14. tammikuuta 2012

Jatkoa eiliseen

Olemme puhumassa mielipiteen ja ilmaisun vapaudesta. Vaalikeskustelussa vilautettiin jälleen lainmuutosta, jonka mukaan nimettömänä verkkokeskusteluun osallistuminen olisi kiellettävä. Vastustan tätä ajatusta jyrkästi ja olen aikaisemmin leimannut sen selvästi rikoslain vastaiseksi ja luultavasti perustuslain vastaiseksi. Niin sanotun lähdesuojan kannalta ajatus on melkein mahdoton.

Mielipidettä ja tosiasiaväitettä kommentoitiin eilen. En ehtinyt kelata esiin Areenasta tuota kohtaa. Viittaan toisen käden lähteeseen. Perustelun laiskuuttani sillä, että loppujen lopuksi ei ole tärkeää, mitä Timo Soini sanoi, vaan itse asia.

Lainaan filosfia-portaalia 12.1. (filosofia.fi):

”Presidentinvaalikeskusteluissa Timo Soini on korostanut useaan otteeseen, että kenenkään mielipide ei ole väärä, jos se on hänen omansa. Lähtöjään tämä kuulostaa mukavalta ja vastaansanomattomalta näkemykseltä. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Soini onkin käyttänyt tätä lausumaa keskusteluissa taitavasti kuvatakseen perussuomalaisten kannattajia väärinymmärrettynä ja vainottunakin joukkona.

Soinin vastakritiikki ei olekaan tuulesta temmattu. Tiettyjen perussuomalaisten riveissä toimivien aktiivien touhut ovat saaneet aikaan moraalipaniikkia, ja perusteltu kritiikki heitä kohtaan tahtoo pursuta yli äyräiden koskettamaan ketä tahansa perussuomalaista. Ei vaadita ruudinkeksijää ymmärtämään, että huitova kritiikki on omiaan vahvistamaan yhteisyydentuntoa myös siellä, missä olisi aitoja mielipide-eroja. Huolimaton perussuomalaisten kritiikki voi siis kääntyä itseään vastaan. Soinin retorinen johtopäätös ”oma mielipide ei voi olla väärä” hyppää kuitenkin yli laidan toisella tavalla.”

Timo Soini kirjoitti blogissaan 3.1.2012:

”Perussuomalaisten Jytky-voitto löi Suomen eliitin ällikällä ja tosikot ovat tiltissä vieläkin. On Suomi niin kauhean ahdasmielinen maa näin jälkihaloslaisen ajan auetessa. Suvaitsevaiston fasismi ja darvinismi kukkivat. Sille on vastavoima – Perussuomalaiset.”

Tämä on hämärästi sanottu. Minusta tuntuu, että ”suvaitsevaisto” tarkoittaa perinteisiä suvaitsevaisuuden oppeja kannattavia henkilöitä. Se tarkoittaa siis esimerkiksi minua. Nähdäkseni Soini nimittää tällaista fasismiksi ja darvinismiksi. Arvaan että hän tavoittelee sosiaalidarvinismia, koska darwinismi evoluutioteoriaksi ymmärrettynä ei kai voi kuulua asiaan. Sosiaalidarwinismi puolestaan ei ole biologinen vaan poliittinen oppi, jonka isäksi nimetään usein Herbert Spencer. Siihen tukeutuivat selkeästi natsismin teoreetikot.

Ilkka Kantola, siis tämä entinen piispa, kirjoitti Uuden Suomen verkkolehdessä http://ilkkatapani.puheenvuoro.uusisuomi.fi/93983-soinin-moraalirelativismi Soinin moraalirelativismista 13.1.
"Mielipiteesi ei voi olla väärä, koska se on sinun mielipiteesi." Näin filosofoi presidenttiehdokas Timo Soini Ylen suuressa vaalitentissä joka televisioitiin Järvenpään lukiossa 12.1. Saman ajatuksen Soini esitti lauantaina 7.1. Turun Hansakorttelissa pidetyn vaalipaneelikeskustelun puheenvuorossaan.”

” Soinin retoriikka on populistista ja siksi yksinkertaistavaa ja epätarkkaa. Luultavasti hän yrittää sanoa, että jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä. Sananvapaus kuuluu kaikille perusoikeutena. Soini tekee kuitenkin ajattelussaan alkeellisen virheen, kun hän ajattelee, että vapaus ilmaista oma mielipide tarkoittaa samaa kuin se että jokainen mielipide on yhtä oikea.”

Kantolan esimerkit eivät ole kovin hyviä, koska ne koskevat lain kieltämään käyttäytymiseen liittyviä mielipiteitä. Osa kommentoijista yksinkertaisti pahasti eilen kirjoittamaani. Sanon uudelleen, että ”mielipiteeseen” sisältyy usein sekä subjektiivinen arvoarvostelma että faktuaalinen tosiasiaväite. Esimerkki: ”Kahvi on pahaa.” Tosiasiaväite: ”Tupakointi vaarantaa terveytesi.” Mielipide: ”Alkoholi vaarantaa terveytesi.” (Väite on liian yleistävä ollakseen todistettavissa – lasi viiniä viikossa ei tietojeni mukaan vaaranna terveyttä.)

Sananvapaudesta: hyvä harjoitus on opetella muistamaan, että myös vastustaja voi olla oikeassa.

38 kommenttia:

  1. Soinin tarkoitus lienee vain kumota, nk. vahvin argumentti voittaa -periaate tuolla hiukka jesuiittamaisella todistelullaan, että mikä tahansa argumentti, näkemys tai mielen muljaatus (muka) voi voittaa.

    Näinhän se ei mene edes heidän omassa nollakerhossaan, vaan siellä hakkaraisia välistä ojennellaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Soini taitaa olla yksi niistä, joka nauttii erityisen paljon sitä etua, että erilaiset kolumnistit ja viisaat dosentit kertovat, mitä hän on sanonut tai ainakin mitä hän on tarkoittanut, vaikka ei olisi niin sanonutkaan.

      Kun tässä nyt porukalla Soinia tulkitaan ja hänen päähänsä ajatuksia pannaan, rohkenen väittää, että hän aivan erityisen voimakkaasti kannattaa ajatusta siitä, että "vahvin argumentti voittaa". Se vain ei aina voita - ei ainakaan ajoissa.

      Yksi dramaattinen esimerkki tästä on tämä mielle lankeamassa oleva miljardien, jopa kymmenien miljardien euro-politiikan aiheuttama lisälasku suhteessa esim. Ruotsiin. Jos Soinin argumentit olisivat aikanaan voittaneet, kuten Ruotsissa, AAA-luokituksemme ei nyt tutisisi ja nuorella polvella olisi paremmat näkymät.

      - kaikki kansantalouden peruskurssin suorittaneet tämän tiesivät jo etukäteen, mutta pää haluttiin tuupata pensaaseen

      Väitän siis, että Soini on yksi niistä, joka uskoo ja toivoo vahvemman argumentin voittavan. Nyt vallalla on kuitenkin vielä lapsenusko, pään pensaaseen pano ja toiveajattelu.

      Olisihan se niin, hienoa kun me eurooppalaiset näyttäisimme muita moraalisesti hieman ylempää mallia muulle maailmalle siitä, miten elää ja olla. Ja että joku rahoittaisi meille sen, koska itse emme siihen näytä kykenevän.

      Poista
    2. " ... koska itse emme siihen näytä kykenevän."

      Siis että, mihin emme kykene?

      Poista
    3. Niin Matias, tuo on lähinnä sumutusta ja parlamentarismin halveksuntaa, väittää nyt vahvimmaksi jo hävinnyttä argumenttia. Eduskunnassa Soini ei saanut enemmistöä näkemystensä, joilla lienee omat perusteensa, taakse.
      Sillä sitä ei vielä ole katsottu, viimeistä korttia.
      - Jos unioni selviää nykyisestä kriisistään, se on entistä vahvempi: se on kriisin lahja.
      - Ei ole impivaaraa, joka olisi suojassa luottoluokitusreittaukselta.
      - Että tutinaa? vaikka AAA pysyy. Kuulostaa että se on siellä päässä, kun ei tullutkaan jo huulilla ollutta järisyttävää viimehetken potkua pirujen seinille maalailun.
      Meni sivusuun hyvä vetoapu persujen vaalikampanjalle.

      - Jos ko. persu-argumetti on/oli vahvin, nythän sen pistäisi purra, mutta puree vain omaa lehmän häntää.

      Poista
    4. että joku rahoittaisi nyt kun "emme siihen itse kykene" ym. lööperiä.

      Investointiyhtiö Russell rankkaa Suomen Euroopan vahvimmaksi taloudeksi alkaneena vuonna.

      Poista
  2. Mitä pienemmät ympyrät, sitä suurempi kina.

    VastaaPoista
  3. Onko piispa Ilkka Kantolasta apua Putki Pöön kampanjalle?
    Kantola lukee Timo Soinin kannanottoja samalla liukkaudella kuin piru raamattua.

    Tosiasiassa Turun piru saattaa työntää Timo Soinin vaalireen toiselle kierrokselle.

    VastaaPoista
  4. Raja minussa kulkee silmien ja korvien välissä. Sydän valitsee, ja se voi olla vain toisella puolen.

    VastaaPoista
  5. tässä rumien hallitsemassa vähemmistöjen paratiisissa olisi tilaa avainromaanille rakkaudesta; siitä kuinka raha kompensoi intohimon puutteen jos toisen kieli tuntuu historiallisista syistä olevan rahan peukalon alla.

    VastaaPoista
  6. Viime vuonna Halonen vahvisti lain, jolla pyritään rajoittamaan sananvapautta.

    Meillä oli jo Lapuan liikkeen aikoihin ankara laki sanomisen vapaudesta.

    Vaasan Jaakkoa syytettiin peräti Hitlerin kunnian loukkaamisesta.

    Kun Tompan Tuomo alias Urho Kittilä kirjoitti Ilkassa 1934, että Pohjanmaan kansa sulkee radion rovasti Paavo Virkkusen saarnatessa, Virkkunen vihastui ja mahtimiehenä sai nostetuksi kanteen.
    Tompan Tuomo ja päätoimittaja Artturi Leinonen, päätoimittaja, tuomitiin ns. kiihotuslain nojalla (laki oli tehty Lapuan liikkeen hillitsemiseksi).
    Kukausi vedellä ja leivällä, kun tavallaan "omat koirat purivat".

    Vastaavasti on alkanut ilmetä ns. vihapuhetta persuja kohtaan lehdistössä ja YLEn ohjelmissa. Lienee turha odottaa seuraamuksia 30-luvun malliin.

    Mitä näihin vaaleihin tulee olen ihmetellyt missä ovat tutkivat journalistit?
    Onhan yritetty kaivella ehdokkaiden sanomisia ja tekemisiä vuosien takaa.

    En ole vielä huomannut kenenkään maininneen P Väyrysen vehkeilyä v 1981. Hänen kuuluisa kirjeensä A Karjalaiselle 19.9.1981, jossa hän ulokoministerinä kertoo neuvotelleensa Victor Vladimirovin kanssa siitä miten Neuvostoliitto voisi vauhdittaa A Karjalaisen kampanjaa ja kampittaa Koivistoa.

    Aivan uskomatonta tekstä. Kirjeen julkaisi Suomen Kuvalehti numerossa 40 6.10.1989.

    Kirje löytyy SK:n Selvitysmiehen kommentissa Leena Sharman artikkeliin "Presidenttihdokkaat - ensi viikolla mediapelin uhreja".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos hieman tarkemmin tutustuu P. Väyrysen ja Vladimirovin välisiin neuvotteluihin, ei siitä ole juurikaan pahaa sanottavaa.

      Timo Laatunen kirjoitti asiasta 8.9.1989:

      "Toinen virhe oli siinä, että Tarkka oli epätarkka. Hän ei tekstissään riittävästi tuonut ilmi, että Väyrynen keskusteli Vladimirovin aloitteesta idänkaupan laajentamisesta lisäämällä öljyn tuontia eikä suinkaan kaupan vaikeuttamisesta. Kuvaavaa väärinkäsitysten herkkyydelle oli, että Tarkan oma Suomen Kuvalehti myös meni lankaan ja vaahtosi väärin permissein. Poliittisen historian asiantuntijalta virhe on mielestäni anteeksiantamaton."

      Ja lisää vielä: "Näin saivat kirkasotsaiset idealistit aiheen pakahtua intoonsa ja poliittisdeen naivismiin".

      Poista
  7. Nettikeskusteluissa ”suvaitsevaisto”lla tarkoitetaan yleensä ihmisiä, jotka eivät lainkaan hyväksy toisinajattelijoita ja "vääriä" mielipiteitä. Lisäksi ”suvaitsevaisto”lla voidaan tarkoittaa myös kritiikittömän myönteisesti maahanmuuttoon suhtautuvia ihmisiä.

    Ns suvaitsevaiset ovat osoittautuneet erittäin suvaitsemattomiksi, jos heidän kanssaan on eri mieltä.

    VastaaPoista
  8. Minä ymmärsin Soinin darvinismilausunnon viittaavan juuri mielipiteisiin. Soini tarkoittanee tätäkin keskustelua, jossa perussuomalaisten mielipiteet tyrmätään täysin, toisin sanoen väärien mielipiteiden toivotaan kuolevan sukupuuttoon.

    VastaaPoista
  9. "Soinin retoriikka on populistista ja siksi yksinkertaistavaa ja epätarkkaa. Luultavasti hän yrittää sanoa, että jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä. Sananvapaus kuuluu kaikille perusoikeutena."

    Pöh, luultavasti Soini vain toteaa sen poliitikolle selvän asian, että demokratiassa jokainen mielipide on lähtökohtaisesti yhtä hyvä. Paras mielipide sitten voittaa poliittisessa prosessissa, koska mielipiteen hyvyyttä ei voi millään muulla tavalla mitata, kunhan se on lainmukainen, hyväksyy demokratian eikä sisällä tosiasiaväittämiä.

    Yksi haluaa Soinin pressaksi, toinen vaikka Lipposen. Molemmat mielipiteet ovat demokratiassa yhtä hyviä, vaikka toinen lopulta voittaa.

    Asiantuntijuutta korostava näkemys taas väittäisi, että on mahdollista selvittää, kumpi on parempi ja toimia sen mukaan. Tämä näkemys on kuitenkin antidemokraattinen (jos demokraattisesti säädetyssä laissa ei ole toisin määrätty ja toki rajatapaukset ovat aina hankalia).

    Toinen esimerkki: Mielipiteeni on, että naisilla pitäisi olla asevelvollisuus. Tämän mielipiteen on demokraattinen prosessi määritellyt "vääräksi". Demokratiaan kuitenkin kuuluu, että saan haastaa tehdyt päätökset ja vallitsevan näkemyksen. Mielipiteeni on yhtä oikea kuin kenen tahansa muun.

    Voi olla, että Soinin väitettä on vaikea ymmärtää, jos ajattelee, että poliittisilla kysymyksille on objektiivisesti oikeat vastaukset, jotka viisaat ovat jo löytäneet. Seuraavaksi pitää vain valistaa rahvasta, kunnes myös se näkee valon. Populismin olemukseen ikänsä perehtynyt Soini tietää, että ei se noin toimi. Eikä kuulukaan toimia.

    VastaaPoista
  10. "Vanhan" bloggerin saa takaisin helposti.
    Poistetaan raksi draft.blogger.com:in etusivulta kohdasta "Tee Bloggerin betaversiosta oletus".

    VastaaPoista
  11. Hyvä Kemppinen!

    Blogisi alku, tuo luettelo saavutuksistasi ja paikastasi tässä olevaisuuden kentässä, on todella vaikuttava, saa jalat tutisemaan ja ajatukset harhailemaan ja tajuamaan lopulta, että vaikka laittaisi koko elämänsä likoon, jäisi se hyttysen ininäksi Sinun saavutustesi rinnalla.

    No, se ei ole paha asia. On hyvä, että Suomessa on niin pätevän tuntuisia ihmisiä, että ilman heitä suomalaiset leimattaisiin rupukansaksi.
    Blogimaailmassa Sinun blogisi kaiku ennätti jo korviini ennen kuin ilmestyit terveydellisten ongelmien jälkeen itse ylläpitämään sananvalmiuttasi ja taitoa ja tietämystä kovin monelta elämän saralta.

    "Please, feel free to comment." tuolla alussa ilahdutti. Muutenkin vaikuttaa siltä, että puolustat sanan vapautta. Mutta onko se totta? Tänne joko saa tai ei saa mielipidettään kuuluvaksi, se riippuu hyväksynnästäsi. Ja se on viisasta. Joku rukoileva, sukkaa kutova vanha mummo tulisi tänne ja toivottaisi Sinulle Herran siunausta ja kertoilisi lastenlapsistaan, sehän olisi aivan sopimatonta, sen ymmärtäisi pahinkin nipottaja, tai joku tulisi ja haukkuisi blogisi tuusannuuskaksi, tai joku häiriytynyt tai lapsellinen tyyppi (eiköhän sormi jo osoita minua :) katkaisisi viisailta mielipiteiltäsi kärjen tai ainakin häiritsisi niitä. Paras olla julkaisematta?

    Mitä kuuluu sananvapauteen Sinun ajatustesi mukaan?

    Tämä on miehinen blogi. Vain harva naisihminen uskaltaa tänne mielipiteitään laittaa. Varmaan kaikilla joita voimme täältä yhdessä mielipiteitä lukea on vankka ansioluettelo, jos ottaisivat sen esille. Sellaisillehan tämä blogi sopii kuin nyrkki silmään. (Ah, näitä sanalaskuja!)
    Pitää olla vakuuttava.

    Hyvä Kemppinen, olen iloinen, että kehut Timo Soinia ja että puolustat sananvapautta, vaikkakin rajoitettua. Minä en häntä äänestä, en ketään muutakaan presidentiksi. En jaksaisi katsella ketään ehdokkaista virnuilemassa myötäänsä TV:ssä seuraavana pressakautena. Se, että jätän äänestämättä on mielestäni yhtä tärkeä kannanotto kuin mikä muu tahansa. Suomessa ei onneksi ketään pakoteta äänestyskoppiin "täyttämään velvollisuuttaan kansalaisena" vasten tahtoaan. Kuin ei myöskään itkemään "kansanjohtajan" kuollessa. Eläköön vapaus! Myös sananvapaus.

    VastaaPoista
  12. Mielestäni – tämä on siis mielipide - kyse on siitä, että ainakin yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on osattava erottaa toisistaan mielipiteet ja tosiasiat.

    Eikö tämäkin kohu todista, ettei tätä oikein osata?

    Esimerkiksi joku voi esittää, että on tyhmää verottaa työtä tekeviä liikaa ja joku toinen, että on viisasta tuplata köyhien saamat sosiaalituet. Nämä ovat molemmat mielipiteitä. Eivät välttämättä edes vastakkaisia. Mutta seuraava vaihe on perustella näitä mielipiteitä faktoilla.

    Tässä kohussa kyse on esim. siitä, että eräiden suomalaisten mielestä olisi viisasta tämän talouskurimuksen partaalla käyttää kaikki liikenevät varat omien vanhuksiemme, sairaidemme ja köyhiemme hoitoon, kun taas toisten suomalaisten mielestä viisasta (tai ainakin velvollisuutemme) on ottaa maahan elätettäväksi kymmeniä tuhansia köyhiä muista maista.

    Siinä on kaksi mielipidettä. Onko toinen muka oikea ja toinen väärä? Tätä Soini ymmärtääkseni tarkoittaa.

    VastaaPoista
  13. Ad Omnia: - jälleen kerran: julkaisen aina kaikki kommentit kahta poikkeusta lukuunottamatta: julkaisematta jää arvkoni mukaan lainvastainen kommentti ja toiseksi sellainen kommentti, jonka yhteyttä käsillä olleisiin asioihin en ymmärrä.

    Julkaisematta jää noin 1 kommentti 2 kuukaudessa. (Ja joitakin japaniksi kirjoitettuja spämmejä.)

    VastaaPoista
  14. Yhtään riippumatta siitä, mitä Ilkka Kantola tekee, on pläkkiselvää, että Soini ei toiselle kierrokselle selviä kuten ei Lipponenkaan. Yhtä varmaa on myös se, että persuissa on tyylipuhtaita rasisteja enemmän kuin muiden puolueiden kannattajissa. Ja edelleen on kai sallittua yrittää kamppailla sitä vastaan, ettei tämän joukkion koko tai vaikutusvalta kasva?

    VastaaPoista
  15. Tuo Soinin Darwinismi on viittaus katupoikakieltä käyttävään Alex Stubbin.
    Stubbin käyttämä suomen kieli soi korvissani karkeampana kuin hiekkapaperi.

    During the debt crisis, the market has started to fully appreciate the differences between euro area countries' competitiveness and sustainability. The Euro has become an essentially Darwinist currency. The market rewards the triple-A countries and punishes those who have been slack about their public finances. Survival of the fittest prevails.

    http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=234417

    ”Eli ne maat jotka ovat kolmen A:n luottoluokituksessa heillä on moraalinen oikeus ja
    taloudellinen tahto viedä integraatiota eteenpäin ja antaa muille myös neuvoja.”
    Ex-valtiosihteeri Volanen väittää Stubbin sanoneen.

    VastaaPoista
  16. "PS on äärioikeistolainen IKL:n työn henkinen jatkaja ja EU:n äärioikestolaisten, jopa fasististen, järjestöjen rasistinen veli", on mielipiteeni, josta jopa Soini on kanssani samaa mieltä, ettei se voi olla väärä.

    Smullyanilaisittain osoitettuna ;D
    MrrKAT

    VastaaPoista
  17. "En mielelläni vaihda mielipiteitä, sillä minun ovat parempia", totesi Kari Suomalaisen aikoinaan, vähän ennen kuin sai potkut huonojen mielipiteidensä vuoksi.

    Vaikka MrrKATin mielipide olisi hänen oikea mielipiteensä, se ei silti tarkoita, että se pitäisi yhtä faktojen kanssa.

    (Totta puhuen olen varma, ettei se edes ole MrrKATin oikea mielipide, vaan huumoripitoisessa provokaatiomielessä esitetty väärä mielipide.)

    Summa summarum: tämä koko kysymys on semanttinen ja siksi tuomittu epäonnistumaan.

    VastaaPoista
  18. Bravoo, Kemppinen! Eläköön! Selvisit loistavasti, saat täydet pisteet ja lisää kunnioitustani! Ihan oikeesti!

    Olin varma, että et tuota aikaisempaa kommenttiani julkaisisi, olihan siinä jotain, jos ei muuta, niin epäilyn siemeniä. Ja yritin prvovosoida tuolla kommenttini alkuosalla, jossa "ihailin" suurta taakkaa nimesi yläpuolella. Sillä sellaiseksi sen miellän. Minulla on joitakin tuttuja, jotka yksityisviesteissäänkin lataavat nimensä perään valtavan kuorman tutkintoja, virkanimityksiä, arvoammatteja hyvä ettei kunniamerkkejäänkin ripusta painolastiksi. Joskus tulee tunne, että heidän on pakko tukea siten itseään pysyäkseen pystyssä.

    En ole ehkä vain tottunut sellaiseen. Sehän voi olla maantapa! Kateellisuudesta ei kyllä ole kysymys, sen voin vakuuttaa. (Tai mistä sitäkään niin varmasti tietää.)

    Ja tuo loppukin kommentissani oli oikeastaan provosoivaa, niin ainakin luulin. Totta se kyllä on, sillä olin päättänyt olla äänestämättä. Mutta niin vain kävi, että kun menin kirjastoon lainaamaan Balzacin Kadonneita illuusioita, törmäsin siellä äänestyspaikkaan, ja kuinka ollakaan, teki yhtäkkiä mieli äänestää. Henkilöllisyyden tarkastivat ajokortista, muita papereita ei tarvinnut. Kaikki sujui koistavasti. Yhtäkkiä olin piilossa pistänyt numeron äänestyslippuun. Enkä yhtään häpeä ilmoittaa ketä äänestin. Timo Soinia, tietenkin. Jos rasismia Suomessa esiintyy, niin kyllä sekin on mielestäni rasismia, jos annetaan halveksuvia lausuntoja perussuomalaisista, jotka ovat suomalaisia, ja Soinista niiden johtajana. Se oli ääni rasismia vastaan. Ja se oli myös ääni suomalaisten puolesta. Muuten en sekaannu politiikkaan.

    Tämä kommentti ei varmaan kuulu Jatkoa eiliseen, tämä on vain jatkoa edelliseen kommenttiini, joka oli tahtomattani vähän pirullinen, vai oliko?

    VastaaPoista
  19. Milläs tavalla Liisun mielestä perussuomalaiset eroavat rodullisesti kunnon suomalaisista jos niiden mollaaminen kerta rasismia on?

    VastaaPoista
  20. Liisu vastaa Anonyymille kysymykseen: "Milläs tavalla Liisun mielestä perussuomalaiset eroavat rodullisesti kunnon suomalaisista jos niiden mollaaminen kerta rasismia on?"

    Totta on, että alkujaan rasismi tarkoittaa rodullisesti erilaista ihmisryhmää vastaan tunnettua vihaa. Mutta Liisu pienessä päässään (joka on sangen erehtyväinen) on ollut huomaavinaan, että rasismi-sanaa käytetään nykyisin herkästi laajennetussa muodossa, ei pelkästään rodullisesti musta - valko asetelmassa.
    Puhutaan esim. ikärasismista, jota esiintyy kyllä nykyisin monessa mielessä esim. suomalaisten keskuudessa. Myös käsitteet ryssäviha, mustalaisviha, saamelaisviha ja siihen jatkoksi sopiva perussuomalaisviha ovat sopivia rasismin jatkeita, jos tunnetaan vihaa jotain kansanryhmää kohtaan.

    ja jotkut tuntevat jopa Liisu-vihaa, kun hän puolustaa perussuomalaisia, vaikkei itse ei edes kuulu siihen ryhmään sen kummemmin kuin muihinkaan ryhmiin.

    Ja miten perussuomalaiset eroavat (ilman rotu-sanaa) muista suomalaisista. Ehkä he ovat juuri niitä, jotka haluavat panna rahoillaan ensin Suomen omat asiat kuntoon, ennen kuin siirtävät miljoonansa toisten kansojen käytettäväksi.

    Liisulla ei itsellään ole mitään aineellista hätää, eikä hän vihaa itse mitään ryhmiä. Hän ei vain itse osaa tehdä mitään ryhmätöitä.

    Mutta kunnioittaa niitä, jotka osaavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei Liisu nyt tiedä, että kolmatta persoonaa itsestään puhuessaan käyttävät vain kuninkaalliset ja kylähullut. Liisuilisiko Liisu nyt siitäkin hieman.

      Ja sivumennen: melko läpinäkyvä vedätys koko "Liisu". Vitsi on jo kulunut.

      Poista
  21. Samanaiheisia ajatuksia nousi minunkin mieleeni vaalitenttiä katsellessani. Mielipidevallan ja asiantuntijavallan äärimmäisistä ilmiasuista ei kannattaisi ajatusharjoituksia tehdä ellei niistä olisi jotakin opittavaa. Mielestäni mielipidevallalla on tänä päivänä niskalenkki asiantuntijavallasta ja todennettavista tosiasioista. Asetelma kuvastui vaalitentin nuoren kysyjän ilmaisemassa vastenmielisyydessä pitkiä kirjoituksia kohtaan. Tulevaisuus oli kysyjän mielestä sosiaalisen median luomassa tekstariformaatissa. Toisaalta nuoriin purivat hyvin Arhinmäen pitkähköt mielipiteillä perustellut mielipiteet. Sen sijaan Väyrysen ja Essayahin faktapohjaa hamuilevat lyhyemmät puheenvuorot saivat nuoret hakkaamaan entykkää-nappia.

    Hayakawan Ajatuksen ja toiminnan kieli pakotti aikanaan rakentamaan maailmankuvan perusteet uudestaan. Seitsemänkymmentä vuotta ekan ilmestymisensä jälkeen kirja tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan. Jos ennen oli pakko hallita katekismus saavuttaakseen yhteiskuntakelpoisuuden, tässä ajassa olisi hallittava kieli ja semantiikan aakkoset.

    VastaaPoista
  22. Laitetaan nyt näkyviin kokonaisuus, ei yhtä Soinin lausetta.

    Ilkka Kantola, Paavo Lipposen taivaallisten vaalivankkureiden vetäjä, harrastaa taas kerran tätä leikkausagitaatiota.

    Simo Sakari sivaltaisi luultavasti seuraavasti:
    Mitä piispasta tulee, jos hän pettää päämiehensä käskyn: Älä tee huorin?
    Työväenpuolueen varapuheenjohtaja!

    Pohjana Soinin ”Jos itsensä pettää, niin mitä jää jäljelle?”

    Vaalitentti 1:00-1:16

    Juontaja Jan Andersson
    Mutta tuolla netissä mitataan myös - mennään vähän vakavampaan asiaan - siellä mitataan myös sananvapauden rajat. Niitä rajoja on koetelleet muun muassa perussuomalaiset kansanedustajat Halla-aho, Hakkarainen ja Hirvisaari, ja toisaalta tietenkin puheenjohtaja Soinikin on itsekin saanut joutua internetin vihakampanjan kohteeksi. Se on tätä päivää. Mutta tästä tulee nyt seuraava opiskelijapuheenvuoro. Eveliina.

    Apujuontaja Eveliina
    Kiitos. Elikä seuraavan kysymyksen esittää Konsta Kauppi ja se on suunnattu Timo Soinille. Ole hyvä Konsta.

    Lukiolainen Konsta Kauppi
    Timo Soini. Rasismi leviää internetissä ja yhteiskunnassamme nyt kiivaammin kuin koskaan. Useat eduskuntaryhmänne ja puolueenne jäsenistä ovat syyllistyneet rasistisiin ja muukalaisvastaisiin lausuntoihin, joista te olette johdonmukaisesti irtisanoutunut. Jos todella haluaisitte irtisanoutua vihapuheesta ja rasismista, miksi ette suoraan erota venkoilijoita ja lopeta hiljaista hyväksyntää?

    Timo Soini
    Aloitetaan periaatteessa siitä, että minkä kansa on valinnut, sitä kansanedustaja ei voi erottaa. Tämä on hyvin tärkeätä nyt, että mielipiteen vapaus ja se kansan ääni tulee esiin. Mielipiteesi ei voi olla väärä, koska se on sinun oma mielipiteesi. Tämä on sitä, mikä on demokratiaa. Vaaleissa ei mitata oikeaa tai väärää mielipidettä. Siellä mitataan se, minkälainen kannatus milläkin aatesuunnalla, ehdokkaalla on. En koskaan käytä loukkaavaa tai rasistista kieltä. Uskon sitkeästi esimerkin voimaan. Mutta se ajatus, että rasismi olisi lisääntynyt, rasistiset rikokset olisivat lisääntyneet. Päinvastoin, poliisitutkimusten mukaan rasististen rikosten määrä on vähentynyt. Ja sitten kun katsotaan vielä tässä, että mistä kaikesta pitää irtisanoutua, niin minä en hyväksy minkäänlaista sortamista. Mutta meillä on esimerkiksi A. O. Freudenthal -mitali rkp:n korkein kunniamerkki. Olisi aika terveellistä perehtyä mainitun herran aikaansaannoksiin ja kielenkäyttöön. Tai sitten edustaja Arhinmäelle. Teillä on kampanjassanne kissantappaja. Onko tämä sitten vähemmän tuomittavaa? Minun mielestä nämä kaikki teot, niin meidän laiminlyöntimme kuin kaikkien muidenkin on vastenmielistä ja tuomittavaa.

    VastaaPoista
  23. Tuo Soinin jatkuva puuttuminen johonkin hiivatin "kissantappajaan" on kyllä aika ihmeellistä erikoisesti siksi, ettei Arhinmäki kykene/vaivaudu siihen reagoimaan.

    Asiaahan ei mitenkään voi rinnastaa (tai kyllä soinilaiset voivat rinnastaa appelsiineja ja huopahattuja) näihin soinilaisiin sontatunkioihin. Jätkiä on tuomittu ihan viime aikoina oikeuslaitoksissa heidän olleessaan parlamentaarikkoja ja käytännössä vieläpä poliittisesta toiminnasta, Mäen tapauksesta taitaa olla neljännesvuosisata aikaa (muistaakseni Soini on kovasti korostanut anteeksiannon merkitystä - missä näkyy, kun vastustajia pitää arvioida). Panssareita on pyydetty kaduille, avoimen rasistisia kommentteja heitellään ja Lahtisilla ja kumppaneilla on varsin tuore uusnatsitausta etc. Näistä Soini ei mitenkään irtisanoudu, mutta metelöi toisten kannattajajoukoissa olevasta kannattajasta, jolla ei ole mitään poliittista uraa takanaan. Käsittämätöntä, ettei tällainen höttö menee läpi.

    Sinänsä on tietenkin lohduttavaa, että soinilaisista on sukeutunut Suomen merkittävin eläintensuojeluliike (vissiin saksalaisen esimerkin mukaisesti). Jäämme odottamaan kannanottoa Animalian puolesta.

    VastaaPoista
  24. Totta tosiaan, rasismia vastaan pontevasti hyökännyt Paavo Lipponen sai 2007 ansioistaan Freudenthal-mitalin, joka on rasismia pontevasti vastustavan RKP:n korkein kunniamerkki.

    Näin pontevia puhuu itse Freudenthal:

    "Ruotsia puhuva sivistynyt luokka kuuluu ruotsalaiseen kansallisuuteen, joka näin ollen oli ollut ja on edelleenkin valtiaskansa."

    "Suomalaiset eivät olleet voineet, rotunsa jäsenkansaa kun olivat, luoda ennen ruotsalaisten valloitusta mitään omintakeista kulttuuria"

    "Elleivät suomalaiset ja unkarilaiset olisi jo kehityksensä varhaisessa vaiheessa joutuneet tekemisiin itseään sivistyskykyisempien kansojen kanssa, olisivat ne raakalaisimmat kaikista."

    "Ei mikään muu kansa Euroopassa ole osoittanut niin vähän taipumusta itsenäiseen asemaan kansojen joukossa kuin suomalainen ja ylipäänsä koko turaanilainen suku."

    "Älyllisessä suhteessa suomalaiset eivät vielä vetäneet vertoja muille kansoille."

    "Ruotsalaisen talonpojan mielestä suomalainen ammattitoveri on alempi olento, erämaiden pölkkypää, joka kaikissa suhteissa on hänestä jäljessä."

    (Totta joka sana - ja nyt nuo suomalaiset ali-ihmiset ovat vielä rasistejakin! Toivotonta porukkaa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Soinin blogissakin on maininta Freudenthalista:

      http://www.youtube.com/watch?v=aa5_4GBsgws&t=95

      13.1.2012 Timo Soini

      http://timosoini.fi/2012/01/jussi-niinisto-on-kelpo-mies/

      "J.K. Jussi Niinistö vastustaa pakkoruotsia. Niin minäkin. Väikkyykö Lipposen hyökkäyksen takana itse asiassa hänen RKP:ltä saamansa Freudenthal-mitali? Ja onko soveliasta RKP:lta, joka aina ja kaikkialla esiintyy suvaitsevaisuuden etuvartiona, jakaa tunnetulle rasistille omistettua mitalia?"

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Axel_Olof_Freudenthal

      http://fi.wikiquote.org/wiki/Axel_Olof_Freudenthal

      Axel Olof Freudenthal oli suomenruotsalainen, nykynäkökulmasta rasistinen kielentutkija, joka edusti Suomen ja Viron ruotsalaismurteiden tutkimusta sekä 1800-luvun nationalistisvekomaanien johtohahmoja.

      Lainauksia L. A. Puntilan väitöskirjasta Ruotsalaisuus Suomessa, aatesuunnan synty. Otava, 1944

      "Ruotsia puhuva sivistynyt luokka kuuluu ruotsalaiseen kansallisuuteen, joka näin ollen oli ollut ja on edelleenkin valtiaskansa."
      "Suomalaiset eivät olleet voineet, rotunsa jäsenkansaa kun olivat, luoda ennen ruotsalaisten valloitusta mitään omintakeista kulttuuria"
      "Historiasta tiedämme, että niillä kansoilla, jotka kuuluvat turaanilaiseen kansansukuun, ei ole mitään erikoisia luonnonlahjoja itsenäiseen edistymiseen sivistyksen eikä viljelyksen alalla."
      "Elleivät suomalaiset ja unkarilaiset olisi jo kehityksensä varhaisessa vaiheessa joutuneet tekemisiin itseään sivistyskykyisempien kansojen kanssa, olisivat ne raakalaisimmat kaikista."
      "Ei mikään muu kansa Euroopassa ole osoittanut niin vähän taipumusta itsenäiseen asemaan kansojen joukossa kuin suomalainen ja ylipäänsä koko turaanilainen suku."
      "Älyllisessä suhteessa suomalaiset eivät vielä vetäneet vertoja muille kansoille."
      "Ruotsalaisen talonpojan mielestä suomalainen ammattitoveri on alempi olento, erämaiden pölkkypää, joka kaikissa suhteissa on hänestä jäljessä."

      Poista
    2. Vertaa tätä Freudenthalin kuvauksiin suomalaisista:

      Matti Kuusen kirjassa Pohjoiset reservit on erikoinen juttu sivuilla 165-169 luvussa Suomalaisen huumorin skaala.

      Boken om Sibbo III -kirjasta Matti Kuusi oli kääntänyt tosi rajun esimerkin mitä Suomen ruotsalainen professori V. E. V. Wessman kirjoitti Nurmijärveläisistä vuonna 1929. Matti Kuusen kirjassa Pohjoiset reservit on suora käännös sivuilla 166-167.

      Tässä on Kuusen kirjasta suora lainaus:

      "Sama vierauden tunto huokuu professori V. E. V. Wessmanin kolmiosaisesta Sipoo-kirjasta Boken om Sibbo III s. 55, kun hän kuvailee, miltä suomalainen - ja varsin usein nimenomaan nurmijärveläinen - ainakin vielä miespolvi sitten näytti sipoolaisen naapurinsa näkökulmasta:

      Suomalainen käyttäytyy raa'asti ja siivottomasti. Jos joku tulee tupaan ottamatta lakkia päästään, tiedetään suomalaiseksi tai Pohjanmaan ruotsalaiseksi. Jos joku saa aikaan häiriöitä häissä tai muissa juhlissa, hän on varmaan suomalainen. Jos portti tai veräjä on jätetty auki, arvataan suomalaisen kulkeneen. Ellei hevosmies anna tietä vastaantulijalle tai jos hän väistää vasemmalle, on syytä epäillä häntä suomalaiseksi. Myös suomalaisten pukeutumistavasta voi panna merkille hänen sivistymättömyytensä. Suomalaisen naisen väitetään suosivan mauttoman koreaa vaatetusta. Tarpeetonta ja mautonta vaattteiden koreutta sanotaankin "suomalaiskoreudeksi".
      Luonnonlaadultaan suomalainen on tyhmä. Sanalle "finsker" on siksi kansankielessä tullut merkitys "pöljä", "yksinkertainen". Mutta vähä-älyisyydestään huolimatta suomalainen voi ponnistautua pinnalle, sillä hän on uskomattoman itsepäinen. "Hänellä on suomalaispää", sanotaan härkäpäisestä ja itsepäisestä ihmisestä.
      Suomalainen on lisäksi täynnä vihaa ja luihuutta ja niin kostonhimoinen, ettei lepy kaunansa kohteelle ennen kuin on pistänyt tätä sydämeen. Puukko on hädässä ja ilonpidossa hänen paras ystävänsä. Kuvaavaa kyllä sitä Sipoossa kutsutaankin "suomalaiseksi vapahtajaksi". Mutta salakavalana ja arkana suomalainen mieluummin väijyy tilaisuutta iskeä vastapuolta äkkiarvaamatta selkään, minkä jälkeen hän lähtee käpälämäkeen. Suomalainen pelkuruus vaihtuu kuitenkin ylimieliseksi röyhkeydeksi, jos ei hänellä mielestään ole mitään pelättävää.
      Kehnoudestaan huolimatta voi suomalainen olla hyvä työmies, jos häntä tarkoin valvotaan, mutta omissa oloissaan hän ei saa mitään kunnollista aikaan vaan päästää asiat retuperälle. Kun jotain on tehty päin mäntyyn, sanotaan, että se on "tehty suomeksi". Mutta sen sijaan että suomalainen huonommuutensa havaitessaan yrittäisi kohentautua, hän alkaa katkerasti kadehtia parempiaan ja haluaa vetää heidät omalle tasolleen.
      Suomalainen syö ja asuu siivottomasti. Hän voi tosin saunoa useasti viikossa, mutta kuitenkin hänen asumuksensa ja vaatteensa vilisevät syöpäläisiä. Suomalaisen synnystä on seuraava tarina: Jumala ja Pietari kulkivat talvella tietä pitkin. Pietari potkaisi jäätynyttä hevosenkakkaraa niin, että se kieriessään sanoi "kyll kyll" ja siitä tuli suomalainen."

      Poista
    3. Matti Kuusen kirjan Pohjoiset reservit, sivut 166-167 kuvattuna digikameralla:

      http://aijaa.com/v.php?i=007088768914.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=008718768915.jpg

      Suomen ruotsalainen professori V. E. V. Wessman kirjoitti näin Nurmijärveläisistä vuonna 1929 kirjassaan Boken om Sibbo III s. 55-61.

      Kirjoitustapa ja -tyyli on täsmälleen sama kuin Freudenthalin kirjoituksiksi väitetyissä Puntilan lainauksissa!

      http://aijaa.com/v.php?i=001808769009.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=000638769010.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=006168769011.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=004498769012.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=009948769013.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=003738769026.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=008008769027.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=001468769028.jpg

      http://aijaa.com/v.php?i=007158769029.jpg

      Laita Googleen hauksi "V. E. V. Wessman"

      Professori ja kielitieteilijä yms.

      Katso nekrologi.

      http://www.sls.fi/folkdiktning/artiklar/ahlback_a.pdf

      Poista
    4. Sinänsä mielenkiintoista, että kun vaihtaa V. E. V. Wessmanin tekstin "suomalainen" tilalle "venäläinen" niin saadaan aika hyvä streotyyppi perinteisestä "ryssä"-kuvasta.

      Poista
    5. En tiedä kenen ryssäkuvasta nyt puhut, mutta en minä ainakaan tuota tekstiä sellaiseksi tunnista. Venäläisillä on kyllä ihan oma kulttuurinsa ja kansanluonteensa, josta tuleva negatiivinen stereotypia on täysin erilainen.
      Eikä ryssäkuva nyt noin paha useimmilla ihmisillä ole.

      Poista
  25. Liisu vastaa Anonyymi(lle):

    Anonyymi: - Ei Liisu nyt tiedä, että kolmatta persoonaa itsestään puhuessaan käyttävät vain kuninkaalliset ja kylähullut. Liisuilisiko Liisu nyt siitäkin hieman.

    Liisu: - Minulla on se käsitys, että kuninkaat puhuvat itsestään monikon ensimmäisessä persoonassa, siis muodossa ME... Entisajan kirjoja lukiessa kuulee, emäntä sanoo piialleen: "Meneepäs Mari nyt siitä korjaamaan pöydän!" Entä jos Liisu pitääkin itseään piikana?

    Anonyymi: - Ja sivumennen: melko läpinäkyvä vedätys koko "Liisu". Vitsi on jo kulunut.

    Liisu: - Mun veli sanoo mua Liisuksi, ja se on minun lempinimi. (Veli on kyllä vitsailija.)
    Liisu (siis minä) on (olen) sellainen sivustaseuraaja, joka seuraan itseänikin sivusta, siis Liisu seuraa koko ajan sivusta Liisua ja vahtii sitä haukansilmällä. Ja on harmissaan, kun Liisu hölmöilee, eikä osaa edes puhua eikä ajatella niin kuin sen Liisun mielestä pitäisi osata.

    Nyt Liisua harmittaa kun se liisuilee liikaa ja tulee siten ärsyttäneeksi tahtomattaan Anonyymia. Jospa Anonyymi antaisi anteeksi Liisulle. Liisun mielestä Anonyymi on kaunis nimi. Melkein yhtä kaunis kuin Pulsatilla Vernalis (joka on Liisun lempikukka ja on kuin pieni aurinko).

    PS.
    Nyt Liisua harmittaa myös se, kun tuli äänestettyä Soinia, olisi pitänyt äänestää Haavikkoa. Mutta toisaalta. Mitä sekään olisi hyödyttänyt. Ei ne kumpikaan tule valituksi. Mutta onhan hauska kuvitella, miten olisi kättelemässä jompaa kumpaa ja niiata niksauttaisi.

    Itse asiassa Liisu on sitä mieltä, että Suomessa ei tarvita muuta kuin pääministeri ja hallitus sekä 100 kansaedustajaa. Liisu haluaisi säästää valtion rahoja. (Presidentti on turhake.)

    VastaaPoista
  26. Liisun kannattaisi (ehkä) varata aika psykoteraputilta tai kääntyä ammattitaitoisen psykiatrin puoleen, saisit ehkä helpotusta personallisuutesi kokoamisessa.

    VastaaPoista
  27. PS.
    Se toinen Liisu, se joka vahtii, huomasi juuri anteeksiantamattomia virheitä vahdittavansa sananvuoroissa.

    1. Ei Pulsatilla Vernalis, Liisun olisi pitänyt sanoa Taraxum Officinalis, sitä pikku aurinkoa Liisu tarkoitti.

    2. Ei olisi pitänyt äänestää Haavikkoa (on jo kuollut), piti äänestää Haavistoa, mutta mieluummin ei häntäkään.

    Nyt Liisu vaikenee, ei halua leimautua häiriköksi.

    VastaaPoista