Tämä ja jotkut tulossa olevat, samankaltaiset blogikirjoitukseni kiinnostava arvioni mukaan noin kolmea ihmistä tai kukaties neljää.
Blogeissa on tämä puoli. Ehkä päiväkirjojaan julkaisseet eivät täysin tajua, miten röyhkeän pettäjän kynsissä he ovat. Tuo pettäjä on kirjoittaja itse, hänen muistinsa. Joko kirjoittaja on muka oletettua etevämpi tai kurjaakin kurjempi. Kumpikaan ei pidä paikkaansa. Hyvin luultavasti kirjoittaja on ihan tavallinen. Ennen saattoi sanoa, jotain luettuaan, että kaikille perkeleille sitä kyniä myydäänkin. Nykyisin on niin helppo huiputtaa kauppiasta, että aikoo muka vain piirrellä hiirellä esimerkiksi kiinalaisia kangaspuita…
Minusta tuntuu, että löysin lepattavan valon keskiajan pimeydestä. Tuo pimeys on tunnetusti 1800-luvun historian tutkijoiden täysin perusteeton haukkumasana. Miten pimeäksi ja takaajuiseksi santaan aikakautta, jolloin keksittiin ja rakennettiin muun muassa katedraalit. Näinä aikoina olemme oikein televisiosta kuulleet, miten koville ranskalaisilta otti nykytekniikalla korjata Notre Dame, kun sen katto tukirakenteineen pääsi palamaan.
Eikä Pariisin Notre Dame ole edes kymmenen kärjessä -katedraali. Siinä on ihan vieressäkin Sainte Chapelle, ihme. Musiikin ja runouden sanotaan taantuneen, vaikka asia on päin vastoin. Väkimiehet lauloivat toinen tistaan ihmeellisempiä runoja, kuten Arnaut Daniel ja Bertrand de Borns, ja toiset sävelsivät ja keksivät jatkuvasti uusia soittimia.
Chri Wickhamin “The Donkey and the Boat” eli aasi ja vene näyttää sisältävän tiedot niistä dokumenteista ja siitä arkeologiasta, joka kertoo täsmällisesti, millaista oli “juridiikka”, jota ei siis sittenkään keksitty Genovassa eikä Barcelonassa, saati Venetsiassa.
Tutkijoilla on kullakin oma alansa. Wickham oli pitkään vaatimattomasta “vain” varhaiskeskiajan historian professori Oxfordissa (All Souls). Hän onnistui ryhmittämään hyvin laajan kollegojensa piirin.
Kairon eräältä kaatopaikalta on nyt 100 vuoden aikana koottu ainakin 300 000 liuskaa ja sellaisen kappaletta. Suuri osa on kirjeitä, ja niistä avautuu todellisten ihmisten todellinen elämä.
Tuohon aikaan eli karkeasti 800 - 1150 Niilin varrella eleltiin fatimidien aikakaudella varsin sovussa eri uskontokuntien kesken. Sekä islaminuskoisilla, juutalaisilla että kristityillä oli se terve ajatus, että paperia (harvemmin enää papyrusta), johon oli kirjoitettu jotain, ei pidä hävittää. Kyllä niitä aika paljon käytettiin lannoitteeksi, mutta nuo sadat tuhannet säästyivät erityisissä huoneissa tai pienissä rakennuksissa, jollaisen nimitys oli “geniza”. Ja sieltä niitä on saat, ostettu ja varastettu niin että huikein kokoelma on muuri Oxfordissa ja Cambridgessa.
Ongelma oli se, että kieli oli egyptiä koptin kieltä, arameaa, hepreaa tai kreikkaa, monesti murteellista, ja kirjaimet arabian edelleen käyttämiä, heprean käyttämiä tai sitten kreikan eri kursiiveja eli kynällä (puikolla) kirjoitettuja juttuja, joissa kirjaimetkin saattoivat olla aika erilaisia riippuen kirjurin taidosta ja siitä, paljonko hänelle maksettiin.
Kirjeiden sisältä oli tyyppiä “milloin, kunnioitttu ystävä, aiot viimeinkin maksaa sen dirhemin, jonka sait minulta lainaksi toissa vuonna”, tai “nyt näyttäisi saavan Qumin kautta Intian takaa muskottia niin halvalla, että voitto voisi olla luokkaa 400 prosenttia”, “tai täten kutsun sinut hääjuhliin, kun keskimmäinen tyttäreni avioituu erikoisen lihavan ja rikkaan kauppiaan kanssa, jolla on oma 20 huoneen talo tuossa Niilin vastarannalla”.
Seassa on järkyttävä määrä jumaluusopillisia pohdintoja, islamin miehillä vähemmän kuin kristityillä, mutta juutalaisilla sitäkin enemmän, he kn alkoivat kehittää noihin aikoihin kabbalaa. Kabbalan yksinkertainen idea on, että jokainen kirjain merkitsee jotain muuta kuin luulisi. Vaikka pyhä teksti näyttäisi vain ylistävän Herraa, täydellä syyllä tietysti, niin laskien ja lajitellen kirjaimet “oikealla” tavalla saattaa päästä kesken kaiken selville joistakin olemassalon rvoituksista.
Tämän blogin lukija tietää, ettei tuollainen teksti-alkemia ole millään muotoa kadonnut maailmasta.
Mutta tutkijajoukkoja, jotka oikeasti osaavat lukea keskiajan arabiaa, hepreaa, kreikkaa ja itsestään selvästi latinaa kuin vettä vain - niitä ei ole paljon.
Jatkossa kerron, missä on se “juridiikka”. Sitä - nykyisen osakeyhtiön yhtä kantamuotoa - löytyy ällistyttävän hallitussa muodossa laivausasiakirjoista. Laivanisännistö, jollaista muuten Suomessakin Alastalon salissa perustettiin, oli melkoinen oerganisaatio, koska huomioon oli otettava sekä vahingot eli haverit että voitot, erikseen aluksen omistajan osuus varustajan huolitsijan ja kapteenin ja sitten tietysti rahdinottajan eli asiakkaan. Ja päällä oli jo hyvin kehittynyt merivakuutus. Siis noin vuonna 1 000.
Luultavasti sääntörakenteet ovat pronssikaden lopulta. Anakin niistä kolmesta yli kolme tuhatta vuotta sitten ponneesta ja nyt löydetystä laivasta, joilla kuljetettiin kupari Kyprokselta, pesusieniä Persianlahdelta, seetrilankkuja ja loputtomasti keramiikkaa, näyttää löytyvän tuon henkisiä nuolenpääkirjoituksia.
Ensin lähtevät liikkeelle seikkailijat eli ryövärit sitten kauppiaat sotajoukkoineen, saarnamiehet ja byrokraatit, tutkijat ja taiteilijat ja lopuksi turistit. Järjestys voi vaihdella muttei paljon. Yksikään näistä historiallisista henkilöistä ei ole kadonnut vaan kaikki ovat olemassa nykyisessä ajassa päällekäin ja lomittain. Ehkä lisäämme joukkoon vielä kiinalaisen insinöörin.
VastaaPoistaKuvassa kudotaan kangasta, joka on tekstiä, tai kudotaan kangasta, joka sekin on tekstiä. Parasta kummankinpuoleisena ellei vielä useammanlaisena luettavissa. Aika on kutoa ja aika purkaa, vieläpä yksi ja sama, kumpaa.
VastaaPoistaTekstiiliäpä hyvinkin. Kutoa on latinaksi texere ja se, mitä kangaspuilla saadaan aikaiseksi textilis.
PoistaTekonurmien valmistusprosessissakin käytetään kangaspuita. Tai no, sinnepäin ainakin. Vai miksi kutsuisitte tuftauskonetta? Katsoin tästä videota. Nainen näytti vakavalta, kun teki nurmikkoa. Tutkija puhui identiteetistä. Naisilla on nykyään sellainen, jos mediaan on uskominen. Hyvin kudottu hyvä identiteetti. Kannattaa teidänkin hankkia. Olkaa naisia, ja jos ette usko että se kannattaa, kysykää vaikka kulttuuriosastolta, miten saa sananvaltaa tämän maan lehdissä.
PoistaTuolla asenteella Dud et saa naisilta sanonko mä mitä? En sano. Mutta et saa.
PoistaEi saa paitsi ehkä tukkapöllyä, tekosiilipäiset tädit tulee ja nujuuttaa ja nutturapäiset sedät vahtii että rahvas ei syljeksi päälle. Silloin on fiksua antaakin etukäteen itselleen ensin kunnolla että säästyy aikaa eikä tarvitse kuunnella selityksiä.
PoistaVain roskan kirjoittajat ja painajat tavoittelevat laajaa lukijakuntaa. Vaikka "lukeminen" siinä tapauksessa on vähän niin ja näin.
VastaaPoistaVaikea kuvitella jotain tylsempää kuin katedraalit. Virtaava puro joesta puhumattakaan on sen sijaan oikea. Uskonnot syvältä, mutta eivät virtaa eivätkä ole lähteestä. Elämä on. Aetas nova, aurea.
VastaaPoistaEkstremistiateistina olen eri mieltä. Notre Dame on tosin tylsähkö koska se on kokenut kovia ensin vallankumouksen kuvainraastajien ja sitten kovakouraisten restauroijien, varsinkin Viollet-le-Duc'in käsissä niin että tunne vuosisatojen kulumisesta on kadonnut. Mutta vuosisatoja käytössä olleessa rakennuksessa voi kokea yhteyttä kaikkiin niihin ihmisiin jotka sitä ovat rakentaneet, koristaneet, hoitaneet ja kuluttaneet.
PoistaEn ihan halua kokea yhteyttä nunnaan, joka mulkaisi mainitsemassasi pariisilaisten kirkossa puolisoani tappavasti koska oivalsi ett emme ole katoliikkeja. Enkä kirkollisiin sortajiin enkä niihin, joilta he riistävät rahat temppeleihin ja elämäntapansa ylläpitoon. Mieluummin Kristukseen, joka lähti temppelistä vitsa viuhuen.
PoistaÄlkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi (Matt 7:1). Kannattanee olla varovainen kannanotoissaankin.
PoistaSano se sille nunnalle.
PoistaSimo Knuuttila näytti viehättyneen tapauksesta, jossa muistaakseni ruotsalaiselta kirkkokuorossa laulavalta ateistilta oli kyselty perustelua harrastukselleen: "Minulla on oikeus uskonnollisiin tunteisiin".
PoistaAivan selvää mutta salaisuuksien tarkoitus on tulla huudetuksi katoilta ja toreilla.
PoistaPidän herkullisena erästä pikkutarinaa jossa Jumala aivastaa ja huppista kun tämä Jumala tai Allah tai Jahve tai Sebaot tai Manitou tai mikä nyt ikinä kulloiseltakin nimeltään onkaan pakosti sulkee silmänsä aivastaessaan käykin niin että viisas varas pääsee luikahtamaan paratiisiin, kas hän on varastanut vain elättääkseen itsensä mutta kahdelta, molemmilta paikallisilta ruhtinailta joilla on yllin kyllin eikä kumpikaan huomaa että tämän varkaan vaimo on ennustaja jota molempien ruhtinaiden tekisi mieli tavata mutta eiväthän he voi vaan lähettävät edusmiehensä kyselemään ties jos mitä ja sivutoimisesti puodissa (jossa myydään myös vaikka mitä muutakin ja lisäksi kaikkea mutta sehän on vain rekvisiittaa) kipaisevat hovihenkilöt ihmettelevät miksei ennustuksien osuvuus heitä juuri koskaan eikä ainakaan paljoa.
Paljon paremmin tuottaa voittoa puodissa se puoli jossa myydään sitä mitä asiaintilat sallivat muttei koskaan osteta, ei niin mitään ja sitäkään ei hoksata ihmetellä mistä kaikki tuo krääsä on lähtöisin. Kumpi se sitten onkaan, se riippuu siitä mitä herrat ruhtinaat saavat päähänsä.
Se onkin eräs tarinan perusominaisuus, sinänsä aivan selvä seikka, caveat emptor.
Olisipa kiinnostavaa tietää rakennusliikkeiden kustannusarvio esim. Notre Damen täyden kaksoiskappaleen rakentamisesta Pasilaan. Ja tietenkin vuosisatojen takuin.
VastaaPoistaVuosisatojen takuu on illuusio. Myös keskiaikainen katedraali tarvitsee tiheään toistuvaa peruskorjausta. Harvinainen on tilanne jossa jokin osa ei ole rakennustelineiden peitossa. Kheopsin pyramidista näkee kuinka käy kun rakennusta lyödään laimin - eipä kiiltele enää auringossa.
PoistaWickhamin kirja meni luettavien listalle.
Olen luullut, että pressujen alla tehdään näitä vuosisataisiin takuisiin kuuluvia töitä. Siispä illuusio.
PoistaMikäpäs siinä, kopioidaan suit-sait ja saako olla peräti pöytämikroskoopin alle sopivaa kokoluokkaa printattuna 3D -tulostimella vai tehdäänkö edullisempi versio 1:1 joka täytetään ilmalla kuten nk. kuplahalli? Siellä ei sitten kyllä ajatellakaan mitään teräviä, eikä edes sen lähistöllä.
PoistaT. nimim. Tarjouskilpailua odotellen
PS äkkiä aikaiseksi tai arkkitehdit ehtii ensin eikä koko projektia sitten pelasta enää mikään saatika että siitä tunnistaisi mikä se edes on.
Niin, minäkin blogikirjoituksissani pyrin tekemään itsestäni viisaan oloisen, kirjoittamalla mitättömistä asioista kuin Havukka-ahon ajattelija. Häneltä opin välikädenkin ja tulen syntymisen syvimmät salat. Tekoselkosissanikin, -Latovainiossa on nykysukupolville paljon historiallista ja uutta opittavaa, josta ei edes vanhemmat sukupolvet eivät siellä ennen ole kuulleetkaan. Puksmäntin tekemisen reseptiä vielä etsin.
VastaaPoistaJoko teillepäin on kaupallistuminen ehtinyt ja suunnitelmaluonnokset tulevaa alemmuuskaavamuutosta koskien (nimeltä Ylä-, Väli- ja Alalatovainion valtiostairtautumisehdotus) ilmestyneet kunnan sivuille?
PoistaNämä ne hirmu käteviä ovat, suunnitelmia tekevät, pikku ahkerikot oikeen. No, eivätpä tee kyllä pesää pihapuuhun ellei niitä ruokkimaan ryhdy. Sitten kyllä ovat jos tekevät, niin tomeria että ei ole huolta kellään enää käytetyistä tavaroista tien varressa eikä pihassa. Sähkölieden uuninlampunkin nokkivat pois ennen kuin ryhtyvät knubeja naksuttelemaan, ja loppuviimeksi se koko liesi katoaa ja hiekkakin on siltä kohtaa laastu ettei renkaanjäljistäkään tiedä minne päin se liedenromu lähti vai opetettiinko se taikomalla lentämään.
Se nyt kumma on että mistä niillä sitä energiaa riittää, eikös sen hintakin ole jo niin korkea että hyvä kun meilläkään siihen on varoja?
Jospa lisättäisiin eräisiin polttoaineisiin merkkiaine?
Tai jos lisättäisiin merkkiaine kotimaisiin autonrenkaisiin, ja niitä ei saisi ostaa ilman aikojaan ja kuka vaan? Heti saataisiin selvä siitä mikä on kenenkin tienkäyttöaste. Onhan se kyllä sellaista uusien ihmisten ja henkilöaikuisten kivaa se tiekunnan kokouksissa riitelykin, eipä sitä juuri muuta viihdettä viitsi eivätkä useat pääse yrittämäänkään mutta luulen että usein pelkkä auraamatta jättäminen auttaa tässä.
Miten lienee, olisiko oltava sellainen panssarivaunun romu pihassa, saisivat sen kanssa harjoitella sydämensä kyllyydestä? Kauankohan sellainen kestäisi ennen katoamistaan? Niitä saa kyllä edullisesti monestakin paikasta.
Kookkaahkon kuopan pohjalle se vain ja maata päälle niin saisi maakellarin!
Entäs sitten rantaan taas, sellainen kevyempi ja ilmeisesti jo valmiiksi reikäisempi, sellainen millä ajellaan vikkelämmin sotkemassa paikkoja pitkin ja poikin sisukset pyssymiehiä täys, kävisikö katiskaksi, liekö mitenkäkin eto vekotin kun paukuttaa luukut kiinni moukarilla niin eipä enää naapurin sisällöntuotanto kannata ei, ainakaan äänettömästi. Ei siitä kyllä pyykkilaituriksi kaupunkiinkaan ole. Hankala kuljettaa auton kattotelineellä ees-taas tai bussipysäkille tyrkkiä sitä tai kantaa talteen kauemmas viikonloppureissulla.
Kirjanpidon kulttuurihistoriaa, mielenkiintoista. Siihen vielä päälle arvattavasti erilaiset numerojärjestelmät.
VastaaPoistaOikea kommentti, ilman aivoja.
PoistaMielenkiintoinen ilmiö. Voitaneen sanoa olevan yleistymään päin.
Lääkärit ilman rajoja.
Eräätkin kommentit aivan kuten -
taidetta käsittä ja vieläpä ilman nimeä.
-
Kommentoijat ilman tajuja.
Ei sinullakaan näytä nimeä olevan, onko muuta? Ehkä kaikkien pitäisi käyttää täällä omaa nimeään, eikö vain?
PoistaEikä kun voitaisiin jokainen ottaa yhden lautapelin ja äidin tyttönimen yhdistelmä. Esim. Monopoli Koistinen tai - huh huh - Afrikan tähti Rytökorpi. Minä olisin Tammi Saarelainen. En nyt kyllä uskalla sitä pistää nimimerkiksi, ettei äiti arvaa, että minä se täällä.
PoistaKyllä on, se ei vain näy kun on pimeää ja sen on patterit loppu. Aika ahkerasti käytän, kunhan saan jonkun korvauksen sitten mutta en töölöläisten seurassa.
PoistaTekoälyn luoma kommentti = kommentti ilman aivoja?
PoistaOnhan noita, mm. arkipyhäkommentti = tekopyhän hetkessä luoma kommentti.
PoistaTässä aprikoitsen eräitä numerojärjestelmiä minäkin, lottoa ja raviveikkausta. Kirjapidoksi riittää säätiedotus, kunhan se on suht. tuore eikä kovin yksinkertainen.
PoistaSäätila on mielenkiintoista seurattavaa ja arvattavasti eräänlainen järjestelmä.
Tämä blogi on hiukan kuten on lehmänhäntä jonka jotkut ovat menneet naulaamaan heinäseipääseen, ja sen sitten pystyttäneet Kalifornialaiselle rinteelle jossa aamuaurinko isuu siihen sievällä tavallaan. Kirkkonummelle asti näkee mitä sille kuuluu, heiluuko kun tuulee tai onko märkä kun sataa. Onko molempia? ..no se on se hurrikaani. Siihen päälle vielä maanjäristys jos koko Joukkiforniaa ei näy.
"henkisiä nuolenpääkirjoituksia". Fiksut ovat allergisia henkisyydelle ja jo sitä tarkoittavalle sanalle. Allegia iski ja levisi jo vuosikymmeniä sitten, kun kuuli Jari Sillanpään olevan erittäin henkinen.
VastaaPoistaUushenkisyydestä puhumattakaan.
PoistaKyllä eräs idea on.
PoistaEnsin attendisoidaan ja bernerisoidaan ja kaiken kaikkiaan pannaan paremmaksi.
Sitten juntit pilaa kaiken.
Sitten on taas vaalit.
Ressuikää lisää vaikka sataan että kaikki uskoo että punainen parooni on totta. Parempaa vauhtia metsätöihin! Lisää suurmiesten hautajaisia radioon.
Sitten onkin taas vaalit.
On ne nämäkin karnevaalit.
Miten usein vielä nykyäänkin näkee mainittavan, että "suuri yleisö" elättelee sitkeästi mielessään "myyttejä" historiasta, vaikka tutkijat kyllä tietävät asioiden oikean laidan. Tuore esimerkki: Aivan äskettäin, kun tiedotusvälineet kertoivat uudesta, Ravattulan Ristimäen varhaista kyläkirkkoa ja Lounais-Suomen niin ikään varhaista seurakunnanmuodostusta käsittelevästä väitöstutkimuksesta, "kumottiin" komeasti luulottelu siitä, että kristinusko olisi rantautunut Suomeen ns. ensimmäisen ristiretken ansiosta. Tällaisen kuvan ainakin tv-uutisten toimittajan laatimasta jutusta sai. Ja kuitenkin pelkästään yleisesityksissä on jo vuosikymmeniä toistettu, että hautaustapa lounaassa alkaa muuttua viimeistään 1000-luvun alussa, mistä voidaan päätellä myös uskonnonvaihdoksen alkaneen tai ainakin tiedon uudesta opista saavuttaneen rannikkoalueen. - Koska menneisyyskäsityksillä monestakin seikasta päätellen kuitenkin tuntuu jatkuvasti olevan melkoinen "kulutuskysyntä", meikäläisissäkin oloissa mielestäni tarvittaisiin julkaisu, joka luotettavasti kertoisi kulloisestakin tutkimustilanteesta historian eri osa-alueilla. Ennen sellainen olikin, mutta nyttemmin tuo ns. tiedeyhteisön aikakauskirja tuntuu muuttuneen pelkästään toisilleen kirjoittavien tutkijoiden - anteeksi nyt - hiustenhalkomisfoorumiksi.
VastaaPoistaMyös "pimeä keskiaika" on historioitsijoiden aikoinaan luoma kuvitelma, mistä blogistiprofessori huomauttikin. Tosin keskiajaksi nimettyyn periodiin liittyvä "huono" ellei suorastaan pejoratiivinen, halventava, leima sinänsä periytynee jo paljon varhemmalta ajalta, Italian renessanssista, jonka edustajille se oli "medium aevum", välissä oleva aika, kahden klassisen aikakauden välissä. Kaukaisen nuoruuteni tenttikirjassa A History of Medieval Europe Maurice Keen katsoi juuri "renessanssin miesten" keränneen tuon tuhatvuotisen ajanjakson rasitteeksi attribuuttikasauman, jonka keskeisiä osia olivat henkinen pimeys, barbaarisuus ja obskurantismi.
Itselläni on sellainen käsitys (mikäli itse en ole pudonnut nykykäsityksen jo sivuuttamiin myyttisiin sudenkuoppiin), että tuota pimeys-käsitettä voidaan käyttää korkeintaan niihin vuosisatoihin, jolloin Euroopan väestöt liikehtivät, viimeisimpänä madjaarit ja (joidenkin vain oletuksenvaraisena pitämä) viikinkikulttuuri. Jo taas saa muistella menneitä, niin 1960- ja1970-luvun taitteesta muistan kaksissakymmenissä ollessani moniosaisen dokumenttisarjan "Länsimainen perintömme" (alk. Civilisation. A personal view) televisiosta, taisi olla laatuaan ensimmäisiä Suomessa. Siinä taidehistorioitsija Kenneth Clark seisoi alkukuvissa Pariisin Pont des Arts -sillan pielessä ja alkoi keroa länsimaisen taiteen tarinaa sen ajan näkökulmasta, joka oli länsimaisen ylemmyydentunnon kyllästämä. Alun "Hiuskarvan varasta" ("barbaarit"!) edettiin toisessa osassa edettiin "Suureen suojasäähän", vuosien 1000 - 1100 tienoille, jota kuvituksena symboloi mahtava Durhamin katedraali. Saman asian ilmaisi jo edesmennyt taidehistorioitsijakaksikko Honour & Fleming lainaamalla muuatta vuoden 1000 tietämillä elänyttä munkkia: "On kuin koko maailma olisi ravistellut itseään, heittänyt yltään vanhuutensa ja pukeutunut kaikkialla kirkkojen valkeisiin vaatteisiin."
Voisi vielä lisätä, että olen koko aikuisikäni ihaillut goottilaisia katedraaleja ja, miksei, myös kotoisia (goottilaisia) harmaakivikirkkoja ilman mitään katsomuksellista "ekstremismiä", kaikkein vähiten ateismin suuntaan. Eräällä harvoista Pariisin-matkoistani ajoimme metrolla kaupungin kaukaiselle esikaupunkialueelle katsomaan "goottilaisten katedraalien äitiä", Saint Denis'tä, jonka idea perustui apotti Suger'n konseptioon "jumalallisen valon emanoitumisesta" klerestorioikkunoiden ja lasimaalausten peittämän muun aukotuksen kautta. Jääköön se nyt, koskapa kerran varhemmin matkasta mainitessani joku heilautti heti "rasistin" leimakirvestä.
Nykyäänkin osa vuorokaudesta ja vuodesta on pimeää, osa valoisaa.
PoistaRavattulan Ristimäen tutkimuksista uutisoidun tiivistelmän mukaan "ensimmäinen ristiretki" tosiaan oli vain katolisen kirkon ja Ruotsin kuninkaanvallan suorittama hallinnollinen vakiinnuttamisjärjestely ennestään kristillistyneessä ja Ruotsinn kanssa yhteydessä olleessa Lounais-Suomessa. Näin on kyllä ajateltu usein jo muutenkin. Kansan mielikuviin vaikuttaminen on toki vaikeaa. Ehkä kouluopetuksessa ollaan nuorten kohdalla jo ajan tasalla.
PoistaToinen mielenkiintoinen historiakuvio liittyy vuoden 1809 Porvoon valtiopäiviin, jotka Kekkosen ajan Suomessa alennettiin maapäiviksi. Aki Rasilaisen tuore tuhti teos "Porvoon valtiopäivien poiskirjoitettu historia" on silmiä avaava, vaikka ehkä tottumattomalle hieman raskaslukuinen.
Vaikea, mahdotonkin kuvitella että Keijo Korhonen (1963), Jussila (v:sta 1969), varovainen Tommilakin (1962) olisivat toimineet jonkin "Kekkosen ajan" marionetteina. Jos heidän työnsä halutaan kumota, on kumottava myös heidän käyttämänsä arkistolähteet. Siihen ei riitä alkuunkaan se "havainto", että kun yleisvaltakunnallista lainsäädäntöä oli monesti aikaisemminkin esiintynyt, suuriruhtinaskunnan säädyiltä olivat (muodollisesti) osallisia.
PoistaTäysin sivullisena seuraajana näen tämän jo pitkään jatkuneen "valtiopäivien" (lantdag!) rehabilitoinnin motivaatioperustana toisaalta henk.koht. katkeruuden (ks. "Poiskirjoitetun historian" johdantoa), toisaalta selväpiirteisen historiapolitiikan tekemisen (vaikka Jussila kirjassaan 2007 sanoikin saman asian paljon suorasukaisemmin).
Kaikkiaan jo alun perinkin Korhosen ja Jussilan väitöstilaisuuksien arvovaltaisten opponenttien argumenttien taso liikkui tunnetusti jättiläisen hartioilta kurkaten "hypoteeseja non fingo" - tasolla, mikä kertoo kaiken olennaisen.
Hyvä sentään, että Korhosta ja Jussilaa seuraava tutkijapolvi (vrt. Kristiina Kalleinen 2023) on pitänyt päänsä kylmänä - jopa näinä suuren poliittisen käänteen tulenarkoina aikoina.
Rasilaisella on melkoinen määrä arkistolähteitä ja "havaintoja". Jussilan poliittinen kirje Kekkoselle avaa silmiä.
PoistaNo, tässä sitä ei pystytä ratkaisemaan. Aika näyttää, kumpi linja lopulta nousee ns. vakiintuneeksi nykytulkinnaksi. (Itselläni siitä ei tälläkään hetkellä ole pienintäkään epäilystä.)
PoistaNo sen kai ratkaisevat akateemisen maailman positiot ja niiden vahvuudet.
PoistaNäytti kiinnostavan useampiakin kuin neljää, vaikka nimimerkeistä ei voikaan kirjoittajia eritellä. Lisäksi syntyi mielenkiintoista kommentointia. Menneisyydestähän ammennetaan myös eväitä tulevaisuuteen, vaikka monesti myös sitä arveluttavan tarkoituksenmukaisesti tulkiten. Mielenkiintoista!
VastaaPoistaBlogipäivitys herättää myönteisiä odotuksia. En näet ole koskaan onnistunut tapaamaan tavallista ihmistä. Nyt pidän mahdollisena vielä nähdä sellaisen loppuni edellä, koska heitä kuulemma olisi (ollut?) olemassa. Toistaiseksi kaikki havaitsemani ovat olleet ainutlaatuisia ja -kertaisia.
VastaaPoistaArvelen, että "tavallinen ihminen" aika lailla sama asia kuin esimerkiksi "normaali mies".
PoistaTästä on pätevä esitys täällä:
https://www.youtube.com/watch?v=HYY1DWMwras
Lukisin mielelläni lisää tuosta "juridiikan", laivausasiakirjojen ja osakeyhtiön alkumuotojen historiasta, vaikka ihan pronssikaudelta lähtien.
VastaaPoistaMerimuseo Kotkassa kehuisi aidolla Jolly Rogerilla ellei se toinen kappale olisi säästynyt myös. Se on Fort Lauderdalessa!
PoistaSaaristolaisiahan he olivat, aistivaraisen navigoinnin ammatikseen saaneita ja Karibian vedet ovat, vaikka lämpimämmät myös sopivaiset juuri simmottiseen.
Juu, ei ole säärluita, vain kallon hahmotelma, karkeaa työtä ja neulottu päälle purjeeenkappaleeseen sen verran taiten että sen näkee että pakkohan sen on saanut sen ruokahalun aikaan, ei rikastumisen halu.
"We do not know very much of the future
VastaaPoistaExcept that from generation to generation
The same things happen again and again.
Men learn little from others’ experience.
But in the life of one man, never
The same time returns. Sever
The cord, shed the scale. Only
The fool, fixed in his folly, may think
He can turn the wheel on which he turns."
Eliot, Murder in the Cathedral; Thomas Becket