Kauhavan Keskikoulu, myöhemmin Kauhavan keskikoulu ja lukio, sitten Yhteiskoulu, täyttää huomenna lauantaina 100 vuotta. Kerran pidin siellä puheen jossain juhlassa. Pätevän oloiset kuulijat eivät näyttäneet ymmärtävän sanaakaan. Olin hyvillä mielin. Jokin oli mennyt eteenpäin.
Sanoin silloin ja lähetän nyt sellaisia terveisiä, ettei koulussa opeteta asioita. Siellä opetetaan oppimista.
Palattuani tuolta matkalta ystäväni Harald kertoi olleensa puhumassa oman gymnasiuminsa 1000-vuotisjuhlassa. Katsoin kirjasta. Tuo koulu ei ollut siinä maankolkassa edes erikoisen vanha.
Oman kouluni ensimmäisissä ylioppilaissa oli sitten Alli, joka minulle opetti kirkkohistoriaa ja latinaa. Opi molempia hanakasti. Ja 1920-luvun opettajissa oli kolme, jotka minullakin olivat opettajina, ja lisäksi kaksi, jotka merkittiin kummeikseni sylikummini ohella. He asuivat samoissa huoneissa, joihin oma perheeni muutti 1948.
Koulun historiassa vaietaan hienotunteisesti siitä, mikä pakko oli perustaa meillekin koulu, vaikka Lapualla oli jo, ja siellä käytiin menestyksellä. Epäilen syyksi, että maanviljelijät vastustelivat ja vähäisempi väki piti keskikoulua seudun tarpeita ja tulevaisuutta ajatelle ihan välttävänä. Ilmasotakoulu saattoi muuttaa tunnelmia.
Vahinko että henkilönpalvonta on mennyt muodista. Paikkakunnaltamme Näykin pojat ottivat sukunimekseen Alanen. Ellen muista väärin, sieltä tuli neljä professoria samasta sukupiiristä, ja myöhemmin lisää. Yksi kirjoitti Etelä-Pohjanmaan historiankin.
Minä oli puikahtamassa saamaan oppia myös valtameren takaa, mutta se ei sitten toteutunut. Sen sijaan matkustelin lukiolaisena Euroopassa, vaikka Interrailia ei vielä ollut. Keinona oli peukalokyyti.
Kaikki sinänsä hyvä on minun elinaikanani Suomessa viisitoistakertaistunut, siis esimerkiksi ravitsemus, terveys ja usein mainittu hyvinvointi. Vaikka kansakoulu on kaiken perusta ja maata määrää sama periaate kuin pyramideja, nimitäin että perustukset ovat tärkeimmät, kiinnittäisin tässä huomion vähemmän kuuluisiin oppikouluihin, joita siis sijaitsi etenkin kirkonkylissä ja rautatien määrittelemissä kauppaloissa.
Ihan kiusallani ja siksi, että Matti Kuusi ja muutamat muut akateemikot ovat kirjoittaneet iin paljon kuuden tai kahdeksan kaupungin klassillisista lyseoista salaisena voimavarana, väitän vastaan. Kyllä ne ovat nämä helpommin ja useamman lähestyttävät yhteiskoulut, joita saamme kiittää paljosta. Ja siinä kiitämme opettajia.
Olen miettinyt sitä vuosikymmeniä. Kirkonkylässä muodollisesti epäpätevänä opettajan kolmekymmentä tai neljäkymmentä vuotta. Se vaatii kuulkaa vakaumusta. Ja olihan meillä niitäkin, joiden opinnot, auskultoinnit ja ennen kaikkea huima pedagogia olisivat olleet kuva juttu suuripien kaupunkien eliittikouluissa. Ajattelen sellaisia maistereita kuin Märtä M. ja innostajia kuin lopullisesti filosofian ylioppilaan arvoon jäänyt suuri innostaja Aulis K. Ja sitten nuoremmissa vaikka mitkä määrät näitä uraputkesta kieltäytyneitä, joille sopiva sija isänmaassa ja pätevä viranhoito olivat päämäärä, eikä suinkaan joutavan jäljillä juokseminen. – Kohotan maljan. Jota Juppiter suosii, hänestä tulee opettaja, tiedon kierrätystalouden moottori.
"Sanoin silloin ja lähetän nyt sellaisia terveisiä, ettei koulussa opeteta asioita. Siellä opetetaan oppimista."
VastaaPoista"Oppimaan oppiminen". Viime vuosikymmeninä kuulijan kestokykyä koetellut, tyhjyyttään kumiseva fraasi. Mitään oppimaan oppimista ei voi tapahtua ilman substanssia: oppisisältöä tai "oppiainetta", jos niin halutaan edelleen sanoa.
Missä tarkoituksessa ja mielessä juhlapuhuja aikoinaan on sanontaa käyttänyt, on minulle tietenkin tuntematonta.
Oppimaan oppimista voi perustella vaikkapa seuraavasti:
PoistaYhden yliopistotentin oppimäärä vaikkapa yksinkertaisesti sanamääränä on aika hurja verrattuna koko alakoulun oppimäärään.
Eikö siis voitaisi antaa lasten vain leikkiä kunnes yliopiston ensimmäisenä lukukautena käydään läpi ylioppilastutkintoon nykyään vaadittavat asiat?
Se ei onnistu, koska silloin ei olisi opittu oppimaan.
Vastaavasti ammattitanssija tai -muusikko oppii nopeasti ulkoa hurjan monimutkaisen koreografian tai paljon nuotteja. Taustalla on valtavasti työtä helppojen kappaleiden kanssa.
Harjoitus vaikuttaa sekä lihasten että aivojen fyysiseen rakenteeseen.
Käytännössä oppimaan oppiminen on samaa työtä kuin itse oppiminen - aivojumppaa, opettelua harjoituksen vuoksi.
Käsite on tärkeä siksi että nykyään liian moni pitää tietoa turhana, kaikenhan voi tarkastaa wikipediasta. Oppimaan oppimista ei kuitenkaan voi ulkoistaa Googlelle.
(Sama pätee myös paljon mainostettuun tiedon kriittiseen tarkasteluun. Käytännössä se vaatii paljon oppineisuutta - sitä että osaa arvioida uuden tiedon uskottavuutta vertaamalla sitä jo tietämäänsä.)
Täysin samaa mieltä näistä ympäri maata olevista kouluista. Ja opettajistakin, joista hyvin suuri osa on jäänyt mieleen persoonallisuuksina. Syynä varmaan se, että heidät tunnettiin myös ihmisinä.
VastaaPoistaJuuri olikin Hesarissa kuolinilmoitus lukioajan opettajastani, joka teki moneen lähtemättömän vaikutuksen, minuunkin. Älykäs, inhimillinen, sivistynyt, vieläpä pappi ja maisteri ja paljon muuta.
Minäkin kohotan maljan opettajille! Kiitos ja anteeksi.
VastaaPoistaEi meikää olisi pitänyt laskea kouluun. Pitkään on kestänyt toipua. Kerrankin pidin lakkoa viikon. Luistelin Kymijoen jäällä. Rehtori ja lehtorirouvansa asuivat kilometrin -puoliko vain alajuoksuun. Lapseton pari.
Onneksi sain olla vanhemmilta rauhassa. Olivat joukkosidontapaikan haavureina ja sotasairaalan kauhuissa vatupassinsa löytäneitä. Pentunsa meikä väsyi joskus pakunkoppiin ja rupesi lukemaan. Osuin johonkin kulttuurin tapaiseen ja kun muutakaan ei ollut, niin sehän viehätti.
Joo tällä viikolla huuhailin ihan oopperassa. Esittivät huvikseni ja pääministeri Atleelle mieleksi vuonna 1951 sellaisen sotapurjelaiva / sukellusvene Evankeliumin. Ihan pilatusta. Kapteeni hänenä. Pahantekijä ristillä ja anteeksiarmahdettuna oli sadisti, iso ja mahtava vääpeli joka ikänsä laivallaan ruoskittamassa oli kehittynyt pahansa palvojaksi. Ihan tunnonvaivoitta vuorokautisen jatkiksen episodien kertautumista ja vaihtelua ajankulukseen ohjaileva ohjaaja. Inhimillisiä potentiaaleja.
Oli siellä kapinanpoikanenkin kun meinattiin mennä ylhäältä kiusatun mutta kavereilta tykätyn Billyn avuksi -tai vain vaihtelun vuoksi. Samaa kivaa mikä reipastutti kun päästiin tykkikosketukseen kunnes Napoleonin laiva karkasi. Tylsä ja tylsistyttävä arki palasi. Antaa olla.
Koulu tuhosi murteet. Muistan Kustaa Vilkunalta. Ja siis Kekkonenkin tiesi. Mutta eipä ollut hänenkään vallassaan tehdä paljon mitään. Paitsi että meni uudelleen nuoruutensa tervasuti aktiviteetihin, nokkeluusleikkeihin Tamminiemen nuorisobileissä. -Olisiko vähempi brenkku pitänyt nuoret kapeammalla mutta kulttuurisella uralla kuin mitä peruskoulusta tuli ja monesta muusta hyvästä aikomuksesta. Joukko-opissa.
Nyt hyvinvointialue falskissa. Totuus tihkuu kun Johtajia valitaan. Tasemestareita. Pitää ostaa loputkin vanhoista kunnallissairaaloista ja rakentaa uudet raihnaistokodot robotteineen miljardeilla. Ilman että veroihin kajotaan. Se onkin seuraava evankeliumi.
Oliko vettenpäällä kävelyn itana kun kokoonnuttiin ja kolmeko leipää, seitsenmän kalaa riittivat -jaettuina- kaikelle leiriväelle. Voisi ne lakimääräisestikin panna haettaviksi netistä fi.sosiaali.osaaminen.
Kiva Milla Riikka. Ihan on intiaanipolulle livahtaneen sotarumpusettejäkin. Ilmekin. Kaunis. Nyt kai et kerkiä Juttutupaan mutta voiton jälkeen jos kutsuisit pyörähtelemään ja runolle? Otan mukaan Jonathan Levyn kapitalismikirjan ja hihkumme kun pääsemme jyvälle toivosta ja raivoamme kansalaiskoulutustamme: Petosta ja totaalistuvaa.Jukka Sjöstedt
Minä en oppinut oppimaan koulussa vaan vasta yliopistossa. Koulussa olin vain oleillut, ja olikin pienoinen shokki, kun Helsingissä piti alkaa opiskella tosissaan. Kotipitäjään oli juuri perustettu keskikoulu, mutta vanhemmat panivat minut kaupungin kouluun, jota velikin kävi, kun siellä oli niin hyvät opettajat. He kuitenkin jäivät eläkkeelle yksi toisensa jälkeen, ja sitten tuli monenmoisia tyyppejä. Sodan jälkeen ei vielä ollut ehtinyt valmistua tarpeeksi päteviä.
VastaaPoistaRuotsissa, suomessa ja historiassa oli ainoat kunnolliset lukioaikana, muissa kielissä opiskelijatyttösiä vuoden kerrallaan. Oli sitten muuan Pertti Lindforskin biologiassa pari vuotta, enkä oppinut mitään, vaikka todistuksessa oli 9. Kokeissa oli kirja polvien päällä kuten muillakin. Pojat kuulemma saivat yhdeksikön, kun ostivat opettajalle pullon.
Se oli Lindforsin juoppokauden alkua. Hän kävi syömässä ystävättäreni äidin kotiruokalassa, ja siellä kuultiin hänen elämänsä siihenastiset toilaukset - ja opittiin vähän venäjää. Luokkakokouksessa sain kuulla, että hän laittoi tytöt "kauneusjärjestykseen" ja siis keskusteli heistä luokan poikien kanssa - ja vielä kertoi tyhmässä muistelukirjassaan.
Opittiin jotain elämän raadollisuudesta, mutta ei me nuoret välitetty, naurettiin vaan. Kaikista tuli kuitenkin jotain elämässään, pari professoriakin, menestyviä liikemiehiä, muutama lääkäri, ahkeria opettajia ja reippaita sairaanhoitajia. Nyt jo aika moni poissa elämän kirjoista.
Minäkin puhuin kerran jossain koulun vuosijuhlassa. Yksi tuli kiittämään, mutta hän olikin entinen luokkatoveri. En muistellut pelkästään hyvällä, enkä muistele vieläkään. Uskonnon opettajakin oli morfinisti, jäänyt koukkuun sota-aikaan leikkauksen yhteydessä, mutta rehtorin rouvana sai edelleen jatkaa.
Kyllä nyt lukiolaiset saavat paahtaa. Me säästettiin voimia elämää varten.
Sota-aikain muutkin lääkkeet on päivän (3.4.22) Hesarin mukaan otettu oikein isolla porukalla yliopisto-opintoja siivittämään, ainakin Helsingissä, kun väsyttävää ja raskastahan yliopistossa hyvinkin välillä lie. Ovat keksineet sairastua liki aikuisna adhd-häiriöön selittämättömän hurjasti kasvavaa vauhtia. Siihen kun saa sitten opinnoissa jaksamista siivittämään juuri sitä. Eroa ehtaan höökipulveriin ei käytännössä kauheasti ole. Rohkenen väittää suuren osan kasvusta selittyvän ja välittyvän opiskelijain epävirallisia kanavia pitkin ja samaan rohkeuteen ennustan näköpiirissä olevan Eija Gn kokeman väsähtäneen rehtorskan tyylin sijaan reippaan vauhdikkaita uskonnontunteja ja pirteitä kaavoituskokouksia. Valitettavasti en edes laske leikkiä.
PoistaPiripäissään - jos on sopivan snadisti - oppii ihan okei. Olisin enemmän huoltakantava koulujen enegiajuomaringeistä joissa velkasuhteisiin vedoten käydään kauppaa oppimistulosten manipulaatiolla. Sovitaan siis että osaava saa vinkistä energiajuomaa, ja rahoittaja oppimistuloksen.
PoistaKeskisuuren kaupungin pahnanpohjimmaisessa yhteiskoulussa kärsin pitkään epäpätevästä matematiikanopettajasta, joka "perehdytti" meidät keskikoulun kolmannella algebraan. Sama henkiö opetti satunnaisesti myös kaunokirjoitusta ja uskontoa. Kun pohja jäi heikoksi, sain tehdä myöhemmin todella kovasti töitä. Matikkalinjalle kyllä sitten menin, ihan haasteen takia.
VastaaPoistaOpettamisen taito lienee osaksi synnynnäistä. Nähtävästi filosofian ylioppilas Aulis K. omasi sitä taitoa ilman loppututkintoa. Hän opiskelua mieluummin taisi elää onnellista elämää luonnon ja kullankaivuun parissa vapaa-aikoinaan.
VastaaPoistaTottahan niitä - ainakin muodollisesti - epäpäteviä opettajia on vieläkin! Maaseudun pienissä peruskouluissa toimii luokanopettajina vastavalmistuneita ylioppilaita, maatalon emäntiä - ja tiedänpä yhden entisen vartijankin (huono pitämään kuria luokassa, kuulemma).
VastaaPoistaPeriaatteessa heidät on palkattu sijaiseksi, mutta koska tutkinnon suorittaneita on varsin haastavaa saada syrjäkylille (joiksi tässä yhteydessä luen myös eteläisen Suomen maakuntien pienet kaupungit), sijaisuudet jatkuvat vuodesta toiseen. Eräskin tuntemani henkilö on nyt eläköitymässä vajaan kolmenkymmenen opettajavuoden jälkeen. Töitä aloitellessa ei ollut muuta pedagogista taustaa kuin kaksi lasta ja cumun paperit YTL:ltä.
Koulu, paljaana laitoksena onkin ollut ratkaiseva monelle pikkuhenkilölle. Monet ovat oppineet kaksi tärkeää taitoa; että tulee pyytää lupa päästäkseen luonnolliselle tarpeelleen ja että liikunnan riemu ei ole suotavaa, käytävillä juokseminen.
VastaaPoistaOpin ikävällä tavalla kaunokirjoituksen yhdessä illassa vaihdettuani kansakoulun toiselle luokalle koulusta jossa oppivihkot olivat itsetehtävät, eikä meille oltu mokomaa eteen näytetty, saati läksyillä rääkätty. Eurytmiaa käytettiin siihen ja vissiin moneen muuhunkin, ei toiminut mihinkään se. No, tässä ollaan ja käsialani on yhä kelvoton, isoja kirjaimia käytän kyllä taiten mutta muut ovat ikäänkuin hyljeksittäviä. Ongelma on helpottumaan päin puheentunnistuksen kehittyessä kohisten. Hups. Tahaton. Aika hyvä silti, itekkin vähän yllättyny.
Taidanpa mennä luvitta puistoon kuin mies ja ruokkia paikallisen linnuston esiintyvät aerobaatikot. Naurulokki on lokeista taitavin lentäjä! Varislinnuista on harakka oma suosikkini. Oppivaisia ja miellyttämishaluisia otuksia. Kotkatkin oppivat, ja ihanista ihkuimmat - pöllöt. Kun sais oman huuhkajan, jumankekka...
Lintu ynnä lintu = ?
Kyl määkin muuten, mutt kun oli semmonen opettaja...
VastaaPoistaNyt olen blogistin kanssa eri mieltä. Tuskin maanviljelijät sorkat sojossa olivat koulun perustamista vastaan. Esimerkiksi Hirvijoelta ainakin kaksi Veikkoa, lujasti talonpoikaisista perheistä kumpainenkin, kävi 1920-30-lukujen taitteessa keskikoulun. Kotoa koululle oli kymmenkunta kilometriä, ja matka taitettiin hiihtäen ja pyöräillen, pahimmat pakkaskuukaudet kortteerattiin kirkonkylässä.
VastaaPoistaBlogistin viittaamat legendaariset pedagogit Alli Lahti (kirkkohistoria ja latina), Märta Miettinen (historia) ja Aulis Kajanto (ruotsin kieli) opettivat jo näitä mainittuja Veikkoja.
Kajanto, oppilaille Feetu, useinkin läimäytti kämmenellä opettajanpöydän kantta ja ärjäisten muitutti meitä 60-luvun "laiskiaisia" uutterista hiihtäjä-Veikoista.
Hirvijoki, jossain törmännyt siihen nimeen... Niin, sieltäpäin on kotoisin joku metsästysseura, joka oli jokunen vuosi sitten laajemmaltikin uutisissa, OMH. Vääräleuat nimesivät sen "Otamme Mirriltä Hengen", seuran silloisen puheenjohtajan toilailujen vuoksi. Ikävä naapurisopua ja metsästäjien kunniaa häirinnyt tapaus.
PoistaHyvä anonyymi, tässä tärkeä täsmennys: Hirvijoen kyliä on kaksi, toinen Lapualla ja toinen, se jonka Veikoista kirjoitan, on Kauhavalla.
PoistaMetsästysseura OMH on Lapualla. Kauhavan hirvijokisilla metsästysseuraa ei ole, ei ole koskaan ollut.
Oppikouluajoiltani, koulusta, josta blogisti K kertoo, muistan helsinkiläisen kirurgiseurueen. Isäni oli antanut tohtoreille luvan tulla maillemme päiväksi peltopyyjahtiin. Veljeni pestattiin jahtioppaaksi. Medisiinarit kurvailivat Jalaston tilalle Mercedes-Benzeillä. Kaatoryypyt juotiin kristalliklaseista. Absit omen! Herrat hyvinkin saattoivat kuvitella olevansa luokkaretkellä.
Ähtäristäkin löytyy Hirvijoki, ja kun on niin ilmeisen helppo nimi, lienee niitä muuallakin.
PoistaYlioppilasjuhlissa yksi opettajistani antoi minulle Diogeneen patsaan, vaikka kirjoitin i:n hänen aineestaan. Hän opetti minulle paljon. Toinen opettaja sanoi olevansa pahoillaan, koska pääsin läpi hänen aineestaan a-miinuksella, enkä kuulemma ollut lukenut yhtään. Se ei pitänyt paikkaansa. Olin valmistautunut lukemalla ahkerasti.
VastaaPoistaOnneksi opettajani olivat kaikki minua viisaampia. Silti en pitänyt monestakaan. Kristillisen puolueen perustaja oli opettajanani ennen politiikkaan siirtymistään. Hänestä pidin erityisen paljon. Ilkka Kuusisto toimi vuoden opettajana koulussamme, mikä saa minut luulemaan liikoja itsestäni. Opin kuitenkin pianon ja kuoron kvinttien eron.
Ps. Viimeinen kommenttini "todellisuuden" mahdolliseen, mutta selvään väärinkäyttöön.
Muistan kuinka lapsena oivalsin miten puntari toimii. Olin isäni kanssa torilla ja kalakauppiaan toiminta kiinnitti huomioni. Puntarin kahvaa siirtämällä punnus ja kala saivat varren vaaka-asentoon. Torin äänet ja tuoksut jättivät jäljen minuun. Samoin oivallus vivusta ja voimasta asettui jonnekin muistini kellareihin mahdollista tulevaa käyttöä varten. Muisto on minulle todellisuutta.
Tällaisesta todellisuudesta puhumisen tekee tärkeäksi nimenomaan se, ettei filosofia voi kertoa tapahtumasta mitään. Siitä ei voi puhua loogisin termein, koska "oivallus" tai "hajuelämys" eivät ole selvää puhetta. Oudoksi sen tekee myös se, ettei kehittynein tietämämme fysiikan todellisuuden mallinnus pysty kertomaan mitään siitä, kuinka kala punnitaan.
Todellisuutta edustanee parhaiten naapurin kysymys: "Va kostar haukikilo idag? En valitettavasti muista mitä kala maksoi. Siitä voi kuitenkin puhua.
Olin 80-luvulla pari vuotta muodollisesti pätevänä aineenopettajien sijaisena Turun parhaimmiksi sanotuissa kouluissa. Ne olivat opettajankin kannalta hyviä kouluja, lahjakkaita ja mukavia oppilaita, eikä suurempia järjestysongelmia ollut. Monet nuoret olivat isossa yliopistokaupungissa akateemisista tai muuten hyvin toimeentulevista kodeista. Kasvatustieteen kursseilta muistan, että oppilaan sosiaalinen tausta on merkittävin elämässä menestymiseen vaikuttava tekijä.
VastaaPoistaMonet senaikaisista oppilaista ovatkin edenneet arvostettuihin akateemisiin asemiin, sikäli kuin olen esimerkiksi lehdistä huomannut.
Kävin itse kouluni maaseudun pienehköissä opinahjoissa. Ainakin keskikoulussa
olivat monet opettajat epäpäteviä, pelkkä ylioppilastutkinto, jotkut vain keskikoulun käyneitä, maatalon emäntä, matematiikan opettajinakin ammattiupseereita evp., liikunnanohjaaja jne. Heistä monia muistelen lämmöllä: ymmärtäväisiä ja kannustavia aikuisia. Naapuripitäjän lukiossa olivat jo lähes kaikki muodollisesti päteviä tai opinnoissaan pitkällä ilman auskultointia.
Myös meistä maaseudun nuorista monet etenivät silti ylimmille akateemisille ja yhteiskunnallisille portaille siinä kuin esimerkiksi turkulaiset ylioppilaat
Arvoisa Blogisticus, kirjoitatte: "Jota Juppiter suosii, hänestä tulee opettaja, tiedon kierrätystalouden moottori."
VastaaPoistaVoiko asiaa hienoimmin ilmaista. Olen siis suosiossa, joskin jopa muutamat oppilaani ovat kehuneet, että opetin heidät ajattelemaan omilla aivoillaan, tai tekemään kirjallisesti raportin, jotta tieteen tekeminen on sujunut mutkitta. Tämä ei ollut Jupiterin kehua, vaan ihan omaa kehua!