Tänään on. Tänään oli
aamulla ainakin aito Suomen 100-vuotispäivä.
Olen miettinyt monesti
vappuriemua Mantalla eli Havis Amandalla Helsingissä kauppatorin rannassa
vuonna 1918.
Talonpoikaisarmeija oli
juuri marssinut kiellettyyn ajosuuntaan Esplanadia kärjessä kenraali
Mannerheim, jonka ratsu hiukan vikuroi. Talonpoikaisarmeijaa tarvittiin
kipeästi, koska kaupunki oli jo täynnä saksalaisia krenatöörejä ja heidän
kivääreitään ja konekivääreitään.
Uljasta uutta Suomea
symboloi uuden nimen saanut Viapori, josta tuli Suomenlinna. Se kuulostaa yhtä
hienolta kuin Äänislinna. Aikakauden valokuvassa näytetään, mitä rannassa
olevan ryssänkirkon torni kiskottiin köysillä maahan. Ei suomalaisen Suomen
etuvartioonvoi ajatella sipulitorneja.
Ja tämä Suomen Helmi oli
viimeinkin saanut sotilaallista käyttöä. Sinne perutettiin vankileiri.
Vankileiri täytettiin vääränlaisilla suomalaisilla. Joku Maiju Lassila
ammuttiin malliksi mereen laiturin lähellä. Ampujien joukossa oli hänen kustantajansa.
Kustantajan ja kirjailijan suhde sai pysyvän muiston – jota tosin kukaan ei
enää muista, ainakaan kustantajien keskuudessa.
Helsingin Vanhankirkon
puistossa on maailman ainoa miehittäjän kaatuneiden muistomerkki. Saksan
väitetty ”pyyteetön avunanto” oli tuoreeltaan käsitetty myös sotatoimeksi,
jonka todellisena kohteena oli sekasortoon joutunut Venäjä ja sen kanssa tehdyn
Brest-Litovskin rauhansopimuksen vahtiminen.
Suomalaiset olivat
silloinkin käyttäneet aikansa väittelyyn pakkoruotsista ja siihen verrattavista
asioista ja tulivat hankkineeksi kesän 1918 kuluessa maan sangen huonoon
huutoon koko Skandinaviassa ja puolessa Euroopassa.
Vuoteen 1914 asti
työväenliike oli ollut määrätietoisesti epäisänmaallista. Se oli kansainvälistä.
Sen tunnuslaulu oli nimeltään ”Kansainvälinen” ja sen juhlapäivä oli vappu.
Jos joku opiskelisi
kulttuurihistoriaa, voisi selvittää, missä määrin tietoisesti ylioppilaiden
kevätjuhla valui yhä vahvemmin kukanpäivästä vappuun.
Meillä on ollut kahden
vapun perinne näihin päiviin saakka, ja se on maantieteellistynyt. Helsingissä
roistokansa kokoontui Hakaniemessä ja Mäntymäellä, kun taas isänmaalliset
ylioppilaat Kaisaniemessä, Tähtitorninmäellä ja edelleen Ullanlinnassa.
Juhlikaamme vappua kahden
keskinäisen vihamielisyyden ja pahojen muistojen värittämän kansanosan
kunniaksi!
Tiedossa ei ole mitään
vapunviettoa ylioppilaslakein muista maista, ja yleismaailmallinen työväenjuhla
alkoi näivettyä 1914 muuttuakseen yhdeksi Neuvostoliiton maiden monista virallisista
juhlista, kun taas lännessä työläisten juhlaa vietetään vaihtelevalla ponnella.
Enempiä ennustelematta – marssit ja mielenosoitukset on pakkokin nähdä nyt
uudessa valossa. Viittaan siis terrorismiin.
Patsaan lakitus on
viehättävä perinne. Itse olen hyvilläni, että juhlinnan kohde on Helsingissä
juuri Havis Amanda. Lempinimestä on monia selityksiä. Virallisesti se kai on
Merenneito, ja se kuvaa kaupungin nousua merestä.
Oma selitykseni, jostain
joskus luettu tai kuultu, on prostituoitu Amanda eli Manta vaan, joka harjoitti
ammattiaan korttelissa Merikasarmi, eli slangissa Havis. Ellei sitten olisi
ollut Punavuoren Merikortteli. Joka tapauksessa veistoksen takamukset
aiheuttivat aikoinaan kiihtymystä.
Isäni ei saanut tilaisuutta
laskea silloin hyvinkin kiharoille kutreilleen ylioppilaslakkia, vaan
kannattelee sitä kädessään myös lakituskuvassa 1944. Hänellä ei ollut
siviilipukua, joten ainoa vaihtoehto oli esiintyä luutnantin formussa, eikä
siihen sovi valkolakki. Ainakin muutamia vuosikymmeniä sitten sekapukeutuminen
oli armeijassa virallisesti kielletty. Kun viimeksi katsoin poliiseja koskevia
säännöksiä, nekin osoittautuivat tarkoiksi. Tunnetusti vartiointiliikkeiden
kamppeita ei aina heti erota poliisin asuista, joten tarkkuus on tarpeen. Ja
tunnetusti armeijan vermeitä saa kuka tahansa kaupasta, mutta arvomerkkejä ei
ole lupa käyttää esimerkiksi kylpytakissa.
Vappu on sopiva
Tuulentupien päivä.
Suomalaiset kirjailijat,
historioitsijat lehtimiehet ja muut rakensivat 1800-luvulla kuvitelman siitä,
millainen Suomi on ja millaista on Suomen kansa. Ensimmäisen raivokohtauksen
aiheutti Aleksis Kivi, joka sai vastaansa myös syytöksen ”tällaista ei ole se
Suomen kansa, jonka minä tunnen”. Puhuja oli Agathon Meurman. Ahlqvist sanoi
sitten paljon muutakin ja tiesi mistä puhui, koska oli itse kohonnut hyvin
surkeista oloista korkealle ja vaati kaikkia muita tekemään samalla tavalla.
Kansalaissodan aikana ja
sen jälkeen kaikki kynälle kykenevät saivat aiheen samaan pohdintaan. Juhani
Ahon ja Eino Leinon kirjoitukset ovat kuuluisia, samoin Sillanpään romaani,
jotka kustantaja tosin tiettävästi hiukan siisti ennen julkaisua.
Kolmas aalto oli
yleisvasemmistolaisuus – stalinismi 1960- ja 1970-luvulla. Kyllä, olen itse
saanut korvamakeaa väitteellä: todellinen suomalainen ylioppilas ei voi olla
sosialisti (vaikka en siis ollut sosialisti). Samoihin aikoihin oli alettu
selvitellä, millainen on todellinen suomalainen tai todellinen suomalainen
ylioppilas.
Tutkimustulokset jäivät rajatiedoksi,
ja sitten yhteiskuntatieteet jotenkin menettivät kiinnostavuutensa. Tälläkään
hetkellä moni ei osaa sanoa, millainen on suomalainen keskiluokka ja paljonko
se ansaitsee ja kuluttaa (vaikka virallinen tilasto on verkossa).
Tälläkin hetkellä
puhutaan esimerkiksi perussuomalaisista. Jos puhe ei ole tuon puolueen
kannattajista, ilmoitan että minulle perussuomalaisuus on yhtä sekava ja outo
käsite kuin sotien välisen ajan aitosuomalaisuus. Onneksi televisio äänestyttää
katsojia niin että saamme tietää, mitä se on se suomalaisuus sitten.