Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
2. lokakuuta 2009
Sahattua, ei höylättyä
Otsikko viittaa James Bondiin, jolla oli tapana esittää tämä toivomus. Kuvassa on maan- ja maailmankuulu Possulan kerhohuoneisto metsän puolelta vuonna 2002 valokuvattuna. Kesäasunto valmistui vuonna 1984, ja vuorauksena on käytetty, kuten kuva osoittaa yksiselitteisesti, tuppeen sahattua lautaa, limilautaa, osittain viistoon naulattuna.
Valitettavasti minulle ei ole esittää Rantasalmi Oy:n kuittia puutavarasta, jota ostimme Seppäsen kanssa urakkaan. Toisaalta en kuulu poliittisiin puolueisiin.
Talon takana on Saimaa. Pudotusta on 14 metriä niin että suoraan järveen – 20 metrin päähän yrittäessään todennäköisesti tappaa itsensä. Jäkälän takia emme ole aikoihin edes kiivenneet ylös siitä. Rantaan ja saunalle on Seppänen nikkaroinut portaat. Sahattua, ei höylättyä.
Sama henkilö rakensi aikoinaan talon velimiehensä kanssa. Heillä oli hyvä pokeri. Kun he näkivät Hessun pääpiirustukset, aataminomenat liikahtelivat ja hiljaisuus vallitsi. Työn valmistuttua jompikumpi veljeksistä taisi sanoa, että tuljhan siitä erjkoenen. Niin tuli.
Käytössä paikka osoittautui verrattomaksi ja suunnittelu oivalliseksi. Tehollinen lomakäyttö jäi hiukan lyhyeksi erään kuolemantapauksen vuoksi. Viisi kesää, yksi armovuosi lisäksi. Joidenkin välivuosien jälkeen seuraava sukupolvi on kotiutunut taloon siitä huolimatta, ettei se ole Helsingin seudulta eikä länsirannikolta käsin järjellinen viikonloppukäyttöön. Liioin se ei ole talvilämmin – ei ollut ajatustakaan.
Sivumennen sanoen ilkeä ajatus, että tulimme tuolle kylälle 1970-luvun lopulla P. Haavikon huonemiehiksi, hänellä kun oli siellä todella iso talo tyhjillään ja juuri samasta syystä. Se oli hankittu pitkiä lomia varten mutta käyttö jäi vähiin erään kuolemantapauksen vuoksi. Tuo onnettomuus muuten ei tapahtunut julkisuudessa kuvatulla tavalla; kirjailija ei useinkaan ole kovin uskottava todistaja, eikä kirjailijan kaveri varsinkaan, mutta kuolintodistuksen mukaan kuolinsyy oli aivoverenvuoto. Hän kai ei oikein kärsinyt paikkaa sen jälkeen; minä kotiuduin kylän toiselle laidalle. En tiedä. Emme juuri pitäneet yhteyttä 80-luvun puolivälin jälkeen.
Tuo paikka Savossa on, rinnastaakseni itseni tämän ainoan kerran merkittävään runoilijaan, kukaties Suomen runouden topografisesti kuvatuin paikka. Siellä ovat puut ja kaikki heidän vihreytensä, aitan katot, hybridihaavat ja niin poispäin.
Itse huomaan suorastaan keskittyneeni siirtämään noita maisemia runoihin, johtotähtenä ehkä Wallace Stevensin ”Runo, joka otti vuoren paikan”. Kiertävä kivi näkyy keittiön ikkunasta. Nousin yleensä aamulla kello neljä ja olin ensin kaksi tuntia hiljaa. Sitten aloin varovasti rapistella kynää paperilla.
Oli tärkeää nousta ennen lintuja. Niillä on toinen laulu.
Olisi otettava yhteyttä Wallace Stevensin kustantajaan, mutta pelkään että he ovat ilkeitä ihmisiä ja joka tapauksessa amerikkalaisia. Olisi lysti laittaa tuo suomennosvalikoima verkkoon, mutta eivät tekijänoikeuden haltijat varmaan siihen suostuisi vähällä.
Sitaattina ennenkin tässä blogissa ollut, minulle hyvin tärkeä Stevensin Possula-runo. (Stevens, joka oli turski lakimies, ei taatusti ollut kuullut Possulasta, Savosta eikä Suomesta, vaan vietti kesiään mm. Guatemalassa.)
Runo joka otti vuoren paikan
Siinä se oli, sana sanalta, runo joka otti vuoren paikan.
Hän hengitti sen happea
jo kirja käännettynä pölyiselle pöydälle.
Se toi mieleen miten hän oli tarvinnut paikan, johon mennä omaan suuntaansa;
miten hän oli järjestänyt männyt, siirtänyt kallioita, hakenut tien pilvistä,
jotta näkymä olisi se oikea ja hän tuntemattoman täysi:
määrätty kallio ja hänen epämääräisyytensä löytäisi lopulta maiseman, johon he olivat tulleet,
jossa hän lepäisi ja meren nähden, tuntisi ainoan ja yksinäisen kotinsa.
Musiikiksi tähänkin sopii Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticus, josta on myös uusia levytyksiä.
Hienoa, että on olemassa tuollaisia rakennustaiteen perinteitä uhmaavia surrealistisia rakennuksia suomalaismaisemissakin. Ne lisäävät toivoa siitä, että henki vapautuu tupeistaan ja luo uuden järjestyksen tähän nykyiseen masentavaan laudoitustapaan, vaikka vain kuvan osoittamalla hieman groteskilla ja vihamielisellä tavalla.
VastaaPoistaRautavaaran musiikissa on paljon hienoa, ja vielä enemmän nautittavaa. Franck on tehnyt paljon hänen tunnettuisuudelleen nuorempien parissa. Cantus on hänen Finlandiansa, lintujen laulu kuin sen hymniosa. Mutta tällä hetkellä hengitän loisteliasta Vigiliaa, Espoon tuomiokirkossa oli elokuussa teoksen tärisyttävä esitys. Teoksesta on Ondinella hieno levytys, suosittelen.
VastaaPoista"Hyväpä hyvä", sanoi Nasu Saparoinen,"tehdään sitten kolminurkkainen talo".
VastaaPoistaNiin tehtiin, Nirkkoon syntyi kolmikulmainen hyysikkä, jossa kukin voi piipahtaa "luannollisella tarpeellansa". (lainaus Taatalta)
Sähköttä kaikki hoitui ensimmäiset 30 vuotta, sitten on ihmetelty, miten ruoat pysyivät kylmänä ja vedet kannettiin järvestä saunaan että heilahti.
Kalliojyrkänteet ja korpi- ja lehtomaisema ynnä linnut korpeista kuikkiin: tätä onni on!
Auvossaan Kunnaksen Ilkka
Kyä rakennuksessa ainakin kunnon räystäät pitäisi olla. Muuta en kehtaa sanoa.
VastaaPoistaEi ole edes Jumala pelastanut ja antanut salaman iskeä ja polttaa poroksi.
Kiitos runosta! Luin sen Suomen Kuvalehden Antti Hyry -jutun jälkimainingeissa. Hyvin osuivat yksiin.
VastaaPoistaEn ole nähnyt kenenkään tuppi-sanan selityksissään vielä viitanneen pohjoisen kuuluun korttipeliin - nimeltään Tuppi.
VastaaPoistaOlen istunut sadoilla ruoka- ja kahvitunneilla korttiringin vieressä ja seurannut tekijämiesten tupen peluuta. Voi sitä mäiskettä, voi sitä hivutusta, voi sitä älähtelyä, voi sitä merkinantoa ja voi sitä sadattelua...
Hävinnyt parihan joutui tuppeen, mitä se sitten tarkoittaneekaan.
Tuppiringistä olen varmaan oppinut kaikki parhaat korttitermini. Muutenkin se oli taidetta.
On se vaan tiukassa Kemppisen kannanotot julkiseen hömppäilyyn blogillaan.
VastaaPoistaKuvilla vaan vihjaillaan ja arvoituksia kerrotaan.
Mutta ainahan on ollut niin, että herran pelossa on viisauden alku.
Ilmeisesti kannattaakin keskittyä loppupeleihin.
Tuppi oli ja ilmeisesti on yhä köyhän miehen Bridge, jota rasvakourat ja duunarit iskivät ruokatunnilla haalareissaan. Trasselituppo tietenkin taskussa.
VastaaPoistaTuppeen joutui kun pelipari sai kasaan 52 pistettä (?); ja sehän oli suoraan isästä perkeleestä ja äärimmäisen nolojuttu hävinneelle parille.
Viimeksi pelasin tuppea 16-18- vuotiaana ollessani töissä sahalla Svean Mamman puolella, meän kielen syntymailla.
Tuppeen liittyvät säännöt ja melkein kaikki sanatkin ovat kadonneet muistin usvaan.
Tärkein kysymys taisi olla
Rami vai nolo? Kas siinäpäs kysymys!
Tapsa P kirjoitti
VastaaPoista"Tuppiringistä olen varmaan oppinut kaikki parhaat korttitermini. Muutenkin se oli taidetta."
Tupen peluu on levinnyt tänne Lappeenrannan seutuville pohjoisesta kotoisin olevien rajavartiomiesten mukana. Aina välillä tietyissä paikoissa voi pongata tupella olevia kurvareita.
Haavikon "haavikkous" kävi varmasti ajan mittaan rasitteeksi akateemikolle itselleenkin, mutta - ilman koko muuta tuotantoakin tarkastellen - ei ole ansioton se mies, joka pystyy luomaan yhden lentävän lauseen, jonka niin monet tuntevat kuvaavan omaa elonsa taivalta. Viittaan tietenkin Rauta-ajan "kouralliseen tuhkaa ja säkilliseen pimeyttä".
VastaaPoistaTulee sitä toisteltua itsekin aina tuskaillessaan olevaisen pysyvyyden ja varsinkin sen onnen hetkien, itse pilattujen, lyhytaikaisuutta.