Vähän minä pahana pidin jo sitä, että pohjimmainen
pyykkikorillinen dioja tuli kuitenkin katsotuksi. Siinä olivat kadonneet tai
hävitetyt diat 1988-1995. Siis minun ottamani. Ja tuohon aikaan olin alkanut
hurjastella M-Leicalla, luullakseni välttävin tuloksinkin. Se lienee julkinen
salaisuus, ettei digikuvilla juurikaan päästä samaan sävykkyyteen kuin
entisillä filmeillä ja kunnon objektiiveilla.
Leica kaikkine linsseineen on sopivalla paikalla. Aleneva
polvi on ottanut sen säilyttääkseen ja harkinnut kokonaisuuden vitriiniin
panemisen arvoiseksi. Vieressä on isäni Zeiss Super Ikonta III. Linhof Field 24
x 36 cm on sitä vastoin kellarissa kuivissa, lämmitetyissä tiloissa.
Olen vuoden kuluessa kantanut ja kannattanut toisille yli
kaksikymmentä tuhatta isäni diaa, joilla kuuluu olevan historiallista arvoa.
Osan niistä olen skannannut itse, osan skannauttanut. Viimeksi päädyimme
Putuksen kanssa ajatukseen, että hänen kehittelemänsä dian valokuvaaminen varta
vasten kehitellyssä telineessä ja valaisussa on näissä olosuhteissa paras
menetelmä. Kuvia pystyy kuvaamaan samaa vauhtia kuin niitä ehtii pudotella
pidikkeeseen.
Jutun kuvassa on äitini vuonna 1923 noin puolen vuoden
ikäisenä. Tuota kuvaa en ole ennen nähnyt. Vien huomenna printin hänelle
palvelutaloon. Luulen että vastaanotto on lämmin.
Tunnen kuvassa olevan ryijyn todella hyvin. Se on
äidinäitini sukuryijy, tyypillinen suuritöinen satakuntalaisryijy. Se oli
viimeksi vanhimman tätini seinällä ja on nyt perinteen ja kaikkien taiteen
sääntöjen mukaan sukupolven vanhimman tytön Tuulan hallussa. En ole raaskinut
kysyä. Luultavasti se on murentunut aika pahasti, eikä sen nostaminen seinälle
taida olla enää järkevää. Ryijy on tehty 1803. Sen kuvioissa on vuosiluku.
Äitini kopio on asunnossa Westendissä ja jää tiettävästi
sinne muuttavan veljeni hoteisiin ja hänen jälkeensä taas vanhimmalle
tyttärelle. Tuo ryijyn kopio on erikoinen tarina. Se valmistui vuonna 1953;
myös tuo vuosiluku ja Äidin nimikirjaimet ovat kudottu ryijyyn.
Kopio tehtiin piirtämällä vanha ryijy millimetripaperille ja
jäljentämällä värit nukan juuresta ja piirtämällä ne sitten tähän malliin. Ruohon
maailmanaikaan osa langoista oli värjättävä itse. Kasvivärjäys ei tainnut olla
muotia enää eikä vielä. Tätä kirjoittaessani huomaan, etten ole tullut
laskeneeksi, montako eriväristä lankaa siihen tarvittiin. Ehdottaisin noin
kahtakymmentä.
Ryijy tehtiin kangaspuissa, pohja normaalisti kuteista ja
nukka käsin solmimalla. Työtä oli lievästi sanottuna paljon, koska ryijyn mitat
ovat noin 2 x 3 metriä. Äiti sen tietenkin teki, mutta me lapset saimme olla
mukana ja opimmekin vetämään solmut niin tiukkaan ja tasan, että ne kelpasivat
äidille. Myös isä yllätettiin vähän väliä kangaspuiden äärestä. Ryijyn tekeminen
on koukuttavaa.
Ajattelin kauan myöhemmin, että jos satun tästä tulemaan hulluksi,
hullujenhuoneessa saa varmaan solmia ryijyä. Asia ei kuitenkaan ole tullut
ajankohtaiseksi enkä edes tiedä, onko tieto tosi vai peräisin vain Inkeri
Kilpisen menestysnäytelmästä Tuntematon Potilas.
Kuva on peräisin Äidinisän albumista. Sitä en tiennyt, että
se on taitavalla serkullani. Luultavasti en ole koskaan selannut
isoisänalbumia. Eivät lapset saa. Repivät vain.
Kuinka monta muillekin kuin sukulaisilla kiinnostavaa
albumia mahtaa tällä hetkellä maata jätelavalla syksyn tuulien tuiverrettavana?
Arvaisin että huomattavan monta. En osaa paheksua
perillisiä. Minua alkaa huimata, kun ajattelen, mikä uskomaton määrä työtä on
tarvittu yhden asunnon tyhjentämiseen. Tämä asunto oli niin käsittämättömän
tarkoin järjestetty ja organisoitu, että toista samanlaista tuskin löytyy.
Tällä hetkellä eteiseni tangossa riippua kuin nimettömänä syytöksenä hyvää
kangasta oleva takki, jonka olkapäähän on hakaneulalla kiinnitetty lappu, ja
lapussa lukee ”Jukan ylioppilaspuku”. Siis vuodelta 1963. On siellä myös isän ilmavoimien
univormu m/24. Seuraa löytyy – kaapissa on vaimon isän vanhamallinen mantteli,
joka on kiertänyt talvisodan Summasta jatkosodan Kiestinkiin, Äänislinnaan ja
Ihantalaan. Kangas muuten olisi omiaan käyttöön vaikka heti – mutta ei ole niin
laihoja poikia enää makisemassa.
Mietin hetken, tilaisinko kirjan, josta saisin vihjeitä,
onko tämä mielettömyyttä vai kukaties perusteltua puuhaa. Amerikkalainen
Smithsonian, näkemäni ja kokemani perusteella monessa asiassa maailman hienoin
museo ja kauttaaltaan kävijän ehdoilla tehty, on julkaissut kirjan ”Amerikan
historia 101 esineenä”. Ajattelin että nytköhän saadaan lähempää tietoa George
Washingtonin puisista tekohampaista, mutta onneksi kirja ilmestyy vasta parin
viikon päästä. Se on muuten sitä nopeasti kasvavaa lajia, joka kannattaa
hommata Kindlkenä – painaa varmasti kuin piru, 700 sivua.
Suomen historia 101 esineenä…? Ukko-Mauser, otettu talteen
Viipurin valleilta 1918. Suomen suurin joukkomurha, sanoo tutkija nyt.
Luultavasti onkin. Huono ajatus. Mauseri tuo vain minun mieleeni humalaisen
jääkärin. Se oli teollinen tuote. Unohdetaan se.
Kyllä tätä ryijyä voisi tarjota. Tuollainen määrä naistyötä
tarkoittaa, että jo 1803 olivat olemassa ne tiukat edellytykset, joiden turvin
Suomessa eläjät jatkoivat ja vaurastuivatkin. Kokemäenjoen asutus on ainakin
keskimmäiseltä kivikaudelta. Jos Suomelle halutaan nähdä merkitykselliseksi
jossain määrin vapaa talonpoikaisto, niin tuolta seudulta niitä savitalonpoikia
on tullut ainakin kuusisataa vuotta. Ja heidän emäntänsä ja tyttärensä tekivät
ryijyjä tekniikalla, joka on hyvin kansainvälinen.