Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
12. toukokuuta 2009
Belgique
Valokuva esittää 1900-luvun alussa kuolleen Belgian kuninkaan Leopold II:n siirtomaahallintoa Kongossa. Ellei lapsi tehnyt valvojan mielestä tarpeeksi työtä, rangaistus oli oikean käden menettäminen.
Professori Tony Judt on britti, juutalais-belgialais-liettualaista sukua. Toisin kuin monet kollegansa eli englantia äidinkielenään puhuvat historiantutkijat hän osaa eurooppalaisia kieliä. Hän on erikoistunut panettelemaan eri valtioita, näkyvimmin Israelia. Se on mielestäni tervetullutta. Myös Ranska, jossa hän opiskeli itsessään École Normale Superieuressa, saa jatkuvasti huutia etenkin oman menneisyytensä manipuloinnista.
Muodin ja kosmetiikan ihmemaa käyttää kykyjään etenkin omaan historiaansa. Judt kiinnittää aiheellisesti huomion myös siihen, että toinen toistaan ihmeellisemmät mielipuolet, kuten esimerkiksi ”marxismin” ”tutkija” Louis Althusser, saavuttavat Ranskassa suurta suosiota ja siten Yhdysvalloissa pysyvästi arvostetun aseman, myös piireissä, joiden luulisi erottavan höperehtimisen vakavasti otettavasti asiasta.
Hän on koonnut The New York Review of Booksissa julkaistuja kirjoituksiaan niteeksi ”Reappraisals. Reflections on the Forgotten Twentieth Century.” Terveellistä ja ravistelevaa. Ei saavuta suurta suosiota, kuten ei saavuttanut mielestäni tavattoman hyvä ”Postwar”.
Sain nyt Judtin avulla uutta tietoa Belgiasta, josta tiesin vain, että se oli kauan maa, jossa ei pidetty naisista, neekereistä eikä lapsista. Katso tässä yhteydessä myös Hergé ja Simenon.
Se oli uusi tieto, että Belgian federalistinen liittovaltiorakenne on maailman monimutkaisin. Keskeisiä parlamentteja on yhdeksän. Jopa poliisilaitoksia on kolme, ja Judtin mukaan ne välttävät kaikkea yhteistoimintaa.
Hän huomauttaa myös, että jalkapallohuliganismin selvittämisestä pederastipiirien murtamiseen poliisin avuttomuus ja virkamieskunnan haluttomuus saattavat vaikuttaa asioiden arviointiin.
Saksalaiset polttivat Louvainin yliopiston keskiaikaisen kirjaston 1914, mutta väitteen mukaan vielä pahempaa tuhoa aiheuttivat belgialaiset itse 1968 jakamalla yliopiston kahtia, ranskankieliseen ja flaamin (hollannin) kieliseen laitokseen, ja kirjaston, niin ikään väitteen mukaan, keskeltä kahtia, niin että toinen laitos sai kirjat A:sta K:hon ja toinen loput.
Tästä oli kieltämättä puhetta, kun kävimme runsas vuosi sitten jommassakummassa Louvainin tai Leuvenin yliopistossa. Eräät ystäväni, etenkin Olli, tietävät näistä asioista paikkakuntalaisina paljon enemmän. Uskollisena omille aatteilleni en anna tietämättömyyden jarruttaa kirjoittamistani.
Useiden lähteiden mukaan ministereitä, poliisipäälliköitä, verojohtajia ja kaikkia muita on Belgiassa valittava ja palkattava aina kolme, oli heillä sitten työtä tai ei. Päähallintopiirit ovat ranskankielinen, flaaminkielinen ja sitten Bryssel, jossa luultavasti erikoistalousalueita ovat EY, OECD ja NATO.
Järjestöissä työskentelevät eivät yleensä huomaa mitään erikoista, mutta katsokaapa heidän silmiään ja ihoaan pitkäaikaisen oleskelun jälkeen! Sen verran olen minäkin käynyt ja kulkenut näissä rakennelmissa, että olen tunnistanut virtuaalimaailman, joka siis voi olla aivan hyvin betonista ja lasista rakennettu ja silti teoreettinen, sanan althuserilaisessa mielessä.
Josta tulee mieleeni, että Belgia on kuuluisa myös taloudellisista väärinkäytöksistä ja skandaaleista; tässä yhteydessä puhe on kuitenkin tapana kiireesti kääntää Luxemburgiin. Brysseliläiset eivät jää usein kiinni. Poliisin lisäksi siellä vaaditaan tuomioistuinlaitoksen hajauttamista niin että maassa olisi esimerkiksi yhdeksän korkeinta oikeutta, kieliryhmien, paikkakuntien ja maakuntien mukaan.
Olenkin miettinyt, miksi belgialainen surrealisti René Magritte on kaikista taidemaalareista minulle läheisimpiä. Hän vetoaa todelliseen minääni, joka käyttää satoi tai paistoi knallia ja sateenvarjoa ja pitää arvossa ennen kaikkea muuta pikkumaisuutta ja suvaitsemattomuutta.
Ranskalaisten perinne on suhtautua belgialaisiin alentuvasti, kuten kaikkiin muihinkin ulkomaalaisiin. Jos suomalainen puhuu täydellistä, virheetöntä ranskaa, häntä arvellaan belgialaiseksi, eikä se huono arvaus olekaan.
Flaamilaisista tiedän vähän. Onneksi Judt tuntuu tietävän paljon ja oleskelleen siellä, isiensä mailla, pitkiä aikoja. Sitä ei tiedä kukaan, miksi maailman timanttikauppa on keskittynyt Belgian Antwerpeniin, jossa kuinka ollakaan juuri Liettuan juutalaiset ovat ammattilaispiireissä arvostettuja.
Jotenkin vaan tuntui siltä, että tähän vois copy-pastettaa tämän laulun sanat:
VastaaPoistaWritten By Warren Zevon & David Lindell c. 1976 Zevon Music/BMI
Roland was a warrior from the Land of the Midnight Sun
With a Thompson gun for hire, fighting to be done
The deal was made in Denmark on a dark and stormy day
So he set out for Biafra to join the bloody fray
Through sixty-six and seven they fought the Congo war
With their fingers on their triggers, knee-deep in gore
For days and nights they battled the Bantu to their knees
They killed to earn their living and to help out the Congolese
Roland the Thompson gunner...
His comrades fought beside him - Van Owen and the rest
But of all the Thompson gunners, Roland was the best
So the CIA decided they wanted Roland dead
That son-of-a-bitch Van Owen blew off Roland's head
Roland the headless Thompson gunner
Norway's bravest son
Time, time, time
For another peaceful war
But time stands still for Roland
'Til he evens up the score
They can still see his headless body stalking through the night
In the muzzle flash of Roland's Thompson gun
In the muzzle flash of Roland's Thompson gun
Roland searched the continent for the man who'd done him in
He found him in Mombassa in a barroom drinking gin
Roland aimed his Thompson gun - he didn't say a word
But he blew Van Owen's body from there to Johannesburg
Roland the headless Thompson gunner...
The eternal Thompson gunner
still wandering through the night
Now it's ten years later but he still keeps up the fight
In Ireland, in Lebanon, in Palestine and Berkeley
Patty Hearst heard the burst of Roland's Thompson gun and bought it
En tiennyt, että timanttikauppa on keskittynyt Antwerpeniin. Luulin, että juuttaan maalla sijaitsee keskus sillä saralla.
VastaaPoistaLeopold omisti Kongon yksityishenkilöänä. Vaikuttaako tämä mitenkään siihen, miten Belgia asiaan kytketään?
Lapsena kaikki parhaat palapelit esittivät benelux-maita, niissä oli sitä jotain.
luvassa riemastuttava maailmanympärimatka, joka siis alkaa belgiasta. mainio kirjoitus. kiitos.
VastaaPoistaTummasta suklaasta pieniä käsiä - erinomaista Brysselin suklaata. Irtotavarana olisi voinut ostaa ainakin vuosituhannen alussa.
VastaaPoistaOlen täällä Keski-Afrikan museossa Tervurenissa käynnistä kertonutkin. Käynninkö jälkeen raskaasti tuntuu siltä, että on vain seremoniamestareita, jotka joko tai ei hyväksyvät pyrkimyksemme. Ja mihin osaa pyrkiä, kun jo paikallaan olemiseen sisältyy tuon luokan vääryys.
Ranskaa en osaa, englantia änkyn känkyn, silmä kourassa on halu nähdä mitä muut ovat tehneet. Voiko jälkeä katsoa sinä itsenään viestinä jostakin, vai onko ensin henkiset kilpailut - seremoniamestarina kuka? ja päämääränä mikä?
Tuolla sitä voin pohtia:
Salon du livre d’artiste
Gare St Sauveur à Lille les 21 et 22 mai 2009 de 14h à 19h
- Gare Saint Sauveur
boulevard Jean Baptiste Lebas
59000 Lille
Its getting closer and closer....maailma kutistuu. Onneksemme voisi sanoa, koska silmälasimme lasikulma on hiottu nyt niin, että vasen silmä on käännetty oikeaan ja oikea katsoo jotenkuten suoraan.
VastaaPoistaKyseessä on myös samalla likinäköisyys ja sen vastakohta (en muista nimeä suomeksi) eli silmä tottuu katsomaan sekä lähelle, kauas, vinoon että synkronisoimaan syntaktiset pisteet ns. kelpaavaksi. Temppu sekin - täytyy melkein nostaa sitä knallia jos se minullakin olisi. Pitääkö hankkia? Jospa voin käyttää sitä kerjäläisen tavoin kun tämä yhteiskunta lemppaa ulos kaikki suoraan katsovat ja myös siitä puhuva.
Vaikka sehän ei ole ammatti.
Que sera sera, what will be will be - nämä kamalat ihmiset päättävät minunkin kohtaloni. Odotan, ettei kättä katkaista mutta toissapäivänä tajusin, että lähisukulainenhan se on siellä istunut tukevasti keittiöjakkaralla ja soittanut ihmisille vuosikaudet; aiheena minun huono moraalini kuulemma. Minun edessäni tietysti hymyillyt, saatanan bitch - if I may say.
On ollut sille (iäkkäälle) naiselle ainoa oljenkorsi omassa lähes olemattomassa ja vainoharhaisessa elämässä. Hän itse on pedofili minun nopeasti tehdyn analyysin mukaan sillä hän lääppii vauvoja jalkojen välistä (mikä tietysti saa vauvalta ihastusta mutta on väärä tapa sitoa vauva itseensä; tätä ollaan ilmeisesti opittu juuri tietyissä aika patriarkaalisissa suvuissa ja tässä ollaan oltu pappissuvun piikoja ja renkejä). Vanhat belgialaiset katsos....ties mistä vetää joskus. Hyvä sotilashan sillä lailla teetetään ja ulkomaailma ON ihastunut kun sotilas on todella dedicated his role.
Nämä menevät myös kasvatustieteeseen vääränä ohjauskuviona vaikka eihän niistä edes puhuta koska on tabu. Ja juutalaisethan ne siellä johdossa tietysti, eli myös siellä. Ja tämä ei tarkoita sitä, että olisi väärin, mutta liian yksipuolisena voi sitä olla.
Jää väärä mielikuva oikeasta ja väärästä jos punninta on vain yhden suvun silmät. Tätä Lillrank ei tajua jolle pieru on metafora maanjäristykselle.
Tuleehan sieltä kaasua myöskin. Väärä domain vaan.
Elämä on siis sairas koska silmät ovat väännetty. Näin tämä minun elämäänikin vääntänyt sadistinainen, jolle kaikki oli vain ajanvietettä.
Kunhan sai väännettyä toisen (osaavan) ihmisen elämän aivan päin helvettiä. Ja siinäkin oli juutalaisia: tosin ei liettualaisia (tai mistä minä tiedän, ehkä olikin koska rouva z on sieltäpäin). Ja näillä, joiden silmälasit vetävät sinne sun tänne uskovat kaikkia ämmiä (M-bokstäver) jotka soittavat ja lässyttävät tappaakseen. Ja me kun aina syytetään miestä siitä.
Naiset ovat pahanlaista sukua jos sitä ovat mutta silti en usko, että tuo hoitaja jota syytetään olisi tappanut sekä vauvan että vanhuksen; profiili on outo ja narsismia siinä tuskin voi olla; se ei ole narsismiin sairastunut, joka sellaista tekee mielestäni vaan narsisti pyrkii näyttäytymään eli ei anna arvoa muille ja vie siksi kaiken tilan itse.
Peiliinkatsominen ja murkun narsismi on siis tervettä esiintymistä mutta kun esim. mies ei kuuntele omaa vaimoaan vuosikausiin vaan käveleee kuten kerrot belgialaisista ylväästi ja itsehyväisesti - mies on silloin se narsisti joka ei arvosta omaa vaimoaan.
Haluaa kaiken itselleen - kuten poishemmotellut eurooppalaiset vuosikaudet tai vuosisadat ellei vuosituhannet. SE ON NARSISMIA.
Projisointi vääntää diagnoosin väärinpäin.
Silmälasitehtaat ovat nykyisin jenkkien: suomalaiset antoivat parhaimpia alueitaan halvalla voisi sanoa: sinne meni Instrukin. Sääli, silmälasien optiikka tulee kyllä menemään oikein mutta tieto silmistä aistina (!) tulee taas olemaan heille vieläkin arvokkaampi pääoma: arvaa kelle he sen myy?
"... Kongossa. Ellei lapsi tehnyt valvojan mielestä tarpeeksi työtä, rangaistus oli oikean käden menettäminen."
VastaaPoistaKannattaako näitä syöttejä just nytten kun Perussuomalaiset ovat muotoilemassa ulkomaalaispolitiikkaansa.
Kongon Akselia odotellessa:
VastaaPoistahttp://www.palkkatyolainen.fi/pt2009/pt2009-03/p090408-ty1.html
Hyvä juttu !!
VastaaPoistaHurjaa...
Voiko tämä kaikki olla ollenkaan totta??
Belgiasta on usein sanottu, että väestönosia yhdistää vain kuningas, jalkapallomaajoukkue ja suklaa.
VastaaPoistaEhkä tästäkin johtuen lapsille ei kerrota vieläkään koulussa Leopold II:n hirmuteoista, vaan häneen viitataan "rakentajakuninkaana".
Jalkapallojoukkue on surkea. Jäljelle jää suklaa, joka on kuulemma ihan hyvää.
Ei ihme jos on byrokratialle tarvetta.
"kirjaston, niin ikään väitteen mukaan, keskeltä kahtia, niin että toinen laitos sai kirjat A:sta K:hon ja toinen loput."
VastaaPoistaTätä nyt kertotaan muistakin kirjastoista, mm. Intian ja Pakistanin jakautumisen yhteydessä.
Tuli mieleen Euroopan federalistinen liittovaltiorakenne, eli EU samoinen ongelmineen ja yhteensopimattomuuksineen.
VastaaPoista"...juutalaiset ovat ammattilaispiireissä arvostettuja..."Juontaneeko iloiselta 20-luvulta, jolloin muut viettivät riehakasta 20-luvun elämää huvituksineen, juutalaisten keskittyessä opiskeluun ja muuhun tiedonhankintaan.
"As more villages resisted the rubber order, Leopold's agents
VastaaPoistaordered the Force Publique army to raid the rebellious
villages and kill the people. To make sure that the soldiers
did not waste the bullets in hunting animals, their officers
demanded to see the amputated right hand of every person
they killed. As Hochschild puts it, the standard proof was
the right hand from a corpse. Or occasionally not from a
corpse. 'Sometimes', said one officer to a missionary,
'soldiers shot a cartridge at an animal in hunting; they
then cut off a hand from a living man'. In some military
units, there was even a 'keeper of the hands', his job was
the smoking [of them]"
Tuosta näyttäisi olevan useata tietoa. Siis syistä miksi käsiä katkottiin. Ihmettelen muuten miten yksikätinen voisi toimia tehokkaasti lateksin keräämisessä.
Pahimmat katkojat taisivat kuitenkin olla ihan kotoperäisiä afrikkalaisia sotilaita. Samaa jännittävää perinnettä muuten noudatetaan esimerkiksi Sierra Leonessa ja Liberiassa ihan ilman pelkialaisten apua.
Tuohon anonyymin kommenttiin perusuomalaisista en ota muuten kantaa, mutta mihin se liittyy tässä käsien katkomisessa, mika on barbaarista tekijästä huolimatta, mutta johon syylliseksi on saatu kuningas Leopold, joka, kuten kaikki ajattelevat ihmiset ymmärtävät, ei ole syyllinen amputointeihin vai onko esittää todisteita että Leopold heilui viidakossa veitsen kanssa savustamassa handuja?
Ceaserinkin mukaan belgialaiset olivat surkeaa sakkia - eivät antautuneet taisteluun legioonalaisten ehdoilla, vaan vetäytyivät soilleen ja hyökkäilivät raukkamaisesti sieltä.
VastaaPoistaTarzaneissa belgialaisista annetaan mainio kuva: mitä kierompi ketale, mitä raaempi roisto, sitä varmemmin belgialainen.
Hyvin on belgialaisopit menneet Afrikassa perille.
Miltähän meidän 2-kielisysteemimme näyttää Belgiasta päin katsottuna? Fiksulta varmaan.
Kiitos Kemppiselle kirjavihjeestä. Tulipa tilattua Judt: " Resistance and Revolution in Mediterranean Europe 1939-1948."
VastaaPoistaMielessä tv-dokkari Ranskan vastarintaliikkeestä, joka vastarintaliikkeenä on suuri kupla, kuten myös (roskaväen) Ranskan Vallankumous.
Saapi nähdä mitä Tony Judt kirjassaan asiasta mainitsee.
Sedis:
Nenetsit ovat pieni alkuperäiskansa, joka on katoamassa globalisaation ison jyrän alle.En ymmärrä tätä. Miksi pitäisi säilyttää? Pysähtyykö luonnollinen evoluutio säilyttäessämme kaikki nykyiset "alkuperäiset" kielet, kansat, eläimet ja vähäväkiset?
Entä jos näin olisi toimittu renesanssin aikaan, jolloin olisimme vieläkin samalla tasolla kotirottineen ja kotikirppuinemme.
Belgiquessa vaikuttivat aikanaan myös Nagantin veljekset, jotka keksinnöllään helpottivat Joe-sedän hommia Itäisessä Maassa. Läntisen Maan kulttuuriin vaikutti suuresti muuan Adolphe Sax.
VastaaPoistahttp://kariav-annat.blogspot.com/2009/01/sakspiippu.html
Kirja
VastaaPoistaKing leopold's ghostDokumenttielokuva
King leopold's ghost(Ja tietysti Conradin Heart of Darkness).
Belgiassa "Leopoldin Kongoa" koskevat arkistot olivat jopa tutkijoilta suljettuja 70-luvun loppuun saakka (lienevätkö vieläkin?). Edellinen tieto muistinvarainen, taisi olla joko kirjassa tai dokumenttileffassa.
Belgian Kongo oli tuottoisa siirtomaa emämaalle kumituotantoineen ja norsunluukauppoineen.
VastaaPoistaKyseinen maa oli myös malli esimerkki siitä,miten rikkaudet revittiin irti paikallisten asukkaiden selkänahasta ja kärsimyksistä.
Muiden Afrikan siirtomaiden taloudellinen tuotto emämaille taisi sitten olla vähän niin ja näin. Monille Euroopan maille jäi siirtomaaseikkailuistaan vain luu käteen ja suuret taloudelliset odotukset ja toiveet upposivat Saharan hiekkaan.
Imperialismista jäi perinnöksi meille eurooppalaisille erilainen ja raskas "valkoisen miehen taakka", jonka painolastin huomaa myös täällä Kemppisen lootan kommenteissa.
Afrikkalaisille imperialismi onkin sitten avoin piikki, johon voi rauhassa iskeä kaikki mantereen valtavat ongelmat aasta ööhön. Samalla vastuun omasta kohtalosta voi näppärästi ulkoistaa "velallisille";
ja odottaa rauhassa kehitysapua, jonka suurin ansio lienee Afrikan yhteiskuntien suuri rappio.
Jos Tillman oikein muistaa, niin Berniinissä pidettii 1942 kokous, jossa päätettiin lahjoittaa valloitettujen maiden siirtomaita uskollisille liittolaisille.
VastaaPoistaMeidän osaksemme olisi kuullemma tullut Belgian kongo tässä jaossa.'
Ajatelkaas sitä nuorisoseuratalojen määrää jokivarsilla. Uittolaulut raikaisivat joella läpi vuoden ja meitä suutettaisi ties mistä. Pro agrialla ka metsäherroilla olis jälleen laajat hakkaamattomat metsät hyödynnettävissä.
Kongon kuvernööriksi nimietäisi tietenkin joku sopiva, joku kukkahattupuolueiden ehdokas. taisi lopulta hyvin käydä siinä sodassa.
Valkoisen miehen taakka taisi näillä lakeuksilla tarkoittaa siirtomaatavarakaupan kassia.
VastaaPoistaMutta olihan meillä Ambomaa. Ja yhä on laaja Lapinmaa.
Taisipa Tintti, 80 v, seikkailla myös Kongossa.
VastaaPoistaOliko niin, että geneettisesti suomalaisia kaikkein lähimpänä ovat juuri belgialaiset?
VastaaPoistaJudtista saa yksinpuolisen kuvan, jos ei mainitse, että hän myös arvostaa sellaisia intellektuelleja, jotka käsittelivät ajan suuria kysymyksiä - lankeamatta kuitenkaan kummankaan totalitarismin houkutukseen.
VastaaPoistaAd Marjo: - Aivan niin, kukten Camus ja mainitsemassani kirjassa Hannah Arendt.
VastaaPoistaJarMom sanoi...
VastaaPoistaSedis:
(Nenetsit ovat pieni alkuperäiskansa, joka on katoamassa globalisaation ison jyrän alle.)En ymmärrä tätä. Miksi pitäisi säilyttää? Pysähtyykö luonnollinen evoluutio säilyttäessämme kaikki nykyiset "alkuperäiset" kielet, kansat, eläimet ja vähäväkiset?
Ole huoleti. Luonnollinen evoluutio ei pysähdy.
Louvainin yliopiston kirjat jaettiin periaatteella parittomat toiseen parilliset toiseen (jokaisella kirjallahan on luettelonumero). Valitettavasti en enää muista kummassa on kummat. Tieto perustuu Louvainissa paikallisen oppaan kertomukseen.
VastaaPoistaTerveiset Belgiasta.