Kuva on kirjasta, jonka otsikossa mainitut herrat
julkaisivat modernisaatiosta, kulttuurin muutoksesta ynnä muusta. Itse tekstiin
voi tutustua osoitteessa
Mieleen tulee ristikenttä, jollaisia harrasti etenkin Pierre
Bourdieu. Ne ovat kiehtovia. Bourdieu sijoitti suomalaisiksi kulttuuri-ilmiöiksi
muuttaen Tekniikan Maailman, Korkeajännityssarjan ja Kanavan lukijat kartalle
rahana lasketun pääoman ja kulttuurisen pääoman perusteella. Piimän juojista
hän ei kyllä tainnut perustaa. Ajatus oli ilmaista kaaviona ”distinktio” eli
erottavat tekijät.
Näiden tutkijoiden akselit ovat survival values –
self-expression values (x eli vaaka), ja traditional values – secular-rational
values (y eli pysty). Akselit leikkaavat kuvion keskellä, kuten nollista näkyy.
Siis hengissä pysymisen arvot vastaan itseilmaisu ja perinteiset arvot vastaan
maalliset ja järjelliset arvot.
Kirjassa menetelmiä ja perusteita on käsitelty
seikkaperäisesti. Kuvion ryhmät ovat hiukan mielivaltaisia, islam, ortodoksit,
kungfutselaiset, Afrikka, Etelä-Aasia, katolinen Eurooppa, Latinalainen
Amerikka, Protestanttinen Eurooppa, englantia puhuva maailma.
Havainnollisuus on vaatinut jättämään pois
mielenkiintoisimmat kohdat, kuten Kreikan ja Unkarin.
Varallisuuserot on esitetty alhaalta ylös ja lisäksi kuvassa
hiukan huonosti erottuvilla murtoviivoilla. Ehkä tekijöiden faktorianalyysi ei
ole tulokseton, kun Ruotsi ja Sveitsi ovat noin kaukana toisistaan.
Venäjän ja sen heimovaltioiden kuten Valko—Venäjän sijainti
on yhtä mielenkiintoinen kuin Yhdysvaltojen. Puola on oma lukunsa. Sitä on myös
Romania.
Lukija aavistaa, että meilläkin suosittu keskustelu
suhtautumisesta esimerkiksi abortteihin, homoihin ja maahanmuuttajiin, heijastaa
erittäin syviä elämänasenteita. Aivan hyvin niitä voi sanoa arvoiksi.
Vastustajat pitävät esimerkiksi Päivi Räsästä ja perussuomalaisia
yksinkertaisesti idiootteina, ja onhan se käypä ajatus. Itse en haluaisi olla
loukkaava. Poliittiset ravunsyötit ovat toki tarpeellisia tällaisessa maassa.
Mitä on poliittisen kristillisyyden ja poliittisen
kansallismielisyyden takana?
Sata vuotta ilmiöitä on perustettu ”protestanttisella
etiikalla”. Myös ammattilaiset unohtavat, että Weber ajatteli lähinnä
reformoitua kirkkoa ja siis Sveitsin osia ja Hollantia. Luterilaisten
erikoispiirre on ihmeteltävä halu vannoa uskollisuutta milloin millekin
poliittiselle johdolle (kuten Hitlerille) ja sopeutua kaikkiin kaupallisiin
käytäntöihin (kuten USA:ssa) ja hioa opinkappaleet niin liukkaiksi, ettei
niistä ole pienintäkään haitta ns. uskovaisille eivätkä ne velvoita yhtään
mihinkään.
Tämä opportunismin väittäminen uskonnoksi on erikoisen
näkyvä Suomessa, ”maailman luterilaisimmassa maassa”.
Kuvan ryhmittely osaksi uskontojen nimillä oudostuttaa.
Jakautuuko Eurooppa todella kolmeen lohkoon, protestanttiseen, katoliseen ja
ortodoksiseen?
Olen itse uskonnollinen. Siksi en ymmärrä uskontoa tai
kirkkokuntaan kuulumista syynä yhtään mihinkään. Etiikka, esimerkiksi ahkeruus
ja ahneus, ei johdu uskonnosta tai uskonnollisesta tunnustuksesta. Sekä
ajatussuunta että asenteet johtuvat jostain muusta, mielestäni maantieteestä ja
ihmisen sisäeritysjärjestelmästä.
Kun tämä kirjoitus on selvästi vuodenvaihteen saarna,
sanonpa sitten selvästi, että ”meidän” näkökulmastamme kaksi suurta ongelmaa
ovat Venäjä ja Islam. Olisiko mahdollista, että ne löytäisivät toisensa, kun
vihollinen on sama, Yhdysvallat eli Nato eli EU? Molemmissa blokeissa
johtomiehet väittävät nykyisin aamusta iltaan, että heillä on parempi,
perinteinen järjestelmä kuin tämä meidän rappeutunut maailmankuvamme.
Ero on suuri. Molemmat vastustajiksemme ilmoittautuneet,
Venäjä ja Islam, ovat paikkoja, joissa moni on halukas ampumaan itseään jalkaan
ja sitten vielä toiseen jalkaan, osoittaakseen perinteisiä arvoja, joiden
rinnalla meidän kolea järkeisuskomme ei paina mitään. Toisaalta siellä on
poliittisia johtajia ja raharuhtinaita, jotka pitävät huolellisesti silmällä ”rationaalisia”
pyrkimyksiämme ja nauravat niille repien persettään.
Ei ne Venäjä ja islam ystävysty koskaan. Venäjän lähtökoodiin sisältyy islamislaisten kansojen HALLITSEMINEN korkeammalta, ortodoksiselta tuolilta. Venäjä katoaa sellaisenaan jos tämä ei enää onnistu. Minusta muuten venäläisten ortodoksisuus on erottumisen väline eikä oikea uskovaisuus. Suomalaiset esimerkiksi ovat paljon uskovaisempia kuin venäläiset
VastaaPoistaIor Bockin mukaan kirkko toi mukanaan ristin, ristiretket ja ristiriidat. Samalla vanha siittämisjärjestelmä korvautui uudella ja unohtui taito tehdä aamuisin saunasolmu. Jos Putin menisi aamuisin saunasolmuun ja antaisi helmen itselleen, olisi se terveen egoistista - eikä enää olisi tarvetta ryöstää Ukrainan helmiä.
VastaaPoista"Olisiko mahdollista, että ne löytäisivät toisensa, kun vihollinen on sama, Yhdysvallat eli Nato eli EU? Molemmissa blokeissa johtomiehet väittävät nykyisin aamusta iltaan, että heillä on parempi, perinteinen järjestelmä kuin tämä meidän rappeutunut maailmankuvamme."
VastaaPoistaEi - niin kiehtova kuin ajatus onkin - koska näillä blokeilla on perustavanlaatuinen käsitysero siitä, mikä tuo parempi järjestelmä on.
Niin. Venäjän ainoa mahdollisuus saavuttaa jonkinlainen kulttuurinen keskusteluyhteys jonnekin perustuu siihen, että maan johto yrittää vakuuttaa Kiinaa, Intiaa, Yhdysvaltoja ja Eurooppaa vuorotellen siitä, että tuo islamistiterrorismi on yhteinen vihollinen.
PoistaTilanne voi muuttua, kun aidosti rauhalliset tunisialaistyyppiset muslimijohtajat pääsevät suurempaan valtaan.
vuorela, tampere
"Etiikka, esimerkiksi ahkeruus ja ahneus, ei johdu uskonnosta tai uskonnollisesta tunnustuksesta."
VastaaPoistaKyllä se voi johtua uskonnosta tai tarkemmin sanottuna uskonnon edustamista arvoista. Jos kaikki maallinen ilo on kiellettyä ja helvetin pelosta ("kuulunko valittujen joukkoon") itse armon merkkejä, jotka ilmenevät maallisena menestyksenä, ei ole ihme, että tulosta syntyy (kalvinistit, Suomessa vanhoillis-lestadiolaiset). Jos taas maailmankuva on korostetun tuonpuoleinen, ei menestyksellä täällä taivaan odotushuoneessa ole paljon väliä.
En oikein ymmärtänyt. Olen lähtöisin vanhoillis-laestadiolaisesta kodista. He yleisesti ottaen menestyvät hyvin. Yhtenä tärkeänä syynä siihen on raittius. Maallinen ilo? Eikö se menestyminen ole maallista iloa. Maalliseksi iloksi voi sanoa myös seksuaalisuutta. Laestadiolaisethan "panevat kuin puput".
PoistaVesa
Vanhoillislestadiolaisten oppia inhoan, vaikka kunnioitankin joitain tuntemiani tämän lahkon edustajia ihmisinä erittäin paljon. Uskoisin kuitenkin tuntevani tätä synkkää uskontoa sen verran, että uskallan olla eri mieltä kanssasi. Lestadiolaiset edellyttävät jäseniltään hyvin selkeää sopeutumista yhteisönsä normeihin, mutta eivät edellytä maallista menestystä. Lesti ei saa juoda viinaa, pelata korttia, katsella televisiota, lakkoilla tai käyttää ehkäisyä ja ahkerakin pitää työssä olla. Nämä ovat lakeja, joiden mukaan on elettävä. Muuten yhteisö käyttää avaintenvaltaa ja erottaa rauhanyhdistyksestä. Sen sijaan niillä ei edes lestadiolainen saavuta pelastusta. Hän saa sen siitä, että joku toinen lestadiolainen saarnaa hänen "verenruskeat syntinsä lumivalkeiksi Jeesuksen nimessä ja veressä".
PoistaKokonaan toinen asia on sitten se, että lestadiolaisen opin mukaan elävä uskovainen on kunnon ihminen, joka varsin suurella todennäköisyydellä menestyy elämässään. Oppi ei kuitenkaan edellytä tätä pelastuksen ehtona vaan köyhäkin voi olla hyvä lestadiolainen. Pitää muistaa, että tätä lahkoa on kannatettu sellaisilla Kainuun ja Lapin peräkylillä, joissa on syöty pettua keskinkertaisenakin vuonna. Ei niissä oloissa voi menestyä oppi, jossa ulkoinen menestys (tässä tapauksessa puhdas leipä ruokapöydässä) olisi merkki Jumalan lapsena olosta.
Itse olen joskus suututtanut lestadiolaisen, kun olen kysyttäessä sieluni tilaa vastannut olevani lapsenuskossa. Tuo vastaus on käsittääkseni lestadiolaisen näkökulmasta sama kuin väittäisin olevani joko pyhimys tai kehitysvammainen, mitkä minun tapauksessani ovat selvästi ja päälle näkyvästi vääriä väitteitä. Toisaalta en voi muutoinkaan uskoani määritellä. Olen ollut uskossa lapsesta saakka. Se usko on kantanut monien tuskien yli ja syventynyt, kun on tullut lisää oppia ja on joutunut taistelemaan epäilysten kanssa, mutta ei ole koskaan hävinnyt. Lestadiolainen en onneksi ole koskaan ollut.
Yritin kirjoitella jotain tällaista, mutta Erastotenes kirjoitti jälleen kerran niin osuvasti älyllä, että parempi vain ihailla ja nyökytellä: juuri niin.
Poista"Toisaalta siellä on poliittisia johtajia ja raharuhtinaita, jotka pitävät huolellisesti silmällä ”rationaalisia” pyrkimyksiämme ja nauravat niille repien persettään."
VastaaPoistaNiinhän se tahtoo olla kaikissa uskonnoissa ja ideologioissa: kuolo atteen/uskon edestä kuuluu nuorille hurmioituneille miehille kun taas johtajat ovat visusti taustalla, mutta tulevat voiton jälkeen keräämään vallan, kunnian ja rahat.
Täällä yksi piimänjuojaksi ilmoittautuja pähkäilee sitä, että tuo uskonnollisuus taitaa aika kosolti pohjautua geeneihin, koska minun pitäisi ympäristötekijöiden perusteella olla aika uskonnollinen, mutta mitä vanhemmaksi elän sitä kauemmaksi sieltä olen tullut.
VastaaPoistaNäin olisi voinut mennä:
VastaaPoista"Suomen presidentti toivotti televisioidussa isänmaallisessa uudenvuodenpuheessaan Karjalan ”tervetulleeksi kotiin.” Hän kuvaili, että Karjalan kannaksen paluu Helsingin haltuun on erittäin tärkeä etappi Suomen historiassa ikuisesti.
– Rakkaus omaa äitimaataan kohtaan on yksi voimakkaimmista ja nostattavimmista tunteista. Se näkyi täysin Karjalan ja Viipurin veljellisessä tuessa, kun he päättivät palata kotiin, presidentti sanoi."
No, ihan näinhän se ei mennyt koska Karjala tyhjennettiin suomenkielisistä Suomen viranomaisten päätöksellä.
Vaan meni tänään näin:
"Venäjän presidentti Vladimir Putin toivotti televisioidussa yltiöisänmaallisessa uudenvuodenpuheessaan Krimin ”tervetulleeksi kotiin.” Hän kuvaili, että Krimin niemimaan paluu Moskovan haltuun on erittäin tärkeä etappi Venäjän historiassa ikuisesti.
– Rakkaus omaa äitimaataan kohtaan on yksi voimakkaimmista ja nostattavimmista tunteista. Se näkyi täysin Krimin ja Sevastopolin veljellisessä tuessa, kun he päättivät palata kotiin, Putin sanoi."
Se meidän "kolea järkeisuskomme" on toiselta nimeltään taloususkonto.
VastaaPoistaJa se on uskontoa.
Amen.
PoistaNuoruuden tuttuni ja naapurini oli yhteiskuntapolitiikanprofessori, jonka luona Pierre Bordieau vieraili. Tuttuni on nyt kuollut.
VastaaPoistaOlen ymmärtävinäni, että blogin teoksen tai ainakin sen tulkinnan mukaan islamilaiset ovat yksi homogeeninen ryhmä (huom: kirjoituksen lopussa uskonto islam on kirjoitettu isolla I:llä; provokaatiota?) ja läpikotaisin pahoja ja väkivaltaisia.
VastaaPoistaOlen toisaalta ollut ymmärtävinäni, että suurin osa islaminuskoisia on aivan rauhaarakastavaa ja suvaitsevaista porukkaa.
Toisaalta kun mikään uskonto ei saa minulta armoa, niin mikäs minä olen tässä provosoitumaan.
MHI
Tutustuin sosiologiseen ristikenttään Seinäjoen kesäyliopistossa kesällä -71. Valmentauduin silloin sosiologian pääsykokeisiin Jyväskylän ja Tampereen yliopistoihin. Valitettavasti prof. Raimo Blomin opetus meni kohdaltani ohi korvien. Minusta tulikin ekologi. Parempi valinta. Töitä sillä koulutuksella ei kuitenkaan juuri herunut. Vastasi kuitenkin maapallon tuleviin haasteisiin paremmin kuin vasemmistosävytteinen sosiologia. Parempi niin.
VastaaPoistaOlisitte nyt, saatana, edes uskollisia….
VastaaPoistaWeberin ajatuksenjuoksun tueksi voi mainita myös skotit ja lestadiolaiset.
VastaaPoistaMensch tracht und Gott lacht. Pelkästään sukupolven vaihtuminen kaatoi Berliinin muurin ja Neuvostoliiton, sai aikaan arabikevään jne. Sukupolvien välillä on kuilu, onneksi. Onneksi on evoluutio. Hyvää Uutta Vuotta 2015!
VastaaPoista
VastaaPoista"Rikas kuistillaan, köyhä veräjällä. Jumala kummankin asetti, korkealle ja matalalle, osansa molemmille sääti." Ryhdyinpä runolle heti 1.1.15. Tai käännöstä vääntämäään tunnetusta ulsterilaisesta värssystä,sosiaalihistorioiden vakiokamaa. Samalla sivulla onkin Figarosta, joka palveltavastaan herrasta lohkaisi tämän ansainneen asemansa vaivautumalla syntymään. Sehän oli oopperana kovaa kamaa Wienissä. Suojelija keisari Maria Teresian poika ja Maria Antoinetten veli, kuoli 1792, mutta oli pidätellyt ratkaisevat vuodet aatelisupseerien joukkoja murskaamasta Bastiljin valtaajia -ja väärän rahan tekijöitä. Kumma kyllä raha oli käypää ja tepsivää alhaisosolttujen keskuudessa ja asepajojen isännille.
Oliko vähän siinä hengessä millä Googlessa Microsoftissa Applessa ja Päivälehdessä oltiin maksettu palkkoja arvottomilla osakkeilla? Nyttemminhän tälläinen joukkorahoitus ja vielä itse laadituilla teko-osakekirjoilla innostaa vain omatoimista poliisia.
Tuo sana "raharuhtinas" panee höyryilemään vaikka pitäisi viisastumani ja pysyä vaiti. Luin ihkauuden kirjan Finansfurstarna. Sen päähenkilöitä on Björn Savén. Ja IK Partnersin parhaita keikkoja oli Konecranes, siitä Stig Gustavsonin nimen edessä vuorineuvos. Hän kertoo lehdessä muhevan stoorin Pekka Herlinin kummastuksesta kun asiaa esiteltiin. Oliko Tarja Halosen nimityksiä ja viimeistä riviä vuorineuvoksia ikinä tämä Stig. Halonen ripusti Savénillekin liinat mitskuineen, mitä lienevät olleet Vapauden Ritarikuntaa.
Savénin näyttävin rynnäkkö oli ooteekoolaisten Siwat Valintatalot ja T-kauppojen jämät,Wihurilta. Nykyistä Lähikauppaa ja kai iskussa kiertomyytyinä Tritonille, myös esillä Raharuhtinaissa. Savén ansioitui MedOnen kanssa ja Attendon. Keillä tänään lienevätkään, enhan täältä veräjälta saakka kuule.
Attendosta kuitenkin luin nimitysuutisen. "OTK, KTM Matias Pälve on nimitetty Attendon hallinto- ja lakiasiainhoitajaksi 1.12.2014 alkaen." Ilmoitettu 29.12.-14, kertoo Taloussanomat. Nimi Pälve herätti assosiaation lääkäriliittoon samalla kateella tavalla kuin nimi Puro aikoinaan sekä OTK loppuerien ruotsalaistajana IK:lle sekä pohjaolkien Tradekan (=Cumulus hotellit hyvin asemakaavoitetuilla keskustatonteillaan) nykyisen valtijaan sukunimenä, Puro junior siis. Kaikkea hyvää -ja lisää uutisia Vuodelle 2015 !
Eliitit vaihtuvat mutta prinsseys vakauttaa kunnes taas uusi päivä koittaa. Nämä iikoot ja muut tekivät tehtävänsä, nostattivat matkijoita ruuhkaksi asti -ja kiukkua asioita tuntevissa osattomissa. (Minussa riemua. Kiva seurata edes näitä.) Vielä sananen pääomasijoitttajista väärinkäsitettyäni sentään pitkän rivin kirjoja ja artikkeleita. Raharuhtinaat innovoivat palkansaajaväestön eläkerahastojen konsultoinnin ja myötävaurastumisen itselleen. Nämä myös irrottivat pankkilisenssit politiikatoimijoiden myöntö- ja säätelyoikeudesta kaikille ja itselleen. Strategiaksi otettiin aiemmin pannassa ollut tapa rahoittaa ja rikastua vanhojen tuotantolaitosten fuusiokaupalla ja rönsyjen myynneillä sekä asemoitumalla halpatyöläisen kotiseuduille,ja roro-satamien. Hyvää seminaarivuotta esivallalle toivotellen.Jukka Sjöstedt
Kuvan oikea yläkulma on muuten täsmälleen sama kuin vakaimmat maat (http://ffp.statesindex.org/rankings-2014). Ainoa poikkeus on Irlanti joka on "liian vakaa" ollakseen noin alhaalla kuvassa. Toinen maa joka ei oikein istu kuvaan on Kreikka, joka on "liian epävakaa" (Kreikkaa ei tosin tuossa yllä esitetyssä kuvassa ole esitetty, kirjan kuvassa se on Ranskan ja Slovenian välissä). Kaikki epävakaimmat maat ovat vasemmassa alakulmassa.
VastaaPoistaMutta toinen asia on sitten se, mikä on syy ja mikä seuraus. Olisi mielenkiintoista tietää miten maat ovat liikkuneet kuvassa ja miten varallisuus ja vakaus ovat muuttuneet samaan aikaan.
-.- -.-
Minkä ajanjakson tai hetken tilannetta mielenkiintoinen blogin otsikkokuva esittää?
VastaaPoistaPuola on kyllä syvästi uskonnollinen maa. Pyhimyksenkuvia oli vähän joka paikassa muistuttamassa ihmisen osasta maailmassa. Muistan erityisesti Zakopanen tienvarsien Madonna-veistokset Etelä-Puolassa.
VastaaPoista