UUSI TAIVAS TOINEN MAA
Jukka Kemppinen
Syypäät
» Olen. Ja ottaisin toisen kahvin. Double espresso. Ne eivät ymmärrä minun englantiani. Kun tilaan, äännän "ekspresso". Silloin se saattaa mennä kerralla jakeluun. Ja kun pyydän "double", ne huutavat "doppio", mutta jos itse pyydän italiaksi, ne katsovat hitaasti. Ne kysyvät usein nimeäni. Sinulle se on helppo mutta minä joudun tavaamaan, eikä sekään auta mitään. Nimeä kysytään etteivät tilaukset mene sekaisin. Jollekin tulee "punaiset silmät" ja jollekin korkea tavallinen ja minulle tupla espresso. Tämä on perimmäisten kysymysten kaupunki. Joudut tekemään jo kahvilassa selvää siitä, kuka olet, mihin menet, mikä on nimesi, mikä on elämäsi tarkoitus ja missä vietät ikuisuutesi. Kaksi viimeksi mainittua on valinnaisia. Riippuu siitä, kuka paukahtaa pöytääsi. Tunnen täällä monta, jotka ovat kääntäneet etunimensä englanniksi ja sukunimen kääntäminen on ihan tavallista.
Yksi Matti sanoo esitellessään itsensä sukunimensä ja sitten: "Call me Matt." Se kuulostaa pahalta. Ei nimeä voi kääntää. Mutta on asiassa puolensa. Jos nimi on esimerkiksi Veli-Matti, se on amerikkalaiselle ylipääsemätön. Jos sukunimi on Yläsäiniö, turha yrittääkään. Tai Käyhkö tai Kääriäinen. Oman taikauskoisuutensa näkee siitäkin, että kirjaimen päällä olevat pisteet tahtoo väkisin lukea merkiksi, vaikka kuinka tietää, että rokkiyhtyeen nimessä "Mötörhead" o-kirjaimen pilkut ovat vain koristeita. Se on todellinen suurvalta-asenne. Aivan kuin käyttäisi Mannerheim-ristiä koiran kaulapannan koristeena. Niin kuin varmaan käyttääkin.»
» Ehkä nimen voi kääntää. T.S. Eliot sanoo, että jokaisella kissalla on kolme nimeä, se joka sille on annettu, se joka on sen oma, ja kolmas, joka on niin salainen, että kissa ei kerro sitä edes äidilleen.»
» Mitä tuo tähän kuuluu?»
» Se on syvällinen asia. Se on anonyymi identiteetti.»
» Eli suomeksi?»
» Nimetön nimi. Tietoverkoissa on anonyymejä palvelimia ja siitä on puhuttu, että tehdäkseen turvallisesti kauppoja verkossa asiakas tarvitsisi väliaikaisen tai kertakäyttöisen nimen ja osoitteen ja pankkitilin ja osoitteen eli siis identiteetin, joita voisi ostaa vaikka kioskilta.»
» Miksi?»
» Joku haluaa ostaa tietyn yhtiön osakkeita siten salaa, ettei oston kohteesta leviä heti tieto. Jos se joku on kuuluisa rahamies, vaikka Soros, tieto ostosta tai myynnistä vaikuttaa heti hintoihin. Sovellettua hermeneutiikkaa.»
» Eli?»
» Se lähtökohta, että tarkkailija vaikuttaa tarkkailtavaan tarkkailemalla. Informaation hankkiminen kuten tarkkailu vaatii energiaa. Se ei ole neutraalia niin kuin aikoinaan ehkä luultiin. Tarkasti ajatellen se että puuseppä ottaa mitan hirrestä tai ruumisarkuntekijä hirtettävästä ei ole neutraali eikä viaton asia. Mutta kun fyysikko ottaa mitan kahden tähden välimatkasta, mittaajan paikka ja liikesuunta vaikuttavat mittaustulokseen.
On oikeastaan niin, että kaikki mittaaminen vaikuttaa mitattavaan. Kaikki mittanauhat ovat kumisia ja kaikki punnukset kelluvat vedessä. Zenith, Rolex tai Omega alkaa jätättää avaruusaluksessa, jonka vauhti lähenee valon nopeutta. Kun on ylit3tty valon nopeus, tullaan perille ennen kuin matkaan oli lähdetty. On mahdollista sonnustautua matkaan vanhana ja tulla takaisin ennen syntymäänsä.
Tämä on oikeastaan vain vääristelyä Einsteinin esimerkistä, että kiitävässä junassa konduktöörin liivintaskussa Hamilton-merkkinen kello käy eri aikaa kuin ratapenkalla seisovan tarkkailijan ranteessa oleva kello. Joka kerta kun olen Amerikassa, aion ostaa Hamiltonin, sillä se on niin kaunis. Toisella tavalla kuin Suomessakin myytävä kello, joka on kopioitu Sveitsin rautateiden mallista. Viivat numeroiden paikalla ja iso mollukka punaisen sekuntiviisarin päässä.»
» Pyritkö sinä tällä johonkin vai onko sinulla vain tapana jättää sanat ja nimitykset pahaan siivoon?»
» Ehkä minä pyrin. Luin nuorempana yhdenkin kirjan katumuksentekijä-tuomarista, joka putosi. Ymmärsin vasta esittelijävuosieni jälkeen itse tuomarina toimiessani, että tuomari on osasyyllinen siihen rikokseen, josta hänen on määrättävä tuomio. Pelkällä olemassaolollaan hän aiheuttaa riitoja ja siten kustannuksia. Koska meillä on mittamiesten ammattikunta, syntyy mitattavaa.
Välittömästi kun olin käsittänyt tämän, tieni tuomioistuinlaitoksessa kääntyi pystyyn. Onneksi jaksoin kiivetä ylämäkeen tarpeeksi monta vuotta.
Kun ura rupeaa pätkimään ja tie nousee pystyyn, tarkoitus on, että jatkat ryömimällä ja kurkistat reunan yli käsittämättä, että kysymyksessä on nostosilta, jonka aukeavien osien väliin sinun pääsi puristetaan mäsäksi.
Ihmisen teko muuttuu rikokseksi samalla kun joku määrittelee sen. Jonakin vuonna voin myyminen kauppiaalle on rikos. Eräs kihlakunnantuomari - muistan kohta hänen nimensä – Kyander – suuttui hirveästi, kun syyttäjä vaati vuonna 1917 rangaistusta talolliselle, joka oli myynyt voita. Hän hylkäsi syytteen siitä paikasta ja läksytti nimismiestä, jonka hän luuli keksineen tällaisen hirviömäisen ajatuksen, että oman voi myyminen voisi olla rangaistava teko. Silti se oli samaa vuotta, jolloin Turun levottomuuksista pahin oli Valion voivaraston väkivaltainen tyhjennys. Se oli punakapinan alkua. Kihlakunnantuomari oli onnistuneesti ruotsinkielinen eikä ymmärtänyt selittämisen jälkeenkään elinkeinolainsäädännön ja elintarvikelainsäädännön eroa.
Useimpina aikoina on rikos surmata ihminen, mutta jos on sota, surmaamista ei sitten sanota rikokseksi. Lakimiesten mielestä se ei ole rikos, mutta lakimiesten perustelut ovat tässäkin kohdin ontuvia. Nykyiset hyvät historiankirjoittajat, esimerkiksi Sir Martin Gilbert, ovat täysin johdonmukaisia, ja Gilbertkin kirjoittaa aina, että saksalaiset surmasivat taistelussa niin ja niin monta tuhatta neuvostoliittolaista ja sen jälkeen murhasivat vangiksi otettuja sotilaita ja puolalaisia ja juutalaisia sata tuhatta.
On eri asia sanoa että surmaaminen, hengenriisto on väärin, ja sanoa, että surmaaminen on myös sodassa murha. Jälkimmäinen on omatekoista juridiikkaa, koska siinä ainakin vihjataan oikeudellisen nimikkeen käyttämiseen. Se on kuin sanoisi, etteivät ihmiset tapa toisiaan, vaan nikkeli, joka tunkeutuu suurella voimalla silmien väliin. Siksi pitäisi kai rangaista tehdasta, joka valoi luodin. Amerikan kivääriyhdistys tähdentää, etteivät ampuma-aseet surmaa yhtään ihmistä, vaan henkilöt, jotka käyttävät aseita holtittomasti. Siis aseet ovat hyviä ja ihmiset pahoja. Mielestäni tätä logiikkaa vastaan voisi väittää.
Laintaulu sanoo: "Älä tapa." Sokrates näytti, ettei pahaa ole pahalla vastustettava. Jeesus sanoi. Mutta sinä, vuoden 1941 aivan liian kalliiksi tulleen kesähyökkäyksen sankarivainaja, sinä et saanut tilaisuutta uskoa, vaan makaat laintaulua muistuttavan marmorikilven alla silmien välissä pala ratakiskoa,, jonka bolshevikit olivat jyrsineet ammuksiksi Uuraan-Koiviston väliltä. Sieltä puuttuu tänäkin päivänä muutama parempaan tarpeeseen käytetty kisko matkalta.»
» Minulla oli se käsitys, että olit oikeastaan puhumassa Amerikasta ja kertomassa hauskoja ja haikeita muistoja Kaliforniasta, mutta sinä aloitit jo luennon ja taas asian vierestä.»
» Niin. Suuren sanakirjan esimerkkilauseiden mukaan kalifornialaisen tunnusmerkit ovat tyhmyys ja tolkuttomuus. Tämä luonnehdinta on vuodelta 1789, jolloin koko seutu oli Espanjaa, ei vielä edes Meksikoa. Sata vuotta myöhemmin joku toinen sanoi että Kalifornian pääelinkeinot ovat keinokastelu, hedelmänviljely ja liioittelu. Siitä jälleen sata vuotta ja muuan kirjoitti, että useimmat merkittävät liikkeenjohdon ja muiden taiteiden suuntaukset ja opit etenevät samaa reittiä kuin maanjäristykset, Hollywood Freewayn suunnasta Wilshire Boulevardia Tyyneen valtamereen.
Tämä pitää paikkansa. Hollywoodistakin on kirjoitettu niin paljon, että sen tosi merkitys on hämärtynyt. Hollywood on komentosilta, jolta maailmaa liikutellaan. Tai ainakin annetaan komentoja. Se on eri asia, noudattaako niitä kukaan. Peräsin puolestaan on New Yorkin Wall Streetillä, koska se on paikka jossa erilaiset viirupäiset hankkeet implementoidaan eli pannaan toteen.
Los Angelesissa on täsmällinen kohta, josta maan kuori on rikki. Se on Hollywoodissa, La Brean bitumihaudat. Ne kuplivat. Ne ovat muinaisaikaisia ansoja, joista edelleen nousee fossiileja, jopa melkein kokonaisia mammutteja. Neljäkymmentä tuhatta löytöä. Myös sapelihammastiikeri oli edustettuna silloin, kuten nytkin. Kissat ovat eläimistä vaarallisimpia.
Kuplivaa bitumia sanotaan seudulla asfaltiksi. Voi se ollakin sama aine. Ennen sitä käytettiin huoneitten tiivistämiseen, mikä on kyllä seudulla jokseenkin turhaa. Asfaltin sekoittaminen soraan tien päällysteeksi tuli seudulla tarpeelliseksi vasta myöhemmin, kun nämä haudat olivat jo muodostumassa seudun vertauskuviksi, yhteisön uniksi, joksikin tahmeaksi joka kumpuaa syvältä kuin viihde.
Kalifornia on unien koti. Se voi olla uusi taivas ja toinen maa. Se on musta aukko rihma tai madonreikä – samassa mielessä kuin aika-avaruutta koskevissa teorioissa. Siellä valo taipuu ja painovoima putoaa.»
» Sitä ollaan niin runollisia. Se johtuu siitä että et juo. Miksi muuten et juo?»
» En tiedä. En osaa. Ehkä en ole tarpeeksi onneton. Pitäisi ottaa tunteja. Nuorena yritin, välillä oikein tosissani, mutta siitä tuli vain pää ja vatsa kipeäksi tai ikävyyksiä.»
» Mutta sikäli kuin minä olen kuullut, et ollut koskaan oikeasti juoppo. Miksi et juo? Tiedät itse syyn. »
» Minä pelkään. Samalla tavalla kuin pelkään kirjoittamista, kuin kertomista, kuin elämää. Vain kuolemaa minä en pelkää. Mutta katso, elämään ja maailmaan voi suhtautua niin monella tavalla, ja yksi niistä tavoista on Kalifornia.
Voi suhtautua karmein tuntein. Itsesääli, se on itsekeskeisyyden muoto ja suosittu. Moni ihminen hallitsee kaikki neljä hulluutta, vainoamisharhan, todellisuuden käpristymisen, mielen hajoamisen ja sopeutumisen. Niiden toiset nimet ovat paranoia, psykoosi, skitsofrenia ja dementia.
Minä haen tähän yhden tekstin, joka on osittain mukaelma, mutta osittain ei. Sen nimi on Los Angelesin ikävä
"Olet kaikin puolin outo. Kerro ketä rakastat, isää, äitiä, sisartasi vai veljeäsi?”
”Ei ole isää, ei äitiä, sisarta, veljeä.”
”Ystäviä?”
”Nyt tuli sana, jonka merkitys on minulle epäselvä.”
”Isänmaata?”
”Missä sellainen mahtaisi olla?”
”Kauneutta?”
”Sitä minä tahtoisin rakastaa, sillä se on kuolematon ja jumalatar.”
”Kultaa?”
”Sitä vihaan niin kuin te Jumalaa.”
”Olet outo. Mitä siis rakastat?”
”Minä rakastan ihmeellisiä pilviä, jotka kirjoittavat yksin meren!”
Todellisuudessa Baudelaire ajatteli että mikä tahansa äärimmäinen seutu on parempi kuin ikävä, niin kuin Tornio tai Los Angeles. Ehkä Kapkaupunki oli turhan tuttu ja ehkä hänen kartallaan ei ollut Vladivostokia.»
» Baudelairen nimeä voi laulaa samalla sävelmällä kuin Edelweissia.»
» Niin voi, mutta se ei vielä todista, että hän olisi korkea kuin vuori, jolla alppiruusu kukoistaa.»
» Mitä ihminen voi oppia Los Angelesista paitsi puolijohdetekniikkaa? »
» Komponenttipuoli on paremminkin Piilaaksossa monta sataa mailia pohjoiseen Los Angelesista. Se on synnin kaupunki ja kauhea ja kavahdettava. Se on perille tulemisen symboli. Se sanotaan monessa amerikkalaisessa kertomuksessa. ”Hän on lyönyt itsensä läpi.” He has arrived.” Kun ihminen pakenee oikein kovasti omaa itseään ja juoksee maapallon altaan, hän päätyy toisen meren rantaan, kahlaa sen kuohuihin kuin espanjalainen ja julistaa sen omakseen tai kuningattarensa omaksi, ja istuu rantaan, joka on paljon hedelmätöntä hiekkaa.
Runot kirjoitetaan alhaalta ylöspäin, kertomukset ylhäältä alas. Ja se aiheuttaa huimausta ja korkean paikan kammoa. Jos katsoo jalkoihinsa, kompastuu tai putoaa.»
= = =
Ennen alku oli painopiste, nykyisin loppu näissä teksteissä.
VastaaPoistaFilosofian, kaunokirjallisuuden, lainopin, kulttuuritiedon ja kirjallisuusteorian rajoilla ollaan. Rakenne ja kerronta muistuttavat tämän blogin tekniikkaa, tekstuuria. Miten kyseinen kirja onkin kuva tästä vuodesta, tästä päivästä.
VastaaPoista"Samalla tavalla historia - kirjoitettu historia, yliopistoaine - on kokoelma kansakunnan keksittyjä kertomuksia itsestään ja muinaisuudestaan." Jo Aristoteles piti kaunokirjallisuutta totuudellisempana kuin tieto/tiedekirjallisuutta.
Taide, tiede. Keskeiset postmodernistit ovat tieteentekijöitä, professoreja. Tämä on kiinnostava näkökohta sekä tietämiseen että kirjallisuuteen. Tällaisia näkökohtia on filosofiassakin paljon. Jo antiikin filosofiassa oli ajatus, että kaikki on musiikkia. Paras ajatus ja filosofia on selvää, kuten myös maailma ympärillämme ja meissä.
JK sanoi taannoin radion syntymäpäivähaastattelussa, että Suomessa oli silloin asiat paremmin kuin ennen, koska on hyvät lait. Ne on kai silti aina uusittava. Tänään ne näet ovat liian hyvät, mahdollistavathan ne monenlaisen laittomuuden.
Oikeus on oikeus mutta joku kohtuus olisi siinäkin oltava.
PoistaEnhän minä tietenkään ketään tuomitse, selvähän se, mutta perkele kun tekisi mieli vaikka ei saisi. On se kyllä kumma?
Tämä kirja on luontevasti virtaavaa tekstiä, lomassa aina lapidaarinen virke tai kappale. Niistä ja muun tuotannon vastaavista kohdista saisi aforismikokoelmia. Kirjan loppupuolella on hyvä luonnehdinta amerikkalaisesta järjestelmästä, joka perustuu rajattoman hyväksiköytön aatteelle. Samassa yhteydessä on hyvin kiteytetty sosialististen maiden tilanne.
VastaaPoistaKirja päättyy mainintoihin ihmisen asemasta maailmassa ja moneudesta, kielen mahdollisuuksista ja muutamiin elämisen periaatteisiin. "Yritä itse ymmärtää toisia."
Kirjallisuudenlajien rajat ylittyvät, ja samassa juttelevassa, virtaavassa tekstissä on tajunnassa kiteytyviä valmiita sanoisiko kokeita totuudeksi. Myös estetiikkaa, joka on samalla kertomista monesta muusta aasiasta kuin taiteesta.
Vai onko kiinnostavinta kuitenkin pohdinta tai puhe kirjallisista teksteistä. "Profeetta on huutavan ääni korvessa, Jumalan satuttama ihminen, jolla on loukkaamisen lahja." Ilmaisun täsmällisyys kirjassa on melkein outoa, kun puhe on samalla helppoa tajunnanvirtaa ja monipohjaista viisaustiedettä. Tekisi mieli ottaa loputtomia sitaatteja siitä tähän. "Virta ei erota kukkaa kuvajaisestaan / ei maailma taivasta taivaasta." Tekstissä toistuvat lainausmerkit lisäävät vaikutelmaa dialogista. Lukija otetaan mukaan keskusteluun eri tavoin Kemppisen kirjoissa.
"Kirjallisuuden ja taiteen maailmassa ääni kaikuu menneisyydestä." Tässä kirjassa myös muinaisesta Kiinasta.
Lauluja totisia lienee JKn mielestä turha kirjoittaa. Tämäkin kirja on hauska. Matkakirja, mukana paljon muuta. Nämä kirjat innostavat lukemaan ja keskustelemaan tekstin kanssa, joka kyllä vastaa kysymyksiin. Paljon ne ovat dialogissa paitsi lukijan, myös kotimaisen ja laajasti maailmankirjallisuuden kanssa. Keveyttä, linjaa ja kulttuurin antamaa ulottuvuutta kuin Calvinon kirjoituksessa. JKn tuotanto kyllä haastaa lukemaan, miksei luku- ja keskustelupiireissä, seminaareissa, eri-ikäisten kesken. Näissä on paljon sellaista kuin kunnon ruisleivässä. Tavallaan ne ovat helppoja lukea, mutta samalla niissä on hyvin paljon selviteltävää. Luultavasti niille olisi hyvä kehitellä jokin juuri niiden vaatima lukutapa. Olisipa artikkelikokoelma, jossa eri lukijat avaisivat niitä. Ilmestymisaika ei ole kauhean kaukana, ja jotenkin kirjojen maailma on aika läheinen ja sen selvittely antaa näkökulmia myös tähän päivään. Kiva ettei kirjailija ole olevinaan jotakin ja että hän keskustelee lukijansa kanssa, se lisää tekstin luettavuutta ja antoisuutta. Kannattaa lukea, pohtia ja keskustella, sellaista tämä tuotanto on. Lukeminen ja kirjoittaminen ovat dialogia, ovat aina olleet, esim. Platonilla jo.
VastaaPoistaMatka elävän elämän ja elävän kirjallisuuden perusmetaforana on ihan jees. Kuten Kemppisellä aina, kokeillaan, mihin siitä on ja miten pitkälle siinä voi mennä. Aika erilainen ote asiaan kumminkin kuin tunnetuissa matkakirjoissa ja varsinaisessa kaunoproosassa ja lyriikassa meillä ja muualla. Totta kai mieleen pölähtää Uutta taivasta jne lukiessa monen monta ns kulttuurikirjailijoitten (aikamoinen haukkusana) vastaavanteemaista tuotosta, myös suomalaisia ja suomenruotsalaisia sellaisia. Mutta tämä on monin tavoin erilainen ja lähtökohdiltaan samanlainen. Jospa tässä mitataan ajattelua ja tajuamista, kirjailijan ja lukijan. Ja kyseisen lajin mahdollisuuksia. Outo juttu sinänsä, että muistumat juuri taiteista ja kulttuuri-ilmiöistä kuuluvat lajityyppiin kuin vauvan terävät ikenet aikuisen nenään Kemppisen runossa ja proosassa. On kai tyylikkäämpää olla kultti- kuin kulttuurikirjailija, kukin lajinsa mukaan.
VastaaPoistaHmm. Miteppä lie. Iskelmälaulajalle on menestymisen edellytys että kuulija ja mahdollinen ostaja-kuluttaja-yleisön partikkeli tunnistaa hänet äänen perusteella, ensimmäisestä äännähdyksestä.
PoistaNykyään on vaikea erottua kaameasta tekstuaaliviidakosta. Entäpä tekijänoikeudet sitten?
No, uniikki tyyli on eräs keino. Kultti? Miksei, jos se auttaa markkinoinnissa.
Merkittävä asia on Jukka Kemppisen taito toimia "keskitse käyden" eli liiaksi sitoutumatta mihinkään yhteen asiaan ja tahoon. Se on harvinaista. Samalla hän ylittää rajoja mm. kirjallisuudessa ja koettelee, miten voi suhtautua eri asioihin (mm. puolueet, uskonto, tieteen suuntaukset) ja mitä mistäkin tavasta ja asenteesta seuraa. Sekin on hänen tapansa olla dialogissa ihmisten ja tahojen kanssa.
VastaaPoistaMonessa suhteessa näiden katkelmien tärkein ja ajankohtaisin anti taitaa olla ytimekäs kannanotto Yhdysvalloista, Neuvostoliitosta (lue: Venäjästä) ja katolisesta kirkosta. Tämä on kiinnostavaa myös kirjailijakuvan kannalta.
VastaaPoistaLienen hankkinut kirjan melko uutena: päätellen siitä, että sen vieressä hyllyssä on Erkki Toivasen Kahden puolen Kanaalin. Jälkimmäisestä en muista juuri mitään.
VastaaPoistaSiteeraan lisää:
"Kirjallisuuden ja taiteen maailmassa ääni kaikuu menneisyydestä. Jos me tyydymme lehtiin, jotka ovat vain hyvä, ja jokapäiväiseen leipään, ei meidän paha tule. Mutta kun on kirjallisuutta sellaista ettei se päästä puristuksestaan koskaan. Ja sen tuntee heti."
Miten elämä ajassa, aika elämässä muuttuu ja pysyy siten varmimmin ennallaan. Taitokset, käänteet , laskokset. Miten toistuvat katkokset, miten ne juuri takaavat pysyvyyden. Jatkumo muutoksen varmin takuumies.
VastaaPoistaMyytti varmistaa muistin, silminnäkijyys takaa erehdyksen, täydellisimmän väärinymmärtämisen.
Jokseenkin unohdettu stetsonmies, vetää olennaisen stetsonista, oman aikamme suurin valtiofilosofi. Katsokaat miten se toimii; toiminnallaan todistaa, vastaväitteet murskaava hegemoniamuutos, arabialaisittain kirjoitetun historian suurin lajiaan todistajanaan: voima jatkuu, kasvaa, muuttaa vain paikkaa, logistiikkaa! Harppaa veden ja vuorten yli itään.
Kemppisen tekstin nerollista mahtia, miten se hehkuukaan, kun kesäyön yöttömässä yössä, valottomassa valossa luen. Paikan ja ajan piirteet parhaiten ilmaisevat itsensä. Mikä nautinto nähdä, ymmärtää, kokea kun yölintu äänettömästi ottaa ja lentää.
Kiitos näistä katkelmista, jota valaisevat tätä vuotta. Kirjan aikamatka osoittaa merkillisiä asioita ajasta ja historiasta. Esimerkiksi maininta katolisesta kirkosta lävistää ja avaa nykyisen puoluepolitiikan ja lainsäädännön mätäpaiseita. Puolueet osoittavat presidentin johdolla jalouttaan ja paremmuuttaan tempauksilla homoseksuaalien puolesta. Mutta mikään ja kukaan niistä ja heistä ei ole ottanut muuttaakseen lainsäädäntöä: valta pois homojen ihmisoikeuksien riistäjältä, kirkolta, ja muilta valtioilta valtiossa silloin kun ongelma (ketä vihitään avioon jne) kuuluu yhteiskunnan ratkaistavaksi. Näyttäisi että 80-vuotiaan kirjailijan kuuluu hoitaa nämäkin asiat kuntoon, kun päättäjillä ja "säätäjillä" (sanan kaikissa merkityksissä) ei ole mielenkiintoa aikä oikeudentuntoa siihen. Sama koskee monia muita asioita, joita arvoisa professori ajaa.
VastaaPoistaValtio ei aseta rajoituksia avioliittoon vihittävien sukupuolelle.
PoistaEhkä kirkko pitäisi kieltää asettamalla sille kirkonkirous ja viimeinen tuomio.
PoistaLaaja lukeneisuus ja työelämäntuntemus monilta aloilta, hyvä ymmärrys, muisti, ajattelu ja kielentaju sekä runoilijan otekin, pientä purevuutta unohtamatta - silloin voi tulla tällaistakin tekstiä, varsinkin kun se on kirjoitettu ihmisen elämän vahvimpana ajankohtana. Voi käydä dialogia vaikka itsensä kanssa. Ja tietysti lukijan.
VastaaPoistaMeillä oli tänään lukupiirissä Topeliuksen "Maamme kirja, Lukukirja Suomen alimmille oppilaitoksille", ja täytyi ihailla monipuolisen sisällön lisäksi kirjailijan selkeää ja sujuvaa kieltä. Tiivis lukupaketti nuorille oman maan maantiedettä, historiaa, oman kansan- ja sukukansojen kuvausta, kirjallisuutta, satuja ynnä muuta. Ihan innoissani minäkin sitä luin.
Varsinkin, kun oli juuri ollut seniorien retki Uuteenkaupunkiin ja Pyhämaan uhrikirkkoon. Vuoden 1721 rauha tuli matkalla tietysti puheeksi, ja Ison vihan kauheita tapahtumia oli hyvä kerrata palattua Topeliuksen kirjasta. Ilmajoella esitetään tänä kesänä Iso viha - oopperaa, jonka libreton on kirjoittanut Anneli Kanto. Mitenkähän murhat ja musiikki sointuvat yhteen? Uljas Pulkkis sen on ratkaissut.