Väiski-eno toisteli: “Ei meidän pojista ole mihinkään. Panet hakemaan hevosen
haasta, niin jättävät veräjän auki.”
Ammatin harjoitteleminen ja kouluttautuminen olivat aivan turhaa. Oma ammatti hänellä oli ollut jonkinlainen palstaviljely Kivennavan Joutselässä, mutta ryssiä hän oli ollut taitava pettämään myymällä Pietarissa härskiä voita priimana ja märkiä sekahalkoja niin kuivina polttopuina, että tulen ottivat, jos vähän tulitikkua näytti.
Minä olin siellä yhtenä kesänä pari viikkoa, Risto oli jo raivannut uransa postiauton rahastajaksi, mutta ne muut olivat vielä pienempiä. Risto ja Teuvo lukivat oppikoulun iltakouluna ja siihen juristin tutkinnon päälle. Kun viimeksi muistelin, pojat jäivät eläkkeelle mukavista hommista: ulkomaalaisviraston ylijohtaja, liikkuvan poliisin päällikkö, suurlähettiläs, hallitusneuvos ja eikö se yksi väitellytkin jostain…?
Evakkona Väiski oli saanut pari hehtaaria kelvottoman huonoa peltoa ja sitten vaaran seinää, jolla ei kukaan tehnyt mitään, ja täysin turhan pikku järven sieltä vuoresta, Päijänteen päältä.
Kävimme siellä Liesjärvellä monta kertaa, kerran Topparin Jussin kanssa kahdestaan moottoripyörällä (Jawa-CZ), ja suolatuilla teillä kaaduimme aina välillä.
Se oli lähdejärvi, alle kilometrin pitkä. Olin opetellut sukeltamaan niin että pudotettiin valkoinen emaljimuki pohjaan ja sukellettiin se sieltä. Viisi metriä syvälle näkyi rantakiveltä. Mittasimme uistimen siimalla, jolla ei ollut muuta käyttöä.
Tämä tuli mieleen, kun luin kummiyttöni käyneen Himoksella. Ei ole varmaan tullut hänellekään mainituksi, että kun Väiski oli kuollut, jälkeläiset saivat rahaa niistä maista, ja kun itse kävin siellä viimeksi, heidän entinen kotinsa oli jonkinlaisena varastona. Siinä oli siis jo ennen vanhaa Himosvuori ja suoraan edessä Kuikkavuori.
Kivennavalla kuuluu nykyisin olevan vain myrkkyputkia ja tunkioita. Talo oli Säyrylästä katsoen niin laaksossa, ettei auto päässyt siitä ykkösellä ylös, vaan piti tulla takaperin pakilla.
Karjalan ja Ukrainan vaiheet ovat hämmästyttävän samanlaisia. Puhe ei ole vain vuosista 1939 ja 1944, vaan nimenomaan 1918, ja vanhemmasta ajasta, alkaen ehkä vuodesta 800.
Helsingissä opin arkistojen käyttöä selvittelemällä valkoista terroria 1918 hiukan ennen kuin Jaakko Paavolainen julkaisi aiheesta ensimmäise kirjan. Paikkakunnan Rummin Jussi ja Saaren Jallu olivat niin kuuluisia, että ainakin Hannu Salama anoi Tampereen Hämeenpuistossa miekkaansa kohottavaa veistosta Rummin Jusin patsaaksi (oik. J. From). Kolmas hirmutekojen mies Veikko Sippola oli Kauhavalta; hän joutui vetäytymään Amerikkaan asti. Ja virolaisyntyisen Hans Kalmin olen siis tavannutkin; hänen alaisenaan taisteli Tahko Pihkala, isänmaallisuudestaan kuuluisan suvun jäsen.
Koska olen hyvin kiinnostunut venäläisistä emigranteista Suomessa, silmääni sattui musiikkitieteilijä ja säveltäjä Taneyevin nimi. Hän tyttärensä asui Helsingissä Töölönkadulla 1960-luvulle asti. Yksi hänen harvoja tuttaviaan Helsingissä oi Mannerheim - hän oli ollut keisarillinen hovineiti. Sitä en osaa oikein arvata, miten hän vältti NKVD;n eli Zoja Rybkinan silmän. “Jartsevin tapaus” on jatkuvasti väärin nimetty. Hänen enemmän tai vähemmän muodollinen puolisonsa yritti esittää 1938 suomalaisille ne samat ehdot, jotka lyötiin pöytään sitten lokakuussa 1939.
En kertonut Martti Backmanille, joka julkaisi mainion kirjan “Stalinin vakoojatar Suomessa. Tapaus Jartseva”, että Stalinin ohjein toimineella rouvalla kuuluu olleen välillä asiaa myös Kampinkadulle, jossa asui varhain kaljuuntunut sisäministeri.
Vot kak. Taneyevin kautta löysin hänen oppilaansa Vsevolod Petrovitš Zaderatskin, joka kuoli 1953. Hän oli ukrainalainen säveltäjä ja hänen Bachia myötäilevä laaja pianoteoksensa “24 preludia ja fuugaa” on mielestäni suurenmoinen ja oli vielä 10 vuotta sitten jokseenkin kaikkialla täysin tuntematon. Se on sävelletty ja esitetty Sahalinin seudun pakkotyöleirillä. Mieleen tulee heti tieto Gulagin vangeista, jotka pitivät toisilleen leirillä luentoja Marcel Proustin laajasta romaanisarjasta.
Riemastuin myös Ruotsissa asuvan, 1971 syntyneen pianisti-säveltäjä Natalya Pasichnykin teokessta “Rethinking the Well-Tempered Clavier”. Piano ja pieni kuoro laulavat päällekkäin Bachin pianosarjoja ja jaksoja eri kantaateista. Syntyy huikaiseva kokonaiskuva.
Saattavat olla sukua. Siis nimistä päätellen. Mutta poliittisena tetona: Ukrainassa on syntynyt ko vuosisada kannalta hyvin merkittävää musiikkia. Prelusiden ja fuugien sukulaisuus etenkin Skrjabiniin ja nuorempaan Sostakovitshiin on selvä. Lisäksi siellä on slaavilaista romanssiainesta (Tshaikovski?) ja käänteitä, joista tulee mieleen suomalainen kansanlaulu.
Kannattaa kertoa, millaista on ollut, mitä on kohdattu, minkä kanssa ponnisteltu ja mistä selvitty kunnialla. Epävarmuuden kohtaaminen on osa elämän läksyjä.
VastaaPoistaNiin, vanhoja on hyvä muistella koska useimmat asiat ovat niin vanhoja tai vähäpätöisiäkin ettei monikaan tutuista tai sukulaista ole noteeranneet asioita aikanaan tai edes olleet kokemassakaan. Ongelmia syntyy kun kirjoittaa tai muistelee liian rehellisesti, osa kiinnostuneista muistaa asiat eri tavoin ja väittävät kertojaa huijariksi.
VastaaPoistaÄitini kertoi minulle paljon lapsuudestaan 1913........1923 ja minä painoin mieleeni. Kun sitten olen joskus kertonut tapahtumia iäkkäille -nyt jo edesmenneille sisaruksilleen joista osa oli äitini kertomansa mukaan osallisena harmittomissa tapahtumissa, he eivät muista mitään, eivät osin usko ovathan ne vähäpätöisiä juttuja. Mutta se harmittaa kun he aikoinaan sanoivat "ettet voi tuollaisia tietää kun et ole ollut olemassakaan". Tarinahan on tärkeä ja likimain tosi vaikka se olisi kulkenut yhden sukupolven yli -muuttunutkin mutta silti se sisältää arvokasta muistoa ja kunnioitusta vanhempiamme kohtaan. Latovainion tapahtumat ovat myös osa Mannerheimin-Rytin-Kordelinin metsästyshistoriaa.
Suomen suku on mennyt aika pitkälle. Jotkut itämerensuomalaiset kansat on sitten viety takaisin kohti alkukotia, virolaisista aika suuri osa. Ymmärrettävästi he eivät ole innoissaan Viroon istutetuista venäläisistä, vaikka vuoroin vieraissa on venäläisten periaate eikä siitä pääse mihinkään, että ims kansat ovat olleet fasistien liittolaisia ja aika fasistisia kommunisteinakin. Suomeen muuttaneet Viron venäläiset ovat Suomen venäläisten joukossakin oma lukunsa suomalaisten perheenjäsentensä palvomina, auttamina ja nostamina eli hypettäminä. Harva on nostanut vironvenäläisen yhtä korkealle kuin suomalainen lähiomainen. Kun venäläinen on suomalaisen veli, suku on pahin.
VastaaPoistaMikä se semmoinen alkukoti on? Mehän olemme kooste erilaisista aineksista. Kielemme alkukoti on uusimpien tutkimusten mukaan Siperiassa, mutta pääosa geeneistä muualta.
PoistaVenäjä on iso vankila, Suomi pieni Venäjä.
VastaaPoistaOlemme sidotut turpeeseen ja siis suohon. Lappi on suuri haiseva suo, sanoi postmodernisti käydessään siellä ensimmäisen kerran, ja siellä sattui olemaan rankka hajuja vahvistava hellekausi.
PoistaTässä kerrotut korkeista viroista eläkkeelle päässeet olivat kai siinä valokuvassa, jossa sukua oli möksällä sisälle mennessään tai kuistilla seistessään innokkaasti keskustelemassa, ja pihassa isä auton ja esikoisen kanssa. Mielenkiintoisia virkoja, mutta vielä kiinnostavampaa olisi, hyviäkö ihmisiä eläköityessään ja sitä ennen sekä sen jälkeen.
VastaaPoistaValkoisten sankaruutta ja urotekoja ei pidä sanoa terroriksi. Missä olisimme ilman heitä.
VastaaPoistaParatiisissa?
PoistaSipirjan routaisessa maaperässä.
PoistaIsänmaallisuudestaan kuulun virolaissyntyisen, Virossa, Suomessa ja USAssa laajasti arvostetun Hans Kalmin tapaamisesta kuulisimme kernaasti. Siitä lienee ihan dokumentteja. Ettemmekö olisi olleet fasisteja, aika velikultia ja isänmaallisia, miksi emme. Sankareita oomme kaikki.
VastaaPoistaSiis kuulu isänmaallisuudestaan. Mutta oliko se isänmaa Viro vai Suomi?
PoistaKoko Länsi- eli oikea Suomi kävi hänen hoidoissaan.
PoistaVai amerikka niinkuin tuntuu olevan monella "isämallisella" suomalaisella?
PoistaMuut ovat kiihkonationalisteja, suomalaiset avarakatseisia ja isänmaallisia. Emme voi paremmudellemme mitään yksilöinä ja kansakuntana.
VastaaPoistaPauvre con...
PoistaNiin totta. Met olemma sorrettuina, osattomina ja orvollisinakin maailman onnellisimpia.
PoistaKuka on Putinin hovineiti, onko siitä ollut uutisissa?
VastaaPoistaKarjalaiset paikannimet ovat erikoisia, kuten Kivennapa. Kenen lie keksimiä. Tut mir leid.
VastaaPoista"Mistä nimi Kivennapa on peräisin? Paavo Kiurun Kivennavan pitäjänjänhistoriassa Kivennapa vuodelta 1952 (uusintapainos 1961) on selvitetty nimen taustoja. Alkuperästä on esitetty eri tulkintoja. Viimeisimpien käsitysten mukaan omituinen paikannimi Kivennapa on suomalaisten suussa vääntynyt skandinaavista alkuperää olevasta rajalinnoituksen etuvarustusta kuvaavasta ”kifvanebbet”-sanasta. Keskiajalla oli tavallista, että linnoitusten eteen rakennettiin puinen etuvarustus, jollainen todennäköisesti on ollut myös Kivennavalla keskiajalla sijainneen vanhan linnoituksen edustalla."
Poistahttps://kivennapaseura.fi/?page_id=140
Kiitos sananselityksestä.
PoistaHyvin mahdollista, ruotsiksihan se on Kivinebb.
PoistaKyllä, Ruotsin akatemian sanakirja antaa tuosta vanhan ruotsin etulinnoitus-sanasta muodot Kivenäbb, Kivanäbb ja Kivonäbb. Kivennapa on siis silkkaa ruotsia ilman kiveä ja napaa. Ja etulinjassahan siellä joskus muinoin oltiin.
PoistaKukapa suomalainen ei olisi (ollut) pakkotyöleirillä. Suomessa hyve on hetkessä pahe.
VastaaPoistaJohtajiksi suomalaisista on (Führer), ja jäljet johtavat sylttytehtaalle, tulokset ovat mitä ovat. Melkein kaikki suomalaiset ovat silti helppoja hallittavia ja ruoskijoitaan (UKK, Pihkala & muu lössi) ihailevia alamaisia.
VastaaPoistaVyyrer birraa juodaan Italiassa saksalaista olutta.
PoistaSyvyyden mittasin sukeltamalla ja laittamalla äidin tekarien alle käden, johon ne lipuivat pohjamutiin häviämättä. Hän oli kova nauramaan, uidessakin. Suomalainen tuntee syvät vedet.
VastaaPoistaTuskin vuodessa 1918 ja muussa on katumista kuin punaisilla. Missä punakynä, siinä virheen merkki.
VastaaPoistaHaihtuvatkohan tuollaiset harhakäsitykset neljännessä vai viidennessä polvessa?
PoistaIlman punaisia ei olisi kansalaissotaa eikä paljon muutakaan sotaa.
PoistaPunaisten jälkeläiset eivät yleisesti tunnu vieläkään käsittävän mitä heidän mennyt sukupolvensa hääräsi. He pyrkivät saamaan bolshevistisen valtion Suomeen edistäen sen aikaansaamista surmaten viattomia ihmisiä lukuisilla paikkakunnilla. Lenin ja hänen kätyrinsä kouluttivat heitä, lähettivät rahaa ja aseita maahamme. Suomi oli heikossa tilassa kun ei ollut omia puolustusvoimia ja maan hallintokin oli varsin hutera ja monessa asiassa kokematon. Jääkärit vapaaehtoisina kouluttautuivat Saksassa ja palasivat ajamaan venäläiset pois. Tilanne meni siihen että piti ajaa myös punaiset pois Venäjälle. Valkoisten joukkojen jälkiselvittelyt puolestaan menivät överiksi ja hulluja veritöitä tekivät. Näistä asioista olisi jo vihdoin aika 107 vuoden jälkeen ottaa oppi.
PoistaKaikki käsitykset ovat harhaa. Vain todellisuus on todellista.
PoistaTilanne oli vähän kuin nykyään Palestiinan vapaussodassa. Ei silloiselta pohjaltakaan onnistunut kahden valtion ratkaisu, mutta aika hyvä tuli silti mitä nyt viime aikoina sinimustit hallituksessa yrittäneet kääntää kehitystä.
PoistaMilloin Suomi muka on ollut vapaa paitsi älyllisesti.
PoistaMilloin olet kuullut rikollisen punaisen tunnustavan, pyytävän nöyrästi anteeksi ja katuvan. Se on punainen raivosta ja kateudesta. Olisi noussut sosiaalisesti kuten älykkäät mutta kuka käski yrittää nousta sosialistisesti, siinä kaatui ja syyttäköön itseään.
PoistaOletko nähnyt tai kuullut evakon saaneen hyvää kohtelua tai maata. Mutta muut suomalaiset eivät saaneet minkään maan tonttia.
VastaaPoistaMuut suomalaiset eivät kotejaan menettäneet. Karjalan alueelta saapui noin 400 000 evakkoa. Olisiko heidät pitänyt heittää keskitysleirille vai mitä tarkoitat?
PoistaEikös Kalle Päätalo ja moni muu rakentanut talonsa rintamamiestontille? En tosin tiedä miten sen tontin hinta muodostui. Inflaatio kuitenkin laukkasi siihen aikaan ja valtin takaamat lainat olivat pitkäaikaisia. Isäni sai sodasta pahan henkisen vamman ja menetti työkykynsä tyystin, ehkä siinä oli omaakin vikaa. Hautakivessään on kuitenkin pronssilaatta.
PoistaPienviljelijöinä ennen sotia toimineille rintamasotilaiden perheille tarjottiin, ja annettiin myös, siellä sun täällä lisämaata jos koko toimiseksi maanviljelijäksi vain alkaisivat ilman, että oli evakkotaustaa. Tiedän tämän, koska isällenikin tarjosivat, mutta hänelle tuli jotain riitaa paikallisten, asiasta päättävien kesken niin tiuskaisi varmaan, että pitäkee tunkkinne ja tonttinne.
PoistaOlisihan sitä tämän muutaman hehtaarin maapläntillä olevan kesämökkini ympärillä nyt 21 hehtaaria enämpi kivistä tannerta tömistellä, mutta mitäpä nuista. Juonut olisin kuitenkin metät ja mannut jo aikoja sitten.
Isäni oli viksu, sanoi suorat sävelet talonmiehelle joka luki Päätaloa joka on huonoin koskaan päätön kana.
PoistaEvakot on samanlaisia kuin venäläiset, mielestään maailman parhaita. Puhetta piisaa, ja ainaista itsekehua. Jos niillä oli rajan takana niin upeat talot ja vehkeet, mikseivät ole rakentaneet täällä samanlaisia. Ja kun isillä kerran oli siellä tapana ostaa hevonen aikuistuvalle pojalleen, miksei täällä ole. Evakot ja sotalapset on leivottu samassa uunissa mutta jääneet raaoiksi.
PoistaOmituisen nimisessä Liesjärvessä on kosolti omituisia nimiä.
VastaaPoistaLiesjärviä on ainakin Tammelassa, Keuruulla ja Jämsässä. Nimi siis tarkoittanee jotakin.
PoistaNimi pahentaa paikan jos miehenkin.
PoistaPunonta (tms) alkoi liestyä, tulisiko se siitä?
PoistaJääkauden jälkeen paikalle ennätti muutama ukko ja akka, katselivat välkehtivää vettä ja yksi loihe lausumaan: ”Lie se järvi on…”. Siitä se kansan suussa vähän lyheni.
PoistaSuomea ei silloin toki täällä puhuttu, vaan vasta lukuisia vuosituhansia myöhemmin. Suomalaisen paikannimikirjan mukaan Liesjärvien nimet tulevat mutaa tai liejua merkitsevästä sanasta, jota nykysuomessa edustaa sana liete.
PoistaKaikki suomalaiset kunnostautuvat Stalinin vakoojina. Venäläisiltä säästyy kyttäämisen vaiva, kunhan lukevat päällisin puolin Suomen lehtiä ja valtion ja kunnan laitosten virallisia nettisivuja. Olemme aina helpottaneet veli venäläisen eloa ja toimeentuloa, myös estämällä dosentti Runebergilta professuurin. Huomaamatta mitään teemme kaiken.
VastaaPoistaKuka vaan osaa historiaa ja nykypäivää, kuten mikä erottaa suomalaisen venäläisestä. Kossu/votka.
VastaaPoistaVotkaa sanovat maukkaammaksi ja parempaa suunmyötäistä makua osoittavaksi.
PoistaKuvaan näkyy kirjoitetun kansallislauluja. Niistä voi valita minkä tahansa, niin samanlaisia ne ovat über alles in der Welt.
VastaaPoistaFiktiota tämä, ei faktiota.
VastaaPoistaBritannialla on ollut sormensa vahvasti pelissä niin Ukrainan kuin Karjalan kohtaloissa. https://www.amazon.com/British-Invented-Communism-Blamed-Jews/dp/B0D46BB4WV
VastaaPoistaMusiikkitieteilijä ja säveltäjä Tanejevin Töölönkadulla asuneesta tyttärestä:
VastaaPoista"Yksi hänen harvoja tuttaviaan Helsingissä oli Mannerheim - hän oli ollut keisarillinen hovineiti. Sitä en osaa oikein arvata, miten hän vältti NKVD:n eli Zoja Rybkinan silmän".
Siis mikä saa sinut arvailemaan, että hän "vältti NKVD:n eli Zoja Rybkinan silmän". Ei suinkaan hän välttänytkään. Miten olisikaan. Arvon neidin omat muistelmat ja häneen liittyvät muut muistelukset ilmentävät salamyhkäisyyksissää että suhteita oli. Ja varmimpana vakuutena Zojan pätö toiminta, josta näyttöjä ei puutu. Se nainen tiesi enemmän ja toimi kuin hämähäkkikuningatar, suoraan Isännän alaisena.
Tästä suoraan päädymme vuosia esillä pitämääni mieliharmiin siitä, että Mannerheimista ja hänen kaikkinaisista yhteyksistään ja verkoistaan ei ole saatu aikaan nykyaikaista perusteltua elämäkertaa, jonka aika, arkistojen ja muunkin asiayhteyden mukaan, olisi ollut hyvin rahoitettu hanke vähintään viisi vuotta ennen kaiken olennaisen 150- ja 100-vuotisjuhlavuosien (2017) merkeissä. Kekkonen kertoi aikoinaan tukkansa alkaneen ohentua, ja erään kaverin, ettei olisi ollut tuleva maaherra, neuvoi vetämään puliksi, se kun vahvistaisi tukan kasvuvoimaa. Kävi päinvastoin, niin kuin politiikassa ja elämässä niin usein, loputkin panivat topin, tosin hitaammin kuin monet luulevat, sillä kuusikymmenluvun kynnyksille Känällä oli "seppelpää tuo jalo". Kekkosen edeltäjistä vain C.G.E. Mannerheim asui Tamminiemessä, sillä J.K. Paasikvii ja Alli viihtyivät paremmin Linnassa, mutta Kekkoset Tamminiemessä elokuun jälkipuoliskolta aina juhannukseen asti - olihan se kaikkinaisen suhdetoiminnan kannalta paremmin katveessa, kuin kaiken keskellä sijaitseva Linna. Niin taitava kuin U.K.K. olikin hänen kansainvälinen ylimysten ja eliitin suhdeverkostonsa kalpenee Marskin rinnalla, siellä kun oli venäläisten lisäksi paljon muitakin, erityisen paljon.
Paasikivet ja Kekkoset ovat toden totta kuin Das Schloß -romaanista ja viihtyvät siellä.
PoistaNykyisin arkistot ovat pääosin sulkeutuneet, on lehdissä kerrottu. Ei ole varaa. "Kaikki" on sitä paitsi jo tutkittu, eikä siihen liene syytäkään mitään mennä lisäämään.
VastaaPoistaTänä "notkean modernin" (käytän lainattua termiä täysin omassa merkityksessäni) aikakautena, "maailmantapahtumien valtavassa vyöryssä", saattaa kuitenkin tulla tarvetta uudistaa historiaa (kerrottuna, kirjoitettuna). Siihen onkin 2000-luvulla ilmaantunut oivallinen väline: ns. dokumenttiromaani, "faktioksikin" kutsuttu.
Menin itsekin viime vuonna ihan kirjakaupasta ostamaan viihdykkeeksi puheena olevan "lajityypin" teoksen "Ždanov Tornissa". Tunnelma oli alusta lähtien outo, kuin taannoin suunnattoman suositussa lasten- ja nuortenkirjasarjassa, jossa kuulemma taulutkin saattoivat puhjeta puhumaan. Muutaman kymmenen sivun jälkeen panin kirjan masennettuna syrjään. Ajatuksissa pyöri sama lause kuin nykyisellä korkealla valtiohenkilöllämme oliko se nyt Pohjoismaiden neuvoston istuntoa kuunneltuaan.
Mahdollinen lukija, huomaa kuitenkin: en syytä blogitekstissä mainittua tai tässä tarkoittamaani (eri henkilö) faktionistia menneisyyden minkäänlaisesta vääristelystä. Itselleni tuollaiset historiakulttuurin hedelmät eivät nyt vain sovi, vaikka nykyaika sallisikin muovailtavuuden. Tosikkona sisäistin aikoinaan luennoitsijan (muuan Hovi, myöhempi professori) ohjeen: Jos fabuloi kohdehenkilöilleen yhdenkin repliikin tai ajatuksen, astuu saman tien ulos historiankirjoituksen piiristä.
Marjat ja epähedelmät ovat terveempiä ja terveellisempiä kuin hedelmät.
PoistaMitenkähän mahdotonta lukijaa opastat.
PoistaTosiaan, Karjala 1918!
VastaaPoistaParisen vuotta sitten ilmestyi harvinaisen terävältä vaikuttavan tutkijan, toimittaja Antti Rämäsen teos "Rikottu rajamaa" (Atena 2023). Se loi uutta, harvinaisen kirkasta valoa rajalle, nimenomaan eteläisen ja läntisen Karjalan kannaksen pitäjien tapahtumiin Suomen kansalaissodan loppuselvityksessä huhti-toukokuussa 1918.
Antti Rämäsen laskelmien mukaan Uudenkirkon, Kivennavan, Terijoen, Muolaan, Kyyrölän, Kuolemajärven, Koiviston ja Johanneksen alueella valkoinen terrori tappoi loppunäytöksessä, taistelujen jo lakattua, yhteenlaskettuna 700 - 800 pitäjien omaa, suomalaista asukasta. Luku on Suomen korkeimpia. Lisäksi keisarillisen Venäjän alamaisia [siviilejä, "Terijoen huviloiden" asukkaita ym.] surmattiin alueella 50 - 100, mahdollisesti enemmänkin. - Kirjaa lukiessa ei voinut kuin ihmetellä: kuinka tällainen kokonaismäärä on näihin asti voitu jättää huomiotta - tai peräti pitää piilossa? Punaisesta terrorista ei ole selittäjäksi, sillä sen suhdeluku oli samalla alueella muuta eteläistä Suomea selvästi matalampi.
Kansalaissodan terroria ei siis voi ikään kuin supistaa ja sieventää henkisesti ilmeisesti sairaiden poikkeusyksilöiden ("Rummin Jussi", "Saaren Jallu", punaisten Heikki Kaljunen Kannaksella jne.) tilille. Sodan poliittisen väkivallan historian asiantuntija Marko Tikka onkin kirjoittanut: "Vihalla voidaan tappaa ehkä kymmeniä ihmisiä, mutta satojen tai tuhansien ihmisten surmaaminen vaatii organisaatiota. Se vaatii myös välinpitämättömyyttä, kyynisyyttä ja pahaa tahtoa. Vuonna 1918 näitä riitti sodan molemmilla osapuolilla."
Välinpitämättömyyttä, kyynisyyttä ja pahaa tahtoa piisaa nyt vain toisella sodan osapuolella elävän elämän lisäksi ihan missä vaan, kuten blogistiikassakin eli kuolleessa elämässä. Hyvinvoivat kadehtivat riistämiään, esimiehet ja eliitiksi itseään luuleva ihmisheimon osa alaisiaan, polkemiaan ja uhrejaan. Ja sen huomaa.
PoistaHimokselta on juttua tuoreessa Hesarissa. Sinne on kokoontunut puolentoistatuhannen henkilön "epätoivoinen", mutta sitä ainoaa ja oikeaa uskoa tunnustava kristikansan osanen rukoilemaan jeesuksiltaan ja jumaliltaan nopeaa synninpäästöä, että pääsevät taivasten valtakuntaan kun kaikki täällä romahtaa.
VastaaPoistaMistä tätä uskovaisten mustaa, alkukantaista pimeää ihmispäissä riittäkään täällä kirkkain tiedonvaloin loppuaan kohden kiitävässä maailmassa?
Minun kaiten täytyy alkaa hommailla pajavehkeitä ja opastusta sepän hommiin sillä kaikista sormilla osoitteluista päätellen olen juuri niitä, joita helevetin lieskat kuoleman jälkeen odottavat.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/0eec1823-3b26-591e-9d58-883dca4c06bc
VastaaPoistaHyvä ystäväni muutti perheineen Karjalaan, koska he tahtoivat nähdä, suhtaudutaanko kaikkialla ennakkoluulottomaan, kokeelliseen lääkäriin samoin. Kiireen vilkkaa he palasivat sieltä Luhangassa jonkin aikaa asustettuaan Nurmijärvelle. Karjalassa oltiin maan uteliaimpia ja juoruilevimpia heidän kokemuksensa mukaan. En kyseenalaista fiksujen ihmisten kokemusta ja tietämystä.
VastaaPoistaOpiskelukaveri kertoi että se alkaa heti kotiin Karjalaan menevässä bussissa.
PoistaOn vaikea havaita suomalaisessa kansanlaulussa käänteitä. Väänteitä saa kuunnellessaan sitä Peipposten ikävää joiuntaa.
VastaaPoistaAika rajoittunut kuva sinulla.
PoistaMissä niitä Peipposia vielä saa kuulla? Kuuntelisin mielelläni.
PoistaÄiti nauroi pirullisesti kun peipposet kuulutettiin, tiesi mitä ajattelin niistä. Se oli yhtä kärsimystä. Olisin kuunnellut Mozartia.
PoistaTuollahan niitä, Peipposia, juutuubissa saapi kuunnella. https://www.youtube.com/watch?v=_GlLb2fmSVI&ab_channel=kaakonsaari
PoistaPaikka paikoin sattuu ihmeparanemisia, toisin paikoin ihmesairastumisia. Sama syntymistä ja kuoloista.
VastaaPoistaVastaavaa kuvaa avasi 1990-luvulla Helge Thoene Bachin ns. Chaconneen. Tästä oli tämän vuoden Naantalin musiikkijuhlilla konserti, sitä ei enää ole Areenassa, mutta jutusta on hieno levytys vuosituhannen alusta.
VastaaPoistahttps://naantalinmusiikkijuhlat.fi/tapahtumat/bach-viesteja-tuonpuoleisesta/
https://ecmrecords.com/product/morimur-christoph-poppen-the-hilliard-ensemble/
Humanisti asettaa toiset itsensä edelle. Tunnetko sellaisia? Tunsin yhden, hän kuoli 1998.
VastaaPoistaTunnen, itseni.
PoistaKaikkien iäkkäiden ihmisten meillä ja muualla pitäisi juuri nyt ennätyshelteen kourissa aivan erityisesti vaatia kunnon toimia ilmastonmuutosta vastaan. Mutta taitaa olla turha toivo. Monet iäkkäät kun valitettavasti kautta maailman kannattavat politiikassa ilmastonmuutoksen kiistäviä pölhöpopulisteja ja heidän suojeluspyhimystään, superpuoskari ja superkonna Trumpia.
VastaaPoistaLystikästä kyllä jopa täällä voi puhua Bachista vaikk ei Kristuksesta, ja elämän jatkumisesta Bachin musiikitse vaikk ei elämän oikeasta jatkumisesta. Tämä on ironisin ja ivallisin foorumi mitä verkko on vanginnut. Pilkka on julmuutta, puukotusta ja lahtaamista. Pahiten sen osaavat älykkäät. Se on nopein väylä kuolemaan. Ja kuolleeseen valtaan.
VastaaPoistaKaikkein eniten täällä pilkataan ihmisen, ihmisten vuosituhannesta toiseen jatkuvaa syvintä kokemusta, elämystä elämän rajattomuudesta. Sanotaan tuota kokemusta sitten uskoksi, mystiseksi elämykseksi tai joskikin muuksi. Sen sijaan täällä ei koskaan arvostella eikä pilkata ilkeää, pirullista toimintaa ja puhetta, ehei, se on korkeassa kurssissa.
Likimain jokaisella on tai on ollut kokemuksia elämän rajattomuudesta, kuolemaa ja elämää erottavan rajan väistymisestä ja varjon hälvenemisestä. Se on äärimmäisen luonnollista ja inhimillistä. Sellaista eivät ole loputon julmuus, ihmisten välinen sota ja inferno esimerkiksi täällä netissä. Kertoisitteko, millaista nautintoa toisen mitätöinti ivalla tuottaa, kiitos. Olisi tärkeä ymmärtää se. Siksi odotan kuulevani sen täällä.
Jokaisella tuntemallani suurella ihmisellä, joita on valtava suosikkikirjailijani ja -säveltäjäni ja minun sekä monien muiden lapsina näkemä ja näkemämme kulkue, on ollut tiedoksi suodattunut kokemus elämän jatkumisesta ja kuoleman näennäisyydestä, ja lähes poikkeuksetta he ovat jollakin tavalla kertoneet siitä taiteissaan (arte) mutta myös näkyvillä olonsa loputtua osoittaneet sen minullekin näkyvästi kaikkien toistenkin sellaisten tavoin. En ymmärrä, mitä pilkkaamista tai oikeutusta julmuuteen ja haavoittamiseen se oikeuttaa kenellekään.
Yksi syy lukea täällä on halu päästä näkemään ihmisissä oleva pimeyden ydin, heissä olevan helvetin piirit ja pohjattomuus. Samoin toive sen päättymisestä ja muuttumisesta, sydämen halu nähdä ihmistä ympäröivän kuoren murtuminen ja valon virtaaminen sen tilalle, kuten Danten astuessa Kiirastuleen ja sitten Paratiisiin, joita elämä on, erityisesti Paratiisia, valojen liikettä ja soimista. Musiikki kaikki. Siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä yliluonnollista, elämän taiteessa ja ihmisen hyvyydessä. Ei ole uskoa siihen vaan sen näkeminen.
Hyvä että vihdoin joku uskalsi sanoa sen.
PoistaTäällä on pakko ymmärtää että Hannu Garbo ei koskaan kuole. Ikuinen mikä iätön.
VastaaPoista