Söin mustaamakkaraa niin himokkaasti, kaksi menopaluuta ja paljon puolukkahilloa, että unohdin sanoa, miten hyvä Clive Jamesin esseekirja “Cultural Amnesia” on. Koska kirjailija on kuollut, en voi kysyä, mitä hän ajattelee mustasta makkarasta. Englantii asettunena australialaisena, kiivaana tupakkamiehenä ja tuliliemen tuttavana hän ainakin oli tottunut kummallisiin ruokiin. Britanniassa skotlantilainen haggis on ulkomaalaisille kova paikka, vähän niin kuin oululaisten rössypottu, mutta tämä on paistettu lampaan mahalaukussa ja seokseen on siroteltu ryynien lisäksi reippaasti sisäelinten kappaleita.
James on kirjoittanut niinkin vaikeista aiheista aiheista kuin E. Saidin käsitykset tosi islamilaisuudesta ja siitä, miten ja miksi Jean-Paul Sartre oli hyypiö. Hän kertoo kirjallisuuden Nobelin saaneen José Saramagon olleen vielä 1995 sitä mieltä, että vain Neuvostoliitto on maailman tulevaisuus, koska vain kapitalismi aiheuttaa kansalle kärsimystä.
Hänen kirjastaan ilmenee myös, miksi Helsingin Sanomien kolumnini otsikko ja ilmestymispäivä olivat ne mitä olivat, “Tänään maanantaina”. Varkauden kohde on Sainte-Beuve, jossa sekä kirjallisuusarvostelu että kolumni keksittiin. Niitä on tolkuton määrä. Otsikko oli “Maanantai”.
Marcel Proust kirjoitti kirjan jo kuollutta Sainte-Beuvea vastaan. Ehkä se oli Proustilta kateutta. Joka tapauksessa tämä kriitikko sivuutti tai vähätteli vuosisadan suuret kirjailijat, kuten Flaubertin. Victor Hugoa hän aluksi kehui, kunnes jäi kiinni kirjailijan vaimon vuoteesta. Sen jälkeen kirjailijan julkaisuista alkoi löytyä paljon puutteita ja kaikenlaista keskinkertaisuutta.
En muista, mikä sen sian nimi oli, vaikka hevoset ja neljä lehmää muistan. Sika kuitenkin teurastettiin ja astiaan laskettua verta vispattiin. Mummoni tekemät verimakkarat olivat käsittämättömän hyviä. Hän oli syntyisin Kiikasta. Makkaratutkimuksissani olen saanut selville, että tamperelainen Tapolan mustamakkara on alkujaan Tottijärven tapaan tehtyä. Mummoni oli Kiikasta, ja tuo erinomainen maku näyttää siis olevan satakuntalainen perinne.
Kirjoitan tässä verestä. Todellisuudessa Tampereella käytetään tähän makkaraan vain veren proteiineja ja tuote on saanut kaikki mahdolliset sertifikaatit tarkkojen tutkimusten jälkeen.
Seuraavaksi olisi saatava tieto siitä, miksi varsinaista kalakukkoa ei saa mistään. Ahvenkukkoja on ja särkikukkoja samoin ja tietenkin lanttukukkoja - mutta missä on muikku?
Nyt tuli käyttöön jälleen uusi tekoälyohjelma (AI). Näiden ohjelmien hermostuttava piirre on hallusinonti. Ne vastaavat joskus aivan puuta heinää. Niinpä kokeilin Monicalla kysymystä “musta makkara”. Vastaus oli osittain oikea, mutta mukana oli hiukan outoja väitteitä. Jatkoin kysymyksellä “merimakkara”, koska pidän Anselm Hollon runosta, joka alkaa “Merimakkaraa ei saa syödä eikä sen muniakaan. Kauniita naisia ei saa lyödä. Eikä rumiakaan.” Monican vastaus oli aivan hullu. Siinä väitettiin, että kysymyksessä on Suomessa hyvin suosittu makkara, jota syödään yleisesti. Sanoin promptissa, että tämä meni nii väärin kuin vain voi ja että merimakkara on englanniksi “seacucumber”, ja sitten tuli vastaus, joka oli aika suoraan Wikipediasta. Kalakukon Monica tunsi, mutta väitti sen mausteeksi käytettävän myös chiliä ja kuminaa.
Sitä vastoin GPT 3.5 selvitti nämä kysymykset mainiosti. Kalakukosta kerrottiin, että se on suosittu Savossa, etenkin Kuopiossa, ja tiedettiin että kysymyksessä on eväs, ei ateria. Sekä sisuksen että leivän resepti oli oikea ja toimiva. Arvelen, että Marttaliitto tai Pirkka olisi lisännyt huomautuksen, ettei kalakukon tekeminen eikä paistaminen ole alkuunkaan helppoa.
“Rantakalaan” tuli tällainen vastaus jonka kääsin DeepTtanslate -ohjelmalla englannista:
Kun suomalaiset mainitsevat valmistaneensa "rantakalaa", he viittaavat perinteiseen suomalaiseen ruokalajiin, joka tarkoittaa suomeksi "rantakalaa". Rantakalassa on tyypillisesti kyse tuoreesta, usein järvistä tai joista pyydetystä kalasta, joka kypsennetään ja nautitaan maalaismaisesti ja yksinkertaisesti, usein grillattuna tai savustettuna.
Termi "rantakala" korostaa yhteyttä luontoon ja suomalaista perinnettä kalastaa järvien ja jokien rannoilla. Se on tapa korostaa kalan tuoreutta ja paikallista alkuperää sekä suomalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluvaa ulkoilmaelämää.
Rantakalan valmistus voi vaihdella henkilökohtaisten mieltymysten ja alueellisten perinteiden mukaan, mutta usein siihen kuuluu vain vähän mausteita, jotta kalan luonnollinen maku pääsisi esiin. Kala voidaan maustaa vain suolalla, pippurilla ja ehkä muutamalla yrtillä tai sitruunamehulla. Kala grillataan yleensä avotulella tai savustetaan, jolloin se saa herkullisen savuisen maun.
Rantakalassa ei ole kyse vain ruoasta itsestään vaan myös kokemuksesta, joka syntyy ulkoilmassa olemisesta, luonnosta nauttimisesta ja aterian jakamisesta ystävien ja perheen kanssa. Rantakala on arvostettu osa suomalaista ruokakulttuuria, erityisesti lämpiminä kuukausina, jolloin ihmiset voivat kokoontua veden äärelle ja valmistaa tuoretta kalaa avotulella.
Translated with DeepL.com (free version)
Rantakalasta puhutaan ainakin Saimaan seudulla myös, kun tehdään padassa muikuista, sipulista, pippurista ja tietysti suolasta, sekä sellaisesta määrästä vettä, että se peittää kalat hyvin. Joskus laitetaan myös perunoita sekaan, mutta silloin voidaan puhua rantakalakeitosta. Kummassakin tapauksessa iso kimpale voita joukkoon vielä lopuksi.
VastaaPoistaUuden presidenttimme innoittamana tekoälyyn hurahtanut(!) puolisoni kysyi, minkä ikäisiä ovat Suomen tasavallan päämiehet (ja -nainen) olleet virassa aloittaessaan. Hävytön - ja mitä ilmeisimmin myös verraten laiska - tekoäly vastasi: "Katso Wikipedian artikkelista Suomen predentit"!
VastaaPoistaVarsin noheva kaveri.
Kuva on verkosta, tarinakin ehkä keksaistu. Se tuotti monille oksennuksen koska kuvaus sian kuumasta verimakkarasta ja sen sisuskaluista.
VastaaPoistaHaluamme ainoastaan ihmisen, emme laisinkaan koneen kirjoituksia.
VastaaPoistaSukuni on äidin puolelta Säämingistä, jossa rantakalan oleellinen osa on keitontapainen vahva voisula. Ei niinkään savustus. Sääminki raja-alueena ottaa mallia sekä itäisestä, eteläisestä, läntisestä että pohjoisesta kulttuurista. Muikkukukkoa saa Kuopion ja Mikkelin toreilta liki 24/7.
VastaaPoistaHerkkujen likellä on kertakäyttömuovia, kuten nykyään usein, enemmän tai vähemmän väistämättä. Toki Kemppinen uskoakseni kierrättää asianmukaisesti. Mutta miljoonat muoviesineet joutuvat silti meriin, multiin ja lopulta meihin. EU on käytännössä maailmassa ainoa iso toimija, jolla on mahdollisuus tehdä edes jotain.
VastaaPoistaSiksi tunsin suurta myötähäpeää, kun suomalainen toimittaja keksikin kysyä puhemies Metsolalta, ikävään sä vyyn vielä, uusista muovipullojen korkeista (joita maailman meriin ja luontoon joutuu miljoonia), kaikista maailman asioista!
Kyllä se nyt on vihreä liike, joka on syypää maailman merien muovisaasteisiin. Vihreät estivät aikanaan muoviroskan polttamisen syntymaissaan. Se johti siihen, että laivalasteittain muoviroskaa vietiin köyhiin maihin. Näistä maista muovia joutui jokiin ja lopulta meriin järkyttävin seurauksin.
PoistaSuomi kierrättää aivan loistavasti ilman EU:ta. Näyttäkää minulle, missä täällä kelluu pullokorkkeja irrallaan meressä.
PoistaNyt EU vain maksattaa meillä taas kerran sen, että etelässä kaikki heitetään tienvarteen/ jokeen/ mereen.
Arvelen, että EU vielä tukehtuu mikromagerointiinsa mallia: "Yksi koko sopii kaikille - ja jos ei sovi, niin s**tana, se pannan sopimaan".
Tässä ajatuksessa en ole tällä kertaa edes ihan yksin. Myös esim. yksi suomalaislähtöinen nobelisti komppaa tässä minua. :)
https://www.youtube.com/watch?v=5o9jGgmDwos
"Euroopan suhteen Holmström on huolissaan siitä, että EU on kova keksimään erilaisia säännöksiä ja direktiivejä, mutta ei ymmärrä mitään niistä digitaalisista työkaluista ja alustoista, jotka tuottavat tekoälyn hyödyntämiä tietoja."
Et ole sitten kävellyt luonnossa silmät auki. Perussuomalainen on melkoinen sottapytty.
PoistaNo nyt tuli taas päivystäjiltä ihme tekstiä. Kyllä eurooppalainen teollisuus ihan samat pullot ottaa käyttöön läpi Euroopan. Eikä tämä todellakaan mitään mikromanagerointia ole, vaikka yksi miljoonista korkeista pieni onkin.
PoistaMinulle on aina jäänyt mysteeriksi - muutenkin kuin tällaisissa yhteyksissä - miten ylistetty edestä johtaminen eroaa parjatusta mikromanageroinnista.
PoistaNiin ...
PoistaMitäs jos säädeltäisiin vain lopputulosta - ei sitä, miten se missäkin maassa saavutetaan?
Ts. tähdättäisiin palloa siihen varsinaiseen maaliin sen sijaan, että hinkataan sitä palloa potkaisevan kengän nauhojen värin ja materiaalin mikromageroinnin kanssa. Jos ymmärrätte vertauksen.
Tällöin sellaiset asiansa monessa suhteessa jo esimerkillisesti hoitaneet maat, kuten vaikkapa kierrätyksen mallimaa Suomi, eivät joutuisi maksamaan ja tekemään hullunkurisia kuperkeikkoja vain siksi, että jossakin muualla ei ole viitsitty tehdä asialle yhtään mitään.
Pullonkorkkeja itse pullossa kiinnipitävien hullunkuristen muovikiinnikkeiden sijaan mitattaisiin kunkin maan kierrätysastetta ja ennen kaikkea sitä, paljonko niitä korkkeja ja varsinkin niitä pulloja ja pusseja missäkin maassa päätyy luontoon ja mereen.
Ja kaikille samat normit - ei alennusta niile, joilla kaikki on rempallaan, kuten nyt tapana on.
Joo, joo, tiedän kyllä, että seuraava kommentti on se, että "Suomi se vasta huono maa onkin ja muovijätekin päätyy täällä kaikki mereen". Kaipaisin tuolle kommentille kuitenkin argumentiksi kovia tilastolukuja. Muuten en pidä sitä missään arvossa.
Minäpäs tiedän, kuka näin on sanonut: "Suomi se vasta huono maa onkin ja muovijätekin päätyy täällä kaikki mereen". Vastaus: Matias K.
PoistaPäästäski hiihtään Viroon ilman niittä luorivoiteita...
PoistaVasta aamu unessa suomi kuuli meille valitusta uudesta nukkumatista. Oikeasti se on aina sama kekkonen jota väitetään välillä uudeksi. Meillä paras on perheemme pienimmän nukkunukke. Se ei petä vaan nukuttaa ainakin kun hän on sulkenut sen kätöseensä. Kertaakaan se ei putoa vaan aamusti on vielä hänellä kädessä. Sen lähetti yhtenä jouluna lähiomainen toiselta Euroopan laidalta. Suomi tarvitsee hyvän nukkumatin voidakseen olla onnellinen. Nukkunukke antaa siniset ja riemunkirjavat unet kaukaisista satumaista. Tämä on totta.
VastaaPoistaKyllä muikkukukkoja saa. Tietysti Kuopiosta, mutta esimerkiksi Irene Partasen Muikkukukkoja myydään pääkaupunkiseudullakin joissakin K-Supermarketeissa (Granissa ja Krunikassa ainakin). Reilu kuussattaa grammainen kukko maksaa noin 25 euroa, joten onhan se hinnoissaan. Mutta tyyristä se on hyvä tavara (eikä sitä ihan joka päivä tarvitse syödä). Myös Hanna Partaselta Kuopiosta pystyy tilaamaan muikkukukkoa muuallekin. Tai ainakin joskus pystyi, en tiedä, pystyykö enää vai pitteekö Savvoon lähtöö.
VastaaPoistaViärin mänj`! "... pitteekö Savvoon lähtöö."
PoistaTuo kirjoitetaan kuten lausutaankin Savossa: Pittääkö Savvoon lähtee.
Arvasin, että "viärin mänj", ja aika pahasti vielä: kolmesta sanasta kaksi viturallaan :). Tunnustettava se vain on, että Savon murre on pahasti minulla hakusessa. Eikä ihme: ko molen poka meänkielinen aivan alkuhjaan. Kiitos siis oikaisusta. Muikkukukko on joka tapauksessa erinomaista särvintä.
PoistaHassua, kaverini Suomenpuolen Nuuskakairan Ylitorniolta kirjoittaa viesteissään ja ääntää puheissaan minua matkiakseen aivan samoilla virheillä vastaavia sanoja joita joudun oikaisemaan. Melkein siis arvasin että vittulanjänkäläisiä voisit olla. (Viittaan: Mikaen Niemi, Populaarimusiikkia Vittulanjänkältä)
PoistaEi kyllä onnistu itsellänikään sen perän kielj'kiäryleet vaikka asunutkin seuduilla vuosia olen.
Murteet on rikkaus, vaalikaamme niitä.
Se tulj' ensittäinnii Partaselle lähtö. Sitteppä kaevan uuen kaivon vasta kun jano yllättöö.
PoistaMikähän hiisi on Bloggerissa kun "kirjoita kommentti" ei tuolloin tällöin tunnista henkilöäni. Nyt se kyllä sen teki, joka hämmästytti minua.
VastaaPoistaHillitsee kyllä halua kommentoida. Se lienee kaikille hyväksi.
Vai eksyi monsieur Charles Augustin Sainte-Beuve monsieur Victor Marie Hugon vaimon kanssa samaan sänkyyn, ja tapahtuman jälkeen alkoi kritisoida Hugon tekstintekemistä? Sepä kummallista. Itse kirjoja arvostellessani en yhtä ongelmalliseen tilanteeseen ole joutunut, mutta jos joskus vielä niin kivasti kävisi, kehuisin kyllä sekä vaimoa että kirjailijaa. (Koska onhan minulla moraali.)
VastaaPoista"Kalakukon Monica tunsi, mutta väitti sen mausteeksi käytettävän myös chiliä ja kuminaa." Oliskohan Monica sekoittanut kalakukkoon pico de calloa: Kukonnokka sisältää chiliä ja kuminaa.
VastaaPoistaItäsuomalaisena olen samaa mieltä ensimmäisen anonyymin kanssa. Idässä päin rantakala on keitto ja hyvin usein ilman perunoita. Muikkukukkoja ei saa etelässä siksi, että muikut ovat vähentyneet ja niiden koko on pienentynyt. Ahveneen verrattuna pyyntiaika on lisäksi lyhyempi kutuajankohdasta johtuen. Pienistä muikuista ei ole kukkoon (btw. tulee sanasta kuchen).
VastaaPoistaJuuri minä olen se jonka täytyy jatkaa Hannu Taanilan tietä mennen
VastaaPoistaJuuri me.
Kaikki me, kukin vuorollaan ikuiselle puistoretkelle.
PoistaKaupunki eteläisessä Suomessa ehdotteli vaivihkaisen vihertävään tapaansa 8,8 miljoonan euron viitseliästä tuhlaamista.
PoistaNauroinkin jo,
mutta Taanilan puisto!
Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki. Siksi hiihdän perässä, kun lumi peitti hänen latunsa. Tiedän mistä hän meni.
VastaaPoistaIhmisellä on tehtävän joka ei ole mustan makkaransyönti loppuun suorittamisen tarve.
VastaaPoistaPitää vähän varoa mitä sanoo nykyisin. M-sana alkaa olla kyseenalainen ja kuulemma loukkaa joitakin.
PoistaJuuri äskettäin oli radiossa kolumni jonka otsikkona oli jotain sellaista kuin "Tekoälyn kehittäminen ei sovi valkoiselle miehelle". YLEn rasismi alkaa jo pursuta korvista. Jos minä sanoisin julkisuudessa että "tekoälyn kehittäminen ei sovi mustale naiselle", saisin valtavan ryöpyn kasvoilleni ja syytteen rasismista.
Mahdotonta että lakimies saisi syytettä. Vaikka on M-sana jo otsikossa.
PoistaKoulu opetus on kallista ja tarpeetonta. Nykynuori ei osaa ISOJA kirjaimia eikä Yhdys sanoja. Suomenkieli on lopetettava tarpeettomana ja on haitaksikin kuten tästäkin nähdään. Säästyisi nekin rahat ukrainaan. Ja ammuntaan.
PoistaKukaan ei ainakaan Suomessa ole saanut syytettä minkään m-sanan käytöstä, oli lakimies tai ei.
Poista"Suomenkieli on lopetettava tarpeettomana ja on haitaksikin kuten tästäkin nähdään. Säästyisi nekin rahat ..." englanninkielen opettamiseen.
PoistaEn sanonutkaan että joutuisin käräjille joka sekin on mahdollista mutta kuten olette varmasti havainneet tämän hetken woketuksen laajuuden ja ihmisten rajun maalittamisen ja syyttelyn julkisuudessa, seuraukset olisivat voimalliset.
PoistaJos kerran m-sana eikä n-sana ovat sopimattomia, niin entäs sitten "yön Timo"? Kelpaako se?
PoistaAinakaan missään normimediassa en ole havainnut minkäänsorttista maalittamista tai woketustta. Pysy erossa somen syvistä loukoista.
PoistaLuepa kalpeanaamatoipilas Ilmari Käihkön haastattelu tän pvn (7.3.) Hesarista. Lapsellisuutesi on samaa luokkaa kuin jutussa ja Käihkön kirjassa esiin tulevat "yöntimo" typeryydet.
PoistaYLEn kolumneissa, uutisissa ja Hesarin sivuilla on näitä puolestaloukkaantujia päivittäin. He käyvät armotta toisin ajattelevan ja puhuvan kimppuun käyttäen suurmedian valtaa ja voimaa selkänojanaan.
Poista"Luepa..." Käihkön haastattelu on siis Ylen uutissivuilla, ei Hesarin kuten ajatuksissani ollen rustasin. Päivämäärä kuiten oikea.
PoistaKysynpä samalla oikaisua edelliseen tehdessäni seuraavalta kommentoijalta, että kuinka hän nuo "puolestaloukkaantuja"-jutut oikein perustelee kun en osaa silleen itse mainittujen medioiden juttujen sisältöjä tavailla?
Kuka loukkaantuu kenen puolesta? Pitäisi tuollaista avata, että muutkin tajuaisivat.
PoistaNiinpä, moni loukkaantuu ja vihjailee ettei saa käyttää tiettyjä sanoja kun leikkii uhria.
PoistaKyllä tässä tulee aika sukkela olo, kun ei tiedä mitä sanaa saa käyttää niistä alkuperäisistä afrikkalaisista. Sopiiko edes harvemmin käytetty sana "murjaani"?
PoistaVänkylätoipilas, miksi sulle ei kelpaa vanha kunnon heimoveli-nimitys? Niitähän kaikenmaailman ihmiset toisillemme olemme. Ei aina niin mukavassa merkityksessä sekään, mutta eipä kalskahda orjuus, ei kolonialismi.
PoistaT. Vänkyläveljesi vähässä vaikka en ylpeilisi tuttavuudellasi kuitenkaan
Ei ole koskaan ollut mitään sanaa, joka soveltuisi kaikkiin "alkuperäisiin" afrikkalaisiin, mm. marokkolaiset, algerialaiset, tunisialaiset, egyptiläiset ja etiopialaiset mukaan lukien. Paitsi afrikan alkuperäisväestö.
PoistaMihin sellaista sanaa tarvitset?
PoistaEntä hottentotti?
PoistaMiten olisi ihminen, mies, nainen, nuori, lapsi, tyttö, poika henkilö jne.?
PoistaMihin ja miksi tarvitset tarkempaa määrittelyä?
Tässäpä se wokettajien ja inklusionistien hapatus juuri onkin. Ensin sovitaan siitä että kaikki ovat samanlaisia, ei mitään rotuja ole ja niin edelleen. Sitten alkaa heti erottelu rotujen ja ominaisuuksien mukaan ja toistetaanjatkuvasti että kyseessä on nainen/mes/musta nainen/musta mies/saamelainen/romani/intialainen/.....
PoistaMiksi toistelet?
PoistaEn ole kertaakaan huomannut, että esimerkiksi saamelaisia koskevassa nykypuheessa olisi kyse perinnöllisistä ominaisuuksista.
PoistaEntäs me ihan tavalliset totoa pelaavat lonttahousut, eiks se ala jo meneen syrjimisen puolelle meiänki kohtelu?
PoistaHottentotisesti!
PoistaYlivelipuolet aiemmin edellä saivat prkstetti vie aikaan idean.
PoistaMentäskö ein kautta?
Ei-vaaleaihoinen päivettymätön kulttuurihahmo? Sukellusasuun pukeutumaton hahmohenkilötyyppinen ihmisratkaisu?
Mikä se on se ämmyt, ihan tarkkaan ottaen? Kyllä minä tiijän mikkä on länget ja ämmänlängetki tiijän mutta mikä on ämmyt?
PoistaLääkäri vihaa itsemurhaa koska haluaa rehdisti tehdä eutan asiaa kutsumuksenaan eutanauttaminen.
VastaaPoistaTampereesta mieleeni tulee kaikenlaista, Pyynikki ja Pispalan haulitorni ja Tammelan tori ja Hannu Salama, jonka kerran ko. torilla (minä näin) mutusteli mustaa makkaraa. Ja joi maitoa päälle. – Ps. Salamalta kun kerran kysyttiin elämän tarkoitusta, vastaus oli ”voi rakkaat lapset, en minä tiedä”.
VastaaPoistaMikis: Salama ei siis tiennyt, ettei elämällä ole (yleistä) tarkoitusta.
PoistaElämän tarkoitus on tylsyyden karkoitus.
PoistaElämän tarkoitus on lisääntyä ja kuolla, kaikki muu on koristelua.
PoistaEheikä o!
PoistaElämisen koko idis on saada Rauman pitsiviikot kuuekssadaks vuodeks vaikka ny Japaniin. Virheetöntä haetaan, niin!
Ainut oikea rantakalan resepti meilläpäin: pataan kilo muikkuja, puoli kiloa voita, hieman suolaa ja tilkka vettä. Kypsennetään varovasti eikä kesken kaiken hämmennellä, jotta muikut pysyvät ehyinä. Seuraksi otetaan ruisleipäviipaleita, joitten päälle muikut ja voisula siirretään.
VastaaPoistaSuankohan kymmenien, ellei satojen kukkojen tekijänä käestäpittäen neovoo muikkukukkoin teossa? Tiältä löötyy ohje: https://kivaniemi07.blogspot.com/search?q=kalakukko
VastaaPoistaVEK
En oo ijavvarma ny sopiiko mainita mutta ku Jaakonteppo lähti Isoon bändiin harjoituksiin nin sanon sen nyk kumminki.
PoistaKunnelkaa Jälkitauti.
Komee.
Siunataanko ja haudataanko itsemurhaajat vai mitä heille tehdään?
VastaaPoistaEn antanut kertoa itselleni mutta silti kerrottiin. Ne jotka siunaavat sodan koska pyhää antavat haudata itsemurhanneet kirjailijat ja kirjallisuuden assistentit eri yliopistoista kuin koirat. Suurempaa julmuutta ei ole edes se kun Dante ja Tolstoi erotettiin ainoista oikeista kirkoista. Mitäs olivat Tolstoi ja Dante.
PoistaAnna kuolleiden haudata kuolleensa paitsi jos olet kuollut. Seuraa silloin häntä jonka ihopaidasta heitettiin arpaa.
PoistaOnko tämä uskon asia, sellaisia ei ole. Uskoa ei ole. On vain luulo ja tieto, ei agnosista.
PoistaMinne minä menisin, siellä olet sinä. Jo perillä matkalla. Elämää, vettä. Sinä minussa.
PoistaElämä jonka valitsin on lyhin tie sinuun koska olet se.
VastaaPoistaSama idea ja elämys kuin Södergranin Kristus-runoissa, vaikka ei tietenkään voi muuten verrata niihin.
PoistaJos joku ei tunne Kristusta, hänen on silti tarpeetonta sanoa ettei tätä ole. Kristus, valo valkeuden on kaikki.
Poista