Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
8. lokakuuta 2009
Niemöller
Amartya Senin ”The Idea of Justice” on ajankohtainen mutta ei uusi muistutus John Rawlsin filosofian riittämättömyydestä.
Edes ihmisoikeuksien julistus ei riitä, ellei oikeutetuilla ole valinnan varaa. Oikeudenmukaisen järjestelmän pohtiminen jättää auki kysymyksen, mitä tehdään odotettaessa vastauksen löytymistä.
Senin uusi, suomennettu kirja ”Identiteetti ja väkivalta”, hylkää sen ajatuksen, että ihmiset voisi luokitella riittävän selvästi uskonnon tai kulttuurin perusteella. Luokitteluyritykset luovat edellytykset mielettömälle väkivallalle.
Tuo luokittelupyrkimys on keskeinen asia. Opiskelijoille ja muille nuorille on jatkuvasti jankutettava, että luokittelu ovat mielivaltaisia. Ennen sopiva esimerkki oli Linnén suurtyö, kasvien luokittelu. Nyt sitä ei enää opeteta kouluissa. Linné keksi hienon keinon erottaa kasveja toisistaan mm. heteitten ja emien perusteella, mutta systeemiä nimitetään teennäisjärjestelmäksi, koska putkilokasveissakaan se ei kerro mitään luokiteltujen ominaisuuksista. Eläimissä sukulaisuus voi olla hiukan helpompi asia – kyky saada yhteisiä jälkeläisiä.
Kehittäessään ”rodun” käsitettä Linné sijoitti ”ihmisen rotuun” muun muassa Patagonian jättiläiset, susilapset, alppikääpiöt ja yksikiveksiset hottentotit.
Postimerkkejä voi luokitella koon, värin tai esimerkiksi arvon mukaan.
Maailman luokittelu saavutti tietenkin ennennäkemättömän huipun Saksassa 1930-luvulla ja sodan aikana. Tällä hetkellä pidäkkeinä ovat eräät lait, joiden on määrä suojata yksityisyyttä ja henkilökohtaisia tietoja ja siten jarruttaa luokittelua eli rekisteröimistä.
Luultavasti olemme saavuttamassa silti uudelleen vuoden 1943 tason. Yksi tekijä on valtiovalta, jonka hyvyydellä ei ole mitään rajoja. Edistäessään yksinomaan hyviä asioita se on valmis kaventamaan ihmisen valinnan mahdollisuuksia aste asteelta. Sekä liikennekäyttäytymisemme että sukupuolielämämme on paalutettu ja punnittu, puhumattakaan ravinnosta ja asumisesta.
Vuoroon samaan suuntaan, vuoroon vastakkaiseen, vetää media, jossa ihmissyönti on yhä tavallisempaa. Se näyttää toisin sanoen olevan tuottavaa. Luotettuun Propagandaministeriön tapaan uhrit luokitellaan ensin arvottomiksi tai kukaties kansanvihollisiksi. Sitten heidät syödään.
Pastori Martin Niemöller oli erikoinen henkilö. Hän oli sukellusveneen kapteeni ensimmäisessä maailmansodassa, yksi menestyneimpiä upotettua tonnistoa ajatellen, ja ansioistaan paljon palkittu. Hän luki papiksi. Hän oli Hitlerin kannattaja ja puolueen jäsen vielä 1933. Jo ennen sotaa hän kuitenkin hankki itsensä vankilaan, ja vietti suuren osan sota-ajasta Dachaussa, jossa papeilla oli erikoinen osasto – ei välttämättä parempi kuin muilla. Ehkä Niemöller oli myös liian kuuluisa häivytettäväksi.
Tuossa ympäristössä hän kuitenkin muutti uskonnollisia vakaumuksiaan ja katsoi, ettei kirkon tehtävä ole palvella kansaa vaan ylittää rajoja.
Sodan jälkeen hän arvosteli m6yös amerikkalaisia ja väitti muun muassa, että Nürnbergin oikeudenkäynti supisti vastuun valheellisesti. Hän eli vanhaksi ja tuli kuuluisaksi.
Niemöllerin rukous on hyvin ajankohtainen.
Ensin haettiin kommunistit. Vaikenin, sillä en ole kommunisti.
Sitten haettiin sosialistit. Vaikenin, sillä en ole sosialisti.
Sitten haettiin luottamusmiehet. Vaikenin sillä en kuulu ammattiyhdistykseen.
Sitten haettiin juutalaiset. Vaikenin sillä en ole juutalainen.
Sitten haettiin minut, eikä ollut enää ketään puhumaan puolestani.
Sanoisin vertauskuvallisesti, että Niemöller oli sukellusveneen kapteeni myös keskitysleirissä ja rauhan raivotessa Euroopassa.
Asiayhteys Amartya Seniin on ilmeinen, mutta toistan sen: on oltava oikeudenmukainen oikeaan aikaan ja luotava ihmisille mahdollisuuksia oikeudenmukaisuuteen. Muu ei auta.
Liian usein oikeudenmukaisuus herää väärään aikaan tai väärässä paikassa. Kun joku on jo luetteloitu rikolliseksi tai toisuskoiseksi tai väärän väriseksi, silloin on myöhäistä.
Eikä oikeuden aatelislinnojen rakentaminen ilmaan auta niitä, joiden jalat ovat jo polvia myöten maassa.
Mutta entäs jos maailma tuhoutuu (Kemppistä lainatakseni) "eroottisen ohimenevän puuskan" eli rakkauden "vapaaseen" toteuttamiseen? Mikä on kaikkien ympäristöongelmien äiti? Mikä on nykyisten kansainvaellusten äiti? Se on valtava väestönkasvu, josta puhuminen on tabu. Tämän vuoden tärkein tietokirja on äskettäin ilmestynyt Johan Lahdenperän Maailman juoni, joka käsittelee väestöräjähdystä. Suosittelen sitä lämpimästi kaikille. Populaatiopommi tikittää...
VastaaPoistaJuu, ei ollut papeilla Dachaussa parempaa kuin muilla. Kansallissosialistit tiedostivat vaaran, joka syntyi henkilöistä, jotka ottivat vakavasti sellaiset inhimilliset arvot kuin vapaus, ihmisyyden itseisarvo ja lähimmäisenrakkaus. Dachaun vankien luokittelu kertoo tästä paljon; vankeja oli homoseksuaaleista Jehovan todistajiin sekä ns. asosiaaleista pappeihin.
VastaaPoistaMuistaakseni juuri papeille oli varattu mahdollisuus toteuttaa lähimmäisenrakkauttaan erityisesti erilaisissa monipuolista mielikuvitusta osoittavissa lääketieteellisissä kokeissa.
Pakko pulpahtaa pintaan pinnan alla lymyävän lukijan ja huokaista hyvä mielensä ilmoille.
VastaaPoistaOn aina arvokasta, jos joku saa ajattelemaan mitä tahansa asiaa toisesta, uudesta näkökulmasta, joka saa koko asian näyttämään erilaiselta kuin mitä siitä on oppinut ja jähmettynyt ajattelemaan.
Niin kuin tuo Linnén järjestelmä. Siis silläkin on rajansa ja huono puolensa, niin kuin luokittelulla yleensä.
Hyvät ja pahat, kelvolliset ja kelvottomat, kiitetyt ja vainotut etc. Kahtiajako on ehkä helpointa, ei sotkeudu niin helposti vivahteisiin kuin tarkemmin luokitellessa ja se on yksinkertaista. On helppo katsoa sivusta ja olla hiljaa, kunnes huomaa itsensä joutuneen kohteeksi.
Hyvä ja valaiseva tuo Niemöllerin runo, vaikka karulta kuulostaakin.
Ihmisiä on yhtä helppo luokitella kuin esineitä ja mitä tahansa asioita.
Itse olen työntämässä hornan tuuttiin poliitikkoja, kaikki poliitikot yhdellä kertaa! Ovat kelvottomia, toisin kuin me muut ihmiset? Esimerkiksi minä. Olisin ainakin rehellinen. Olisinkohan? - Tutkimuksen paikka.
Varför
VastaaPoistaVarför
Varför
En vacker dag
ställer en femåring frågor
Och säkert vet barnet
att utan dessa varför
är allting meningslöst
Ko Un näkyy olevan ehdokkaana Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Ja koska harva kirja ensi näppituntumalla on tuonut yhtä paljon iloa kuin Stundens blomma, mainitsen hänet vaikka ei ole Niemöller. Ja toinen runo vielä:
Det finns ett berg...
Sent i mitt värdelösa liv
kom jag i varje fall att betyda något för ett berg.
---
Tiistaina tuli Amazonilta taskukokoinen The Sound of Water - Haiku by Basho, Buson, Issa, and Other Poets - Translated by Sam Hamill.
At the ancient pond
a frog plunges into
the sound of water
---Basho
Vielä odottelen kirjaa -
The Clouds Should Know Me - siellä taisi olla myös Red Pinen omia tekstejä.
Muistako oikein Niemöllerin ihmetelleen myös väitteitä kaasukammioista Dachaussa, joita ei ollut, vaikka kymmenet todistajat ja muutamat muistelmakirjailijat näin olivat väittäneet jopa Nürnbergin oikeudenkäynneissä ja Dachaun sotatuomioistuimessa.
VastaaPoistaIhmisiä luokitellaan jatkuvasti kouluissa, politiikassa, sairaaloissa, työelämässä ja missä tahansa muualla. Tästä syystä negatiivinen luokittelu on tavallaan sisäsyntyistä.
Mitä itse olen kysellyt ihmisiltä, esimerkiksi somaleista, niin yleensä aina on vastauksena heidän eroavan kasvonpiirteiltään muista afrikkalaisista negatiivisessa mielessä.
Hei hyvä Jukka,
VastaaPoistaKiitos valitettavan (tietyin tavoin) ajankohtaisesta kirjoituksestasi!
Hannah Arendt pettyi myös siihen, että
eivät ainoastaan monet juristit
ja teologit ajatelleet, että
Gesetz ist Gesetz, laki on laki,
ja siksi sitä on toteltava, vaan
myös siihen, että monet muutkin
hänen läheiset ystävänsä pettivät
tai aiheuttivat pettymyksen.
He pelkäsit. Syyllisiä eivät ole
vain ne, jotka tekevät väärin,
vaan myös ne, jotka katsovat sivusta, eivätkä tee mitään estäkseen
pahan toteumista. Tekemättä jättäminenkin on tietty teko.
Bonhoeffer ja Niemüller ovat
ihmisinä harvinaisuuksia, suuri
harmi.
Ketkä ovat päivän sijaiskärsijät,
maattomat sekä juridisesti että
moraalisesti oikeudettomat?
Ketkä ovat sivustakatselijoita,
kysyn!
Ystävällisesti Matti
K:
VastaaPoistaTuossa ympäristössä hän kuitenkin muutti uskonnollisia vakaumuksiaan ja katsoi, ettei kirkon tehtävä ole palvella kansaa vaan ylittää rajoja.
Aivan, sekä sisäisiä että ulkoisia. Hänelläkin oli pitkä tie tähän korkeaan johtopäätökseensä.
Voimme olla huoleti, sekularisoituminen ei maadoita tuota tietoisuuden pyrkimystä tulla tietoiseksi itsestään ja rajoistaan, ja sen torjuminenkin (esim. mm. vanhakantainen huumevalistus) voi toimia vain näennäisesti - aikansa.
Miltei ärryn kun Rawlsia melkein moititaan. Dynaamiikkaa rakentavaa eli suunnittelevaa filosofiaa olisi ja on yhtä helppo haukkua sisällyksettömäksi tai vaaralliseksi kuin ideaalia kuvaavaa eli luovaa ajatusponnistelua on epäillä tuloksettomaksi ja turhaksi.
VastaaPoistaKäsittelet luokittelua niin, että ulkopuolinen luokittelee jonkun joukon ihmisiä jollakin kriteerillä, esim. uskonnon tai rodun mukaan.
VastaaPoistaMutta tuollainen luokittelu edellyttää, että jokin ryhmä on ensin luokitellut itsensä sisältäpäin, esim. uskonnon tai rodun mukaan.
Nykyaikana suurin uhka on ehdottomasti se, että maailmassa on monia ryhmiä, jotka luokitettelevat itsensä sisältäpäin esim. ainoiksi oikeauskoisiksi.
Menepä heille sanomaan, että tuo teidän luokittelunne on mielivaltainen.
JK: "Sanoisin vertauskuvallisesti, että Niemöller oli sukellusveneen kapteeni myös keskitysleirissä ja rauhan raivotessa Euroopassa."
Vaikka miten kääntelen, en saa väännettyä tästä oikein mitään positiivista?
Garrulus on lopettanut laulunsa. Idealismi ei ole olemassa ilman, että raha vaihtuu toisenlaiseksi mittariksi. Nyt se on liitetty informaatioon ja sitä osataan diilata niin, että oli ideologia mikä hyvänsä herrat Hii ja Hoo ovat aina edellä junailemassa ilmeitään sen mukaan.
VastaaPoistaJos halutaan sääliä - myydään sääliä
Jos halutaan jämptiä - myydään jämptiä
Jos halutaan nopeutta - myydään nopeutta
Jos....
Kaikki käy kunhan sama porukka saa johtaa
linnunpöntön ääntä. Ainoa muuttava tekijä on
tiedon ketteryys, holistinen pedagogiikka ja samalla viisaat politikot. Jos on vain osa näistä mitkään asiat eivät muutu. Tykkäämisen kuppikunnat tykkäävät mitä lystäävät.
Minä olen Niemöller: kukaan ei ymmärtänyt kun oli aika ymmärtää ja ajan myötä syrjäännyin ja kun hidas oppiminen alkaa hieman ymmärtämään omia idiotismejaan minun aika meni - ja valta nappasi aivan loistavat uudet ideat siitä, mikä olisi voinut olla pienen kansan pelastus - nyt ei ollut. Oli vain typeryys ja dyykkaus: sukellusveneen kuljettaja ja anti-älylliset älyköt jossain yläilmoissa, joiden kyky nähdä tilannetta ei ollut.
VastaaPoistaSukelsin ja jäin vankilaan ja Pärren ja Porren ja Purren kaltaiset narsistiset tappajat kulkevat voittajana hipsdips vain siitä niin, kunhan rikkoivat ensin vielä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Joten se siitä avoimuudesta Kemppinen. En ikävä kyllä voi myöskään löytää kotia ns. vasemmistoliiton järjestelyissä koska niillä on aivan liian idealistinen kuva tästä ihmisluonteesta, tai sitten liian negatiivinen. Mittaamisen tuska on meissä kaikissa mutta ikävnitä on vain ollut se, ettei lähi-ihmiset vaivautuneet milloinkaan edes (!) tukemaan.
Olisi ollut puoli voittoa. Nyt oli vain sydän hajoamassa ja kansa sylkemässä perään.
Ja nuoruus meni siihen.
Ad Tapsa P: - ajattelin sukellusveneen yhteydessä ehkä enemmän Kapteeni Nemoa kuin maailmansodan tappajia. Sukellusvene on pelottava paikka: oman kykynsä varassa keskellä pimeyttä ja vaaroja.
VastaaPoistaAd Kalle: - luet laki hiukan väärin. Potilaan hoitaminen ei edellytä potilaaksi (asiakkaaksi) ilmoittautumista, vaan sitä, että lääkäri ryhtyy käytännön hoitotoimeen.
VastaaPoistaLääkärin etiikka (ks. Valvira ja Suomen lääkäriliitto - lääkärinvala) edellyttää hoitotoimeen ryhtymistä myös vapaa-ajalla, esimerkiksi lomalennolla.
Tietosuojavaltuutetun virasto tulkitsee asian näin ja tästä on ennakkotapauksia. Lisäksi he katsovat, että jo potilassuhteen olemassaolo on salassapidettävä. Varmistin asian. Siis lääkäri riskeeraa jopa lääkärinoikeutensa, jos hän kirjoittaa esim. Internetiin: "Näin julkkis NN:n makaavan kadulla ja annoin hänelle ...:ia I.V. (suoraan suoneen)."
Ad Omnia: - totta: tuhoamisleirit olivat Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Majdanek, Belsen ja Sobibor.
VastaaPoistaTosin muilla leireillä, ghetoissa ja kylissä surmattiin systemaattisesti ehkä 750 000 ihmistä ampumalla ja tuntematon määrä mielivaltaisesti, ja käytössä oli häkää tai dieselkaasua eristetylle lavalle johtavia kiertäviä murhaamisasemia.
Zyklon-B (syanidi) huomattiin aika myöhään.
Ad Rienzi: tietysti olet oikeassa. Nähdäkseni Rawlsin ja ennen häntä Kelsenin tapauksessa kohteena olivat vulgaariversiot, joiden mukaan riittää, että ajattelee komeita. Samalla voi harppoa riutuvien yli.
VastaaPoistaKritiikki on oikeastaan sama kuin "Laupiaan samarialaisen" vertauksessa. Jeesus, joka esitti keskeisen osan näistä tietääkseni uskonnottoman Amartya S:n teeseistä, puhui kovasti köyhistä ja oli pahana papeille ja juristeille ("kirjanoppineet") sekä fundamentalisteille ("fariseukset").
LeenaN kirjoitti...
VastaaPoistaVarför
Varför
Varför
Varför inte?
Hei hyvä Jukka,
VastaaPoistaKiitos. Mutta fundamentalismia
on niin monenlaista: poliittista,
uskonnollista, uskonnotonta...
Nyt elämme postsekulaarissa
ja transmodernissa ajassa.
Uskonnottomat ovat hengellisiä
ja uskonnolliset hengettomiä;
ei kuitenkaan kuolleita;)
Fariseukset ovat/ olivat mainettaan parempia. Niin
usein syytetään siitä, mistä
ei ehkä voisikaan.
Rawls ( muuten Terho Pursiainen suomensi R:n A Theory of Justice -kirjan. Huom. A(!) Theory...) kehitteli malliaan tai teoriaansa kuolemaansa asti. ( vrt.
uusliberalistinen tai libertalistinen Robert Nozick)
Onkohan A. Sen uskonnoton?
ystävällisesti Matti
Vartin päästä kaverit ovat eduskuntatalolla, missä on mielenosoitus korruptiota vastaan.
VastaaPoistaMinä en pääse paikalle tällä kertaa, vaikka muutoin olisi tarkoitus tänäkin torstaina siellä olla, mutta yritän sitten tarjota täkyä pääministerille, kun ajattelin sen hän motivoivan oikeaan toimintaan.
Kemppiselle:
VastaaPoistaAd Omnia: - totta: tuhoamisleirit olivat Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Majdanek, Belsen ja Sobibor.
Tietääkseni Belsenissä ei ollut kaasukammioita, eikä se ollut varsinainen "tuhoamisleiri".
Epäilen erittäin vahvasti, ettei "häkää tai dieselkaasua" käytetty tuhoamisleireissä lainkaan. Muutan heti mieleni jos näkisin rakenne- tai hankepiirustukset, tai edes valokuvia kyseisestä tekniikasta.
Yhden valokuvan olen nähnyt jostain "kaasuautoksi" mainitusta, mutta siihen se sitten jääkin.
Ad JarMom: - olet väärässä. Jo haulla Vernichtungslager Belsen löydät saksan- ja englannin kielellä suuren määrän dokumentteja jo mielisairaiden surmaamisessa (Aktion Reinhard tai T-4 käytetyistä) autoista ja yksityiskohtaisen selvityksen Belsenin toiminnasta.
VastaaPoistaVastauksen epäilyysi ja selvityksen kaasukammiosta olisit saanut myös nähdäkseni täsmällisesti Wikipedia-artikkelista Belzec extermination camp.
Kemppisen kuvaus liittyen Haavikon tuoreeseen elämäkertaan joutuu outoon valoon Saaren kirjoittaman kirjan myötä. Ai että ei omia intressejä Kemppisellä mukana?
VastaaPoistaEi ole yhtään yllättävää, että Otava "vaihtoi" Haavikon Saareen - kuten Kemppinen on asiaa kuvannut - jos kirjan kuvaukset siitä, kuinka Kemppinen yritti estää kirjan julkaisemisen vedoten aivan joutaviin asioihin keskustelussa Leena Majander-Reenpään kanssa, pitävät paikkansa.
Eihän Saari toki ole kirjailijana Haavikon luokkaa, mutta kai kirjankustantamisessa on hyvä olla jonkinlaista moraaliakin mukana.
Lisäksi kirjasta ilmenee, että Haavikko nimenomaan halusi, että kirja tulee valmiiksi ja pyysi Saarta jatkamaan jo kerran keskeytynyttä hanketta.
Vaikuttaa selvältä ennakkosensuurilta koko yritys estää kirjan julkaiseminen, kuten Majander-Reenpääkin on asiaa kuvannut.
Kemppiselle:
VastaaPoistaJep. Tiedän kyllä nuo kokeet Aktion Reinhardin aikana jne. "Kaasuautoja" myös kokeiltiin. Siis kokeiltiin. Mutta kun on tämä dokumenttien puute näistä tuhoamisleireistä, joista kai nyt keskustellaan.
Valitettavasti en voi luottaa Wikipediaan näissäkään asioissa. Kummallisin on kertomus dieselmoottoreiden pakokaasun käytöstä kaasukammioissa. Tämähän on ollut eräs suurimmistä revisionistien tutkimuskohteista, johon ei vielä selvää vastausta ole saatu.
Historia on kummallisesti näissäkin asioissa muuttunut. Jo Nürnbergin oikeudenkäynneissä kerrottiin joukkotappamisia keskitysleireillä tapahtuneen tyhjiökammioissa, höyrykammioissa, metallilevyjen päällä joihin johdettiin sähköä ja jopa silmänräpäyksessä höyryttämällä, jollain salaperäisellä aseella.
Tämä dieselkaasu on nähtävästi jäänyt noilta ajoilta.
Surmaaminen - eli murhaaminen oli järjestelmällistä myös näissä muissa leireissä, ja myös sen leirityksen lopullinen tarkoitus oli murhata niihin joutuneet ihmiset.
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=C4Ss_zo7Ezg
http://www.youtube.com/watch?v=TrPWHbLC7p0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=b7qhUl04rpo&feature=related
http://www.historylink101.com/ww2_color/WorldWarIIConcentrationCamp/PICT0598.html
Jos tuo jotakin todistaa, niin ainakin sen kuinka paljon tärkeämpää on ajatella muita kuin itseään.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ilse_Koch
Synkähköt aiheet, mutta Naakka Harmaasilmä pyörän päällä on levollinen, silti valpas.
VastaaPoistaNaakat elävät ilmeisen mielenkiintoista elämää yhdyskunnissaan, jossa jokaisella on paikkansa eli luokittelu pelaa.
Yhteiselämä vaatii sääntönsä. Jos naakka avioituu itseään korkea-arvoisemmassa asemassa olevan naakan kanssa, senkin rangi nousee.
Kevättalvella naakkapari istuu pöyheänä langalla kylki kyljessä, ja vähän matkan päässä toinen pari, sitten kolmas... Rakkaus näkyy ohikulkijallekin.
osku
Osku: Onko olemassa kirjaa tai tutkimusta naakkojen elämästä? Olen seurannut vuosia vanhassa puukirkossa asustavan naakkayhdyskunnan touhuja ja haluaisin tietää lisää. Tämä "minun" nakkaporukkani mm. tekee joka päivä täsmälleen klo 16.00 yhteislennon läheiselle pellolle. Siellä seurustellaan ja sitten lennetään riemukasta hupilentoa puolisen tuntia. Näyttää sltä, että herrat tuolloin esittelevät taitolentokykyjään.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistagodnatt
VastaaPoistaViime viikot ovat olleet tuskallista seurattavaa. Tämä ei millään tavoin liity kyllä siihen että useimmiten - en aina - äänestän vaaleissa Keskustaa. Ei. En ota ainakaan tällaisia asioita henkilökohtaisesti.
VastaaPoistaLuottamukseni toimittajiin on kovilla. Enkä yhtään ihmettele vaikka Suomessa yhä useampi ottaa vastaisuudessa toimittajan vastaan haulikolla tai vähintäin jonkilaisella käsiaseella. Vaimoni työpaikassa johtajaa lukuunottamatta toimittajien kysymyksiin vastaaminen on kiellettyä, ellei siihen erikseen anneta lupaa. Ja mahdollisuus että joutuisin toimittajan yllättämäksi saa aikaan vatsanväänteitä.
Surullinen asia kuinka alamme yhä enemmän eristäytyä toisistaan. Ellei tuo vuoden 1976 elokuvateattereiden kassamagneetti, "Luottamus", olisi jo ehtinyt turmella kyseisen sanan imagoa, olisin järkyttynyt termin alennustilasta.
Speedy G: Harmi että vasta nyt huomasin kysymyksesi. Lisäselvittelin äsken lintuharrastajien kanssa asiaa.
VastaaPoistaNobelpalkittu Konrad Lorenz on kirjoittanut klassikon "Eläimet kertovat: Eläinten käyttäytyminen tiedemiehen tulkitsemana. Helsinki: Tammi, 1989. ISBN 951-30-8998-3. (on jo 5. painos, 1. painos jo 1953) Kirjassa on kappale naakoistakin.
Ja jos ruotsi kääntyy: lintujen, myös naakan, sielunelämästä kertoo populääritieteellinen selonteko Fågelliv - inblickar i 30 nordiska fågelarters levnadssätt (Staffan Ulfstrand, Ellerströms 2007). Pitäisi löytyä Akateemisesta, kirjassa kaiketi myös suomalaisia tutkimustuloksia.
Naakat ovat upeita lintuja. Vieläkin jurppii, kun Turussa menivät tieten tahtoen tukkimaan niiden ikiaikaiset pesäkolot tuomiokirkossa.
osku