Jos jostain löytyisi
saippualaatikko, en nousi sen päälle pitämään puhetta. Itse asiassa viikon
kuluessa on kolmekin puhetilaisuutta, mutta niissä minä vai puhun. ”Puhe” tarkoittaa,
että on jotain sanottavaa, jonka muut haluaisivat välttämättä kuulla.
Poikani kysyi, miltä
tuntui lukea omia vanhoja runojaan, nyt niistä valikoitu kirja on taitettukin.
Vastasin rehellisesti että kauhealta. Vähän ajan kuluttua sanoin, etten
tarkoittanut arvioida kirjallista tasoa. Tämän jutun lukijoille lisään, että
tuo vähemmän tärkeä puoli ilmenee siitä, että WSOY ja Tammi julkaisivat kirja
ja arvostelijat olivat suopeissaan.
Tarkoita että joissakin
tapauksissa aikakone on olemassa. Luultavasti nuo erittäin suurella vaivalla, kärsivällisesti
kirjoitetut, harjatut ja hiotut tekstit sanovat minulle muuta kuin sivulliselle
lukijalle.
Muistan pitkiä
tunnerakenteita ja sensibiliteetin muutoksia, joista olin silloin selvillä
mutta jotka ovat nyt unohtuneet. Sensibiliteetti tarkoittaa vireisyyttä, kykyä
kalibroida itsensä esimerkiksi metsän mielen mukaan.
Yksinkertaisella
interpolaatiolla päättelen, että ajoista ja aikakausista voi saada suunnattoman
hyvän kuvan kirjallisista teksteistä. Mitä yksilöllisempi kirjoittaja on, sitä
tyypillisemmin hän tekee tuntuvaksi aikakauden.
Parin runon takia luulen,
että ilman A. Kiven muutamaa runoa minulla olisi aivan nurinkurinen käsitys
ihmisistä, jotka elivät ja kuolivat ennen omaa aikaani.
Kun luen omiani hiukan
vanhempia runokirjoja, käsitän nyt, että ne ovat aravarakenteisia. Taso oli
noussut huimasti sotia edeltäneen ajan kirjallisesta koruomelusta, mutta silti
rakennusmestarin jälki tuntuu enemmän kuin arkkitehdin.
Ne panettelijat ja Le
Cortbusier itse olivat melkein oikeassa sanoessaan, että asuintalo on
oikeastaan asumiskone. Tosin kone oli jo heidän aikanaan vähän krouvi vertauskohta.
Asunto ja ympäristö on osa ihmisen immuunijärjestelmää ja toimii normaalisti
automaattisesti.
Huonommat tekstit
vuotavat. Siitä ei ole vahinkoa. Ojitus toimii. Eikä lukijan pidä olla
millänsäkään hulevesistä. Toisaalta olen toimittanut sekä antikvariaattiin että
paperinkeräykseen kirjoja, joiden kärsimät vesivahingot ovat lukijalle
vaarallisia. Puhun siis kirjojen sisällöstä.
Normaalisti kaikessa
viattomuudessa kirjoitettu teksti vain mätänee ja päätyy siis talousjätteisiin
ja useita teitä takaisin ikuiseen kiertoon.
Lapsena ensin säälittelin
kun ymmärsin, miten sanomalehteä tehdään. Kauniit otsikot oli koottu käsin kirjasimista,
jotka painamisen jälkeen purettiin ja pisteltiin takaisin kastiin. Komea
linotype-kone tuotti lyijystä valettuja rivejä, ja käytön jälkeen lyijy pantiin
pataan ja sulatettiin seuraavaa käyttökertaa varten, niin kuin meidät kaikki
sulatetaan.
Tämä kaikki jatkuu nykyhetken
ajatukseen. Pojat ovat joutunee ostamaan autoja. ’”Auto” on itsestään-liikkuva
eli siis automaatti, auto mobilis. Englantilaiset vain ovat niin itsepintaisia,
että heidän sanansa ”car” on edelleen kelttiläistä kantaa ja tarkoittaa
vaunuja, samoin kuin muuten ranskan vastaava sana.
Öljyjalosteilla toimivat
autot ovat yhtäkkiä hurjan paljon parempia kuin ennen ja pieni henkilöauto on
teollisen yhteiskunnan ihme – että se on niin halpa. Aineet ja työvaiheet
huomioon ottaen lopputulos on ihailtava. Mitä tehdas tienaa yhdestä yksiköstä,
sitä ei kestä kehua.
Ja nyt edellä on
muutoksia, jotka vievät omat ajatukseni menneisyyteen ja huonoihin
vakioratkaisuihin runoissa ja muussa rakentamisessa.
Muuttuva ilmastoajattelu
ja ennen kaikkea muuttuva väestörakenne ovat alkaneet nopeasti vaikuttaa.
Yhdessä vaiheessa piti
vastustaa yksityisautoilua. Kansalaisliike ajoi asiaa. Asia oli tietenkin hyvä.
Sitten yksityisautoilun alalla on ollut hiljaista, paitsi että autoja on jo
liikaa.
Polttomoottori on
erikoislaatuisen huono keksintö. Polttoaineesta saadaan käyttöön eli
liikuttamaan autoa hyvin pieni osa, alle kymmenen prosentti. Jo nykyisetkin
sähkömoottorit ovat toista luokkaa.
Ongelmalle ei tehty
paljon mitään sataan vuoteen. Nyt on jopa ruvettu parantamaan akkuja, ja
uudenlaisia energian lähteitä etsitään aivan toisessa hengessä kuin ennen.
Nuoriso on nytkin
nopeinta aavistamaan muutoksen. Itse huomasin ja huomaan, että entinen
vakiintunut tapa katosi. Viimeistään eläkkeelle siirtyessä oli huolehdittava
siitä, että äkkinäinenkin näki kaupan parkkipaikalla, että mahtimies tulee.
Olen itse tuntenut ihmisiä, joiden mielestä jokin Mercedes sopi kukaties
taksiin, mutta esimerkiksi ylilääkärillä kuului olla allaan Rover.
Kaikilla tuttavapiirini
kollegoilla (joihin en siis tässä tapauksessa lue asianajajia) on jokin sangen
maltillinen ajoneuvo, jossa korostuu helppokäyttöisyys ja näppäryys, eikä halpa
hintakaan ole ongelma.
Nuoret miehet eivät tunnu
olevan oikein kiinnostuneita autosta. Kun perhettä alkaa olla, ostetaan jokin
Toyotan ja Volkswagenin versio vailla mitään hörhötyksiä. Autolehtien
mainostama suorituskyky ei merkitse mitään eikä ”miehekkäistä” pakosarjan äänistä
ole kuultu puhuttavankaan. Herroja ei houkuttele kutos- eikä kasimoottorin
kuiske. Rouvat ovat aivan samaa mieltä.
Juuri tämä joukko saattaa
olla hyvinkin kiinnostunut jakamistaloudesta, jota autoissakin on alettu
kokeilla. Luulisi että autojen vuokraaminen erikoistilanteisiin, kuten
lomamatkoille, kiinnostaisi niitäkin, joilla on kaupunkiauto.
Sama joukko saattaa olla
valmis huomattavan pitkälle automatisoituihin pikkuautoihin. Minuakin kiinnostaisi,
jos Turkuun tai Tampereelle pääsisi ajamalla automaattisesti letkassa niin että
voisi itse viimeistellä puhetta tai luentoa tai silmäillä lehdistön tiedotuksia
jonkun uusista implanteista.
Runojasi en muualla ole lukenut kuin täällä. Mutta eivät ne mitään paiseita minulle ole aiheuttaneet. Suomennuksiasi taas olen lukenut melkoisesti, ja on nekin olleet sen verran hyviä että vasta kirjan loppupuolella on huomannut katsoa "kuka tän on suomentanut"... (Jos suomennoksen kieli alkaa tökkiä kesken lukemisen niin silloin sitä heti katsoo kuka p-le tän on kääntänyt tämmöseks.) - No, se kehuista.
VastaaPoistaJoku joskus laski (ilmeisesti hänellä ei ollut tärkeämpääkään tekemistä) että jos autojen hinta olisi seurannut tietokoneiden hinta/teho suhdetta, niin nykyautojen hinta pitäisi olla 30;- euroa. Niin paljon tietokoneet ovat kehittyneet autoihin nähden vaikkapa vain vuosina 1960-2015 samalla kun hinnat ovat halvenneet. - Niinpä niin.
Ps. Ensimmäinen tietokoneeni IBM PS/1 oli häkellyttävä numeroiden murskaaja. Siinä oli 40 megatavun umpilevy, levykeasema, kahden megatavun keskusmuisti ja 12 tuuman VGA-tason värinäytin, joka tuki 256 väriä. Ja hiiri, joka oli kuin tiiliskivi. (Mieleen nousi väkisin Krazy Kat.)
Itselläni on monenlaista tiedonetsijää, älypuhelin kätevimpänä, mutta yhdellä pöydällä on ahkerassa käytössä 26 vuoden takainen MacLC (12", 256 väriä, 40Mt kyllä, mutta peräti neljän megan keskusmuisti), joka toimii midimusiikissa kuin... niin no, junan vessa ei taida siinä toimia, mutta sanotaan: kuin MacLC.
Poistavuorela, tampere
Joskus laskin että minua ympäröi 12 kelloa, tai siis vehjettä jotka näyttävät minulle aikaa ( = heittävät sekuntteja ijäisyyden säkkiin). Jotenkin se tuntuu liioittelulta. Kun ottaa huomioon sen, että ne kaikki käyvät vähän eri aikaa. - Perkele.
PoistaÄlypuhelin noista tiimalaseistani kaikkein epäkäytännöllisin mielestäni on. Ennenkaikkea sillä on vaikea soitta puheluita... Ensin se pitää kuoria kansiostaan (kansien sisällä se on sen takia ettei se mene rikki kun se on niin kallis), sitten pitää painaa yhtä nappulaa joka sanoo BÖÖÖÖ, niin se loksahtaa auki, mutta sitten pitää vielä naputella SIM koodi ja senjälkeen PIN koodi, ja taas se sanoo BÖÖÖÖ. Sitten vasta pääsee valitsee Yhteystiedoista kelle soittaa... kun pari kertaa pyyhkäisee näyttöä peukalollaan. Hoh hoijaa! - Vanhanajan Nokialaisessa ei tarvinnut kun kerran painaa yhtä nappulaa niin heti joku vastas "HALLOO, kuka siälä?"
Ps. Sitä paitsi tuossa puhelimessani, olen pannut merkille, on sellainen kuin S HEALTH -ohjelma. Joka päivä se vittuilee mulle. Eilenkin kun kävelin yli 10 kilometriä, ja tulin kotiini väsyneenä ja avasin puhelimen, se sanoi minulle "ole aktiivisempi". - Hyvä sen on sanoa kun siinä lipaston päällä vaan lepäilee kun minä kävelen. Pitäisköhän se joskus ottaa mukaan, että se ite näkis, että kyä mää miälestäni kävelen?
Stealthphone? Häiveluuri.
PoistaTänään kaupan parkkipaikalla osui silmään vanhemman sarjan Volvoa ulkonaisesti muistuttava menopeli. Tavaratilan kannen vasempaan reunaan oli pyöreällä käsialalla kirjoitettu "Cadillac".
VastaaPoistaMuistin heti kansakoulun välitunnit, kun pojat vaihtoivat kahvipakettien autonkuvia ja Cadillacilla sai ainakin viisi muuta merkkiä. Yläkoulun poikien mielestä se kuului sanoa "Kadiljak".
Automaattivaihteilla 34 vuotta ajanut Kunnaksen Ilkka
Edelläni ajoi muutaman liikennevalonvälin kohtuu tuore Skoda, jonka takalasiin oli teipattu erittäin kookas logoteksti "Skodillac". Otin siitä mielikuvan.
PoistaMitä autotehtaiden ja autojen maahantuojien tienesteihin tulee, tulee heille rahaa uuden auton kaupasta noin kymmenisen prosenttia kokonaisbudjetista. Loppu tulee auton oheistuotteista kuten varaosista ja kausihuolloista. Tästä syystä autotuojat meinasivat repäistä esivaatteensa kun autohuoltoa alettiin aivan asetusteitse vapauttamaan. Mutta sitten ne keksivät kustomoida diagnoosi- ja moottorinohjausohjelmiston semmoiseksi ettei sitä osaa nyrkki ja paja.
VastaaPoistaMinä muuten tiedän kuinka Citroën bootataan. Se on oman tarinansa arvoinen enkä käy siihen tässä, mutta se alkoi siitä että tuulilasin lakaisimet lakkasivat toimimasta.
En ole herran runoihin joutunut ikinä tutustumaan. On hänellä varmaan ollut melkoinen runosuoni, kun tätä proosaa ja jokseenkin jonninjoutavaa pakinaakin jaksaa ja viitsii suoltaa joka ikinen päivä semmoista tahtia, ettei sillä tunnu olevan minkäänlaista mittaa tai määrää.
VastaaPoistaYrittäisit edes vääntää vitsiä...
Poistakyä nää et o nin suopeissas ny
Poistakyä kai siähe joku syyki ollavoi
Nykyään millään ei ihmisiä vedätetä enempää kuin yhä lisääntyvillä kalliilla ja suurelta osaltaan illusorisilla "mukavuuksilla", joita G.Greene eräässä kirjassaan kutsui osuvasti termillä "prosthetic devices".
VastaaPoistaOma auto on maaseudulla välttämätön, kaupungin keskustassa haitallinen.
VastaaPoistaKielten omista autosanoista tulee mieleen myös saksan Kraftwagen (voimavaunu), joka elänee lähinnä yhdyssanoissa kuten Lastkraftwagen (Kuorma-auto).
Ja lyhenteinä arkikäytössä LKW, elkaavee, ja P(ersonen)KW, peekaavee, henkilöauto.
PoistaPT.
Sana on oikeastaan Kraftfahrzeug KFZ (auto, moottoriajoneuvo). KFZ, LKW ja PKW lienevät niitä harvoja, elleivät ainoita jäljelle jääneitä 3. valtakunnan aikaisia "saksalaistettuja" käsitteitä.
Poistatästä o kyä oikeet vanahat natsikki ihmeisnän
Poistaemmää tajua, meinaan kaipaa siis
Polttomoottorihan on keksintönä mitä oivallisin. Palamiseen tarvitaan se polttoaine ja happea. Polttoaine otetaan mukaan lähtiessä mutta valtava määrä happea saadaan matkan varrelta, ilman mukanakuljettamisen vaivaa...
VastaaPoistaJollan peräpeiliin laittelisin että: m/y ota hapea
Poista