Lukijoiden yllyttämänä kävin sitten läpi Parnasson 70-luvun pitkää
väittelyä Ilaskivi – Pentti Linkola – Erno Paasilinna ja eräät muut.
Sanon kantani lähipäivinä. Nyt olen epävarma. Mahdollisesti
70-luvun alun Parnassot on suomalaisen (ns. älymystön) sielunmaisema ja
muutoksen muisto. Mahdollisesti sitä ei moni mielellään muistele.
Luonnonsuojelua koskevasta keskustelusta tulee mieleen, että
siihen sopisi Wahlroos mukaan. Kaikki puheenvuoron käyttäneet ovat näet
pietistejä eli yhden totuuden miehiä. Paasilinnan sanoo Linkolaa fasistiksi,
mutta se on liian ystävällisesti sanottu. Linkolan mukaan luonnonsuojelun koko
ajatus mahtuu muutamaan sanaan: tuotannon ja kulutuksen alentaminen. Tämä
tarkoittaa nälkiintyneitten nälkäkuolemaa.
Paasilinna pitää teollisuutta pelkästään pahana ja on varma,
että investoinneilla tavoitellaan vain voittoja, arvattavasti kohtuuttomia ja
turmiollisia. Ilaskivi tietenkin kiistää tämän. Ilaskiven myöhempi
hengenheimolainen Wahlroos puolestaan tuntuu olevan sitä mieltä, että
markkinamekanismit järjestävät kaiken, taloudesta asuinpaikan valintaan ja kai
kulttuuriinkin. Se jonka markkinavoimat lyövät maahan, hän maassa on.
Nämä ovat yhden totuuden miehiä. Linkola perustaa
ajattelunsa vastakohtapariin luonto – ihminen. Ihminen ei kuulu luontoon.
Luonto on hyvä ja ihminen paha. Siksi ihmiset olisi hävitettävä tai heidän
hyvinvointinsa ei ainakaan merkitse mitään.
Myös muissa asioissa Linkola laskettelee puolitotuuksia.
Keskioluen vapauttaminen auttoi luontoa, koska se poisti niin paljon
työpaikkoja. Hauskasti sanottu. Työpaikoista ja työttömistä on tarkat tilastot.
Keskioluen kohdalla ei ole muutoksia. Ruotsiin muuttaminen oli alkanut vuotta
ennen (1968) ja jatkui edelleen.
Keskustelu on hyvin opettavainen. Sen loppuvaiheessa alkoi
öljykriisi. Linkolakin vaikeni vähäksi aikaa. Öljy tuotanto laski
väliaikaisesti, mutta hiilen ja ydinvoiman käyttö nousi.
Keskustelu luonnonsuojelusta tyrehtyi vuosiksi. Linkolakin
sai tahtonsa läpi, kun valoja vähennettiin ja huoneiden lämpötilaa pudotettiin
ja samalla määrättiin kireitä rajoja autoilulle.
Paasilinnaa ajatellen mieleen tulee kysymys, mahtoiko öljyn
hinnoilla, jotka Neuvostoliitto piti samoina kuin arabimaat, olla vaikutus
Suomen stalinismiin ja muuhun vasemmistolaisuuteen ja Neuvostoliiton äkilliseen
mielenkiintoon yhteisiin sotaharjoituksiin ja muihin toimiin maan
puolueettomuuden menoksi.
Maailmanhistorian suuri vaikuttaja on sattuma. Saman vuoden
Parnassossa Jaakko Hintikka huomauttaa kirjaa arvioidessaan, etteivät sattuma
ja välttämättömyys ole välttämättä täysin selviä vastakohtia. Israelin Jom
Kippur sota ei välttämättä ollut sattuma. Kun öljyn hinta-ase oli kerran
keksitty, sitä on kauan käytetty.
Vaikutelma on, että nyt paljon keskusteltu ja ministeriön
selvittelemä ”vihapuhe” on ollut kautta aikojen hyvin suosittua, esimerkiksi
1970-luvulla ehkä enemmän kuin nyt. Oletan, että blogit ja chatit merkitsevät
vähemmän kuin tuon aikakauden Parnasso – tai Helsingin Sanomat.
Pietistien 1700-luvulla keksimä tapa kärjistää lähes
ratkaisemattomia ongelmia ehdottomiksi vaatimuksiksi elää ja voi hyvin. Saman
vuosisadan oivallus väittää, että suuret ja pahat asiat ovat jonkun nimeltä
tunnetun henkilön, esimerkiksi Ludvig XIV:n tekosia, jatkui ja vahvistui.
Keskustelu tarvitsee vihollisia. Ellei niitä löydy, lukija
ei välttämättä huomaa, miten hurskas kirjoittaja haluaa osoittaa olevansa.
Vedin Wahlroosin tähänkin rinnastaakseni hänet Pekka Kuuseen
ja tämän kirjaan ”Tämä ihmisen maailma” (1982). Molemmat viisaat herrat
halusivat ohjata kulttuurievoluutioita. Päästäkseen kehäpäätelmiin he
määrittelivät ensin käsitteensä ajatuksiensa mukaisiksi. Se on tunnettu keino.
Eiköhän sekä Kuusen että Wahlroosin ponnin ole, että kun on sattunut diilaamaan viinaa (Kuusi) tai istumaan sököringissä (Wahlroos) koko parhaan miehuutensa, ja sitten kuitenkin aamuisin peilistä näyttäytyy sen verran merkittävä mies, niin jokin monumentti tarttis saada. Ja kun patsastoimikunnan kasaaminen edesmentyä molemmilla on ollut epätodennäköinen vaihtoehto, on paras tapa hoitaa homma itse kirjallisin jälkisäädöksin jälkeenjäävälle maailmalle. Ja sitten nämä "käsitteet ja niiden määrittely" - "sen päälle nostaa koira jalan", kuten sotamies Rahikainen eräässä tieteenfilosofisessa seminaarissa pitämässään puheenvuorossa totesi.
VastaaPoistaTaannoin tässä blogissa oli puhetta kukkahattutädeistä.
VastaaPoistaSamaan sarjaan kutsumailkeyksiä liittäisin sanan viherpipertäjä.
Linkolaa en tiedä kenenkään kutsuneen viherpipertäjäksi. Hänen karun miehekäs olemuksensa kai torjuu moiset sanan valinnat.
Itse en ole Linkolalaisia vaikka kirjojensa ilmestymisaikoina ajatuksiensa perusteluja silloin tällöin ymmärtelinkin. Silloin.
Tällöin olin vielä nuori ja vähän ehdotonkin. Mutta ehdottomasti sitoutumaton. Minkä kertominen tuolloin 70-luvulla oli virhe. Silloin piti kuulua johonkin.
Mutta asiaan. Mikäs se olikaan. Niin.
": tuotannon ja kulutuksen alentaminen. Tämä tarkoittaa nälkiintyneitten nälkäkuolemaa."
Totta tosiaan. Nalle on viherpipertäjä.
Hänen opeillaan tuotantoa alennettaisiin kuluttajien luonnnollisen poistuman avulla varaston kiertonopeutta säätäen.
Tai näin käsitän. Mutta tässä olen tyypillinen suomalainen. Jos jotain käsitän, niin yleensä väärin.
(Blogivaeltaja)
Keskustelu tarvitsee vihollisia. Ellei niitä löydy, lukija ei välttämättä huomaa, miten hurskas kirjoittaja haluaa osoittaa olevansa.
VastaaPoistaPoistan Kemppisen uudemman kerran monikielisen eurooppalaisuuden viholaislistaltani ja otan sinne Timo Soinin ja Paavo Arhinmäen, kaksi vaikutusvaltaista yksikielisen englantilaisfutiksen ja Wahlroosin ihailijaa.
Ymmärränkö asioita kovin väärin, kun minusta tämä Nalle Wahlroos haastaa ennemminkin ihmisiä keskustelemaan, kuin julistaa niitä ainoita totuuksia?
VastaaPoistaAd Anonyymi: - luullakseni sinä ymmärrät Wahlroosia aivan oikein. Minä en ole ymmärtävinäni.
PoistaKeskustelu kuolee useimmiten kohtuun. Joku on asettanut kysymykset.
Ahaa, hyvä näin!
PoistaTuota -70 luvun väittelyähän voitaisiin jatkaa edelleen kun sekä Ilaskivi että Linkola ovat edelleen hyvissä sielun ja ruumiin voimissa mutta kuka Ernon tilalle?
VastaaPoistaIkävä on tuon ajan älyllistä keskustelua jota käytiin niin radiossa, telkkarissa kuin lehdissäkin. Ernohan veti myös telkkarissa ajankohtaisohjelmaa "Tästä puhutaan" josta todellakin puhuttiin pitkään vielä ohjelman jälkeenkin. Suojelupoliisikin kehoitti Ernoa pysymään neljän seinän sisällä lähetyksen jälkeen jottei olisi tullut lynkatyksi kadulla. Erno ja Linkolahan olivat "Mitä Suojelupoliisi lukee" listan kärjessä tuolloin. Mitähän Supo lukee nykyisin, Jari Tervoa?
Enpä usko, että Supo Ernoa koskaan on lukenut.
PoistaErnohan oli niin kiltti kirjoittaja, oikea puudeli.
Jallua.
PoistaTämä kirjoitus valaisi aamuni.
VastaaPoista"Oletan, että blogit ja chatit merkitsevät vähemmän kuin tuon aikakauden Parnasso – tai Helsingin Sanomat."
VastaaPoistaMerkitsevät kenelle? Ovako ne edes mitenkään samassa vertailukategoriassa? Onko ko. vertailu näinmuodoin relevanttia?
Tuo oli älymystön ja eliitin pientä, kiistatatta välillä ansiokasta keskinäistä vuoropuhelua, mutta esimerkiksi Linkola oli parhaimmillaan samaan aikaan Yrjö Blomstedtin päätoimittamassa Aika-lehdessä, joka taas oli Kanavan edeltäjä. Hienoja kirjoituksia myös mm. Tuomas Anhavalta, Eino Jutikkalalta, Simo Juntuselta, Pekka Gronowilta ...
Ad Anonyymi: - oma näkökulmani on aivan toinen. Kirjallisuusarvostelun tai "katsaukseen" käytin 50 - 100 työtuntia Parnassoon kirjoittaessani. Tästä blogidsta vertauskohtana itse kukin voi tehdä johtopäätöksensä.
VastaaPoistaTeksti eli essee tai kirjoitus tai käännös oli joskus puolen vuoden työ.
Enpä usko että kukaan pohdiskelee vanhojen blogien "pois heittämistä".
Enkä minä siinä erityistä elitismiä näe. Ennen oli joka maassa kulttuurilehtiä, joiden taso oli korkea.
Mielestäni muuten Kanava on nykyisellään aika hyvä.
Ahaa, siis tekstin kanssa masturbaatioon käytetyn ajan määrä olisi se ykkösfaktori tässä pelissä. Ilmankos blogitekstit kulkevat kuin rokkibändi, jolla on "huono" basisti.
PoistaMiten tämä sitten korreloi ajanhampaan kanssa, aika näyttää.
Ostetaan kannat sitten.
Kansalaisille, jotka pimeydessä vaeltavat, syntyy joskus toisia kansalaisia, joista kehittyy pitkässä juoksussa soihdunkantajia tielle, totuuteen ja ehkä elämäänkin.
VastaaPoistaKaikkine puutteineen soihdunkantajina ovat toimineet lukuisien muiden historianhenkilöiden ohella myös Pentti Linkola ja Erno Paasilinna paikallaolevaa Jukka Kemppistä unohtamatta.
Jokaisella heillä on tärkeää sanottavaa jonka voi lukea heidän sytyttämänsä soihdun valossa. Vastaanottajasta riippuu paljon, ajaako hän kaiken lukemansakin jälkeen puolivaloilla tai mustaa savua käryttävän tuijun itkuisassa pimeydessä. Vastaanottajasta myös riippuu, lankeaako hän soihdunkantajan muutaman virheellisen ajatuskulun pauloihin ja lyttää niiden perusteella koko laajan kirjon, johon tämä on sanansa sanonut.
Soihdunkantajan omat lähtökohdat ovat tärkeät. Harvoin heitä syntyy vakaista, rauhallisista, valmiiksi pureskeltujen leipämössöjen ja lämpimien keskuslämmitys- tai kaukolämpöverkkojen suomien, tasaisten olojen ihanuudesta. Tämän näkee Björn Wahlroosista; ei hänellä oikeasti ole historiankestävää sanottavaa ollut koskaan. Sanojalla täytyy olla jokin ankara kokemus elämässään, ja lähinnä lapsuudesssa, joka tuon tulen hänen sisällään nostattaa; olkoonpa kukin mitä mieltä tahansa Freudista, mutta lapsuusosiossaan hän oli harvinaisen oikeassa.
E.Paasilinnalla (koko Paasilinnan perheellä) olivat lähtökohdat rankat, koska Petsamo, kotiseutu sotkeutui maailmanmyllerryksen jalkoihin. Eikä nuoruudessa koettu jatkokaan ollut kuin suota, kuokkaa ja perkeleitä. Kannattaa lukea E.P:n "Tähän astiset elämäni kirjaimet" jossa tämä hyvin käy ilmi.
Aina, kun ihmiseltä riistetään arvokas osa lapsuutta tavalla tai toisella, jää katkeruudenjuonne elämään vaikka sitä ei tiedostaisikaan. Tällaisen menetyksen jäljiltä ihmisestä voi tulla mm. joukkomurjaajaterroristi, kapinallinen poliitikko, alkoholisti, itse- tai jopa perhemurhaaja. Joskus ankara lapsuudenkokemus synnyttää ihmisestä kirjailijan ja sananjulistajan, taidemaalarin tai jonkun muun lahjakkuudenalansa esilletuojan.
Minun näkökannaltani katsoen Erno Paasilinna ei sovi kategoriaan "yhden totuuden mies" niin paljon olen hänen jäljiltään kaikenlaista löytänyt, ja löydän edelleen.
Sanoisinko patettisesti, että yhtä paljon, kuin tarvitsen elämäni polttoaineeksi ja valaistukseksi, ja jaksaakseni muutenkin täällä maailman kamppailuissa, niin August Strinbergin, Joel Lehtosen, Pentti Haanpään, Samuli Parosen jne. tekstien lisäksi myös, ja nimenomaan, Erno Paasilinnan papereille painettuja sanoja.
Enkä ole ymmärtämättä Pentti Linkolankaan sieluntuskia hänen havaittuaan pikkulintujen pesillä, kuinka niiden lajiköyhtyminen onkaan isotosi pelkästään oman lajinsa, ihmisen, tuhovimman edessä. Viherpiipertäjätkään eivät voi muuta kuin viherpiipertää raskaiden teollisuuden telaketjujen kolistessa asvaltinraoista ponnistelevien voikukkien ylitse.
Perkeles - Valto Ensio- kun kirjoitit ajatuksen hienosti.Menen nukkumaan tyytyväisenä.Hieno keskustelun aihe ja -juoksu.
PoistaHyvä kommentti tosiaankin.
PoistaRooman tasavallassa pantiin paljon konsulien nimiin. Ludvig XIV ei sikäli ollut ensimmäinen.
VastaaPoistaSupo lukee valaistuakseen soihdunkantaja Kemppisen blogia.
VastaaPoistaKemppisen mainitsema 1970-luvun vihapuhe oli tosiaan laajamittaista ja kärkevää. Vaikka naapurimaasta ei saanut virallisesti puhua pahaa, epävirallisissa kanavissa oli koko ajan kova meno. Luulen, että poliittinen johtomme tietoisesti salli tietyn määrän neuvostovastaisuutta ja muuta vihapuhetta, jotta kansakunnan henkinen painekattila ei räjähtäisi. Nykyiset vallanpitäjät pyrkivät kuristamaan jokaisen suvaitsevaisvastaisen mielipiteen jo kehtoonsa. Se ei ehkä ole pitkällä tähtäimellä järkevää.
VastaaPoistaLinkolan kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hän näki asian ja ongelman ytimen.
VastaaPoistaNykyisillä punavihreillä profeetoilla, joiden huutavan ääni varoittaa globaaleista ongelmista; esim. veden ja ruoan riitävyydestä tai sitten siitä kuulusta ilmastomuutoksesta, ei ole rohkeutta sanoa kiellettyä ja tabua ääneen.
Kaikkien globaalien ongelmien äiti on väestöräjähdys, minkä Linkola kuitenkin uskalsi myöntää päinvastoin kuin nykyiset viherpeipot. Valitettavasti relativismin ja poliittisen korrektiuden täyttämiin tyhjiin päihin ei järjen ääni tunnetusti kuulu.
Näkee mitä näkee. Normaalijärkinen ohittaa tuon ongelman ytimen julistuksen, kun ratkaisuksi esitetään fasismia.
PoistaLinkolan ongelma ovat tosiasiassa hirvittävän kokoiset korvat, joiden takia hän on ikänsä samaistunut metsänpeikkoihin.
VastaaPoistaHänen olisi pitänyt jo ensimmäisen ihastuksen mentyä pieleen muuttaa Norjaan. Protestanttina hän ei kuitenkaan uskaltanut tehdä niin radikaalia siirtoa kuin muuttaminen naapurimaahan.
Näin ollen hän on joutunut kertomaan meille, miten meidän tulisi elää, jos meilläkin olisi suuret korvat.
"Valitettavasti relativismin ja poliittisen korrektiuden täyttämiin tyhjiin päihin ei järjen ääni tunnetusti kuulu."
PoistaM.O.T
Linkolasta irvailtaessa silloin irvaillaan varmaan myös mm. näistä henkilöistä joilla ehkä "järkeäkin" lie ja joille titteleitä nimen jälkeen riittää jos Linkolan järjenjuoksua ja opisto-opetuksen tasoa epäillään: Ilkka Hanski, akatemiaprofessori, Timo Kuuluvainen, metsäteknologian dosentti, Tero Laakso, oik.tieteiden kand., maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, metsänhoitaja, Panu Kunttu, metsäasiantuntija WWF ja Sini Eräjää, luonnonsuojeluliitto. He kirjoittivat tämän päivän HS:n "Metsät"-mielipideosioon metsiin liittyvistä tiedoistaan. He tosin kirjoittavat niin kiltisti, siististi ja vaatimatta kenenkään päitä varsinaisesti vadille, sanomatta suoraan, että niin minä kuin sinäkin olet maailman (metsien)tilan tähän saattamiseen syyllinen; tee itse johtopäätökset!, että eihän se ketään yksityistä luontoon käytetyn akun heittäjää herätä ajattelemaan, tekeekö hän siinä oikein.
PoistaSamoin irvaillaan viime aikoina suuria otsikoita saaneen Talvivaaraprosessin epäonnistuneen "luontokokeilun" arvostelijoista Kainuussa. Ja lukemattomien muiden kaikenlaisesta luonnontilasta huolestumisesta; Kiinaan, Barsiliaan jne. suomalaisista metsistä miljardinsa keränneiden metsäjättiemme röyhkeän rantautumisen arvostelijoista siellä.
Ja jos yhtään osaan arvata, vain Linkolan ("linkolismin") kautta on moni yliopistotutkija todella havahtunut ehkä jopa jalkautumaan näyttöpäätteidensä äärestä metsiimme ja rannoillemme ihmettelemään, mikä maailmantilan totuus siltä kantilta katsottuna todella onkaan.
Eikä se taida arvostettujen, titteleillä ryyditettyjen asiantuntijoidenkaan mielestä ihmisen jäljiltä hyvältä näyttää kun kokeidensa tuloksia ovat käyriinsä piirrelleet. Vai miksi Itämerestäkin niin huolissaan ollaan? Ja miksi, kun vasta pahan ydinonnettomuuden jälkeen Japanikin aikoo ajaa alas voimalansa, meille niitä vain lisäärakennetaan? Missä järki luuraa vai kannattaako tässä muulle linjalle enää kallistuakaan (lapsilleenkaan joulupukkitarinoita kertoella maailmantilasta), kuin mikä Linkolan toivoton linja ihmislajin suhteen on?
Linkolan perusteesi on, että tällä menolla ihmiskunta tuhoaa itsensä. Johtopäätöksenä hän esittää, että puolet ihmiskunnasta olisi tapettava. Moni on samaa mieltä, joten kyse onkin enää siitä, että kumpi puoli.
PoistaMoni taas on sitä mieltä, että jos ihmiskunta tuhoaa itsensä, niin mitä sitten? Luonto kiittää.
Nyt en kyllä ymmärrä, että mitenkä kumpikaan näistä kommenteista liittyi mitenkään kertomaani selvään luonnontieteelliseen tosiseikkaan Linkolasta?
VastaaPoistaMinun puolestani metsät saa pelastaa ihan rauhassa Linkolalla tai ilman. Käsittelin tässä vain erästä muutenkin vallalla olevan ihmisvihamielisen tehoajattelun marginaalista ja vaihtoehtoista haaraa ihan puhtaasti korvatekniseltä kannalta.
(Lyön tältä paikalta vetoa, että ekologinen jalanjälkeni on tämän blogin kävijöistä pienimmän 10 %:n joukossa, ja lisäksi se on tarvittaessa hyvin helposti alaspäin skaalautuvaa sorttia!)
Tämä keskustelu täällä - hieman ohi aiheen lisään tämän - on muutenkin usein jonkinlaisen kakofonisen apriorisen oikeassaolon raskauttamaa. En esimerkiksi ymmärrä, miten korvalehteä koskevan mittastandardin käyttöönotto luonnonsuojelun kulttuuritieteellisessä analyysissä olisi jotenkin poliittisesti korrektia. Eihän siitä voi päätellä edes, että olisin sanastakaan eri mieltä Linkolan kanssa.
Olen itse asiassa eri mieltä vain ongelmien prioriteeteista. Huumori on esim. kestävän elämänmuodon kannalta tärkeämpi kuin kalastus. Rautalankailen vielä, että niukkuuden, tosikkouden ja eristäytymisen moraali on aatteiden sukupuussa erittäin lähellä talouskasvua, joka vie tunnetusti kalatkin vedestä.
"Valitettavasti relativismin ja poliittisen korrektiuden täyttämiin tyhjiin päihin ei järjen ääni tunnetusti kuulu."
VastaaPoistaM.O.T
Hra Ano n. Luonnontieteellinen päätelmäsi Linkolasta oli, että hän on samaistunut metsäpeikkoihin. Mielenkiintoista. Siis.
Meitä anonyymejä näyttää olevan liikaa; ja jotkut lainaavat toisten sanoja ja pelkästään hämmentävät ja trollaavat. No. Mikäpä siinä. Antaa mennä vaan.
Valtolle sen verran, että Sinunkin on valittava, oletko huolissasi ilmastomuutoksesta vai ydinvoimasta. Molempia ei voi vastustaa eli Jeesuksen sanoin, et voi palvella kahta herraa, Jumalaa sekä mammonaa.
Lisäksi Jeesustelu maailman "metsien tilalle" ja suomalaisen paperiteollisuuden moralisointi on aika onttoa ja turhaa, jos ei tiedä sitä tosiasiaa, että viidesosa maailman metsistä tuhoutuu vuosittain väestönkasvun ja kaskiviljelyn vuoksi.
Mennäpä vaikka Madagaskariin toteamaan tilanne.
"Valtolle sen verran, että Sinunkin on valittava, oletko huolissasi ilmastomuutoksesta vai ydinvoimasta. Molempia ei voi vastustaa eli Jeesuksen sanoin, et voi palvella kahta herraa, Jumalaa sekä mammonaa."
PoistaMinulla ei ole jumalaa.