Onneksi myös media (Helsingin Sanomat, tänään) on pääsemässä
kärryille. Otsikko oli ”Koneiden välinen viestintä luo uutta liiketoimintaa”.
Asioista jopa puolet oli oikein.
Hakukoneissa voi kokeilla otsikon merkintää. Vaikka ”teoillisuus”
on tuossa kirjoitettu saksaksi, haku tuottaa myös englanninkielisiä tuloksia.
Selkeästi painavin toimija on ollut kuitenkin tänä vuonna Saksan
liittotasavalta. Merkel on pitänyt puheita asiasta. Tutkimustoiminnalle on
tehty merkittäviä varauksia budjetissa.
Tässä olisi lääke myös Suomen hallituksen toimintavajeeseen.
Olen itse julistanut 15 vuotta palvelujen kasvavaa
merkitystä. Nyt olen vaihtanut kirkkokuntaa. Valmistava teollisuus on alkanut
kasvaa vahvasti. Tarkoitus on vähä vähältä yhdistää tavara ja palvelu. Valmiina
ostajalle toimitettu mittatilaustuote on esimerkki. Sellaisten, ”kustomoitujen
tavaroiden” valmistaminen massatuotteiden hinnoin eli halvalla näyttää
mahdolliselta.
Ensimmäinen vaihe on hajautettu ja sulautettu valmistus,
joka tähtää logistiikan ja valmistuksen kytkemiseen toisiinsa.
Ennen Yhdysvaltojen sisällissotaa Smith & Wesson ja
Remington keksivät standardit ja toleranssit. Ampuma-aseita porattiin,
rihlattiin ja ruuvattiin eri puolille Pohjoisvaltoja. Yhdessä kaupungissa
valmistettu jousi sopi toisessa kaupungissa valmistettuun liipaisinkoneistoon
ja ase koottiin kolmannessa kaupungissa. Tämä se oli se teollinen vallankumous.
Oma kapea ammattialani sisältää kertomuksen rautateistä ja
patenteista. Rautatien varhaisvuosina patentoitiin älytön määrä erilaisia
jarrujärjestelmiä ja veturin varusteita. Sen jälkeen niitä alettiin
yhdenmukaistaa. Riittävän monen junaonnettomuuden jälkeen oli hyväksyttävä se
ajatus, että jos A-yhtiön veturin pyörät eivät sopineet B-yhtiön valmistamiin
ratapihan vaihteisiin, asiassa oli enemmän kuin hiukan mätää. – Meillä on
Suomessa ikään kuin kirjanmerkkinä eli muistutuksena menneisyyden päiviltä ”väärä”
raideleveys. Venäjä oli miettinyt omansa ja tullut eri tulokseen kuin
esimerkiksi Saksa. Ja täällä käytettiin sensaatiomaisesti puuta eli halkoja
höyrykoneen polttoaineena. Ajatelkaa sitä ekologisuutta! Veturinkuljettaja voi
seisottaa masiinansa ja lähteä kirveen kanssa metsään, jos poltettava loppui,
eikä tarvinnut työntää tulipesään hiilivaunun lautoja, kuten Buster Keaton.
Toyotan nimissä kulkee teollinen aate, jossa osat tuodaan
tehtaalle viime tingassa. Rahaa ei sitoudu varastoon eikä varsinkaan
vanhentuneisiin komponentteihin. Tämä ajattelutapa saattoi merkitä suuria myös
kun Aasia jyräsi Yhdysvaltojen kulutuselektroniikan eli muiden ohella Sony ja
Panasonic saapuivat olohuoneisiin.
Nyt käsillä on seuraava suuri muutos. En ole tätä asiaa
kysynyt, mutta pidän totena, että Suomen teollisuudessa Teoillisuus 4.0 –ajattelussa
edelläkävijä on Kone Oy. Konecranes, eri yhtiö, on tullut vahvasti
julkisuuteen. Kone lienee kuitenkin selvittänyt kysymyksen, miten
kilpailijoidenkin hissejä, muita kuljettimia ja ovijärjestelmiä huolletaan
teollisessa mittakaavassa. Edes hissitehtaat eivät saa kilpailuoikeuden
kieltojen vuoksi myydä huoltoa samassa paketissa laitteiston kanssa.
Järjestelmät suorastaan vaativat, että koneet keskustelevat
keskenään. Kuljetuslaitteeseen, siis esimerkiksi hissiin, sijoitetut anturit ja
toimilaitteet ilmoittavat ”huoltoon”, että kohta pettää jokin tietty osa, ja
ellei kone kykene itse korjaamaan itseään, paikalle saapuvat ihmiset tietävät
mahdollisimman täsmällisesti, mitä on tehtävä. Jos kohde ei olekaan hissi vaan
vaikkapa luotijunan ovijärjestelmä, tehtävää voi hyvällä omallatunnolla sanoa
vaativaksi.
Nähdäkseni tämän koneiden älyn ja hajautuksen ajatuksen
ensisijaisia toiminta-alueita ovat ympäristö (jätteet, saasteet),
elintarvikkeet (mm. kylmäketjut) ja lääkeaineet. Jo nyt joitakin
lääketieteellisiä kojeita, kuten sydämen sykettä valvovia ja elvyttäviä
laitteita, viritetään leikkaussaleissa. Siis osa valmistusta eli tuotantoa on
siirtynyt tehtaalta sairaalaan. Ehkä on tilanteita, joissa lääkeaineen valmistus
ja annostelu tapahtuisi tehokkaimmin ja turvallisimmin apteekissa?
Joissakin tilanteissa, mahdollisesti juuri napajäissä,
öljyvahingon torjunnassa turvaudutaan mikrobeihin. Ainakin bakteerit ovat
ahneita öljylle. ”Tehtaan” eli sellaisten yksikköjen, jotka tuottavat näitä
mikrobeja, on oltava mahdollisimman lähellä turmapaikkaan. Vaikeuksiin joutunut
lentokone lienee vielä enemmän koneiden toteuttaman ja välittämän teknisen
analyysin tarpeessa kuin ongelmitta lentävä lentokone. Lentokoneen musta
laatikko on olennaisin osin loki, johon on rekisteröity kaikki tekniikan ja
pilottien kannalta oleellinen.
Suomalaisen asiantuntemuksen hyvä haaste voisi olla tämän
suunnattomien mahdollisuuksien kentän kehittäminen. Emme tietenkään pysty
kilpailemaan Siemensin kokoisten toimijoiden kanssa, mutta voi olla, että
meillä olisi tässä mittakaavan etu puolellamme. Suomi sattuu olemaan sopivasti
hautomon kokoinen alue. Se nähtiin matkapuhelinten nousukaudella. Älypuhelinten
tullessa asiasta ei tietenkään ollut apua, koska ne ovat osa maailmanlaajuista
tietoverkkoa.
Ellei näiden näkymien toiminnan vakavina esteinä vaikuttavia
oikeudellisia kysymyksiä selvitetä, piru meidät perii. Tulilinjalla ovat
yrityssalaisuudet, tekijänoikeudet ja patentit. Selvityksistä ja puheista
päätellen kysymyksen vakavuutta ei ole siellä vielä oivallettu. Ehkä meistä
olisi apua?
Niin,
VastaaPoistaMistähän tuli Venäjän rautateiden raideväli?
Yhdysvalloissa raideväli on 4 jalkaa ja 8,5 tuumaa. Aika epämäärinen väli ja tiedättekös mistä se tulee? Se tulee Englannista koska siellä tehtiin ratoja ennen USA:ta ja siellä on sama väli joka kopioitiin USA:han.
Mistä tuo epämääräinen väli tuli sitten Englantiin? No koska ensimmäiset junavaunujen rakentajat olivat entisiä hevosvaunujen tekijöitä he käyttivät samaa raideleveyttä kuin hevoskärryissäkin. (samat akselit)
No mistäs se väli tuli hevoskärryihin?
Hevoskärryissä oli oltava sama raideväli kaikissa, koska jos jokainen olisi erilainen, pyörät rikkoontuisivat syvissä hevoskärryn urissa. Ja ketkäs tekivät nämä Englannin päätieverkot urineen päivineen? Roomalaiset jotka tekivät tiet legiooniensa käyttöön.
Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat joita tuli kaikkien kärryjen raideväleinä käytettävän etteivät pyörät rikkoontuneet. Romalaiset sotavaunut levittäytyivät koko Eurooppaan.
Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin sellaisiksi jotta niiden aisojen väliin mahtuivat kaksi roomalaista sotahevosta vierekkäin.
Jotta voidaan sanoa Yhdysvaltojen raideleveys 4´8,5” on peräisin hevon perseestä. (tai oikeastaan kahden hevosen)
Joskus vuonna 2008 kirjoitin tänne tällaista:
Poista"Suomessa rautateillä on sama raideleveys kuin Venäjällä. Tähän syypää on George Washington Whistler, jonka poika oli se kuuluisa taidemaalari. Insinööri Whistler oli aikoinaan rakentamassa rautateitä Amerikan etelävaltioissa, jossa myös on leveämpi raideväli (5 jalkaa). Whistler toi raideleveyden muassaan Amerikasta Venäjälle."
Síis Venäjän rautateiden raideväli ja sitä kautta Suomen on alunperin 5 jalkaa. Se taas tuli Yhdysvaltojen etelävaltioiden rautateiltä sotilasinsinsinööri Whistlerin mukana.
PoistaItse asiassa on pääosin kahta raideväliä -- 1435 mm eli kapea ja 1520 eli leveä, "venäläinen". Samaa leveää heimoa on sitten Suomen 1524 mm, joka heijastaa venäjän rautateiden standardia 1800-luvulta. Kapea raideväli oli ensin, mutta leveää käytettiin Englannissa idemmissä kreivikunnissa ennen yhtenäistämistä. Ja samaa leveää myös Yhdysvaltojen etelävaltioissa, josta Venäjälle rautateitä suunnittelemaan palkattu George Wash. Whistler tiesi sen ja ehdotti käyttöön.
PoistaKapea raideväli sallii tiukemmat kaarteet ja helpomman rataperustuksen. Siksi sitä suositaan vuoristoisilla seuduilla.
On myös muita standardeja -- vaikkapa "Iberian", 1668 mm, Espanjassa ja Portugalissa, sekä "Indian", 1676 mm, Intiassa, Pakistanissa jne.
Jo moneen kertaan perättömäksi osoitettu kasku.
PoistaKuinka kumman tavalla on päässyt sekaantumaan keskenään raideleveys ja raideväli? Tsot-tsot, Wikipediakin muistaa huomauttaa että ne ovat kahta eri asiaa ilmaisevia, ja jos kaksihevosvoimaisten kulkupelien aikaa miettii niin kohtaavien kuormien väliä on ollut oltava, ettei piiska yllä.
PoistaATTN: JarMom
PoistaVoisitteko täsmentää tarkemman ajankohdan "joskus vuonna 2008".
Kiitos.
http://kemppinen.blogspot.fi/2008/08/rautatie.html
PoistaOlkaapa hyvä.
Toyotan ja muiden lanseeraama just-on-time tarkoittaa käytännössä varastotilan ja sen kulujen ulkoistamista yhteiskunnalle. Kun tavarantoimittajalle antaa tarpeeksi tiukan aikaikkunan ja lupaa, että sen ulkopuolella kama ei enää kelpaa niin tehdasta lähimpien moottoriteiden taukopaikat ja tienreunukset täyttyvät vuoroaan odottavista kuorma-autoista.
VastaaPoistaUskottavaa logiikkaa. Aloin jo odottaa roomalaisten käyttämien hevosten rotu- ja mittatietoja.
PoistaJtapio
Minne ovat kommentoijat kadonneet?
VastaaPoistaTosiaan, koneethan ne raksuttaa itsekseen jo vaikka kuinka monimutkaisia koneita. Ilmalämpöpumppuja valmistava tehdas on aika hyvä esimerkki siitä mihin kyetään, koko laite kaikkinensa valmistetaan ihmiskäden kertaakaan koskematta ja pakataan laatikkoon johon printteristä läpsähtää osoite.
VastaaPoistaHenry Fordin aikainen utopia, aivan arkipäivää.
Connecticutin Hartfordissa osattiin koneistuksen taito perusteellisesti myös Coltin tehtaalla ja John Moses Browningin pistooliksi innovoimia konstruktioita on kyetty parantamaan vain vähän, vieläkään.
Erikoinen ja jääräpäinen mittavika vaan koko poppoolla, siirtyisivät jo suosiolla vanhaan kunnon Napoleonin SI-järjestelmään niin ei tarvitsisi selitellä kaikenlaisia avaruusteleskoopin peilin hiontavirheitä että muka aluslevyjä oli erheytynyt ylimääräisiä tukikehikkoon hiottaessa, vaikka olikin. Tyyris moka sekin jonka korjaamisesta tehtiin kyllä hyvää viihdettä, asentajat kehittelivät tällaisen Ace Satellite Repair Company -nimisen jekun jolla oli lysti motto: We deliver. But we bring back also.