22. heinäkuuta 2021

Valetta


 

Joka ainoa asiallinen investointisuunnitelma tai yhteenveto maanpuolustuksen näkymistä on tietysti historiaa. Useimmiten kysymys on luotettavaksi luultujen äskettäisten tietojen heijastamisesta tulevaisuuteen. Hyvä tapa on lineaarinen. Jatketaan vain kehitysviivoja. Tulos on luultavasti käyttökelpoinen ja varmasti valheellinen. Samooin toimii osakkeenostaja ja asunon hankkija.

 

Jo huominen päivä on niin monen tuntemattoman muuttujan yhtälö, ettei se ole ratkaistavissa.

 

Tätäkin pohdin lukiessani kirjaa, josta tulee tälle palstalle pian yhteenveto – mainio yhdistelmä poliittista historiaa ja kulttuurin käänteitä kylmän sodan analyysinä. Otin taas esiin E. Friedellin kulttuurihistorian katsoakseni sitaatin.

 

Sensaatiomaisen hyvin kirjoittavan ja ajattelevan ihmisen kirjoittamaa historiaa lukee todella mielikseen, ainakin jos se on vanhentunut. Ajattelen että tällainen kirjoittajan oman ilmoituksen mukaan valheellinen tarina eli pitkä essee on ruokaisampi kuin väitetysti tosiasioihin perustuva selvitys.

 

Friedell hyppäsi ikkunasta, kun SS-miehet olivat portaassa tulossa. Hän oli Wienin juutalainen, ja vuosi oli 1938. Suurteos jäi sitten sodan jalkoihin eli tunnetuksi vain Saksassa ja Itävallassa ja ylistetyksi vain Pohjoismaissa. Hitlerin maissa se kiellettiin välittömästi juutalaisen kirjoittamana. Käännös englantiin on, mutta sitä ei lueta. Ei ehkä ole aihettakaan.

 

Jokseenkin ikävä tapani on jäädä miettimään, mitä mielestäni aivan erinomaisia oivalluksia Suuresta vallankumouksesta ja Napoleonista, romantiikasta ja keskiajasta ja kymmenistä muista asioista esittänyt kirjoittaja olisi kirjoittanut 1948 tai 1958.

 

Uuden ajan kulttuurihistoriaa lukiessa on suomennettava suomennosta. Työhän on tunnetusti erinomainen, mutta kirjoittaja on käyttänyt taajaan sellaisia sanoja kuin ”ajanhenki” ja jopa ”maailmanhenki”. Mitä muuta kuin hegeliläisyyden toistoa kirjoittaja on ajatellut, jos mitään, on arvoitus.

 

Tämän kirjoituksen kuva on osa hankettani juhlistaa Sarjakuvat -kirjamme (Kaukoranta – Kemppinen) 50-vuotispäivää, joka on käsillä. Kuvan sarjakuvahahmo innosti minua ja tietääkseni joitakin muita myöhemmin hiukan aikuistuneita 1960-luvun puolella. Phoebe Ajanhenki vähissä ketineissä.

 

Friedell-ajatukseni ei ole omani. Hän kirjoitti kirjan ”Aikakoneen paluu”, jossa hän vierailee tulevaisuudessa; innoittajana on ollut H.G. Wellsin ”Aikakone”. Kumpikaan mainituista teoksista ei mielestäni kärsi kehumista. Friedellin teosta ei tietääkseni ole juuri käännetty, mutta saksaksi se löytyy myös e-kirjana.

 

Friedell kirjoitti historiansa kuvauksena pandemiasta. Kirjan kolmas luku on otsikoltaan ”inkubaatioaika”, joka tarkoittaa nimenomaan ruton eli mustan surman tarttumista ja puhkeamista.

 

Kirja ilmestyi 1927 – 1931 eli ennen Hitleriä ja Stalinia. Metafora eli kielikuva ”rutto” alkoi hahmottua Stalinista ehkä 1936 ja Hitleristä ehkä 1941. Valistunut vastustaja saattoi noihin vuosiin asti vielä ajatella, että meneillään on tunnettu historian kulku. Teollinen murhaaminen oli uusi asia.

 

”muu maailmankaikkeus on onnellinen, paitsi maapallo. Täällä on ihmisiä.”

13 kommenttia:

  1. Uuden ajan kulttuurihistoriaan ja Egon Friedellin elämänkohtaloon liittyy itselleni selittämättömäksi jäänyttä arvoituksellisuutta.

    Friedell siis syöksyi varhaiskevään iltana 1938 Wienissä kerrostalon ikkunastaan kadulle, kun natsit olivat tulossa häntä pidättämään. Pidätysmääräyksen syytä ei johdannon kirjoittaja kerro vaan viittaa vain salaperäisiin jälkeenjääneisiin "papereihin", jotka pian julkaistiin Lontoossa. Etninen juutalaisuus, johon joskus on viitattu, ei selitykseksi riitä, olihan itse Saksassakin juutalaisvainot laukaissut "Kristallnacht" vielä kuukausien päässä edessä. Ja tunnustuksellisestihan Friedell oli jo nuorena vaihtanut evankelisuuteen.

    Kirjasarjassa Friedell ei väsy ihannoimasta mailleen mennen keskiajan mystistä valohämyä ja sen "realismia: "Universalia sunt realia - vain universaalit (yleiskäsitteet) ovat todellisia." Tuo "realismi" hajoaa sitten "nominalismiksi": käsitteet ovatkin vain ilmiöiden nimilappuja. Hajoaako F:n mukaan ihmisten mielessä samalla Jumalan käsite, jonka piti taata varmuus Hänen olemassaolostaan?

    Näin saa alkunsa "inkubaatioaika" (oikeammin kai taudin oireeton itämis-, ei vielä puhkeamisaika). Mustan surman henkisesti vakavasti järkyttämässä Euroopassa levittää jo versojaan "uuden ajan myrkkykasvi": rationalismi - Friedellin henkinen vihollinen numero yksi. Seuraavien satojen sivujen mittaan F. jakaa historian hahmoja harvoihin valkeisiin ja moniin sysimustiin tuolla kriteerillä. Helvetin sisimpää piiriin joutavat esimerkiksi "demokraattinen" Rousseau ja Ranskan vallankumouksen "kellarirotta" Marat.

    Lyhyesti: Friedellin aatehistoriallisina johtotähtinä olevan sen perusteella, mitä kirjasta toistuvasti nousee esille, korostunut antirationalismi, antidemokraattisuus, viha kaikkea sellaista kohtaan, joka historiassa näyttäytyy "edistyksenä", kääntyminen kohti keskiaikaa ja ylipäänsä menneisyyden kadotettua maailmaa (erään luvun mottona kuvaavasti myöhäisromantikko Eichendorffilta: "Me kaipaamme kotiin emmekä tiedä, minne."), herooinen nero- ja sankarimyytti, ja vielä voisi lisätä kohdittain suorastaan "furioso" esiin puhkeavan - antisemitismin.

    Kun viimeksi kirjasarjan muutama vuosi sitten toistamiseen muutaman vuosikymmenen tauon jälkeen luin, niin päällimmäiseksi jäi kummastus siitä, että oudoksuttavan sopivasti moni Friedellellin keskeisteemoista tuntuu lomittuvan Kolmannen valtakunnan "johtaviin aatteisiin".

    ..

    PS: Ei, en todellakaan pidä Friedelliä natsina. Tämä tietäväisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Friedell oli romantiikko, joka näki historiassa ajan hengen lisäksi kansallishengen merkityksen. Hänen taustansa oli ennen kaikkea hegeliläisyys. Natsilaisuus oli myös eräs hegeliläisyyden puun oksista. Yhtäläisyydet ovat siis ilmeisiä, mutta vain samalla tapaa kuin nokkonen ja valkovuokko ovat molemmat aitokaksisirkkaisia kasveja.

      Friedell oli henkilönä eräs Itävallan johtavista älyköistä eikä hänen synteesinsä Euroopan historiasta ollut lainkaan sopiva natsien höyrypäisiin kuvitelmiin. Juutalaisena hänellä ei ollut edes mahdollisuutta liehitellä natseja julkaisemalla heille mieluisia tekstejä. Se, että hän oletti joutuvansa pidätetyksi, oli luontevaa ja järkevää.

      Poista
  2. Siitä on kauan kun luin Popperia mutta hän taisi luokitella Friedellin, Spenglerin ja Toynbeen niihin "vihollisiinsa" jotka näkivät historiassa "suunnan".

    VastaaPoista
  3. Teos ”Aikakoneen paluu” on käännetty englanniksi: "Die Reise mit der Zeitmaschine, 1946 - a sequel to H. G. Wells' The Time Machine, translated by Eddy C Bertin into English and republished as The Return of the Time Machine" Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Egon_Friedell. ISBN 13: 9780879977276
    Publisher: DAW, Publication Date: 1982-04-01. (Painos loppunut, löytyy käytettyinä)

    VastaaPoista
  4. Minulle suurin historian vaikuttaja on ollut eittämättä professori Veikko Litzen, jonka antiikin kulttuurihistorian luennot ovat piirtyneet syvälle mieleni uurteisiin. Hän totsei, että Friedellin kultturihistorian aluosa on aivan parasta mahdollista historiantutkimuksen ja - kiroituksen metodiopasta. Jä tietenkin minäkin se näin koen, usein lukeneena ja siihen mieltyneenä.

    VastaaPoista
  5. Lainaan Wikipediaa:
    "Tammikuussa 1938 sairastellut, diabeteksesta kärsivä Egon Friedell esiintyi viimeisen kerran näyttämöllä Wienissä 60-vuotissyntymäpäiväänsä juhlistaakseen. Kansallissosialistisen Saksan tunkeuduttua Itävaltaan saman vuoden maaliskuussa alkoivat myös Wienissä juutalaisiin, kommunisteihin, sosialisteihin ja kristillissosiaalisiin kohdistuneet vainot ja pidätykset. Muutaman päivän aikana Wienissä vangittiin noin 70 000 ihmistä. Friedellin ystävät olivat turhaan pyytäneet häntä pakenemaan ja jättämään Itävallan. Hän ei kuitenkaan halunnut poistua kodistaan. Kun SA-joukkoihin kuuluva miesryhmä tunkeutui maaliskuun 16. päivän iltana Friedellin asunnolle, hän surmasi itsensä heittäytymällä kadulle kotitalonsa kolmannesta kerroksesta."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Friedell huusi ennen hyppyään kadulla oleville - "varokaa".

      Poista

  6. Ketine kledjut leninki klänning. Olisiko merimaasta, Oulusta ja terva-ajalta jo. Sitten siellä raatataan, puhua pölistään puhumasta päästyä. Pidetään raatia. Ihan kuten raatimiehet Oulussa.

    Minun friedellini viime kuukausilta on Päätalo. Ihan vikaksi eilen illalla. Että mitä ne mustalaiset oli ? ", kun ne astutti mustilaisen orhilla talon tammaa." Joopa, ilmeisti siis hevoskannan jatkumon takuuväkeä ja ammatilaisia. Mitä moninaista tarkoitaneekaan.

    Ja ihan samoilla eilisillä sivuilla pariinkin kertaan "onhan tulitikut mukana?" kun 14v Kalle työntyy tietämättömiin kohti savottaa ja siellä Hiltu-Jakkia ja tämän pirran päätä eli justeerin toista kahvaa. Tulitikut ? ja pidä korkein vaara vasemmalla ja sitten kaarra.

    Vierasta yötuvasta neuvotaan eteenpäin ja muistetaan varulle tulentekovärkeistä. Entä ennen tulitikkujen aika äskeistä aikaa, ja kuka siis suomenhevosen jalosti ja kuka sen poisti (Valmet ja lakimies että ei enää tuotantopanos, kulukelpoinen poistokohde verotuksessa. Ja lapset meni saman tien Ruotsiin). Kuka lähetti, veromies joka laski veroa koko täyden verotuntirahan kullekin kattilakunnan penskalle, riitti työtä tai ei.

    Eivät arvanneet vaihdattaa itseitänsä juridisiksi henkilöiksi ja kirjautua Caymannian verovapausrekisteriin. Onneksensa nykynuorten kauneimmisto osaa. Ja valmistaa vuokrapetisijoja metropolialueitten vuokratyövoimalle.

    Kuinkas sitä sellaiseen muutosleikkiiin ruvetaan ? HeSa tietää ja Hannu Penttilä vihjaa 17.7.2021 "Hannu Penttilä kuului 30 vuotta pääkaupunkiseudun sisäpiirin sisäpiiriin. Nyt kaiken nähnyt apulaiskaupunginjohtaja jää eläkkeelle ja sanoo suorat sanat asuntojen hintojen kesyttämisestä." Mitä hän sanoo ?

    "Sijoittajien verovähennysoikeus taloyhtiölainoissa ei tue tasapainoista kehitystä." Sama osa Kainuustamuuttajilla nyt kuin hevosilla maa- ja metsätöissä. Mutta sopimushenkilöt saavat vähentää verotuksessa ainoan tuotantopanoksen mitä kalvakoituvaan Hesaan tuovat, velkansa vuokra-asuntosijoittajina.

    Ja jos notkahti paperivoitot helmikuussa 2020, niin yhteiskuntasi tuli hätiin huhtikuussa. Paperivoitot taioittiin käteiseksi ja notkahteneet noteeraukset palautuivat. Kuka sen teki. MiljardiSP/EKP. Mitä ne kauniit ja valiot yhteiskunnan terälehdet teki tokaksi, menivät autokauppaan.

    Mutta eivät Koilismaassa, Kuhmossa autot entisiä eikä taksiakaan saa. Uber pelaa senkin pelin himaan.Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuhmosta on pitkä matka Koillismaalle, siinä on Suomussalmikin vielä välissä.

      Poista
    2. Äläs nyt. Sjöstedt suttaa isolla pensselillä. Siinä muutama Suomussalmen kokoinen salopitäjä menee samalla huitaisulla!

      Poista
  7. Luin Friedellin parikymppisenä. Haukoin henkeäni joka toisessa käänteessä. Samoina vuosina luin kaikki muut Paavolaiset paitsi sen suursiivouksen lastenkamarissa. En tiedä saiko OP vaikutetteita Friedelliltä, mutta näen heissä samanhenkisyyttä – tai -tyylisyyttä.

    VastaaPoista
  8. Eräs keskustelunaihe, jota eläkeikää lähestyvät merkittävät asiantuntijat karttavat tällä hetkellä kuin ruttoa, on lasten sairastuminen koronaan. Viimeaikaisten hyvin yhtenevien puheiden (ei lisärajoituksia, lievennetään testaus- ja karanteenikäytäntöjä, opetellaan elämään taudin kanssa...) looginen seuraus on että epidemia kiertää syksyllä lähes kaikki lapset. Tämän täytyy olla tietoisesti valittu linja, mutta siitä ei haluta käydä yhteiskunnallista keskustelua. Toimittajat eivät kysy asiaa suoraan ja Hesari on pääkirjoitusten perusteella samalla linjalla.

    Ovatko lapset todella kärsineet kaikki rajoitukset vain sairastuakseen itse?

    Lapset eivät ole hengenvaarassa, mutta long covidista voi tulla suuri kansanterveydellinen ongelma. Lasten riski siihen on yhä heikosti tunnettu, mutta voi olla merkittävä.

    Jos tai kun lapset sairastuvat laajalti, niin puheet onnistuneesta rokotuskampanjasta voinee unohtaa.

    ---

    PS. Luojan kiitos että THL pakotti AstraZenecaa edes osalle väestöstä, jotta mRNA-rokotteita riittää hiukan paremmin.

    VastaaPoista
  9. Sarjakuvan maailmat - kirjan aikuisten sarjakuvia käsitellyt osasto sisälsi muistaakseni yllättävän paljon blogikuvan kaltaista sadomasokismiin viittaavaa kuvastoa.

    VastaaPoista