Olen nyt miettinyt muutamia päiviä viime aikojen opetuksia.
Halla-ahon jutun kommentit ovat mainio materiaali. Lisää aineistoa tulee. HS:n
pääkirjoitustoimittaja Blåfield julkaisi eilen kirjoituksen perusoikeuksista,
jotka ”jakavat tuomareita”. Kirjoitus poikkesi jossain määri HS:n linjasta,
sillä se oli usein kohdin virheellinen. Lisäksi kirjoittajalta oli jäänyt
tavoittamatta, mistä ratkaisussa oli kysymys.
Se ei liittynyt ihmeemmin Euroopan ihmisoikeussopimukseen,
josta eroamista jutussa väläytetään. Ongelma oli Suomen perustuslain tulkinta. Siitä
ei kai olla eroamassa. Juuri presidentti Koskelo huomauttaa, että on päätettävä,
onko jutusta ilmenevä epäkohta ratkaistava lainsäädännöllä vai tuomioistuimessa.
Toisin kuin lehtikirjoituksessa sanotaan, presidentti Koskelo olisi vahvistanut
alkuperäisen vastaajan isyyden, eli tuolta osin ratkaisu oli 14 – 2. Kahden eri
mieltä olleen jäsenen epäilyt koskivat isyyden toteamisen välillistä
vaikutusta, nimittäin perintöoikeutta.
Ratkaisu kelpaa esimerkiksi siitä, ettei oikeusjutuissa
likikään aina ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Perusoikeudet eivät jaa
tuomareita, vaikka otsikko sitä väittää. Ongelma on, mikä paino niille on missäkin
tilanteissa annettava.
Perusoikeuksia ei sovelleta. Puhutaan punninnasta. Sääntöä
sovelletaan, ja kysymys on usein kyllä vai ei. Oliko kadulta talon suuntaan
valokuvaaminen kotirauhan rikkomista vai ei? Perusoikeudessa kysymys on enemmän
vai vähemmän. Esimerkkijutussa – joka tuskin kiinnostaa lukijoita, koska tapaus
on hyvin erikoinen ja harvinainen – kysyttiin, paljonko painoa pannaan ihmisen
oikeudelle saada tietää biologiset vanhempansa. Se luetaan yksityisyyden
suojaan. Kategoria kuulostaa kummalta, mutta tuon termin merkitys on ihmiselle
ihmisenä kuuluvat oikeudet. Sellainen on oikeus kieltää pärstänsä päästäminen
mainoskuviin tai muu kytkentä asioihin ja aatteisiin.
Tämän blogin lukijoille tutuin esimerkki voi olla
sananvapauden ja tekijänoikeuden yhteentörmäys. Sananvapaus on perusoikeus. Viime
päivinä minulle on vakuutettu, ettei sananvapautta saa rajoittaa millään
perusteella. Tekijänoikeus on sellainen peruste. Toisen tekstiä ei saa
julkaista omissa nimissään ja sen siteeraaminen on sallittu vain rajoituksin.
Joku on myös väittänyt, että sananvapaus koskisi muka vain
mielipiteitä eikä ”tietoja”. Laissa puhutaan tiedosta, mielipiteestä tai muusta
viestistä (Laki sananvapaudesta joukkoviestinnässä).
Halla-ahon asian yhteydessä eräs hyvin päteväksi tunnettu
professori kirjoitti, että Halla-ahon teksti Muhammedista oli ”moitteeton syllogismi”,
vaikkei se ole lainkaan syllogismi. Jos sen muuntaa väkisin päätelmäksi, se
sanoo jotain Muhammedista, mutta ei islamista. Sama kirjoittaja sanoo, ettei
korkeimman oikeuden päätöksestä ilmene, oliko se yksimielinen. Selaamalla
minuutin verkosta löytyviä ratkaisuja tai kysymällä kahvilassa juristilta hän
olisi kuullut, että erimieliset mainitaan tuomioissa aina, ja korkein oikeus
liittää tuomioon äänestäneiden lausumat, kuten nyt isyysjutussa.
Kysymys: onko verkkokeskustelusta kovin tuttu puoliksi
lukeminen tulossa tavaksi myös journalismissa ja sellaisessa tutkijoiden
harjoittamassa kirjoittelussa, jossa väitteiden todistettavuutta on totuttu
korostamaan?
Verkkokeskustelussa on on tavallista sanoa että joku,
esimerkiksi Kemppinen, pitää tuomioistuimen päätöstä ”taivaallisena viisautena”.
Tuo kaunis määritelmä on peräisin Halla-aho kirjoituksesta. Hänestä
kysymyksessä ei ole viisaus eikä varsinkaan taivaallinen. Itse olen samaa
mieltä. Aloitin huomauttelun tässä blogissa sanomalla, että tuomioistuimen
ratkaisu poikkeaa kuitenkin muista mielipiteen ilmaisuista, koska sillä on
käytännön vaikutuksia, etenkin viranomaisiin. Kun joku on tuomittu vankeuteen,
poliisi tulee ja vie. Poliisi ei mieti, oliko ratkaisu miten onnistunut kansan
oikeudentuntoa vastaava. (Ns. Pekka Hallbergin juttu koski hallintoasiaa eli
maasta karkottamista. Se ei muuta asiaa, mutta oma esimerkkini koski
rikosasiaa.
Jatkan kaikkein iänikuisinta jankutustani. Tuomarit eivät
kommentoi ratkaisujaan, ja se on hyvä. Tuomion on puhuttava puolestaan. Mutta
kuilu tuomioistuinten ja median välillä on pelottava. Tuomioistuimilla ei ole
puhemiestä (spokesperson). Pitäisi olla. Jotkut blogistit, esimerkiksi J.
Virolainen, tekevät arvokasta työtä vetelemällä esiin huonoja ratkaisuja ja
heikkoja perusteluja. Jotkut kiittelevät, kuten minä nyt.
Nykymaailmassa ei sovi seinillekään, että viranomainen
vaikenee. Tämä koskee myös tuomioistuimia. Muut viranomaiset ovat velvollisia
omin toimin antamaan tietoa toiminnastaan ja papereistaan. Tuomioistuinlaitos
vaikenee. Tuomarit vaikenevat. Huono homma. Jotain pitäisi tehdä.
Kemppinen puhuu omiaan tuosta isyysjutusta ja Koskelon vootumista. Koskelo ei nimenomaan halunnut vahvistaa isyyttä! Toimittaja oli siis jutussa oikeaasa.
VastaaPoistaKKO 2012:11
PoistaISYYS - ISYYDEN VAHVISTAMINEN PERUSTUSLAKI - PERUSOIKEUDET - PERUSTUSLAIN ETUSIJA EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUS YKSITYISELÄMÄN SUOJA
Diaarinumero: S2010/118 Esittelypäivä: 13.12.2011 Antopäivä: 30.1.2012 Taltio: 158
Ennen isyyslain voimaantuloa syntynyt A oli saanut tietää isänsä ni-men vasta sen jälkeen, kun isyyslain voimaanpanosta annetun lain 7 §:n 2 momentissa säädetty viiden vuoden kanneaika oli päättynyt. Kun isyyttä ei tunnustettu, A nosti kanteen isyyden vahvistamiseksi. Korkein oikeus katsoi, että kanneaikasäännöksen soveltaminen tässä tapauksessa oli ristiriidassa perustuslain 10 §:ssä ja ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa turvatun yksityiselämän suojan kanssa. Kanneaikaa koskeva säännös jätettiin perustuslain 106 §:n nojalla soveltamatta ja isyys vahvistettiin. (Ään.) L isyyslain voimaanpanosta 7 § 2 mom PL 10 § PL 106 § IhmisoikeusSop 8 art
Presidentti Koskelo:
VI Lopputulos
Tutkin kanteen sikäli kuin se koskee A:n biologisen syntyperän selvittämistä.
Totean, että asiassa voidaan pitää todistettuna, että A on B:n siittämä.
Kyllä valitettavasti oli niin, että entinen lainsäädäntöneuvos Koskelo otti hetkeksi niskalenkin KKO:n presidentti Koskelosta: KKO:n enemmistö ja muu vähemmistö tutkivat sen, mitä tuomioistumen piti tutkia: noudatetaanko perusoikeudet huomioon otettuna isyyslain voimaanpanosta 7 § 2 mom:n kanneaikaa, jolloin isyyskanne jätetään liian myöhään nostettuna tutkimatta, vai ei, jolloin isyyyslain mukainen kanne tutkitaan ja isyys kaikkine oikeusvaikutuksineen vahvistetaan. Koskelon votuumin mukainen kanta on tyylikäs, mutta kuuluu lainsäätäjän ei tuomarin toimivaltaan.
PoistaPresidentti Koskelo:
PoistaVI Lopputulos
Tutkin kanteen sikäli kuin se koskee A:n biologisen syntyperän selvittämistä.
Totean, että asiassa voidaan pitää todistettuna, että A on B:n siittämä.
Aivan. Koskelo, toisin kuin KKO:n ylivoimainen enemmistö, ei siis halunnut vahvistaa B:n isyyttä! Isyyden vahvistaminen on toki eri asia kuin pelkästään sen faktan toteaminen, että A on B:n siittämä! Eikös blogisti tätä ymmärrä?
Tuomioiden perusteleminen on virhe.
VastaaPoistaMiksi tuomarin tarvitsisi selitellä? Hänen sanansahan ei ole mielipide vaan tuomio.
Valitusten laatiminen ja käsittely muuttuisi samalla yksinkertaisemmaksi. Ei turhaa vatkaamista oikeustieteen ja ennakkopäätösten ym. roskan kanssa vaan vain valitus ja jälleen uusi tuomio. Näinhän se menee nytkin. Ja ihan yhtä hyviä ja huonoja päätöksiä tulee.
Tasa-arvon, naisistumisen, lässytyksen, tyhmistymisen ja muun rappion maailmassa auktoriteetteja ei enää ole. Jumalaa ei ole. Totuutta ei ole. Miten voi olla enää tuomareitakaan? Sellainen instituutiohan on poistettava.
Ryhäsellä on reipas meininki: "Tuomioiden perusteleminen on virhe".
PoistaNo ainakin perusteleminen teettää aikaa ja vaivaa. Mm professori J. Virolaisen mukaan "Tuomion asianmukainen perusteleminen on keskeinen osa oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä ja tuomioistuintoiminnan laatua".
Virolainen on on jo vuosia peräänkuuluttanut pro & contra -metodia tuomioiden perustelemiseksi.
Oikeudenkäyntejä saataisiin ilmeisesti huomattavasti nopeutettua, kun mitään ei perusteltaisi vaan lätkäistäisiin tuomiot tosta vaan lonkalta ja sitten turpa kiinni ikuisilta valittajilta.
Tekee mieli kannattaa Ryhästä. Sillä joskus mieleen hiipii epäily, että ehkäpä tuomioistuimissa toimitaan samoin kuin muissakin organisaatioissa: ensin tuomitaan, sitten keksitään perustelut.
PoistaOlin äskettäin muualla, eli Latviassa. Kukaan ei kysynyt minulta että Miiko, mita mielta sa oot haala-ahosta. tai yleensa mistaan?". Ei. Ventspilsin torilla ostin rasiallisen mansikoita (70 kymmentä sentimeä) ja sandaalit (joita kokeilin jalkoihini sukkien kanssa), 10 latia. Olin onnellinen ja aurinko paistoi. Satamassa lastattiin VALTAVAN kokoisia laivoja. Torimyyjä, akka sukupuoletaan, ja joka puhui sujuvasti venäjää - ilmeisesti äidinkieltään - kysyi mistä olen kotoisin. Kun vastasin, että Finlandiasta, hän pussasi minua suuhun.
VastaaPoistaJonkin verran häkellyin.
Joskus tosin akkojen pikkumustat pöksyt ovat kastuneet kun... olen vahinossa horjahtanut ja kaatanut olutta heidän syliinsä. Ei muuten, ei muuten. (Ei enää moneen vuoteen, muuten.)
Mikä on akka sukupuoletaan ??? ja saa toimia torimyyjänä. Olen pahoillani kohtalostanne.
PoistaKysymys: onko verkkokeskustelusta kovin tuttu puoliksi lukeminen tulossa tavaksi myös journalismissa ja sellaisessa tutkijoiden harjoittamassa kirjoittelussa, jossa väitteiden todistettavuutta on totuttu korostamaan? on hyvä kysymys, muvatusi (musta vaan tuntuu siltä)suhtautuminen lisääntyy, koska se on niin helppoa.
VastaaPoistaKoulutetun älymystön pitäisi pitää ryhtinsä ja pysyä terävänä, muuten meidät hukka perii ja kaikesta ajattelusta tulee yleistä käsitemössöä.
Aurinko kiertää maapalloa, muvatusi ja siltähän se näyttääkin joten olen oikeassa.
(Blogivaeltaja)
Se on paha homma, jos ne tosiasialliset perusteet, jätkä on sisupanssi ja leuhka ym., ovat lapuilla, ei tuomiolauselman perässä, lauseena.
VastaaPoistaTuskin niitä seinille liimataan.
Viittaan vastaukseeni - tätä juuri tarkoitin. Olen neuvoton näiden nykyisin hyvin tavallisten kommenttien edessä:"Kemppinen puhuu omiaan.Portugalihävisi eilen jalkapallossa Hollanilla 5 - 0."
VastaaPoistaPitäisikö nämä jättää julkaisematta? Ehkä.
Kyllä. Jos vastaus ei koske blogin aihetta tai sisällä mitään argumentteja - edes huonoja ja asiantuntemattomiakaan - niin roskiin vaan. Nostaa blogin tasoa.
PoistaMinusta juuri se julkaisematta jättäminen on ainoa ratkaisu tähän ongelmaan. Toinen vaihtoehto on ikävämpi.
PoistaKun kaikki paikat ovat täynnä tätä nykyään yleistä jankkaamista ilman perusteluja (tai perusteluilla, joita ei klassisella logiikalla pysty seuraamaan), ei mielenkiinto millään riitä niiden läpikäymiseen. Tästä taas seuraa, että joutuu rajoittamaan lukemisen edes jollain tolkulla moderoituihin palstoihin ja sitten niihin, joita tämä hankala ryhmä ei vielä ole löytänyt.
Kemppinen tuntuu olevan jo bongattu, joten, ikävät puolet tietäenkin, on pakko suositella jonkinlaista kommenttien läpikäyntiä ennen julkaisua. Ihan itsekkäistä syistä, hyväksyen tietenkin sen riskin, että tämä kohdistuu myös omiin satunnaisiin hengentuotoksiini.
KKO 2012:11:
PoistaEnnen isyyslain voimaantuloa syntynyt A oli saanut tietää isänsä nimen vasta sen jälkeen, kun isyyslain voimaanpanosta annetun lain 7 §:n 2 momentissa säädetty viiden vuoden kanneaika oli päättynyt. Kun isyyttä ei tunnustettu, A nosti kanteen isyyden vahvistamiseksi. Korkein oikeus katsoi, että kanneaikasäännöksen soveltaminen tässä tapauksessa oli ristiriidassa perustuslain 10 §:ssä ja ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa turvatun yksityiselämän suojan kanssa. Kanneaikaa koskeva säännös jätettiin perustuslain 106 §:n nojalla soveltamatta ja isyys vahvistettiin. (Ään.)
Presidentti Koskelo oli eri mieltä ja jätti isyyden vahvistamatta, vaikka totesikin, että A on B:n siittämä! Siittämisen toteaminen ei toki ole sama asia kuin isyyden vahvistaminen.
Minä uskon, että nimenomaan tiukka "asian", "asiantuntemuksen", "argumentin", "klassisen logiikan" ja "tason" määrittely provosoi ihmisiä piruilemaan vanlainereilla ja ilmaisemaan itseään tunnekuohuissa. Asiaan sitten kuuluu joissain tapauksissa varmaankin tuo tietty pätevyyden ulkoinen matkiminen.
PoistaNäin ulkopuolisena tämä hyttyskäytös oikeastaan vain käräyttää tietyn latentin komiikan korkeassa oppineisuudessa, mutta en nyt tällä suinkaan tarkoita etteikö asioiden koomista puolta saisi sensuroida privaatissa blogissa. Mitäpä muuta sitä maailmassa oikeastaan sensuroidaankaan?
Olisi todella mahtavaa, jos tuomioistuinlaitos laskeutuisi ihmisten keskuuteen ja suostuisi keskustelemaan. Vaikka nyt sananvapaudesta alkuun.
VastaaPoistaTietenkin tuo keskustelu pitäisi organisoida jotenkin niin, että siitä ei samalla tule huutoäänestystä siitä, mikä on kulloinkin voimassaoleva laki. Tuossa voi olla haastetta.
Pari täsmennystä:
1) Tarkka termi oli "taivaallinen totuus" - ei "taivaallinen viisaus". Tuo "totuus" vie ajatukset sopivasti uskonkysymyksiin.
2) Itse ymmärrän, että Halla-ahon päättelyketju on aukoton - toki sofistinen ja pirullinen. Mutta sehän oli tarkoitettukin "täyksi Mika Illmanille", ei islamin uskoisille tai heidän vastustajilleen.
Islamin pyhien kirjojen, jotka ovat siis tosia - mukaan Muhammed teki länsimaisen lainsäädännön näkökulmasta sopimattomia pedofiilisia toimia ja toisaalta kaikki, mitä Muhammed teki, on islamin mukaan oikein (toista ei liene islamissa missään väitetty?) Tästä voi kai vetää vain yhden johtopäätöksen ? Sama koskee toista väittämää - aukoton logiikka siinäkin.
Pitää nyt vain ymmärtää, että kaikki alkoi, kun eiralainen nörtti haastoi valtionsyyttäjän kaksoisstandardista, mikä ei ollut ao. "makthavaren" (vrt. HBL-artikkeli) mielestä alkuunkaan sopivaa ja siedettävää. Vaikka totta olisikin.
Tässä vaiheessa syyllinen jo tiedettiin, vain rikos puuttui.
"Jos sen muuntaa väkisin päätelmäksi, se sanoo jotain Muhammedista, mutta ei islamista."
VastaaPoistaProfessori taisi jättää nyt päätelmän tutkimisen puolitiehen. Jos mukaan otetaan Muhammedin pyhä ja ennen muuta esimerkillinen asema uskonnossa, se sanoo myös jotain islamista.
"Kysymys: onko verkkokeskustelusta kovin tuttu puoliksi lukeminen tulossa tavaksi myös journalismissa ja sellaisessa tutkijoiden harjoittamassa kirjoittelussa, jossa väitteiden todistettavuutta on totuttu korostamaan?"
Puoliksi lukeminen näyttäisi olevan arkipäivää ainakin oikeuslaitoksessa, sillä tuomioissa vastustavia argumentteja ei yllättäen lainkaan tutkita. Vai onko tämä puoliksi ajattelua?
"Tuomion on puhuttava puolestaan."
Ongelma on siinä että se harvoin niin tekee. Ei nytkään.
KKO:n "spin doctoria" odotellessaa ehkä jonkun lakimies-blogistin pitäisi ottaa esiin myös niitä KKO:n tuomioita, joita voisi juristina, vaikka yleisö niistä murisee.
VastaaPoistaTaisit sana pois. Valitettavasti nyt ei mitä yrität sanoa.
PoistaYllättävän iso osa kansalaisista tuntuu muodostavan varman mielipiteensä pelkästään otsikot lukemalla. Itse koitan välttää moista, vaikka turhankin helposti syyllistyn kyllä samaan.
VastaaPoistaMutta näinhän se on, että mitä vähemmän asiasta tietää, niin sen varmemmat mielipiteet siitä omaa. Esim rakentamisesta yllättävän moni tietää tasan tarkkaan, mistä talojen homeongelmat johtuvat, vaikka eivät tosiasiallisesti tiedä mitä eroa on välipohjalla ja yläpohjalla. Kuulunee ihmisyyteen.
Aika kummaliisia ovat väitteet, että sanavapaus on absoluttinen ja sitä joko on tai ei ole.
VastaaPoistaNäillä määreillä sananvapautta ei ole missään.
Esim. Britanniassa ei voitu mainita Cambridge-vakooja Bluntin nimeä, ennen kuin pääministeri Thatcher rikkoi parlamentissa edeltäjänsä lupauksen, että hän saisi tunnustusta vastaan anteeksiannon.
Sitä ennen Bluntin nimeäminen vakoojaksi olisi johtanut kunnianloukkausoikeudenkäyntiin, jonka Blunt olisi voittanut.
Jukka, miten Hollanti pärjää noissa potkupallokahinoissa? Minulla ei ole töllötintä täällä perunakuopassa?
VastaaPoistaValitettavasti suomalaisten toimittajien taso on heikko. Jos toimittaja A2 on pelannut noppaa Herra ABC:n kanssa,
toimittaja A2, ei suostu hyväksymään tosiasioita Herra ABC:stä. Omakohtainen havainto viime viikolta, paikka Rovaniemi.
Yksi asia minua jäi tässä jupakassa mietityttämään ja haluaisin kuulla siitä harkitun näkemyksen.
VastaaPoistaKun nimittäin Halla-aho julkesi heittää lapsellisen itsestäänselvyyden Korkeimman oikeuden tuomiosta, niin eiköhän osa edustajatovereista repinyt hurskaassa tekovihassaan pelihousunsa - syystä, että nyt se outo tyyppi teki anteeksiantamattoman virheen arvostelemalla tuomiota!
Minusta Halla-aholla oli siihen täysi oikeus, joten oikeasti hämmästyin kun luin myös "oikeusoppineiden" paheksuvan tekoa. Hämmästystäni lisäsi se, että yleensä ei-populistinen Kemppinenkin tuki teon paheksuttavuutta!? Oikaiskaa, jos olen väärässä, mutta puoleksi lukemiseni perusteella Kemppisen mielestä kansanedustajalla ei ole syytä tai edes oikeutta arvostella oikeuden päätöksiä - aluksikin vallan kolmijako-opin perusteella ja toiseksi siksi, että se on sopimatonta vaikuttamista.
Olen oikeasti hämmästynyt tällaisesta "tulkinnasta" (kai tämä termi sallitaan arkikäytössäkin?).
Lainsäätäjällä ei siis ole oikeutta arvostella sitä tahoa, joka sitä lakia käyttää? Kai lait säädetään jokin tarkoitus mielessä ja jos säätäjä näkee, että "tulkinta" menee vituralleen, niin kai siitä on oikeus huomauttaa?
Mutta ei siis ole? Ei edes omassa asiassaan?
Sillä jos huomautat, niin Eduskunta pitää hätäkokouksen ja vääntäytyy millaiselle mutkalle tahansa saadakseen synnintekijän erotetuksi ja se on "oikeusoppineista" ihan oikein.
En halua siis haastaa riitaa tai väittää Kemppisen puhuvan omiaan, vaan tietää, että onko Kemppinen todella tätä mieltä?
Samaa toivon.
Poista(Voidaan tietysti kuitata niputtamalla korskean alentuvasti ymmärtämättömien, huonosti lukevien, persujen, rasistien yms. sakkiin.)
Hyvä Jukka,
VastaaPoistaBlogisi ehdottomia meriittejä on juuri se, että Sinä julkaiset kaikki ja juuri "mitäänsanomattomatkin" kommentit! Toivottavasti jatkat samoilla linjoilla, sillä keskustelu jos sitä ylipäätään on, vinoutuu jos blogisti alkaa julkaisemaan vain itselleen mieluisia kommentteja. Siittä on saatu ikäviä kokemuksia.
Valveutunut lukija kyllä "hyppää" näiden hämmentäjien teelmyskirjoitusten yli ja keskittyy oleelliseen..
Erittäin, erittäin totta.
PoistaMoniäänisyys voi olla hetkittäin kakofoniaa, mutta se parempi kuin suodatettu mukavuusputki. Tuskin absoluuttisesti, mutta blogikommentoinnissa.
Juuri soraäänten näkyvyys takaa ettei jokin palsta ole yhden puheen vahvistin. Koska yksi aate vahvistettuna yli muiden alkaa kai olla sitä vihapuhetta.
"Keskustelu internetissä on kuin joisi Lasolia kilpaa", totesi joku. Ehkä viisaan pitäisi olla lainkaan ryhtymättä siihen.
VastaaPoistaMiten niin ei ollut syllogismi?
VastaaPoistaP1: Muhammed oli (islamin pyhien tekstien mukaan nykyisen lääketieteellisen määritelmän täyttävä) pedofiili.
P2: Islam pyhittää Muhammedin elämän ja kaikki hänen tekonsa Allahin tahdon mukaisina.
J: "Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto."
Miten tämä ei ole syllogismi? Edelleen; onko johtopäätös väärä? Ovatko premissit väärin?
Niin kai ei voi sivistysyhteiskunnassa olla, etteikö kunkin uskonnon keskeisiä oppeja ja pyhiä hahmoja saisi kritisoida kukin oman moraalisen kompassinsa johdattamana.
Perusoikeuskorosteisen lainkäytön ongelma on siinä, että se helposti johtaa tuomarivaltioon: lähes kaikki kysymykset voidaan nähdä kahden tai useamman perusoikeuden ristiriitana. Jos tuomioistuimen asiaksi jää niiden keskinäinen punninta, se antaa tuomioistuimille hurjan vallan yli demokraattisesti valitun lainsäätäjän. Epäilen, että meillä tuomioistuinten arvovalta ei riitä Eduskunnan ja sen luottamusta nauttivan hallituksen "ylikävelemiseen".
VastaaPoistaMyös kansallista perustuslakia tulkittiin ennen niin, ettei perusoikeuksista seurannut kansalaiselle mitään subjektiivisia oikeuksia vaan perusoikeudet velvoittivat vain lainsäätäjää.
Tuomioistuinten vaikenemisen osalta JK toi esiin ratkaisemattoman ongelman, koska "Tuomarit eivät kommentoi ratkaisujaan, ja se on hyvä. Tuomion on puhuttava puolestaan... Nykymaailmassa ei sovi seinillekään, että viranomainen vaikenee. Tämä koskee myös tuomioistuimia. Muut viranomaiset ovat velvollisia omin toimin antamaan tietoa toiminnastaan ja papereistaan. Tuomioistuinlaitos vaikenee. Tuomarit vaikenevat."
Perusoikeudet ovat kansallisen lainsäätäjän työn tulosta. Viimeksi niitä pohdittiin parlamentaarisesti 2008.
PoistaMinulle ilmoitettii aikoinaan, ettei KKO:n ratkaisujen kommentoiminen Lakimies-lehdessä sovi. Olin niitä kirjoittanut. Ne olivat ajan tavan mukaan äärimmäisen kohteliaita ja varovaisia. "Lakimies" on siis tieteellinen aikakauskirja.
PoistaTaisimme puhua toistemme ohi: "perustuslakia tulkittiin ennen niin" tarkoitti 1970-80 vaihdetta, jolloin Valtiosääntöoikeuden professori luennollaan suoraan sanoi, ettei perustuslaki koske meitä käytännön juristeja. Se oli Kekkosen Suomea.
PoistaEn myöskään tarkoita ulkopuolista kommentointeja Lakimies- tai muussa tieteellisessä julkaisussa. Nimenomaan tiedeyhteisölle kuuluu tuomioistuinratkaisujen kommentointi. Noita kommentteja myös tuomarit seuraavat ja joskus ottavat onkeensa. Puhe oli, niin tulkitsin, tuomareiden tai tuomioistuinlaitoksen omasta tuomioiden selittelemisestä, joka on perustellusti ollut kauhistus, jota JK tntui pitävän tarpeellisena nykyaikaisessa yhteiskunnassa.
Pidän ongelmaa edelleen ratkaisemattomana, vaikka olin kuulemassa kun valtakunnansyytäjä Leena Metsäpelto esitti mallia, jossa suuren jutun jälkeen olisi tiedotustilaisuus, jossa olisi vastaajan asiamies, syyttäjä sekä tuomari.
Läpi elämäni olen, jos en yläpäässäni niin ainakin häntäluussani tiennyt, mikä on oikein ja mikä väärin. Enkä ole lakia lukenut kvartaalivuottakaan. Koskaan en edes lakikirjaa avannut. Mieluummin luen vaikka dekkaria jossa ei ole päätä ei häntää eikä varsinkaan laintulkinnat sinne päinkään. Minulle ei raamattukaan ole "taivaallisen totuuden" osalta avautunut vaikka sen olen lapsena lukenutkin lävitse. Päinvastoin jumal´uskot alkoivat välittömän marssin pääkopastani ulos sen luettuani; perimänä saadut vähäiset aivosolut huusivat elintilaa.
VastaaPoistaIsäni teki virheitä, ja äitinikin niitä varmasti teki, mutta ne pysyivät "sallitun rajoissa"; omista virheistään tavalliselle ihmiselle lankeaa sanktiot ennemmin tai myöhemmin luonnostaan. Isäni ja äitini koskaan sanoin lausumattomat, esimerkein periytyneet, maanläheiset lakipykälät ovat siis ohjenuoranani kun tässä alati typerämmäksi muuttuvassa, oman lajini vimmalla muokkaamassa, ja tuhoamassa maailmassa tallustelen.
Kuvittelisin, että normaalilla ihmisellä se on se paljon puhuttu, oikein muotoutunut, henkinen selkäranka jonka ympärille sitten sosiaalisen verkoston ja yhteiskunnan suhteet säädettyjen lakienkin osalta kullakin kiertyy. Olisiko se sitä luonnollista kasvamista lakien tulkintaan eri tapauksissa pyrkivän yhteiskunnan mukana?
Koska en halua potkia aisan ylitse kuten Jussi Halla-aho tai peesaajansa, en tarvitse myöskään tuntea mitä mikin kohta lakikirjassa jostakin rajatapauksesta sanoo. Tieto (tunto) oikeasta ja väärästä tyhmässäkin häntäluussa kertoo ihan tarpeeksi, että mitättömän elämänsä lävitse osaa suurinpiirtein keskiviivaa suunnistaa. Sanoillani tiedän kyllä itsekin loukanneeni ihmisiä elämäni varrella useastikin, joskus oikeutetusti, joskus hirvittävän väärin. Väärin tehdessäni olen osannut olla yleensä nöyrää poikaa ja kyennyt pyytämään anteeksikin.
”Isommissa ympyröissä” ne, jotka haluavat tehdä rikoksia tarvitsevat aina tietää myös faktat mitä kustakin rikoksesta seuraa jos siitä kiinni jää. Ja eritoten jo etukäteen varmistaa porsaanreikien olemassaolo joiden avulla rikoksista ei ainakaan rangaistaisi. Talousrikolliset nämä hommat hallitsevatkin jos eivät sitten mene lankaan ahneudentunteen ylittäessä kylmän järjen tai kun klikkien muut jäsenet pettävät.
Tavallisen tallaajan laintulkinnasta hyvä esimerkki löytyy suhtautumisessa metsän eläimiin, vähälukuisiin petoihin siellä. Siinä harvoin pontimena on taloudellinen hyöty. Kysymys on vain primitiivisyydestä; viidakkoelämästä lajillamme on kovin vähän aikaa. Halla-aholaisille susivihan sijaan ovat siunaantuneet muunmaalaiset-uskoiset- tai väriset oman lajin edustajat.
Demokraattisin menetelmin asetetut lait petojen osalta suhteessa ihmisiin ovat selviö ainakin paperilla yhteiskunnassamme, mutta silti laintulkintaa vastaan käyvät "metsien miehet" hampaat irvessä ja asearsenaali tanassa, rikkoen salametsästykseen alentumalla selviä lainpykäliä.
Heidän perusteluja kuunnellessaan, tai lukiessaan (Hesarin kuukausiliitteessä viimeksi eräästä yksittäisestä, sotkamolaisesta tapauksesta) tulee eittämättä mieleen, ettei joidenkin järjenkäytöllä ole paljon osaa eikä arpaa kun on aseita kaapit täynnä huvikseentappamis-harrastamista varten.
Susi on ottanut hengen ihmisestä viimeksi ehkä noin sata vuotta sitten, mutta auto on tappanut ihmisiä sadointuhansin jo ainakin sata vuotta: Eikö susiviha-perustelujensa mukaan susia salaa murhaavien ihmisten tulisi mennä autoteiden varteen murhaamaan autoja? Loppuunjalostettuja koiria jos sudet korvessa, omilla reviireillään popsivat, niistä ei kannata olla suruissaan. Riskinsä on otettava niin huvikseenmetsästäjän koirineen kuin jalankulkijankin töihin, kouluun, kauppaan menomatkallaan autotien suojatietä ylittäessään.
Omerta on fakta erilaisten eliittien looshien jäsenten lisäksi myös metsien miesten joukoissa.
Oikeus palautettava Käräjäkiville!
PoistaMallivinkki:
VastaaPoista"Comment policy
This is my living room, so don't piss on the floor. I reserve the right to block users and delete any comments that are uncivil, spam or offensive to all. I have a broad tolerance, but don't test it, please."
http://evolvingthoughts.net/about-2/john-s-wilkins-publications/
Miksi Halla-aho oikein valitti? Kai se suosiollinenkin päätös olisi yhtä lailla ollut vain muutaman ihmisen mielipide?
VastaaPoistaNo eipä vaineen. Silloin hän olisi nimenomaan painottanut sen arvoa.
Eli jos auktoriteetti on samaa mieltä, siihen vedotaan, mutta jos eri mieltä, siitä ei tarvitse välittää.
Luonnollisesti on tapauksia, joissa auktoriteetti *on* väärässä. Mutta kai ihmisen pitäisi miettiä myös sitä, olisiko *hän* sittenkin väärässä.
Muuten saadaan yhä vain lisää vanhempia, jotka valittavat, kun opettaja vaatii Janipetteriä noudattamaan koulun sääntöjä. Eli ihmisiä, joilla on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia.
Sananvapaudenkin suhteen pitäisi etukäteen miettiä, mihin tarkoitukseen sanojaan käyttää, ja jälkikäteen vastata sanoistaan.
Tämä kommentti vastaa omia käsityksiäni.
PoistaMiksi Halla-aho valitti? Hän koki tulleensa kohdelluksi väärin.
PoistaJos ylin lainvalvoja vahvistaa syrjivän laintulkinnan ja oikeuslaitos valvoo lakia valikoivasti, niin kyllähän siitä tuomioistuimen arvovalta karisee. Toisensuuntainen tuomio olisi ollut paremmin linjassa ihmisten oikeustajun kanssa. KKO osoitti olevansa vain muutama ihminen eikä luotettava laintulkitsija.
Halla-ahon teksti ei ollut syllogismin muotoinen. Yritän muuttaa sitä hänen tarkoittamakseen.
VastaaPoistaM. harjoitti yhdyntää lapsen kanssa.
Allah katsoi M:n menettelyn yleisestikin tahtonsa mukaiseksi.
Siis M:n yhdyntä oli Allahin tahdon mukaista.
Tästä ei seuraa mitään M:n ja Allahin kannattajien kannalta.
Ehkä mielessä oli tällainen lause:
Allah katsoi M:n menettelyn esimerkiksi kaikille Allahiin uskoville.
Jos näin on, kaikkien uskovien pitäisi ratsastaa kamelilla, muuttaa Medinaan jne. Siis tarvitaa lisätarkennuksia.
Lause "Mikä M:n tekemänä oli kiitettävää, ei voi olla synti jonkun toisen tekemänä" ei kelpaa, koska M. oli profeetta eli muuta kuin tavallinen ihminen.
Vrt.: "Seuraa Jeesusta kaikessa elämässäsi!"
Onko siis ryhtytävä puusepäksi?
Molemmat esimerkit, M. ja J. vaativat eettisen (käytännöllisen uskonnollisen) järjestelmän kehittelemistä pyhistä teksteistä.
Siis logiikan nimessä islamia voisi sanoa pedofiilin (yksikkö) uskonnoksi, ei näillä perusteilla pedofiilien.
Muistutan että tämä on logiikan harjoitus.
Logiikan kannalta Halla-aho taisi olla yhtäaikaa virheetön että virheellinen. Virheetön siinä mielessä, että päättelyketjussa ei sinänsä mennyt mikään vikaan. Virheellinen taas siltä kantilta, että hän ei ottanut huomioon kaikkia asiaan vaikuttavia asioita.
PoistaTosin tuosta logiikan harjoituksesta voinemme huomata, että jo hieman eri sanamuodoilla Halla-aho olisi saanut asiansa sanottua ilman rikosoikeudellista vastuuta...?
Kannattaisiko vielä kirjoituksesta katsoa, mitä siellä oikeastaan sanottiin?
PoistaKemppisen pitäisi kertoa tämä muslimeille.
PoistaLuulen, että tässä tämän hetken muslimien - ainakin eräiden ryhmien - ja nyky-kristittyjen teologia eroavat toisistaan. Olen Hämeenanttilan perusteella ollut ymmärtävinäni, että Muhamedin menettelytapojen esimerkillisyys on (sunnalaisille) islamilaisille paljon suurempi dogmi kuin kristityille Jeesuksen. Tämä menettelytavat ilmenevät suuremmaksi osaksi hadith-kirjallisuudesta, joka koostuu M:n lyhyistä lausahduksista missäkin tilanteissa, esimerkiksi saako syödä kyljellään maaten vai istuallaan. Siksi Hallanahon päättely ei mene täysin pieleen, vaikka on tarkoitettu ja koetaan loukkaavana.
PoistaKemppinen ei näytä huomioivan, että H-a ei suinkaan käytä ilmaisua "pedofiilien uskonto". Sen sijaan H-a kirjoittaa: "Aion seuraavaksi heittää Mikalle syötin: Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto." - v ronski
PoistaAd Omnia: - kyllä puoleta ja vastaan -argumentaatio on aika tavallista. Esimerkki voisi olla KKO 2011:33 - oliko rahapelien järjestäminen (pokeri) arpajaislain mukaista toimintaa vai sellaista viihdettä tai urheilua, joka ei edellytä lupaa.
VastaaPoistaSyitä on mietitty suuntaan ja toiseen.
Yllä olevasta Kemppisen argumentista:
VastaaPoistaVrt.: "Seuraa Jeesusta kaikessa elämässäsi!"
Onko siis ryhtytävä puusepäksi?
Tätä voisi lähestyä monelta kannalta; kaksoisstandardina, huonona esimerkkinä jne, mutta valitsen nyt käsittelyyn ilmeisesti Kemppiseltä pahimmin ohi menevän, koko keskustelun kannalta oleellisen kohdan: Kemppinen ei tunnu ymmärtävän kristinuskon ja islamin eroa eikä etenkään sitä, miten Jeesuksen asema ensimmäisessä eroaa Muhammedin asemasta jälkimmäisessä.
Raamattu ei toistuvasti kehota kristittyjä seuraamaan Jeesuksen esimerkkiä kaikissa yksityiskohdissaan. Koraani kehottaa seuraamaan Muhammedia tällä tavoin.
Islamin omien kirjojen mukaan Muhammed oli länsimaisella nykystandardilla häpeilemätön pedofiili, ja Koraanin mukaan kaikki, mitä Muhammed teki oli pyhää ja ikuinen jäljittelyn kohde jokaiselle muslimille.
Kemppinen todistaa seuraavasti:
"Tästä ei seuraa mitään M:n ja Allahin kannattajien kannalta.
...
Lause "Mikä M:n tekemänä oli kiitettävää, ei voi olla synti jonkun toisen tekemänä" ei kelpaa, koska M. oli profeetta eli muuta kuin tavallinen ihminen.
Puhdasta saivartelua. Emme puhu hypoteettisesta "jostain asiasta" vaan sukupuoliyhteydestä lapseen, jota Muhammed - Koraanin mukaan pyhä mies ja kaikissa teoissaan muslimien ikuisen jäljittelyn kohde - harrasti. On naurettavaa takertua johonkin kamelilla ratsastamiseen aivan kuin kulkuvälineen valinta olisi lähtökohtaisesti yhtä oleellinen uskonnollinen seikka kuin seksuaalisuuden ja parisuhteiden sääntely.
On hyvin tiedossamme, että lapsivaimot ovat edelleen todellisuutta islamilaisessa maailmassa. Heitä varmaankin lohduttaisi kuulla, kuinka Muhammedin esimerkistä (sunna) ja Koraanin jäljittelykehotuksista "ei seuraa mitään M:n ja Allahin kannattajien kannalta."
Tässä harjoitetaankin puhdasta saivartelua eli kysymys oli, miten syllogismi eli deduktiivinen päättely toimii.
PoistaIslamiin opista en halua keskustella, koska en tunne sitä riippuvasti. Lisäksi pelkään että tulkintoja voi olla koko joukko.
Tässä ilmenee eräs meidän vaikeutemme ymmärtää islamia. Me olimme luterilaisia, joille Raamattu on uskon ydin lähde. Islamissa paljon merkittävämpi on hadith-kirjallisuus, joka sisältää lyhyitä kuvauksia M:n lausahduksista ja menettelytavoista eri tilanteissa. Useat ongelmallisista asioista ilmenevät nimenomaan tästä hadith-kirjallisuudesta ja niitä selittävistä lakikoulukunnista. Koraani - vaikka siihen paljon viitataankin - on paljon yleisempi ja monitulkintaisempi, etten sanoisi tyyliltään runollisempi.
PoistaMikä--kuka--HäH ?? Halla-ahoko täällä vielä puhuttaa ??? Eihän hänellä ole mitään tekemistä ihmiskunnan historian kannalta. Olette hauskoja.
VastaaPoistaHistoriaa tehdään aina ensin tässä ja nyt, sitten siitä luetaan kirjoista mutta silloin on myöhäistä puuttua sen kulkuun.
PoistaIhmeellistä, mutta näin se vaan on ainakin nyky fysiikan mukaan.
(Blogivaeltaja)
Paljon porua, vähän villoja, sanoi piru kun sikaa keritsi
PoistaP.S. Syytteiden ja väärinkäsitysten välttämiseksi: edellisen kommentin nimet on muutettu.
PoistaKemppinen: "Nykymaailmassa ei sovi seinillekään, että viranomainen vaikenee. Tämä koskee myös tuomioistuimia. Muut viranomaiset ovat velvollisia omin toimin antamaan tietoa toiminnastaan ja papereistaan."
VastaaPoistaEi sovi seinillekään, mutta niin vain tapahtuu, koko Suomessa, kaiken aikaa. Pauli Vahtera kirjoitti aiheesta hauskasti Iltalehdessä:
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2012/06/17/onhan-meilla-varaa/?ref=es
Sille, joka ei halua perehtyä linkkiin kerron, että Vahtera kaiveli esiin kymmenien miljoonien eurojen tuhlauksia, lähinnä juopottelua, huorissakäyntiä ja joutavaa matkustelua, joka kaikki tapahtuu verorahoillamme täysin laillisesti. Lehtimiehet eivät niistä kerro, koska he osallistuvat juontiin, naintiin ja matkusteluun. Touhussa ovat lehdistön lisäksi mukana kuntien ja valtion virkamiehet sekä poliitikot. Käsi pesee kättä, kaikki suojelevat toisiaan pitämällä suunsa kiinni.
Omerta-vaikenemisen laki on perisuomalainen käytäntö. Kenties se piilee suomalaisten geeneissä...
Olen itsekin ollut osallisena omertaan, olen matkustanut, ryypännyt, vetänyt hasaa ja nainut veronmaksajien piikkiin, eikä poliisikoira perään haukahtanut. Koska rikoksistani on jo yli kymmenen vuotta, ne ovat kai vanhentuneet? Vai? Jos ovat, voin kertoa tarkemmin, jos joudun niistä syytteeseen olen tietysti hiljaa.
Blåfield siteeraa kolumninsa lopussa Markku Heliniä. Professoriksi kutsumaansa, mutta mahtoiko tietää sitä, että Helin oli vuosikymmenen se virkamies joka jätti valmistelematta hallituksen esityksen isyyslain uudistamiseksi. Hän oli se Suomen hallitus joka hävisi juttunsa Strasbourgissa ja lisää samanlaista luvassa.
VastaaPoistaJK: "Siis M:n yhdyntä oli Allahin tahdon mukaista."
VastaaPoista"Tästä ei seuraa mitään M:n ja Allahin kannattajien kannalta."
Allahin tahto ei siis merkitse muslimeille mitään?
Olen kyllä ollut ymmärtävinäni asian ihan päinvastoin - Allahin tahto ylittää kaiken muun.
Ihan samoin kuin kiihkokristityilläkin, jotka tekevät miten mielipuolisia tekoja tahansa, "koska se on Jumalan tahto".
Ongelma on mielestäni siinä, että on ylipäätään kyseenalaista määritellä entisaikojen tapoja ja käsityksiä nykyajan mittapuin ja käsityksin. Mieluummin kuin kiistelisin "Oliko Muhamed pedofiili" -tason kysymyksistä, miettisin että onko meillä Suomessa otettu millään tavalla huomioon sitä, että eri ryhmät voivat tulla kulttuureista, joissa on voimassa vanhakantaisia käsityksiä?
Kirjoittaja erehtyy nyt jo improbatur tason blogiin.
VastaaPoistaJos aiot sensuroida kommentointeja niiden tason tai aiheen vierestä kirjoittelun vuoksi, suosittelen ensisijaisesti aloittamaan omasta tämänkertaisesta kirjoituksestasi.
Siinä on faktavirhe eli perustelematon valheellinen väittämä.
Halla-Aaho neimenomaan esitti moitteettoman syllogismin. Tämä on tässäkin taas osoitettu edellä. Onko todistus virheellinen vai puhuuko Kempinen valheita? Onko Kemppinen kenties syyllistynyt rikokseen esittäessään valheen, joka halventaa Jussi Halla-ahon henkilöä? Kenties tämä on ollut Kemppisen nimenomainen tarkoitus.
Voiko noin alas vajota. Ad hominem kirjoittelua, löyssäää, perustelematonta?
Voi.
Kemppinen haukkuu muita ihmisiä löysästä lukemisesta ja sitten komentoi KKO tuomari Koskelon ratkaisua eikä selvä'sti ole edes viitsinyt perehtyä tarkasti asiaan ja ratkaisuun, kuten useampi asiaan perehtynyt kommentti osoittaa.
Ammatillisesti heikkoa.
Suosittelen taukoa itse blogin pitäjälle sen sijaan, että hän ryhtyisi sensuyroimaan. Tällä hetkellä tämän blogin ansioikkaimmat kirjoittajat ovat kommentoijissa - etenkin niissä jotka osoittavat Kemppisen otteen herpaantuneen.
Ad Omnia: - lukion filosofiasta -
VastaaPoistaSyllogismi
Aristoteleen logiikassa pätevän päätelmän yleinen muoto. Syllogismissa on kaksi premissiä, joissa esitetään kaksi tosiasiaväitettä tai propositiota, ja johtopäätös, jonka ilmaisema propositio ei suoraan sisälly premisseihin mutta joka seuraa loogisesti premisseistä (niin että se joka myöntää premissien olevan tosia joutuu väistämättäkin myöntämään myös johtopäätöksen pitävän paikkansa).
Esimerkki Aristoteelisesta syllogismista:
Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia.
Sokrates on ihminen.
________________________________
Siis: Sokrates on kuolevainen.
Tätä luonnollisella kielellä esitettyä päätelmää t. argumenttia voidaan tarkastella myös loogisesti, sen abstraktin muodon kannalta:
Kaikki A:t ovat B.
S on A.
________________________________
Siis: S on B.
Aristoteleen syllogistiikassa kaikki premissit ja johtopäätökset ovat muodoltaan predikaatioita, eli lauseita joissa jonkin määreen (predikaatin) sanotaan joko kuuluvan tai olevan kuulumatta jollekin yksilölle tai joukolle (subjektille). Syllogistinen logiikka on muodoltaan melko rajoittunut, eikä sen avulla voida rakentaa kovin mutkikkaita todistuksia. Sen historiallinen arvo on kuitenkin alkuperäisessä oivalluksessa, että argumentteja voidaan tarkastella symbolisesti, arvioimalla niitä puhtaasti muodollisin perustein, kiinnittämättä huomiota väittämien sisältöön. Tämä oli lähtökohta modernin symbolisen l. formaalin, päätelmien muotoon perustuvan, logiikan synnylle.
Ad Omnia: - voin myöntääkin, että minua kiinnosti selvittää, kuinka moi kommentoija tietää sanan "syllofgismi" merkitykse tai vaivautuu ottamaan siitä selvän. Tulos ei vaikuta rohkaisevalta.
VastaaPoistaPäättely ei yleensä ole syllogistista. Induktiivinen päättely on hyvä ja yleinen muoto, mutta ei sitova. Suosittu esimerkki: kaikki näikemäni joutsenet ovat olleet valkoisia. Siis kaikki joutsenet ovat valkoisia.
Jos halutaan selvittää,, hyväksyykö islamin uskonto esimerkiksi pedofilian, tarvitaan aika raskaita tutkimuksia alkaen haastatteluista ja päätyen arvostettujen elävien ja kuolleiden tutkijoiden käsityksiin asioista. Jotta tuloksella olisi jotai nmerkitystä, mielipiteiden esittäjien pitäisi olla islamia tunnustavia, uskonnottomia ja esimerkiksi kristittyjä.
Itse en tiedä, miten asian laita on, enkä ole esittänyt mitään käsityksiä siitä.
Niin. Pedofilia on sairaus ja löytynee tautiluokituksesta. Ei kai mikään uskonto hyväksy yhtään mitään. Uskonnon kannattajat ehkä niin tekevät.
PoistaItse käytin googlea, mutta ettehän kerro kenellekään että lunttasin!
PoistaUskontoja(kin) saanee kenties arvostella ontuvaankin logiikkaan nojaten, mutta sanamuotojen tulee ilmeisesti olla tarkan oloisesti harkittuja eli ehkäpä poliittisesti korrektejakin.
Islam uskontona hyväksyy pedofilian, asia ei tarvitse sen kummempaa tutkimusta kun ymmärtää että sen että kyseinen uskonto tai oikeammin yhteiskunnallinen lainsäädäntö on täysin ehdoton ja muuttumaton sen suhteen mitä Muhammed on sanonut ja tehnyt. Ne jotka kyseenalaistavat Muhammedin väitteet ansaitsevat koraanin mukaan kuolemanrangaistuksen.
PoistaValitettavasti uskonnoilta itseltään ei vaadita samoja loogisia perusteita tai korrekteja sanamuotoja. Toiset mielipiteet tosiaankin ovat tasa-arvoisempia!
PoistaAd Jaassu:
VastaaPoistaOnko mieleesi tullut, että vaikka islam olisi "täysin ehdoton ja muuttumaton", niin muslimeilla on erilaisia käytäntöjä? Ja että muslimeissa on maallistuneita kuten kristityissäkin.
Mitä väliä on sillä, onko Jaassun mieleen tuo tullut? Kysehän on islamista ja sen opeista, ei islamin vastaisista käytännöistä. H-a ei ymmärtääkseni väitä mitään joidenkin muslimien maallistuneista käytännöistä vaan esittää premissejä ja päätelmiä koskien islamia. - v ronski
PoistaTässä yritys moitteenalaiseksi syllogismiksi:
VastaaPoistaJeesus kehotti kannattajiaan syömään hänen ruumiinsa ja juomaan hänen verensä.
Kristitityt tekevät työtä käskettyä jokaisella ehtoollisellaan.
Kristinusko on kannabalistinen uskonto.
Nyt odotellaan jännityksellä Illmanin toimia..
PoistaTapsa oli ymmärrystä vailla, ei tule syytettä.
Poista