Joku ihmetteli kuin tilauksesta.
Kudonnaisten valmistus oli Kauhavalla suurimmillaan 1950-luvun alkupuolella. Paikkakunnalla toimi 50-60 alan yritystä, “Joiden palkkalistoilla oli varovaisesti arvioiden vähintään 2 500 henkilöä. “ (Pietiläinen, Kauhavan histria I, 1999, s. 121. Lähemmin: Virrankoski, Pentti: Käsityöstä leivän lisää Suomen ansiokotiteollisuus 1865-1944. Historiallisia tutkimuksia 186. Vammala 1994.)
Järjestelmä oli pitkään sellainen, että yrittäjä toimitti langat ja tarvittaessa kangaspuut. Työ tehtiin kodeissa. Valmiit tuotteet kuljetettiin keskustaan ja sieltä kaikkialle maahan.
Noista yli 2 000:sta runsaan 10 000 asukkaan kunnassa luultavasti suurin osa oli kauhavalaisia, mutta kyllä kangaspuut paukkuivat naapuikunnissakin.
Hyvin mielenkiintoinen piirre on naisten hallitseva rooli. Luegtteloissa esiintyy useinensimmäisenäKauhavanNakistenKotiteolisuusliike, Ilmsa Somppi ja Helmi Stenius, josta jälkimmäinen lienee ollut asemapäällikön vaimo.
Sitten tulee paljon hyvin tuttuja nimiä ja naapureita. Meitä vastapäätä oli vuonna 1931 aloittanut Taimi Halmion kutomo. Ilmi Karikoski, opettaja ja upseerin vaimo, Vieno Orrenmaa, Lyyli Karppinen, Helvi Pyykkö… Ja suurin oli Karin taidekutomo, joka koneellisti kudontansa ensimmäisenä, 50-luvun lopusta. Heillä oli ihan oikea tehdas, kuten sitten esimerkiksi Olavi Saarisella.
Kauhavan historian mukaan jo 1936 kunnan kutomoliikkeiden yhten laskettu liikevaihto oli neljä kertaa kunnan tulo- ja menoarvion loppusumman suuruinen.
Varhainen menestystuote oli hetekan peite ja sen rinnalla olivat kaitaliinat ja täkänät. Sotien jälkeen, kun lankaakaan ei saanut juuri mistään, rinnalle nousivat räsymatot.
Muistelen kuulleeni, että Kari olisi tehnyt sodan päätyttyä suuria kauppoja armeijan kanssa. Käytöstä jääneet vaatteet revittiin lumpuiksi, kehrättiin uudelleen ja värjättiin.
Voi olla näinkin. Armeijan vaatteet olivat erittäin hyvää sarkaa ja ykkösasuissa saattoi olla myös verkaa. Alusvaatteet, joita oli sadoin tuhansin, olivat tyypillisesti flanellia. Olen itse käynyt oppikoulun käyttäen kalsareita, joiden vyötäisillä oli leima SA Int. Äiti tosin oli ommellut niihin kuminauhat, joita alkuperäisissä ei ollut.
Oli se ihme, kun alkoi esiintyä - venyviä alushousuja, “Hyvon yllä hyv’on olla.” Hyvon lienee ollut Hyvinkään villakehräämö. Melkein koko tekstiiliala meni 80-luvulla Suomessa nurin.
Olenko nähnyt unta, kun luulottelen, että itse Marimekko olisi käynnistänyt toimintaansa sotien jälkeen armeijan lakanoiden turvin?
Joku kirjallisuuden tutkia, jos sellaisia vielä ilmestyy, voisi panna merkille, että kauhavalaissyntyisen Antti Tuurin “Pohjanmaa” alkaa kirjan tapahtumahetkellä kuolevan elinkeinon ympäriltä. Kudonnastakin siinä oli kysymys.
Äitini kutoi mattoja Espoossa vielä runsaaat kymmenen vuotta sitten, ei tietenkään elinkeinokseen.
Panin merkille, että kangaspuiden kolkutus oli minulle kodikas ääni. Joskus kysyin äidiltäni, kuka häntä auttaa luomisessa. Satuin saamaan eräältä Wetterhofin käyneeltä mummoihmiseltä yksityiskohtaisen selostuksen siitä, miten hirveä ja vaativa työ oli loimien puille paneminen.
Hyvät ystäväni sisarukset Eevi ja Laimi puhuivat myös kaupassa ja maantiellä huutamalla. He olivat kutoneet kahdestaan ja sitä ennen äitinsä eli Isun kanssa ja tottuneet korottamaan äänteen sen kolkutuksen yli. Minulla on kunniapaikalla myös Laimin neulomat villasukat. Niin hienoja ei kaupasta saakaan.
Oli Kauhavalla kaikki alan tarvikkeet. Hyvin lihava Fransu omisti Kauhavan kaidetehtaan. Kaide eli pirta on ses metallipiikeistä valmistettu vekotin, jonka läpi langat vedetään.
Kyllä äiti oli kiukkuinen, kun kerran pikkuveljeni oli purkanut uuden villapaitansa - matonkuteiksi, eli niin kuin äitikin…
Tavoistani poiketen aivan asian vieresä;: olisi kiinnostava kuulla professorin ajatus tästä: https://www.longplay.fi/kulttuuri/internet-archive-vaarassa-kadota-kun-levy-yhtiot-vaativat-satojen-miljoonien-dollarien
VastaaPoistaNiin, meillä kotona Latovainiossakin oli pari kertaa lapsuudessanikin matonkudetalkoot. Äidilleni oli kertynyt varastoon paljon käytöstä poistettuja ja vaatteita joita ei siihen aikaan osattu muuten kierrättää, -paitsi räteiksi ja miesväen rasvapyyhkeiksi eli nukkaamattomiksi trasseleiksi. Lähinaapureiden emännät istuivat kehässä ja olivat tuoneet omat saksensakin mukanaan. Kahvettakin välillä hörpittiin ja selvitettiin asioita. Minä pikkupoikana jotain touhusin lattialla ja kuuntelin juoruilua. Sen panin merkille että mukana oli myös yksi nainen joka sattumalta poikkesi muissa asioissaan kylään ja sitten osallistui myös leikkaamiseen. Tämä Pohjalaisen akaksi lapsena kutsumamme rouvashenkilö leikkasi muista poiketen kangaskappaleita reunoilta ympäri kiertäen. Muut sen sijaan leikkasivat ees-taas sopivaa suikaletta ja sitten käännöskohdassa suikaleiden nurkat pyöristäen. Siinä työvaiheessa tuli eniten sitä kangasroskaa lattialle. Kaikki matot meillä olikin kudottu tällaisten talkoiden materiaalista ja joskus valmiista matoista saattoi havaita että metallinen neppi oli jäänyt leikkajalta poistamatta tässä leikkuuvaiheessa.
VastaaPoistaVaikka en nykyajan muotihömpötyksistä välitä pätkääkään, niin kierrätys on viiskytluvun lapsena verissä. Mökillä se saavuttaa huippunsa. Kierrätän käytännössä kaiken - ja itsestään selvää on, että kaikki koneiden rassauksissa tarvittavat rätit ovat vanhoista teepaidoista leikattuja. Maalauksissa suosin vanhoja lakanoita. Sanomattakin on selvää, ettei erillisiä mökkivaatteita osteta, vaan siellä kierrätetään vanhat kuteet. No, suojakengät ja -haalarit ostin puiden kaatoon ja pätkimiseen parikymmentä vuotta sitten. Vaimo käski.
PoistaGeorg Ots lauloi kylän parhaasta lypsäjästä, minun äitini kertoi oman äitinsä olleen kylän paras kankuri, tärkeä juttu siihen aikaan, kun lähes kaikki tekstiilit valmistettiin itse. Sen hän sanoi, kun olin kutonut pari räsymattoa ensimmäiseen kotiini, enkä ollut varma, tarkoittiko hän, että oli siitä taidosta vähän nuorimmaisellekin siunaantunut vai että vain vähän.
VastaaPoistaSiskoni kehitti sen taidon huippuunsa, kutoi kaiken kodin puuvilla-, pellava- ja villatekstiileistä aina kansallispukukankaisiin saakka. Yksi äidin lampaiden villasta kudottu kaksinkertainen tummanruskea-luonnonvalkea täkänä minulla on torkkupeittonakin.
Niinpä minun ei tarvinnut paljon paneutua käsitöihin kasin taidoillani, ja olikin onni, että lisäksi neljän lapseni isä oli 60- ja 70-luvuilla töissä tekstiilitehtaalla Tampereella. Tehtaan myymälästä lapsiraukat saivat lämmintä ylleen, melkein päästä varpaisiin, mitä nyt muutamia kymmeniä (satoja?)saman värisiä tumppuja neuloin. Aikuisillekin oli kaikenlaista trikootavaraa, erityisesti sukkia. Silloin tehtaalla aloitettiin jo jonkinlaista designiakin, niin että itsekin sain sieltä monta ihan kaunista villapuseroa kouluvaatteeksi, ainakin vanhempi lehtori Veera, vierustoverini opettajainhuoneessa niitä kovin ihasteli. Monet opettajatkin pelkäsivät Veeraa, ja huomasin, että joku oli minulle, nuorelle opettajalle jopa kateellinen Veeran suosiosta. Ehkä se johtui niistä uusista puseroista?
Ei niitä loimilankoja aina tarvitse alusta saakka laittaa. Vanhoihin loimiin solmitaan uudet langat uuttaa kudetyyppiä varten. Sama oli jaqcuard-koneessa.
VastaaPoistaRuminta koskaan ovat senaikaiset hetekan peitteet, ja yhtä karmeita tuolloiset seinävaatteet. Nyt saatiin kuulla, mistä ne olivat.
VastaaPoistaRikkaan kreikkalaisen laivanvarustaja Onassiksen tytär oli naistenlehtien mukaan elämäänsä kyllästynyt. Äitini arveli, että voisi kirjoittaa Christinalle ja pyytää piipahtamaan. Ullakolla oli matonkuteita ja tilkkuja, ja voisivat katsella, mitä kivaa niistä saisi aikaan.
VastaaPoistaOlen joskus menneisyydessä tuon "Ansiokotiteollisuus 1865 - 1945" ykkösosan (1963) lukenutkin, en tosin ihan puhtaasta omasta mielihalusta. Ei sillä, ihan vankkaa taloushistoriallista tutkimustahan se on. Mutta kun sitä "tekstiiliä" käsiteltiin runsaasti yli puolet muutenkin uuvuttavan paksusta tutkimuksesta, mikä taas johtui itse asian luonteesta. Tekstiilien valmistus taas ei silloin eikä myöhemminkään kuulunut kärkikohteisiini historiakirjallisuudessa, pikemminkin päinvastoin
VastaaPoistaJos naisilla oli ansiokotiteollisuudessa tekstiilien osalta "hallitseva rooli", niin varsinaisen käsityön osalta, silloin kuin se oli voimissaan 1600- ja 1700-luvulla, asia oli toisin. Suurimmassa Ruotsin ajan kaupungissa Turussa selvästi monilukuisin ammattikunta olivat pellavankutojat. Eipä noiden ammattimaisten "linwäfwareiden" joukossa naisia näkynyt, paitsi milloin leski jatkoi yritystä kisällin ollessa tosiasiallinen "primus motor". - Ala kuihtui 1700-luvun loppua kohti. Keskeisen ellei ainoan syyn on täytynyt olla kannattavuuden romahtaminen.
Yleinen käsitys muuten tuntuu olevan, että käsityöläiset olivat Ruotsin ajan kaupungeissa kauppaporvareihin verrattuna vähäväkistä porukkaa. Ei se hetikään aina niin ollut. Esimerkiksi karvarina uransa aloittanut Christoffer Richter oli 1800-luvun alussa Turun rikkain mies. Hänen rakennuttamassaan komeassa kivitalossa joen rannalla aloitti lokakuussa 1809 toimintansa Suomen hallituskonselji (v:sta 1816 keisarillinen Suomen senaatti).
Jostain syystä pellavankutominen on Saksassa luettu "kunniattomiin ammatteihin" . Olisiko kysymyksessä, että pellavakankaat valkaistiin kusen ja auringonvalon avulla ja haju lie ollut mahtava. Kunniallisten ihmisten alueiden ulkopuolella siis.
PoistaEmma Irene Åströmin (s.1847), Suomen ensimmäisen naismaisterin (1882) isoisän isä oli sellainen "linväfware", pellavankutoja Hämeenlinnassa, ja hän vaurastui työllään niin, että perhe asui lopulta isossa talossa torin varrella, mutta perheenisän kuoltua äiti jäi yksin kolmen pojan ja velkojen kanssa, sillä oli eletty liian leveästi ja huolettomasti. Oli siirryttävä pienempään taloon mutta kuitenkin vielä torin varrelle. Yksi pojista oli erityislahjakas ja sai stipendin yliopistoon Turkuun. Myöhemmin rovastina häntä kutsuttiin Suomen lukeneimmaksi papiksi. Tämä isoisä oli esikuvana Emma Irenelle kirjojen maailmaan.
PoistaSuvuissa lahjakkuus ilmenee ensin käsityö(läisyyde)ssä, myöhemmillä polvilla henkisessä, tieteellisessä ja taiteellisessa tekstuurissa. Kemppisillä se on lisäksi oleellisesti kohentunut tässä kehityksessään. Mutta olisi tietysti mukava nähdä näytteitä professori Kemppisen käsitöistäkin.
VastaaPoistaJos päätyönään on ikänsä työjellyt ajattelun ja teorioiden parissa niin harvoinpa sellainen kaappikelloiksi, puuveneiksi, pajatöiksi, pannulapuiksi tai räsymatoiksi oppejaan (jotka harvoin edes ovat lähellä käytännön toimia) osaa käytännönkäsillään taikoa. Saati että murjaisisi omakotitaloja joka toinen vuosi siinä ohessa. (Vanhasen Matti tuli kyllä mieleen timpurointeineen ja lautataapeleineen.)
PoistaÄitini räsymaton paukuttelua saan kiittää siitä, että opin ennen aikojaan lukemaan. Pyysin ja suorastaan ruinasin äitiä lukemaan, mutta hänellä oli heinäladossa - ennen heinänkorjuuta - mattohomma. Istuimme vierekkäin laudalla ja äiti luki pari aukeamaa Nakke Nakuttajaa, mutta paneutui sitten taas lyömään ja syöksemään. Pyysin isoveljeä, hän luki vain yhden aukeaman ja sanoi: lue itse, kyllä sinä osaat. Olen jonkin aikaa onneton, mutta kerran sitten makasin tuvan lattialla auringoneliössä ja katselin paikalliselehden nimeä: Pohjois-Satakunta. Tiesin että se se oli, ja sitten äkkiä oivalsin, että sehän myös luki siinä. Katselin muita otsikoita ja pienellä askaretelulla pääsin kiinni. Juoksin heinälatoon äidille uutista, olin kai neljä tai melkein viisi, se oli niitä kesiä kun sisko vielä eli. Epäilemättä sain häneltä apuja, mutta tässä yhteydessä en muista sellaista.
VastaaPoista