Sivun näyttöjä yhteensä

9. elokuuta 2020

Malcuzynsky



Säiliöautoa ei näy. Unen kaivoa ei tyhjennetä. Onneksi uni ei haise edes helteellä. Taakoittaako se ympäristöä, sitä en tiedä. Tunsin runoilijan, joka ei voinut nukkua samassa huoneessa toisen kanssa. Hän pelkäsi näkevänsä tuon toisen unia. Kun hän palasi saamaan lääkitystä vakituiseen hoitopaikkaansa, jäin kaipaamaa häntä. 

Ensin näin unta miehestä, stillejä ja klippejä. Mieleeni tuli HS-kulttuuri.. Voi olla ettemme ole tavanneet 25 vuoteen. Voi olla ettemme ole kumpikaan asiasta pahoillamme. Muistin nimen ja katsoin verkosta. Hengissä kaiken aikaa.

Voi olla, että tekniikka panee meidät odottamaan parannuksia, vaikka meidän pitäisi ymmärtää, että tuskin kissankello tai kataja ovat nyt parempia kuin sata tai tuhat vuotta sitten. Tosin ravinteet, lämpötilat, kosteus ja valo ovat vaihdelleet ja jättäneet jälkensä. Mutta en luule pöydällä pikkutyttöjen leikkeihin säilytettyjä lankapuhelimia nykyisiä paremmiksi ja tiedän, etteivät joka kodin radiot tai televisiot olleet alkuunkaan nykyisten veroisia.

Musiikissa flyygeli on ylihintainen hirviö, soittokone. Yamahan enimmäkseen elektroniset laitteet ovat parempia, mutta kai puolueellinen korvani uskottelee, että huoneissamme oleva flyygeli soi silti paremmin. Eikä vanhan liiton Steinwayta, Bechsteinia, Pleyeliä ole ylitetty.

Uneni sanoi minulle: Witold Malcuzynski. Mielestäni kävimme tämän miehen konsertrissa Konservatoriossa ja sitten ostin LP-levyn. Chopinin balladeista miellyin eniten kolmoseen, joka ei ole niin suosittu kuin ykkönen ja nelonen.

Kuuntelimme levyä kerrostalokodissamme varmaan päivittäin. Sitten sain vihiä Horowitzin Chopineista. Niiden keräilemiseen eri kaupungeista meni vuosia, mutta kyllä kannatti. Edelleen tuntuu kiinnostavalta, että hän ja Rubinstein suorastaan karttoivat tiettyä repertuaaria. Molemmilla toki on Mozartia ja Beethovenia, mutta ei paljon. Olisiko kumpikaan edes esittänyt Haydnia, jonka viimeiset pianoteokset ovat kuitenkin kaiken mittari?

Spotify tarjosi erittäin runsaan valikoiman Malcuzynskiä, joka näkyy eläneen pahan ajan, 1914 – 1977. Ajattelin että kovat kaulukset kuuluvat ja pianisti suhtautuu liian isänmaallisesti Chopiniinsa.

Sen toki ymmärrän, että tarkkaankin kuunnellessa vanhojen äänitteiden suppeampi äänentoisto vaatii varotoimia. Äänen levittäminen ja dynamiikan lisääminen mielikuvitusta käyttäen ei ole vaikeaa. 

Ajattelin että tämä tästä. Sitten tuli itku.

Ek nyt ihan ääneen, mutta serlaksi meni. Kävi ottamassa terävät kahvit ja kuuntelin toiseen kertaa ne balladit ja vähän muuta päälle – Skrjabinia.

Teoksen voi esittää suurenmoisesti sadalla eri tavalla. Runo on joka lukemisella erilainen. Juuri tätä nimitetään taiteeksi. Taide ei ole mitattavissa edes Bilteman mittareilla, koska se on monisuuntaista. Mittaaja vaikuttaa mittauksen tulokseen.

Nyt minulla on kymmenien muiden joukossa vanha uusi Chopin, Malcuzynsky. Suosikkini kolmonen, siis ei ykkönen tai nelonen, on erikoisen hieno. Hänen esityksensä täyttää kaikki oppikirjan hyvälle tietokoneohjelmalle ilmoittamat vaatimukset: se on eheä, robusti eli luja, rekursiivisesti virheetön, johdonmukainen ja energian käyttö järkevä. Kannattaa käydä pilkillä unen kaivolla!

5 kommenttia:

  1. Vaikka pelkä uni ei hasisikaan, niin nukkujat voivat haista aivan järkyttävällä tavalla. Aikoinaan alokastuvassa meitä oli semmoiset 20 varusmiestä nukkumassa. Jos joutui käymään ovettomasa WC:ssä aamuyön aikaa siinä kello neljän paikkeilla, niin tupaan palatessa piti ottaa oikein vauhtia, jotta pääsi takaisin nukkumaan. Oli meinaan semmoinen sakea hajupilvi vastassa, että sitä ei pysty sanoin kuvailemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rakennuksissa on ilmanvaihto ihan hyvästä syystä.

      Poista
    2. Tiedetään. Tornihuhun mukaan jopa vapautus palveluksesta on mahdollinen jalkahien ominaishajun perusteella.
      Upinniemen kasarmeilla ei 80 -luvulla haissut, siitä päästiin sijaintia säätämällä. Ellei raikas yöllinen tuulenviri tuuletusikkunaa avaamalla (hyttysineen) auttanut, majoitusmotivaatiota säädettiin telttamajoitusmahdollisuudesta tiedottamalla. Talvisen viikon leirillä hilpeytettyjen varusmiesten bussiin ei kantahenkilökunta ollut riemulla kiipeämässä.
      Ilmeisesti hajuista jää pysyvämpiä muistijälkiä.

      Poista
  2. Kaikki mielenterveyshäriöt- mm fobioista ahdistunei-
    suushäiriöihin,kaksi- suuntaisesta mieliala- häiriöistä jopa akuutteihin psykooseihin (skitsofrenia) jne. ovat helpostikin selitettävissä-ymmärrettävissä näiden terveytensä menettäneiden ihmisten vuorovaikutuk- sessa ilmenevän poikkevuuden kautta.


    Ensiksikin terveillä ihmisillä keskinäinen viestintä toimii.Heillä on” Sielu” sisällä ja sosiaalinen kenttä- itsen ulkopuolella.Ei mitään pelättävää. Näillä ihmisillä on käytössään työkalut, joilla he tarpeen vaatiessa pystyvät tahdollaan säätelemään ulospäin vihaa ja kateutta.Ts. he pystyvät puolustamaan itseään ja läheisiään ympäristön tuottamalta psyykkiseltä ja/tai fyysiseltä uhalta.
    Säätelevät ulospäin tahdollaan myös ihailua ja rakkautta.Ihmissuhteet siis toimivat hyvin, harvoin heillä on mitään mielenterveys-ongelmia.
    Sanotaankin, että terve ihminen pystyy tekemään työtä ja rakastamaan. Heillä on siis kaikki elämän edellytkset käytössään.
    Tunne-impulssit purkautuvat automaattisen vaivatta
    joskus ilman mitään harkintaa (joukossa tyhmyys tiivistyy jne,-kaikki vastuussa-eikä kukaan.

    TOISIN ON MIELENTERVEYTENSÄ MENETTÄNEIDEN LAITA!

    Mielenterveyskuntoutujilla on anomalia-poikkeavuus, joka kääntää aivojen mekanismit päälaelleen.
    Siis heillä ”Sielu”paljaana oman kehon ulkopuolella- poljettavana kassaihmisten sosiaalisessa kentässä ja ulkoinen kenttä, sosiaalinen tila taas sielussaan, itsen sisällä.
    Tälläiset ihmiset ovat sosiaalisen kokemuksensa ja päättelynsä pohjalta tulleet äärimmäisen tunneherkik- si, sanalla sanoen hauraiksi haavoittuvuudessaan.Yli-
    herkiksi kestämään elämän tuomaa stressiä, jota hei-
    dän vaikea ja alisteinen sosiaalinen statuksensa ei yhtään helpota.
    Kun portti ulkomaailmaan jää suojaamatta, ovat he jatkuvan potentiaalisen/akuutin sosiaalisen ja/tai fyysisen väkivallan- uhan alla. He kääntävät,kuin Jeesus, poskensa uhkaajaa päin, eivätkä nosta edes kättään puolustaakseen itseään.
    Sosiaalisen mieliala-talouden vaikuttamina yhteisö, stressiä purkaakseen, valitsee yhteisen syyllisen,tuon puolustuskyvyttömimmän,joka ottaa vastaan kaiken toisten vihan ja kaunan.Ja kantaa nöyrästi sen jalat vapisten kuin muuli taakkaansa. Ollen saamaansa kohteluun täysin syytön tietekin.
    Kurjaa sosiaalista asemaa vielä lisää, että hauras per-
    soona suuntaa kaiken vihansa ja kateutensa (vaativa yliminä) suoraan omaa sieluaan kohti ja tunteet, jolla
    hän kohtaa ulkomaailman,muuttuvat ” sosiaalisen häpeän peloksi”.
    Psyykkisesti hauraat altistuvat jatkuvalle emotionaa-
    liselle uhalle-stressille, joten ei siis ihme,että he luhis-
    tuvat ja sairastuvat vakavasti.
    Tällaisia kohtaloita tavataan mm syrjäytyneillä. Takoessaan sieluaan vihalla ja kateudella, he haurastuttavat tahtonsa.Huomaavat saamattomuuten-
    sa ja iskevät jarrut pohjaan-apparaatti rikkoontuu.Mitä enemmän tahto haluaa toimia-tehdä työtä, sen veltommaksi olemus vain käy.Kun tahtoo liikaa, asia muuttuu irvikuvakseen.Kaikki siis alottamista vaille val-
    mista.
    Jotkut vain saavat nähdä elämässään niin paljon väärää.

    VastaaPoista