Sivun näyttöjä yhteensä

4. huhtikuuta 2018

Sipilän satavuotinen uni



Kunta- ja maakuntarakenne on nukkunut sata vuotta, langat ovat nukkaantuneet ja rukki ei käy.

Kunnallislaki saatiin teknisesti uudistetuksi muutamia päiviä ennen itsenäisyysjulistusta 1917, mutta sitten tuli sisällissota.

Esimerkiksi Santeri Alkion vahvasti esillä pitämä paikallisen ja valtiollisen hallinnon sovittaminen toisiinsa jäi tekemättä. Valtio hallitsi suoraan ja läänien kautta hyvin vanhalla pohjalla. Kunnallinen hallinto oli edennyt 1860-luvulta erittäin epätasaisesti ja sekavasti.

Asian voi nähdä niinkin, että maalaisliittolaisuus muodostui tämän kysymyksen ympärille. Oikeistolaisuus, pian siis kokoomus, tukeutui elinkeinoihin ja perittyyn säätyasemaan, kun taas työväenpuolueilla ei ollut kotikaupunkia eikä kuntaa. Jopa Venäjälle vallankaappaajat eli bolshevikit petkuttivat kansaa muutaman viikon pitämällä elämää ”neuvostoista”, joille muka oli saatava kaikki valta. Vaikka elimet ja nimitys jatkuivat, sisällissodassa nousi valtaan ainoa oikea puolue.

Suomessakin kysymys on tietysti pohjaltaan rahasta, ja Soten vastustajat saattavat olla oikeassa sanoessaan, että Sipilän keskustapuolue sementoi kustannuksista välittämättä nyt asemaansa vuosikymmeneksi.

Muualla maailmassa ei muuten olekaan vahvaa agraaripuoletta.

Poliittisen järjestelmän eli siis rahanjaon eli myymisen ja ostamisen ongelma on jakoperuste. Muinoin oli eli säätyä, joista valtava enemmistö teki työn ja pieni vähemmistö halusi nauttia sen hedelmät.

Hyvin myöhään, vasta muutamia vuosisatoja sitten, kehittyi kansallisuus eli nationalismi, jonka ongelmallinen osa rasismi voi nykyisin erikoisen hyvin. Asiasta on aihe huomauttaa Martin Luther Kingin kuoleman muistopäivänä. USA:n mustat ovat taustaltaan orjia ja selvästi liian suuri osa heistä on edelleen orjia.

Suomen Sote-uudistus on sata vuotta myöhässä ja siinä hallituspuolueet ja yllättäen myös oppositio ovat tuomassa takaisin remmivetoisia höyrykoneita.

Jo alkanut todellinen tietotekniikan kumous, siis mobiili tekoäly ja siihen liittyen koneoppiminen, on tehnyt mahdolliseksi kolmiulotteisesti verkottuneet rakenteet. Yhteiskunnan toiminnat voidaan organisoida ihmisen toimien mukaan, ei asuinpaikan tai ammatin pohjalla.

Toivottaen kaikille asiantunteville asiantuntijoille onnea ja autuutta esitän kuitenkin oman käsitykseni. Maakuntien perustaminen Sote-alueiden varjolla on määrätietoinen askel menneisyyteen eli huononnus.

Jos motiivi on, kuten vähän vaikuttaa, lyhytnäköinen omienetujen vahtiminen, uhataan juuri se, mistä hyvinvointi riippuu. Siinä uhataan joustava ja monipuolinen yhteistyö kulloinkin kaivattavina yhdistelminä.


Lehdestä luen, että tietotekniikkakin tulee aikanaan uudistuksen myötä mietittäväksi. Tietotekniikka on ollut yli 20 vuotta valtion ja kuntien hankkeiden korkea kompastuskivi, kerran toisensa jälkeen.

25 kommenttia:

  1. En ole sote-asiantuntija, eikä minulla siten ole siihen kiveen hakattua kantaakaan, mutta eikö asiaa voisi katsoa siltäkin kantilta, että hallinto selkiytyy keskittyessään?

    Meillä on edelleen eli 300 kuntaa, vaikka niitä on yhdistetty isommiksi ryppäiksi vauhdilla ja pulinalla jo vuosia - nyt se kehitys siis viedään päätökseen ja perustetaan vajaat parikymmentä "suurkuntaa" eli maakuntaa.

    Vaikea tässä on mitään kepulaista ideologiaa nähdä, enemmänhän tämä kuulostaa kapitalismilta ja sosialismilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla tuota Tapsan mainitsemaa vaikeutta ei ole.

      Poista
    2. Voin olla väärässäkin. Tiedän kyllä, että Kepu nousisi maakuntien valtapuolueeksi koko pohjoisessa Suomessa Etelä-Pohjanmaata ja Savoa myöten.

      Mutta sitähän se on nytkin. Millä tavalla tilanne muuttuisi pohjoisessa huonommaksi, jos hallinto yksinkertaistuu ja kilpailu palvelujen tuottamisesta avautuu?

      Täällä etelässähän Kepu on vailla valtaa, eikä maakuntamalli sitä tilannetta muuta miksikään. Silti koko Helsingin valtuusto vastustaa sotemallia, minkä tavallaan ymmärränkin.

      Poista
    3. Millä tavoin hallinto siitä yksinkertaistuisi jos kahden, jo olemassaolevan, hallintoportaan lisäksi luotaisiin vielä yksi uusi, kolmas, hallintoporras ?

      Poista
  2. Suomalaiset on Suomessa neekereitä, jotka raataa eliitin eteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ei vielä.. mutta pian. Pienälykkäiden puotipuksumentaliteetin puolue itkee kilpaa markkinoilla ja apu löytyy kapitalismista, teesit kuluvat käytössä mutta näissä on yllättävää kestävyyttä
      - ken ei tyätä tee, hänen ei syömänkään pidä
      - kenen leipää syöt, sen lauluja laulat
      - raha ratkaisee
      - kilpailu on kaikkien etu
      - nopeat syö hitaat

      Sun Tzu vain kummittelee: joka voittaa tiedustelun, voittaa sodan.

      Poista
  3. Nationalismissa on muitakin ongelma-alueita kuin rasismi, kyllä yleinen sovinismi on yhtä paha. Saman näköisiä saman kielen puhujiakin on osattu syrjiä ja tappaa, viimeksi Balkanilla.

    VastaaPoista
  4. Muualla maailmassa ei ehkä ole vahvaa agraaripuoluetta, mutta maatalouden puolta pidetään kyllä esim. suuressa maatalousmaassa Ranskassa.
    Suomessakin pitää puolustaa omaa maataloutta. 90-luvun jälkeen maataloustulo on laskenut 60 prosenttia. Tuottajat ovat oikeasti ahtaalla.

    VastaaPoista
  5. Kallis kompastuskivi, varmuudella yli 100 miljonaa euroa veronmaksajien rahoja, takkuaviin järjestelmiin.

    VastaaPoista
  6. Itse olen sitä mieltä, että kuntia ei tarvita nykyään yhtään mihinkään.

    Mitä tolkkua on siinä, että esim. Helsingillä ja Vantaalla on omat valtuustot ja virkakunnat vahtimassa noiden muutamien rinnakkaisten neliökilometrien "omaa etua". Ja pahimmillaan alueen asukkaiden etua vastaan.

    Minusta kunnat voisi siis vallan lopettaa. Tilalle tarvitaan ehkä jokin melko ohut valtion aluehallinto paikallisemman virkakunnan työhönottopaikaksi ja tuomaan valtion läsnäolo alueille. Aluejako työssäkäynti- ja talousalueiden mukaan suurin piirtein.

    - Maakunnat voivat olla juuri tätä valtion aluehallintoa käytännössä - valtiohan niitä nyt rahoittaa ja rahalla ohjaa. Maakuntavaltuustot tuovat kuvaan vähän subsidiariteettia mukaan, mutta valtion raha ohjaa.

    Muutoin olen sitä mieltä, että tämänkertaisen blogikirjoituksen kaltaiset kevyet irtoherjat ilman perusteita eivät maata rakenna. No, kepu-kauna tietysti myy – kaupallista populismia siis.

    Kuinka se hallinto sitten pitää järjestää? Nykytavalla, missä soten "järjestäjiä on 300+ kappaletta ja kuntaliitto- ym. himmelit siihen päälle? Vai Vapaavuoren mallilla, missä on vain Helsinki, vaikka siellä asuu vain yksi kymmenestä suomalaisesta?

    Rakentavia ja täsmällisiä ehdotuksia sopii myös esittää ilmavan kritiikin oheen.

    VastaaPoista
  7. Maakuntauudistuksessa kaikenlaisen valinnanvapaushyperyksen varjolla, kun kukaan ei ehdi paneutua tuhansien sivujen lakiesityksiin, ajataan alas valtion perustehtäviä. Juuri nyt kuuntelen radiouutisista, kuinka julkisoikeuden professori emerita Eija Mäkinen ruttaa uudistuksen siinä, että kuntien kaavoituksen laillisuusvalvonta hävitetään maasta kokonaan! On hallituksella kanttia, vaikka kaavoitus on perinteisesti kähminnän ja pimeän rahaliikenteen pesäpaikka. Ministeri Tiilikaisen ääni juuri hurskaasti selitti, että pitää luottaa kuntien itsehallintoon. Ja katin villat! Mitään ei opita, vaikka Nuorisosäätiötä, Vantaan tonttipolitiikkaa ja Kittilää vilisee silmissämme koko ajan. Ja vähän aikaa sitten hallitus jo poisti kaavapäätöksistä valtion valitusoikeuden hallintotuomioistuimeen, ja hieman sitä ennen niin napin sentään kaatui Sipilän hallituksen kärkihankkeisiin (termi toimii osuvana varoitusmerkkinä ilman että ne itse sitä tajuavat) kuulunut kunnan jäsenen ikiaikaisen valitusoikeuden poistaminen.

    Ja sama inha lakipaketti sisältää myös valtion ympäristövalvonnan prosessuaalisten valtuuksien hävittämisen. Ja tämäkin aikana,jolloin erilaiset ympäristöuhat ovat akuutimpia kuin koskaan.

    En ole Vapaavuoren tai Lepomäen kannattaja, mutta minusta jo näissä on vastuuta tuntevalle kansalaiselle aivan riittävästi aihetta hartaasti toivoa, että koko sotemaakuntapaketti lentäisi kerralla niin kauas kuin pippuri kasvaa.

    VastaaPoista
  8. Kaikki konstit otetaan käyttöön, jos alkaa näyttää siltä, että kepun ja demareiden rahakkaat luottamusmiespestit vähenevät. Ei sotella tai maakunnilla kansaterveyden, rahan tai järjen kanssa ole mitään tekemistä.

    VastaaPoista
  9. Ei KEPU ole mikään agraaripuolue. Tällaista emävaletta elätellään ikivanhoista muistoista. KEPU on hylännyt landepaukut vuodesta 1994 eteenpäin, koska turpeen puskijoita on todella vähän jäljellä - alle 50.000 maatilaa. Maatalouden alasajo Suomessa juontaa juurensa huonosta EU:n liittymissopimuksesta.

    Maatalous loppuu Suomesta vähitellen kokonaan, koska nykyisellä tulotasolla maanviljelyksellä on mahdotonta ansaita elantoaan. Maatalous muuttuu eräänlaiseksi harrastukseksi niille, joilla on muhkeat tulot aivan muualta kuin maataloustuotannosta. Vuorineuvostason tuloilla on mahdollista harrastella vaikka mitä itselle mieluista.

    VastaaPoista
  10. Kyllähän nykytekniikka mahdollistaa kaikenlaista, ja tuleva vielä enemmän.
    Mutta terveydenhoidossa sattuu tulevaisuudessakin tilanteita, joissa hoitoa tms. tarvitsevan täytyy käydä paikan päällä. Silloin maantiede on tärkeää.

    Hieman aiheeseen liittyvä on Valviran toiminta synnytyssairaaloiden kohdalla. Sinänsä hyvältä kuulostavat vaatimukset ja kriteerit harventavat synnytyssairaaloita ja vaara tulee vastaa muualla, kun etäisyys sairaalaan kasvaa.

    Kyllä harvaan asutulla alueella iskee sellainen epäilys, osin kokemukseen perustuva, että keskittäminen tarkoittaa myös palvelupisteiden keskittämistä. Silloin taloudellinen säästö kompensoituu osalla tarvitsijoista matkaamisen kuluihin. Siinä mielessä maakuntakokoiset alueet ovat varmaan sopivan kokoisia. Vaikka siinäkin kokoluokassa osa kunnista on pyrkinyt etukäteen varmistamaan palvelut omalla alueellaan.
    Onko homma muuten järjestetty järkevästi, sitä en osaa sanoa.

    SOTE uudistuksen alussa esitetty viiden (?) alueen malli tuntui oudolta. Vähän sama kuin lääneissä. Säästösyistä määrää vähennettiin ja nyt niillä ei taida olla mitään merkittävää toimintaa. Alan historian perusteella viiden alueen yhteistyö tietotekniikassa ei välttämättä eroa maakuntamallista. Ehkäpä alueiden määrän vuoksi on helpompi perustella maanlaajuinen systeemi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syntyvyys oli viime vuonna historiallisen alhainen, nälkävuosien tasoa, vaikka kansaa on pari miljoonaa päätä enemmän. En tiedä, onko synnytyssairaaloiden määrän vähentämisellä tähän aihetta. Pienetkin muutokset voivat vaikuttaa lastenhankinta-ajatuksiin.

      Autoissa tapahtuvat synnytykset ovat ainakin lisääntyneet.

      Säästeliäästi Kunnaksen Ilkka

      Poista
  11. Maakuntauudistuksesta pitäisi tuoda edes aivan pari perusfaktaa esiin:

    Mikä on vikana nykyisessä, millainen malli tulisi olemaan, ovatko nykyisen viat korjattu, mitkä ovat käyntiinajokustannukset, mitkä ovat säästöt jollakin pidemmällä aikavälillä, mitä riskejä sisältyy, miten laajasti lainsäädäntöä on muutettava, joutuuko perustuslaki koetukselle, mitkä ovat vaikutukset valtion ja kuntien toimintoihin, mitkä ovat vaikutukset valtion valvovien ja ohjaavien laitosten toimintoihin, mitkä ovat vaikutukset yrityksiin, mitkä ovat vaikutukset kansalaisiin?

    Ts. onko maakuntauudistuksesta vastaavaa hyötyä muille kuin keskustapuolueelle?

    VastaaPoista
  12. Olisihan se kuitenkin hyvä asia, että olisi olemassa hallinto tulevaisuuden sote-palveluja varten. Maakuntahallintoa tarvitaan mutta ei 18 erillistä maakuntaa. Se 9-12 kpl riittäisi.

    VastaaPoista
  13. Aina joskus on pakko sanoa, että sanattomaksi vetää. Ihailen Uuninpankkopojan maanista jaksamista, vaikka hän taitaa olla vain kolme vuotta nuorempi.

    vuorela, tampere

    VastaaPoista
  14. Ikävystyn kiukustun ja lähdenlätkimään ihmisten seurasta. Pienestä alkaen. On siinä puolessa luonnevikaa puolensakin. Huonosti käy yhteen tämän skrivailuhinkuni kanssa. Olisiko kaksijakoinen diagnoosiNro vai mikä identiteetti -että meikäkin vallan joku !

    Eilen olin kokouksessa, Hesarin vika kun kertoi kylän menoja palstalla Vasemmistoliiton Oulunkylän alaosaston kokouksesta. Kabinetissa oli väkeä isolti ja eläväistä porukkaa, juttu luisti ja asioita nousi. Miesvaltaista porukkaa. Selvisi että pyykinpesu ruuanvalmistus siivous ovat paitsi tärkeitä, myös pitkä penni. Ja että kohta raihnaiset palvelukotilaiset meinaavat tulla kadulle ja vaatia jokapäiväistä ulkoilua jokaviikkoisen vaipanvaihdon päälle!

    Asiakin selvisi, se sote. Oululais-raaseporisin voimin setvittiin kun hesalaiset istuivat kapinakokoustaan valkoisessa salissa vai oliko, toivottovasti, joku väistötila Korttelin saneerausjanan tässä vaiheessa. Ihan kamalan näköinen valtuustohuone. Mutta hyvä asia katutappelijameikän mielestä. Tai siis pelkääjämeikän joka kaipaa kinaa ja miekankalistelua. Uutisiinsa, telkkariin.

    Siis mitä sotesta? Maakunnat ohjelmoidaan vararikkopolulle. Sitten sekasorron ilmestyttyä Mehiläisen Terveystalon Varman Ilmarisen EQT:n KKR:n helmoista ilmaantuu -jo aikataulutetusti ja aseistettuna- hedgefund porukka joka uhrautuu ostamaan soten.

    Se käy puolihuomaamatta kuin Taksikyyti ravintolan nurkalta kesäleskeltä heinäkuussa 2018. Hyvä Berner. Paremmin meni kuin 27.1. punaisenlyhdyn alta 1918.

    Ei ole temppu eikä mikään post-helibor 1987 aikakautena eli luottolaitosinstituution tultua riisuttua Valistuksen ja Teollistumisen toteuttaneista kahleistaan. Ja suulla suuremmalla jälkeen aikauden "Kahlittu raha. Kansallisen kapitalismi" mikä on Markku Kuisman yhden järkäleen nimi. Uusin koskee Suomi-yhtiön lakkautusta ja saaliinjakajia. Hae samoja nimiä kuin yllä mainitun hedgefundinkin takana.
    jatk.

    VastaaPoista

  15. jatk.
    Soten osto tapahtuu pienehkölle osakepääomalle isolla velkavivutuksella kirjoittamalla taseiden vasemmalle saalis tontit instrumentaatio kassavirtalupaus-potilaskanta ja ne kaikki optioilla tehdä uutta päälle ja siirtää vanhaa halvemaksi, useassa suhteessa. Strategia on oma vakuutensa. Tätä vastaan pankit meillä ja muualta skrivaavat vapaasti (ja keskuspankin kämmenellä) euroriviä. Se kelpaa maksuksi myös kolmansille ja neljänsille kuten eilisillan ambulanssimiehille, ruumiinpesijänaisille. Superjengille, joka Suomen sitten taas suosta kiskoo kun mehiläiset ja perhoset hunajaravittuina pitävät peijaisiaan etelämeren tuulentuvissaan.

    Raha irtosi pidäkkeistään, padot murtuivat mutta kanavat on kaivettu ja putkistosta valutetaan ensisijassa uudelle Yhden prosentin ylimystölle ja osaajateknokratian huipulle. Muut putoavat muonamiehiksi. Sohvaperunoiksi ja muiksi tyytyväisiksi.

    Sanoisinko pahaksi lopuksi kun jakomielessäni keksin. Eihän se 1800-luvunkaan valistusoperointi tehtaineen ja rautateineen ollut yksiniittinen. Ei sivistynyneen luottolaitoksen -laeilla koottu kuin mekano sosiologien aatteille, ollut mikään monopoli. Kulutusluottoko ummessa ? Älä hulluja puhu. Pelivelkaa ja ylivarojen elämistä huseerasivat muutkin kuin Mannerheim. Mutta eivät lisenssipankeista.

    Edistyksen näköala voitti. Samassa perheessäkin isän jalanjälkiä, Kymintehdas, astui poikakin jo syksyllä 1918 Pariisissa ja Lontoossa. Ja toi viestin. Ruvetkaa hyväntekijöiksi, patruunoiksi. Tapetut sukukaiset oli kostettukin, omaisuudet pelastettu.

    Lisätään niitä kansanvallan alla eikä kansannousun uhan alla. TehtailijaPankkiiri hyvinvointimalli nousi ja kukosti ja lakastuu silmissämme. No ei ei, ei näistä eilinen kokousväki mitään virkannut.

    Tuskin Tamperellakaan presidentin maakuntamatkalla. Vaikka arvelen kyllä että Lauri Lyly olisi pysynyt kärreillä, jos joku Tampereen Säätiöyliopiston sosiologeista elämismaailmaltaan yltäisi vielä puhumaan lähimmäisasiaa.

    Ei yllä, eikä antaisi toistenkaan kantaa lähimmäistä. Paitsi että se eilisiltainen tuttavuuteni kantaa. Se joka Vaati ilmaa ja kapaloiden katkomista.

    Niin kiva kuin hoidokkipötkylöitä olisikin robotiikalla ja lisä-älyllä paimentaa. Ihan on uusSumessa mellakan paikka haistattaa ex-pyhää henkeä! Mitähän mielenilmaus kapinaa vahtivat entiset kyläpoliisit miettivät Komentajistaan? Elokuun alussa 2018 Torilla tavataan.Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  16. Keskusta ei ole 30 vuoteen ollut mikään maalaisliitto, vaan ennemminkin suomalainen vastine Ameriikan republikaanien lahkolais-protestanttiselle siivelle. Aku-setä (Uncle Donald) edustaisi Suomessa äärikeskustaa.

    VastaaPoista
  17. Niiin, ja mielestäni Elina Lepomäestä tulisi hyvä puheenjohtaja SDPlle siksi aikaa, että siellä ymmärretään siirtää huru-ukot vilttiketjuun.

    VastaaPoista
  18. Kunhan nyt joku tajuaisi pitää Helsingin vahvat vastustavat asia-argumentit erillään Vapaavuoren railakkaasta retoriikasta. Ei media ainakaan. Niin hurjalta tuhovaikutus pääkaupungissa tuntuu, että Vartiainen, Tolvanen ynnä muut saavat turhaan haaveilla jatkopestistä, jos sote päästetään toteutumaan.

    VastaaPoista
  19. Nyt tarvitaan viisaita päättäjiä jotka uskaltavat siirtyä laatikon ulkopuolelle katsomaan mitä oikeasti tarvitaan sosiaali-ja terveydenhoidon uudistamiseksi jos ja kun hallituksen mahdollisuudet näyttävät hupenevat. Hiljaa hyvää tulee, kiireessä sutta ja sekundaa.

    VastaaPoista