13. lokakuuta 2022

Tukka pois



 

Peilistä katsoen taidan olla nyt tyrmistyttävän komea. Täytyy varoa naapurin rouvia. Näitä ongelmia ei ole ennen ollutkaan.

 

Syy on todella osaavasti leikattu tukka, ja parta, joka on kerrankin niin kuin kuuluu. Parturista näkyi päältä, että hän on niitä ihmisiä, joka on oppinut tekemään hyvin sen mihin ryhtyy. Kolme vuotta sitten Moldovasta muuttaneena hän puhui suomea hämmästyttävän hyvin eli myös kieliopin ja lauserakenteen mahdollisuudet käsittäneenä.

 

Suomalaisten oma rallienglanti menee usein samalla periaatteella kuin Lego-palikat, eli napsutellaan sanoja päällekkäin. Sitä on kieliä, kuten jokseenkin kaikki se latina, jota ei opetettu kouluissa eikä kuulla kirkoissa. Vaikka ymmärrät virkkeen kaikki sanat, sisältö jää käsittämättömäksi.

 

Opetin ennen teekkareille, että Ateneumin oven päällä oleva ”concordia” on sitten ablatiivi eikä tarkoita ”yhteisymmärrys”, vaan ”yhteisymmärryksessä”, ja seuraava sana ”res” onkin monikko, vaikka ei luulisi, sillä se on viidennen deklinaation feminiini. Teekkarit lupasivat pitää tämän mielessään. Yhteisymmärryksessä pienet asiat kasvavat.

 

Eilen piti kirjoittaa maalle paikallislehdelle jotain. Pyyhin pois lauseen ”molemmat vanhempani olivat maahanmuuttajia”, koska sitten olisi pitänyt selittää, että äitini tuli perheensä retuuttamana Satakunnaasta Kauhavalle vasta 1924 ja isä etenkin Helsingistä Talvisodan aikana; helsinkiläiseen tapaan hän oli silloin puhdistanut puheestaan kaiken karjalaisuuden. Isäni joutui välirauhan aikana välillä puuhaamaan myös Ässä-rykmentin miesten kanssa, jotka tietenkin suhtautuivat helsinkiläiseen upseeriin sekä vihamielisesti että pilkallisesti, kunnes tämä otti komentokieleksi täysin hallitsemansa Sörkan slangin. Hän tosiaan osasi sen vahvasti venäjään nojanneen vanhan slangin, joka oli syntynyt etenkin keisarillisille aliupseereille rakennettuun Söörnääsin sivukaupunkiin.

 

Pohjanmaa on muuttajien maakunta. Sieltä on lähdetty valtavin joukoin Ruotsiin ja ennen Amerikkaan. Sinne on tultu; on edelleen epäselvää, mitä väkeä Kyrönjoella oikein aikoinaan asui, kun löytyneet jäänteet ovat monin tavoin outoja.

 

Mielessäni Pohjanmaa ei liity millään tavoin pohjoiseen eikä Pohjolaan. Se on pohja, matala maa. Sama sana oli tavallinen germaanisissa kielissä, ja niitä ennen.

 

Seudun edelleen erottuva erikoisuus voi johtua siitä, ettei siellä ole oikeastaan metsää, joka on ollut Suomessa yleensä niin iso asia ja on edelleen vientiteollisuuden voima. Riistaa ei ole koskaan ollutkaan sen suuremmin eikä kalaa liioin. Ehkä sitä perua on jotenkin intiaanimainen elämäntapa. Eräs ystävä sanoi, että häntä oli Amerikassa arveltu preeriaintiaanien näköiseksi, ja on se tottakin. Minua taas arvuuteltiin venäläiseksi.

 

Mutta puhdasrotuisuudesta saanee sanoa, että se on kummallinen aate. Sekä ihmiset että kaupungit, puhumattakaan eläimistä, näyttävät olevan onnistuessaan hyviä sekoituksia. Ei esimerkiksi New HYork ole mikään sulatusuuni, vaan paja. 

 

Ja mitä tyypillisiin typpeihin tulee minua häiritsee edelleen, että V. Puin on katsannoltaan eli olemukseltaan ja asenteiltaan niin hirveästi viipurilaisen hevosvarkaan näköinen ja oloinen.

 

 

 

34 kommenttia:

  1. Suomessa joku rohkea on äitynyt lausumaan, että ihmisen sukupuoli määräytyy sen mukaan, minkälaiset sukuelimet henkilöllä on. Eikä sittenkään sen mukaan minkälainen mielenterveysongelma itse kullakin henkilöllä on menossa.

    Esimerkiksi Stadin slangilla tai Turun murteella tämän saman voisi sanoa mehukkaammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kullakin vaikuttaa olevan omansalaatuinen mielenterveysongelma.

      Poista
    2. Mitä tuo Toipilaalle kuuluu, että se täälläkin piti ottaa esille? Tehkööt mitä tykkäävät, ei kuulu mulle. Toipilas taitaa pyrkiä yliesierikoisjalkovälitarkastajan virkaan.

      Poista
    3. Ote venäläisen sotapäällikön puheesta Ukrainaan lähetettäville sotilaille: We are people for whom there is a mother, father, god, religion and everything else that the Almighty gave us. That's the whole point.

      Poista
    4. Ja sitten vielä kehdataan sanoa ettei jenkeillä ole sodassa osaa eikä arpaa, vaikka puheetkin pidetään englanniksi.

      Poista
    5. En tiedä oliko tuo sitaatti käännös vai ei, mutta vielä paremmalla syyllä ukranaisella päälliköllä olisi aihetta puhua noin omilleen.

      Poista
    6. Jos et tiedä, niin miksi "lainaat"?
      Sehän voi olla myös epäaito tms.

      Poista
  2. Stadilaisuus on siitä outo käsite että yli puolet asukkaista on sotien jälkeisen ajan ollut muualta kotoisin. Heidät mukaan lukien miten saadaankaan stadilaisuuden käsite aikaan? Sama lysti lähes kaikissa kaupungeissa.

    Rottia sitten on kaikissa kaupungeissa likimain yksi yhteen asukkaiden lukumäärän mukaan, niiden näkyvyys vain vaihtelee. Lähes kaikissa dystopiakuvauksissa ne ovat evästä, paitsi vähän paksummissa ja huonommissa joista tehdään elokuvakäsikirjoituksia, niissä terhakat ylikasvaneet otukset syövät asukkaita.

    Kaupungit syövät ihmisiä ja kaupunkilaiset syövät maaseudun tyhjäksi asukkaista. Ahmatti-ihminen kaivaa hautaansa hampaillaan.

    VastaaPoista
  3. Vaasan ja Kokkolan seuduille tuli 1600-luvulla Ruotsista valloneja. He olivat peräisin Valloniasta joka on suurin piirtein nykyisen Belgian hallintoalueella. Isäni suku on sieltä lähtöisin ja jotakin sukuselvityksiä on tehty asian tiimoilta.

    He olivat ammatiltaan pääasiassa rautaseppiä jotka pakenivat uskonnollisia vainoja Ruotsiin, suurin joukoin. Sieltä he saivat työtä ja turvaa koska silloinen kuningas halusi lisää aseita taottaviksi. Suomessa puolestaan oli rajattomasti työtä kyläseppinä ja tänne he halusivat eri syistä lähteä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valloneja tuli 1600-luvun alussa myös tänne Länsi-Uudellemaalle ruukkien pajoihin, joissa he syrjäyttivät saksalaiset sepät taidoillaan, ja toinen muuttoaalto oli vielä sata vuotta myöhemmin. Vallonipajoja oli tämänkin kaupungin alueella ainakin Mustiolla, Fiskarsissa, Billnäsissä, Tenholassa ja Antskogissa. Lohjan Ojamolle oli 1500-luvulla perustettu rautakaivos. Monet valloninimet ovat säilyneet alkuperäisessä asussaan kuten Charpentier, tunnettu nimi täällä päin, toiset ovat suomalaistuneet tai ruotsalaistuneet. He toivat varmasti hyvän lisän suomalaisten geeniperimään.

      Poista
    2. Valloneja asettui meille ennen muuta ruukkeihin, joita oli lähinnä Uudenmaan rannikolla - Mustio eli Svartå, Fiskars, Antskog, Billnäs.

      Poista
    3. Tunnen parikin henkilöä, jotka eivät ole sukua, mutta molempien sukunimi on Vallo. Toinen oli armeijakaverini ja hän kertoi tämän saman tarinan vallonialaisista esi-isistään, jotka olivat maahanmuuttaneita seppiä. Asia kiinnosti minua, koska olen itsekin vanhaa pohjoispohjalaista seppäsukua.

      Poista
    4. Suomen Charpentierit ovat kyllä normandialaista soturisukua:
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Charpentier

      Poista
    5. Henry Theel taisi kertoa yhdessä radiohaastattelussa olevansa vallonien sukua.

      Poista
    6. Olen kuullut, että sinne Belgiaan tuli paljon espanjalaisia käsityöläisiä ja, että se selittäisi monien etelä-pohjalaisten kovin espanjalaistyyppisen ulkomuodon.

      Poista
    7. Eikös Pohjanmaan rannikolle haaksirikkoutunut joku espanjalainen laivakin aikoinaan?

      Poista
    8. Sen Charpentier-nimen poimin artikkelista vallonit.fi/fi/vallonihistoria, kun täällä päin on sen nimisiä. Sen mukaan joillakin Suomen valloneilla on myös aatelisia juuria - tai joillakin aatelisilla vallonijuuria. Niitä on myös Paavo Lipposella, Jorma Ollilalla ja Aatos Erkolla - mikäli wiki-tietoihin on luottamista. Ovat he jättäneet tänne jälkensä, aika laajalle.

      Poista
    9. Vallonien katsotaan juurtuvan saksalais-kelttiläisestä alkuperästä. Kelttejä oli vielä pari tuhatta vuotta sitten pitkin Euroopan länsirantaa ja ilmeisesti myös Britannian keltit ovat sukua heille. Portugalin rannikolta löytyy hylättyjä kivestä rakennettuja kyliä vuorilla. Kaiketi olivat suojaisempia paikkoja vihollisten hyökätessä. Keltit joutuivat väistymään roomalaisten vyöryessä länteen.

      Poista
    10. Ja kaikki tänne kirjoittavat ovat myös sukua Kaarle Suurelle.

      Poista
    11. Ja Tsingis-Kaanille.

      Poista
  4. Tverin inkeriläiset tunnetaan sukunimensä kahdesta viimeisestä kirjaimesta (tunnistustapa on takuuvarma ja DNA-varmistettu). I ja N
    Niinpä Vladi halutessaan voisi saada Suomen passi (kts Koivisto ja inkeriläiset).

    Katja Kettu (oik Heikkinen Suomussalmelta) on kirjoittanut Putinin elämän- ja elämäkerran kirjassaan "Yöperhonen".

    Putin - kirjassa Vova - on inarilaisen jääkärikenraali-bandiitin tyttärenpoika. Isä on rangaistus-keskitysleirin komentaja.

    Kirjan lopussa ennustetaan mitä viimeisen vuoden mittaan on tapahtunut.
    Kirja on ilmestynyt 2015, joten hyvin on kainuulaislähtöinen rovaniemeläinen onnistunut roknoosissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah. Taisi siis myös Rasputin olla suuren Suomen sukua.

      Keitä muuten olivat/ovat Tverin inkeriläiset? Tverin karjalaisiako?
      Etteivät nyt vaan menisi suloisesti sekaisin kaikki karjalaiset, inkeriläiset ja inkerikot (inkeroiset). Jälkimmäisethän ovat alueensa alkuperäisasukkaita, eivät niitä vanhan Ruotsinvallan itämailta (= Savo-Karjalasta) muuttaneita uudisasukkaita, jotka Koivisto toivotti tervetulleeksi takaisin esivanhempiensa helmoihin.

      Poista
  5. Mitä Volodan Putisevicin ulkonäköön tulee, luonnehdinta on ehkä osuva mutta tuon näköisiä ovat myös erilaiset gestaponilkit yleensäkin - aja vaikka Himmleriltä viikset. Tai Heinrich Mûller, Ernst Kaltenbrunner, Adolf Eichmann tai Reinhard Heydrich.

    VastaaPoista
  6. Puhdasrotuisuus on todellakin outo aate. Jos sitä nyt edes aatteena esiintyy juuri missään?

    Mutta toisaalta sekarotuisuuskaan ei automaattisesti ole laadun tae. Rotu yleensäkin on vähän kyseenalainen jaotteluperuste.

    Tosin nykyään kaikki ja erityisesti ihmisen status yhteisössä, puheoikeudet, asema uhriutumishierarkiassa, media-arvo, jne.- kaikki nuo määräytyvät juuri rodun kautta.

    Itse olisin kuitenkin halukas ajattelmaan niin, että rotua oleellisempi ihmisryhmien tilastollisia ominaisuuksia niputtava tekijä on se taustakulttuuri, josta tullaan. Ja, kuten tiedämme, kulttuurit ovat ylisukupolvisia ja usein hyvin sitkeitä ja pysyviä.

    Niinpä se Puttekin taitaa suomalaisugrilaisesta persjalkaisesta ulkonäöstään huolimatta olla vanhan neuvostovenäläisen ja meille lopulta melko vieraan kulttuurin tuote.

    Tältä se nyt hänen kohdallaan ainakin hetkittäin vaikuttaa.

    VastaaPoista
  7. Mmm.. viipurinrinkeleitä. Olkipetillä paistettuja, pehmeitä, kardemummalla ryyditettyjä. Sellaisia minäkin vielä jokunen vuosi sitten ostin suurmarkkinoiden aikaan soukalta Vähätorilta ja nautitsin kotona kahvin kera.

    Isäukko aikoinaan harvasanaisesti kertoi olleensa nuorena miehenä Viipurissa, lähipitäjästä kun oli lähtöisin, jossain hanttihommissa ja kaverinsa kanssa ruokatunnilla ostaneen munkkeja ja maitoa. Mieleen tulee saksalaisen Hans Wagnerin usein julkaistu vuoden 1939 värikuva, jossa lippalakkipäiset miehet hihaton "ihokas" yläruumiin verhona lastaavat tavaraa alukseen kauniina kesäpäivänä Pohjoissatamassa linna taustanaan.

    Suomalainen Viipuri mielikuvana? Johannes Salminen ei kirjoissaan väsynyt toistamasta teemaansa Viipurin "suvaitsevaisesta monikielisestä kosmopoliittisuudesta", ikään kuin hellenismin Aleksandriasta. Vaan miten ohut lieneekään ollut se sosiaalinen kerrostuma, jotka tuon suvaitsevan "toiseuden" taikapiiriin pääsivät? Eivätkä aina hekään: Viipurin valtauksen jälkeen vappuna 1918 P. Annan kruunun vallien välissä päästettiin päiviltä 360 - 420 venäläistä tai venäläiseksi epäiltyä, valtaosin porvarillisia siviilejä. Hevosvarkaista ei ole mitään tietoa. André Swanströmin tuoreen kirjan mukaan kyse oli korkealla tasolla organisoitu aktio, jonka alemman tason jääkäriupseerit panivat toimeen. Keskisarja esitti varhemmin miedonnetun version kenr. Wilkaman sanoin: "Sodassa nyt sattuu kaikenlaista."

    Tietenkään nuo vuoden 1918 valtausjoukot olivat valtaosin muualta.

    Mutta en yleensäkään usko menneisyyttä nostalgisoiviin ideaalimielikuviin. Nuorena ensi kerran lukemastani Friedellin kuulusta Johdannosta painui pysyvästi mieleen muun muassa se, mitä hän kirjoitti "winkelmannilaisesta" marmorin valkoisuutta hohtavasta käsitteestä "Kreikan muinaisuus": "Se on lähinnä ollut olemassa nykyisyytenä: niiden tilana, jotka elivät ja kärsivät sen myötä, ja silloin se oli jotakin erinomaisen rasituksellista, epäilyttävää, takaamatonta, tästä päivästä huomiseen tuskin laskematonta, jotakin, johon nähden täytyi olla hyvin varuillaan ja joka kuitenkin oli hyvin vaikeasti käsitettävissä, eikä pohjimmiltaan pohjimmiltaan sen suunnattoman vaivannäön arvoista, jota se vaati..."

    VastaaPoista
  8. Ulkonäkö on kohtuullisen heikko luonnehtimisperusta. Olen usein miettinyt muotoutuuko ihminen hänestä tehtyjen ulkonäkö-oletusten mukaisesti sellaiseksi millainen tuon habituksellisesti käyttäytyvien ja -näköisten ihmisten tuleekin olla.

    Vai onko huumori- ja vaikkapa pyknikko-teorioissa jotakin todellista kantavuutta.

    Itselläni on joka ristuksen stevarimyymälässä vaikeuksia edetä keskarihyllylle päinkään ilman että sattumalta noustaan ja suunnistetaan samalle kohteelle. Katsovat ilmeisesti liikaa amerikkalaisia rikoselokuvia.

    Tähän asti olen välttänyt kiusausta kääntää kuin uhalla jotakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo oppihistorian syklit tuntuvat olevan yhtä päättymättömiä kuin viipurinrinkeli: ympäri käydään ja yhteen tullaan. Italialaisen kriminaalipsykiatri Cesare Lombroson 1800-luvulla luoma teoria ihmisen fysionomian ja potentiaalisen rikollisuuden yhteydestä näkyy taas, vuosisataisen naureskelun jälkeen, olevan kuranttia tavaraa. Tarkkuus vain näkyy kasvaneen, niin että nykyisin pystytään sillä keinoin tunnistamaan paitsi rikoksen laji myös tarkempi rikosobjekti, jos maallikko tässä nyt osaa käyttää oikeaa termiä.

      Poista
    2. Minä puolestani ilmeisesti ulkonäköni takia olen kaikenlaisten rajavalvojien lemmikki, poliisi mukaaluettuna. Siksipä nuoruudessani harrastin jekkuilua asettelemalla tullimiehiä hämmentäviksi tarkoitettuja laillisia esineitä matkatavaroihini tietäen niiden kuitenkin avaavan laukkuni. Koska muuten olen hyvin laillinen kansalainen, niin ilmiö pani epäilemään heidän järjenjuoksunsa liukkautta tai profilointiopetuksen pätemättömyyttä. nykyään vanhempana en enää viitsi.

      Poista
    3. Minäkin olen myymälävartijoiden kestokohde, vaikka en oluthyllyillä asioikaan. Koskaan en ole mitään näpistänyt tai varastanut. Ehkä lippalakki ei ihan riitä profiiliksi. Voi olla, että aspergerilaisen katsekontakti ei herätä täyttä luottamusta.

      Poista
  9. Concordia on tuttu iänmäärityksestä:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Uraani-lyijy-ajoitus
    Näytteiden uraani- ja lyijy-isotooppien suhteista saadaan koordinaatit pisteille jotka merkataan koordinaatistoon ja sitten määritetään ikä concordia-käyrän ja näytepisteiden suoran leikkauksesta.

    Putin on minun silmiini vähän liian kiltin näköinen ja se on häiritsevää. Kunpa olisi edes ilkeät kulmaripset kuin Stalinilla ja koppalakki päässä.
    MMM....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leikattu kiltiksi, enkä tarkoita pallien poistoa. Vilkaisepa Vladan nuoruudenkuvia ja niistä sinua kylmin silmin tuijottaa tunnoton roiston alku.

      Poista
  10. Putinia epäillään vepsäläiseksi. Geenitutkimus venäläisten perimästä on paljastanut kiusallisia piirteitä. Aito venäläinen paljastuu usein tsuhnaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistelen myös väitetyn, että myös Jeltsinillä olisi ollut suomalaisia geenejä.
      Hän taisi olla kotoisin Uralilta Jekaterinburgista, jossa olisi elänyt tsaarinaikana
      suomalainen Hjelt-niminen mies, jolla olisi ollut jotakin tekemistä Jeltsinin suvun kanssa? Tiedä häntä.

      Poista
  11. "Et sinä oo meijän isi, yääää ääää...", alkoi kerran eilisessäni yksi lapsista parkua kun ajoin partani pois.

    VastaaPoista