Sivun näyttöjä yhteensä

22. syyskuuta 2019

Kaikki puut



Ihastuin kovin. Kielitieteilijä Janne Saarikivi on terävä mies ja verkosta ilmenee, että hänen kielten taitonsa on hurja. Professorina hän tutkii suomalais-ugrilaista kielitiedettä.

Nappasin hänen kirjansa Suomen kieli ja mieli. Hän kertoo tunteneensa heti läheisyyttä henkilöön, joka hänkin oli vaikuttunut syvästi Haavikon kirjasta Puut, kaikki heidän vihreytensä. 

Niissä merkeissä. Olen asunut tuossa talossa Ahvensalmella monta kesää. Haavikon tuotanto ei sekään ole millään muotoa outoa.

Niissä merkeissä kysyisin, voisiko Saarikivi ennen seuraavaa kirjaansa ajatella toisenkin kerran tai jopa kolmannen. Meillä lukijoilla on se tottumus, että saatamme omaksua älykkäästi ja notkeasti kirjoitettua tekstiä samalla tavalla kuin lusikoimme Jalostaja hernekeittoa.

Itse ajattelin kirjan alussa eräässä kohdassa, että kollegalta on jäänyt fysiikka kokonaan väliin. Ei kai se kuulu yleissivistykseen, etteivät aine ja energia ole olemassa jossain meistä ihmisistä riippumatta. Lähes sata vuotta on tiedetty, myös kokeellisesti, että käsitykset hyvin pienestä ja hyvin suuresta ovat samalla tavalla hermostollisia ja kulttuurisia konstruktioita kuin esimerkiksi kielioppi. 

Aloin kuitenkin tuntea häpeää, kun kirjoittaja syystä tai toisesta ottaa väittääkseen, että meidän käsittämämme kaltainen rakkaus on Goethen aikakauden eli 170-luvun lopun paremman porvariston keksintö.

Kaunokirjallisuus ja näytelmäkirjallisuus ovat olleet viimeksi kuluneet 2 500 vuotta arvokkaan ja arvottoman rakkauden kuvauksia. Homeroksen Odysseus on paljon muun ohella kertomus keski-ikäisten puolisoiden syvästä kiintymyksestä, ja mukana ovat tunteineen myös isä ja poika tunteineen. Ja pian Sapfo kirjoitti iskelmistämmekin tutun rakkauden kuvat kieleksi, joka elää edelleen. Roomassa Catullus käsitteli runoissaan tätä huomattavasti syvällisemmin kuin Freud aikoinaan – esimerkiksi vihan ja rakkauden kietoutuminen toisiinsa oli hänelle lähtökohta.

Ja miten voi sivuuttaa kevyessäkään esseessä sen, että Euroopan renessanssi toi yksilöt tunteineen kaikkiin taiteisiin niin että Canterburyn tarinat tai Decamerone käyvät hyvin erilaisten ihmisten tunnemaailman tietosanakirjoista.

Lopullisesti säikähdin huomautusta, ettei Kiinassa tunnettu ”romanttista rakkautta”. Tuollakin alallla T’ang-kauden eli noin 700-luvun Li Bao, Du  Fu ja Po Chü ovat monien mielestä edelleen maailman kaikkien aikojen parhaita, ja pian vuoden 1 000 jälkeen Japanissa alettiin julkaista romaaneja (monogatari) tunteiden kasvatuksesta. Genji ja Heike tunnetaan lännessä myös elokuvina.

Englannissa muuten Shakespeare näyttäisi olevan alati monimuotoisen rakkauden (vihan, petoksen, kateuden, ylpeyden jne. kuvaaja, eikä hän kirjoittanut hoville vaan rahvaalla. Ja heti perään John Donne julkaisi kuolemattoman, huikean ilon täyttämät rakkausrunonsa. – Ja meillä Bellman esitti koko paletin 1700-luvun puolella kuvaamalla rakkauden ihanuuden ja viheliäisyyden muun muassa Tukholman alamaailman näkökulmasta ja välillä hurjina parodioina ajan paimen-pelleilyistä. Suomessa rakkauden eli miesten ja naisten kommeluksista kirjoitti hyvin etevästi Kivi (Nummisuutarit;Kihlaus).

Tutkimuskirjallisuus muuten on runsasta, etenkin Ranskassa ja Saksassa sekä Italiassa.

35 kommenttia:

  1. https://hkupress.hku.hk/pro/1153.php

    VastaaPoista
  2. Kukapa ei olisi vaikuttunut Haavikon Puista.
    Vastikään tulin lukeneeksi Homeroksen Odysseian ja Genjin tarinankin alkuvuodesta. Edellisen kerran luinkin vain Pontoppidanin suorasanaista "Odysseuksen harharetkiä" pojille muutamia kymmeniä vuosia sitten. Suorasanaista nytkin, Saarikosken käännöstä, ja todellakin seikkailuja voimakkaammin etualalle nousivat perheen sisäiset tunnesiteet ja myös ystävyys. Lievää torjuntaa aiheutti ainainen lihan ahmiminen, vaikka grillattu lammas sinänsä on hyvää. Ja olihan siellä lootuksensyöjiäkin. Edelleen ajankohtaista: tapettiin miehet ja ryöstettiin naiset, tuhottiin kaupungit.

    Genjin tarina on vieraampi. Tutuksi tulivat Genji-prinssin kauneus ja monenlaiset lemmensuhteet hovin sokkeloissa sekä naisten luokittelu kolmeen luokkaan syntyperän, ulkonäön, sivistyksen ja luonteen mukaan, puut ja kukat tärkeinä symboleina. Tämä Japanin kirjallisuuden vanhin klassikko on naisen, Shikibu Murasakin kirjoittama. Hän oli sivistynyt hovinainen, joka oli kiinnostunut vanhoista tarinoista ja ujona kirjoitti mieluummin kuin seurusteli ihmisten kanssa. Mukana on myös jotain ajankohtaista, poliittista jännitystä ja ihmiskuvausta. Ja runoja. Niitä saatettiin lähettää tervehdyksinä kirjeissä, kirje sidottiin kukan oksaan ja lähetti kantoi viestin perille bambukepin nokassa! Saattoi olla varmempaa perilletuloa kuin nykyinen posti.

    Virginia Woolf kirjoitti v. 1925 Vogueen ylistävän arvion Genjin tarinasta ja toi Murasakin länsimaisten naisten tietoisuuteen. (Miehet olivat varmaankin lukeneet hänestä jo aikaisemmin.) Nyt monet naiset Suomessa näyttävät lukevan 900-luvulla eläneestä hovinaisesta Sei Shoongunista ja hänen "Tyynynaluskirjastaan". Hän kirjoitti erikoisia luetteloita tyynynsä alle. EG

    VastaaPoista
  3. Hauskaa on myös se, miten Suomessa on sitten käännetty Bellmanin epistoloita takaisin idylliseksi paimenrunoudeksi. Oma suosikkini on epistola 80. Ruotsiksi siinä kuvataan äärimmäisen juhlallisesti, miten kevytkenkäinen kapakkapiika Ulla Lindblad lähtee kaupungin laitamille krouviin, jossa hän saa herrat juomaan yli varojensa.

    P.J. Hannikaisen "käännöksessä" "On neitonen kaino armainen", nuori neito kerää itselleen kukista seppeleen ennen kuin lähtee sulhasensa kanssa pappilaan. Käännös soi aivan täydellisesti samoihin, ja ensimmäinen säe on sama, mutta siihen se sitten jääkin. Ero on siinä, että suomalaisia sanoja kehtaa laulaa mieskuoron voimin sivistyneelle, selvin päin olevalle yleisölle.

    VastaaPoista
  4. Tuppaa olemaan näiden superlahjakkaiden nerojen kanssa sillä lailla, että oman alansa ulkopuolella ovat täysiä tumpeloita.

    Annappas jollekin humanistinerolle puukko käteen ja ehdota pajupillin tekoa. Kohta sormet vuotavat verta ja pajupillin teko jää siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän sitä oikeaa säveltä aina saakaan, mutta yrittää pittää.

      Onhan.tuota heftaa...

      Poista
    2. Tahi annappas jollekin insinööri-nerolle vaikkapa vain sosiaali-, terveys- ja koulutuspolitiikka...

      Poista
    3. I. Hallantie (Viikki cowboy)lauantaina, 28 syyskuuta, 2019

      Kalleimmaksi lienee tullut energiaseikkojen höllä hallinta. Perustava kysymys varoista on koko maailman kattava eikä ratkea jakamalla vastuita, kahmimalla valtaa vaan yksinkertaisen joskin epämiellyttävän totuuden julistamisella siten että kymmenvuotiaskin sen hoksaa.

      Asiassa ei voi saavuttaa voittoa, olemme jo hävinneet järkevän ja kestävän suunnitelman puuttumisen vuoksi. Vietämme rääppiäisiä.

      En aio syödä makaronilaatikkoa heinäsirkoilla. Pidän kalaruoista. Näkkileivän hinnat vaikuttavat olevan kohtuullisen korkeat.

      Minkä vuoksi kauppaketjut eivät vielä ole hoksanneet maitojen annosteluun tarjota siirtotankeista lurauttavaa nappulatekniikkaa, oma tonkka lokeroon ja hetken nappuloinnin jälkeen kassalle, RFID -tägi luetaan ja siinä se? Maitotölkkien kartonki on erityisen kenkkua kampetta jota ilman voidaan hyvin tulla toimeen, paremminkin, mikäli nähty vaiva on riittävä.

      Mikä on syynä kauppojen kassajonoihin?

      Tästä minut vielä hirtetään sanoi Kari Tapio. Hyvä laulu, Ei ihme jos janottaa, maito on maailman parasta.

      Poista
  5. "Ei kai se kuulu yleissivistykseen etteivät aine ja energia ole olemassa jossain meistä ihmisistä riippumatta"

    ???

    Piti lukea monta kertaa, enkä sittenkään tajunnut mitä blogisti haluaa tuolla sanoa.

    Siis aineen ja energia eivät ole Kemppisen mielestä olemassa jossain ihmisestä riippumatta?

    Olemassa jossain? Eikös ainetta ja energiaa ole olemassa kaikkialla, ei vain jossain.

    Ketä ovat "me ihmiset" joista Kemppinen tuossa kirjoittaa. Kuuluvatko kaikki ihmiset noihin Kemppisen "meihin". Miksi ihmiset, eikä vaikka muurahaiset, delfiinit tai yksi karhukainen avaruudessa kiertävän satelliitin eristeen saumassa.

    Miksi Kemppinen edes kirjoittaa tuollaisen lauseen ja mitä hän sillä haluaa sanoa?

    Minä taidan olla helvetin tyhmä, tai blogisti kirjoittaa päättömiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin vähän ihmettelin. Ilmeisesti Jukka viittaa siihen, että Saarikivi olisi kirjoittanut aineen ja energian olevan olemassa vain ihmisestä riippuvaisina. Tämä väite olisi järjetön. Fysiikan teoriat ovat kyllä kulttuurisia konstruktioita, mutta niillä on vastaavuus kulttuurista ja ihmisestä riippumattomaan todellisuuteen. Tämän voi helposti osoittaa miettimällä Hiroshimaa. Siellä eräs fysiikan teoria (itse asiassa tuolloin vielä aika heikosti tunnettu teoria) sai käytännöllisen sovelluksen. 20 tuhatta ihmistä kuoli. He kuolivat ja pysyvät kuolleina aivan riippumatta havainnoitsijan kulttuurisesta viitekehyksestä. Tätä voimaa ei useimmilla sosiologisilla teorioilla ole.

      Poista
    2. Samaan johtopäätökseen tulin.

      Ellei tämä sitten kuulu sarjaan "kuuluuko mitään ääntä, kun puu kaatuu metsässä niin, että kukaan ei ole sitä havaitsemassa?"

      Suuret ovat luulot meillä ihmisillä itsestämme.

      Poista
    3. Carlo Mikäsenytolin mukaan aikaa ei ole, vaan se muodostuu ihmisen päässä.

      Poista
    4. Blogisti voisi selkeyttää mitä tarkoittaa. Jo Immanuel Kant esitti ,että pieni ja suuri tapaiset määreet ovat synnynnäisiä ajatuskategorioita joiden todellisesta olemassaolosta ei ole tietoa.

      Poista
    5. Käänteisesti: Kai se kuuluu yleissivistykseen, että ...

      Poista
    6. Blogisti on kirjoittanut päättömiä ennenkin, esimerkiksi rikosilmoituksen bloginsa kommentoijista.

      Poista
    7. Rikosilmmitus koski kiihottamista kansanryhmää vastaan. Pidät sitä päättömänä. Minä en. Sinä olet anonyymmi. Minä en. Voisit muuten harjoittaa mielipiteen vapauttasi jossain muualla. Tästä blogeista kommentteineen ole itse oikeudellisesti vastuussa. Tämä kommenttisi ei tietenkään ole oikeudellisesti huomion arvoinen.

      Poista
    8. Erastoteneelle: viittasin Rovellin kirjoihin ja Lee Smolinin "Einstein's Unfinished Dream". Kysymyksessä on siis kvanttimekaniikka, kvanttikentät ja etenkin hypoteesi painovoimasta (gravitation loop). Kuten tiedämme, asia on auki, mutta näissä kirjoissa superäieteoria ja supersymmetria non jo sivuutettu. Alan merkittävin nimi oli tietenkin Hawking ja hänen oivalluksensa mustien aukkojen topologiasta. Kuten tunnettua, ongelma oli katoaako kaikki informaatiolopulllisesti mustaan aukkoon.

      Poista
    9. Maassamme näyttäisi olevan haluja soveltaa käytäntöön yhteiskunnallisia teorioita, joilla olisi hyvinkin potentiaalia saattaa tuhansia ihmisiä kuolleiksi ja myös pitää heidät mainitussa tilassa.

      Poista
    10. No sitten olemme samoilla linjoilla. Itselleni hienompi kosmologia on vieras aihe. Olen teknillisen fysiikan alan rivifyysikko. Minun koulutukseni liittyy lähinnä siihen, että pystyn selviytymään kiinteän aineen kiderakenteen ilmiöistä, optiikasta, termodynaamisista ongelmista ja muusta arkijärjelle melkein sopivasta, mille teollisuudessa on kysyntää. Yleisestä suhteellisuusteoriasta ymmärrän lähinnä sen, että tiedän, miltä sen tarvitsema matematiikka näyttää. Kvanttikenttäteoriasta minulla on jokin hämärä aavistus, mutta onneksi en ole joutunut sitä työssäni soveltamaan.

      Tämän vuoksi uskoisin, etten ole varsinaisesti pätevä esittämään mielipiteitä kosmologiasta tai kvanttimekaniikan filosofiasta. Niiden suhteen sinulla on taustaksi ansiosta varmaan suunnilleen yhtä hyvä käsitys kuin minullakin.

      Poista
    11. Muhamned on jumala ja Kemppinen on hänen professorinsa.

      Poista
    12. Mitä? Ettei ollut bloggeria..

      The Vicar of Dibley, I can't believe it's not butter.

      Ei mitään nauramista.

      Poista
    13. Maamme kuolleeksisaattohoidon tasoon kajoamatta; olemme läntisen sivistyksen moukkia, toki voisi olla paremmin. Tunnetaan kaakinpuukin, mutta se sotku.. voisi ajatella olevaksi julkisia piiskauksia, attendisoin että: Suurehkon puupöllin kyljelle torille pehva pystyyn ja mattopiiskalla asiat selviksi. Saavillinen piiskoja myytäisin piiskattavan etujen valvomiseksi ja mummot saisivat ostaa lisälyöntejä kohtuuhintaan.

      Parempaa olla pitää, urheilullisempaa menoa.

      Poista
    14. Muhamned.

      Huomattava että mikäli tämän blogin purkaisi kirjaksi tulisi siitä 55 000 sivuinen. Tuo Muhamned kommentti on ehdolla Pöhköpalkinnon saajien joukkoon. Lupaava, vaikuttaa voittoisalta kaikin tavoin.

      Mitäs tässä.

      Kaikella lämmöllä ja hartaimmalla kunnioituksella kaikille muille Pöhköpalkinnon tavoittelijoille, luovun tällä lausumalla kilvasta.

      Poista
  6. Elämänmittainen etsaaminen ja yhteen asiaan keskittyminen on hyödyllistä. Siihen Raamattu rinnalle, niin johan alkaa tulla merkillisiä näkyjä ja maailmanselityksiä. William Blake toimi näin ja vihasi niin sanottua yleissivistystä. Pienessä uskollinen on Suuressa suorastaan tuskallinen. Väliin jää reikä, josta menisi norsukin läpi. Parhaimmillaan se on suurta runoutta.

    VastaaPoista
  7. Jäi mainitsematta, että olipa selkeä ja kattava esitys rakkaudesta kirjallisuudessa vanhoina aikoina, tuosta vain, vähän kuin lonkalta.

    Genjin tarinassa ei ollut vain pinnallista hovikosiskelua ja salarakkaita vaan myös syviä rakastumisia vääriin ihmisiin kuten vaikkapa kauniiseen äitipuoleen. "Tunteisiin kasvattamista" lienee se, että Genji sieppasi palatsiinsa äitipuolensa näköisen pikkutytön ja tämän aikuistuttua ja vaimonsa kuoltua meni hänen kanssaan naimisiin. Keski-ikäisenä hän kuitenkin sai kokea, että romanttinen rakkaus päättyi aina suruun ja että elämä oli haurasta ja kaikki katoavaista. EG

    VastaaPoista
  8. Rahvas. Löytyipä se. Luokkayhteiskunta onkin melko kenkku juttu.

    VastaaPoista
  9. En nyt oikein ymmärtänyt näitä. Itse olen pitänyt nykyaik. rakkausihanteita viktoriaanien sepitteinä, kuten monta muutakin asiaa, vaikka kulutustavaroita. Vaikka Tom Jonesissa maailma on hieman toisenlainen.

    VastaaPoista
  10. Minulla sattuu olemaan pontoppidanin "kaunis uskon-peili" Väinö Mentun jäämistöstä. Olen alleviivauksia katsellut.

    VastaaPoista
  11. Alan kallistua sille kannalle, että aika on olemassa. Toisin sanoen energian ja informaation todellisuus aikana ennen Maapallon orgaanista kemiaa ei enää jälkikäteen riipu siitä, että osa samasta kaikkeudesta on nyt tämän näköinen. Kysymys, olisiko kaikkeus voinut kehittyä ikuisesti synnyttämättä elämää, on hankala siksi, että siinä tapauksessa ei voisi olla "kysymystä".

    VastaaPoista
  12. Blogisti tai yksikään kommentaattori ei ole suoraan maininnut, että useissa noista teoksista on myöas suoria tai verhottuja viittauksia samansukupuoliseen rakkauteen. Ihan vain muutaman mainitakseni.

    Genjin tarinassa päähenkilö menee sänkyyn ihastuksensa veljen kanssa miettien, että poika on oikeastaan sisartaan viehättävämpi.

    Catullus kirjoitti ihastuksistaan kumpaankin sukupuoleen. Samoin tietysti suuri määrä kreikkalaisia ja roomalaisia runoilijoita.

    Shakespearen kohdalla on pitkään riidelty siitä, kummalle sukupuolelle sonetit on kirjoitettu. Ainakin hänellä oli mesenaattejä, jotka olivat niin avoimesti homoja kuin oli mahdollista tuolloin menettämättä päätään.

    Ihmetyttää, että arabialainen ja persialainen klassinen runous on ohitettu. Sehän koostuu varmaan suurimmaksi osaksi rakkausrunoudesta kummallekin sukupuolelle, mutta enimmäkseen miesrunoilijoiden rakkausrunoista miehille tai paremminkin pojille. Nykyisin luokitteliisimme tällaiset tunteet pedofiliaksi. Persialaisen runouden tyypillisin kohde on 12-vuotias poika.

    VastaaPoista
  13. "Rikosilmmitus koski kiihottamista kansanryhmää vastaan. Pidät sitä päättömänä. Minä en. Sinä olet anonyymmi. Minä en. Voisit muuten harjoittaa mielipiteen vapauttasi jossain muualla. Tästä blogeista kommentteineen ole itse oikeudellisesti vastuussa. Tämä kommenttisi ei tietenkään ole oikeudellisesti huomion arvoinen."
    Jukka, katsotaanpa hieman tätä vastaustasi (kirjoitusvirheet by Jukka Kemppinen).

    1. "Rikosilmmitus koski kiihottamista kansanryhmää vastaan."
    Niin koski, rikoksesta epäiltyinä olivat blogisi kommentoijat.

    2. "Sinä olet anonyymmi. Minä en."
    Minulla on oikeus kirjoittaa anonyymisti, sinulla on oikeus jättää kirjoitukseni julkaisematta.

    3. "Voisit muuten harjoittaa mielipiteen vapauttasi jossain muualla."
    Ahaa, en siis voi harjoittaa mielipiteenvapauttani täällä. Kerropa, mikä on parempi osoite.

    4. "Tästä blogeista kommentteineen ole itse oikeudellisesti vastuussa. Tämä kommenttisi ei tietenkään ole oikeudellisesti huomion arvoinen."
    Ei oikeudellisesti, entäpä muuten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei pätkän vertaa asiaa, tulit häiritsemään.

      Haetarirock! Lähekkö heti vai laskenko viiteen...

      Poista
  14. Tulisija näkyy olevan koko paloturvallinen.
    Tuossa sitä voisi sauhutella laatikossa jos vaikka mitä. Leppää ja ripaus katajaa, sokeria ropsaus. Kun on ensin syöty aamulla verkoista saatu...
    Iltasella sauhuteltuja sitten aamulla tomeran leivän päälle, kermaviiliä ja ruohosipulia, Talouspiimää. Ja kahvi!

    Klapeja on oltava.

    Vielä ei ole parasta kampetta klapien kantamiseen tehty mutta siihen on sellainen erityinen pärekori. Ei tule niin paljon laastavaa kun paperoi sen heti aluksi kastellulla aviisilla, istuu ja pysyy. Sytyt hän puukolla vuoleksii tietysti...

    Ora et labora juu-juu mutta haavi mukaan.

    Mikseipä joskus laittelisi illan iloksi tulet. Atavistiset reliikkitulet, tai antediluviaaliset luksustulet. Loputtomiin kiehtovat ne.

    VastaaPoista