Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
Sivun näyttöjä yhteensä
26. syyskuuta 2008
Päivystävä dosentti
Nyt en ole käynyt suorissa ajankohtaislähetyksissä, mutta jotain on nauhoitettu.
Olisin varmaan tehnyt saman kuin kerran aikaisemmin, vastannut asialliseen kysymykseen sanomalla: "En tiedä."
Sellainen on ikävää uutisankkurille, mutta ikäviä ovat asiatkin.
Onneksi pääministeri Vanhanen sanoi suunnilleen tämän eli siis totuuden eduskunnassa vasemmistoliiton vaatiessa lisää verta. Vanhanen sanoi, että olemme tekemisissä rikoksen kanssa, joka on tuntematon. Sille ei ole edes nimeä.
Illan uutislähetykset vahvistivat tämän - emme tiedä. Toisin sanoen nyt nuorisomuodiksi osoittautuva vakavien uhkauksien lähettäminen ja välittämine ylittää ymmärryksen.
Meidän päivystävien dosenttien asiantuntemus ei ole kaksinen, mutta jos selityksiä olisi pinnassa, joku meistä olisi keksinyt jotain. Kun kukaan ei tiedä ja jotkut myöntävät tietämättömyytensä, helppoa keinoa ei siis ole.
Tämä ei oikeuta toimettomuuteen vaan päinvastoin keskittämiseen, ja se tarkoittaa myös voimien keskittämistä.
Helppoja keinoja ovat verkon käytön sormeileminen esimerkiksi erilaisilla filttereillä, aselainsäädännön muutos, tietosuojan sortaminen.
Tilanne muistuttaa hitusen USA:n 9-11-reaktiota. Hyvin suuri osa amerikkalaisesta arvioi tälläkin hetkellä, että tekijänä oli tavalla tai toisella oma valtio tai armeija. Tiettävästi enemmistä on tietävinään, että Irakin osta aloitettiin WTC:n iskujen takia, siitä huolimatta, että yhteyttä ei ole. Kansalaisvapauksia rajoitettiin pysyvästi. Ihmisten huomio käännettiin pois niistäkin asioista, jotka purkautuvat nyt finanssikriisinä.
Amerikkalaiset purkivat hädissään tai pahuuttaan keskeisen yksilönsuojan sananvapaus siihen luettuna. Meidän ei pidä tehdä samaa.
Ei käy kieltäminen, että rohkeutta tarvitaan epärealistinen määrä, kun tosiasioita olisi katsottava silmiin ja päätön juoksentelu olisi estettävä.
Tilanne muistuttaa hitusen Georgian sotaa. Miten yleisesti tiedetään, että myös Naton ja amerikkalaisten mielestä Georgian suunnalta valehdeltiin ja peiteltiin sitä tosiasiaa, ettei tykistö- ja ohjusiskuja aloittanut Venäjä?
Koska edellä sanoin, etten ymmärrä Suomessa nyt ilmenneestä ongelmasta mitään, rikon saman tien tämän lupaukseni.
Kysymyksessä on hyvin vakava rikos, jota ainakaan poliittinen pallottelu (vasemmistoliiton kysymys) ei auta. Uhkaavien viestien lähettäminen on rikos. Luultavasti tekijöihin on suhtauduttava ankarasti.
Selitys "laajennettu itsemurha" ei oikein sovi yhteen sen kanssa, että nämä mielettömät ihmiset luultavasti saavat aidosti nautintoa toisten ruumiillisesta vahingoittamisesta ja tappamisesta.
Olisiko tällä nyt puheena olevalla vihakulttuurilla, joka taatusti ei el vain tietoverkoissa, jokin yhteys saatananpalvontaan, hautausmaiden häpäisemiseen ja goottikulttuurin kuolemaa ja kuolemista liehitteleviin piirteisiin?
James Ellroy ("American Tabloid")" he had realized that killing is fun "
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ehkä minunkin pitäisi vaieta, kun en mitään asiasta tiedä, mutta kun YLE:n uutisissa psykologi neuvoi käymään kahvikeskusteluja, niin tässä minun osuuteni:
VastaaPoistaMeillä siis kai on nyt maailmalla ja Suomessa jokin ryhmä tai aate, jossa vihataan ihmisiä tai jopa ihmiskuntaa?
Koska pidän hyvin yksinkertaisista selityksistä, niin sanon seuraavaa:
Mikä aiheuttaa suomalaiselle nuorelle miehelle nuoruusvuosina eniten pettymyksiä? Vastaus: Parisuhdeasiat.
Viittaan jokin aika sitten tehtyyn suomalaisten seksuaalikäyttäytymiseen liittyvään tutkimukseen. Suomalaisten naisten seksikumppaneitten määrä on noussut 20 vuodessa rajusti. Se on nyt yhtä suuri kuin miehillä tai jopa suurempi. Väitän että suomalaiset nuoret miehet eivät kestä tilannetta, että tyttöystävä pettää. Olisiko joku joka kiinnostuisi tutkimaan asiaa? Kulttuurin muutos on ollut raju viime vuosikymmeninä tässä asiassa.
Lisäksi on tullut ns. "vapaat parisuhteet", joissa mies ja nainen saavat pettää vapaasti, ja jopa kertovat toisilleen syrjähypyistään ylpeänä. Tästä on esimerkki Verkkoaamulehden viime sunnuntain sunnuntai-osiossa jutun muodossa. Kannattaa lukea.
En halua syyllistää naisia. En missään tapauksessa. Miehet ovat pettäneet aina. Mutta muutos käyttäytymisessä, moraalissa ja seksuaalikulttuurissa on tapahtunut viimeisten vuosien aikana, ja veikkaan että suomalaisten miesten pää ei tätä (ehkä naisten kannalta oikeutettuakin) muutosta kestä.
Kun ensirakkaus kuksii toisen pojan kanssa tai toisten poikien kanssa, siinä helposti suomalainen mies katkeroituu elämään ja ihmisiin. Vihan kierre on valmis. Saati jos omaa naista kiinnostaa vaikkapa maahanmuuttaja.
Olisiko tässä esiin tuomassani teoriassa mitään tolkkua?
Asiat ovat monesti paljon yksinkertaisempia kuin osaamme kuvitella.
Väitän että se mitä nuorisomme joutuu kokemaan seurustelusuhteissaan ja parisuhteissaan nykyisin aiheuttaa suuria ongelmia emotionaalisella tasolla.
Voisi olla syytä ottaa esille tämä käyttäytymisen muutos Suomessa ja lähteä tutkimaan sen vaikutuksia moneen asiaan.
Kiitos. Pappa viittasi goottikulttuuriin tajuamatta siitä hölkäsen pöläystä.
VastaaPoistaSamalla sudilla maalaten totean happamasti, että ihminen, jolla on avoimen voimakas fetissi kelloihin ja puukkoihin, ihannoi lopunaikoja ja kuolemaa.
Koska viittaamani henkilö esittelee kuvia teräaseistaan internetissä, on aihetta epäillä hänen olevan valmis myös käyttämään niitä väkivaltaisesti.
Edelleen tämä sama henkilö kertoo kuuntelevansa vanhaa sotilasmusiikkia, requiemeja ja synkkää klassista, mikä kertoo kiistattomasta vihasta ihmiskuntaa kohtaan.
Jukka, pukeudutteko usein mustiin vaatteisiin?
Ettette vain kuitenkin olisi piilogootti? Ei, gootit nauravat useammin.
joo. Varmasti näin on. Eräs syy, mielestini,on että meiltä jokaiselta puuttuu se OMA Kaptah.
VastaaPoistaUnelma ja usko tosiystävästä.
Tänään oli paha päivä. No, periaatteet ja ajatukset itselläni muutuivat täysin.
En tiedä, mutta psalm 23 on lohduttavinta mitä tiedän elämässä. Sinuhen viimeisen sivun jälkeen. Usein helpotaa, vaikka itkettää, tuon Sinuhe-saarnaajan vikaa sivua lukiessa.
Tässä oma suosikkini:
www.youtube.com/watch?v=7-mpoZDWpzo
Toinen sosikkini on Saima Harmaja, josta yllätyin aikoinaan tv-mainoksesta:
Rannalla Ihanat vaaleat pilvet liukuvat taivaalla. Hiljaa ja lumoavasti Laulaa ulappa. Aaltojen hyväilystä Hiekka on väsynyt...
Kemppisen viimeiseen lausekysymykseen: Ei mitään yhteistä eikä verrannollista.
Mutta. Jokaisessa tapahtumassa ja asiassa Äiti on maailman tärkein asia. Kaikissa sodissa, sotaromaaneissa, viimeinen sana ja viimeisen uhrin sana on Äiti.
Kuinka monta kuolemaa on huudettu Äidin kuulematta. Liian monta, koska mukamas Isänmaa on Äitiä tärkeämpi.
Sorry, olin täysin väärässä, kirjoittaessani ämmistä.
Eimutta ihan totta? Eikö herkkä kirjallisuus todellakaan vaikuta ihmisiin tai ihmisyyteen?
Nyt menen, kello puoli kaksi, otamaan vilun esiin ja Chivasin. Arve Tellefssenin mukaan soitan Rusticanan intermezzon kaikille rakkailleni.
"Olemme tekemisissä rikoksen kanssa, joka on tuntematon. Sille ei ole edes nimeä."
VastaaPoistaMiten voisikaan. Se on aikamme ihmisen dilemma: emme tiedä mitä haluamme, mutta sen tiedämme tarkalleen mitä emme halua.
Ainakin alkuperäisellä viime vuoden tekijällä oli pitkä lista asioista, joita hän ei halunnut. Viranomaiset vastaavat yhtä pitkällä listalla asioita, joita liioin ei haluta. Tätä sitten kutsutaan ratkaisuksi.
Se-mitä-emme-halua näkyy joka päivä tavassa, joka jossakin vaiheessa tuli suurinpiirtein kaikkien omaksumaksi: Ylpeillään ja rehvastellaan, miten vähän on tekemisissä "väärin" ajattelevien pukeutuvien lukevien kuluttavien tekevien kanssa, ja sitä mainostetaan julkisesti kuin ansiomerkkiä.
Sopisi kysyä, miksi nykyään voittamisesta ja häviämisestä on tehty ylin kultti. Voittajat erotetaan luusereista päivittäin "Heikoimpien Lenkkien" TV-tarjonnassa. Nopeat syövät hitaat. Yli-ihmiset loputkin. Lapset oppivat. Sehän on tarkoituskin.
VastaaPoistaKiusaamiskulttuuri luo uhrinsa ja uhraajansa. Pitää näyttää paikka.
Kun yhteiskunta on iso ja sen päättäjät kaukana korkeuksissa alaluokasta, syntyy ylemmyys ja näkemys "turhasta joukosta". Suuressa maassa turhaa joukkoa piisaa ja kaikkien voimavaroja ei ole tarkoituskaan ottaa käyttöön. Slummit, favelat ja mobile home parkit säilövät nämä ihmiset. Ei ole väliä, onko yhteiskunta erityisen tehokas. Pääasia on korostaa eroja ihmisten ja heidän ominaisuuksiensa välillä. Tuloeroja on kasvatettava. Sopiva kannustinpalkkio on 1 miljardi dollaria konkurssin tehneen investointipankin pääjohtajalle.
Eliittikorkeakouluja on perustettava. On opittava tuntemaan vertaisensa. Malli on suuren maan.
Eroja korostavaa yhteiskuntamallia on 80-luvulta alkaen tuotu tännekin voimalla. Suomi ja pohjoismaat ovat kuitenkin pieniä yhteiskuntia, joiden ainoa järkeenkäypä strategia toimia suuressa maailmassa on ottaa yhteistyössä kaikki resurssit käyttöön - ne kehnommatkin. Se ei toisaalta saa tarkoittaa tasapäistämistäkään - yhden koon pipoa. Jos pohjoismaat toimisivat yhtä tehottomasti kuin lännen suuret "mallimaat", täällä nähtäisiin pian nälkää.
Salamiin meritaistelussa kreikkalaiset voittivat suuren ja ylivoimaisen persialaisen laivaston. Persialaisten laivojen miehistöt hukkuivat laivojen upotessa. Kreikkalaisissa laivoissa jokaisen tuli osata uida. Kreikkalaiset uivat maihin laivan upottua.
Erittäin hyviä huomioita.
VastaaPoistaLisäisin tähän ajatukseni koulukiusaamisesta. Pahinta väkivaltaa on henkinen väkivalta. Seläntakana sipisupi ja pahansuopainen panettelu.
Koulunjälkeen reilun tappelun ohella turpiin saaminen on konkreettista ja asiaa voi viedä parhaaseen suuntaan riippuen tilanteesta ja kyvyistä, tilanteen aikana ja sen jälkeenkin.
Sipisupia et saa kiinni mistään.
Voidaan kuvitella mitn nuori jäädessään yksin kokee raskaana kaiken tämän. Ahdistumine tappaa luovan ajattelun ja riippuen nuoren ihmisen persoonasta kiusaamisesta voi tulla laukaiseva tekijä ihmisvihaan jota sitten on tänäpäivänä helppo ruokkia erilaisilla ärsykkeillä, hautakivien kaatelu lopputuotteena on yhteiskunnan perspektiivistä niitä siedettävimpiä.
Onko koulussa tänäaikana sosiaalipsykologian oppitunteja?
Sipisupittajan psykologinen kuva piirtoheittimelle jotta nuoret saadaan ymmärtämään ihmisen käyttäytymismalleja kausaliteetteineen. Kasvatukseen ja pahoinvointiin lääkkeeksi.
Niin varmaahan ainakin näyttää olevan se, että minkäänlaisen terrorismin kanssa asialla ei ole, eikä saa olla mitään tekemistä. Ja jos olisi, niin kyseessä olisi varmaankin väärä väite.
VastaaPoistaSiitä tuleekin mieleen, että minkälaisia ihmisiä ne terroristit sitten oikein ovat, kun heitä ei Suomessa ole lainkaan?
Mutta minkälaisista aatteista nämä kouluampujat olisivat sitten kiinnostuneet vaikkapa 20- tai 30-luvuilla? Vai eikö heidänlaisiaan silloin ollut? Ei lainkaan? Eihän heitä nytkään paljon ole, vai onko?
No entäs sitten sillä kuohuvalla 60-luvulla, mikä heitä silloin olisi kiinnostanut?
Vaikea uskoa, että kyse olisi vain siitä, että joku haluaa ampua ikäisiään ja vieläpä tuntemiaan, ilman, että kysymyksessä ei olisi samalla hyökkäys myös yhteiskuntaa vastaan. Ehkä kerran, jos silloinkaan. Ja jos he haluavat julkisuutta, niin miksi he sitä haluavat - heitähän ei enää ole. Hulluus on aika huono selitys tässä asiassa, mutta selitykset eivät kyllä oikein jaksa tyydyttää muutenkaan, vaikka olisivat kuinka osuvia.
Pohtiessaan sukupolvikonfliktien merkitystä Saksan historian käännekohdissa ja vähän muuallakin -
" Hitlerin hallinnossa olevat ihmiset ja Neuvostoliiton vallassa olevat ryhmät ennen sotaa olivat keskimäärin vuosisatansa nuorimpia." tai
" Aikamme yhteiskuntien tunnusmerkkeihin kuuluu, että sukupolvikonflikti ei ole merkittävä pelkästään ammatillisesti vaan myös poliittisesti. Tämä liittyy siihen, että 1900-luvun määräävä valtiomalli on puoluevaltion malli." - Norbert Elias pohtii kirjassaan Saksalaiset Valtataistelut ja habituskehitys 1800- ja 1900-luvuilla, että: "Nuoremman ryhmän kapina omaa valtaeliittiä vastaan, joka estää nuoria toteuttamasta toivottuja elämänmahdollisuuksiaan, saattoi tietyissä olosuhteissa kääntyä pois tästä suunnasta ja kohdistua muihin ryhmiin." Ja, että: " Kun puolueiden johtopaikat ja siten mahdollisuudet hallitustehtävien harjoittamiseen ovat pitkään vanhemman puolueväen halussa, nuoremmilla polvilla ei juuri ole tilaisuutta toteuttaa poliittisia päämääriään. Tämä on yksi monipuoluevaltioiden sukupolvien välisten suhteiden rakenneominaisuus, joka voi jonkin verran vaikkakaan ei tyhjentävästi selittää nuorempien tunnetta, että he elävät sortovaltiossa. Julkiseen elämään astuvilla nuorilla on usein voimakas kokemus siitä, että asioiden yhteiskunnassa pitäisi olla toisin. Mahdollisuudet ponnistella tehokkaasti näiden virheiden korjaamiseksi ovat kuitenkin vähäiset olemassa olevien julkisten instituutioiden puitteissa."
Tuo oli kirjoitettu siis silloin, kun se poliittinen osallistuminen, eli äänestäminen vielä kiinnosti ainakin jossain määrin enemmän ihmisiä, kuin nyt.
Merkitykset ja merkitystyhjiöt. Mainitsit Vasemmistoliiton ja siitä minulle tuli mieleen, kuinka se Arhinmäki koputteli kaverinsa kanssa äskettäin sitä Finlandia-talon narikan tiskiä. Vaikka ei kai se Helistö enää ihan nuorisoa ole. Olen tavannut kaverin muutaman kerran, kun se on broidin tuttu ja Arhinmäen faijan tunsin nuorempana aika hyvinkin.
Ja Arhinmäestä tuli mieleen se Smash Asem-mielenosoitus. Tunteet kävivät silloin kuumina monessakin mielessä. Siitähän on jo Wikipediassakin oma sivustonsa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Smash_Asem
"Tehokkaan osallistumisen ulkopuolelle jäämisen merkitys on entistä suurempi, koska poliittisista doktriineista on 1900-luvulla tullut aikaisempaa olennaisempi osa sitä, mikä on ihmisille merkityksellistä ja mikä siten mahdollistaa sekä merkityksen toteuttamisen että merkitystyhjiön syntymisen." Kirjoittaa Elias.
Siis olisiko joku uskonut vielä parikymmentä vuotta sitten, että jotkut oikein kävisivät marssimassa mielenosoituksessa sen puolesta, että saisivat töhriä seiniä? Ja että oikein tappelisivat sen takia poliisin kanssa? Tai että poliisi juoksisi virkansa puolesta näiden perässä ratapihoilla ja missä? Ja pitäisikö nyt sitten tämäkin aktiviteetti kieltää, kun niitä syntyneitä töhryjä tällainen vanhemmaksi käyvä herrasmies, kuten vaikkapa minä, ei oikein jaksaisi katsoa, kuten en paljon muutakaan kuvataidetta. Ei minusta, kieltoja on ihan tarpeeksi jo nyt. Töhrikööt, ehkä sekin siitä sitten tasoittuu ja joskus.
En usko, että nämä ammuskelut loppuvat niillä keinoin, mitä julkisuudessa on väläytelty. Tulivat jäädäkseen - ainakin joksikin aikaa. Mutta tärkeämpää kuin se, onkin se muu, se mitä tehdään ja se, mitä ei tehdä!
" Paradoksaalista tässä on se, että avoin sukupolvikonflikti, jollaisena se 1960-luvulla tuli esiin ulkoparlamentaarisen opposition ja opiskelijaliikkeen kautta, on mahdollinen vain sellaisen yhteiskuntarakenteen puitteissa, joka antaa suhteellisen laajan toimintavapauden vastakkaisia poliittisia ihanteita edustavien ryhmien ja siten myös eri sukupolvien välisille vastakkainasetteluille. Nykyajan täysin tyrannimaisissa absoluuttisissa valtioissa voi esiintyä piileviä sukupolvikonflikteja, mutta niillä ei ole mitään mahdollisuutta tulla ilmi edes silloin, kun ne juuri tästä syystä kytevät pinnan alla sitäkin kiihkeämpinä. Se, että sukupolvikonfliktit voivat nousta esiin ja niistä voidaan taistella niin avoimesti, kuten liittotasavallassa tapahtui, oli merkki poliittisten instituutioiden suhteellisesta joustavuudesta ja Saksan järjestelmän suhteellisen epätyrannimaisesta luonteesta." Kirjoittaa Elias.
Toivottavasti valtiovalta ei ota esimerkkiä USA:sta tässä asiassa. Se ratkaisu siellä ei ole oikea, ei edes toimiva. Samaa virhettä ei kai pidä tehdä kahteen kertaan, eli eikö aika moni olekin - ainakin tämän nettikirjoittelun perusteella - sitä mieltä, että se kouluammuskelunkin toimintamalli olisi sieltä haettu.
Olisiko tällä nyt puheena olevalla vihakulttuurilla, joka taatusti ei el vain tietoverkoissa, jokin yhteys saatananpalvontaan, hautausmaiden häpäisemiseen ja goottikulttuurin kuolemaa ja kuolemista liehitteleviin piirteisiin?
VastaaPoistaVai onko nuorilta - jotka luterilaisittain kuvittelevat olevansa valituista valituimpia - jäänyt huomaamatta että on valtiollinen Yle joka prime time -aikaan tarjoaa joka torpassa ja tönössä nähtävillä olevaa nuoriso-ohjelmaa
Station T matkustaa Intiaan etsimään kaikkein oudointa työtä. Onko se kenties miehellä, joka poistaa esineitä ihmisten jaloista?
Joka eilen missasi, voi katsoa pikauusintana tänään sekä aamukymmeneltä että myös iltapäiväteen aikaan.
”...olemme tekemisissä rikoksen kanssa, joka on tuntematon. Sille ei ole edes nimeä.
VastaaPoista”Kauris, kauriini, syntynyt keväthangille, kasvanut villinä ja vapaana ja kuitenkin salassa, katosi metsän hiljaisuuteen, palaamatta. Sillä oli maan, tuulen ja ruohon kanssa sopimus, jota ihmisäly ei ymmärtänyt.”
- Eeva-Liisa Manner: Metsäkauris
Panettelijoille sai joskus heittää vasenta hanskaa ja perään pistoolia tai miekkaa. Oli aivan sekundantitkin. Sitten kiellettiin.
VastaaPoistaOlen nyt supertavis, keski-ikäinen perheellinen mies. Onnellinenkin!
VastaaPoistaSynkkinä jälkipuberteetin aikoina haaveilin kuolemasta, vaikka minulla oli "kaikki hyvin". Hyvä ja rakastava yhtenäinen perhe, ihana tytttöystävä, siis rakkautta paljon! Silti haaveilen kuolemasta.
Miksi? En tiedä, mutta jotain epäilen. Olin lukenut paljon jo lapsesta. Uskoin kai niiihin tarinoihin, romantiikkaan ja hyviin ihmisiin ja siihen, että hyvällä on paikkansa ja se jopa yleensä voittaa. Hyvä voittaa pahan. Uskoin Jumalaan.
Sitten näin maailman. Se oli täydellisessä ristiriidassa oppimani ja uskomani kanssa. Pieniä lapsia kuoli joka hetki nälkään, jotta minulla olisi aineellisesti hyvä elämä. Sotia, kilpavarustelua, ympäristön tuhoamista. Hyvät olivat auttamatta häviöllä!
Se synkensi osan minusta. Mutta ei kokonaan enkä joutunut pahimpaan syöveriin sieluni kanssa.
Tämä tuskin on koko selitys omalla kohdallani, mutta varmasti iso osa sitä. Henkisen rakenteen perimä varmasti myös vaikuttaa.
Aikoinaan kansallisessa itseurhaprojektissa jo todettiin, miten osa nuorten miesten itsemurhista on täysin selittämättömiä. Minä kuvittelin ymmärtäväni, mitä joidenkin mielessä on liikkunut. Edes hitusen.
Nuoruus on kova paikka. Ja vielä kovempi jos ei ole todellisiä ystäviä ja rakkautta. Minä en jäänyt yksin, olin mukana monessa ja sain elämästä kiinni.
Koen kyllä nämä tragediat perimmiltään laajennettuina itsemurhina.
Nm. "elämässä kiinni - on ja pysyy"
Nämä nuorten suomalaismiesten itsemurhaiskut eivät kuulemma ole terrorismia. Mutta miten ne muka eroavat nuorten arabimiesten itsemurhaiskuista? Islamistille on luvassa taivaspaikka ja koulumurhaajalle ikuinen kunnia ja "elämä" koulumurhaajien omassa internetpantheonissa, ihailijoiden fanitettavana. Täyttää kaikki kultin tunnusmerkit.
VastaaPoistaIlman lillukanvarsia:
VastaaPoistaKun nuori epäonnistuu rakkaudessa, koulussa, toverisuhteissa ja tulee kotona käsitellyksi ylimääräisenä ärsykkeenä, ei jää jäljelle kuin oman itsekunnioituksen saavuttaminen keinolla millä hyvänsä.Selviäminen. Sellaisessa tilanteessa nuori astuu rajan yli, jonka jälkeen kaikki keinot ovat luvallisiä.Pettymys on totaalinen. Samanhenkisen kaverin kohtaaminen synnyttää yli-ihmisharhan. Olemme muiden yläpuolella.
Sitten näytetään, mihin pystytään.
Monet selviävät jotenkin eläinystävien avulla. Kauhajoella näytettiin, kuka on kuka. Se paikka.
Kehittyneempi/ vahvempi sielunelämä voi selvitä yhteiskuntarajojen puitteissa , mutta jos voimaa ei ole?
Mikään aselaki ei tässä auta.
En satu olemaan sitä mieltä, että viittaaminen saatananpalvontaan on ensinkään viisasta, etenkään tällaisten tapausten yhteydessä. Tällä en tarkoita edes itsesensuuria. Syitä harkintaan on kuitenkin vähintään muutama.
VastaaPoistaEvidenssiä yhteydestä ei tietääkseni ole ja mopo on kotimaassakin karannut jo moneen otteeseen käsistä, kun saatananpalvonnasta uskonnollisena ja trendi-ilmiönä puhuvat ja sitä kauhistelevat ihmiset, jotka eivät aihetta ensinkään tunne. Se, että aihetta ei tunne, ajaa ihmisen harvoin lukemaan aihetta koskevaa tutkimusta tai keskustelemaan otaksumiensa saatananpalvojien kanssa. Pahimmillaan keskustelun saa hoitaa jonkin sellaisen ammatin edustaja, jolle on jo työnkuvan puolesta selvää, että ollaan tekemisissä "sosiaalisen ongelman" kanssa. Uskonnolliset kuvastot istuvat ihmisissä kyllin lujassa, jotta saatananpalvonnan kaltaisella referenssillä on heihin vielä viljalti vaikutusta. 1990-luvun alussa kohuttiin Suomessa, yhdysvaltalaisen median jalan jäljissä, pitkin paikallis- ja vähän valtakunnallisempaakin lehdistöä roolipelien yhteydestä saatananpalvontaan. Monenko muksuilta vietiin pelit? Tietämättömyys tekee kipeää kansalaisoikeuksille, kuten Kemppinen muilta osin kirjoituksessaan kuvasi.
Saatananpalvonta ei ole selvärajainen sosiaalinen ilmiö. Myytit ja katutodellisuus tuskin vastaavat toisiaan, mutta toisaalta myytit ovat myös vastakulttuurin ravintoa. En pane painoa sanalle "kulttuuri". Luultavasti sitä saatananpalvontaa, jota nimikkeen alla useimmiten jahdataan ei ole edes olemassa. Muistamme miten kävi Britanniassa valtavan mediapainostuksen pohjalta käydyssä, tuhottomasti rahaa nielleessä valtakunnallisessa kampanjassa: oletettiin, että murhaajapedofiilikannibaalisaatananpalvojat lisääntyvät räjähdysmäisesti, mutta yhtäkään tapausta ei löydetty. Tietysti tämä ei estä ketään inspiroitumasta näkemään kampanjan paljastamaa markkinarakoa. Kuitenkin, jotta meillä olisi tästä tietoa, on meidän välttämätöntä paitsi todistaa näin olleen, niin myös etenkin tietää mistä me edes puhumme, kun puhumme saatananpalvonnasta.
Päivystävänä dosenttina yhdyn esitettyyn mielipiteeseen tietämättömyydestä. Saatananpalvonta ja hautojenhäpäisy on käynyt mielessä ja tämä Jokela-Kauhajoki -kaksoissurma kovennettuna versiona niistä siten, että ideologia on sama: toiminnan päämääräksi valitaan paha.
VastaaPoistaTämä kysymys on ns. klassinen. Sokrates oli ajatellut, että pahaa ei voí tahtoa pahan vuoksi vaan pelkästään ajatusvirheenä eli välineenä hyvään. Augustinus oli ensimmäinen länsimainen ajattelija, joka kyseenalaisti tämän. Tunnustuksen -teoksen kirjassa 2 hän kertoo päärynävarkaudesta, jonka teoreettinen sisältö on tämä: 1. hän teki pahaa ilman perusteita, 2. hänen motiivinsa oli saavuttaa pahe, 3. se, mitä hän teki oli väärin ja tämä vääryys tuotti hänelle nautintoa ja 4 hän pyrki häpeällisyyteen ainoastaan häpeällisyyden itsensä takia.
Augustinuksen kuvaama teko on sisällöllisesti "Rebel without a Cause", koska A ei yhtäältä noudata Jumalan tahtoa eli moraalia, mutta ei aseta sitä vastaan mitään omaakaan moraaliaan. Hän tekee pahaa, koska se on kivaa.
Varastaminen varastamisen itsensä takia, pahan tekeminen pahan tekemiseen sisältyvän nautinnon ja viehätyksen takia on esimerkiksi siitä, miten pahantekeminen ei selity oikein millään.
Ei koulusurmienkaan takana ole oikein mitään filosofiaa (vaikka ihmisviha- ja natsi-ideologioihin viitataankin ikään kuin mainoksena). Paha päämääränä on ideologia, joka ei ole aitoa ajattelua vaan järkevyyden valepukuun puettua henkistä oksennusta ja pahan omaa sädekehää, joka ei avaudu järkevälle erittelylle.
Kuinka armeijassa voi epäonnistua?
VastaaPoistaNaisena olen ymmärtänyt, että maan puolustustilanteessa tarvitaan kaikkia hengen ja ruumiinvoimia? Mitä voimia armeija ei tarvitse?
"Viittaan jokin aika sitten tehtyyn suomalaisten seksuaalikäyttäytymiseen liittyvään tutkimukseen. Suomalaisten naisten seksikumppaneitten määrä on noussut 20 vuodessa rajusti. Se on nyt yhtä suuri kuin miehillä tai jopa suurempi. Väitän että suomalaiset nuoret miehet eivät kestä tilannetta, että tyttöystävä pettää. Olisiko joku joka kiinnostuisi tutkimaan asiaa? Kulttuurin muutos on ollut raju viime vuosikymmeninä tässä asiassa."
VastaaPoistaEn usko että, todellista muutosta on tapahtunut. Naisilla on ollut luultua useampi seksikumppaneita ennenkin (40-50-luvuilla). Ainakin Päätalo on kertonut tästä. Ja on se kertonut siitä ahistuksesta ja mustasukkaisuudestakin.
Ikävä sanoa, mutta tästä Kauhajoen murhasta tuli näin populääri vain siksi, että nyt tapettiin nuoria ihmisiä nipussa.
VastaaPoistaKun tavikset potkivat sivullisen hengiltä tai iäksi rullatuoliin, kun juopunut puukottaa kaverinsa tai vaimonsa, kun mömmöissä oleva tappaa vastaantulijan tai tärähtynyt nuoren urheilijatytön tai entisen tyttöystävänsä, kun joku joukkio raiskaa tuntematton ja heittää sillalta jokeen jne loputtomiin, harvalla soivat päässä hälytyskellot, että nyt pitäisi tehdä jotakin ja äkkiä.
Ne on helppo kuitata yksittäistapauksina ja jos saadaan kiinni, niin lätkäistä ensikertalaiselle 2 vuotta ehdollista.
Niin maa makaa kuin päättäjät petaa. Ensin ei tehdä mitään ja sitten panikoidaan.
"...But that day, walking near Fourth Bridge
VastaaPoistaWithout a stick or a stone at hand,
All of a sudden I saw him standing
Scared to death, holding his rabbits,
And all I could say was, "Don't, Don't, Don't,"
As he aimed and fired at my heart."
"...And then your children--oh, what might they be?
And what your sorrow?
Child! Child Death is better than Life."
Edgar Lee Masters: Spoon River (Kauha Joki) Anthology
Viimeksi tänään, joskin toisenlaisessa kontekstissa, sivusin blogillani alteraatiostressiä.
VastaaPoistaKulttuurievoluution vauhti on kasvanut koko ajan, ja meidän biologiamme kyky sopeutua muuttuviin olosuhteisiin ei ole kuitenkaan oleellisesti muuttunut.
Eräs kulttuurin muutos on sen naisistuminen, joka johtanut sellaiseen tilanteeseen, että mies ei ole hyvä ihminen, jos hän ei ole nainen. Sellaisessa maailmassa voi nuorta miestä vittuttaa rankasti.
Etsikää YLE Areenasta eilinen A-talk. Kuunnelkaa Tikkurilan lukion rehtorin viimeinen puheenvuoro; siinä oli jotain näihin järkyttäviin tapahtumiin liittyvää.
VastaaPoistaMutta sitten loppuikin ohjelma-aika.
Minusta suunta on oikea kun puhumme rikoksesta. Vastuun kopittelu rehtorien, opettajien, ministerien ja kuraattorien räpylöihin on helppoa, mutta ei auta ketään. Vastuuta kannamme me kaikki - myös nuori mies, joka tekonsa suunnitelmallisesti toteutti. Matti Juhanista ei saa tehdä uhria. Netin vertaisryhmissä hän on tekijä, subjekti. Meitä se pelottaa, syystä. Vastauksia ei ole. Yhteisöllisyys on tyhjää puhetta, jos odotamme siitä viranomaispäätöstä.
VastaaPoistaVihakulttuuri ei ole vain nuorisoilmiö. Sen olen yksityisestikin kokenut. Viha esiintyy myös valtioiden ja kansanryhmien käyttäytymisen pontimena.
VastaaPoistaJussi: sinun tekstisi pituudet alkavat lähentyä minun; tosin sinulla on kirjoittamisen taito ja vielä huikeasti osaamista: minulla vain aukileet auki (päälaessa oleva yläosa, joka vauvalla kasvaa kiinni kutsutaan aukileiksi; ovat n. 4 kk:n ikäisenä kiinnikasvaneita). Minä toimin synnynnäisen lobotomian viemänä: en siksi näe maailmaa joko-tai (joko suomettumisen syynä oli natsi- tai neuvostosymbioosin tai sitten suomi itse) vaan molempina. Suomalainen ampui toista suomalaista, sillä häntä oli kiihotettu siihen.
VastaaPoistaTästä syystä keskustelu mihin minä osallistun (minuuden syntyyn ja kehitykseen) ei ole turhaa, vaikka en ota lähtökohtaisesti kantaa näihin historiallisiin ns. sivistystarinoihin. Jättäkää minut sen ulkopuolelle niin ajattelen halkioni kautta. Olenhan nainen! Chabbe on nainen mutta taistelee kuin mies, raavas alfauros koska naiset hylkivät ja miehet vähättelevät. Mikäs siinä; mentaaliset nyrkit pystyyn äijät.
c'mon ukkelit. Tieto yksin ei ole autuasta; myös mitä näkee ja avaruustutkijoillakin on suuri tarve "nähdä" onko eetteriä vai ei. KV Laurikainen sanoo, ettei maailmankuva ole vielä valmis ellei ota sisäistä maailmaa osaksi mukaan.
Här är jag: sisäinen avaruusteleskooppi! Uusi positio Chaplinin jälkeen? Uusi imago pois pellyden roolista fysiikan alkulähteille. Hmm onko uskottavaa? Ei taida, miehet haluavat vain nauraa lähinnä "raon" ja "lobotomian" antamille metafoorille; se sopii heille. Sinullekin kenties professori hyvä? Hmm, olette kaikki miehiä tai suurin osa; miksi keskustelen miesten kanssa? Ehkä olen mies henkisesti? Biologisesti en ole ja vastustan jopa lesboutta tietynlaisena pakona pois yksinolosta kohti väärää seksuaalisuutta. Mutta mikä minä olen tuomitsemaan; silti väitän, että ihminen on luotu huijaamaan myös itseään.
Mutta Johan Bäckman voisi ottaa vakavasti sillä hänkin taistelee valmista naurun valtakuntaa vastaan ja kivikkoa avaamalla. Hän on mies eli myös ajatuksiltaan oletettavasti mies. Kuten Jussikin. Oletan.
Ainahan koko ihmiselämää voi tarkastella myös mytologiana.
VastaaPoistaKoko elämä on unta ja tarinaa, sekin, mitä kutsumme omaksi persoonaksemme, on vain ikiaikaisten myyttisten hahmojen ja arkkityyppien leikkiä.
Unissamme nämä hahmot meille sitten näyttäytyvät ja kertovat meidän tarinoitamme.
Joskus arkkityyppejä kuitenkin syntyy myös ihan uusia. Länsimaisten ihmisten kollektiiviseen tajuntaan on nyt syntynyt tämä kouluampujan arkkityyppi.
Hahmo on syntynyt jo ennen kuin ensimmäistäkään verilöylyä oli tapahtunut.
Se ei ole enää poistettavissa meidän yhteisestä tajunnastamme, ja niinpä se saa sopivasti alttiita nuorukaisia aika ajoin valtaansa.
Kouluampujan arkkityyppi on syntynyt tarpeeseen. Moni tarvitsee sitä, vaikkapa sisäisenä puolustajana kiusaajia vastaan, mutta se pitäisi saada pysymään siellä unten maailmassa, jotta se saisi sieltä käsin kertoa sanomansa ihmiselle.
Ihmisen pitäisi sitten valvetilassa ryhtyä toisten avulla muuttamaan elämäänsä niin, että arkkityypin sanomaa ei enää tarvita. Näin arkkityyppi olisi elämän palveluksessa, kuten on tarkoitus.
Arkkityypin päästäminen sellaisenaan reaaliseen maailmaan on hirvittävä väärinkäsitys ja rikos elämää vastaan.
Se, että me emme ymmärrä näkyvän maailman ja "manalan" eroa ja keskinäistä vuorovaikutusta, johtuu meidän suuresta vieraantuneisuudestamme.
Siitä vihakulttuurista. Kansan Uutisten Viikkolehdessä haastateltiin 19.9. Claes Anderssonia:
VastaaPoista- Oppositiossa on vaan se, että on helvetin vihainen koko ajan. Varsinkin tämän porvarihallituksen politiikka on minusta monella tavalla onnetonta. Kahden kolmasosan yhteiskunta toteutui.
Onko tämä niin erilaista verrattuna siihen, mihin on totuttu jo useamman vaalikauden ajan?
- Sillä tavalla tämä on epäsosiaalisempaa, että pääministerin mielestä köyhistä puhutaan liikaa ja pitäisi puhua enemmän niistä, joilla menee hyvin. Tämä on juuri se, mistä olen koko ajan yrittänyt toitottaa, että tyytyväinen enemmistö estää kaikki muutokset. Se, että pääministeri sanoo jotain tällaista on kyllä katastrofaalista.
- Kyllähän tämä hallitus puhuu tekevänsä hienosti duunia, mutta kaikki tilastot kertovat, että juopa taloudellisesti hyvin ja huonosti pärjäävien välillä syvenee. No, verouudistukset tehtiin silloin, kun demarit olivat hallituksessa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi demarit olivat poistamassa varallisuusveroa ja suurinta osaa myös perintöverosta.
- Palkkaveron prosenttialennukset ovat tosi epälojaaleja pienituloisia kohtaan eivätkä auta yhtään niitä, joilla ei ole palkkatuloja. Samaan aikaan kaikki arjen maksujen korotukset vaikeuttavat heidän elämäänsä.
- Kaikkein vaarallisinta on, jos luovutaan solidaarisuuden ideasta, siitä, että peruspalvelut ja -oikeudet pyritään järjestämään kaikille. Jos se menetetään, on kaikki menetetty.
Ad Harri Mölsä
VastaaPoistaParisuhteessa pettämistä on ollut Aatamin ajoista asti. Ei pettämistä nyt vasta ole keksitty.
K:
VastaaPoista... aloitettiin WTC:n iskujen takia, siitä huolimatta, että yhteyttä ei ole.
?
Eikö? onko varmaa, onko ihan varmaa?
http://aikakaudenydin.blogspot.com/2008/07/salaliittojen-liitto.html
.. nämä mielettömät ihmiset luultavasti saavat aidosti nautintoa toisten ruumiillisesta vahingoittamisesta ja tappamisesta.
Ja
missä sodassa ei noin ole? sotilashan suggeroidaan juuri tähän. Ei ihminen pysty tappamaan ellei ole jo tavalla tai toisella kiinni niissä kickseissä.
Nämä tapahtumat eivät tule tyhjästä, eivätkä ratkea sillä, että joku piispa Huovinen saapuu narisevalla äänellä hokemaan sitä Miksi Jumala sallii(?) -mantraansa.
Siinä kysymysmerkki on retorinen koriste, koska dogmatiikka ei kuitenkaan salli minkäänlaista oivallusta.
Korho, ja moni muu, on oikeassa. Syyllistää nyt gootteja...
VastaaPoistaMutta provoa kai (toivottavasti!) tuo Kemppiseltä oli. Ikävä vaan, että jos tänne nyt joku merkkimies eksyy, ottaa se varmasti tuonkin tosissaan, kieltää mustan värin kokonaan ja säätää hymyn pakolliseksi.
Amerikkalaiset "ratkaisut" tuovat amerikkalaiset ongelmat - ja ne ovatkin tosi pahoja.
Heikki Rönkkö: Vai onko nuorilta [...] jäänyt huomaamatta että on valtiollinen Yle joka prime time -aikaan tarjoaa joka torpassa ja tönössä nähtävillä olevaa nuoriso-ohjelmaa
Passiivinen television katsominenko on nyt sitten hyvä asia?
Eivät tavarat tai televisio-ohjelmat nuorisoa auta.
Ja mikä edes on tätä "nuoriso-ohjelmaa"? Uutiset? Sydämen asialla? Kalamiehen paratiisit? Norjaa ristiin rastiin? Lapset puhuvat?
Ei tunnuta muistavan, että lapset ja nuoret ovat niitä herkimpiä, ja heidän päälleen vielä valuu kaikki yhteiskunnan oksennus. Kun työssä on ikävää tai rahat ei tahdo riittää tai tehdään liikaa töitä tai melkein mitä tahansa, se heijastuu heti suoraan kotielämään ja etenkin lapsiin. Aikuiset, kuten vaikkapa vaimo, osaavat näitä kuitenkin edes jotenkin käsitellä tai voivat lähteä lätkimään, jos ei onnistu. Tuohon kun pistää päälle vielä puberteetin tuskat ei ole yhtään kivaa.
Laajennettu itsemurha käsitteenä on yksi maallikon tapa yrittää hahmottaa tapahtunutta.
VastaaPoistaTerroriteolta se ei ainakaan vaikuttanut. Tekijällä ei ollut niin minkäänlaista agendaa tai edes harhaista tuomiopäivän ajatusta osoittaa yhteiskunnan olevan hajoamispisteessä.
Tekijä oli pahasti harhaileva surkimus, joka omi kummallisia vaikutteita ja toimintamalleja ilman harkintakykyä.
Riittävää apua hän olisi ehtinyt parin vuoden tappoajatuksen hautomisen aikana saada, jos vain olisi pystynyt, osannut ja halunnut sitä hakea. Uutisoinnin mukaan koululla oli jopa oma psykologi, vaikka arvatenkin tavattavissa esim. joka toinen perjantai klo 11.00-11.05. Rauhoittavia lääkkeitä hän oli ahdistukseensa saanut. ”Lääkeresepti ja kotiin” lienee tämän päivän yleisin mielenterveyden hoitotapa, mikä toimii kyllä suurimmalle osalle apua tarvitsevista.
Koulu- ja työpaikkakiusaaminen pohdituttaa. Eläinlajina ihminen kuuluu epäilemättä laumaeläimiin. Onko tarve nokkimisjärjestyksen ylläpitämiseen ja erilaisuuden eristämiseen niin läpikotainen ja primitiivinen ominaisuus, että siihen ei voi vaikuttaa?
Goottikysymykseen vastasikin jo nimimerkki korho. :)
Eilen eduskunnan kyselytunnilla edustaja Filatov totesi niin jämptisti kuin vain demari osaa, että tapahtunutta "ei voi hyväksyä eikä sitä voi edes ymmärtää".
VastaaPoistaTämä varmasti lohdutti asianosaisia, samoin kuin Filatovin esittämä osanotto sosiaalidemokraattisen eduskuntaryhmän puolesta.
Ei, tapahtunutta ei varmaan sitten voi ymmärtää, jos näin sanotaan ihan parlamentissa asti, mutta hyväksytty se on - samassa parlamentissa - olemalla tekemättä yhtikäs mitään Jokelan jälkeen.
Joku helvetin komitea oli sitten kymmenen kuukautta istunut perseellään ja harmitellut, kun joku ei antanut jotakin tietoja, jotta valmistelu voisi edetä. Siinäpä vasta meni veronmaksajien rahat (ja henki) hyvään tarkoitukseen. On se hyvä, että näilläkin toopeilla joku työpaikka on olemassa. Reaalimaailmassa ei tällä aktiivisuustasolla pärjäisi.
Tapahtunut on helppo kuvitella. Arviolta siinä yhdeksän ja puolen kuukauden paikkeilla toimikunnan sihteeri hämmästyneenä huudahti kaikille, että hei, täällähän se lupapyyntö onkin vielä mun lähtevissä posteissa!
No, myös varsinaisten syyllisten edustaja piti puheenvuoron: kokoomuksen prikaatinkenraali-kansanedustaja Nepponen onnistui mahtavaa tilannetajua osoittaen syyllistämään poliisin ja puolustamaan nykyistä aselakia. Kertoi myös, miten ampumaharrastuksen piirissä tehdään hienoa kasvatustyötä. Se oli miehen puhetta se!
Turha sen körmyn olisikaan enää haikailla hirvimetsälle kavereiden kanssa, jos olisi tullut edes puoliksi puolustaneeksi jotakin, joka uhkaisi edes viitteellisesti rajoittaa ihmisen ikiaikaista oikeutta pyssyillä leikkimiseen.
Meinasin kuolla myötähäpeään ja vitutukseen. On tässä meillä aikamoinen sakki koolla. Jospa ruvettaisiin laskemaan jokaisella vaalikaudella jahkailusta ja typeryydestä johtuneita kuolemantapauksia samalla tavalla kuin juhannuksena luetaan hukkuneita.
Vanhasen kakkonen: 20 and counting.
Mielestäni itsemurhaterroristien ja näiden kotimaisten vertaaminen toisiinsa on perusteltua. Tuntuu että molemmissa on pohjalla samoja syitä: Iso pettymys ettei elämä olekaan mennyt niinkuin on ajatellut ja näköalattomuus ettei tulevaisuus tuo mitään parempaa tullessaan. Siihen kun liittää synkeän keskustelupalstan ja sen näyttämisen halun "niille" sekä muiden yllytyksen ja esimerkin, niin ainekset alkavat olla kasassa.
VastaaPoistaTerroristit ovat olleet esim. Briteissä usein toisen polven siirtolaisia joilla ulkoiset puitteet ovat olleet kunnossa niinkuin näillä pojillakin mutta kuten joskus aiemmin tällä blogilla osuvasti todettiin:
Usein keskivaikeiden mielenterveyshäiriöiden taustalla on herääminen muutamiin elämän tosiasioihin.
Harri Mölsä:
VastaaPoistaVistin Hannu näkyy olevan kanssasi samoilla linjoilla:
http://www.guru-group.fi/visti/blog/files/1766d4824450b3a802be0ad3b9ee40c3-488.php
Tai lyhemmin:
VastaaPoistahttp://tinyurl.com/3qg96d
Saatananpalvonta-nimikkeen alle menivät nätisti Hyvinkään hirvittävät paloittelusurmat 90-luvun lopulla.
VastaaPoistaSaman nimikkeen alle on pistelty keskikaljoissaan ikävystyneiden poikien hautojenkumoamistoiminta.
Edelleen saman nimikkeen alle on mennyt loistavan bisnesidean keksineiden rautalankamusiikkia soittaneiden pitkätukkaisten nuorten miesten eriskummalliset laulujen sanat, kun vapaasti käännetty "Tikapuut taivaaseen".
Vieläkö siihen mahtuisi vakava mielen järkkyminen, joka, jos Columbinea ei olisi koskaan tapahtunut, olisi purkautuessaan saanut ehkä mallinsa jostain muusta muualla sattuneesta veriteosta?
Yhden gootin ja yhden kauhuintoutuneen ihmisen äitinä en oikein osaa nähdä vihakulttuuria noin kuin Sinä.
VastaaPoistaTyttäreni on gootti, koska gooteilla on kivoja goottikorsetteja ja jännä tapa käyttää päällekkäin kaksia sukkahousuja, joista päällimmäisiin on revitty reikiä. Tyttäreni ei ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut kuolemasta. Hänelle goottius on pelkkää pintaa. Se ei vaadi taakseen minkäänlaista maailmankatsomusta, ei edes musiikkimakua. Hän tykkää myös japanilaisista jutuista ja opiskelee siksi kieltä ja keräilee pieniä pehmonalleja. Parin vuoden kuluttua hän on todennäköisesti punkkari tai hippi.
Poikani taas on ollut jo parivuotiaasta asti poikkeuksellisen kiinnostunut kuolemasta. Hän pohtii, pelkää, järkyttyy, samastuu ja liikuttuu surullisista saduista. Ja hän myös rakastaa heavy-musiikin raskasta kuolemanläheisyyttä, halloweenia ja kauhua. Eivätkö useimmat kiinnostu juuri siitä, mitä pelkäävät? Monille nämä kiinnostuksenkohteet ovat keino jäsentää ja tarkastella omaa pelkoa. Minä en näe ilmiötä pahana. Eräs buddhalaisystäväni piti pääkalloa kirjahyllyssään, jotta ei pääsisi unohtamaan kuoleman läheisyyttä ja sen välttämättömyyttä elämälle. Minusta gootti- ja muussakin kuolemankulttuurissa on jotakin sellaista.
Vihakulttuuri on kokonaan toinen. Siitä en osaa sanoa mitään. Yhtenä päivänä tuli mieleen, miten ihmeellistä on, että nykyaikuisetkin tykkäävät juosta ja ampua toisiaan värikuula-aseilla. Joskus se oli kuulemma suosittu pikkujouluhuvi. Vaikea kuvitella, että esimerkiksi 40-luvulla tai 50-luvullakaan kovin moni olisi tahtonut viettää vapaa-aikaansa niin.
Harri Mölsän kanssa olen rankasti eri mieltä seksisuhteiden yhteydestä väkivaltaisuuteen.
Koska tuossa ylempänä jo nähtiin unia, panen tähän omanikin ihmetellen samalla sitä, että olenkohan ainoa:
VastaaPoistaUnissani näen kaiken taustalla häärivän luisevan kolean liituraitamiehen, tuon ahneuden palkkasoturin, "liberaalin" markkinatalouden lähettilään ja kuoleman kauppiaan, jota myös suurliikemieheksi ja pankkiiriksi kutsutaan, vetelemässä naruistaan maan pieniä ja vähän suurempiakin, kolkon naurun säestyksellä.
Harri Mölsä: Kyse naisten käyttäytymisestä voi myös olla se, että kun miehet ovat jotenkin jääneet jälkeen (anteeksi, en minäkään syyllistä eikä tuo arvio ole edes tarkoitettu loukkaamiseksi, vaan ihan oikein kuvatakseen sitä miltä voi tunuta) koska haluavat vain isompia autoja, suurempia veneitä, enemmän rahaa, enemmän kauneutta, enemmän sitä ja tätä niin tavallinen (vaatimaton, ei superkaunis) nainen rupeaa pelkäämään eikä enää löydä oikeaa miestä. Nyt sana oikea mies on sitten myös yhtä hölmö kategoria kun tuo ylläoleva (ja kaikki mitä sanon pitää ottaa juuri niin kuin itse sanot kahvikeskustlun lailla, karrikoivaksi näkökulmaksi) mutta oikea mies on minulle mies, joka on alfauroksen lailla oikea mies eikä hiiri, ei vesseli, ei omnipotentti, ei äidin poika, ei valehtelija, niin tuntuu, että oikeat miehet (joita ennen näki metsureina tai raskaissa töissä) eivät enää pärjää missään koska duunareita ei enää tarvita. Nyt on tilalle tullut intelligentia, joka ei silti sitä sillä lailla ole (kuten tämän foorumin miehet ovat kaikki) vaan olevinaan olija ja sekin ärsyttää.
VastaaPoistaKoulutettu nainen on siis ilman oikeaa miestä; oikeita intelligenteja on liian vähän ja oikeita alfauroksia (mammutinkaatajia) on liian vähän. Tätä olevinaan olevaa lusmuilevaa sorttia tuntuu olevan yllin kyllin ja se kun ei ulkonäöstä näy.
Naiset (minun ikäisenä 40-50 v Suur-helsingistä) eivät tapaa miehiä ollenkaan jotka kiinnostaisi. Ovat siis oikeasti hädissään, eivät löydä miestä. Tutkimuksetkin osoittavat, että koulutettuja naisia on kaupungeissa liikaa suhteessa vapaisiin miehiin. Kun taas maalla on päinvastoin; yksinäisiä vanhenevia miehiä vailla koulutusta.
Tämäkin on osaksi muutosta. Avioliitot ovat silti kasvussa (peräti 40% enemmän jos oikein muistan) mutta minä pelkään, että vanha malli missä naista istutetaan kotiin on tulossa takaisin. Se olisi paha taka-isku sillä vaikka lapset tänä päivänä saavat huonoa kohtelua maalle se tarkoittaisi sitä, että tänne tullee pian ulkolaista väestöä jotka vain ottavat paikat.
Ottavat siis kunnon paikat (tuntuu siltä, että suomalainen vetäytyy pian kuten saamelaiset korveen jos tätä härskiä politiikkaa suodaan) koska niin paljon älykkäitä naisia astuvat sivuun.
Myös prameat juhlat voivat olla avioliittojen kasvun syynä. Tästä enemmmän tutkijoilla.
Ad Omnia (gooteista):
VastaaPoistaolette varmastikin oikeassa, te useat.
Tarkemmin katsoen lukemattomat ihmisjoukot pukeutuvat ja koristautuvat hullunkurisesti, toistensa mielestä, eikä se merkitse sinänsä mitään.
Ad Omnia - Korho - gooteista:
VastaaPoistaKumminkin: murhemusiikki, ristit ja veitset ja sellainen merkitsevät ainakin minulle vainajien muistamista, ei uusien vainajien tekemistä.
Niin, ja värikuulilla roiskittiin männä kesänä mm. pojan rippileirillä. Eräs innokkaimmista oli srk:n "nuoriso-ohjaaja", jonka aloitteesta värisota leirin ohjelmaan pantiin. Jonkun mielestä rakennettiin tiimiä ja ryhmäydyttiin.
VastaaPoistaSyiden pohtiminen Kauhajoen tapahtumiin on pimeässä metsässä hapuilua ja kompastelua omaan itseensä.
VastaaPoistaKemppisen blogi antaa kuitenkin binääristä ryhmäterapiaa etsiessään selitystä Pahalle ja puranpas minäkin angstiani.
Parhain keino estää tulevia massamurhia vaatisi melkomädänneeltä medialtamme täyskäännöstä vasempaan.
Seuraavan kerran median pitäisi hysterian lietsomisen sijaan vaieta asia pois. Vaieta se kuoliaaksi. Murhaajien nimiä ei mainittaisi. Kuvia ei missään nimessä saisi julkaista lehdissä eikä netissä.
Tällä tavalla syrjäytyneiltä ja itsetuhoisilta
vietäisiin pois mallit kyseiseen tappotoimintaan. Ilman julkisuutta murhaajat olisivat vain munattomia ja raukkamaisia tappajia vailla gloriaa ja messiaan viittaa.
Hesarin etusivun kuva pimenneestä Matti-pojasta, jonka yläpuolella leimusivat kynttilät oli kuin muistolaatta murhaajalle.
Arvostan Hesari lehtenä, mutta nyt Sanon Jannellekin:
-SAAtanan tunarit!!
TABELLAE RABELLINAE
VastaaPoistaSPIRITI COMMANDO
ID EST
MAGIAE ALBAE ET NIGARAE CITATIO GENERALIS
VATICANO AD ARCANUM PONTIFICATUS
ALEXANDRO VI
ROMAE 1501
Citatio Generalis Mosis, Aaronis et Salomonis Canonizata Ab Alexandro vi.
Aba, Alpha, Omega, Hevozyvetony, Xeverator, Menhatoy, Queo, Zuvezet, Rumoy, Ruvetze, Quano, Dyzy, Xenthono, Rohmatru, Xono, Xonozebethoos, Zebaoth, Aglay, Tetragrammaton, Adonay, Theos, Yschyroroseth, Zumquvos, Nyve, Athtnatos, Thoy, Quyhet, Homor, Vethoum, Yvae, Ysgeboth, Oray, Zyvo, Ysgevot, Zururogos. Zuy, Zyvethorosto, Rurom, Xuvye, Xuvye, Xuvene, Keoso, Vecato, Zyvoso, Tetragrammaton.
Ja käyttöohje on seuraava: mainitkaa nimet selvästi, niin hyvien kuin pahojenkin henkien kohdalla ja sitten kun henki tulee luoksenne, niin voitte alkaa vääntämään juttua sen kanssa. Sitä odotellessanne voitte tutustua vaikkapa tähän linkkiin, jossa eräs nuori mies kertoo itsestään ja elämästään:
http://www.behance.net/Gallery/Levi-van-Veluw/41274
Mikäli Iltalehden tietoihin on uskominen, Kauhajoen murhaajan taustalta löytyy ekofasismiin pohjautuva ihmisviha. Samoja viitteitä löytyi Jokelan tapauksesta.
VastaaPoistaKun ihminen nähdänä ensisijaisesti luonnon tuhoajana ja "ekologisena jalanjälkenä", on johdonmukaista olla kunnioittamatta kanssaihmisiä ja äärimmäiset teot muuttuvat mahdollisiksi etenkin häiriintyneiden yksilöiden kohdalla.
Ja miten reagoi laatulehti
VastaaPoistaK-J:n tragedian kehitys on mielen tasolla monipolvinen. Harri Mölsän vinkkaama efekti on yksi. Olkoot 40-50-luku mitä tahansa. Muutos on nyt raju. Catuluxia riittää!
VastaaPoistaKoulukiusattu kasvupohja on altis armeijassa koetulle epäonnistumiselle esim. aseenkäsittelyssä (HS). Tuon pettymyksen voi korjata.
Toisin taas tuon teemani: naisten yhteiskuntaamme (enenevässä määrin) tuoma sallivuus. Se on toki luovuudelle "kaiken perusta", mutta jollain alueella tarvitsemme rajat tähänkin.
Naiset ovat miestä sallivampia - sanovat psykologit. Miehet pitävät kiinni traditioista.
Sallivuus on kumuloituvaa. Nyt sallimme myös itsellemme asioita ja ajatusratoja, jotka vielä sukupolvi sitten olivat poissuljettuja.
Internetin kautta sisäänsaatu virtuaalitodellisuus on samoin kasvualusta em.
Lopuksi ottaisin ratkaisevimman portin, joka nyt on auki. Nykynuorison ajattelua ei ohjaa enää lainkaan peritty ajatusrakenne Kaikkivaltiaasta, joka näkee.
Kun tuo viimeinen portti on avattu - kuka meitä enää "mistään" pidättelisi.
Vasarahammerille
VastaaPoistaMiksi ekofasistinen ihmisviha kohdistuisi juuri opiskelutovereihin eikä joihinkin muihin tai johonkin muuhun?
Jussi ja muut: Kaverini oli Orange Countissa, Los Angelesista etelään, innokas töhryilijä kymmenkunta vuotta sitten. Sanoi, että hommaan tuli jokin järjestys vasta, kun jengit alkoivat kantaa pyssyjä mukanaan ajaakseen muut tagejä maalanneet reviiriltään pois.
VastaaPoistaRepikää tuosta.
Jos Amerikkaa pidätte joukkomurhaajien esimerkkimaana, niin olkaa myös valmiit postiampumisiin. Ovat olleet varsin suosittuja tapahtumia 1990-luvulta lähtien.
San Diegossa ammuttiin McDonaldsin pikaruokalassa 12 ihmistä. Sen jälkeen putka purettiin ja paikalle perustettiin puisto. Kenenkään ei tarvinnut enää mennä siihen rakennukseen.
Kuolema ei ole tuollaista sammaltoimista missä juna ajaa oman pään ympärillä ikuisuuteen: kuolema on abstraktiuuden huippu: se jossa on vain näkemiin eikä olemiin
VastaaPoistanäkee eikä ole: siksi elämän filosofia ei voi olla pelkkä elämä
Selkeästi tuo Kemppisen heito gooteista oli vitsi, koska nuo kaksi veijaria oivat kauimpana gooteista kuin vain voi olla. Saatananpalvonnalle he olivat tietysti altistuneet kuten kuka tahansa Suomessa elänyt. Sehän on kuitenkin olennainen osa kristinuskoa.
VastaaPoistaAd hg
VastaaPoistakuka tässä kuolemasta mitään on puhunut?
Ad hissipoika
Joukkomurhia on aika monenlaisia. Noita L.A:n jengitappeluijen, tagien yms maailmassa eläneiden haastatteluja on tullut melkoisen usein vaikkapa telkkarista (esim taisi olla viime viikolla suunnilleen Ylen Teemassa joku USA ilta, en katsonut, kuin hetken, oli aihetta juuri tuosta mistä puhuit, mutta mulla oli muuta hommaa). Että jos paikka ei olisi tuttu muuten, niin luultavasti tuo mitä kerroit ei olisi uutinen silloinkaan. Ja varmasti HS on asiasta kirjoittanut ainakin neljätoista svengaavilla kuvilla varustettua juttua. Jos ei muualla, niin ainakin liitteissään, jos niitä liitteitä on jaksanut sitten sieltä mainosten seasta etsiä luettavaksi asti. En nyt muista missä, mutta melko äskettäin jossakin siellä USA:ssa (pieni paikkakunta), opettajat saivat vastaavista syistä kantaa koulussaan aseita.
Minä en ole nyt kirjoittanut sanaakaan joukkomurhaajien esimerkki maasta. Puhe on ollut kouluammuskeluista ja niiden suhteen voidaan USA:ta monessakin mielessä pitää edelläkävijänä, josta sitten sitä esimerkkiä täälläkin varmasti on otettu.
Jos joukkomurhaajien esimerkki maata pitää alkaa etsimään - intiaaneja ei toki pidä unohtaa - niin luulen, että sellainen löytyy huomattavasti lähempää.
Esimerkiksi yhdessä varsin lähellä sijaitsevassa maassa oli sellainenkin päällikkö kuin Lavrenti Pavlovitš Berija. Лавре́нтий Па́влович Бе́рия.
Tosin Berijan väitetään epähuomiossa vapauttaneen leireiltä noin 100 000 vangittua.
Laitetaan nyt tähän sitten vaikkapa yksi esimerkki joukkomurhasta, jonka Berija organisoi;
Zbrodnia katyńska on puolaa ja tarkoittaa katynin rikosta, eli Katynin joukkomurhaa. Se tapahtui 1940 maaliskuussa, jolloin niskalaukauksella noin 20 000 puolalaista upseeria ammuttiin saviseen kuoppaan Katynin metsässä.
Vankeja - puolalaisia siis oli siinä vaiheessa 250 000 kaikenkaikkiaan. Pääsivät leiritykseen.
Tarkoituksena oli katkaista Puolan selkäranka, mestata koko kansakunta. Stalin oli joskus sanonut, että puolalaiset ja unkarilaiset ovat voimakkaita kansoja kun niillä on oma aristokratiansa.
Se, että Berija pääsi Hruštšovin toimesta oikeuteen ja vieläpä polvillaan sai anoa armoa, ettei häntä teloitettaisi, ei muuta mitään. Ei siis hyvitä mitään.
Ja se on hyvin huono juttu se.
Ei sitäkään, että Roosevelt mahdollisti sen Euroopan etupiirijaon jo Jaltalla (länsi myi koko Itä-Euroopan Stalinille). Eikä sitä muuta miksikään edes se - oliko se nyt Washingtonissa - se muistomerkki kommunismin uhreille. Niille arviolta sadalle miljoonalle.
Siihen verrattuna se L.A:n jengien harrastama väkivalta ja muukin vastaava väkivalta on vain ns lastenleikkiä. Nallipyssykamaa.
Mutta ei se tarkoita, että sitä sen takia pitäisi alkaa vähättelemään. Se on tietenkin vastenmielinen ilmiö, mitä kaikenlainen väkivalta useimpien mielestä on. Mittasuhteita siinäkin asiassa vain on niin monenlaisia.
Mulla on lämpimät suhteen ns amerikkalaiseen kulttuuriin, mutta siellä on paljon sellaista mistä en pidä, enkä tule pitämään.
"Koulutettu nainen." Koulutettu mihin?
VastaaPoistaKatynin juokkumurhan syynä oli kuulemma se, että leirillä tarvittiin tilaa suomalaisia upseereja varten, joita sinne odotettiin kohta virtaavaan aika tavalla.
VastaaPoistaAd Kervå
VastaaPoistaMinä tästä kommentoin toisaalle.
Vankeinhoidossa elämäntyönsä tehnyt tuttuni oli pistänyt merkille, että väkivaltarikolliset ovat usein kotoisin maaseutupitäjistä, jossa on voimakas kristillinen perinne.
Näin ollen minusta voitaisiin ensimmäisenä puuttua siihen, etteivät kristityt pääse kosketuksiin pienten lasten kanssa.
HG: kuten tämän foorumin miehet ovat kaikki
VastaaPoistaMistäs tiedät?
..taisin juuri päästä poikkeukseksi.
Anonyymi: Miksi ekofasistinen ihmisviha kohdistuisi juuri opiskelutovereihin eikä joihinkin muihin tai johonkin muuhun?
Ihminen kuin ihminen?
Suurempi tuleva jalanjälki?
Parahin hra. Kemppinen, goottiviittauksenne (joka ei vitsiltä vaikuttanut) oli debiili ja yhtä pätevä kuin valtiosihteeri Risto Volasen kommentit Kauhajoen tapahtumien, internetin ja fasismin yhteydestä.
VastaaPoistaVastaavat kommentit ovat juuri sitä, mitä pitäisi välttää, kun tässä nyt sitä hysteriaa olisi syytä vältellä. Viisaana miehenä tiedätte vähemmistöjen historian, eikö? Aina kun tulee rutto, selittämätöntä tapahtuma tai mikä hyvänsä vallitsevaa järjestelmää järkyttävä tapahtuma, löytyy "syyllinen" jostain marginaaliryhmästä. Alakulttuureista teidän kaltaiset ihmiset löytävät helppoja "syyllisiä". Hra Kemppinen, gooteilla kun ei ole mitään tekemistä vihakulttuurin kanssa. Suurin osa gooteista on pasifisteja eikä saatananpalvonnalla tai satanismilla ole mitään tekemistä goottialakulttuurin kanssa.
Mustiin pukeutuvien ihmisten niputtaminen vihaporukaksi on yhtä älykästä kuin muinoin oli se, että jokaista punapäätä pidettiin noitana.
Kuvittelin, että olette älykkäämpi ihminen kuin viharikoksia tekevät punaniskat, jotka valitsevat uhrinsa ulkoisten tekijöiden perusteella: väärän ihonvärin, väärän hiusten pituuden tai väärän myssyn perusteella. Mutta ette te ole. Samanlaiset primitiivireaktiot teilläkin näemmä on: vääränvärinen pinta on teille uhka.
Poikkeavuus on muotia apinoiden parissa. Siksi goottityyli on nykyään niin in.
VastaaPoista