Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
7. marraskuuta 2009
Mielen tuulimyllyt
Vanhuus on häpeä. Ei sitä tarvitse peitellä. Ei tarvitse peitellä edes vouhottamalla vanhusten hoidosta. Käytimme päivän hoitamalla yhtä; asianomaisella on ikää 93. Hän luulee, ettemme huomaa navigointia. Tasapaino voi tehdä tepposet. Siksi noin vanha ihminen kulkee niin kuin turisti pienen laivan kannella eli katsomalla aina tarkkaan seuraavan kohdan, josta voi ottaa tukea.
Luin kirjaa, johon pian palaan. Siinä kerrottiin, että nälän pahasti heikentämä ihminen, jolle pienikin jalkamatka on tuskaa, menee samasta syystä katuviertä oikaisematta aukion poikki. Molemmissa on taustalla tieto, että jos kuukahtaa, siihen jää.
En ajatellut myöntää yhtä syytä vanhuuseläkkeelle siirtymiseen. Tuulipukuihin olen mieltynyt jo aikaisemmin.
Huonompi jaksamisen enteilee avun tarvetta. Tätä nykyä kuusi tuntia putkeen on jo paljon, ehkä liian paljon. Normaali työrytmini on nyt kuusi tuntia, neljä tuntia, kahdeksan tuntia. Luultavasti siihen on pantava ns. ulkoilua mukaan, vaikka suosimani urheilulaji on käveleminen pitävällä pohjalla ja töllistely.
Eli huonompi jaksaminen merkitsee ylpeyttä koska se ajaa poistumaan niin hyvissä ajoin kuin yksin pääsee ja ymmärtää.
Eikä tuo näkö varsinaisesti parantunut kesän leikkauksilla. Melkein mikä tahansa käyttöohje, taulukko tai vastaava on tuotava hyvään valoon, ja sitten sitä pyörittää päätään niin kuin pöllö löytääkseen näkökentästä terävän kohdan.
Olin ajatellut kirjoittaa erikseen Internetin tyhjänpäiväisyydestä. Joissakin asioissa, ainakin sikainfluenssan yhteydessä, tulee sellainen tunne, että netti on omaksunut perinteisen median huonoimmat tavat. Tuloksena on ihmeellinen hysteria.
Käytän termiä tässä vain haukkumasanana. Tarkoitan henkistä tilaa, jossa järki ei suostu ottamaan vastaan tietoa, vaan pelot ja mahdollisesti aika tyhmät asenteet ohjaavat toimintaa. Ihminen käyttäytyy paniikissa joskus juuri niin. Ryntää palavaan taloon pelastamaan kissaa, joka istuu jo naapurin koivussa.
Vai onko teillä, lukijat, hyvää sanaa sanottavana siitä asetelmasta, että puhelin, sähköposti ja verkkosivut ovat tukossa, koska kymmenet tuhannet ihmiset haluavat puhua samanaikaisesti asian vierestä?
En nyt oikeastaan halua sanoa mitään epidemiasta, vaan ehkä pikemminkin suhteellisuuden tajun kollektiivisesta pettämisestä.
En tiedä, oliko tilanne jotenkin parempi silloin kun tietolähteitä oli kaksi, Oy Yleisradio Ab ja Sanomalehti. Jälkimmäinen tarkoitti valtalehteä tai maakunnan valtalehteä.
Päätin kirjoittaa nämä muutamat, kysymyksenasetteluun viittaavat rivit ennen kuin avaan Manuel Castellsin juuri ilmestyneen kirjan ”Communication Power”. Olen ajatellut lukea sen työnteon tavoin, nopeasti, asiakokonaisuuksina ja muistiinpanoja tehden.
Käänsin takkini tässäkin asiassa ja kurkistin. Manuel käsittelee juuri näitä, mielestäni hyvin tärkeitä asioita, ja liitteinä näyttää olevan sata sivua kylmiä faktoja ja numeroita. Näyttää hyvältä. ”Network Society” oli käänteentekevän hieno ilmestyessään, mutta hyvin epätasainen.
Ranskalaisilla on uutta, erittäin huomioon otettavaa informaatiososiologiaa, jolla tarkoitan sosiologissävyistä filosofiaa informaation hallitsemisen ja välittämisen ongelmista. Niitä kirjoja ilmestyy englanniksi ja suomeksi hiukan umpimähkäisesti.
Panemme toivomme pikkukustantajiin. Tieto-Finlandia raati ei totisesti ole keisarin ystävä. Pelkkien pikkukustantajien kirjojen valitseminen ehdolle ei tule jäämään kostamatta. Käsitykseni kirjankustantamisesta erikoisesti Suomessa ja nyt ei ole myönteinen.
Otsikon otin Castellsilta, joka pohtii myös mielen ja vallan rakenteita ja aloittaa esityksen neurotieteestä puhumalla mielen tuulimyllyistä A. Damasion tapaan (suom. ainakin kolme teosta). Damasio vanha, monta kuukautta minua vanhempi.
Hienoa. Olinkin miettinyt, miten pääsen kiinni televisiossa näkemäni naisen vakaumukselliseen lauseeseen seksin ostamisen kriminalisoinnin puolesta: ”Seksin ostaminen on vallankäyttöä.”
Hän näytti hyvin tyytyväiseltä lauseeseensa. Siitä hän ei puhunut mitään, että muun muassa seksi on vallan käyttöä.
Castells on särmä jätkä, tosin hirveän vanha, minua kaksi vuotta vanhempi.
Hän hallitsee muun muassa kaiken, tosin vain täydellisesti.
Vai onko teillä, lukijat, hyvää sanaa sanottavana siitä asetelmasta, että puhelin, sähköposti ja verkkosivut ovat tukossa, koska kymmenet tuhannet ihmiset haluavat puhua samanaikaisesti asian vierestä?
VastaaPoistaOn. Olisi paljon parempi jos ihmiset soittaisivat hysterianlähteille, juuri sinne Iltasanomalehtiin tai Suomen Päälehteen ja kyselisivät asioita toimittajilta, eivätkä vaivaisi ammattilaisia.
Tyhmyyden epidemia on vaarallinen tauti.
Isäntä pistelee ylisanoja:
VastaaPoistaCastells on särmä jätkä, [..]
Hän hallitsee muun muassa kaiken, tosin vain täydellisesti.
Jaa, kun sanot. Communication Power -teoksen pelkkä silmäily siis johti "takinkäännökseen".
Aikaisemmin tuota saattoi epäillä, omaakohan Manuel Castells sen enemmän kuin Pekka Himanenkaan perustietoteknistä pätevyyttä, edes omin neuvoin osaamista, teknistä orientaatiota?
Pieni itsesääli piristää ainakin minua - siis se, kun ajattelen, että kuinka rasittavaa on olla tekemisissä itseni, eli typeryyteni kanssa, ja että tulis vaan se tauti ja tappais - siis se tuollaisen takia tuntemani häpeä piristää, ja siis ikään kuin kokoaa niitä rippeitä, mitä minuuteeni vielä sisältyy. Joskus voi mennä viikko tai kaksikin ihan hyvällä mielellä.
VastaaPoistaNetissä voi kuitenkin esiintyä nimimerkillä, omalla nimellään (kuka minut muka siitä tunnistaa), tai nimettömänä, eli joukkona. Hysteria(ni) tulee vasta sitten.
Sinänsä ajatus siitä, että filosofoinnilla ei etsikään sitä totuutta, vaan tarinaa, viehättää minua. Siis onko se Jumala olemassa, vai niin kuin jotkut väittävät, että ei ole, kiinnostaa jos tuollainen ajatus - tai väite - pitää sisällään kysymyksen. Mutta voin minä tietysti yhtyä kuoroonkin, jos vituttaa (sellainen nimittäin saattaa tuoda lyhytaikaista helpotuksen tunnetta).
Siis se paluun ongelma ja ne painajaiset. Eikö se sikainfluenssakin ole painajainen myös silloin kun se pahin toteutuu, vai onko se jonkin perussanan muunnos? Siis esimerkiksi sellaisten kuin ruumis, heikkous, raskaus ja synkkyys - elämä ja kuolema; siis liittyykö se siihen keskusteluun, vai siihen toiseen, jonka perussanoja ovat esimerkiksi toimimattomuus, raha, pula, virkamies, koneisto ja poliitikko - elämä ja pettymys, ja on niitä muitakin.
Siis myytti samuudesta ja pitääkö kirjoittaa totta, kun ei itse kumminkaan näy - vai pelkästään hyvin? (vai kuten edellä) Siis kun puhe on tästä internetistä. Siis kun meitä kirjoittajiakin on lukuisia, niin enkö minäkin voi kuitata toteamuksen, että paskaa jauhat, vastaamalla siihen, että ei hätää, koska meitä on miljoonia. Siis vähän kuin se venäläinen sotilas siellä Tonavan padolla, kun joku pelkäsi että se toveri saattaa sieltä pudota - siis jos se hysteria muka syntyy siitä mitä minä kirjoitan.
(Pitäisikö tähän laittaa linkki siihen espanjantautiin - sehän tappoi miljoonia, ja pitäisikö minun sitten miettiä kuinka tämän sikainfluenssan kanssa saattaa käydä, vai pitäisikö minun ihmetellä terveydenhoitojärjestelmämme alasajon seurauksia, kun minulla on omiakin kokemuksia asiasta.)
Kiinnostukseni on nyt kuitenkin jostakin syystä muualla. Kirjoitit : "Käsitykseni kirjankustantamisesta erikoisesti Suomessa ja nyt ei ole myönteinen." Siihen minun on vaikea tietenkään sanoa mitään muutenkaan - siis kun en tiedä asiasta juuri mitään - ja varsinkin kun en tiedä minkälainen se käsityksesi sitten joskus ennen on ollut. Kenties myönteisempi?
Itse kuvittelen asian, siis tuon edellä mainitun kirjankustantamisen näin - siis kyseisestä asiasta mitään tietämättä - että; Rivitalon (ensin ajattelin omakotitaloa, muutta sitten päädyin rivariin) edessä sillä pihatien pätkällä on hopean värinen Mercedes-Benz 3-ovinen A-sarjan malli, enintään kaksi vuotta vanha (pallottelin hetken sen punaisen vaihtoehdon kanssa). Sitten on sellainen noin 35-, ei kuitenkaan vielä 40-, vuotias naisihminen, sellainen iloinen, koulutettu, sosiaalinen ja reipas. Sellainen vaikka joka käy joogasalilla useamman kerran viikossa ja joka syö terveellisesti. Sellainen jonkalainen ehkä minunkin pitäisi olla, vaikka olenkin mies. Sitten tämä nainen tulee sieltä rivitalosta ja kävelee reippain askelin siihen autoonsa. Huomaan että hänellä on kauniit sääret - hame on melko lyhyt - ja että hän käyttää korkeakorkoisia kenkiä. Hän on pukeutunut arkisen tyylikkäästi. Yksinkertaiset, tällä kertaa tummasävyiset vaatteet. Hiukset ovat lyhyet, ja ajattelen, että kampaaja osaa ammattinsa. Sitten nainen istuu autoonsa ja hetken kuluttua auto on jo kadonnut sen aamuruuhkan sekaan sinne jonnekin. Mietin hetken mahtoiko hän huomata minut.
Tuohon voi tietysti kuitata, että voi reppanaa, joka siis tarkoittaa minua, ja kääntää taas tämän jutun siihen, mistä sen aloitinkin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_return
Jatkan vielä toisella postauksella....
..... joka jatkuu tässä.
VastaaPoista"media have become the social space where power is decided"
"media on tullut sosiaalinen tila, jossa valta on päätetty"
Kokeilin tuohon Manuel Castells'iin erästä internetin ilmaiseksi tarjoamaa kielenkääntäjä-ohjelmaa. Tuoksessa on selvästi havaittavissa tietynlainen epätarkkuus.
Pieni ongelma - paino sanalla pieni koska en halua väittää mitään - saattaa syntyä siitä, että jos tämän internetin tai vaikkapa näiden tietokoneiden toimintaa hahmottamaan kehittyneet kielelliset ilmaisut otetaan termeineen käyttöön tuolla oikeassa elämässä, kuten vaikkapa uimarannalla. Siis esimerkiksi joku kehottaa kaveriaan suojaamaan kovalevynsä hatulla - tai varottaa tätä, että että se usb-tikku vilauttelee itseään sieltä uimahousuista sopimattomalla tavalla.
Siis tämä "parallel with software language".
Ehkäpä tällaisiin rinnaikkaisuuksiin sitten on omat hyvät syynsä, vaikka mieleen tuleekin, että ei kai se yhteiskunta kuitenkaan ihan tietokone ole. Tosin heti huvittaa kysyä, että milloin se systeemi oiken menee nukkumaan ja mitä se sitten on se käyttöjärjestelmän päivittäminen - uudet vaalit kenties?
Siis esimerkiksi vaikkapa tämä tämmöinen juttu kuin - "new socialism – digital socialism" tässä linkissä;
http://www.wired.co.uk/wired-magazine/archive/2009/06/features/the-new-socialism.aspx
Ja entä tämä - Apple, Bertelsmann, CBS, Disney, Google, Microsoft, NBC Universal, News Corporation, Time Warner, Yahoo! – ja niiden toiminnasta mahdollisesti syntyvä bugitus sen sikainfluenssaa panikoivan ja laittomia tiedostoja jakavan luovan yleisön kanssa - vai onko se yhteisö. Minkälaisella kielellä sitä sitten pitää analysoida, jotta siitä tyhmempikin jotakin ymmärtäisi. Onko se tietokanta?
No entäs sitten tämä (liittyykö se jotenkin tuohon edelliseen) - the rise of autonomy for communicative subjects.
Sis jos kaikki voivat tuottaa ja levittää sitä tietoa periaatteessa melko helposti internetin avulla, niin eihän se tarkoita että se kaikki tuolla tavoin tuotettu ja jaettu informaatio olisi samanarvoista keskenään, ja että se saisi siltä sikainfluenssaa sairastavalta yleisöltä sen saman huomion.
Siis kun tämä verkkoavaruus on täynnä tätä tietoa. Esmerkiksi minä taidan ottaa niitä kimmokkeita enemmän pornosivuilta, kuin vaikkapa niiltä Helsingin kaupungin tarjoamilta.
http://www.youtube.com/watch?v=fVXKI506w-E
Pew Internet & American Life Project: The Internet’s Role in Campaign 2008: In 2008, a year characterized by a huge interest of the US public in politics due to the presidential election and the grassroots appeal of the Obama campaign, only 10% of US Internet users posted political comments on social networking sites and 8% on blogs. 64% of online political users in the US got their information about the November elections from network TV websites such as cnn.com, abcnews.com, or msnbcnews.com; 54% visited portal news services like Google or Yahoo, 43% visited the websites of local news organizations, 40% read someone else’s comments in a news group, website, or blog; 34% visited the web- sites of major national newspapers, 26% vis- ited political or news blogs, 12% visited the website of an alternative news organization.
http://www.pewinternet.org/Reports/2009/6--The-Internets-Role-in-Campaign-2008.aspx
No joo - lopetan viisasteluni asiasta tähän ja koitan keskittyä taas siihen oman navan kaivelemiseen, joka luonnistuu minulta huomattavasti paremmin. Ehkäpä kirjoitan asiasta jollekin internetin keskustelupalstalle, vaikkapa tyyliin Martin Heidegger ja moottoripyörän korjaamisen taito.
http://webcast.oii.ox.ac.uk/download/oii/20081023_266/20081023_266.mp4
Ad Anonyymi: - luit värin. Takinkääntö koski ajatusta, rupeanko lukemaan kirjaa eilen vai tänään.
VastaaPoistaMauelin pätevyydestä Berkeleyn Computer Science ja Electronic Engineering -professorit olivat vakuuttuneita, kun asia tuli kerran puheeksi. He nimenomaan sanoivat, että on "communications" -proffia, joilla ei ole eksaktien tieteiden puoli oikein hanskassa. C. kuuluu olevan sitaatti-indeksissä 5. siteeratuin tutkija maailmassa yhteiskuntatieteissä.
Himasen Pekalle - huonetoverini Hiitissä - olisi ollult hyödyksi hengailla enemmän informaatioteorian ( ~ somputer science) huippuosaajien kanssa, mutta toisaalta on suosittua uskotella, ettei hän siit paljon tietäisi. Tyypillistä TKK:ta.
"Perustietotekninen pätevyys" puuttuu mm. Jobsilta ja Wozniackilta (ja Gatesilta).
Suomalaisella on ehkä vaikean historian takia jotenkin outo luonne; ensin ollaan ystäviä ja yhtäkkiä loppuu kaikki ja kuten Rauno Räsäsen luona joku sanoo: "ammutaan alas kuin savikukot" eli minun huolestuneet kommenttini kun mietin miksi olin epäsuosiossa ammuttiin vain YKSKAKS pang - alas. Hän poisti niitä sitä mukaa mitä kirjoitin. Outoa meininkiä - tämä on netti, tämä on roolit, tämä on asiaa eikä tunnetta....tämä on
VastaaPoistapaikka jossa kertoa sitä mitä ei osaa omassa oikeassa elämässä kertoa tai kysyä.
Mutta ei - savikukkona siirryn siis kokonaan pois netistä. Onneksi non grata -vaikutukset mitä minua kohtasi IRL rupeaa nyt heikkenemään ja saan taas olla elämässä. Mutta työtä ei varmaan tule: ei kukaan uskalla enää ottaa minut työhön tämän jälkeen: ja mitä minä tein? Pyysin, etteivät luokittelisi sairaaksi ennenkuin ovat kuulleet minua. Mutta ei, sen he tekivät koska paskasuvut, paskantärkeät ja sikamaiset maanomistajat tekevät mitä vaan kokeillakseen sellaista, joka voi muuten olla vaarana heidän omille lapsilleen - eli Suomi on monenlainen koekenttä.
Herrajumala. Ja me ihailemme heitä.
Onneksi tarvitsee 'vain' kuvitella mitä röyhkeyksiä meillä tapahtuisi oikean kriisiuhan alla. 'Ja minähän pidän puoleni' -mentaliteetti polkisi kollektiiviset oikeudet ja käytännöt jalkoihinsa.
VastaaPoistaNäin eräs isä: "On luultavasti meille kaikille parempi, että eläimet ja ihmiset toiminnassaan tietoisesti tai itsetiedottomasti ajavat vain omaa etuaan. Silloin käyttäytyminen on edes jossain määrin säännönmukaista ja samalla ennakoitavissa." (Tatu Vanhanen)
Richard Dawkins luonnehdinnan mukaan: "...luonto ei ole julma; se on ainoastaan armottoman välinpitämätön."
Osa poliittisesta ja taloudellisesta eliitistä on omaksunut nuo arviot käytännöksi.
Jukka K:n viittaaman TV ohjelman mukaan, voi olla mielipide:
VastaaPoista"Seksin ostaminen on vallankayttoa..."
Jalkahoidon ostaminen on...
Hieronnan ostaminen on...
Makkaran ostaminen on...
Jos tavaraa tai suoritteita on kaupan, niin voihan sita ostamista sanoa vallankaytoksi, mutta lieneeko siina mitaan erityista pointia?
-------------
Jukka K. jatkoi: "Seksi on vallankayttoa"?? Mitahan se taas tarkoittaa?? Onko hieronta myos vallankayttoa? Makkara ei liene vallankayttoa? Vai pitaisiko kysya, millainen seksi on vallankayttoa?
VANHUUS ON HAPEA, kirjoitti Jukka K. blogin alussa?? Enpa ymmarra tuota!
VastaaPoistaIhminen voi kai haveta kaljuuntumistaan tai puhevikaansa tai syntyperaansa jne. Mutta niista paasee yli. Sanovat, etta itsetuntoa pitaa rakentaa ylos, jos tallaisia ylenpalttisia hapeantunteita esiintyy.
Pitaisiko meidan jarjestaa arvoisalle bloginpitajalle itsetunnon rakennusta? Vai
onko kysymys jostain vakavammasta, joka vaatisi laakitysta?
Ad Anonyymi - vanhuus on häpeä - luulin kirjoittaneeni selvästi, että vietin viikon keskimäärin 85-90 -vuotiaiden seurassa enkä siis tarkoittanut itseäni.
VastaaPoistaToivotan samaa toisillekin. Aidosti hyödyllistä ja opettavaista.
Mutta kun vanhus haikailee ikäänsä ja osaamattomuuttaan, on tietenkin väitettävä vastaan. Ja kun vanhus sanoo, että "ennen minäkin...", siihen tietenkin sanotaan että hyvinhän tämä nytkin menee.
Pohjimmiltaan tämän hetken vanhukset voivat olla suoritusyhteiskunnan kansalaisia, joille on mielestäni hyvä sanoa, että vanhuus on arvo, varsinkin ellei se ole kovin kivulloinen.
Eilen yksi muuten sanoi influenssaepidemiasta puhuessamme: "Minulla oli espanjantauti vuonna 1918..."
Seksin ostaminen on rahankäyttöä.
VastaaPoistaHyvien toimittajien kerho saisi tarkentaa netistä jonkin aamulehden kokoisen paketin. Josta jokainen löytäisi 20 prosenttia lukemisen arvoista. Yhteensä enintään 200 000 uutta merkkiä/pv.
VastaaPoistaAreiolaisuus
VastaaPoistaVANHUUS JA HAPEA
VastaaPoistaHyva ettei kysymys ollut Jukka K:n omakohtaisista tuntemuksista!
Mutta silti...
Minullapa tuota ikaakin on. On ollut ja on edelleen yli 90 vuotiaita laheisia. Ainoastaan 'sodankayneet' ovat poistuneet aikaisemmin.
En ole sattunut tapaamaan henkiloa, joka olisi havennyt vanhuuttaan enka ole saanut itseani kiinni hapeamisesta.
Olisiko se tama suoritusyhteiskunta-ajatus, joka nostaa esiin tallaisen hapean tunteen? Mutta eivathan nama suoritusyhteiskuntaihmisetkaan taalla ikuisesti ole 'suorittamassa'. Demokratia toimii 100 vuoden tahtayksella, kuten kapinan katsonut ystavani tapasi todeta.
Lienee havettavaa, jos vanhuksemme alkavat tuntea, etta vanhuus on hapea.
K,
VastaaPoistasiinä saattaa olla sellainen ilmiö, että on jokseenkin helpompi maalailla, ja pitää tulemaan kuin turkin hihasta, tietotekniikan tulevaisuuden kuvia, josei ymmärrä siitä mittään, esim. nyt mitä "optinen transistori" tarkoittaa?
"Perustietotekninen pätevyys" puuttuu mm. Jobsilta ja Wozniackilta (ja Gatesilta).
Tää pätevyys istessään on jeesustelukysymys - muistaakseni juha mäkipää, joka IBM:n keskipomona kiinnitti Gatesin ja hänen noin 100 henkeä työllistänen Mikkisoftansa alihankkijaksi, jossa firma lihoi kooltaan ainakin 100-kertaiseksi, mainitsi että Bill klaarasi itse ne sen ajan tekniset speksit. Vaikka oli enemmän siellä markkinointipuolella.
Pian siinä alkoi ilmetä, Borlandin FullWrite ...
Jobs taas on nero.
Seksi ja valta
VastaaPoistaOlen niitä, jotka vähän entisen työnsä ja paljolti kuulemansa anecdotal evidencen perusteella uskovat Suomessa vallitsevan naisten emergentti ylivalta. Se koostuisi lukuisista osasista, jotka tieten tai taiten on satutettu suosimaan naisia - seksin oston ja avioraiskauksen kriminalisointi, lasten huoltoasioiden oikeuskäytäntö, koulutuksen suosimat tyttöhyveet jne.
Se minua vaivaa, että fiksuinakin pitämäni naiset kokevat ylivallan olevan juuri toisinpäin.
Kuulostaa tasa-arvolta!
Aika kuluu ja me sen mukana.
VastaaPoistaLiekö Westminster-lyönti vai mikä on ääni kellossa?
Vuosia sitten selitin kansantalouden kuvioita opiskelijoille Castellsin spiraalia taululle piirtäen. Toivoin että jotain valkenisi. Ilmeisesti valkeni, koska tuli kysymys:" Entä jos kehitys lähteekin toiseen suuntaan?" Nyt olemme sen nähneet.
Muistoissa Kunnaksen Ilkka
Rienzi taitaa olla ikäketjun loppupäässä, kun kokee naisilla olevan yliotteen. Vanhoja naisia on todella niin paljon, että siinä vanhempi mies tuntee olonsa syrjityksi. Mutta Rienzi, älä huolehdi, iäkkäät naiset eivät pahemmin huolehdi kotona tapahtuvista raiskauksista. Enemmänkin odottavat, että herrojen alapäässä jokin liikahtaisi. Yläpäästä puhumattakaan.
VastaaPoistaEilen oli huono päivä. Räntäsateessa totesin, että elämä ei mene suoraan. Se vänkää aina jonnekin, kuin automarketin ostoskärryt.
VastaaPoista"Rienzi taitaa olla ikäketjun loppupäässä, kun kokee naisilla olevan yliotteen."
VastaaPoistaTämän kirjoittaja ei voi olla iällä pilattu. Todennäköisesti on onnellisessa parisuhteessa ja ajattelee: "Kaikkeahan tässä maailmassa tapahtuu, mutta onneksi jumalten siunaama parisuhteeni on ikuinen."
Isännälle: Anteeksi, että meni näin ohi puheenaiheen. Turha kehua kehuttua, mutta tämä blogi on ainoa ohittamaton.