Mitä mieltä on oltava siitä, että kaikissa kirkonkylissä
parhaat tontit tuhlataan hautausmaihin, joihin on upotettu unohdettuja ihmisiä?
Itsessään Helsingissä läntisellä hautausmaalla Lapinlahden
rannassa on osia joihin viimeiset hautaukset on tehty yli 100 vuotta sitten.
Malmin lentokentästä käydään hyvin ymmärrettävää kiistaa. Siihen mahtuisi
mukavasti rakennuspaikkoja ja vielä lähelle keskustaa hyvin yhteyksien päähän.
Eikö kannattaisi tuhota ensin Malmin hautausmaa. Siihen
liittyy niin ikäviä muistojakin. Pääkaupunkiseudun teloitukset toimitettiin tuo
hautausmaan seinää aste sotavuosina.
Nykyisin tapaa yhä useammin ihmisiä, jotka sanovat
luultavasti tosissaan, että kuoleman jälkeen heidän jäännöksistään olisi hyvä
hankkiutua eroon vähän äänin.
Onko siis ajattelutapamme päässyt tältäkin osin
vanhentumaan? Monet kunnioitettavat kansat tapasivat haudata esi-isät ja äidit
olohuoneen lattian alle. Tietenkin heillä oli lattiat kovaksi tallattua maata,
ja voi olla, että eräillä oli tunkiokin sisätiloissa, parhaalla paikalla.
Arkeologian tiedot muuttuvat nopeasti. Suomen varhaisin
asutus näyttä sijainneen nykyisessä Lapissa, mikä on kyllä aika yllättävää, ja
varhaisimmat metalliesineet näyttävät löytyvän jäämeren rannalta. Etenkin
uusien ajoitusmenetelmien aikana kalmistot ovat muinaistutkimukselle
korvaamattoman arvokkaita, ja ne näyttävät sijainneen tuollaiset kymmenen
tuhatta vuotta hyvin lähellä asutuksia Miksi kummassa?
Tyrkytän tässä vastausta, että maansiirtokoneet liikkeelle
ja niukkuustuote maa tehokäyttöön.
Olen näet eri mieltä.
Tätä nykyä on hitaasti voittamassa alaa laajempi käsitys
ympäristöstä. Vihervyöhyke eli myös sellaiet kuin Lapinlahti tai Malmi tarvitaan
elävän elämän ylläpitämiseen. Perustelussa ei tarvitse rajoittua ihmiseen. Umpeen
rakennettu seutu on kaikille epäterveellinen. Tosin hoidettujen alueiden
lisäksi tarvittaisiin joutomaita ja kosteikkoa. Uudempaa ympäristöajattelua on
vaikeasti havaittavan ympäristön käsittäminen. Voisin itsekin ottaa
kotieläimeksi mikrobin, ellei minulla olisi niitä jo kilokaupalla, kuten
kaikilla muillakin. Hautausmaista puheen olleen ihmisruumis ei ole kehuttava
lannoite. Aineita on vähän väärässä suhteessa.
Aistein erottuva ympäristön lisäksi toinen suojelukohde on
tunteiden ja ajatusten ympäristö. Helpoin esimerkki on kesämökki,
taloudellisesti järjetön ja oloiltaan useimmiten sietämätön paikka, joita
kuitenkin vain harrastetaan. Vähän vaikeampi esimerkki on luonnonsuojelualue. Konstailematon
esimerkki on metsä.
Vanhimpien kunnon kommunistien tavoin tahdon kyseenalaistaa
käsitteen ”maanomistus”. Ei maata voi todellisuudessa omistaa, yhtä vähän kuin
ilmaa, vettä tai tulta.
Yhteiskuntamme ja sen terveyttä jäytävä juridiikka perustuu
maanomistusolojen järjestelyyn.
Jossain päin Aasia – muistelisin että Japanissa – on seutuja,
joissa pellon ja pusikon omistaa esimerkiksi neljä eri ihmistä, yksi kunakin
vuodenaikana. Muutkin toimet kuin riisinviljely ovat vuodenaikaan sidottuja. Puunhakkaaja
ja peltomies voivat tulla toimeen samoilla maa-alueilla.
Kirkko myi ennen hautapaikkoja kirjaimellisesti ikuisiksi
ajoiksi. Se vaikutti silloin hullunkuriselta ja vielä enemmän nyt. Miksi
nimittää omistamiseksi sellaista että jokin maa-alue otetaan toistaiseksi pois
muusta käytöstä?
Sellainen entisaikojen hautausmaa, jotka muistan
oikeinhyvin. oli paikkakunnan juorukalenteri ja sukujen paremmuusluettelo.
Paremmilla ihmisillä oli hienommat paikat ja komeammat kivet. Itsemurhaajat ja
muut heittiöt kipattiin kiviaidan taakse. Siten iski sosialidemokratia ja
syntyivät arava-tyyliset hautausmaat, joissa ”tontit” ja kivien koko on
määrätty jossain virastossa. Olen kaupitellut mainostilaa omasta tulevasta
hautakivestäni kauppiaille, mutta mielenkiinto ei ole herännyt. Seurakunta puolestaan
ei anna vetää edes sähköä mainosvaloihin, vaikka olen selittänyt että Los
Angelsissa (Forest Lawn) on kosketusnäyttöjä, joiden välityksin voi harjoittaa
kanssakäymistä henkien kanssa.
Sota muutti kaiken. En ole varma, onko sitä korostettu
tarpeeksi, mutta sankarihaudat siis keksittiin talvisodan aikana ja samoin
ruumiiden kuljettamnen kotikuntiin. Tiettävästi seikkaperäisiä suunnitelmia ei
ollut ja ehkä vuodenaika suosi.
Ihmeitten ihme on se, ettei yksikään ääni noussut
vastustamaan sitä, ettei poikia haudattukaan perinteisiin sukuhautoihin, vaan
kaiken maailman rippikoulukavereiden kanssa samaan riviin ja vielä samanlaisten
kivien alle.
Ratkaisua voisi runollisesti sanoa demokraattiseksi, kun
edes upseereita ei lajiteltu erikseen.
Kaikkein suurin kumma oli vanhojen hautojen repiminen
kirkonseinustalta. Vanha ajatus oli, että sitä hienompaa, mitä lähempänä hauta
on kirkkorakennusta. Sankariahautausmaat tuotiin kaikkialla ihan kirkkoon
kiinni ja siinä saivat siirtyä alta edesmenneet sielunpaimenet ja muut.
Eikä yksikään ääni noussut vastustamaan! Jatkosota johti
suureen uudelleen arvontaan 1945, mutta sen mahdolliseksi tehneet ovat hekin
mullassa ikään ja arvoon katsomatta. Siksiköhän suomalainen kirkkomaa on kaunis
verrattuna esimerkiksi maailmansodan hulluuden muistomerkkeihin, loputtomiin
ristimetsiin Flanderin tasangoilla ja Alppien alimmilla kukkuloilla.
Kuiskaus hautausmaan puolesta: Ihmisen on Mechelininkadulta hyvä tulla kuulemaan alhaisempia äänenpaineita. Isot dB-arvot ovat terveysriski. Suosittelen Ampujaa: http://www.gaudeamus.fi/ampuja-huutoja-hiljaisuuteen/
VastaaPoista-timo
Kävelyretkellä Forest Lawn Hollywood Hillsillä (varmaan eri paikka kuin blogi-isännän mainitsema) osuin sattumalta Fritz Langin haudalle. Se oli koruton laatta maassa, ja siinä luki vainajan nimi, syntymä- ja kuolinaika, sekä -paikat (Wien, Beverly Hills). Vieressä oli Lily Langin samanlainen laatta.
VastaaPoistaTarkoituksellisesti kävin Marilyn Monroen haudalla, joka on puolestaan lokero pienessä muurissa, jossa on muitakin. Yhtä koruton. Viesti tuntui olevan: kuolema ei ole tärkeä; elämä on.
- Olavi Paavolainen : synkkä yksinpuhelu
VastaaPoista- Simo Puupponen : mörkki monologi
" on sota.
Inhoan sydämeni pohjasta sotaa, mutta olen päättänyt olla mukana loppuun asti. Hotelli Kalevassa Mikkelissä.
Olen synkkä.
Kyllä minä tiedän miten sota päättyy, mutta en sano. Sanon vasta vuonna 1946, silloin on vaarattomampaa. Ja helpompaa.
Kaipaan sanomattomasti ranskalaisia hajuvesiä ja silkkipyjamaani. Mihin alennustilaan Hitler onkaan meidät ajanut. Nukun yöni nykyään aivan barbaarisesti, palttinaisessa yöpaidassa.
Poikia kaatuu rintamillamme. Valitan. On varmasti hyvin ikävää kaatua. Mutta minkä tähden ei uskottu mitä minä meinasin sanoa vuonna 1939!
Sanomalehdistä luen, että kuuluisa ranskalainen pääskysenmunien keräilijä Parbleu on kuollut. Itkin koko päivän.
Olen entistä synkempi.
Kävin kerran rintamalla. Sain siellä vaikutelmia. Otatin itsestäni myös muutaman valokuvan maastossa.
Olen tehnyt (salassa tietenkin) eräitä mielenkiintoisia havaintoja. Eräs kenraali kävelee pää pystyssä. Miten naurettavaa! Milloin sotilaspäällystömme todellakin pääsee saksalaismielisyydestään?
Erään toisen kenraalin näin pöhnässä. Tämä täytyy alleviivata, tulen käyttämään sitä sotamuistelmissani. Ihmiset ostavat kirjoja, joissa kerrotaan pöhnässä olevista kenraaleista.
Siitä huolimatta olen synkkä. Olin nimittäin itse eilen vähän pöhnässä.
Tänään kuulin käen kukkuvan: Menin puistoon olemaan mietteissäni. Tunnen ettei hermoni kestä tätä enää pitkään.
Seison öisin Euroopan kartan ääressä ja siirtelen nuppineuloja. Maailmaa muovataan nyt uudestaan, kaikki on käymistilassa. Olen tilannut Helsingistä pussillisen nuppineuloja lisää.
Olen synkkä." Aapeli / Radioteatteri- Siunattu hulluus , 1/2. Kuunnelkaa.
- - -
"kuoleman jälkeen heidän jäännöksistään olisi hyvä hankkiutua eroon vähän äänin"
VastaaPoistaOlen aina ajatellut, että ateisteille riittäisi hautamaaksi kaatopaikka.
Onpa yksisilmäinen ajattelumalli! Olisiko keittiöihin sitten laitettava perheiden vainajille omat lajittelusäiliönsäkin ja jätehuoltofirmoille ruumisautot? Ja Elykeskusten ohjeistustarrat siitä, erotellaanko ruumis palaviin vai palamattomiin jätteisiin?
PoistaItsemurhaajia tai seurakuntiin kuulumattomia vainajiakaan ei enää edes kirkollisissa piireissä ehdotella hautausmaiden aitojen ulkopuolelle haudattaviksi, ei taideta enää edes pakanoiksi nimitellä, että aikatavalla järkyttävä kaiku kaukaa "kumpujen yöstä".
Terveisin täysin jumalaton ja uskonnoton, kuolemanjälkeisistä elämistä edes unia näkemätön mies, mutta joka ajattelee poismenoaan ikävöiviä lapsiaan nyt eläessään ja haluaa, että on paikka, jossa he voivat käydä surutyöhön kuuluvat rituaalit lävitse.
Ps. Nykyisen käytännön hautapaikan varausikää voisi pudottaa 25. vuodesta kymmeneen vuoteen.
"ettei yksikään ääni noussut vastustamaan sitä, ettei poikia haudattukaan perinteisiin sukuhautoihin"
VastaaPoistaTässä muuten olisi oiva aihe jollekin nuorelle historiantutkijalle. Mahdotonta ajatella, ettei tuostakin asiasta olisi ollut toisinajattelua ("Miksei meidän poika päässyt omien joukkoon sukuhautaan"?) vai koettiinko sillojin todellakin niin vahvasti, että he olivat sankarihaudassa omiensa joukossa.
On niitä sukuhautoihinkin haudattu. Kotipuolessa ainakin yksi. Sankarihautajaisissa ammuttiin kunnianlaukauksia ja tämän sankarin äiti oli sanonut, että on jo ammuttu tarpeeksi, haudalla ei enää ammuta.
PoistaTuo valokuva herätti hämäriä muistoja. Taitaa olla Pielpajärven erämaakirkko Inarissa. Nurmen alla seurakunta maatuu, mutta ei taida olla nurmen neliöhinta korkea.
VastaaPoistaSilti arvioisin että hautapaikka siellä on yksi arvokkaimmista Suomessa, tietystikin näin vain tunteenomaisesti heitettynä.
Sankarihautaus oli ihmeellinen perinne. Malli oli kyllä olemassa. Samanlaisia ryhmähautoja oli käytetty jo kansalaissodassa molemmilla puolilla. Samoin höyrylaiva Kurun ja elokuvateatteri Imatran katastrofien uhrit oli haudattu yhteiseen hautaan. Sosiaalinen ilmiö oli siis valmiina.
VastaaPoistaKaikkia ei kuitenkaan haudattu yhteiseen sankarihautaan. Ainakin kotikuntani kirkkomaalta löytyy sukuhauta, jossa on yhden nimen kohdalla vapaudenristi ja sotilasarvo. Siinä on joku ollut epäsosiaalinen.
Tulispa sota niin päästäisiin tekemään pitkästä aikaa uusia sankarihautoja!
PoistaMitäs Pielpajärven erämaakirkolla on tämän kanssa tekemistä?
VastaaPoistaOlen kohdaltani arvellut, epärealistisesti, että olisi hieno hautapatsas sellainen rosterinen laatikko, jossa hehkuisi valokirjaimin GAME OVER ja sen alla vihreässä napissa "Reset".
VastaaPoistaTäällä Italiassa on, ilmeisesti tilanpuutteen vuoksi, kaskitetty henkien kokoukset ja tupakoinnin lopettaneet nätteihin kerroslokerikkoihin jo ihmisiän. Ei olekaan mikään huono juju vaikka onhan täälläkin tavallisiakin, maahan kaivettuja, yksiöistä perhesellaisiin. Minä kyllä taidan mennä isäni kanssa seilaamaan Raumanmerelle, jonnekinhan se hiilijalanjälki on pistettävä.
VastaaPoistaSamantyypinen, postilokeroita etäisesti muistuttava järjestelmä nähtiin elokuvan "Jim ja Jules" lopussa, jossa kolmas päähenkilö saattoi kaksi muuta toveriaan hautaan.
PoistaJukkis hyvä, ei kaikkia sankareita sankarihautoihin haudattu. Sukuumme naitu talvisodan ns, sankarivainajana on haudattu sukuhautaamme. Koska hän ei lähtenyt sankarina sotaa, niin hän ei voinut myöskään kuolla sankarina. Kuitenkin seurakunta on pystyttänyt sankarihaudalle myöskin hänen muistolaattansa muiden tavoin. Jostain kumman syystä hän ei ole talvisodan kuolleiden joukossa tunnetussa Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneet sivustossa?
VastaaPoistaNiin ja ikuisiksi ajoisi hankittu hautapaikka on ollut olemassa "aina" ja en ole selvittänyt ketä kaikkia sinne vuosisatojen aikana on kuopattu.
Sinne sitä taidan mennä minäkin!
OL
Ad Omnia: - Oikein tunnistettu, väärin runossa ennustettu Pielppajärven erämaakirkko miellyttää minua myös siksi, että sinne (ahduoille) mennäkseen saa nähdä vaivaa. Kuva on itse ottamani; uudempienkaan karttojen mukaan sinne ei näyttäisi olevan ajotietä; kävely tuntui ennen juuri sopivalta.
VastaaPoistaTörmäsen "kirsi" joka murtui joskus, on sitten sama asia kuin routa. Tietenkin loppusoinnut virsi ja hirsi ovat aina riimittelijälle mieleen.
Onhan meillä otettu hautuumaita hyötykäyttöönkin. Helsingissä hyvä esimerkki on Senaatintori, jonka alla puolen metrin syvyydessä vainajat seesteisin mielin saavat kuunnella kiireisten askeliemme kopsetta katukivillä.
VastaaPoistaMiten blogistin tomumajalle käy?
VastaaPoistaJos vanhempani eivät olisi tuhkauurnissa Hietaniemen Kuusilehdon sirottelualueen välittömässä naapurissa, niin itse valitsisin epäröimättä tomujeni suoran lähdön luonnon kiertokulkuun,