Eilisen kunnianloukkausta koskevan asiallisen kirjoituksen jälkeen pari epäasiallista mietettä.
Rikoslajin nimi olisi täytynyt muuttaa jossain sopivassa vaiheessa.
Kunnia on katkera juoma.
Historiallisesti kunnia oli vain kunniallisilla ihmisillä, joihin 95 prosenttia ihmisistä ei luettu.
Vähä vähältä kunnian ala laajeni, kunnes eräänä päivänä jopa porvarilla (kauppiaalla) saattoi olla kunnia.
Toisilla oli korkeintaan hyve tai mahdollisesti he eivät tehneet pahemmin syntiä.
Kunnia oli yhteisöllinen käsite. Kunnian loukkaaminen tarkoitti yhteisöllisen aseman horjuttamista. Aatelismiehen sanominen moukaksi oli lause, joka vaati verta. Siinä annettiin ymmärtää, että aatelismies oli jollain tavalla rinnastettava maanviljelijään.
Kunnia ja hyve kulkivat yhdessä, honor et virtus. Englannissa tuomari on edelleen kunniallinen, vaikka ei olisi hyveellinen. Minulla on kaveri, joka on erittäin kunniallinen, most honourable. Se on painetu käyntikorttiin.
Hyve oli lähellä hurskautta, pietas. Hurskaus edellytti esimerkiksi verikostoa. Vasta renessanssin aikaan virtù ja pietà alkoivat sanoina tarkoittaa edes osapuilleen samaa kuin nykyisin.
Kunnia katosi lännestä. Paitsi tietysti naisen kunnia, joka liittyi sukupuolielimiin. Aika kauan tuo kunnia oli kuulunut Jumalalle. Bach tapasi raapustaa partituureihinsa S.D.G., yksin Jumalalle kunnia.
Sotilaan kunnia oli eri asia, gloria.
Ikuinen kunnia suuren isänmaallisen sodan sankareille!
Kunnia - isänmaa. Nationalismin eli siis nousevan porvariston aikakauden sanoja.
Kunnia oli esimerkiksi Suomen suuriruhtinaanmaassa ja vielä tasavallassa se ulkoinen arvostus, jota ihmisellä oli oikeus vaatia toisilta asemansa johdosta. Se oli kuin asema yhteisössä ja yhteiskunnassa. Kunnianloukkaus oli tuon aseman kieltämistä.
Tämä ajatus ei ole niin kaukana jostain samurai-aatteesta, johon otsikkoni viittaa (Mishiman romaanin nimi). Mutta se oli hyvin keskeinen esimerkiksi germaaneilla. Kantasana éra johtaa sanoihin Ehre, ära jne.
Kunnia koski koko ihmistä, ja kunnian saattoi menettää rikoksella. Suomen (Ruotsin) 1734 vuoden laissa kunnian menettäminen eli kunniattomuus on lisärangaistus. Rikoslaissa sen sijaan tuli kansalaisluottamuksen menetys. Tämäkin seuraamus on poistettu.
Kuten käsitimme eilen sähköposteista puhuttaessa, nyt kunnia on Euroopan yhteisöjen päätöksellä ihmisen tunteiden eli itsetunnon suoja.
Nykyisin siis toisaalta suojataan yksityisyyden piiriä. Yksityisyys on uudenaikainen ajatus. Ei sellaisesta ennen ollut kuultukaan ja jos oli, sitä pidettiin yksinäisyyteen vertautuvana onnettomuutena.
Nykyinen kunnianloukkaus on eräänlainen henkinen pahoinpitely. Toisen mieltä haavoitetaan, lyödään mustelmille.
Pelkään että tämä lainsäädäntö osoittautuu osaksi suurta yhteistä syntiämme hybristä, oikeastaan suuruudenhulluutta. Luulemme saaneemme isot asiat niin hyvään kuntoon, että voimme keskittyä pikkuasioihin.
Nykyinen kunnia tunteiden suojana on ehkä siinnyt syrjintäkielloista eli aiheellisista asioista. Juutalaisen sanominen juutalaiseksi ei perinteisen käsityksen mukaan voinut olla rikos.
Nyt meillä on erilaisia ryhmiä, joita ei saa syrjiä, ja hyvin kattavia säännöksiä kiusaamisesta ja simputtamisesta.
Kaikki nämä säännöt ovat hyvää tarkoittavia. Mutta pelkään hyviä tarkoituksia.
Voimme velvoittaa poliisit tai opettajat tai tuomarit käyttäytymään kauniista. Mutta todellisuudessa emme voi velvoittaa ihmisiä käyttäytymään kunnollisesti. Se on ideaali, johon olisi pyrittävä mutta jota ei voi saavuttaa.
Yksityisyys, kunnia ja nämä muut karmaisevat mieltäni, kun pidän ajan suurina ja ratkaisemattomina ongelmina kansanmurhia ja ympäristön nopeaa tuhoutumista.
Eikö kukaan ymmärrä hävetä itkeskellään osakseen saamaansa epäkunnioitusta tai kalseaa kohtelua maailmassa, josa 5/6 ihmisistä elää jo nyt vailla toivoa ja tulevaisuutta ja kohta vailla ravintoa?
Mielestäni meillä ei ole oikeastaan varaa kunniaan.
Hmmmm, missä asemassa on kunnioituksen osoittaminen presidentin arvonimelle, ei itse presidentille, "kumarran presidentin arvolle, mutta sinulle henkilönä haistatan paskat".
VastaaPoistaTai oikeuden halventaminen... voisiko olla oikeuden kunnianloukkaus?
Mielestäni meillä kellään ei ole oikeutta kunniaan. Samaa mieltä.
Hatara muistuma muinaisilta latinantunneilta. Onko tuo S.D.G. lyhenne sanoista Soli Deo Gloria vai Gratia? Jälkimmäinen olisi kai kiitos tai ylistys. (Tähänhän ei vanha kääntäjä voi olla vastaamatta!)
VastaaPoistaTätä maailmaa ei globaalit moraalifilosofiset probleemit vaivaa. Niille hymyillään, ne ovat kuin itikat jotka huidotaan pois, liiskataan tai ihmetellään: "Miksi sinä etelän mies huiot, ota ohvia".
VastaaPoistaEi lapinmiehet mitään myrkkyjä käyttäneet.
Ad Anonymous:
VastaaPoistaGloria - en nyt ehdi tarkasta, anteksi, mutta muistaakseni gratia vaatisi genetiivin - Soli Dei gratia,
kun siis gloria jrjestyy ablatiivilla (-lle; -o).
Ad Jarmom:
VastaaPoistaOikeuden halventaminen, "contempt of court", on Suomessa aniharvinainen asia. Se on tarttunut suomalaiseen mielikuvamaailmaan Yhdysvalloista, jossa sitä käytetään paljon ja julmasti.
- - -
Aika yleisesti hyväksytty kunnioituksen kohde on kuolema - hautausmaat ja hautajaiset.
Ainakin itse kumarran kuoleman arvolle. On se ainakin yksi varma asia.
Menköön kunnia, kunhan maine säilyy.
VastaaPoistaad JarmOM:
VastaaPoistaKunnian loukkaaja nolaa yleensä vain itsensä. Apinoiden planeetalla se ei ole aivan kaikille valjennut.
"Oikeuden halventaminen" on eri asia. Siinä on oikeastaan kyse prosessinjohdosta. Voi antaa sakot, jos ei pysytä järjestyksessä. Reliikki ajoilta, kun syyttäjä, tuomari ja puolustusasianajaja saivat olla sama henkilö.
Kunniaa liippaa kai tämäkin: pentuna ei tiedä kuka on; kun sen saa selville, niin kohta tahtoo kaikkien tietävän kuka on, kunnes toivoo, ettei kukaan tiedä. Lopulta ei onneksi itsekään muista kuka on.
VastaaPoistayhdysvalloissa syrjintäkielto on johtanut herkkänahkaisuudella rahastamiseen. saa nähdä tuleeko sikäläinen poliittisesti korrektin kielen vaatimus suosituksi myös täällä.
VastaaPoistamillainen yhteys poliittisesti korrektilla on kunniaan ja sen loukkaamiseen?
terv. "vertikaalisesti lahjakas"
Ad Omnia:
VastaaPoistaAnonyymi huomauttaa naulan kantaan. Poliittinen korrektius eli PC on näissä asioissa ja rikoksissa iso vaara. Yhdysvalloissa joku olisi varmaan kerännyt joukkokanteen Manne-tv-ohjelman johdosta. - Tällä en ota mitään kantaa ohjelmaan enkä sen nimeen.
Meilllähän ei liioin ole vielä affirmativa action -ongelmaa. USA:ssa siis ei esim. valinnoissa riitä, että ei syrji, vaan täytyy tehdä jotai ei-syrjivää. Tämä ajatus on osoittautunut tuomioistuimissa hyvin ongelmalliseksi toteuttaa. Meillä asia näkyy korkeintaa kvoottakeskustelussa - paljonko naisia missäkin pitää olla. Naisten kovan koulutuksen ja tason takia asia ei ole päässyt onneksi ärtymään.
"maailmassa, josa 5/6 ihmisistä elää jo nyt vailla toivoa ja tulevaisuutta ja kohta vailla ravintoa?"
VastaaPoistaLiioittelua. Nälänhätä ja köyhyys ovat vähentyneet radikaalisti maailmassa viime vuosikymmeninä. Lapsikuolleisuus on ennätysalhaista, uutisoitiin juuri. Parempaan ollaan menossa.
Affirmative actionista on Suomessa saanut nauttia lähinnä tuo köyhä, sorrettu vähemmistö - suomenruotsalaiset.
Sivumennen: tuo Mishiman kirjan nimen käännös (Eeva-Liisa Manner, ilmeisesti englannista "The Sailor Who Fell From Grace With the Sea") "Kunnia on katkera juoma" on hieman pinnistetty. Kirjan alkuperäiseen nimeen "Gogo no eiko" sisältyy, kuten japanissa usein, merkin kaksoismerkityksellä pelaaminen."Eiko" voi tarkoittaa sekä "kunniaa" että "hinaamista" (= se mitä hinaaja satamassa tekee).
VastaaPoistaEipä tietysti hevin välity suomeen.
Affirmative Action on kait aika ongelmallinen juttu USA:n eri osavaltioiden ja ammattiliittojen yhteyksissä? Näin ymmärsin jutellessani seatlelaisen juristin kanssa.
VastaaPoistaKeroi heidän 300 hengen firmansa olleen jatkuvasti ongelmissa osavaltiolakien ja ammattiliittojen kanssa AA:n parissa, kunnes kovalla rahalla ottivat ko. asioita tajuavan juristin konsultoimaan. Eli ellei ay-liike painosta ja uhkaa, niin sitten osavaltiot jne.
Juristi oli suomalaista sukujuurta ja kertoin homman olevan henkisellä tasolla yhtä kauheaa kun viime vuosisadan alun suomalaisilla imigranteilla.
Eli pahoinpitelyt, kiusaamiset, uhkailut, eristämiset ovat yhtä pahalla tavalla esillä kuin aikoinaan suomalaisten keskuudessa.
Eipä ollut helppoa olla suomalainen maahanmuuttaja tuohon aikaan.
Anonyymille:
Lähinnä mietin pikantteja eroja erilaisien "prosessinjohdon" välillä. Saman voisi tuolla perusteella verrata ja puolustella yritysmaailman henkilösuhteissa. Eli jos laki "rankaisee" kunnianloukkauksesta, voimme sen kietää antamalla hallinnollisen määräyksen. Etsin tuossa vain niitä hiuksenhienoja eroavaisuuksia...
JarMom
Respect; honour; glory; kunnia, säädyllisyys. Sotilas tekee ja saalistaa kunniaa, Jumalalle taas kuuluu kunnia korkeuksiin...
VastaaPoistaYhteiskunnallisesta asemasta ja paikasta sanottu sopisi paljon ymmärrettävämmin säädyllisyyteen, siis merkitystasolla, ja käännöksenä sanalle respectable.
En saa palasia loksahtamaan. Näissä ja muiden tuttujen kielten varianteissa on paljon sotkuisen hämärää, joka ei vielä tällä kertaa Kemppisen tekstistä auennut.
Englannin kielessä tosiaan elää hauskasti epiteettejä. Hon. on aatelissuvun jokainen jäsen, eli natsaa hyvin Kemppisen kuvaamaan kunniallisuuteen ja *säädyllisyyteen*. MP on kummastuttavasti Rt. (Rightly) Hon. Moni hengenmies on Rev, arkkidiakoni peräti Very Rev, mutta piispa säteilee armoa (Grace) kuten maallinenkin ruhtinas (duke).
Kuoleman kunniasta tulee mieleen juttu Voltairesta, joka tuttavan kanssa kulkiessaan paljasti päänsä hautajaissaaton mennessä ohi.
- En tiennyt teidän olevan noin hyvissä väleissä Jumalan kanssa!
- Emme ole, mutta me toki tervehdimme toisiamme.
Pakko lisätä eräs Iltalehden uutinen:
VastaaPoistaRikoskomisario Jari Koski Helsingin poliisista kertoi perjantaina, että 26-vuotiaalla helsinkiläismiehellä on mittava rikostausta. Rikoksia löytyy laidasta laitaan. Poliisin tietojen mukaan uhri ei kuitenkaan kuulu mihinkään jengiin.
Koski luonnehtii miestä liikkuvaiseksi kaveriksi, joka on lähinnä majaillut eri paikoissa.
En nyt ihan tiedä mitä ajetaan takaa. Eikö uutisen otsikko:
Helsingistä löytynyt verinen mies on poliisin tuttu
olisi riittänyt? Pitikö miestä ja/tai hänen sukulaisiaan nöyryyttää lisää?
Olen ollut huomaavinani poliisin hyvin usein antavan aikamoisia tietoja esimerkiksi rikoksesta epäillyistä. Muutamassa vuodessa tuollainen uutisointi jossa poliisi nimellään juoruilee on huomattavasti lisääntynyt ihan televisiota myöten.
Entäpä jos mies olisi hakattu syystä että kieltäytyi enää tekemästä rikoksia, kertoen tehneensä parannuksen?
Entä jos mies olisi ollut veljeni?
Pointti siinä, että kunniattoman loukkaus on sallittua.
Jos kunnia tarkoittaa yksilön saamaa arvostusta yhteisössä, niin oliko Robinson Crusoella kunniaa ja jos oli niin minkälaista?
VastaaPoistaMitä se kunniallisuus on?
Entäs kosto?
- sanktio?
Kuinka poissaolevia me olemme?
" Vähä vähältä kunnian ala laajeni, kunnes eräänä päivänä jopa porvarilla (kauppiaalla) saattoi olla kunnia."
Mikähän päivä se oli, mulla on tuossa almanakassa toi helmikuun seitsemäs tuhatkahdeksan sataajotakin, onko sulla sama?
Mulla ei oo kunniaa, mutta joku vitun kärpänen tai lepakko kiusaa mua ja lentelee tossa mun jalkakarvoissa tai sielläpäin, kun mä olin just saunassa ja juon nyt viinaa, jota sä et kai sitten kai juo koskaan, mutta mentäskö joku päivä kalaan?
Joku se kirjoitti, että " objekti a on subjektin korvautuva halun kohde, joka sisältää kuitenkin aina jotain reaalista, mikä ei tule artikulointien piiriin."
Se oli varmaan tosta kunniasta.
Nyt on Eppu Normaali viikko;
Tupakka on myrkkyä,
tupakka on myrkkyä,
tupakka on myrkkyä,
tupakka on myrkkyä.
Tupakkaa kun Ossille tyrrrkytän,
silloin Ossin myrkytän.
Katsokaa nyt Ossia,
Ossi polttaa papeerrossia.
Alkoholi on myrkkyä,
alkoholi on myrkkyä,
alkoholi on myrkkyä,
alkoholi on myrkkyä.
Poijat kaljaa tilaavat,
ja siten terveytensä pilaavat.
He juovat pulloja tusinan ja
tekevät maksastansa rusinan.
2x Mitä tästä opimme,
myrkyille paamme toppimme.
Nyt kaikki veisaamaan,
myrkkyjä syödä ei saa maan.
Huumeet on myrkkyä,
huumet on myrkkyä,
huumet on myrkkyä,
huumet on myrkkyä.
Antero polttaa hassista,
sitä poliisi löysisen kassista.
Nyt Antero rikollinen on,
poliisi vie Anteron.
Läski on myrkkyä,
läski on myrkkyä,
läski on myrkkyä,
läski on myrkkyä.
Kattokaapa nyt isää,
isä ottaa läskiä lisää.
Odottaa tarttee lapsilisiä,
kun kohta ei enään oo isiä.
2x Mitä tästä opimme,
myrkyille paamme toppimme.
Nyt kaikki veisaamaan,
myrkkyjä syödä ei saa maan.
Myrkkyä ei syödä saa,
myrkkyä ei syödä saa,
myrkkyä ei syödä saa,
kyllä Eppujen kanssa on paljon hauskempaa.
;]
Ja nyt Jussi sitten ostamaan niiden uusin levy.
VastaaPoistaMartin kynä on puhunut ja Pantsen kitara soi jälleen kuin taivas ja tähdet.
Panes Korkki kii,
ja eiku ostoksille....
Kunniasta ja kunniaan liittyvistä lieveilmiöistä seuraava siteeraus parin vuosituhannen takaa:
VastaaPoistaCarmen 24
"Juventuksen suvun vihanta vesa,
entisiä ja tulevia etevämpi!
Että menitkin lainaamaan rahaa
tuolle ihmiselle,
jolla ei ole orjia eikä varallisuutta.
"Onhan hän kunnian mies", sinä intät.
Onhan?
Kunnian miehellä ei ole orjia eikä varallisuutta.
Väitä vastaan tai osoita tämä vääräksi.
Hänellä nimittäin ei ole orjia eikä varallisuutta."
G.V.Catullus
suom. Mr Kemppinen (taas ja jälleen)
ad catulux
VastaaPoista;)
http://www.youtube.com/watch?v=z2nQZPC2uTs
http://www.youtube.com/watch?v=U4FAKRpUCYY
http://www.youtube.com/watch?v=ogJFXqYEYd8
mä oon kuiteskin ehkä eniten rakastunut tohon alimmaiseen, kai mä oon ihan pervolasta
Mitähän tähän nokkelasti lisäisin.
VastaaPoistaElämän koulu on lyhyt. Kestää vain 70 ja rapiat. Hukkaisinko siitä osan "kunnian" tavoitteluun.
Ovatko siis Pig Brothelin kilpailijat täysin vapaata riistaa?
VastaaPoistaDoctorille
VastaaPoistaRight honourablella on kaksi merkitystä
Se on alemman alemman ylhäisaatelin tunnus ja vielä tärkeämpänä Privy Councelin eli valtakunnanneuvoston jäsenen tunnus.
Neuvostoon kuuluu jäseninä hallituksen tärkeät jäsenet ja esim. oppositiojohtaja. Jäsenyys on elinikäinen, tai oikeastaa sen hetkisen hallitsijan elinkaari+ 6 vuotta.
Kun pääri valitaan neuvostoon lisää hän nimen perään kirjaimet PC.
Arkkidiakoni on muuten Venerable.
.