Sivun näyttöjä yhteensä

22. huhtikuuta 2017

Automaatti




Jos jostain löytyisi saippualaatikko, en nousi sen päälle pitämään puhetta. Itse asiassa viikon kuluessa on kolmekin puhetilaisuutta, mutta niissä minä vai puhun. ”Puhe” tarkoittaa, että on jotain sanottavaa, jonka muut haluaisivat välttämättä kuulla.

Poikani kysyi, miltä tuntui lukea omia vanhoja runojaan, nyt niistä valikoitu kirja on taitettukin. Vastasin rehellisesti että kauhealta. Vähän ajan kuluttua sanoin, etten tarkoittanut arvioida kirjallista tasoa. Tämän jutun lukijoille lisään, että tuo vähemmän tärkeä puoli ilmenee siitä, että WSOY ja Tammi julkaisivat kirja ja arvostelijat olivat suopeissaan.

Tarkoita että joissakin tapauksissa aikakone on olemassa. Luultavasti nuo erittäin suurella vaivalla, kärsivällisesti kirjoitetut, harjatut ja hiotut tekstit sanovat minulle muuta kuin sivulliselle lukijalle.

Muistan pitkiä tunnerakenteita ja sensibiliteetin muutoksia, joista olin silloin selvillä mutta jotka ovat nyt unohtuneet. Sensibiliteetti tarkoittaa vireisyyttä, kykyä kalibroida itsensä esimerkiksi metsän mielen mukaan.

Yksinkertaisella interpolaatiolla päättelen, että ajoista ja aikakausista voi saada suunnattoman hyvän kuvan kirjallisista teksteistä. Mitä yksilöllisempi kirjoittaja on, sitä tyypillisemmin hän tekee tuntuvaksi aikakauden.

Parin runon takia luulen, että ilman A. Kiven muutamaa runoa minulla olisi aivan nurinkurinen käsitys ihmisistä, jotka elivät ja kuolivat ennen omaa aikaani.

Kun luen omiani hiukan vanhempia runokirjoja, käsitän nyt, että ne ovat aravarakenteisia. Taso oli noussut huimasti sotia edeltäneen ajan kirjallisesta koruomelusta, mutta silti rakennusmestarin jälki tuntuu enemmän kuin arkkitehdin.

Ne panettelijat ja Le Cortbusier itse olivat melkein oikeassa sanoessaan, että asuintalo on oikeastaan asumiskone. Tosin kone oli jo heidän aikanaan vähän krouvi vertauskohta. Asunto ja ympäristö on osa ihmisen immuunijärjestelmää ja toimii normaalisti automaattisesti.

Huonommat tekstit vuotavat. Siitä ei ole vahinkoa. Ojitus toimii. Eikä lukijan pidä olla millänsäkään hulevesistä. Toisaalta olen toimittanut sekä antikvariaattiin että paperinkeräykseen kirjoja, joiden kärsimät vesivahingot ovat lukijalle vaarallisia. Puhun siis kirjojen sisällöstä.

Normaalisti kaikessa viattomuudessa kirjoitettu teksti vain mätänee ja päätyy siis talousjätteisiin ja useita teitä takaisin ikuiseen kiertoon.

Lapsena ensin säälittelin kun ymmärsin, miten sanomalehteä tehdään. Kauniit otsikot oli koottu käsin kirjasimista, jotka painamisen jälkeen purettiin ja pisteltiin takaisin kastiin. Komea linotype-kone tuotti lyijystä valettuja rivejä, ja käytön jälkeen lyijy pantiin pataan ja sulatettiin seuraavaa käyttökertaa varten, niin kuin meidät kaikki sulatetaan.

Tämä kaikki jatkuu nykyhetken ajatukseen. Pojat ovat joutunee ostamaan autoja. ’”Auto” on itsestään-liikkuva eli siis automaatti, auto mobilis. Englantilaiset vain ovat niin itsepintaisia, että heidän sanansa ”car” on edelleen kelttiläistä kantaa ja tarkoittaa vaunuja, samoin kuin muuten ranskan vastaava sana.

Öljyjalosteilla toimivat autot ovat yhtäkkiä hurjan paljon parempia kuin ennen ja pieni henkilöauto on teollisen yhteiskunnan ihme – että se on niin halpa. Aineet ja työvaiheet huomioon ottaen lopputulos on ihailtava. Mitä tehdas tienaa yhdestä yksiköstä, sitä ei kestä kehua.

Ja nyt edellä on muutoksia, jotka vievät omat ajatukseni menneisyyteen ja huonoihin vakioratkaisuihin runoissa ja muussa rakentamisessa.

Muuttuva ilmastoajattelu ja ennen kaikkea muuttuva väestörakenne ovat alkaneet nopeasti vaikuttaa.

Yhdessä vaiheessa piti vastustaa yksityisautoilua. Kansalaisliike ajoi asiaa. Asia oli tietenkin hyvä. Sitten yksityisautoilun alalla on ollut hiljaista, paitsi että autoja on jo liikaa.

Polttomoottori on erikoislaatuisen huono keksintö. Polttoaineesta saadaan käyttöön eli liikuttamaan autoa hyvin pieni osa, alle kymmenen prosentti. Jo nykyisetkin sähkömoottorit ovat toista luokkaa.

Ongelmalle ei tehty paljon mitään sataan vuoteen. Nyt on jopa ruvettu parantamaan akkuja, ja uudenlaisia energian lähteitä etsitään aivan toisessa hengessä kuin ennen.

Nuoriso on nytkin nopeinta aavistamaan muutoksen. Itse huomasin ja huomaan, että entinen vakiintunut tapa katosi. Viimeistään eläkkeelle siirtyessä oli huolehdittava siitä, että äkkinäinenkin näki kaupan parkkipaikalla, että mahtimies tulee. Olen itse tuntenut ihmisiä, joiden mielestä jokin Mercedes sopi kukaties taksiin, mutta esimerkiksi ylilääkärillä kuului olla allaan Rover.

Kaikilla tuttavapiirini kollegoilla (joihin en siis tässä tapauksessa lue asianajajia) on jokin sangen maltillinen ajoneuvo, jossa korostuu helppokäyttöisyys ja näppäryys, eikä halpa hintakaan ole ongelma.

Nuoret miehet eivät tunnu olevan oikein kiinnostuneita autosta. Kun perhettä alkaa olla, ostetaan jokin Toyotan ja Volkswagenin versio vailla mitään hörhötyksiä. Autolehtien mainostama suorituskyky ei merkitse mitään eikä ”miehekkäistä” pakosarjan äänistä ole kuultu puhuttavankaan. Herroja ei houkuttele kutos- eikä kasimoottorin kuiske. Rouvat ovat aivan samaa mieltä.

Juuri tämä joukko saattaa olla hyvinkin kiinnostunut jakamistaloudesta, jota autoissakin on alettu kokeilla. Luulisi että autojen vuokraaminen erikoistilanteisiin, kuten lomamatkoille, kiinnostaisi niitäkin, joilla on kaupunkiauto.

Sama joukko saattaa olla valmis huomattavan pitkälle automatisoituihin pikkuautoihin. Minuakin kiinnostaisi, jos Turkuun tai Tampereelle pääsisi ajamalla automaattisesti letkassa niin että voisi itse viimeistellä puhetta tai luentoa tai silmäillä lehdistön tiedotuksia jonkun uusista implanteista.

17 kommenttia:

  1. Runojasi en muualla ole lukenut kuin täällä. Mutta eivät ne mitään paiseita minulle ole aiheuttaneet. Suomennuksiasi taas olen lukenut melkoisesti, ja on nekin olleet sen verran hyviä että vasta kirjan loppupuolella on huomannut katsoa "kuka tän on suomentanut"... (Jos suomennoksen kieli alkaa tökkiä kesken lukemisen niin silloin sitä heti katsoo kuka p-le tän on kääntänyt tämmöseks.) - No, se kehuista.

    Joku joskus laski (ilmeisesti hänellä ei ollut tärkeämpääkään tekemistä) että jos autojen hinta olisi seurannut tietokoneiden hinta/teho suhdetta, niin nykyautojen hinta pitäisi olla 30;- euroa. Niin paljon tietokoneet ovat kehittyneet autoihin nähden vaikkapa vain vuosina 1960-2015 samalla kun hinnat ovat halvenneet. - Niinpä niin.

    Ps. Ensimmäinen tietokoneeni IBM PS/1 oli häkellyttävä numeroiden murskaaja. Siinä oli 40 megatavun umpilevy, levykeasema, kahden megatavun keskusmuisti ja 12 tuuman VGA-tason värinäytin, joka tuki 256 väriä. Ja hiiri, joka oli kuin tiiliskivi. (Mieleen nousi väkisin Krazy Kat.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselläni on monenlaista tiedonetsijää, älypuhelin kätevimpänä, mutta yhdellä pöydällä on ahkerassa käytössä 26 vuoden takainen MacLC (12", 256 väriä, 40Mt kyllä, mutta peräti neljän megan keskusmuisti), joka toimii midimusiikissa kuin... niin no, junan vessa ei taida siinä toimia, mutta sanotaan: kuin MacLC.

      vuorela, tampere

      Poista
    2. Joskus laskin että minua ympäröi 12 kelloa, tai siis vehjettä jotka näyttävät minulle aikaa ( = heittävät sekuntteja ijäisyyden säkkiin). Jotenkin se tuntuu liioittelulta. Kun ottaa huomioon sen, että ne kaikki käyvät vähän eri aikaa. - Perkele.

      Älypuhelin noista tiimalaseistani kaikkein epäkäytännöllisin mielestäni on. Ennenkaikkea sillä on vaikea soitta puheluita... Ensin se pitää kuoria kansiostaan (kansien sisällä se on sen takia ettei se mene rikki kun se on niin kallis), sitten pitää painaa yhtä nappulaa joka sanoo BÖÖÖÖ, niin se loksahtaa auki, mutta sitten pitää vielä naputella SIM koodi ja senjälkeen PIN koodi, ja taas se sanoo BÖÖÖÖ. Sitten vasta pääsee valitsee Yhteystiedoista kelle soittaa... kun pari kertaa pyyhkäisee näyttöä peukalollaan. Hoh hoijaa! - Vanhanajan Nokialaisessa ei tarvinnut kun kerran painaa yhtä nappulaa niin heti joku vastas "HALLOO, kuka siälä?"

      Ps. Sitä paitsi tuossa puhelimessani, olen pannut merkille, on sellainen kuin S HEALTH -ohjelma. Joka päivä se vittuilee mulle. Eilenkin kun kävelin yli 10 kilometriä, ja tulin kotiini väsyneenä ja avasin puhelimen, se sanoi minulle "ole aktiivisempi". - Hyvä sen on sanoa kun siinä lipaston päällä vaan lepäilee kun minä kävelen. Pitäisköhän se joskus ottaa mukaan, että se ite näkis, että kyä mää miälestäni kävelen?

      Poista
    3. Stealthphone? Häiveluuri.

      Poista
  2. Tänään kaupan parkkipaikalla osui silmään vanhemman sarjan Volvoa ulkonaisesti muistuttava menopeli. Tavaratilan kannen vasempaan reunaan oli pyöreällä käsialalla kirjoitettu "Cadillac".
    Muistin heti kansakoulun välitunnit, kun pojat vaihtoivat kahvipakettien autonkuvia ja Cadillacilla sai ainakin viisi muuta merkkiä. Yläkoulun poikien mielestä se kuului sanoa "Kadiljak".

    Automaattivaihteilla 34 vuotta ajanut Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edelläni ajoi muutaman liikennevalonvälin kohtuu tuore Skoda, jonka takalasiin oli teipattu erittäin kookas logoteksti "Skodillac". Otin siitä mielikuvan.

      Poista
  3. Mitä autotehtaiden ja autojen maahantuojien tienesteihin tulee, tulee heille rahaa uuden auton kaupasta noin kymmenisen prosenttia kokonaisbudjetista. Loppu tulee auton oheistuotteista kuten varaosista ja kausihuolloista. Tästä syystä autotuojat meinasivat repäistä esivaatteensa kun autohuoltoa alettiin aivan asetusteitse vapauttamaan. Mutta sitten ne keksivät kustomoida diagnoosi- ja moottorinohjausohjelmiston semmoiseksi ettei sitä osaa nyrkki ja paja.

    Minä muuten tiedän kuinka Citroën bootataan. Se on oman tarinansa arvoinen enkä käy siihen tässä, mutta se alkoi siitä että tuulilasin lakaisimet lakkasivat toimimasta.

    VastaaPoista
  4. En ole herran runoihin joutunut ikinä tutustumaan. On hänellä varmaan ollut melkoinen runosuoni, kun tätä proosaa ja jokseenkin jonninjoutavaa pakinaakin jaksaa ja viitsii suoltaa joka ikinen päivä semmoista tahtia, ettei sillä tunnu olevan minkäänlaista mittaa tai määrää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yrittäisit edes vääntää vitsiä...

      Poista
    2. kyä nää et o nin suopeissas ny

      kyä kai siähe joku syyki ollavoi

      Poista
  5. Nykyään millään ei ihmisiä vedätetä enempää kuin yhä lisääntyvillä kalliilla ja suurelta osaltaan illusorisilla "mukavuuksilla", joita G.Greene eräässä kirjassaan kutsui osuvasti termillä "prosthetic devices".

    VastaaPoista
  6. Oma auto on maaseudulla välttämätön, kaupungin keskustassa haitallinen.

    Kielten omista autosanoista tulee mieleen myös saksan Kraftwagen (voimavaunu), joka elänee lähinnä yhdyssanoissa kuten Lastkraftwagen (Kuorma-auto).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja lyhenteinä arkikäytössä LKW, elkaavee, ja P(ersonen)KW, peekaavee, henkilöauto.
      PT.

      Poista
    2. Sana on oikeastaan Kraftfahrzeug KFZ (auto, moottoriajoneuvo). KFZ, LKW ja PKW lienevät niitä harvoja, elleivät ainoita jäljelle jääneitä 3. valtakunnan aikaisia "saksalaistettuja" käsitteitä.

      Poista
    3. tästä o kyä oikeet vanahat natsikki ihmeisnän

      emmää tajua, meinaan kaipaa siis

      Poista
  7. Polttomoottorihan on keksintönä mitä oivallisin. Palamiseen tarvitaan se polttoaine ja happea. Polttoaine otetaan mukaan lähtiessä mutta valtava määrä happea saadaan matkan varrelta, ilman mukanakuljettamisen vaivaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jollan peräpeiliin laittelisin että: m/y ota hapea

      Poista