
vielä huomannut. Jos katsastamisoikeus annettaisiin muillekin kuin
katsastusasemille, autoilijat saattaisivat viimeinkin havahtua huomaamaan
vahingonkorvausongelman.
Jos autokorjaamo unohtaa öljymäärän tarkistaessaan panna tulpan
takaisin, öljyt roiskuvat pitkin konepeltiä ja moottori vaurioituu. Olen
istunut hovioikeudenneuvoksena tällaisenkin tapauksen. Ratkaisu oli selvä.
Autokorjaamo oli korvausvastuussa vahingoista.
Tietooni ei ole tullut, että katsastuskonttori olisi
joutunut oikeuteen jättämällä tarkastamatta esimerkiksi käsijarrun. Vastaus
olisi tietenkin, ettei heissä ole mitään vikaa, koska auton kuljettajan on
selvitettävä joka kerta ennen liikkeelle lähtöä, toimiiko käsijarru. Luulen
ettei tuota selitystä välttämättä hyväksyttäisi. Ajatelkaapa, että käsijarrun näkyvissä
oleva vaijeri olisi ollut melkein poikki autoa katsastukseen vietäessä ja
katkennut samana päivänä myöhemmin, katsastuksen jälkeen, ja auto olisi illalla
valunut näyteikkunaan ja surmannut orvokkeja kaupittelevan lapsen.
Sanoisin siis, että juttu olisi ainakin asianajollisesti
kiinnostava. Lisäisin että luultavasti tämä on jo katettu vakuutuksin. Ja
jatkaisin että huoltokorjaamon korvausvastuun voisi hoitaa samalla tavalla,
vakuuttamalla. Jos rasvamikko unohtaisi autosta yhden pyörän pois, vakuutus ei
korvaisi vahinkoa, koska huolimattomuus olisi törkeää.
Siis onko lain tarkoitus todella viedä jopa ajokortti
henkilöltä, joka on unohtanut katsastuttaa ehjän autonsa? Onko automaattisen
valvonnan ja rekisterikilpien koneellisen lukemisen vaikutus seuraamuksiin todella
mietitty lainsäädännössä?
Minkä vuoksi merkintää ei saa pois
ajoneuvoliikennerekisteristä ja siis poliisin tietokoneilta esittämällä todistusta,
että auto on nyt katsastettu? Eikö lain tarkoitus ole luoda pakote katsastamiselle
eikä leimata pahoja ihmisiä, siis kaltaisiani?
Aika hyvä voimakeino on ottaa autosta rekisterikilvet. Se
keino ei kuitenkaan ole käytettävissä peltipoliisin yhteydessä, ja siinäpä se ongelma
onkin. Maalla heinäkuussa poliisi antoi suullisesti luvan ajaa kotiin ja kertoa
– suullisesti – mahdollisessa ratsiassa, että tällainen lupa on annettu.
Minulle kävi vuosia hiukan samalla tavoin. Ostin uudehkon, mutta silti käytetyn auton autokaupasta. En voinut ajatellakaan, että auton ensimmäinen määräaikaiskatsastus olisi ollut edessä vielä samassa kuukaudessa. Yleensä olen tottunut että autokauppa on katsastanut myymänsä auton tai vähintäänkin muistuttaisi ostajaa välittömästi edessä olevasta katsastuksesta. Hiukan olisin ihmetellyt, että miksei myyjä ole katsastanut autoa ja olisin vaatinut myyjää katsastuttamaan auton ennen kauppaa.
VastaaPoistaNiinhän siinä sitten kävi, että eräänä lauantaina ajoin Helsingissä Meilahden sairaalan ohi 40 km/h rajoitusalueella (rajoitus tulee voimaan sopivasti ylämäessä!) ja poliisi pysäytti sakottaakseen. Voi sitä ärtymystä kun kilvet irrotettiin ja sain lupalapun ajaa takaisin kotiin autotalliin. Sakot sain ylinopeuden lisäksi tietenkin myös katsastamattomalla autolla ajosta. Ei siinä selittelyt auttaneet.
"Katsastusaika on merkitty rekisteriotteeseen, ja ellei sitä noudata, tulee rangaistus."
VastaaPoistaPaitsi ettei koske poliisiautoja. Kaikki muistanevat kuinka poliisit ajoivat hiljattain katsastamattomalla autolla, ja selvisi että se oli yksinkertaisesti unohdettu katsastaa. Inhimillinen erehdys siis kyseessä. Se riitti syyksi olla rankaisematta, ketään. Kuten todettua, laki on kaikille sama, vain tuomiot vaihtelevat.
"Meillä korjaamo ja katsastushalli ovat saman katon alla."
VastaaPoistaKuulostaa melkein yhtä hyvältä kuin entinen nimismies, joka oli samassa henkilössä poliisi, syyttäjä ja täytäntöönpanija. Jotkut ihmis- ja perusoikeuskitisijät pitivät tuota ongelmallisena. Ajatellaampa tilannetta, jos katsastaja ensin löytää kolme vikaa ja kysyy, että korjataanko heti vai tutkitaanko lisää. Johtamistaidon kirjoissa tuollaista kutsutaan ns vaaralliseksi työyhdistelmäksi.
Tätä minäkin olen ihmetellyt siitä asti, kun ensi kerran kuulin autoliikkeen pomon ehdottavan, että he voivat ihan kätevästi korjata ja katsastaa autot samalla kerralla. Pidin sitä huuhaana, mutta ei taida ollakaan.
PoistaKorjaamotoiminta on bisnestä ja katsastustoiminta lakisääteistä valvontaa. Niiden yhdistäminen samaan bisnekseen vivahtaa vahvasti mielivallalta.
Ihan toinen asia on sitten se uusi ehdotus, että valtuutetun korjaamon virallinen vuosihuolto korvaa katsastuksen, ainakin alkuvuosina. Mutta se ei saa olla pakollinen ja ainoa vaihtoehto.
"että katsastuskonttori olisi joutunut oikeuteen jättämällä tarkastamatta esimerkiksi käsijarrun.Vastaus olisi tietenkin, ettei heissä ole mitään vikaa, koska auton kuljettajan on selvitettävä joka kerta ennen liikkeelle lähtöä, toimiiko käsijarru. Luulen ettei tuota selitystä välttämättä hyväksyttäisi."
VastaaPoistaKyllähän tämä tulkinta on vakiintunut moneen muuhunkin valvontaa. Rakennusvirhejutussa uratkoitsijan on turha pyrkiä vähentämään vastuutaan sillä, että rakennusvalvonta on kohteen hyväksynyt. Ja hyvä niin.
Trafin hankkeen seurauksena uskon olevan vakavia teknisiä vikoja. Korjaamojen tasossa kun on luvattoman paljon eroja - kauniisti sanottuna.
"kun auto on katsastamaton, jokainen ajokerta on uusi, sakotettava rikkomus."
VastaaPoistaTäytyy tunnustaa, että vuoden 1991 jälkeen en ole tarkasti ymmärtänyt tämäntyyppistin ns politiarikosten yksilöintiä.
Professori on ehkä syyllistynyt jatkettuun rikokseen, joka käsite tuli maalikollekin selväksi Heikki Ylikankaan teoksen Romahtaako rintama ja sen vastakirjan, vastakirjan vastakirjan ja siihen kirjoitetun vastineen yhteydessä.
PoistaPidin edellistä autoani kuin silmäterää ja huollatin sen kalliista hinnasta huolimatta aina merkkihuollossa, Kunnes se 120 000 km:n huollosta suoraan katsastukseen vietäessä tuli hylätyksi kolmesta selvästä ja karkeasta syystä, jotka kuitenkin huollon pöytäkirjassa oli kruksittu tarkastetuiksi. Luottamus hyvä, kontrolli paras.
Siellä missä sääntö, siellä myös rikkomus. Hallintoalamaisuus on Suomessa hyve, oli viranomainen miten ajattelukyvytön tai osaamaton hyvänsä. Kantin mukaan valistus on sitä, että osaa käyttää omia aivojaan... Viranomaisia tämä ei tietenkään koske.
VastaaPoistaTämä kirjoitus oli miltei ylittämätön vaikerrus sakottamisesta. Kirjoituksen lain tulkinnat ja aikaisemmat oikeustapaukset sekä mahdollisen onnettomuuden seuraukset sekoittivat miltei lukijan pään. Harmistus sakosta, selvä rike, aiheutti pinon kasaamisen vaakakupin eri päähän kuin sakko. Vaan ei keikahtanut.
VastaaPoistaMitä horiset ?
PoistaMihinköhän mahdat viitata tällä "pinon kasaamisella"? Mitä tämä kielikuva tarkoittaa? Lukijalle tuskin ajatuksenjuoksusi aukeaa, koska se on niin tulkinnanvarainen.
PoistaHyvä kirjoitus ja olen pitkälti samaa mieltä. Mutta mietin sitä, että taannoin suhtauduit nihkeästi Halla-ahoon ja hänen sakkoihinsa ja muistaakseni totesit, että hänen sakkonsa tekisi hänestä "kykenemättömän" hoitamaan tiettyä alaan liittyvää tointa "määräämättömäksi ajaksi". Mielestäni se kuulosti kaiken oikeuden ja kohtuuden vastaiselta, koska ensinnäkin sakon maksanut on sovittanut tekonsa ja toisekseen Halla-ahon "rikos" oli totuuden kertominen ja tapaus juridisesti hyvin, hyvin tulkinnanvarainen. Toisaalta jos jokin rikos tekisi teon sovittamisen jälkeenkin henkilöstä kyvyttömän hoitamaan alaan liittyvää tointa, tällöinhän liikennerikkomuksesta / rikoksesta rangaistuksen saanut olisi kyvytön ajamaan autoa jatkossa! Näin se vaan loogisesti menee, mutta käsittääkseni laissa ei enää ole edes sellaista käsitettä, kuin esim. kansalaisluottamuksen menetys ja silloinkin kun se vielä oli, se oli vain tietyn määräajan mittainen menetys eikä "elinkautinen".
VastaaPoistaHyvin oivallettu. Trafin kirjeessä ilmoitettiin nimenomaan, että vielä yksi rikkomus ja ajokortti menee. Siis kaksi maksettua sakkoa uhkaavat tehdä kykenemättömäksi auton kuljettamiseen.
PoistaYmmärrän Kemppisen pohjimmaiset pointit oikein hyvin. Muinoin rikosoikeuden ns. yhdistämisluennoilla (puuduttavaa asiaa, mutta hyvä luennoitsija, edesmennyt Pekka Koskinen) korostettiin sitä järjestelmän perusseikkaa, että sanktiota tulee enemmän, jos yhteiskunta ennen uutta tekoa on ensin ehtinyt antaa sanktion muodossa varoituksen lainvastaisuudesta, eikä tätä sitten ole otettu onkeen. Lainsäätäjä ei tähän liittyen ole osannut miettiä, että samanlaisenkin teon kohdalla peltipoliisin ja oikean poliisin reagointiajat ovat kovin erilaiset ja voivat, kuten tässä, johtaa "väärään" aikajärjestykseen. Lisää absurdiutta tulee vielä siitä, että tekojen "eriys" on tässä kovin kyseenlainen. Poliisin mahdollisesta ajokielloista kai tässäkin voi valittaa hallinto-oikeuteen, ja tätä olisi kiintoisaa testata siellä.
VastaaPoistaMinusta olisi hienoa, jos Kemppinen valittaisi. Liikenteeseen ja valvontaan tulee uutta teknologiaa kiihtyvää tahtia. Lainsäädännön on pysyttävä kehityksessä mukana. Pian joku ajaa ylinopeutta katsastamattomalla robottiautollaan ja törmää pakettia kuljettavaan nelikopteriin, joka on ohjelmoitu väärin laskeutumaan keskelle tietä viranomaisilta saatujen koordinaattien vuoksi.
VastaaPoistaTässähän sivutaan yleisemminkinkin rangaistuksia. Kovin moni on ollut huutamassa tietyissä rikoksissa (pedo... etc.) tarkoin määrättyjä (ja varsin kovia) minimirangaistuksia.
VastaaPoistaKun jo aikoja sitten viranomainen määritteli liikennerikkomuksista tiukan minimin, eli kolme sakkoa vuodessa tai neljä kahdessa johtaa vähintää kuukausien ajokieltoon, niin aiempi poliisiviranomaisen harkintamahdollisuus jyrättiin. Harkinnassa oli tietenkin väärinkäytöksen mahdollisuus, joko kavereiden suosiminen tai jonkun kiusaaminen, mutta silloin tuskin olisi vallesmanni määrännyt ajokieltoa katsastuksen unohtamisesta.
Eli hyvää tarkoittavien poliitikkojen ja virkamiesten into parantaa liikenneturvallisuutta voi johtaa kohtuuttomuuksiin. Kemppisen kohdalla ajokieto tuskin olisi katastrofi, mutta työn tai työmatkan vuoksi korttia välttämättä tarvitseva voi menettää liki kaiken (rahat, työpaikan ja sitä myöten vaikkapa asunnon yms.) kolmen kuukauden ajokiellon vuoksi. Varsin kohtuutonta sanoisin.
Nyt tietenkin joku vastaa, että lain rikkominen on oma valinta, mutta väittäisin, että suurin osa tarkastikin sääntöjä noudattavista menettäisi kortin jo yhdessä päivässä, jos joutuisi ajelemaan jollain aikatavoitteella oudossa ympäristössä. Jos siis laitettaisiin tarkka seuranta "kärpäsenä katossa" periaatteella. Sen verran kompleksinen tuo liikenne on ympäristönä.
Lain rikkominen on lopulta aika harvoin oma valinta. Ensinnäkin, jokainen ihminen, joka tekee jotakin esim. liikenteessä, rikkoo lakia tahattomasti monta kertaa. Pieni osa näistä sitten johtaa rangaistuksiin. Varmasti samoin myös talouspuolella, jossa esim. veloissa oleva ja masentunut ihminen ei vaan kykene toimimaan siten, kuin laki edellyttäisi. Kukaan ei edes tunne Suomen lakia kokonaisuudessaan. Ei edes tuomarit. Harva osaa sitä ulkoa edes kolmea sivua :)
Poista