Sivun näyttöjä yhteensä

16,238,177

23. toukokuuta 2025

Uusi menneisyys


 


Sanojen takana ei ole mitään. 

Olen lukenut näin, ihan kirjasta.

En ole tuota mieltä. Laitan ajatuksen näkyviin arvostelemista varten. Oma arvosteluni on siis tältä osin kielteinen.

Menemättä viisaustieteeseen huomautan silti, etten kannata I. Kantia tältä osin. Kun kohotan leukaani ja ihailen pellon ja metsän vihreän värin lukemattomia sävyjä, en oman ajattelutapani mukaan näe “todellisuutta”, vaan näen kuvan.

Käytännön elämässäni tuota eroa ei ole paljon. Tosin kohta puran kamerastani kuvat; kuten ennenkin, kuvaan etenkin lehtiä. Suosikkini on vaahtera. Kenen ei olisi? Kuin kurottuvia, pieniä käsiä. 

Jos opettaisin lapsia, sanoisin että kissa näkee toisin. Vähän isommille saattaisin sanoa, että lintu sekä näkee että reagoi eri tavoin kuin me. Sinä näet lautasella nakkimakkaran, lintu herkullisen hyönteisen, joka on kömpimässä sen makkaran yli.

Ja lusikallisessa multaa on linunradalinen elollisia olentoja eli silmälle liian pieniä, karkeille aisteillemme ylivoimaisen sukkelia olioita, jotka ovat määritelmämme mukaan elollisia. Ne pystyvät liikkumaan esimerkiksi aineenvaihduntansa ajamina, ja lisäntyään. Ne osaavat kuolla eli kierrättää molekyylejään.

Sivuutamme tässä sen, että “elämä” ja samoin “aine” ovat perimmältään hyvin epäselviä käsitteitä. Suorastaan mielivaltainen on “sana”. Ehkä linnut, kalat ja puut eivät osaa puhua eli muodostaa sanoja. Niiden käyttäytymisestä käy silti ilmi, että niillä on hyvin monia ja erittäin hienoja keinoja ilmoittaa: vaarallinen XXX lähestyy, tai “syötävää”.

Kun tutkin lähes päätoimisesti keskiajan oikeushistoriaa, en enää uskonut iskulauseeseen (miten se todella tapahtui - Mommsen), saati jupinaan, jonka mukaan historiasta voi ottaa opikseen.

“Uutuus” keksittiin noin vuonna 1079. Tämä “novitas” alkoi näkyä siinäkin, että sekä paavi että keisari antoivat uusia lakeja, joita kaikkie tuli alamaisesi oudattaa. Siihen asti oli julkaistu erilaisia muunnelmia muka roomalaisesta oikeudesta. Vakaumus oli sitkeä. Vanha on hyvää, uusi on pahaksi.  Tarvittaessa Fredrik II sanoi Saladdinille sujuvalla latinan kielellä “It’s a deal”, ja niillä mentiin.

Piti katsoa, miksi sellainenkin 1800-luvun alun ranskalainen kirjailija kuin Stendhal (salanimi, oikeastaan Marie-Henry Beyle) roikkuu listoilla. 

Olin unohtanut. Hän oli modernimpi kuin tuskin kukaan nyt kirjoittavista. “Punaista ja mustaa” on samaa käsittämätöntä tasoa kuin  Tšehov. Mielenliikkeiden ja maiseman mutkikas yhteys, tulevaisuus menneisyyden määrääjänä, kokemus - kaikki on mukana. Stendhal muuten osallistui Napoleonin sotiin nuorena upseerina.

Romaanikirjallisuus sai hiukan huonon maineen, kun Tolstoin “Sotaa ja rauhaa” alettiin sanoa maailman parhaaksi romaaniksi, vaikka kirjoittaja ei osannut organisoida tekstiään, ja Dostojevskista tehtiin suuruus, vaikka hän oli eräin kohdin teksteissään sekopäinen saarnamies.

Myöhemmin ranskalaiset Proust ja Camus löysivät asioihin, joissa tiede tylsyttää hampaansa, ja omana aikanamme esimerkiksi pari japanilaista ja etelä-amerikkalaiset Borges ja Marquez näkivät totuuden tuolle puolelle. 

Tässä kohdin tulee mieleeni vain Ezra Poundin muotoilu: kirjallisuus on uutinen, joka pysyy uutisena.

Näen sen taas kohta, koska tapani on katsoa “lineaariuutisia” televisiosta. Itse sanoin niitä ennen iltauutisiksi.



96 kommenttia:

  1. Minusta sanojen takana on niiden mahdollinen käyttökelpoisuus. Vilkaisin juuri Wikipediasta artikkelia kolminaisuusopista, josta en ymmärrä yhtään mitään.
    Isä ei ole poika eikä poika isä; isä ei ole pyhä henki eikä poikakaan; isä on jumala kuten poikakin, ja niin on pyhä henkikin. Näilläkin sanoilla ohjaillaan kaikenlaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En taaskaan tajua. Mitä tekemistä Kemppisen tekstillä on kolminaisuusopin kanssa?

      Poista
    2. Vesi = lunta, jäätä, vettä, höyryä....

      Kolminaisuusoppi on tietenkin mysteerisempi mutta ei kosmoksessa ainoa laatuaan jossa sama aine esiintyy useissa muodoissa.

      Poista
    3. Ei kuitenkaan äitinä ja tyttärenä...

      Poista
    4. Eihän tässä ole mistään veden kolmoispisteestä vaan kyse? Ajattelin vain varmistaa että ei.

      Luultavasti voi olla kyse kolmiyhteydestä kuluttaja, tietoyhteiskunta ja markkinavoimat.

      Poista
  2. Kunhan tietää mitä sanan sisällä, edessä ja vieressä on eli mitä on olemassa ja mikä on sen merkitys. Jos katsoo taa, muuttuu suolapatsaaksi ja tulee korkea verenpaine.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Manitou pudottaa kuuman kiven papoosen päähän jos pikkuimmeinen korvantakuset märkinä käy nokkavaksi harmailla hiuksilla varustellulle yleishenkilölle, joka käyttää hansikkaita, mustat, nahkaiset.

      Mittausepätarkkuus huomioiden kivi voi olla erittäin kookas joten kyllä taakseen on myös hyvä vilkaista. Lose the sight - lose the fight.

      Poista
    2. Professori, hovioikeudenneuvos, asianajaja.

      Poista
    3. .. ja ajelee höyryjyrää.

      Poista
  3. Mielenkiintoisia havaintoja. Olemme kapeakatseisia, vaikka aivomme sallisivat laajemman perspektiivin.

    VastaaPoista
  4. Kemppisen uniikkia kynänjälkeä. Jokin saa aikaan mielleyhtymän joka on kuten tuo resepti Kuolleissa sieluissa: "Pane kaikki pataan vaan - aina siihen joku maku tulee." sanoi tuo vikkelä uusliberaali kauppalopo sotilaspalvelijalleen joka listasi saatavilla olevia elintarvikkeita.

    Keväisen hersyvää kevythulluutta ja pientä ostoskeluhupia väheksymättä olkaa hyvät ja tarjoilkaa lähiluonnolle - etenkin lähilinnuille - pesäntekotarpeita.

    Vielä kun Kauppatorin pyhitetttyyn asemakaavaan saataisiin sisällytetyksi aviaario merilinnuille niin enempää en toivoisi, ainakaan tänään. Aamupäivällä. Luulisin. Ensi torstaina, viimeistään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alussa oli kirja.
      Katsottuani ruudullisen amerikan moraalia ja historiaa, Forrest Gumpin, tuli mieleeni että kai tällä jokin käsiskin oli. Se oli menestyskirja johon kustantajakaan ei ensin oikein uskonut. Se elokuvaksi muututtuaan ryhtyi esikuvaksi demokraattiselle moraalille.
      Kaikki kirjan rabelaismaiset hillittömyydet karsittiin yleisen soveliaisuuden nimeen pois. Kirjan Gump on lähes parisataakiloinen riski toope jolla on toki luonnottomia taitoja kuten juokseminen ja ping pong, myös hirmuinen elin ja seksielämä.

      Tämä Gump sitten laitetaan armeijaan ja siellä kerran keittiöön, juttuna tehdä ruoka komppanialle. Keksii astiaksi painekattilan nurkasta ja mättää siihen kaiken syötävän minkä näkee, ja lämpöä perään. Lopuksi aika kunnollakin. Solttulauman alkaessa nälissään hakata lautasiaan koko komeus kajahtaa ja sinkoaa komentajan seinän läpi.

      Edetessään kirjan Gumpista katoaa viehättävä maalaismaisuus ja etelän murre, ja moraalikin alkaa heiluttamaan velttoa häntäänsä. Kirja sai monta jatko-osaa joista en ole oikein kiinnostunut.

      Poista
    2. "Alussa oli sana", mutta unohdetaan se ja näin Samulikin voitanee jo polkaista Kuolismaantiensä viereiseen suo-ojaan elonsa aikana tärkeine sanoineen?

      "Niin se käy" kuten on näilläkin palstoilla tuhanteen kertaan tätäkin lainalausetta ryöstöviljelty.

      Laulaja Laura Voutilaisen mukaan se käy "näin".

      (Mikä "se"?)

      Siirtykäämme suosiolla upouusien älykonesanojen aikaan kun joutuu jo armas aikakin.

      Poista
    3. Hollywoodilla on "midaksen kosketus" kaikkeen a la J.Leskinen

      Poista
    4. Taidat olla loman tarpeessa, oikein kunnollisen ja pidemmän puoleisen. Retriittikin on aika okei.
      Sitten sitä toivutaan ja uusi startti vaan.
      Juice sanoi että on syytä muistaa ettei Hankenille mene ekonomeja, niitä valmistuu sieltä.
      Kaikki vertailut ovat omin neuvoin tehtävät.

      Poista
    5. Kun Hollywood tekee kaikesta samanlaista ennalta arvattavaa paskaa, niin se on katselijan vika?

      Poista
    6. Ei-ei, se on Putinin vika.

      Elvis has left the building, and that's because Michael Jackson hasn't.

      Poista
    7. Suomalaiset ovat pakkoenglannin vankeja

      Poista
    8. Tulihan se sieltä, lopulta

      Poista
  5. Sopiiko väliin vähäinen arkiasia:

    "(miten se todella tapahtui - Mommsen)" - Eikö kuitenkin Ranke?

    VastaaPoista
  6. Wikipedian englanninkielinen Saladin-sivu: "He spoke Kurdish and Arabic and knew Turkish and Persian." Latinasta ei puhuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perhana, tuo kielikuiluhan saattaisi selittää ristiretken tai pari. Ymmärtämisvaikeutta ehkä lisäsi, että Fredrik syntyi seuraavana vuonna Saladinin kuoleman jälkeen.

      Poista
  7. Kukin havahtuva tulee itse omaksi isäkseen ja pojakseen. Näin Sigmund Freud, C.G. Jung, Erich Fromm ja Viktor Frankl. Kukin on arkkityyppi. Elävälle sana on elävä chaim ja satu tosi, maisema ulkona ja sisällä sama. Mitä Jumala taas on, sehän on päivänselvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tehtiin selväpäisestä kysymyksestä päivänselvää jälkeä...

      Poista
    2. Tehtiin, totisesti tehtiin. Sillä ken uskoo, hän näkee.

      Poista
  8. Kiitos. Varsinkin kirjailijaluonnehdinnat osuvat omiini. Punaista ja mustaa jäi myrskyämään ajatuksiini pitkiksi ajoiksi, enkä ole sitä vuosikymmenienkään jälkeen unohtanut, Dostojevskin Karamazovin veljekset keskeytin yhden huru-ukon paasauksen ja monen sadan sivun jälkeen perin pohjin väsähtäneenä.

    VastaaPoista
  9. Sanassa ja sanojassa on voima ja uuden synty. Sanalla kaikki on aikaansaatu. Suomessa se ennen hyvin tiedettiin. On hyvä pohtia, mitä sana on. Aika paljon sama pätee kuvaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin ei kukaan ole vielä sanonut tätä hienoa blogia: huru-ukon paasaus.

      Poista
    2. Kenenkäs kateus on ylittävinään omani määrän?
      Minä olin jo ennen tämän plogin saapuville tulemista kateellinen Kemppisen taidosta kirjoittaa ja olen vahvistunut kateudessani jo vuodesta 2008.

      Poista
    3. Kateus on köyhyyttä kamalampaa

      Poista
  10. Suomen henkinen ja muu kansanperinne ja Suomen paras kirjallisuus on uutinen, joka pysyy uutisena, jota kymmenisen ihmistä nykyisin lukee.

    VastaaPoista
  11. Jolla on korvaa tylsälle nihilisti-Camukselle, ei välttämättä ole korvaa sanalle laajemmin. Iäkäs entinen duunari ja paikkakuntansa kunnanvaltuuston pitkäaikainen puheenjohtaja sanoi yhtä ja toista mieleenjäävää. Myös sen, että heidän omakotitonttinsa alalaidassa ja puron takana olevat puut puhuvat hänelle. Hän kertoi sen ihan vakavissaan ja samaan sävyyn kuin tarinoi mitä tahansa muutakin.

    Puu puheli, kukka kuuli

    VastaaPoista
  12. Luettu hyvä kirja vaikuttaa menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Toisaalta lukija vaikuttaa kirjaan niin, että se on joko hänelle tai yleensä nyt ihan toinen kuin vuosikymmeniä sitten. Lieneekö hänen tahtonsa vapaa, tai tajuamisensa?

    VastaaPoista
  13. Muistan elävästi ajan, jolloin sanojen takaa tuppasi tulemaan Derrida. Se oli ehkä sama asia kuin se, ettei siellä mitään ole. Ei nimittäin ollut takaisuuttakaan, ei pintaa, ei syvyyttä, viitteitä vain viitteiden viitteistä, ranskalaista leikkiä ja muuta niin olematonta, että peruskurssilla alkoi vähän pökerryttää.

    Yritin eilisiltana löytää muuatta runoa, jossa käännetään kiviä. En löytänyt. Mutta ensi kertaa ymmärsin, että sitä kääntämistä ei ehkä tehdäkään lapiolla eikä rautakangella. Siinä on kyse kielestä. Miten kääntää kieleksi kivi (joka on toki jo kieltä, kun siitä puhuu)?

    Hiljattain seurasin erästä kuolemaa. Kuoleva oli kielellinen ja lempeä lähtijä. Hän totesi olevansa onnellinen, koska on saanut olla rakkauden kohteena. Vainajan tuntien arvaan, että sellainen onni hänellä tosiaan oli ollut. Jäin kuitenkin hämmästelemään hänen valitsemaansa ilmausta. Olla kohteena? Niin kuin rakkaus olisi jossain ihmisistä riippumatta ja pyyhkisi pimeydessä ylitse niin, että johonkuhun valokeila osuu ja toiseen ei. Sattumanvaraisesti.

    VastaaPoista
  14. "Sanojen takana on toisia sanoja." [Maameren Nimeäjämestari] Minun puolestani hra Kant saa kyllä poistua kategoristen imperatiiviensä kanssa sinne perisaksalaisen eetoksen jumalhämärään.

    VastaaPoista
  15. "Sanojen takana ei ole mitään"...

    Hell

    Sometimes we say—
    It’s colde’r’n Hell;
    Sometimes we say—
    It’s hotter’n Hell,
    And when it rains,
    ’Tis Hell we cry;
    It’s also Hell
    When it is dry.
    Married life’s Hell—
    So they say;
    You get home late—
    There’s Hell to pay;
    I suppose it is Hell
    If babe cries all night,
    And doctor bills—
    They’re Hell all right.
    But still there’s “Hell, yes”; “Hell, no,”
    And “Oh, Hell,” too;
    “The Hell you don’t”
    And “The Hell you do.”
    Now, how in the Hell
    Can anyone tell,
    What in the Hell
    We mean by Hell.
    —By Numatic, Akron, O.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hell in a handbag.

      Poista
    2. Suomalaist ovat pakkoenglannin vankeja.

      Poista
    3. No juu ja ei. Hollywood ei ole mikään puulaakso. Norjalaiset ovat kirjakielen vankeja, kylläkin. Meillä näitä suomenkieliä kehitellään ahkerasti. Nuoret osaajatyyppiset olentohahmot henkilöinä reippaasti niitä koodailevat ja työvoimaviranomaisille on totinen ja dylki baikk' kun pitää ottaa selvää onko NASAlle koodia hakannut nuornero oikeutettu työmarkkinatukeen ja jos on niin kuinka suuri onkaan työssäkäyntialue jolla sijaitseva työpaikka tulee ottaa vastaan kun sellainen osoitetaan.

      Poista
    4. Ootsä funtsinu että miks snagarilla on sellasia irtotaskuja mihin ne dusaa ne mätöt ja miksei oo sellasia missä olis snadit maustelisäbägit valmiina? Kiinteesti siinä isommassa bägissä. Tai sit sellasia ruokalappuja mis on valmiiks kaikki mikä turskahtaa kauluksest ineen ku yrittää snadissa fyllassa ja älykköluuri toises handus väsää ja dusaa sitä vasopoisonii verenkiertoon mut kuivattuna nii et se ei sotke magaa napaan asti.

      Poista
    5. Norjalaiset eivät ole kirjakielen vankeja, vaikka heillä tanskaan pohjautuva bokmål onkin, mutta on myös rannikon murteisiin perustuva nynorsk toisena virallisena kielenä. Lapsiraukat joutuvat kirjoittamaan ylioppilasaineen molemmilla! Kysyin kerran eräältä alakoulunopettajalta, kummalla kielellä hän opettaa ja sanoi käyttävänsä "omaa kieltään", siis niin kuin vöyriläinen opettaja puhuisi koulussa vöyrin murretta tai karjaalainen kariskaa...

      Poista
    6. Hyötymurre on, pakkokieli off.

      Poista
    7. Kovin yksilöllistä tuo Norjan touhu. Norjalaisen tuomioistuimen äänestyspäätöksessä kukin tuomari saa kirjoittaa oman tekstinsä omalla kielellään. Parlamentissa mietintöjä ja lakeja tehdään kummalla kielellä kulloinkin halutaan. Jopa postimerkeissä maan nimi on välillä toisella, välillä toisella kielellä.

      Kielet ovat varsin kaukana toisistaan. Meille suomalaisille enemmistökieli bokmål on ruotsin pohjalta selvästi helpompaa. Ja oslolaiset yleensä vieroksuvat vähemmistökieli nynorskia, joka on heillekin pakkoaine kouluissa.

      Poista
    8. Maannimien Norge ja Noreg välillä on ilmiasuja suurempi historiallinen merkitysero. Norge on pohjoinen valtakunta (nykyruotsiksi norr-rike), Noreg pohjoisen tie (nykyruotsiksi norr-väg).

      Poista
    9. "Hyötymurre on, pakkokieli off." Tässä on väärinkäsitys. Vähemmistön nynorsk on sekä (länsi-)murrepohjainen että pakollinen. Joillekuille kysymys on yhä identiteetistä.

      Poista
    10. OK.
      Identiteetti on, kommunikaatio off.

      Poista
  16. ”Sana” on nimikyltti jollekin olemassa olevalle tai kuvitellulle.

    Sana itsessään ei siis ole mitään.

    Ymmärtäähän sen jo siitäkin, miten helvetin monta ”sanaa” kuvaa vaikkapa sitä, jonka me suomalaiset tunnemme nimellä ”kivi”.

    Asioiden mystisointi on kivaa, mutta se on usein pelkkää pintavaahtoa, ja oikeasti mystiset asiat unohtuvat. Kuten vaikkapa olemassaolo, esimerkiksi kiven.

    VastaaPoista
  17. Kerran partiolaisina kun telttailimme, ja olin jäänyt yksin teltalle, niin sinne sisälle kömpi iso ukko. Vähänkös säikähdin mutta turhaan, mies oli hyvin ystävällinen ja halusi vain kertoa siitä miten häntä vainotaan, miten hänestä yhtä mittaa puhutaan radiossa ja televisiossa ja lehdet kirjoittelevat hänestä... Kun ihmettelin sitä hän kaivoi esiin nipun lehtileikkeitä; niissä kaikissa oli alleviivattu ”välinen” sana, esim. lauseessa "tähtien välinen etäisyys toisistaan..." En tullut tästä hullua hurskaammaksi mutta sitten hän näytti henkilökorttinsa: Antti Välinen. (Tai etunimestä en ole varma muistanko sen oikein, mutta sukunimi jäi kyllä mieleen!) Hän tuijotti minua kysyvänä, vastausta vaativana, ja koska hän oli minua paljon isokokoisempi, olin samaa mieltä että "tosiaan, näyttää siltä että sinua vainotaan"! Mies keräsi tyytyväisenä paperinsa ja häipyi yhtä yllättäen kuin oli ilmestynyt.

    Sanat ovat sanoja, ’välinen’ siinä kuin mikä tahansa, totta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä kun tapasin Lapin viisaimman koiran. Olimme Jäämerenretkellä pakulla, yövyimme jossain Pelkosenneimen korkeudella maantien levikkeellä. Juuri kun oli uni tulla alkoi lähistöllä joku koira haukkua, sitkeä kuin piru. Lopulta päätin mennä ajamaan rakin tiehensä, sen uikkaava kieku riipi hermoa. Mutta siellä olikin parinsadan metrin päässä joku sälli istumassa tiekaiteella ja äänteli. Menin tykö että mikä hätänä. Sälli jutteli niitä näitä, ja kertoi sitten miten tällaisina seisovina öinä voi nähdä miten lapinjärven alla on toinen järvi, josta saksalainen oli päässyt perille ja tullut hulluksi, sodan aikana. Alinen järvi oli kirkas ja syvä, siihen kun kurkkasi jäi näyn vangiksi. En juuri nukkunut sinä yönä, koiramies oli seinähullu mutta viisaampi kuin moni.

      Poista
    2. Huuska, kyseessä on Narkissos: omaan (harha)kuvaansa kuolettavasti rakastunut - kauneuttaan, ansioitaan, kuuluisuuttaan, sukuaan, sanojaan, tekojaan ja ainutlaatuisuuttaan palvova ja kaikkeen muuhun kykenemätön. - Ilmaisusi on päivittynyt: olet omaksunut nykymodernin kurkata-teonsanan, joskaan kurkkaaminen ei ole varsinaisesti teko.

      Poista
    3. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä että kuten D. Trump ei ole varsinainen teko, eikä tuo kenties narsistinen järvikään ole oikea järvi eikä edes tekojärvi vaan outo ilmiö joka vie unet. Voi olla että olen päivitysunien tarpeessa.

      Poista
  18. "Ne osaavat kuolla eli kierrättää molekyylejään," olipa hätkähdyttävästi sanottu pienen pienistä olioista lusikallisessa multaa, toimivat siis kuten muutkin elolliset luonnon ihmeellisessä järjestelmässä. Nyt on kerrottu, että mullassa saattaa majailla myös pahanilkisiä legionella-bakteereita, jotka voivat aiheuttaa keuhkokuumetta kevään puutarhatöissä multaa pöllyttäville, ainakin vanhemmille. Onneksi viimeinkin satoi!

    Iida Turpeisen "Elolliset" on yksi kiinnostavimpia viime vuosien uutuuksia, faktaa ja fiktiota luonnon tilasta ja luonnontutkijoista kolmella vuosisadalla. Merilehmät olivat jättikokoisia, mutta niin vain hävisivät nopeasti sukupuuttoon. Ihminen hävitti. Pienet selviävätkin paremmin, suojassa mullan sisällä. Lopussa on ehkä vain bakteereja.

    Sanojen takana on aina jotain, niin puheessa kuin kirjoituksessakin, ajatuksia, havaintoja, asiaa, tunteita, mitä milloinkin.

    Menneisyyttä ja tulevaisuutta enemmän kiinnostaa tällä hetkellä juuri tämä hetki ja miten sen osaisi elää parhaiten. Itseään voi nyt ilahduttaa katselemalla puita, hopeapaju kuin vaaleanvihreä ilmava morsiushuntu, riippakoivu, no kuin kevätmorsian, poppeli jurompi ja hitaampi, mänty siinä välissä karskin vihreänä - kuin sotilaspuvussa? Lapsenlapsen perhettä päätin ilahduttaa "perheomenapuulla", jossa olisi kolme lajiketta, yksi kullekin lapselle. Ihana nimikin puulla, totesi perheen äiti, lapsensa alle kolmekymppisenä hankkinut. Näitä tulevaisuuden toivoja kannattaa suosia, tukea, niin harvinaisiksi ovat käyneet.

    VastaaPoista
  19. Suurinta mystiikkaa on se, kun tosi muuttuu valheeksi (roska)lehdissä, mediassa, politiikassa jne. Ja se, mikä valtava voima tällä valhepuheella on ihmiseen, kansaan, päättäjiin, kulttuuriin, yhteiskuntaan, ihan kaikkeen. Onneksi muutama puhuu aina totta: puu ja kivi.

    VastaaPoista
  20. 3 puhuu aina totta: kivi, puu ja minä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1 puhuu, 1 humisee, 1 vaikenee: suu, puu, kuu.

      Poista
  21. Sanojen edessä on jotain.

    VastaaPoista
  22. Toinen runoilija sanoo, ettei ole nähnyt hulluja puita, toinen nähneensä niitä useita. Toiseen ei voi luottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta sieluja on kaikkialla, ja jos kaadat puun, teet hengen kodittomaksi tai se muttaa taloosi ja tuo sinne suuren surun. Humina täyttää pääsi. Näin sanoo runoilija Kilpi, joka elättää itsensä sanoilla.

      Poista
    2. No ainakin ujonvaajalla on varmana sielu. Sellainen kun ookeimn osuu ja jympsähtää ja töpselit sinkoo seinistä ja klasit halkee niin kyllä siinä pään huminakin täyttää, ja otsonin käry kum muut belottimet prutajaa ja liuruaa sauuua.

      Poista
  23. Vaikka olisi lukenut Sartren ja Camus'n proosaa puolet elämästään ja heidän "filosofiaansa" neljäsosan, on oppinut siitä vain inhon heitä kohtaan. Stendhal-innostus loppui vielä lyhyempään. Kukaan ei syö kalakeittoa aamulla, lounaalla, päivällisellä ja illalla. Satavuotias Suomi-poika neuvoi arvostamaan oman maan kulttuuria ja huolehtimaan sen säilymisestä, ei myymään maataan.

    VastaaPoista
  24. Vanha on hyvää ja klassikot pysykööt kunniassaan, Dostojevski ja Tolstoikin määrätyin osin. Sodasta ja rauhasta luin pitkät sotakuvaukset liukuen enkä katsonut siinä menettäneeni mitään, Stendhalin nuoren miehen kasvua seurasin aikoinaan antaumuksella. Se Parman luostarikin tuli luettua jatkoksi. Kirjallisuus on vieläkin uutinen, ainakin ajoittain. Hyvä kirjailija pystyy sanoittamaan aikaansa.

    VastaaPoista
  25. "lintu sekä näkee että reagoi eri tavoin kuin me"
    Linnut ovat älykkäitä, mutta niiden aivot ovat kehittyneet eri tavalla kuin nisäkkäiden, ja erojen vaikutusta tutkitaan. On huomattu, että varislinnuilla on erinomainen muisti, ne pystyvät muistamaan tuhatkunta eri ruokakätköä, ihmiseltä se ei onnistuisi.
    "Fredrik II sanoi Saladdinille sujuvalla latinan kielellä"
    Kiinan ensimmäinen kansainvälinen sopimus (rajasta Venäjän kanssa) neuvoteltiin latinaksi. Kiinan hovissa oleskelevat jesuiitat ja Venäjän palveluksessa oleva puolalainen tulkkasivat toisilleen, mitä mantsuylimykset ja venäläinen ruhtinas sanoivat. Sopimus käännettiin matsuksi ja venäjäksi. Kiinaksi ei käännetty, se ei kuulunut alamaisille, joille olisi ollut outo ajatus, että kaikki Taivaan alla ei kuuluisikaan oikeutta myöten keisarille, ja että barbaarien kanssa voi olla sopimuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiina on solminut kaikenlaisia kansainvälisiä sopimuksia "barbaarien" kanssa jo ennen ajanlaskun alkua ennen kuin mitään Venäjää oli olemassakaan.

      Poista
    2. Saladin oli kurdisyntyinen Egyptin hallitsija.

      Poista
  26. Alla oleva lainaus herätti minussa aikoinaan (v. 2017) uuden vaihteen, joka on osasyypää häiriköintiini. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että se kestää useammankin lukemisen. Se on kommentti fyysikoiden julistamaan todellisuuden todelliseen olemukseen.

    "Emergenssistä ja reduktiosta – loppumietteitä (S. Albert Kivinen)

    Kari Enqvist on käynnistänyt vilkkaan keskustelun emergenssistä ja reduktiosta. W. K. Clifford puhui "siitä pienestä äänestä, joka kuiskaa 'Höpö' (Bosh)". Toisinaan se pieni ääni kuiskaa minulle: "Mitä siitä keskustelusta ymmärtää, kun yhtään kaavaa ei ole esitetty?"
    Oli kaavain tarpeellisuuden laita miten hyvänsä, seuraavaa näkökohtaa kannattanee miettiä: miksi pitää 'varsinaisena todellisuutena' olevaisen alinta tasoa, oli se nyt kvanttikenttä tai skolastikkojen materia prima tai Anaksimandroksen Apeiron? Jos haluamme selvittää, mitä resursseja universumilla on, meidän on kiinnitettävä huomiota korkeimpiin tasoihin. Mikä on korkein taso, josta meillä on tietoa? Korkeakulttuurit kai (noosfääri, kuten Teilhard de Chardin sanoi). Liikkumatonta Liikuttajaakin voidaan ajatella (Ens Realissimum, Actus Purus, kuten skolastikot sanoivat).

    Kautta Pyhän Tetraktyksen, tässähän tulee outoja vuodekumppaneita: Hegel.
    Sanoja 'todellisuus' ja 'olemassaolo' käytetään monella tavalla. McTaggartin mukaan todellisuudessa ei ole asteita: ei voi sanoa, että jokin olisi todellisempaa kuin jokin muu. Jälkikuvat, aidanseipäiden välit, kvanttikentät ovat kaikki yhtä todellisia. Mutta voidaan tietysti käyttää myös jotakin komparatiivista termiä, esimerkiksi 'aktuaalinen', jota käytetään niin, että voi sanoa, että jokin on enemmän tai vähemmän aktuaalista kuin jokin muu. Tätä sietää mietiskellä."

    Kirjoittaja oli teoreettisen filosofian dosentti emeritus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellisuuskuplan puhkeamisesta kuuluvaa ääntä kuvaa kivasti 'puit'.

      Poista
    2. Voidaan sanoa, että jokin on todellisempaa (Bach, Beeth) kuin muu (jumppa, hömppä, viihde), koska se pitää paikkansa.

      Poista
  27. Aikuisia on adoptoitu haitallisesti puolueisiin, uskonsuuntiin, urheiluseuroihin ja ties minne. He tarvitsevat näitä hyviä keskustelupiirejä ja kommenttimahdollisuuksia vapautuakseen. Lisäksi on hyvä, että ennen pitkää tulee Kemppinen-kulttuuritapahtumia ja yhteisjulkaisuja, kuten blogitonttu on kertonut. On vain myönteistä nähdä Toipila ja muut in corpore sano verkkokeskustelussa ja YouTubessa, jolloin hän erottuu tapetista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tontut ovat vastapaino puolueille, uskonnoille, medialle, urheilulle ja ilkeydelle. He ovat tärkein taustatekijä suomalaisen koti-, sauna- ja muun kulttuurin nousulle. Kuunnelkaamme heitä tässäkin asiassa. He ovat kemppiskulttuurin tulevaisuus ja edelläkävijöitä sen tienraivaajina.

      Poista
    2. On hyvä kysyä luonnonhengiltäkin. Hienovireisimmät näkemäni ovat Norjan Lapin tontut, viisaat ja auttavaiset. Kauniit! Mutta sellaisiin ulottuu muuallakin. Aina kannattaa laskea toiminnan perusta kunnolla niin on, mille rakentaa. Oikeasti tai leikisti voi oikeitten kulttuuritapahtumien lisäksi tehdä myös kirjakaupan ja ravintolan, jossa on aina jälkiruokana jotakin lakasta ja ruokalajit luonnon mukaiset. Se voidaan tehdä Saamen erämaahan tai sellaisen yliopistokaupungin tai taiteilija- ja muusikkoyhteisön keskelle, jossa on hyvää väkeä (ihmisiä ja voimaa). Siellä on helppo kaavailla ja toteuttaa tilaisuuksia ja toimintaa. Parasta on tehdä ja toteuttaa hyvää. Se onkin tavallaan valmiina esille otettavaksi ja toteutettavaksi. Niin kuin kirja joka odottaa vain kirjoittamista.

      Poista
    3. Eihän? No jo vain se passaa. Tuleeko pelimanneja kans? Saako tulla arkivaatteissa vai tartteeko olla helahoito ja kuinkas sitten jos liika villiksi yltyy, onko tarvis talkoovakuutukselle ja mihnä tämä sitten olis? Lentokentällä?

      Poista
    4. Kai tontuillakin tunteet on. Ihan jokaiseen kulttuuritapahtumaan ei tontuista ole, koska ne eivät pidä väkivallasta. Henkisyys vaatii rauhaa. Pieni metsä on oiva alusta. Osallistujia taidetapahtumissa saa olla ja pitää olla, sillä markkinahumu on tontun ruokaa.

      Poista
    5. Mitä tää on, oikeasti? Joku uudempi satualgoritmi? Ihmisen tekemäksi hiton outo. Saakkohan sää tarpeeks vitamiineja, ravintoaineita ja liikuntaa?

      Käviskö non-stop kurssimuotoinenf risusavotta, eväät ovat näkkileipä märkänä/paahtoleipä kuivana ja kylmänä, sikanauta/halpa makkara ja valinnainen janojuoma joka saa sisältää mitä ikinä mieli tekee, vaikka sammakonkutua.

      Tarjoushintaan satunnaisella arvonnan mukaan päätetyllä paikkakunnalla
      269,90€/hlö/päivä.

      Lääkärintodistusta ei vaadita mutta sellaisen esittäjiä ei hyväksytä.

      Kurssimateriaali on ilmainen mutta kuppi kahvia maksaa 39,90€.

      Savotta-alueella on radiohäirintää, ainoastaan savumerkit ovat havaittavissa ja käytettävissä viestintään.

      Poista
  28. Täällä meilläpäin yksi sotilas palasi kotilomalta rintamalle suurhyökkäyksen 44 alettua ja hyvästeli kotiväkensä tietoisena että ei koskaan enää heitä näe, hyvästelipä yksi yhdeltä kaikki omenapuutkin: tietenkin todennäköisyys oli suuri ja arvata helppo, mutta hän todella tiesi.

    VastaaPoista
  29. Tässä sanoja noin 500 vuoden takaa.

    "The patient dies while the physician sleeps;
    The orphan pines while the oppressor feeds;
    Justice is feasting while the widow weeps;
    Advice is sporting while the infection breeds;
    Thou grant'st no time for charitable deeds;
    Wrath, envy, treason, rape, and murder's rages,
    Thy heinous hours wait on them as their pages,
    'When Truth and Virtue have to do with thee,
    A thousand crosses keep them from thy aid:
    They buy thy help, but Sin ne'er gives a fee,
    He gratis comes; and thou art well appaid
    As well to hear a grant what he hath said.
    My collatine would else have come to me
    When Tarquin did, but he was stay'd by thee. "

    W. Shakespeare, Lucrece

    VastaaPoista
  30. Sattui tänään silmiini video jossa haastateltiin Stubbia CNN:n toimittajan toimesta. Hän esiintyi tapansa mukaan ryhdikkäästi, johdonmukaisesti ja hötkyilemättä. Se tuotti melkoisen palautteen amerikkalaisilta katsojilta. He olivat aivan hämmästyneitä siitä että presidentti voi olla niin selväsanainen ja jämäkkä. Suomalaisia onniteltiin laajasti siitä että meillä on näin hyvä presidentti ja he toivoivat saavansa itselleen samanlaisen tämän oranssin kokkareen sijaan. (https://www.youtube.com/watch?v=EdGmjnxWh64)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Politiikan henkilöinti on vaarallista. Ihan samaa on oikeisto, oli edustaja ryhdikäs tai lötkö. USAn reseptillä meiltä leivotaan demokratia, oikeudenmukaisuus ja hyvinvointi hiiteen.

      Poista
    2. Onko meillä toteutettavana Amerikkalainen resepti? Tämä oli uutta minulle. Ehkä tuot esille perusteluja väitteillesi

      Poista
    3. Katso katukuvaa, kuuntele kauppojen taustamääkimistä..

      Poista
  31. Tarvitseeko Trump uuden menneisyyden?

    Trumpilla on kaksi todella suurta epäonnistumista.

    Ensimmäinen on hänen asettamansa laittomiksi osoittautuneet tuontitullit ja toinen oikea emämoka on suhtautuminen Putiniin.

    Pätevä ja hyvä johtaja ei koskaan ympäröi itseään jees-henkilökunnalla. Huippulla toimiva johtaja tarvitsee henkilökuntaansa eri tavalla ajattelevia avustajia, joilla on vapaus kertoa oma perusteltu kantansa ilman, että pelkää saavansa potkut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "toinen oikea emämoka on suhtautuminen Putiniin"

      Lauri Viitaa tapaillen: Nyt tuli sellainen mies foorumille, jota sen Haltijakin nyttemmin auttanee. Tuollaiselle puheelle luulisi täällä satavan mannaa; sotaahan oikea Suomen kansa kaipaa. Ja Finlandiaa ei näillä lakeuksilla, jumal'auta, pidä laulettaman "väärillä" sanoilla luuserien asian vuoksi - menkööt vaikka louisvuittooniin valittamaan! Johan semmoisesta oikealla Suomen kansalla rupee ihan solutasolla kiehuttamaan.

      Tämä asia ei enää kuulune "emämokiin", mutta kuulitteko uutisista, että Kanadan naisten keskenmenot lisääntyivät nekin - Trumpin valinnan vuoksi. On siinä äijällä niskassaan jo ylen gravidus syntisäkki! Itselleni ei tosin selvinnyt, millä (silmänkääntö)tempulla Ylen toimittaja sai koplattua professori Sakari Saaritsan yleisluonteisen, neutraalin lausunnon kausaalisuhteeseen juuri Kanadan tapaukseen.

      Poista
    2. Toipilan kanssa on tässä helppo olla samaa mieltä. Ja suuresta rauhanmiehestä Trumpista.

      Poista
  32. On syytä uskoa homo novuksen olemassaoloon ja lisääntymiseen. Hänessä pinta antaa odotuksen jostakin, mitä ei sisällä ole.

    VastaaPoista
  33. Tonttu-uutisia odotellessa

    VastaaPoista
  34. Voisiko Putin saada jonkinlaisen Nobelin palkinnon postuumisti?

    Ainakin omalta osaltaan Putin on tehnyt parhaansa hillitäkseen väestönkasvua maapallolla.

    VastaaPoista
  35. Menneisyyksien myyjä kaupittelee menneisyyksiä mutta pystyy luomaan asiakkaalle myös kokonaan uuden identiteetin, onhan kaikki kaupan. Romaanissa kertoja, lisko, on Borgesin inkarnaatio. Se ei ole erityinen ihme, koska kaikki on ihmettä, unta ja tarua. Kukin on arkkityyppi tai tulossa sellaiseksi, kuten myös suuren suomalaisen 70-lukulaisen romaaneissa, ja kunkin elävässä elämässä.

    Tämän kertoo
    Kirjatonttu Kultasuu, kukas muu

    VastaaPoista
  36. Ihminen on monta, kirjoittaa Kemppinen. Turhaan heitä ahdetaan tulkinnassa yhdeksi. Myös Kemppisen joka teksti on monta. Hän kirjoittaa kirjoittamisen iloisella vaivalla saman tien kaikesta. Kaikki totta, kaikki fiktiota, vakavaa leikittelyä meissä ja ympärillä olevan laajenemiseksi. Vähän kuin Bach tekee: säveltäessään hän panee valot päälle. Silloin näkee jos on nähdäkseen. Ovia ei tavallaan ole, jos ne avataan. Kun asiat asetetaan kohdalleen, se kohta on liike, virta. On jotakin muuta. Kaikki tiet vievät sinne.

    VastaaPoista
  37. Kemppinen on jutuissaan paras nykysäveltäjä. Näennäisen helpot ja näennäisen vaikeat tekstit ja sävelkulut avautuvat mihin vaan suuntaan miten laajasti vaan ja avaavat lukijaa ärsyttävän nerokkaasti. Tulkitsijan on joskus luettava sama päivitys monta kertaa ennen kuin huomaa salaoven ja öksyy siitä uls ties minne väljään maisemaan. Ikävä kyllä nämä ovat tyhjentymättömiä, luenta ei hartiavoiminkaan tule valmiiksi. Tylsinkin päivitys osoittautuu aarrearkuksi joka vaan on avattava. Siis en millään keksi miten hän tekee tai rakentaa tämän kaiken. Onko strategia sattumanvarainen vai juonisti suunniteltu tällaiseksi, saammeko koskaan tietää. Täällä vaan on lukijalle ja kuuntelijalle tilaa enemmän kuin missään muualla. Se on barokkisäveltäjän ja modernistilyyrikon tapa tehdä teoksiaan. Ällistyttävää se tietysti on ja rakentaa lukijan uuteen uskoon, uusiin asentoihin maailmaan nähden. Siinä on pakko katsoa muljauttaa joka puolelle. Välillä luulemme että hän tekee sen hetkessä, minuutissa parissa, välillä että se on pitkällisen juonittelun takana. Tietoa ja tiedettä, ymmärrystä ja tajuntaa, se kai on juju. Erityinen aivosto ja tajunta vissiin, ei kai sitä muu selitä, jos sekään. Professorirunoilijoita on monenlaisia, yksi tämmöinenkin siis. Tietääkö hän mitä tekee?

    VastaaPoista
  38. Hienoja kirjoituksia, mutta miksi professori samalla hämmentää vaikutelmaa hänestä kirjailijana? Lukemattomia kertoja hän sanoo olevansa kirjaimellisesti julkijumalinen, ja yhtä monta kertaa kieltää uskovansa kristillisesti. Kirjailija sinänsä ei ole tärkeä vaan hänen kirjallinen tuotantonsa, mutta kokonaiskuvan saamiseksi olemme tottuneet tutustumaan taustalla olevaan toimintaan ja kaikkeen kirjoitteluun. Tässä tapauksessa se on kaikki hiivatin monialaista ja monenlaista. Eteen ei ole tullut vastaavaa tapausta. Suurella vaivalla on yleensä selkeytynyt kirjailijan ajattelu, kun on perehtynyt kaikkeen hänen luomaansa, myös lehtiartikkeleihin yms. Nyt päämäärä katoaa horisontin taakse, koska tuhansia artikkeleita ja monia radio-ohjelmia pitkältä ajalta ei millään saa käsiinsä. On ymmärrettävää, että kirjailja kaihtaa luokittelijoita, mutta kaihtaako hän myös pyrkimystä tuotantonsa ymmärtämiseen? Vai onko pyrkimyksenä luoda Dorian Grayn muotokuva ja osoittaa sitten pyrkimyksen valheellisuus eli jujuttaa lukijaa? Lukija jolla on melko pienet isot aivot, on ymmällään. Kaikki kaikkien kausien kirjailijat ovat olleet helpompia selvitettäviä, tulkittavia. Miksi joku piiloutuu ja pakenee? Välillä hän innostuu kuvailemaan innostustaan saksalaiseen mystisismiin, välillä inhoaan siihen. Vaikka mitäpä se kenellekään kuuluu. Jokainen muu kirjailija luo sellaisen lukijan kuin tarvitsee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No muistakaamme edesmennyttä kirjailijaa ja elokuvaohjaaja Jörn Donneria. Hän loi itsestään tietynlaisen imagon ja käsitteen jo vuosikymmeniä sitten. Hänen kirjojaan ei täällä juuri arvostettu eikä oikein filmejäkään. Tosin hän sai USA:ssa mainetta ja Oscarin työstään. Jörn esitti hurmuria ja jossain määrin siihen oli taustaakin mutta vain hiukan. Hän ylläpiti tätä vuosikymmeniä eri tavoin ollen hänen brändinsä. Kun hän kuoli ja leskensä avasi hänen kirjeenvaihtoaan, hän järkyttyi. Sen mukaan hän olisi ollut edelleen lukuisissa suhteissa mitä erilaisimpiin naisihmisten kanssa. Jokainen, paitsi leski itse, käsittää että se on kaikki virtuaalista hölynpölyä. Ei 85 vuotias romukuntoinen mies ole enää mikään naissankari. Jörn oli kaiken suunnitellut etukäteen tietäen että loppu on käsillä. Hän halusi että imago säilyy kirjallisessa mielessä ja siitä olisi voinut joku jatkaa laatimalla teoksia.

      Poista
    2. Oliko Jörkalla oikeasti hänen omalla nimellään otsikoitu alusta, jolla hän muokkasi ei itseään mutta julkikuvaansa vuosikymmeniä ja jonka aihe oli jämäkästi esillä jo otsikossa?

      Poista
    3. Ollaan siis psykiatrissa.

      Poista
    4. Jörnin metodi oli vanhanaikainen eikä oikein toimisi nykyaikana. Hän vain kirjoitti kirjoja ja ohjasi elokuvia. Takavuosina joskus esiintyi TV:ssä.

      Poista
    5. Kerropa olevasi kerettiläinen
      niin joudut ehdolle inkvisitioon.

      Poista