17. elokuuta 2009

Satiiri



Muuan henkilö, joka lähtee juristitohtorille harvinaisella tavalla tutkimustehtäviin MIT:n ja Harvardin maastoon. Hiljan hän julkaisi kirjoituksen satiirista ja sen ohella parodiasta tekijänoikeuden kannalta.

Aihe on arvokas – satiiri ja parodia sallitaan, mutta ei ole helppo selvittää eikä selittää, mitä nämä sanat tarkoittavat.

Kirjoittaja kävi tutkimassa, siihen toimeen kehotettuna, vanhat ”Lapualaisooppera”-oikeusjutun paperit. Siinä korkein oikeus selkeästi vahvisti, että toisen kirjoittajan sanojen käyttäminen ja väänteleminen ei riko tekijänoikeutta, jos näin on tehty asianomaisten lähteen saattamiseksi arvostelulle alttiiksi.

Satiiri on siis muun muassa sitä, että ihminen nolataan hänen omilla sanoillaan. Parodia on käänteishuumoria. Asia sanotaan päinvastoin kuin tarkoitetaan.

Suomen sanomalehdissä kerrottiin, miten amerikkalaiset kiihkouskovaiset vaativat toimenpiteitä Berkeleyn yliopiston Lawrence Labsin DNA:ta kuvaavan veistoksen poistamiseksi, koska Jumala ei salli esityksiä sellaisesta, mitä ei ole tarkoitettu ihmisen nähtäväksi, ja lisäksi isät ja äidit ovat pahemmanpuoleisessa kusessa, kun lapsille pitäisi selittää jotain perinnöllisyydestä, mitä raamattu ei tunne, kuten ei muuten kirkkorakennuksiakaan.

No. Uutinen oli satiiria. Sellaista Clairmontin seudun pikkukoulua, joka tarinassa mainitaan, ei ole olemassa. (Tunnen paikkakuntaa itsekin jonkin verran.)

Katselin päivällä YouTubesta ”Droopyja”, jotka minulla on kyllä vanhastaan ollut DVD:llä ja sitä ennen nauhalla. Parempia piirrettyjä ei varmaan ole tehty.

Kun mielessäni oli tämä satiiri, tulin vasta nyt ajatelleeksi, että Droopy-pätkissä kaiken muun ihanuuden lisäksi pannaan aika raskaasti alta lipan elokuvan kuorruttamia pyhiä arvoja, kuten villin lännen ”lakeja”, sankarin palvontaa ja ties mitä.

Vastaan yhteen arvaamaani kommenttikysymykseen heti: satiiri pelastaa useimmiten kunnianloukkaustuomiolta, mutta juristien pitää ymmärtää, ettei pelkkä keljuilu ole satiiria.

Tämän lajityypin, jota on harjoitettu ainakin neljä tuhatta vuotta, tekee arvokkaaksi pohjalla piilossa oleva suuttumus. Vallitsevat olot – ehkä esimerkiksi poliittinen korruptio – teilataan ylistämällä tai kiittelemällä sitä, mikä todellisuudessa halutaan tuomita.

Shkaespearen Marcus Antonius toistelee Caesarin hautauspuheessaan, että Brutus on kunniallinen mies. Kun hän sanoo tämän neljännen tai viidennen kerran, kuulija ymmärtää, mitä mieltä Antonius on Brutuksen kunniallisuudesta.

Satiirin luonteeseen kuuluu, että joku loukkaantuu aina.

Myös parodia jää usein ymmärtämättä. Iskelmämusiikissa esimerkiksi suomalaisesta tangosta on yritetty vääntää parodiaa (”tuonen käki jossain kukkui…), mutta täydestä ovat menneet kaikki.

Hyvä satiiri oli Simo Salmisen esittämä ”Rotestilaulu”.

Okei – tämä ei taida olla suomalaisten ominta alaa. Englannissa on kuuluisat televisiosarjat ja niitä ennen radiojutut. Ranskassa on vanhastaan hallittu äärimmäinen törkeys.

Maan myydyimpiä poliisisarjoja on ”San-Antonio”. Pöydälläni näkyy olevan nide, jossa käsitellään aina ajankohtaista ongelmaa, poliisin perhehuolia. Kirjan nimi on ”isi, maksa minulle huora”, ja kansikuvassa pyylevä poliisi muhoilee onnellisena pojalleen.

Sain ilokseni haltuuni kokoomateoksen ranskalaisesta lehdestä, jota tilasin 70-luvulla: Harakiri, joka mainosti itseään kannessa tähdentämällä, että tämä lehti on tyhmä ja ilkeä. Luonnehdinta oli oikea.

Satiiri kohdistui usein pappeihin, poliitikkoihin, upseereihin, opettajiin ja kommunisteihin.

Värivalokuva ruhjoutuneesta peukalosta ja teksti ”P. Joosefin peukalo valokuvattuna tuokio sen jälkeen kun seitsemänvuotias pikku Jeesus oli murjaissut ensimmäisen vertauksensa isän verstaassa.”

Mieleeni jäi myös ”Jumalan seikkailut” –sarjan kuparipiirros, tuttu ”Ristiltäotto”, ja sen kuvateksti: ”Jeesusta tuodaan Kaanaan häistä.”

16 kommenttia:

  1. Taannoin tohtorit Suomi ja Rautkallio kiistelivät (ei voi kutsua debatiksi, kun ei ollut mitään sääntöjä...) ja nimittelivät siinä ohessa toisiaan jatkuvasti "oppinut ystäväni" -termillä. Lienee kai selvää, että kumpikaan narreista ei ollut toistensa ystävä puhumattakaan siitä, että olisivat arvostaneet toistensa tutkimusta ja lukeneisuutta. Katsojassa narrit herättivät lähinnä myötähäpeää ja kaikki tämä lupamaksajien rahoilla.

    VastaaPoista
  2. Sariirin ja/tai parodian lajityyppi on suomalaisessa lehdistössä kuolemassa. Viimeinen mohikaani on Bisquit. Tuskin olen ainoa, joka ostaa vain tiistaina ja torstaina Ilta-Sanomat. Toivottavasti hän on viime aikoina ollut vain lomalla, vaikka wikipediasta vilkaisten onkin jo eläkeiässä.

    VastaaPoista
  3. Törmäsin hiljattain Alexanderiin ja kysäisin Afganistanista. Hän sanoi palaavansa asiaan, kunhan olisi pyytänyt selvityksen Afganistanin hallitukselta.

    Asiasta ei enempiä kuulunut, joten pirautin Alexanderin kännykkään ja tivasin, että mitä sinne Afganistaniin kuuluu.

    "Jos rättipäät osuvat ohjuksella suomalaisten partio-Sisuun, ei täällä ruumiita lasketa! Aina on hyvä grillaussää, niin kuin Atrian mainoksessakin sanotaan. Mitä sä oikein luulet? Olenko mä ulkoministeri vai jokin krematorion tuhkaluukkuja tyhjentelevä nokikolari?"

    Ihmettelin kuitenkin, mitä Atrian mainostaminen tähän kuului.

    "No, kenttäkeittiön kauttahan tähän sotaan lähdettiin!"


    T.

    VastaaPoista
  4. Arkkiatri Arvo Ylpön täyttäessä tasavuosia, ehkä 90, oli Suomen Kuvalehdessä kuva hänestä vetämässä leukoja puiston puun oksassa. Muistan mainiosti närkästyksensekaisesti riemukkaan ällistykseni kun Pahkasiassa tähän kuvaan oli liitetty kuvateksti: "Syntymäpäivänsä kunniaksi arkkiatri laskeutui puusta." (ulkomuistista siteerattuna)

    VastaaPoista
  5. On hyvä niin että suomalaiset juristit ja tohtorit muuttavat ulkomaille.
    On hyvä niin että vanhukset jaksavat jatkaa työelämässä hamaan harmaantumiseen asti nuorten miesten kustannuksella.

    Juristit, tohtorit ja vanhukset on lähetettävä ulkomaille töihin, koska suomalaiset nuoret miehet on jo muutoin menetetty.

    Nuorten miesten työttömyysaste Tilastokeskuksen mukaan:
    - Miehet 15-25v, 25,9 %

    Todellisuudessa noin 32 %

    Tilalle työllisyyttä tasoittamaan on otettava runsas määrä maahanmuuttajia Somalimaasta. Näin Toteaa RKP ja Suomen Virallinen Totuuskomitea.

    Afkaaniassa nämä lakiasiat osataan. Siellä eivät ämmät laiskottele.
    Jos vaimo Afkaaniassa ei anna pimppaa, voi mies syystä saada avioeron. Miksi kukaan ei ymmärrä, että elatuksen vastineeksi on naisen annettava pimppaa? Kukapa mies ketään huvikseen elättäisi ja jättäisi vanhuuden toimeentulon turvaamatta antamattomuuden takia.
    (ei satiiriParodiaa)

    VastaaPoista
  6. JK: "...satiiri pelastaa useimmiten kunnianloukkaustuomiolta..."

    Varmaan arvasit tämänkin kysymyksen:

    Ei kuitenkaan pelastanut Salamaa hänen luomansa romaanihahmon "Hiltusen" pilasaarnattua aivan yksi yhteen tuohon "Jeesuksen tuonti Kaanaan häistä" -tyyliin.

    Suuri jumala ilmoitti pienten apuriensa välityksellä kunniaansa luokatun ja tuomarit tekivät työnsä. Kuin Neuvostoliitossa konsanaan ja Iranissa nyt.

    VastaaPoista
  7. Kemppinen

    Tässä olisi plagiointiin ja tekijänoikeuksiin liittyvä dilemma sinulle pohdittavaksi. Hienoa jos viitsit kommentoida, vaikkei tässä nyt satiirista olekaan kyse.

    VastaaPoista
  8. Kristinuskoa saa kyllä nykyään vapaasti arvostella ja riepotella, mutta ovatko kaikki uskonnot samalla viivalla? 25.8.
    se selviää, miten asian laita on Suomen maassa. Jussi Halla-aho on silloin tuomiolla uskonrauhan rikkomisesta. Hän arvosteli lähes samoin sanoin islamia kuin hollantilainen Ayaan Hirsi Ali, jonka näkemykset herättivät pari vuotta sitten suuresti närää Hollannissa. Ayaan Hirsi Ali ei saanut syytettä uskonrauhan rikkomisesta. Saapa nähdä, miten käy Halla-ahon.

    VastaaPoista
  9. Kotiristini antoi taannoin positiivista kannustusta sen suhteen, että avioliittoihin perehtyneen juristin pitämiseksi loitolla, minun on syytä puheissani jättää sana rakas anoppi-sanan edestä pois. Varmuuden vuoksi olen yrittänyt minimoida kummankin sanan käytön. (De mortuis .. )

    VastaaPoista
  10. Jep,jep...Mitä sanoi keskilännen kukkahattutäti kun hänelle kerrottiin että Jeesus oli juutalainen ? - "Not in my Bible !"

    VastaaPoista
  11. Tapsa P. Vastaus löytyy tästä blogista. Salama tunnusti rikoksensa.

    VastaaPoista
  12. "Mieleeni jäi myös ”Jumalan seikkailut” –sarjan kuparipiirros, tuttu ”Ristiltäotto”, ja sen kuvateksti: ”Jeesusta tuodaan Kaanaan häistä.”

    Kemppisen satiiri olikin groteski vitsi; joka lipesi metsään tuonne hyvän maun toiselle puolelle.

    Tasapuolisuuden nimissä odotan vastaavaa juttua vaikkapa eräästä turbaanipäisestä miehestä.

    Tai ei sittenkään. Ei kannata.

    Sillä onhan Salaman tuominnut Jumalan pilkka-pykälä kaivettu naftaliinista eräiden tasa-arvoisempien uskontojen suojaksi.

    VastaaPoista
  13. Mitä arvelet, Kemppi, miksei 70-luvun "stallareista" ole tehty kunnon satiiria tai parodiaa?
    Uskon, että fiksusta lukijakunnastasi melkoinen osa on aikanaan kuulunut tähän porukkaan.
    Olisiko suomalainen kommunismi voinut kuitenkin onnistua? Vapaus, veljeys ja tasa-arvo, mitä?(Kallen ja Nallen johdolla!)
    Senkö vuoksi "änkyröitä" ei meillä vieläkään arvostella, saati pilkata tai parodioida?
    pekka s-to.

    VastaaPoista
  14. Ad Catulux: - Ei ollut Kemppisen vitsi vaan esimerkki satiirista.

    VastaaPoista
  15. Minä olen koko ajan ollut siinä käsityksessä että stallarit olivat parodiaa, mutta he eivät tienneet sitä?

    VastaaPoista
  16. kolmisenkymmentä vuotta sitten isäni tahtoi maksaa minulle huoran... kieltäydyin.

    jälkeenpäin, molempien osalta ihmettelen, miksi. :)

    VastaaPoista