Sivun näyttöjä yhteensä

13. marraskuuta 2024

Ihmisrotuja



Apina esiintyi 1800-luvun kirjallisuudessa joskus “ihmisen pimeän puolen” kuvana.

Ajatus sisältää Vanhaan testamenttiin sisältyvän tulkinnan ihmisestä luomakunnan huippuna, jolla on oikeus hallita kaikkea elävää. Tuota mielikuvaa tuskin moni otti kriittisesti tarkastellakseen ennen luonnontieteiden nopeaa nousua. 

Uskonkappaleet ja uskonto ovat eri asioita. Marx ei ollut ensimmäinen mutta ehkä nimekkäin niistä, joiden mielestä Euroopassa kirkko petkutti kylmäverisesti köyhää kansaa. Sen tehtävä oli valvoa, että kansa esiintyi riittävän nöyrästi parempien ihmisten edessä. Ja vastaavasti varakkaat keskittyivät olemaan pahoja köyhille.

Tuo Marxin ajatus muuten tuntuu hyvin ymmärrettävältä muidenkin kuin hänen ihailijansa, tehtailija Engelsin havaintojen pohjalla. Vanhempi kirjallisuus on täynnä sosiaalidarwinismia jo kauan ennen kuin ajatus ilmaistiin selkeästi itse lajinvalintaa koskeneen taistelun jälkeen.

Hyväosainen ihminen on ansainnut asemansa olemalla parempi kuin muut. Huono-osainen on yksin vastuussa asemastaan. Suomessa kiihkeät uskonnon harjoittajat saattoivat puolitoista vuosisataa sitten julistaa, että köyhän auttaminen oli synti ja vääryys. Maailmassa nyt oli paremmuusjärjestys, samoin kuin luonnossa.

Tosin saarnattiin, että Herran edessä olemme kaikki syntisiä, mutta tämä ajatushan on jakamista nollalla, eli tulos on mitä tahansa eli ei yhtään mitään. Ja koska Jumala on oikeamielinen, kärsimystä saa kokea vain Jumalan tahdosta eli syystä, omasta syystä. Toiset ovat onnekkaita ja toiset onnettomia, ja koska näin on tahdottu, tämä on maailman meno. Sen moittiminen olisi jumalatonta.

Tämä ajattelutapa saattaa olla nimenomaan 1800-lukua. Kristillinen versio, joka vakiintui Uuteen testamenttiin 300-luvulla, korosti köyhyyttä. Tosin kesti noin 1000 vuotta ennen kuin viralliseksi valtionuskonnoksi otettu ajattelun perinne synnytti kerjäläismunkistot.

Fransiscus Asssilainen oli köyhyyteen vihkiytynyt, kovaosaisten ja raskautetun luonnon suuri ystävä. Franskiskaanien rinnalla toimi mustien veljien dominikaaniveljestö, joka vastasi inkvisitiosta ja laajasti kirkon kurinpidosta.

Mainitsen myös erilaiset räyhä- ja hurmahenget. Askeesi, mielellään yksin erämaassa, roihahti ajan ilmiöksi kristinuskon alkuvaiheessa mutta se on palannut vähän väliä. Mieleen tulevat muun muassa suuren ruton ajan eli 1300-luvun flagellantit, jotka vaelsivat jouhipaidoissaan itseään ruoskien.

Itse omaksutut kieltäymykset ovat tuttuja kaikkialta maailmassa, Ne eivät rajoitu uskontoihin. Sotilaskoulutuksessa ja urheilussa on niitä piirteitä. Joskus tulee mieleen, että jotkut ruokavaliot edistävät lähinnä väärää omakuvaa: olen hyvä, koska en syö... jotain.

Appeni kertoi, miltä näytti yliopiston lähistö ruokaloissa 1920-luvulla, kun muodissa oli oppi, että jokaista suupalaa oli purtava ainakin kymmenen kertaa ennen nielemistä. Myös kaurapuuroa.

Mutta tämän kirjoituksen asia ei ole huvittava. Orangin kuvalla haluan kysyä, onko eläin todella huonompi ja alhaisempi kuin ihminen.

Mielestäni ei ole kestävää perustetta ajatella näin. 

Koska mielestäni minkään öttiäisen olemassaololla ei tarvitse olla tarkoitusta, kysymyksessä on arvo. Sen verran on ajatustakin, että ihminen on usein erehtynyt viisaudessaan esimerkiksi hävittämällä lajin sukupuuttoon tai tuomalla joitakin lajeja ympäristöön, jossa niitä ei ole ollut ennen.

Kristinuskon “lähimmäinen” on käsitetty siten, että se tarkoittaisi toista kristittyä. Se ei tarkoittaisi “pakanaa”. Rakkauden kaksoiskäsky ei tarkoittaisi niitä, jotka eivät ole kristittyjä. Toisen uskoisten tai uskonnottomien vainoamisella on ollut ikään kuin jonkin asteinen kirkon hyväksyminen. Runsaat sata vuotta sitten kirkon piiristä nousi ääniä, jotka puhuivat aivan muuta. Teologi Dieter Bonhoeffer lohdutti Berliinin Tegelin vankilassa pommitusten aikana 1945 kaikkia, myös usklonnttomia sotilaita, jotka olivat vanginneet hänetkin ja jotka sitten teloittivat hänet, mutta silti itkivät nyt pelosta.

Eli olisiko niin, että ihmisoikeuksien julistus olisi hiukan vajaa? Olisiko niinkin, että myö Raamatun mukaan eläinten ja kasvien vallitseminen tarkoittaisi vastuuta? Vastuuta kaikesta elävästä? Ja koska elollisen ja elottoman raja on tieteellisesti virheellinen, ihminen olisikin alamainen kaikelle, mitä on?

Ja Raamatun luomiskertomuksen kielikuvien mukaan eläinten ja kasvien syöminen ei olisi väärin. Esimerkiksi Intiassa on ajattelun öperinteitä, joiden tulos on toinen.

Ja kirjoitukseni on kommentti siihen, että uskonnonvapauden toteuttaminen esimerkiksi kouluissa ei ole alkuunkaan ongelmatonta.

Ja kyllä: olen lukenut Karl Barthin Dogmatiikan ja Tillichin systemaattisen teologian ja paljon Lutheria

Aika poikia.


30 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisia ajatuskehitelmiä. En ole lukenut Barth´ia, enkä Tillich'iä, vain joskus aikaa Bonhoefferin vankilakirjeitä, mutta nykynäkymin tuollaiset ajatukset tuntuisivat oikeansuuntaisilta. Tuo keskustelu lasten uskonnonvapaudesta lähti liikkeelle jonkinlaisesta taikauskosta. Ei luulisi, että nimen Jeesus kuuleminen aiheuttaisi hurahtamisen uskoon, mutta tällainen ajatus kuulosti yhdellä äidillä olleen. Uskonnonvapaus on tärkeä asia, mutta sen toteuttaminen koulussa ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kuin jotkut kuvittelevat. Kokonaisia kulttuurikerrostumia jouduttaisiin raivaamaan pois, jos meneteltäisiin kuin tuo äiti ajatteli. Kasvaisi historiaton sukupolvi. Pohdinnan alle voisi ottaa Turun piispa Leppäsen Hesarin kolumnissaan kaavailema kaikille yhteinen katsomusopetus. Silloin historiaakin voitaisiin käsitellä ihan sellaisena kuin se on, eikä leikellä siitä osia pois.

    VastaaPoista
  2. Huhhuh... tällaisen saarnan jälkeen joutuu vetämään henkeä monta kertaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poskisavut, siinä se koko keino- tai etätekoälyn määrä.

      Poista
  3. Ihmisoikeusjulistukset ja -sopimukset eivät tunne luontoa. Mutta Suomen perustuslaki tuntee: "Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkohan tämäkään edes juolahtanut hallituksen mieleen kulttuurialan ja museoiden leikkauksissa? Siis ihan tuollaisena, puhumattakaan nyt kuristettavien kohteiden taloudellisesta merkityksestä esimerkiksi matkailuelinkeinolle?

      Ja epäilen vahvasti, että hallituksen leikkausprioriteetit eivät yleensäkään ole perustuslain mukaisia. Jos esimerkiksi perustuslaki vaatii, että jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Miten silloin on mahdollista, että yhä useammilla ei silti enää ole mahdollisuutta elintärkeisiin lääkkeisiinkään? Oikeus maassa rapautuu, kun hallitusohjelma nostetaan laittomasti perustuslain edelle.

      Poista
  4. Mielenkiintoista pohdiskelua. Onneksi luonnonsuojelun arvostus on parantunut paljon.
    Mutta joku suhteellisuuden taju pitäisi olla. En ymmärrä yhtään esim. Brasilian miljoonia vuosia vanhojen sademetsien hävitystä lyhytaikaiseen ruuantuotantoon köyhille maanviljelijöille. Tehomaatalous muualla olisi yksi ratkaisu järjettömyyteen.
    Elämän eri muodot tuolla ovat valtavia, ei ole mitään järkeä tuhota niitä lopullisesti. Brasilia boikottiin tästä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Brasilian edellinen ääritrumpilainen presidentti olisi tuosta vaan tuhonnut maapallon keuhkot. Mikä tahansa poliittinen vastavoima siellä on maapallolle parempi.

      Poista
  5. Rotu on nyt kehittynyt vihreäksi ja niin korkeaan asteeseen, että köyhä ja vanhus eivät ole enää ihmisiä. Vain vihreät ovat sitä enää. Muut on alistettu näille orjiksi ja apureiksi.

    VastaaPoista
  6. Ihmistä voi muistella, mutta sen ovat nyt korvanneet muut rodut 15-20 viime vuoden aikana. Esim. koira, kissa, nauta, pässi, sika, jääkiekkoilija, rahankerääjä, vallanhaalija.

    VastaaPoista
  7. > ”Kristinuskon “lähimmäinen” on käsitetty siten, että se tarkoittaisi toista kristittyä. Se ei tarkoittaisi “pakanaa”. ”

    Eikö näin sitten ole?

    Ihmisen arvoissa ja moraalissa on kyse evoluutiosta; sen valitsemisesta mikä on oman joukon kannalta hyödyllisintä. Siitä ikiaikaisesta tavoitteesta, että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä.

    Evoluution peruslaki on, että tehokkaammat syrjäyttävät kehnommat. Tätä periaatetta kutsutaan oikeudenmukaisuudeksi ihmisten keskuudessa. Meidän arvomme, moraalimme ja tekomme muuttuvat sen perusteella, kuinka hyödyllinen jokin asia tai tapa on populaation – siis ”meidän” – menestymisen kannalta.

    Eihän länkkärin John Waynekään ampunut paikallisia ”ihmisiä”, lähimmäisiään. Wayne tappoi surutta kehittymättömiä alkuasukkaita, niitä intiaaneja, jotka kehtasivat vaatia oikeuksiaan.

    VastaaPoista
  8. Kiitos kaunis Blogistille hienosta pohdinnasta, annoitte runsaasti ajattelemisen aihetta.

    VastaaPoista
  9. Apinaa ei saa jättää yksin eikä kuumaan autoon, muuten heilahtaa häkki jättäjälle. Vaarin saa, mutta eihän häntä muuta kuin jätetään yksin eikä kukaan ota häntä autoon.

    VastaaPoista
  10. Tunnetko kristityn? Ei siis tekokristityn vaan Kristus-kristityn? Tunsin. He kuolivat 30-50v sitten.

    VastaaPoista
  11. Tulee niin hyvä mieli kun pitkästä aikaa näkee ystävälliset kasvot.

    VastaaPoista
  12. Lutherus ei ole intresantti. Kristus on.

    VastaaPoista
  13. Taas ollaan kristillisessä eli oikeisto-Suomessa. Köyhän, naisen ja vanhuksen auttaminen on synti, vääryys ja häpeä.

    VastaaPoista
  14. Nyt ei ole ihmisoikeuksia, ainoastaan eläin-.

    VastaaPoista
  15. Ohhoh kuinka tomera tuo uusi omakuva, onko hän lopettanut piiputtelunkin kuvan ottohetkellä?

    Lakitta päin tosiaan on ihmisen osa Gaiamuorin rinnoilla kelliä ja olla arvelevaisempi, paljon ujompi ja hyvin paljon siivommin täst'edes.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen kuvan esittävän kuitenkin sitä rapakontakaista porkkanapäätä.

      Poista
  16. Oletko muuten lukenut runon "Apinana synnyin, kuolen", se on julkaistu Kemppisessä. Apina osaa tehdä iloisia maalauksia mutta että runojakin. Osaatko tulkita sen, olen paljon miettinyt, mikä oikein on reesuslapsi? Onko hän ihmis vai eläin?

    VastaaPoista
  17. Onko apinuus ihmisrotu? Haluaisin vilpittömästi tietää asioista mutta harvoin minulle vastataan ja syntyy vain uusia kysymyksiä.

    VastaaPoista
  18. Apinat eivät tee ihmiskokeita, ovat hyviä, eettisiä ja hengellisiä.

    VastaaPoista
  19. Hitler sai virkansa koska kristitty. Ilman sitä ei mitään olisi tapahtunut. Hän lopetti puheensa kauniisti kuin Nstö Jumalan siunaukseen ja siksi kristikansa äänesti hänet voittoon. Nytkin he suosivat hänen kaltaisiaan, mihinkä seepra pääsisi raidoistaan. Kukin lajinsa mukaan. Apina olisi ollut parempi päämies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höpö höpö. Hitler oli joistakin alkuvaiheen taktisista fraaseista huolimatta ateisti. Sitä oli hänen henkilökohtainen kaartinsa SS oikein virallisestikin. Ja Hitler myös rakensi oman "saksalaisen kirkkonsa", jollla ei ollut enää mitään tekemistä kristinuskon eikä minkään muunkaan uskonnon kanssa. Saksan häviön jälkeen se lakkasikin tyhjänä olemasta.

      Poista
  20. Suuria asioita viisaasti käsiteltyinä. Liian monet uskontokunnat ovat nopeasti kadottaneet alkuperäiset ideansa ja muuttuneet vallan välineiksi jollekin keisarille tai tsaarille. Hallitsijat taas ymmärtävät vain valtaa ja voimaa ja kansa ei useimmien merkitse mitään.

    Orangi tunnetaan erityisen älykkäinä, lempeinä ja empaattisina apinoina jotka mielestäni ovat lähimpänä ihmistä kaikista apinalajeista. Niillä on herttaisia ilmeitä liityen suoraan niiden tunteisiin ja tilanteisiin. Ne ovat aidosti kiinnostuneita ihmisistä ja pyrkivät ottamaan kontaktia. Orangit pitäisi oikeastaan julistaa omaksi lajikseen siten että olisivat hyvin lähellä ihmistä. Simpanssit eivät ole samalla tasolla, eivät gorillatkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennen opetettiin, että geneettisesti ihmisiä lähimmät apinat ovat simpanssit, tarkemmin vielä bonobit. Muistaakseni puhuttiin 7 miljoonasta vuodesta yhteiseen esitätiin.

      Poista
  21. Amerikan Yhdysvalloissa evoluution kieltäminen on yleisempää köyhien kuin varakkaiden keskuudessa, koska ajatus tuo ikävästi mieleen sosiaalidarwinismin, ja tätä demagogit käyttävät poliittisesti hyväkseen. (Antaisin tähän mieluusti tutkimuslähteitäkin, mutten muista ulkoa.) Miten lienee Suomessa, onko toistaiseksi hyvin erilainen yhteiskuntamalli vaikuttanut.

    VastaaPoista
  22. Apinoista tulee mieleen apinointi ja siitä taas amerikkalainen vaalikarja. Ja yksi ihmetyksen aihe yli muiden: miten ääriradikaalia eli kaiken romuttajaa voidaan kutsua konservatiiviksi eli olemassa olevan säilyttäjäksi? En taida koskaaan ymmärtää tätä hullunkurista käsitepääättömyyttä. Mutta eihän siellä enää millään olekaan mitään väliä.

    VastaaPoista
  23. Mitä ovat ne "alkuperäiset ideat"? Uhkaavasti suhisevia tuulenpesiäkö korpien koivuissa?

    VastaaPoista