23. syyskuuta 2013

Ostaminen verkossa





Se kiinnitti huomiota, että lehtiuutisesta oli nähtävissä syy S-ryhmän ison johtajan vaihtumiseen: verkkomyynti. Muutos arvioidaan todella suureksi, kun toinen tunkion kukoista reagoi. Siis saamme pian kuulla kuulumisia K-ryhmästä. Nyt menestyvä Lidl kertoo panostavansa tuoretuotteisiin.

Kuluttaja-lehteä olen ennenkin kehunut. Sitä julkaisee valtio – kuluttajavirasto. Siinä ei siis ole mainoksia. Nyt myynnissä olevassa numerossa oli testattu verkkokenkäkauppoja. Tuloksista päätellen ja lievän verkon selailun jälkeen uskallan arvata, että seuraavaksi lähtevät maisemasta kenkäkaupat.

En olisi uskonut, että kengän myynnin ongelmiin on löydetty keinot. Valikoima – saksalaisessa liikkeessä on yli 30 000 kenkäparia, ruotsalaisessa 26 000. Siis Zalando ja Brandos. Tämä ei ole mainos eikä suositus. En ole kokeillut, vaan toistan lukemaani. En myöskään kokeile. On vähän vikaa jalkaterissä.

Ajatus näyttää olevan tämä: ostajat ovat nuoria. Nuorilla taitaa olla enimmäkseen tavalliset ja terveet jalat. Huolellisesti verkkosivun ohjeen mukaan otettu jalkaterän pituus voi tosiaan riittää. Ja sitten on oltava päättäväisyyttä vaihtaa tuote, ellei kenkä sovi. Jotkut verkkokaupat lähettävät tuotteen mukana palauspaketin tarroineen.

Jos joku luulee, että verkkokauppa on halpa, erehtyy. Verkkokaupan pitäminen on liiketoimintaa. Se tarkoittaa, että kysyntä määrää hinnan.

Kaksi omaa huomautustani. Jotkut verkkokaupat hyväksyvät suomalaisen pankkikortin eli maksun oman pankin kautta. Ellei se käy, on viisainta pyytää ”ennakkolasku” eli lasku. PayPal on OK. Luottokortti on tietysti paras, koska korttiyhtiö kantaa eräät vastuutilanteet. Järkeä on syytä käyttää, jos sellaista on. Kyllä normaalin, rehellisen kaupan tunnistaa vähästä. Muissa ei pidä asioida. Toiseksi: pelkkä käynti verkkosivulla tuottaa selaimeen häiritseviä mainoksia. Luultavasti ostaminen aiheuttaa jatkuvia sähköpostitarjouksia. Se ruutu, jossa voi kieltää tarjousten lähettelyn, on yleensä huolellisesti piilotettu.

Yllättävän monien eurooppalaisten verkkokauppojen kotisivut on myös suomeksi. Kääntäjän näyttäisi toimineen sama noin 16-vuotias henkilö, jonka kirjallinen ilmaisu on tasoa 7 +.

Verkkokauppa näyttää toimivan parhaiten, kun täytyy ostaa jotain pientä. Tänään katselin tuotteita ”tikkaat”, oikeastaan keittiön tikkaat, ja ”avainkaappi”. Samalla kävi ilmi, että aivan suotta olen harmitellut muuttolaatikoiden kantamista parkkihalliin ja autoon. Huomattavan kohtuullisella hinnalla (7 euroa kpl.) laatikkoja saa haluamallaan tavalla, myös kotiovelle tuotuna. Tietenkin rahti maksaa erikseen.

Jos tietää standardin numeron (esim. DIN ####), Google näyttää kuvan, ja ainakin www.ruuvi.fi näyttää sisältävän kaiken ruuvin ja mutterin näköisenkin. Ja naulat.

Tiedätte varmaan tuon fysiikan lain – jos remontin tai muuton jälkeen jostain puuttuu listan pätkä tai ruuvi, jokseenkin varmasti se puuttuu vielä 40 vuoden kuluttua, vaikka olisit päättänyt, että ensi viikolla tuo hoidetaan. Ja sen toisen lain, jonka mukaan varsinkaan ristipää ja kuutio- tai neliökoloruuveista ei vahingossakaan löydy oikean mittaista, vaikka niitä ikänsä keräilisi. Ja ristipäitäkin on ainakin neljää eri sorttia.

Jos tunnet tarvitsevasi Mora-puukon, niitä on joka rautakaupan tarjouslaatikoissa, ja rautakaupassa asiointi on nykyisin ilo. Mutta yhdellä kirjoittamisella hakukone ilmoittaa viisi verkkokauppaa. Syrjäseutumyönteisenä käyttäisin esimerkiksi Puuiloa, koska sillä näyttää olevan myymäläkin Kajaanissa. (Verkkokaupan järkevyyttä arvioidessa on välttämätöntä katsoa, näyttääkö liike katuosoitteen – postilokero ei riitä!)

Kun tässä on mainittu monia liikkeitä nimeltä, on syytä lisätä, että hienostoliikkeet Biltema ja Clas Ohlson harjoittavat laajaa verkkokauppaa. Niiden tuotteet sijoittuvat usein hyvin testeissä. Etkä sinä tarvitse ammattilaisen hylsy- ja talttasarjaa ja momenttiavainta. Käytät kuitenkin ruuvaria vain kerran vuodessa ja silloinkin kiroillen. Mainituista löytyy. Kymmeniä kärkiä ja hinta alle kympin.

Olen jonkin verran seurannut alaa, koska jouduin sivuamaan sitä luennoillani vuodesta 2001. Verkon kautta tehdyissä kaupoissa on omat erikoisuutensa. Nyt minusta vaikuttaa siltä, että jonkinlainen läpimurto on tapahtunut.

Kun Tiimari keikahti, aion ostaa pikku konttoritarvikkeet, kuten postilaput ja kirjanmerkit (värilliset teippiliuskat – usein uskomattoman kalliita) verkosta.

Olin unohtaa itsestään selvän asian. Laki takaa täyden palautusoikeuden. Määräaika on suhteellisen lyhyt, mutta jotkut myyjät antavat jopa viisi kuukautta. Kannattaa käyttää ja ostaa esimerkiksi kahdet kengät, jos on epävarma koosta. Kuluttaja-lehden mukaan myös maksetut rahat tulevat takaisin kohtuullisessa ajassa.

Ymmärrettävästä syystä päivittäistavarat ja etenkään tuoretuotteet eivät menesty verkkokajupassa. Ja siunatuksi lopuksi tältä paikalta – erinäisissä tapauksissa myyjällä on erinäisiä rajoituksia tavaran toimitukselle. Esimerkiksi kameroita ei saa Amazonin Saksan myymälöistä. Kelloja taas saa.

22 kommenttia:

  1. Joskus muinaisessa lapsuudessani äitini lähetti minut kylän postiin maksamaan laskuja. Silloin jo ihmettelin, miksi olin joka kerta postin ainoa asiakas. Niinpä en ihmetellyt, kun Pekka Vennamo paljon myöhemmin alkoi karsia postitoimipaikkojen verkostoa.

    Mitä yhteistä on Lidlillä, Wurthillä ja Ikealla? Kaikki ovat suuria ja menestyneitä ja kaikkien perustajat ovat vielä voimisssaan, olivat ainakin ihan hiljattain. Melkoisia menestystarinoita. Mikä on heidän menestyksensä resepti. Olisiko se se nöyryys, josta Nokiallakin puhuttiin, mutta taisi unohtua jossakin vaiheessa. Muistan, miten Wurthin edustaja täytti mitättömiä ruuvihyllyjäni lattialla polvillaan ollen. Toki hinta oli ihan erilainen kuin kaupan kilopulteissa, mutta homma toimi ja se oli sitä mitä halusin, ruuveja hyllyyn.

    VastaaPoista
  2. Bilteman laadusta puhuttaessa on aina muistettava, että ostaja varokoot. Tuote jonka tämä erä voitti jonkin lehden testin, saattaa ensi kuussa olla jo aivan toista erää, joka on tullut aivan toiselta kiinalaiselta tehtaalta, eikä laatu enää vastaa testin huonointakaan osallistujaa.

    Itse olen lakannut tilaamasta Biltemasta yhtään mitään. Jos jostain syystä olen estynyt menemään paikan päälle hypistelemään tuotetta omin sormin ja varmistumaan sen laadusta, on turvallisempaa ostaa tuote jostain muualta. Tähän lopputulokseen päädyin vuosia sitten saatuani tilaamalla kierretappisarjan, josta oli jäänyt kiinalaisen tuotannon kiireessä kierteet pois. Lopputuloksena oli pelkkiä tappeja.

    Saa sieltä paljon hyviäkin tuotteita, kohtuulliseen hintaan. Laaduntarkkailun vastuu on silti lompakon haltijalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, repeäviä työhousuja ja pehmeitä vasaroita... Halavalla lähtee.

      Poista
  3. Blogisti on taas herkästi vainunnut oikean suunnan.

    Mitä tekevät Google & co seuraavaksi, kun ne nyt ovat saaneet ihmiset hakemaan ostettavansa omien sivujensa kautta ja sitä kautta kauppiaat mainostamaan sivuillaan?

    No, tietenkin ne oikaisevat taas yhden lenkin arvoketjussa ja ottavat tavaroiden ja palvelujen myynnin suoraan hoitaakseen. Ts. ryhtyvät verkkokaupoiksi.

    Ja kas, globaalin tason S-kauppa on syntynyt. Siitä et pääse eroon yrittämälläkään, sieltähän ostat.

    Verkossa winner takes it all.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suorastaan harmillisen nopeasti ja oikein oivallettu.

      Seuraavaksi tulee sitten valmistaminen Googlen kautta (3D - tulostus).

      Firmojen kesken on jo tullut CPS, josta kirjoitan kohta (Cyber.Physical Systems).

      Poista
    2. Olisimmeko todistamassa samalla askelta taaksepäin - meinaan, että tähän asti kaupat ovat paenneet keskuksista ja ryhmittyneet valtavina ostopalatseina ulosmenoteiden varsille, niin jospa se kehitys nyt muuttuisikin niin, että pienet erikoisputiikit palaavat ihmisten ilmoille?

      Näin ainakin toivon. Ja eikö toisaalta verkkokaupan kasvu merkitse samalla räätälöityjen logistiikkapalvelujen tarpeen lisäystä? Jos ostan verkosta tuoretta leipää, niin en minä sitä postista lähde hakemaan. Ovelle se on tuotava.

      Tsupparien kunniakas ammattikunta tekee paluun?

      Poista
    3. Eli Googlella on kaikkien kaikki henkilökohtaiset tiedot, myy tuotteet ja siten myös tietää raha-asiat. Yksityistä totalitarismia, mikäs sen mukavampaa. Voi vittu.
      Ja jos onnistut suututtamaan Googlen, et voi enää koskaan tehdä yhtään mitään..

      Poista
    4. Mutta eikö Google kuitenkin ole riippuvainen meistä, käyttäjistä?

      Jos suurin osa ihmisistä hylkää ykskaks Googlen, niin imperiumi horjuu ja sortuu aika äkkiä?

      Poista
    5. Kemppiselle:

      >>Seuraavaksi tulee sitten valmistaminen Googlen kautta (3D - tulostus).<<

      Koko 3D tulostus on lähinnä vitsi. Laite on lyhyesti kuvattuna tietokoneella XYZ ohjattu "kuumaliimaa räkivä -härveli", jolla voi ruuttailla lähinnä leluja. Siis EI KENKIÄ!

      Poista
    6. Kommentti, jonka mukaan 3 D tulostaminen on lähinnä vitsi, perustuu täysin riittämöttömiin tietoihin.

      Itse asiassa menetelmää on käytetty teollisuudessa jo vuosia. Tuloste ei liioin välttämättä ole "liima" tai muovia, vaan esimerkiksi metallia.

      Poista
  4. Verkko-ostoksien hyvä puoli on vertailurauha, myyjä ei tuputa asiantuntemustaan ja muutenkin on se oma tarve kaikessa hiljaisuudessa hyvä selvittää. Ihminen jokatapauksessa kuluttaa luonnonvaroja melkoisen määrän varsinkin moottorikäyttöisellä liikennevälineellä liikkuessaan ja etsiessään tietoa jota ei välttämättä ole myyjälläkään, teknistyvässä maailmassamme. Jokin pikkutarve saattaa olla se hevosenkengännaula joka maksaa luomakunnalle koko valtakunnan. Tämä paperiton viestintä on eräs parhaita metsien säästäjiä, vaikka paperi palaa luontoon, mutta sitä kuljetellaan suureksi osaksi öljypohjaisilla polttoaineilla. Oman kuusen alaoksista puremalla jauhaminen ja perunaleimasimella kimröökivärillä voi vaivaa nähden saada viestintävälineenkin, on se mahdollista. Puukko on kyllä hyvä olla, ja pari tulitikkua, niilläkin pärjää mutta tietysti peto ihminen ajattelemattomuuttaan menee ja tekee jotain älytöntä, kuten nuotion ja syö ne potut, tai uhkaa sillä puukolla naapuria ruoan toivossa, sen sijaan että painaisi pelikortit ja pyytäisi metsään kavereita pelaamaan paistista, niitähän löytää teiden varsilta jos jaksaa vain etsiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se, ja valikoima, ovatkin sitten ainoat hyvät puolet. Mitään ei saa heti käteen, kyseessä voi nykyään aina olla piraattituote, ja jos ostos vaatii fyysistä tarkastelua, ostaminen menee naurettavan hitaaksi, mikäli ensimmäisellä yrityksellä ei mene nappiin.

      Poista
  5. Taitaa olla muuten http://ruuvi.net/ (ei fi).

    VastaaPoista
  6. Blogistille on suotu ajatuksia, ymmärrystä, sivistystä ja tietoa enemmän kuin kohtuudella yhdelle henkilölle soisi. Tosin taitaa tuo ajatus tulla ennen ymmärrystä, sivistystä ja tietoa vain sanakirjassa. Kapeaa ajatteluani blogisti on laajentanut jo verrattomasti. Sen vuoksi pidän esim. seuraavasta kannanotosta, vaikken ko. taide-/tyylilajista muutoin olekaan innostunut. http://www.youtube.com/watch?v=fGv7AiXlzbU

    VastaaPoista
  7. Veikkaisin, että kenkäkauppoja ennen katoavat kuitenkin kirjakaupat. Esimerkiksi ruotsinkieliset dekkaripokkarit, joista kirjakaupassa saa maksaa noin 10 euroa kappale, maksavat Adlibriksessä 5,50 euroa kappale. Toimitus on maksutta 3-4 päivässä ja yhden kirjan pokkaripaketin posti tuo kotiin saakka. Lasku tulee e-laskuna.

    VastaaPoista
  8. Kannataa tutustua myös kiinalaisiin kauppoihin joiden hintoihin kuuluu postimaksut. Kiinasta tulee ilman ongelmia parin euron hintaa Biltemassa kympin maksava kaapeli. Yksi hyvä kauppa on www.dx.com

    VastaaPoista
  9. Ei tarvitse olla varakas ihminen, kuten minäkään en ole; riittää että ostaa vähemmän niin ei tarvitse hintoja katsella. Ainakaan suurennuslasilla joka (9,95;- €) on Anttilassa tarjouksessa. (Ja jolla ei edes mitään näe. Paitsi jotain pieniä kuvia vaan.) Nytkin nimittäin kun muutan asunnosta toiseen niin ihmettelen että "minkä v-tun takia mulla näin kamalasti on roinaa?" - No, toivon että isoin osa siitä lähtee Kierrätyskeskukseen/Kaatopaikalle kun ettäne tulis hengaamaan mun uuteen kotiini.

    VastaaPoista
  10. Verkosta on helppo ostaa kirjoja, elokuvia (play.com oli paras aikanaan) ja muuta massatuotantoa, mutta mainitun Bilteman naskaliksi muuttuneen ruuvimeisselin ja valmiiksi viallisen akun ostaja menee vuosia, että alan "säästää" tilaamalla kiinakaupoista.

    VastaaPoista
  11. Konsumerismiin tahdon minäkin lisätä tämän: Dictum gmbh. Oivallisia työkaluja kaikkialta maailmasta, testattu käytössä, yritys vakuuttaa että laatu on riittävä.
    Kaikenlaisia käsityökaluja viulunrakentajien työkaluista kunnon pyökkipuisiin höyläpenkkeihin. Japanilaiset sahat ovat vertaansa vailla, huomioikaapa!
    Raaka-aineita tamahagane-teräksestä paperiin ja silkkiin, hyvä ostospaikka kaikenkaikkiaan.

    "Tyhjin käsin nyt kuka?"
    "Pittäähä se viltti, paljaalla moalla nyt kuka..."
    "Millainen mies, sellainen puukko."

    Keskeisiä perusperiaatteita unohtamatta, toivokaamme että veistotuntien sato kantaa hedelmää.

    VastaaPoista
  12. Pitkän kokemuksen perusteella suosin laadukkaita Left footin kenkiä. Paikan päällä on käytävä skannauttamassa jalkansa, sen jälkeen saa netistä tilattua varmasti sopivia, kenkää voi räätälöidä, siis kai suutaroida, monen muuttujan osalta vaikka mallistot toki ovat oikeiden suunnittelijoiden.

    Saksan Amazon on ok kellokauppa, netissä niitä kyllä on suomeksikin paljon. Chrono24 on käytettyjen, siis vintage-, kellojen aitta, jossa voi selvitä hyviin tuloksiin, riskejä toki riittää kun hinnat vähintään nelinumeroisia. Suosittelen oikeita myymälöitä, vintageenkin.

    VastaaPoista
  13. Kieltämättä epäileväisenä tilasin Clas Ohlsonin boutiquesta halvimman tarjolla olleen ulkoisen kiintolevyn kotelon. Örebrosta lähtenyt paketti sisälsi seuraavaa:

    - kotelo
    - verkkoadapteri
    - adapteriin eurooppalainen virtapistoke
    - adapteriin amerikkalainen virtapistoke
    - lattakaapeli kiintolevyn ja kotelon välille
    - virtakaapeli kiintolevyn ja kotelon välille
    - ruuvipussi, yksi ylimääräinen ruuvi joka mallia, jos sattuisi tippumaan lattianrakoon
    - seisontatuki
    - neljä karamellia
    - ruuvimeisseli (!)
    - palautuslomake reklamointia varten
    - valmiit osoitetarrat, palautusosoitteena Clas Ohlson, kauppakeskus Jumbo.

    Kysyä voi, kuinka moni pulju olisi myynyt vain kotelon, sanonut että poweri pitää ostaa erikseen, ja ilmoittanut mahdollisen palautusosoitteen kuuden pisteen fontilla laskun alareunassa.

    Ai niin. Laite toimii.

    VastaaPoista
  14. USB2-kaapelin unohdin listalta. Kuului tietysti pakettiin.

    VastaaPoista