Sivun näyttöjä yhteensä

29. kesäkuuta 2025

Valehtelemisen käsikirjasta


 


Väitän vastaan.

Jotkut sanovat, että Trumpin ja Putinin toimesta on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan. Valheista on tullut yleinen tapa.

Jotkut toiset, esimerkiksi arvostettava ja itsekin pikkuasioissa totuuden suutaroinnista kiinni jäänyt Peter Englund (“Pultava” ym.) arvioi eräissä esseissään, että 1900-luku oli ihmisyyden pohjakosketus. Keinottelu törkeillä valheilla saavutti sellaiset mitat, että ihmisiä kuoli sodissa ja kapinoissa toisen käden kautta vuosisadassa enemmän kuin koko aikaisemman historian aikana yhteensä.

Sama mies muuten huomauttaa järkevästi järkälekirjassaan 1600-luvun suurista sodista, että yhdeksän sotilasta kymmenestä kuoli etenkin tauteihin ennen kuin oli päässyt edes hajuetäisyydelle omien leireistä. Ja ne haisivat ainakin kymmenen kilometrin päähän.

Jo Väinö Linnan mystisessä esikuvassa, mukana olleen K. Pippingin sosiologian väitöskirjassa  “Komppania pienoisyhteiskuntana” (1947), joka julkaistiin suomeksi 1978 mainitaan, että Ihantalassa, jossa Pipping taisteli JR 12:ssa, miehet valitsivat kaatuneiden kavereiden ruumiiden kantamisen syrjemmäs, kun eteen oli niin vaikea päästä, että vaihtoehdot olivat ruumiit, ammukset tai ruoka.

Olen ennenkin maininnut, että minulla oli kunnia keskustella kesän 1944 jalkaväkitaisteluista usean huimaan analyyttisyyteen kyenneenmiehen kanssa. En koskaan ehtiny taata appeani, joka oli tuon rykmentin komppanian päällikkönä juuri Ihantalan Pyöräkankaalla kirkon (joka oli entinen pahankurisille tarkoitetun kasvatuslaitoksen tornilla varustettu rakennus) vieressä. Mutta teenpä nyt sellaisen poikkeuksen, että mainitsen virallisesta suuresti poikenneiden kertojien nimet, myöhempi yleisen oikeustieteen professori ja uraa uurtanut oikeusfilosofia Kaarle Makkonen, joka soitti minulle kotiin ja sanoi, että oikein sinä kirjoitit Viipurin menetysestä - se oli meidän porukka, joka sieltä ensimmäisenä lähti pakoon. Oli helppo tarkastaa. Vänrikki K. Makkonen Aspolan komppaniasta. Ja oikeusneuvos Martti Miettinen, joka haavoittui Talissa mutta toipui vielä Lapin sotaan. Olin hänen leillipoikansa Korkeimmassa oikeudessa ja tapasin häntä Tapiolassa vielä hänen jäätyään eläkkeelle. Hän toimi useita kertoja asiantuntijana Helsingin yliopiston siviilioikeuden professorin virkoja täytettäessä.

Viittaan näihin korkeisiin nimiin torjuakseni tavallisenn harhaluulon. Luullaan että “sotahistorian harrastajat” ovat kiinnostuneita sotahistoriasta. Näin ei ole. Totta että sankarilliset tai roistomaiset teot kiinnostavat keskenkasvuisia ihmisiä. On luonnollista lukea sarjakuvasta, miten Battler Britton niittää natsisikoja. Mutta yleensä arki voittaa. Itse luin “Tuntemattoman sotilaan” 9-vuotiaana heti sen ilmestyttyä. Se oli vähän liikaa. Miellyin kun kuulin, miten Pyynikin kesäteatterin tuon teoksen nyt yli 30 vuoden tauon jälkeen ohjaava lahjakas mies mainitsi tarinan tunnepohjan, loputtoman surun nuorten ihmisten kohtalosta.

Sota-aiheen nostavat esiin kertojan ja joskus kuulijan psykoosit. Käytännössä jokainen pahoissa paikoissa oleva menee päästään sekaisin, yleensä tilapäisesti. Onnellisessa tapauksessa mieli kehittää skenaariot eli henkiset tuet.

Pipping, Linna ja itse kuuntelemistani Miettinen sanoivat samaa: pahinta - kesäkuumalla - oli haju ja kuolevien hevosten näkeminen. Kirjallisuudessa Kalle Päätalo on kuvannut ruumiiden ja ruumiin kappaleiden keräilyä ja kanniskelua Suomussalmen suunnalla alkukesästä 1940. Hän oli asevelvollinen ja pioneerikoulutuksessa taistelujen talven. Tässäkin Päätalon, suuren kirjailijan, tekstissä sekoittuvat väitetty pakonomainen pikkutarkkuus ja huolella lukien selvästi kuvitellut kohdat. (Voimakkaimmin tämä kaksinaisuus näkyy niteessä “Nälkämäki”, jossa on sensaatiomaista totuutta ja huonosti keksittyjä juonenkäänteitä sekaisin kuin entisen miehen eväät.

Tämän kirjoituksen tarkoitus? - Valehteleminen on ikiaikainen hallitsemisen keino. Totuudesta vaikeneminen on yksi keino pysyä järjissään. Suomessa kuuluisia valehtelijoita olivat Snellman, Runeberg ja Lönnrot. Aleksis Kivi sai vihat niskoilleen ja tuli hulluksi, koska puhui tottakin. 

“Seitsemän veljeksen” Hiidenkivi-kohtaus on selvää pötyä. Ei villiintyminen kovin kauan kestä, eivätkä härät syö ihmisiä. Myös pako aapisen äärestä lukkari talosta ja pian seuraava muutto eli karkaaminen Impivaaraan on mahdoton tarina, perussuomalaisen puolueen peruslegenda. Mennään perustamaan oma yhteisö, jota eivät herrat eivätkä vieraat häiritse. 

Aikakaudelle (1800-luvun alkupuoli) hyvin tuttuja olivat maantierosvot, mestarivarkaat ja muut pahantekijät. Eivät esivalta eikä oma kylä olisi suvainnut seitsemän työikäisen miehen omaseuraisuutta. Vuoteen 1861 oli pakko olla toisen palveluksessa tai omistaa tai hallita maata, mistä seurasi lukuisia velvollisuuksia tien pidosta kulon sammuttamiseen ja papin palkan maksamiseen. Kivi siis sijoityaa “eteläiseen Hämeeseen” jotain oka olisi kukaties ollut mahdollista jossai Pielisjärven takana.


16 kommenttia:

  1. Oliko tuo populistinen, ylemmyydentuntoinen mutta totaalisen katteeton möläys perussuomalaisia kohtaan todellakin tarpeen tässä muutoin mielenkiintoisessa tekstissä?

    Strereotypia persuista jonnekin meneeseen kaipaavina tolvanoina on minusta jo melko väsynyt. Jotakin uutta olisi hyvä keksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi kaipasi jotain tolvanan tilalle. Miten olisi pölvästi?

      Poista
    2. No eipä ollut lainkaan mikään katteeton möläys perussuomalaisista.

      Päinvastoin aika osuva kuvaus persuista. Kaikki kunnia perussuomalaisille, jotka pitävät Suomen lippua kunniakkaasti esillä. Eihän meillä suomalaisilla ole mitään häpeämistä omassa kulttuurissamme. Jostain syystä kaikki eivät osaa suomalaisuutta arvostaa.

      Poista
    3. Mutta kun se on osuvaa ja totta.

      Poista
  2. Totuudessa piehtarointi viskoo pois totuuden jossa piehtaroida.

    VastaaPoista
  3. Elämä ei ole realistista mutt ei hyvä kirjallisuuskaan.

    VastaaPoista
  4. Appi oli Ihantalassa. Ei kertonut siitä, ei valehdellut. Piti sitten huolen, että kotiin ei hommattu eikä tuotu aseita, eivät pojatkaan. Aika meni kesällä heinän keruuseen lehmälle pitkin tienvieruja, tukinuitossa, kalastamisessa, talojen rakentelussa omille sisarille ja muille, talvet rankassa metsä- ja sekatyössä jossa oli käytävä Lappia myöten. Kukaan ei veistänyt tyttärille, pojille ja miniöille yhtä kauniita erikokoisia kauhoja, erilaisia eri ruokia varten. Keitto ja puuro on parasta niillä tehtynä. Isä kertoi että söivät karhua ja olivat Karhumäessä ja vähän kaikkialla, ja että jo ennen lähtöä hän päätti ettei ihmistä surmaa. Nämä hän ohimennen mainitsi joskus, muuta ei ikinä. Kovimmilla rintamilla sodat palvellut lääkintälotta kertoi, miten hyvä oli auttaa ihmisiä ja miten ihmeellisesti jotkut miehet selviytyivät. Hän kertoi mielellään kun kysyttiin, mutta ei kertaakaan sanonut olleen pelottavaa tai rankkaa. Jotenkin sen uskoi, eihän hän valehdellut muustakaan. Lottakirjat ja vapaussodan kirjat hän kätki hyllyyn toisten taa, kun valhein murjottiin ja syytettiin lottia. Kullervo Rainio kertoi vähän, mutta ei valheeksi asti.

    VastaaPoista
  5. Pielisjärven pitäjän "takana" oli Venäjä. Samannimisen järven takana samassa pitäjässä oli sen keskus, nykyinen Lieksan keskusta. Se oli entinen P. Brahen Brahea. Sittemmin edistykselliset Stenius-kirkkoherrat, Korpi-Jaakko ja Koski-Jaakko, kantoivat siellä valistuksen lippua. Pitäjän varsinainen syrjäkulma oli Pielisen "tällä" puolella, nykyinen Kolin tienoo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ad Omnia: Lieksa miellyttää minua erikoisesti, ja varsinkin Lieksan museom Myös nykyinen kirkko on onnistuneimpia uusia kirkkoja. En esimerkiksi pidä Seinäjoen Lakeuden rististä, joka on oudon tyly ulkoa ja sisältä ja akustiikaltaan ikävä. Isäni johti siellä ennen kirkkokonsertteja (Jussi-kuoro), ja jopa "De profundis" soi koleasti.

      Minulla oli Joensuun seudulla ystäviä ja sukulaisiakin ja ensimmäisen vaimon (vainajan) isä aloitti lääkärin toimensa naapuri Nurmeksen kunnanlääkärinä. Sieltä pn onneksi paljon valokuvia, jotka vanhempi poikani on skannannut kaikki. Vaokuvista jopa välittyy tulevaisuuden usko ja entisten lukiolaisten ideaali kansakunnan etujen edistäjänä. Vaikka kuvissa tyypillisesti on usein kolme tai neljä henkilöä selin...

      Poista
  6. Stalinin ja hänen seuraajiensa Neuvostoliitto puuttui härskisti itsenäisten valtioiden asioihin. Kammottava Trump lakeijoineen tekee nyt samaa. Euroopan maiden sisäpolitiikkaan esimerkiksi. Tai oikeuslaitoksen toimintaan (oman maansa lisäksi) kuten nyt Israelissa.

    VastaaPoista
  7. Taas kohta joku hienohelma paheksuu, että taas näitä sotajuttuja.

    Sodista pitää puhua, koska ne eivät näytä loppuvan ikinä.

    Tytär kävi katsomassa sen Pyynikin kesäteatterin Tuntemattoman runsas viikko sitten. Tytär oli todella yllättynyt hyvästä näyttelijäsuorituksesta ja esityksen kokonaisuudesta. Huippujuttu - kannattaa käydä katsomassa.

    VastaaPoista
  8. Eikö mikään enää ole pyhää? On ehdotettu, että huumetestiä läpäisemättömät eivät saa kommentoida. Marihuanan käyttö liittyy kiinteästi rastafari-uskonnon hartausharjoitukseen. Samoin huumeet ovat välttämättömiä sodassa.

    VastaaPoista
  9. Ei vain puhutussa ja kirjoitetussa sanassa vaan yleensäkin yhteiskunnassa on paljon valheelle rakennettua. Eräässä Vanhaan testamenttiin väitteitensä mukaan perustuvassa uskonnossa verta inhotaan kristinuskon ehtoollistavan takia. Toisaalta kyseisessä uskonnossa itsessään on paljon epämääräistä. Jossakin lähteessä mainitaan siinä suosittavan nettikiusaamista, puhuu lähde totta tai ei. Miksi kummallisimmatkin uskonnot ovat sallittuja ja ehdoton uskonnonvapaus hyve? Äärilahkoissa ja ns. vapaissa suunnissa on monia sukuja, joissa eristäydytään muista eli vääräoppisista. Siksi lapset jättävät monessa tapauksessa opinnot peruskoulun jälkeen, koska heidän on niin vaikeaa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Jos kouluttaudutaan jollekin alalle yhteiskunnan rahoituksella, sille ei mennä työhön. Työttömyyttä on joskus polvesta polveen, koska toiminta ihmisten kanssa on ylivoimaista. Ilmeisesti päättäjät suvaitsevat näitäkin asioita, jos heidän puoleensa hyötyy siitä. En tiedä, onko Kemppinen ottanut kantaa tähän yhä ajankohtaisempaan ilmiöön muun uskontokritiikkinsä lomassa. Humanismiin kuuluu skeptisyys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä sitä uskontokritiikkiä nyt tälläkin kertaa on?

      Poista
  10. Isäni, Amerikan käyneen kyläsepän isokourainen poika, oli jänkäjääkäri ja Ihantalassa etulinjassa. Hänen sotapäiväkirjansa on mielenkiintoista luettavaa, sillä siinähän ei tiedetä tulevia tapahtumia. Eivät he esim. Äänisen takaa Poventsasta kesällä 1944 lähtiessään edes tienneet minne olivat menossa, huhuja oli kyllä monenlaisia. Toki Kannaskin mainittiin, koska siellä oli kuulemma käynnissä melkoinen ”ropina”.

    Olin pari kertaa retkellä niillä nurkilla ja kerran mukana oli mm. kenraali Vihman taistelulähetti, joka näytti muutaman metrin tarkkuudella kohdan, jossa Vihma kaatui. Lähetin mukaan Vihma oli äreä, mutta peloton mies, jota kunnioitettiin suuresti. Häntä varoitettiin kiikaroinnin aikana ja pyydettiin suojautumaan, mutta hän vain huitaisi kädellään.

    Ihantala kesti venäläisten läpimurtoyritykset. Kävin katsomassa uuden elokuvan, joka kertoi ohjaajan isoisän eli Vehniäisen kaukopartion toiminnasta. Tali-Ihantalan rytinän aikaan he lähettivät mm. tiedon, jonka mukaan sinne suunnalle oli tulossa lukuisia junia tyhjin vaunuin. Eli sotilasjohto tiesi, että aika oli suomalaisten puolella. Kannatti kestää vielä hetki.

    Eniten minua näissä isän päiväkirjoissa ihmetyttää, ettei niissä esiinny minkäänlaista paniikkia. Ei, vaikka erään kerran hän kirjoittaa poterossa valittaen, että käsiala on huono, kun maa tärähtelee ilmahyökkäyksen takia niin per… valtavasti. (Ei hän totta puhuen ikinä kiroillut, vaikkei uskovainen ollutkaan, korkeintaan joskus lausui painokkaasti ”jumalauta…”. Se yleensä riitti.)

    VastaaPoista
  11. Hyvä kirjoitus. Kirjallisuuteen, fiktioon, kuuluu "satuilukin", mutta uskottavaa, mahdollisuuksien rajoissa olevaa sen silti pitää olla, ellei ole kyse farssista tai satiirista tai täysin kuvitelluista maailmoista. Romaanissa tapahtumat tietysti etenevät eri vauhtia kuin oikeassa elämässä, ei kukaan jaksaisi lukea tasaisen harmaata pötköä. Historiankirjoituksessa asioiden pitää tietysti pitää paikkansa. Erehdyksiä voi sattua ja tutkijakin saattaa värittää tekstiään omien painotustensa mukaisesti.

    Maailmanjärjestyksen nykyiset muuttajat puhuvat mitä lystäävät, mikä itsestä parhaalta tuntuu. Rehellisyyden sanotaan olevan yksi suomalaisten hyveistä. Ehkä tärkein niistä? Koskahan totumme tarkoitukselliseen valehteluun? Uutiset tekee joskus mieli jättää väliin.

    VastaaPoista