Kerran 1920-luvulla metsänhoitaja, jota pidettiin hiukan omituisenakin, koki onnen.
“Niin hän metsää etukynnessä tarkkaillessaan ja niska kipeänä latvoihin kuikuillessaan tuli sille kankaan kulmalle, jolla tämän seudun suurimmat männyt seisoivat. Silloin hän otti hatun päästään ja nosti oikean kätensä rinnalle sydämen päälle. Selkäpiitä karauttava ihailun tunne valtasi hänet. Hän istuutui tuulenkaadon rungolle ja hänen mielensä yleni.
Kun hän katsoi ylös pitkin sen suuren männyn runkoa, hänen päätään huippasi, ja latvuksen syvä vihreys ja taivaan pilvien tuuliset hiukset ylhäällä sinerryksessä saivat hänet vapisemaan. Hän heittäytyi selälleen mättäälle välittämättä maan kosteudesta. Kauan hän katseli ylös, eikä hänellä ollut ajatuksia, vaan hän oli vain ja hengitti syvään varpujen tuoksuja.”
Halusin tietää enemmän männyistä. Hyllyssäni oli lukematta Veikko Huovisen “Puukansan tarina”. Olen pitänyt Huovista humoreskien kirjoittajana, joka ei likikään aina onnistunut, ja muinaisperinteen tunteman “pakinan” myöhäisenä jatkajana, joka kuin vahingossa tavoitti äänensä “lyhyissä erikoisissa”. Selvästi vaikuttavin hänen kirjoistaan oli minulle ollut “Talvituristi”, synkkä tulevaisuuden näky eli dystopia.
Luin Puukansan (vertaa sanaan “maakansa”) kuin kurki suurella suolla, nyökytellen ja vauhdista makeita paloja poimien.
Kysymyksessä on Suomen 1900-luvun yksi onnistuneimmista kirjoista. Kiitos, kirjahylly. Muut yhdenkin kohdalleen menneen kirjan suomeksi kirjoittaneet ovat Kivi, Aho, Leino, Lehtonen, Hellaakoski, Haanpää, Sillanpää, Jylhä, Waltari, Linna, Manner, Rintala, Joenpelto, Meri, Tuuri ja Saisio.
Meillä pääsi nimekkääksi, jos osasi kuvailla ja kuvitella ongelmiaan sydäntä särkevästi. Huovinen tarjoaa luonnontuoreen metsäaterian, jossa teeren täkkälihoissa on katajan makua ja variksenmarjan tuoksua, jossa rantamuikku herättää sen kaltaisen himon, että sen syö poikittain, eikä ehtootuulia kuuntelevan havulaavu peitä maailman rannattomuutta.
Välillä ihmettelen, lukiessani tiedot hyönteislajeista ja puun turmelijataudeista sekä sienien ja kääpien ynnä mykoritsojen maailmasta, minkä kaiken tämä mies osasi. Minulle hän oli, häpeä tunnustaa, hiukan rettelöintihaluinen metsänhoitaja, jonka merkkiteoksena pidettiin aivan suotta enimmäkseen vaaratonta “Havukka-ahon ajattelijaa”.
Pintapuolen ja pohjapuolen ero tuli näkyviin, kun joko Erno Paasilinna tai Veikko Huovinen piti palkkittaman Finlandia-palkinnolla. Ensin mainittu voitti. Hänellä oli sama puutos kuin seuraavan vuoden palkitulla J. Donnerila, eli määrätön mielenkiinto minään yhdistettynä kirjalliseen lahjattomuuteen.
Panin alkuun sitaatin, koska tiedän, ettei moni tämän lukijoista tartu tuohon kirjaan tai kiinnostu hömötiaisista ja hapsenkakkiaisista, suolle sortuneesta repalemiehestä, jolta Isoviha oli jo tappanut perheen ja jonka nuotion kekäleestä lähti liikkeelle metsäkansan synnyttänyt suurkulo.
Sitaatin henkilö, metsänhoitaja Adiel Sukeva, näkee saman, minkä olen itsekin nähnyt, kelometsän ja sen lähellä järeää mäntyä, jonka kiinteä lyly vaikuttaa peräti pitkiin vesisoluihin kiertämällä oksat kierroksille.
Mutta kirves on pantuna puun juurelle.
Huomaan kummastellen, että epäily on oikea. Metsä ei uudistu. Puupelto on kone, joka ei toimi. D. Trumpin edeltäjä oli A.K. Cajander, joka poliitikkonakin arvioi ihmisiä ja elämää kuutiojalkoina ja standartteina.
Huovinen ei vesittele eikä sorru romantiikkaan, joka on tietämättömyyden tunnus. Sellä täällä häivähtää mystiikkaa. Minäkin muuten ajattelen, jopa miettiessäni männyn mekaniikkaa eli muotisanoin resilienssiä, ettei suurempaa ihmettä taida löytyä kuin elävä metsä. Se elää aikansa ja kuolee sitten.
Resilienssi, niin. Männyllä on sen verran paksu kaarna, että jos on vain matala maapalo, aikuiset yksilöt yleensä säästyvät. Siemenet alkavat itää, ravinteet vapautuvat palossa nopeammin maaperään, ja pian metsä on täynnä uutta elämää. Mänty on kaunis ja vähään tyytyvä puu. Voisi minusta syrjäyttää kuusen joulupuuna. Kuusi on pöyhkeä ja vaatelias nirppanokka.
VastaaPoistaKirjallisella lahjattomuudellakin lienee puolensa, koskapa eräiden sellaisten kirjailijoiden teokset vetoavat vastaanlaiseen lukijakuntaan: Pidin erittäin paljon Erno Paasilinnan (myöhäis)tuotannosta, esim. "Kotiseudulla ja vierailla mailla" tai "Tähänastisen elämäni kirjaimet". (Hänen varhempaa, Petsamo-sarjaa edeltänyttä tuotantoaan en niin tunnekaan:)
VastaaPoistaLieneekö Paasilinnan kohdalla lisäksi ns. katsomuksellisilla tekijöillä – merkittäväkin? - osuutensa lukukokemuksen laatuun?
Jokseenkin typerä ja väsynytkin arvelu.
PoistaKoska on vaikeaa ellei mahdotonta puhua runoilijan lyriikasta varsinkaan päin kasvoja, sitä helpompi olisi lukea hänen omaa puhettaan siitä. Puista, maista, ihmisistä jne. Uusrkritiikin kasvatti huomaa tämän yhä uudelleen. Olkoonkin runoilijana mystikko ja symbolisti, tiedemiehenä näiltä piirteiltä varjeltunut, mutta ovat ne hänen kaunokirjallisuutensa tunnuksia. Niistä on siis mahdoton puhua mutta samalla pakko tehdä tienviittoja niihin. Mistä ei voi vaieta siitä on sanottava.
VastaaPoistaMonenlaisen luonnottomuuden ja rasituksen seuraus, sydäntulehdus, ei tee hyvää metsälle. Jos se ilmenee vaikka metsäsuunnittelijassa, se siirtyy puiden surmaksi talousajattelun takia. Pesäpuu kaatuu itkien, ei ryskyen
VastaaPoistaDiminutiivinimet kuin Huovinen, Lehtonen, Virtanen, Kemppinen eivät sovi hyvälle kirjailijalle. Voisi nyppästä pois nen:in. Ainakin kaunokirjailijoilta, jos ansioituneita. Kunnian osoituksena.
VastaaPoistaHuovinen on diminutiivinimi yhtä vähän kuin vaikka Kemppinen. Tai Korhonen tai Suominen tai Turunen tai Kosonen.
PoistaSukunimissä nen-pääte ei ole diminutiivi, vaan tulee yleensä paikasta.
PoistaSuomi kuolee puu edellä, vesi toisena. Sydän ja verenkierto potevat. Ihmisen itsekkyys sairastuttaa maan, puun ja veden.
VastaaPoistaKun sydän kohtaa, se tuntuu myös puissa, Suomen käsivarsissa.
VastaaPoistaMetsän silmä katsoo apua anoen, ennen kuin sammuu.
VastaaPoista"Huomaan kummastellen, että epäily on oikea. Metsä ei uudistu."
VastaaPoistaMinua masentavat nämä kommentit syvästi.
Huovisen Puukansan tarina on nimenomaan mahtava kertomus siitä, kuinka metsä uudistuu. Olen siis hyvin pettynyt blogistin ao. kirjasta antamaan kuvaan.
Kirja alkaa sitä, kun pitäjänlaajuinen metsäpalo polttaa kaiken. Suorittaa siis omanlaisensa aukkohakkuun.
Kirja jatkuu upealla sukkession kuvauksella (googlaa, jos et tiedä). Kertomus etenee vaihe vaiheelta kuvaten metsän luonnollisen elämänkierron.
Alkuun palon jälkeen aukolle suorastaan räjähtää laaja elonkirjo. On heinää, puskaa ja pensasta, on pikkulintua, jänöjussia, hirevä, sutta ja vaikka mitä. Tässä vaiheessa uudistusaukko on ns. valolajien ja monipuolisen elämän juhlaa. Tuosta sitten parin sadan vuoden aikana edetään lehtipuuvaiheen kautta kohti metsän jylhää vanhuusikää, jota aulun sitatatti kuvaa. Noita luoppuvaiheen honkavanhuksia se Adiel Sukevakin pysähtyy kunnoittamaan.
Elämään kuulu kuitenkin se, että vahukset eivät ole täällä ikuisesti. Jotta elämä jatkuisi, täytyy taas jossakin vaiheessa alkaa uuden elämänkierron niistä valolajeista. Metsäkuvioilla on elinkaarensa siinä, missä yksittäisellä puullakin. Luonto tarvitsee metsän kaikki ikävaiheet, koko elämänkaaren, ei vain vanhainkotivaihetta, vaikka se niin jylhä onkin.
Suosittelen todella lämpimästi lukemaan koko kirjan, ei vain valikoituja kommentteja siitä.
Nyt tuli esittelyyn eräs suosikkikirjoistani! Pitääkin lukea sitä uudelleen ja maistella noita Huovisen osuvia metsäsanoja, varsinkin kun pääosassa on suosikkipuuni mänty, mänty, honka, petäjä, lisänä ajatuksissa vielä pinja. Mänty on kaunis puu, varsinkin rannikkomänty, jota tuulet ovat pieksäneet ja muotoilleet mutta myös suorat ja korkeat. Tällä tontilla kasvaa kaksi sellaista mahtavaa kompostikehikon lähellä. Ne paksunevatkin jatkuvasti ja kaarna on vahvaa kilpikaarnaa.
VastaaPoistaMetsänhoitajan "selkäpiitä karautti" komeaa mäntyä katsellessa, minä tunsin väristyksiä, kun kuorossa laulettiin joskus 80-luvulla Erik Bergmanin modernia sävellystä "Mitt träd är pinjen" ja äänet sattuivat soimaan puhtaasti. Ajattelin jopa, että tämän joku voisi laulaa hautajaisissani! Miksiköhän? Oli minulla jokin "vaikea sairaus" kyllä ollut.
Eilen tuli vähän samanlaisia ajatuksia, mutta lohdullisia, kun luin Pertti Niemisen runoa:
"Vanhat tiesivät
että tuuli käy
ja ruoho lakastuu
ja ruohon mukana kaikki kukat.
Tuntuu hyvältä tietää, että puut,
että monen metsän puut
elävät, vaikka maailmani loppuu."
Moni meistä lukijoistasi on jo lukenut Puukansankin. Muutenkin listasi on mukavan vanhanaikainen, valtaosasta olenkin samaa mieltä. Mutta missä ovat Salama, Saarikoski, Päätalo, näin aluksi?
VastaaPoistaHuovisen alkuaikojen teokset olivat korkeata tasoa, viisaita ja paikoin humoristisia. Sen jälkeen hänen ilmaisunsa kehittyi ja tuli uusia piirteitä. Loppuvuosien teokset olivat jo heikompaa tasoa. Mutta niin siinä käy kirjailijoilla jotka ovat tuotteliaita; tasoa on vaikea säilyttää vakaana. Monet hänen teoksistaan jäävät historiaan.
VastaaPoista1700 luvulla männyt poltettiin tervaksi. Kun katselee venäläisen vakoojan 1800 luvun alussa armeijan tarpeisiin maalaamia akvarelleja tuntuu, että vain siellä täällä oli pieniä metsäsaarekkeita. Ylistarolaiset joutuivat 1700 luvun lopussa pyytämään maaherralta lupaa vetää kantoja maasta, kun polttopuuta ei ollut enää riittävästi kaadettavaksi. Sitten meni sata vuotta. Metsä humisi korkeana. Istutettiinko ? Hoidettiinko ? Ei.
VastaaPoistaAd Omnia: Pointti oli kommentoijan kuvaama kieto, joka jatkuu. Aukkohakkuuta, joita metsävaltio alkoi määrätä 1920-luvulta, metsä ei kestä. Tilalle tulee risukkoa.
VastaaPoistaAd Omnia: Hyä kommenti. Listalle kuuluvat Salama, Saarikoski (klme runokkoelmaa) ja Päätalo, etenkin "Nälkämäki" ja ehkä Vikke Nilo..
VastaaPoista