
Oikealla kuvasitaatti verkkopaikasta www.despair.com
He myyvät rahalla toinen toistaan hauskempia kuvia verkon kautta, julisteina tai kehystettyinä julisteina. Nämä pikku kuvat on tarkoitettu ostajan informaatioksi ja markkinointiin. Tulen tässä markkinoineeksi. Kuva on kopioitu verkosta ja edustaa tässä lain hyväksymää sitaattia.
Verkko on täynnä kuvia, jotka on tarkoitettukin koipioitavaksi ja käytettäväksi esimerkiksi blogeissa, sähköpostissa, kotisivuilla.
Jopa suuri ja mahtava Microsoft jakaa näitä kuvia. Googlessa "Clipart" antaa kymmenen miljoonaa hittiä.
Tavallisesti linkit johtavat paikkoihin, joissa valokuvia ja piirroksia kaupitellaan halvalla, ja siellä seassa on ilmaisia kuvia.
Ikoneita löytyy tonneittain, kun vähän katselee.
Microsoftin lähde on
http://office.microsoft.com/en-us/assistance/HP030900871033.aspx
Tämä ei ole tosiasia vaan tulkintani: kaupallisten yritysten tuotekuvat ovat vapaasti kopioitavissa ja käytettävissä. Jos kirjoitan esimerkiksi oivallisesta Lumix-merkkisestä kamerasta, haen sen kuvan Panasonicin sivuilta.
Jos kirjoitan kirjasta, haen sen kuvan tai skannaan kannen.
Kiitos muuten lukijoille. Opin koko ajan uutta tekijänoikeudesta.
Opetan tätä nykyä kauppatieteilijöille informaatio-oikeutta ja toisaalta ohjaan väitöskirjatöitä tekijänoikeudesta ja sitä lähellä olevista aiheista. Kumpikaan ei oikein opasta tavallisen järkevän ihmisen tavoittamiseen tekstillä. Opiskelijatkin ovat menneet aivan mahdottomiksi. Ovat niin ahkeria ja kovia lukemaan, että välillä pitää kovistella:"Nyt keppana kouraa ja kulmille notkumaan, niin kuin olisi jo." Uskovatkos nämä. Eivät. Tuputtavat oivallisia artikkeleita. Ja vielä harrastavat jumalanpelkoa ja hyviä tapoja!
Kansleri O.Hj. Granfelt sanoi KKO:n presidentti C. Olssonille, joka sanoi minulle:" Kun tekee opiskelijoilla ovelia kysymyksiä tentissä, siinä oppii itsekin vähä vähältä kurssin."
o o o
Tekijänoikeuslain 2. luku sisältää tekijänoikeuden rajoituksia, joita sanoisin mieluummin tekijänoikeuden rajoiksi. Mikään oikeus ei ole nykymaailmassa periaatteessa rajaton, ei myöskään omistusoikeus.
Tekijänoikeus antaa haltijalleen kuusi oikeutta, yksinoikeuden:
- julkistaa teoksen,
- valmistaa teoksesta kappaleita,
- saattaa näitä teoskappaleita yleisön saataviin,
- näyttää teosta (esim. näyttelyssä),
- esittää teos (esim. konsertissa).
Sitten on uusi välittämisoikeuden, jonka voitte unohtaa saman tien.
Kun teos on julkaistu luvallisesti ja laillisesti, näitä julkaistuja teoskappaleita eli eksemplaareja saa levittää edelleen tekijältä mitään kysymättä ja korvausta maksamatta - ellei sellaisesta ole sovittu. Sovellusesimerkki: ostat kirjan eli teoskappaleen kirjakaupasta ja myyt sen antikvariaattiin. Kirjailija saa rojaltia kirjakauppamyynnistä kustantajalta mutta ei jälkimarkkinoilta antikvariaatista, kirpputorista tai muualta. (Poikkeussääntö eksoottinen taideteoksen jälleenmyyntikorvaus TekijäL 261 §).
Siteeraamisoikeus on tekijänoikeuden rajoitus ja
siihen ei tarvita lupaa. Lähde on mainittava. Blogi ei ole perustelu jättää lähdettä mainitsematta. Ei pidä liioitella. Sananparret, sanonnat ja vastaavat eivät ole teoksia. "Havuja, perkele!" on OK. Ei tarvitse lisätä (lähde: Marjo Matikainen-Källström). Vapaiden teosten lähdettä ei yleistekstissä mainita eikä aina panna edes lainausmerkkeihin. Sanat muut jos vaihteleekin, loppu aina kuuluu näin. Se on Runebergin Vänrikin markkinamuistosta, mutta ei sitä tarvitse sanoa.
Englannissa ja Yhdysvalloissa laki poikkeaa jossain määrin omastamme, joka on manner-Euroopan mallin mukainen. Jos englantilaiset tiukkaavat jälkeenpäin, että lupaa ei ollut pyydetty, heille on vastattava, että Suomen laki ei sitä vaadi ja että Suomessa toimitaan Suomen lain mukaan.
Neuvoin jo välttämään toisten elinkeinona olevien päivän uutiskuvien käyttämistä.
Kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön on hyvin lähellä siteeraamista.
Laki, pykälä 12:
"Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.
Kappaleen valmistamisen valmistuttajan yksityistä käyttöä varten saa myös antaa ulkopuolisen suoritettavaksi.
Mitä 2 momentissa säädetään, ei koske sävellysteoksen, elokuvateoksen, käyttöesineen tai kuvanveistoksen kappaleen valmistamista eikä muun taideteoksen jäljentämistä taiteellisin menetelmin.
Tämän pykälän säännökset eivät koske tietokoneella luettavassa muodossa ole-vaa tietokoneohjelmaa, tietokoneella luettavassa muodossa olevan kappaleen valmistamista tällaisessa muodossa olevasta tietokannasta eivätkä rakennusteok-sen valmistamista. (3.4.1998/250)"
Tämä pykälä tarkoitti alkujaan esimerkiksi runon kopioimista käsin värssyvihkoon. Sitten se alkoi tarkoittaa valokopiointia ja levyjen ja radio-ohjelmien äänittämistä mankalla ja televisio-ohjelmien tallentamista videolla. Joka välissä tekijänoikeusteollisuus huusi kuin sika syyskuussa, että nyt meni elinkeino ja että hermot menivät jo eilen.
Tiedämme kaikki, mitä todellisuudessa tapahtui. Informaatiotuotteiden - anteeksi ruma sana - markkinat ovat laajentuneet suunnattomasti. Mielestäni valtion ei tarvitse antaa suusta suuhun tekohengitystä märkäkopiokoneiden tai Rex Rotary monistuskoneiden valmistajille eikä käyttäjille, vaikka heiltä on mennyt elinkeino.
Informaatiotuotteen idean oivalsi 1950-luvulla ensimmäisenä mafia: huokein kustannuksin voidaan valmistaa filmi, jonka kopioita voi myydä yhä uudelleen ja uudelleen. Verrattuna esimerkiksi heroiiniin tuote on parempi ja kysyntä vakaa. Estrogeeniä riittää maailmassa.
Olin kehissä jo 1970-luvun alussa, kun näitä asioita mietittiin Suomessa, silloin tuloksettomasti. Tanska taisi onnistua aika hyvin vapauttamalla pornon ja osoittamalla sen kaupalle rajatut nuhruiset nurkkaukset. Tuomiopäivän ja maailmanlopun julistajat olivat väärässä. Informaatiobisnes tuntuu nyt viattomalta verrattuna oikean seksin aiheuttamiin hirvittäviin ongelmiin.
Musiikin kopioinnista on rakennettu iso asia. Itse en osaa olla ihmettelemättä, miten ongelmattomasti vaaditaan monopoleja, rangaistuksia ja rajoituksia samalla suulla, joka toisin ajoin laulaa markkinatalouden ihanuudesta. Tekijänoikeus on näet monopoli ja tekijänoikeuden edunvalvontajärjestöt ovat hyvin huolestuttavalla tavalla liukuneet sellaiseen suuntaan, että joku voisi väittää niitä
haitallisiksi monopoleiksi.
Siteeraaminen ja yksityinen kopiointi ovat siis mielestäni täysin normaalia, hyväksyttävää ja kannatettavaa toimintaa.
Juuri kun te olitte luulleet, että Kemppinen eksyi asiasta, tulee salto atràs, hyppy takaisin. Verkkomaailmassa kuvan siteeraaminen on samalla kopioimista ja usein tekstinkin. Sitaattioikeus ja yksityinen kopiointi menevät osittain päällekkäin.
Elinkeinonharjoittajalla ei ole yksityistä käyttöä. Helsingin Sanomien blogistit ja blogistat eivät saa lain mukaan valmistaa yhtään kappaletta suojatusta teoksesta yksityiseen käyttöönsä. Ei se mitään. On olemassa sopimuslisenssijärjestelmä, jonka ansiosta tekijät saavat korvausta ja toimittajat saavat soitattaa kopiokoneita.
Kopiointi blogia varten ei myöskään ole yksityistä käyttöä, koska blogin julkaiseminen ei ole yksityisyyden piirissä olevaa toimintaa.
Siteeraamisoikeus on sekä yksityisellä ett' elinkeinonharjoittajalla.
Koska siteeraamisoikeuden käyttäminen edellyttää kopiointia, nämä kulkevat yhdessä. Tässä on uuden lainmuutoksen eli teknisen kopioinnineston yksi ongelma. Ei voi siteerata.
o o o
Muutamat kommentoijani ovat antaneet ymmärtää, että olisi ikävää, jos toiset kopsaisivat heidän blogistaan heidän itse ottamiaan kuvia.
Pitäkää hyvänänne. Jos haluaa olla varma, ettei omia kuvia käytetä, niitä ei pidä levitellä. Kun julistamme, että tietosisällöt ovat yhteisiä ja ne on pidettävä kaikille vapaina, tämä sääntö on hyväksyttävä myös omalla kohdalla.
Sanon vielä kuudennen kerran, että kaupallinen käyttö ei ole lain sallimaa siteeraamista.
o o o
Tämä on vaikea juttu. Valitettavasti tekijänoikeuden käyttösääntöjä ei voi esittää niin selkeästi, että ne voisi omaksua kerralla. Ei differentiaali- ja integraalilaskentaakaan opi yhdellä istumalla. On pakko yrittää ymmärätää peruskäsitteitä, kaavoja ja suureita jotta pääsisi käsiksi alan työkaluihin.
Me juristit olemme suuresti syntiä tehneet käyttelemällä kapulakieltä silloinkin kun olisi voinut kirjoittaa ihmisiksi. Tätä nykyä Yhdysvalloista käsin leviää sikäläinen muoti, että kaikki asiat sanotaan kolme kertaa peräkkäin ja joka kerta vaikeammin käsittein. Osaisin selittää, miksi amerikkalaisessa lakikielessä ei luoteta terveeseen järkeen ja täydentävään tulkintaan. Olen ollut pariin otteeseen vierailevana professorina Berkeleyssä ja nähnyt kummastuneet katseet UCLA:ssa, kun olen puhunut oikeudellisista asioista ymmärrettävästi. En mene tähän ilmiöön ainakaan nyt. Suomessa oikeudenkäyntivaltakirjassa lukee "Avoin asianajovaltakirja", Yhdysvalloissa siinä on puolitoista sivua tekstiä. Molemmat ovat oikeastaan tarpeettomia.
o o o
Siis vielä yksi vaikea kuvio: miksi puhutaan erikseen teoksesta ja teoskappaleesta. Siksi että "teos" on abstraktinen käsite, joka ei viittaa mihinkään tosielämän ilmiöön. "Tuntematon sotilas" on sama "teos" suomeksi ja ruotsiksi. Se on oikeudellisesti sama teos myös elokuvana, näytelmänä ja oopperana. - Ymmärrettävää, eikö olekin. Teos ilmenee teoskappaleina. Teoskappaleita eli eksemplaareja ovat esimerkiksi blogi, kirja, kirje, kuva, valokuva, laulu jne.
Tekijällä on kirjoituksen alusas mainitut yksinoikeudet teokseen. Kuitenkin kaikki lain suojarakenteet liittyvät teoskappaleisiin. Milläpä sitä teosta sääntelisi, kun sitä ei ole olemassakaan. Se on saman tyyppinen käsite kuin "vilja" tai "hedelmä". Se
viittaa aivan selviin kohteisiin, mutta sen täsmällisesti sisällöstä riittää suukopua.
o o o
Lukuvihjeitä. Jukka Parkkisen kirja Aasinsilta ajan hermolla - 500 sanontaa ja niiden alkuperä selittää sanoja, sananparsia, sanalaskuja ja sanontoja. Teos on mainio ja teoskappaleet tyylikkäitä. Sisällöstä tulee taatusti riita seurassa kuin seurassa. Sanontojen alkuperää koskevissa asioissa kaikki ovat tunnetusti mielestään oikeassa.
Hans Christian von Bayerin "Informaatio" on tullut suomeksi (Terra Cognita). Olen käyttänyt englanninkielistä versiota opetuksessa jo joitakin aikoja. Informaatio - matematiikka ja informaatioteoria mukaan luettuna - on asia, jonka kaikki luulevat ymmärtävänsä. Valitettavasti se ei pidä paikkansa. Termillä on monia toisistaan poikkeavia täsmällisiä merkityksiä ja koko joukko aivan erilaisia epätäsmällisiä merkityksiä.