24. maaliskuuta 2016

Omapyhyys




Nyt on aika aloittaa keskinäinen syyttely.

Belgia muistuttaa Suomea siinä, että toisarvoisiin asioihin on jatkuvasti käytetty erittäin paljon aikaa ja varoja, joilla olisi ollut muutakin käyttöä. Esimerkki on kieliriita, heillä flaamin ja ranskan riita.

Tässä vaiheessa kukaan ei ole raaskinut sanoa, että heillä taitaa olla Brysselissäkin kahdet poliisilaitokset asumisessa hyvin sekoittuneiden äidinkielten mukaan ja että nuo laitokset pitävät kunnia-asianaan olla mahdollisimman vähän tekemisissä toistensa kanssa.

Olen käynyt yliopiston kirjastossa, jossa olivat niteet A-K. L-Z on muualla. En nyt olen varma, oliko paikka Leuven vai Louvain.

Olisiko nyt hetki terrorismin varjolla aloittaa unionin laitosten ja rakennusten hajasijoittaminen ja lopettaa heti paikalla jatkuva matkustaminen Brysselistä Strasbourgiin ja takaisin?

Yhdenkin kerran jokin puolue käski minua rupeamaan ehdokkaaksi EU-vaaleissa. Hän ei tiennyt, että tunnen hiukan Flanderia ja Brysseliä ja vetosin ihmisoikeuksiin. EU-edustajana toimiminen olisi juuri sellainen epätavallinen ja julma rangaistus, jollaiset ihmisoikeussopimus kieltää. Ihmettelin kyllä ajatusta. Ehkä epäonnistunut ajatus oli peräisin siitä, että ainakin tuohon aikaan pystyin maallikkotasolla simultaanitulkkaamaan esimerkiksi saksasta ranskaan ja samalla kuuntelemaan italiaa. Ne ajat ovat takana. Hallinnon ja juridiikan termit ovat hyvin vaikeita ja harhauttavia. Esimerkiksi englannissa ei oikeastaan ole termiä ”tekijän moraaliset oikeudet”, vaan asia ilmaistaan toisinpäin puhumalla oikeudenmukaisesta käytöstä.

Pääkaupunki on vanhanaikainen ajatus. Esimerkiksi USA:ssa ja Australiassa pääkaupunki ei ole suurkaupunki. Bryssel on pääkaupungiksi myös huono. Ja sivumennen sanoen Luxembourg on kaltaiselleni satunnaiselle kävijälle kaamea paikka, jossa ei voi oikeastaan tehdä muuta kuin istua kokouksessa ja murjottaa. Brysselissä on silti Magritten maalaukset ja Tintti-museo. Lisäksi sieltä saa hyvää makkaraa-

Itsekritiikin aika ei ole sama asia kuin luopuminen oikeudellisista tavoitteista. Ihmisoikeuksien ja ihmisten hengen turvaamisen tasapaino on löydettävä. En tarkoita, että tasapainopistettä olisi muutettava. Sellainen olisikin epäonnistumaan tuomittu ajatus. Tarkoitan erittäin painokkaasti, että usein mainittu ”punninta” perusoikeuksissa on tasapainopisteen etsimistä, mutta se on luonnontiedettä. Kaikissa oikeudellisissa järjestelmissä tasapaino muuttuu koko ajan.

Niin on oltava. Eilen käytin haukkumasanana nimitystä ”fundamentalismi”. Mielessäni ja kielessäni se viittaa fundamenttiin eli järkkymättömän maanpintaan. En tunnusta sellaisen olemassaoloa. Maan pinta ei ole tasainen eikä muuttumaton. On maanjäristyksiä ja on mannerlaattojen liikettä.

Joku käytti mediassa esimerkkini. Belgiassa oli sellainenkin laki, ettei poliisi saanut tehdä kotietsintää yöaikaan. Luultavasti terroristit pitivät tätä ja tämän kaltaisia säädöksiä ihastuttavina. Poliisin mielivaltaa voi vastustaa yleislausekkeilla, jollaisen johdosta poliisi voi joutua perustelemaan epätavalliset etsintäkeinot.

Amerikkalaisten poliitikkojen suhde uskontoon on erikoinen. Osaisin selittää ilmiön, mutta selityksestä tulisi kovin pitkä. Tuomioistuin otti siellä muinoin kantaa siihenkin, saako Jumalaan luottaa liittovaltionrahoissa . Vastaus oli että kyllä saa (9th Circuit, Arreow vs. United States, 1970). USA;ssa on myös vuodelta 1952 tuomioistuimen päätös, joka kumosi jumalanpilkan kieltävän lain perustuslain vastaisena…

Suomessa erinäiset herätysliikkeet ja kirkko olivat kauan eri mieltä siitä, onko uskonnolliseksi tunnustautuvan ihmisen myös pyrittävä noudattamaan sen uskontonsa ihanteita. Kiista oli hyvin kiivas 1800 luvulla, kun oltiin eri mieltä siitä, saako köyhiä auttaa. Virallinen kirkko oli sitä mieltä että ei. Sellainen olisi Jumalan säätämykseen sekaantumista.

Luonnollinen kehitys vei suureksi osaksi myös kirkon piirissä kevytuskontoon, joka ei edellytä minkäänlaisia uhrauksia eikä vaikuta vähintäkään käyttäytymiseen.

Säännöstä on joitakin poikkeuksia. Tupakanpoltto esimerkiksi on Jumalan tahdon vastaista. Niin sanotaan Raamatussa. Näin olen kuullut. Juopotteluun kirkko sen sijaan kiinnitti huomiota jo varhain. Jos pappismies putosi päihtymyksen takia kolme kertaa saarnastuolista joulusaarnaa pitäessään, hän oli noin menetellen ansainnut piispalta lempeän suullisen moitteen.

Laestadius, joka oli todellisuudessa erittäin syvällinen ajattelija, muunsi julistuksensa melkein pelkäksi raittiusopiksi. Nyt tutkimieni vanhojen lähteiden mukaan asia oli polttava. Se on ollut tapana ilmaista surkuttelemalla saamelaisten huonoa viinankestoa. Kuten on arvattavissa, ongelmana oli etenkin ei-saamelaisten huono viinankesto. Mutta valmiiksi sorrettuja ihmisiä on niin hauska sortaa vielä vähän lisää.

Nyt Suomessa kohdin kovilla olevien maahanmuuttajien joukossa on Jeesus ja suomalainen some huutaa ristiinnaulitsemista.

Jeesus oli juutalainen. Hän oli kotoisin Palestiinasta ja tunsi pakolaisuuden omasta kokemuksestaan.

Hän sanoi painokkaasti, että se joka vaatettaa palelevan tai ruokkii nälkäisen, tekee sen hänelle.

Näköpiiriin ilmestyneiden Suomeen pyrkivien joukossa on onnenonkijoita ja rikollisia.

Päivän teksti – ole ehdottanut Matteuksen evankeliumia, kertoo opetuslasten epäluotettavuudesta ja moraalittomista toimista. Pahin oli muuan Pietari.

Ja erittäin vertauskuvallisesti Jeesus ristiinnaulittiin kahden ryövärin väliin. Ainakin toinen heistä oli terroristi.

30 kommenttia:

  1. Tupakoimattomat ovat kieltämässä tupakointia, raittiit väkijuomia ja yleisesti ne joita asia ei koske niitä asioita jotka eivät kuulu heille.

    Pahimpia kansanmurhaajia ovat edelleen juovuksissa oltuaan autoa ajavat joilla ei ole katumusharjoituksia suoritettuna. Veressä saattaa olla kiellettyä ainetta. Dopingia!

    Joku saattaa hoksata että kieltämisen toimi voidaan kieltää niiltä joita asia ei koske. Älä kiellä kieltämistä kieltäjältä, se saattaa olla hänen ainoa paheensa.

    Sitä voitaisiin mitata ja säännöstellä. Valtiolla on hyvä sauma kehittää kieltotuotteita myyvä yritys. Ajokortittomille myytäisiin kielto-oikeuksia ja parvekkeettomille paheksuntalupia. Kymmenen vuoden raittudella pääsisi jo ostamaan kurmootuslupia ja patukan saisi kaupan päälle.

    Kun vielä sävelkorvattomat saataisiin vaikenemaan tai ainakin laulaminen luvanvaraiseksi niin kaikilla olisi niin paljon parempi olla.

    VastaaPoista
  2. Tämän päiväisen Turun Sanomien mukaan Brysselissä kaikkea on kolme kappaletta: valtakunnallinen, vallonien ja flaamien versio. Itsenäisiä poliisialueita Brysselissä on kuusi. Ylipäätään kehitys Belgiassa on ollut kaiken aikaa kulkemassa kohti alueellista autonomiaa ja yhteistyö eri instanssien kesken hyvin vajavaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hesarikin sortuu merkilliseen jakomielisyyteen, sillä asiallisten (ja siksi siis kriittisten) artikkelien (mm. Yläjärven kirjoitus, jota Antti Alanen alempana siteeraa) ohella he viljelevät aukeamien laajuisia kiiltokuvajuttuja monikulttuurisen kotomaamme ihanuudesta.

      Aikoinaan omaa elämäänsä elivät ihannesosialismi ja reaalisosialismi, ja nyt näyttää jako kulkevan ihannemonikulttuurisuuden ja reaalimonikulttuurisuuden välillä.

      Hämmentynyt kansalainen kysyy, että jos monikulttuurisuus ja uskontoryhmien sekoitus aiheuttaa ghettoutumista ja terroria jopa EUn sydänmaissa Belgiassa ja Raskassa, niin mihin perustuu usko, ettei tämä kaikki tapahdu myös meillä?

      Vielä hämmentyneempi kansalainen kysyy myös, että miksi heitä, jotka tästä kaikesta etukäteen varoittelivat, nyt syytetään siitä, että he varoittivat?

      Poista
    2. "...miksi heitä, jotka tästä kaikesta etukäteen varoittelivat, nyt syytetään siitä, että he varoittivat"

      Syy tähän on aivan ilmeinen - ja klassinen. Kun syyllistäjät tajuavat, että he ovat olleet totaalisen väärässä ja että heidän kiivaasti demonisoimansa syyllistettvät ovat olleet harvinaisen oikeassa, sattuu kovasti. Jo siinä vaiheessa, kun vasta alitajuisesti tunnetaan, että pieleen meni ja pahasti, tuska on suuri.

      Eletään ns. denial-vaihetta, johon kuuluu myös se, että ulospäin koetetaan edelleen julistaa sitä vanhaa väärää uskomusta, jotta edes joku vähän tyhmemmän sorttinen seuraaja vielä uskoisi eikä nolous olisi heti niin tolkuttoman suurta ja julkista.

      Vrt.esim. taistolaisten henkinen konkurssi edellisellä kierroksella.

      Poista
    3. Samaa sielunhoidon sarjaa edustanee sekin, kun Hesarissa ihmetellään aukeman mitalla jo toistuvasti, kuinka toimittajan saksalaiset isovanhemmat olivat 30- ja 40-luvulla "natseja" eli puolueen jäseniä.

      Enpä ole nähnyt monenkaan ihmettelevän miten he itse ja heidän vanhempansa olivat 60- ja 70-luvuilla kommunisteja, vaikka jo silloin tiedettiin kommunismin epäinhimillisyys ja natsismin veroiset hirmutyöt.

      Olisiko liian ankaraa pohtia miten itse sortui kannattamaan totaalista diktatuuria, jolla on miljoonia veriuhreja, joten tuskansa voi siirtää siihen pohdintaan, miten isovanhemmat tekivät saman virheen?

      Poista
  3. Tupakointi rajoittui 1500-luvulle asti amerikkaan, joten sitä ei raamatussa kielletty. On tosin arvioitu että Paavali olisi sen kieltänyt, jos olisi siitä kuullut. 1800-luvun heränneiden, kuten Paavo Ruotsalaisen, kuului tarjota toisilleen ryyppyjä. Täysraitis ihminen syyllistyi ulkokultaisuuden syntiin.

    VastaaPoista
  4. Eilisessä Helsingin Sanomissa oli toimituspäällikkö Erja Yläjärven kiinnostava sivun mittainen analyysi. Hän asui Brysselissä 2005-2009. Jo silloin uhkakuva tunnettiin. "Miksi on yleisesti tiedossa, että osassa moskeijoista avoimesti propagoidaan Eurooppaa vastaan, ja ne moskeijat ovat auki?"

    "Verot ovat korkeita, koska maksajia on liian vähän ja tukien saajia liikkaa, ja veroja vältellään aktiivisesti". "On lähinnä irvokasta, että Brysselissä on tällä hetkellä sekä sotilasliitto Naton päämaja että maanosan suurin radikaalien terroristien keskittymä".

    "Belgian tilanne on niin heikko, että mikä tahansa rikollinen puuha - huumeiden myynti, terrori-iskujen suunnittelu, veronkierto - on helppoa. Viranomaisusko on maassa sen verran hataraa, että kun omaan kotiini murtauduttiin, en edes viitsinyt ilmoittaa poliisille."

    http://www.hs.fi/ulkomaat/a1458638000575

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksiköhän meilläkin nykyäään monilta eri suunnilta lietsotaan amerikkalaisperäistä, alkukantaista epäluottamusta omiin viranomaisiimme? Viranomaisiin, joita yhteiskunnan koossapysyminen edellyttää ja jotka joka tapauksessa demokratiassamme ovat oikeusvaltiollisen kontrollin alaisia, olematta silti lähimainkaan täydellisiä.

      Poista
  5. "Suomessa erinäiset herätysliikkeet ja kirkko olivat kauan eri mieltä siitä, onko uskonnolliseksi tunnustautuvan ihmisen myös pyrittävä noudattamaan sen uskontonsa ihanteita."

    Omapahan uskomaton väittely. Maalaisjärjenkin pitäisi riittää vastaukseen. Mitä varten sitä yleensä sitten sanoo uskovansa, jos ei uskoansa noudata. Ehkäpä huijatakseen muita?

    Valitettavasti uskosta puhuttaessa tämän kaltaiset väittelyt ovat ihan tosia. En tässä nyt missään nimessä yritä puolustella mitään järjettömyyksiin uskovia ihmisiä, vaan tuoda esille koko asetelman Absurdisuuren.

    Lähtökohtaisesti tällainen tilanne on mahdoton. Samaan aikaan ei voi sanoa, että pitää uskoa, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse noudattaa vaikka siihen uskoo. Älä usko kaikkea voi kyllä sanoa ja se onkin jo sitten ihan toinen juttu.

    Ehkäpä uskontojen suurin ongelma nimenomaan onkin se, että kaikki pitää uskoa, mutta samalla se on valitettavasti myös niiden suurin vahvuus.

    Jos Jeesus irrotetaan uskonnollisista vaikutteistaan, niin on hyvin helppo huomata, että samat yhteiskunnalliset ongelmat ne vaivasivat sen hetkistä Palestiinaakin mitkä nyt vaivaavat meitäkin. Ratkaisumallitkin olivat samat. Ainoa poikkeus on nykyisin se, että me teemme sitä samaa sen tunnetuimman kriitikon nimissä.

    Perinteisen uskon suurin ongelma on ehkä siinä, että se ei halua oppia virheistään. Enkä nyt muuten tarkoita edes sitä perimmäistä kysymystä, että onko jumalaa edes olemassa. Vaan sitä, että loppujen lopuksi tämä kysymys ei ole edes tärkeä. Jumalan kieltämisestä nimitän voi tehdä myös itselleen uskonnon.

    Yksinkertaistettuna yritän sanoa sitä, että ei ole tärkeää onko meidät luotu vai kehityimmekö jotenkin muuten. Tärkeää on se, että tulemmeko me täällä toimeen keskenämme tuhoamattamme itseämme. Nimittäin, jos emme tule, niin emme voi edes kohta pohtia sitä ensimmäistä kysymystä.

    VastaaPoista
  6. - se joka vaatettaa palelevan tai ruokkii nälkäisen, tekee sen hänelle -

    Tulta ja tulikiveä, itkua ja hammastenkiristystä on nyt varmaan luvassa niille kovasydämisille, jotka julkesivat majoittaa pakolaiset koville patjoille ja syöttää niin pahaa ruokaa, ettei se kelpaisi edes pakolaisen koiralle!

    Jeesus taisi mainita senkin, että iloista antajaa jumala rakastaa, eli puutteessa olevalle pakolaiselle on viisaan neitsyen annettava jo ennen kuin tämä ehtii pyytääkään tai ottaa omansa omin lupinsa.

    Kyllä Jeesuksen opeilla olisi tämäkin ongelma helposti hoidettavissa. Ei siihen profeetta Muhammedia tarvitse edes sekoittaa. Kyllä hihhulit tietävät.

    VastaaPoista
  7. "Luxembourg on kaltaiselleni satunnaiselle kävijälle kaamea paikka"

    Et sitten näemmä ole käynyt grunden ravintoloissa, joissa yhdistyvät saksalaisen ja ranskalaisen keittiön parhaat puolen.

    VastaaPoista
  8. "Lisäksi sieltä saa hyvää makkaraa"

    Puhumattakaan euroopan parhaista sinisimpukoista.

    (Paastonajan päättyminen käy tiukille.)

    VastaaPoista
  9. "Osaisin selittää ilmiön, mutta selityksestä tulisi kovin pitkä."

    Tee se kuitenkin joskus. Aloita se selittämällä kalvinismin ja luterilaisuuden ero. Väitän, että se on merkittävä syy kulttuurieroon USA:n sekä katolisen ja luterilaisen kulttuurin hallitseman Euroopan välillä. Esimerkki: viihteen pahishahmot. Eurooppalaisessa viihteessä ja taiteessa ihminen voi muuttua, pahis tehdä parannuksen. Amerikkalaisessa viihteessä ei koskaan. Miksi ei voi, siksi, että kalvinismiin sisältyy ajatus ennaltamääräytymisestä (predestinaatiosta), jonka mukaan Jumala on aikojen alussa valinnut toiset taivaaseen, toiset helvettiin. Taivaaseen valitut eivät edes voi langeta. Tällä ajattelulla hyvät ovat aina ja pysyvästi hyviä, vastaavasti pahat pahoja. Siksi pahat voi ampua pois täältä hyvin harmiksi kuleksimasta. Samasta syystä rikkaat ovat ansainneet Jumalan armomerkkeinä rikkautensa, köyhät tulevan kohtalonsa merkkeinä köyhyyteensä. Siksipä köyhiä ei tarvitse hirveästi auttaakaa, paitsi merkkinä hyvän hyyvyydestä.

    Kun tämän ajattelueron ymmärtää, amerikkalaisten muuten käsittämätön mielenmaisema alkaa aukeamaan. Trumpkin ja republikaanit muuttuvat ihan ymmärrettäväksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. David Hasselhoff, Ritari Ässä, on luterilainen.

      Poista
    2. Tuo ei sulje pois sitä, että USA:n protestanttismista suurin osa on kalvinismitaustaista. Luterilaisuus on siellä vähemmistö eikä se ole ollut kulttuurinvaltavirtaa.

      Poista
  10. "Tupakanpoltto esimerkiksi on Jumalan tahdon vastaista."

    Paitsi lestadiolaisuudessa, jossa vastaavasti pienikin tippa alkoholia - ehkä ehtoollista lukuun ottamatta - on syntiä, vaikka Jeesus opetuslapsineen joi viiniä.

    VastaaPoista
  11. "Ainakin toinen heistä oli terroristi."

    Eikös se varsinainen terroristi (Barabbas) päästetty vapaaksi. Ristiinnaulittujen osalta tekstit puhuvat muistaakseni ryöväreistä (ts rikollisista).

    VastaaPoista
  12. Kemppinen antaa varsin osuvan kuvan Belgiasta. Mutta kyllä he siellä osaavatkin, onnistuivat olemaan 589 päivää ilman demokraattisesti valittua hallitusta vuosina 2010-2011.

    Kemppinen kirjoittaa myös pääkaupungeista. Miksi meillä kasataan kaikki mahdollinen pääkaupunkiseudulle? Vaihtoehto sille ei suinkaan ole Kepun suosima väkinäinen alueellistaminen.
    Pakko myöntää, että usein jurppii kun Yle uutisoi kaikki hesalaiset kissanristiäisetkin, mutta muu Suomi saa olla rauhassa. Eikö toimittajia kiinnosta extreme-matkailu Kehä kolmosen ulkopuolelle?

    Mutta jokaisella valtiolla on ansaitsemansa hallinto, oli se sitten demokratia tai ei.
    /Y

    VastaaPoista
  13. Miksi eivät ökyrikkäät öljyssänsä piehtaroivat arabimaat ota vastaan pakolaisia - uskonveljiään ja sisariaan?

    Miksi pakolaiset pyrkivät vääräuskoiseen ja osin maallistuneeseen Eurooppaan?

    VastaaPoista
  14. Painavia sanoja.

    Jeesus oli tummaihoinen pakolainen, joka pyysi meitä kristittyjä armahtamaan kaikki, jotka häntä ja hänen kaltaisiaan kaltoin kohtelivat.

    Tämän sisäistäen on vaikea suhtautua kristillisesti eräisiin yli-ikäisiin suomalaisiin pappiskokelaisiin.

    VastaaPoista
  15. Mä olen asunut Brysselissä vuoden. Maelbeekin metroasemasta noin 800 metrin päässä. En käyttänyt sitä koskaan koska se asuntoni jäi siitä tullessa ylämäkeen. Jotain oli Bryssellissä väärin jo 10 vuotta sitten. Näin siellä paljon sotkua. Esimerkiksi liikenne. Edellä ajava auto saattoi pysähdyä äkkiä melkein kesken risteyksen, päästäkseen jonkun ulos. En ole missään tuntenut itseäni liikenteessä huonommin kuin Belgiassa. Jopa Englanti oli helpompi vaikka ohjauspyörä oli väärällä puolella ja autot olivat isoja. Belgiassa annettiin vielä 90-luvun keskellä ajokortti pelkän pyynnön perusteella. Minusta Belgia on ohittanut oman kantokyvyn rajan. Kaikki sen anarkistiset ja luottamukseen perustuvat säännöt toimivat ja ilmeisesti toimisivat nytkin kantaväestön keskellä. Näin Belgiassa omin silmin asioita joita jopa Virossa ei näe. Esimerkiksi seisoin asuntoni parvekkeella polttamassa ja sieltä näkyi noin satametrinen pieni katu kokonaisuudessaan. Kadun vieressä aidan takana yksityisessä puistossa oli jonkinlainen juhla. Juhlijoiden autot, noin kolmekymmentä täyttivät kadunvieren. Myös minun Pösö 205. Yhtäkkiä kuulin paukahduksia ja näin hämärässä kahden-kolmen kaverin rikkomassa autojen ikkunoita. Juoksin ulos mutta se otti aikaa, koska asuin neljännessä kerroksessa. Noin joka toisen sen kadun auton ikkunat olivat puhki ja kaverit kadonneet, ilmeisesti jotain varastettu autoista. Mun pösö oli ehjä, ilmeisesti liian köyhän miehen. Sellainen tarina. Myöhemmin olin muuten melkein kuolla Brysselissä elämäni ainoassa autoonnetomuudessa jolloin avasin etuoven ja kolmenkympin kadulla joku ajoi noin viittakymmpiä 10 sentin erolla ja suoraan avautuvaan oveen. Onnellinen onnettomuus - se ajoi nurkalla suoraan avoimen oven suuntaan, niin että ovi oli kuin harmoniikka, mutta muu oli ehjä, itse mukaanlukien. Laitatin punaiselle autolleni hopeisen oven, jossa oli sellainen lommo yläreunassa, että ison sateen jälkeen oli sisällä pari litraa vettä. Minun vakuutusyhtiö maksoi vahinkot, koska syy oli minun, kun en tarkistanut. Mutta se oli minusta kuitenkin vielä yksi merkki tavoista "uuden ajan" Brysselissä - huolimattomuus toisia kohtaan. Pienellä kadulla olisi saattanut juosta pieni lapsikin. Yhdellä tutulla suomalaisnaisella kävivät Brysselissä varkaat jotka varastivat ainoastaan sen arvokkaat lakanat. Kaikki vain vuoden sisällä koettu.

    VastaaPoista
  16. Onko noista juutalaisista tullut noin älykkäitä, sen vuoksi kun niitä on kiusattu niin kauan ja ..., vai johtuuko se niistä periteistä ja muusta pänttäämisestä, mikä pistää nupin kierroksille. Jeesukse suhteen heillä kävi hieman huono tuuri, samoin olisi toimittu missä vaan, semmosia me ollaan.

    VastaaPoista
  17. Sinäpä sen sanoit. Kyllä olisi syytä lopettaa yhteisten varojen tuhlaaminen tavaroiden ja papereiden ja meppien siirtelemiseen Brysselistä Strasbourgiin ja toisin päin.

    Viikon alussa tulin oikein iloiselle tuulelle kaiken vihapuheen ja valittelun keskellä tavattuani energisen ja euforisen nuoren naisen, abiturientin, 17 v., joka kertoi tulevaisuuden haaveistaan ihan ryöppyämällä. Ennen kolmeakymmentä kun piti ehtiä olla lentomäntänä, matkanjohtajana, auttaa ihmisiä rauhanturvaajana (sic!), puhua ranskaa, auttaa ja opettaa lapsia Afrikassa, puhua ranskaa, armeijakin pitäisi ehtiä käydä ja opiskella kielten tai alakoulun opettajaksi, erikoistua liikuntaan ja ranskaan, valmentaa lapsia uinnissa kuten nytkin, ja sitten hänellä olisi ELÄMÄ. Vakiintuminen. Voi nuoruutta, kun ei vielä ole juuri kohdannut vastoinkäymisiä! Kaikki on mahdollista.

    En hoksannut sanoa, että lisää nyt Bryssel listaasi, siellä saisit puhua ranskaa turvallisemmissa oloissa kuin jossain Afrikassa, mutta parin päivän kuluttua sai huomata, että olipa hyvä, kun ei puhuttu Brysselistä mitään. Ei taida olla mikään onni asua siellä. Parin vuoden kuluttua ei taida olla koko "brysseliä". Kaikki saattaa mennä uusiksi. Muutenkin Belgiassa on tapahtunut niin kummia, vähemmän mairittelevia asioita. EG

    VastaaPoista
  18. Jeesuksen opit ovat paradokseja ja keskeisin perustuu marttyyriukseen eli itsensä uhraamiseen. Oppi on vaikea koska toisen posken kääntäminen uhraa sen sukupolven, rauha tulee vasta seuraavalle.

    VastaaPoista
  19. Eihän maahanmuuttajat sentään mitään Jeesuksia ole. Pikemminkin otamme heitä tänne ristiksemme.

    Nauloista ja ruuveista tuli mieleen Brysselin terroristien pommit. Tuskinpa vain tarkoituksellista ristiinnaulitsemisen symboliikkaa.

    VastaaPoista
  20. Marttyyrius taivutetaan "marttyyriuteen". Minusta muuten on termin väärinkäyttöä sanoa jihadistiterroristeja marttyyreiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se johtuu islamin marttyyrikäsitteestä, joka tarkoittaa jihadissa tai muutoinkin islamin puolesta kaatuneita.

      Poista
    2. Miksi suomalaiseen yleiskieleen pitäisi omaksua tuollainen vinoutuma? Sitä paitsi vakiintuneiden islamin tuntijoiden mukaan itsemurhaterrorismi ei edes ole islamin mukaista.

      Poista
  21. Korjauksena: Jeesus on kotoisin Israelista eikä Palestiinasta. Emmehän mekään sano, että Martti Ahtisaari on kotoisin Venäjältä, vaikka ei olekaan nykyisessä Suomessa syntynyt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tuo ollut Israelistakaan. Israel oli Rooman valloittama ja hajoittama Juudean alue oli Rooman suorassa valvonnassa. Jeesuksen kotipaikka Galilea oli neljännesruhtinas Herodes Antipaan hallinnassa.

      Poista