10. huhtikuuta 2016

Taas mauton kirjoitus




Sommittelin kuvitteelliseen kansalaishakemistooni lisää artikkeleita.

”Jukka Xemppinen (synt.1944 -  …), talollisen serkku, Kauhava…

Saavutettuaan tietynlaista mainetta näissä tehtävissä pääkaupunkiseudulla palasi K. kotimaakuntaansa, jossa hän pian upposi hengelliseen haaveiluun ja vaipui entiseen vähäpätöisyyteensä. Päivänsä hän päätti lukuisista häväistysjutuistaan maakunnankuuluna nurkka-advokaattina.”

Muistokirjoituksessaan Sanomat esitti taitavasti tiivistetyn yhteenvedon vainajan saavutuksista ja lopetti:” Xemppisen luottamustehtävistä mainittakoon toiminta asunto-osakeyhtiön varatilintarkastajana useiden vuosien ajan. - Vainaja oli Pirkka-tuotteiden harras ystävä, ja niinpä hänen muistotilaisuudessaan osanottajien kesken etuseteli.”

Luultavasti elämä on säilynyt toistaiseksi maapallollamme tiettyjen eliöiden, etenkin ihmisen, myötäsyntyisen pintapuolisuuden ansiosta.

”Typeryyksien sanakirjoja” on paljon, ja jotkut niistä ovat oikein hyviä. Äitiemme ja isiemme sananlaskut ovat kuluneet puhki. Jotkut ovat menneet rikki. ”Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.” ”Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.”

Aivan kuin kansan ja sen hallitsijoiden keskuudessa olisi piillyt poliitikkoja, jotka osasivat veistää, tasoitella ja kiillottaa pahat teokset hyviksi, tarvittaessa aivan erinomaisiksi.

Väärin ymmärretyn darwinismin ja natsismin suunnattoman menestyksen takana on syitä. On turha lähteä seulomaan niitä näkyville iskulauseista, opinkappaleista ja tunnuksista.

Oli puhe kristinuskosta, demokratiasta, kommunismista tai natsismista, itse opit osoittautuvat ihmeellisen köyhiksi, kun niihin syventyy.

Ei sillä hyvä, että liikumme heikoilla jäillä. Näin teemme, mutta ymmärrämmekö, ettei jäitten alla ole lainkaan vettä. Järvet ovat valuneet kuiviin.

Itse olen tuuminut kääntyä saamelaisen animismin kannattajaksi, mutta toivon, ettei näistä pohdinnoista puhuttaisi kirkolliskokouksessa, koska arkitodellisuudessa olen yrittänyt väittää kannattavani Golgatan kavereita tai sen kirkkonummelaista paikallisosastoa GIF (Golgata Idrotts Förening).

Saivojärvi on kaksipohjainen. Näin ajattelivat eräät saamelaiset, noidat vallankin ja lentonoidat poikkeuksitta.

Me pilalle valistuneet arvelimme ennen, että taivas on tyhjä aukko, jonka olemassaolo antaa tilaisuuden pitää meitä silmällä. Toiset luulivat tietävänsä, että sieltä siivekkäät kuolemattomat paiskovat niskaamme kuumia kiviä, sellaisia kuin lämmitetyssä saunassa.

Saivojärven pohjassa voi olla lähteensilmä, jota sen toisen, alla olevan järven vedet pulppuavat. Tai se voi olla kuin räppänä. Jos mies ei saa kalaa, syy saattaa olla kalojen karkaaminen alempaan järveen.

Opinkappaleista demokratia on tällä hetkellä muotia. Se on niin helppo ymmärtää vastavuoroisuuden säännön muunnelmana: samalla tavoin kuin minulle, myös sinulle.

En tiedä, onko oman itsen tuntemisen fysiikkaa yritetty. Ranskassa viisaat kirjoittivat vielä äskettäin vallankäytön mikrofysiikasta. He jättivät hyväntahtoisesti selittämättä, mitä on mikrofysiikka. Jos sana on tullut mieleen mikrohistoriasta, se voisi tarkoittaa ”aistein tarkasteltavissa” apuvälineittä tai sellaisia käyttäen.

Vallan kvanttikenttäteoria on selvä. Ihminen, joka jää yksin, vajoaa heti maan alle ja muuttuu maaksi. Sitä ennen hän voi vahingossa pudota taivaaseen kuin kivi. Painovoimalla ei ole suuntaa. Suunta tulee ajankohtaiseksi, kun jokin massan omaava kohde, esimerkiksi ihminen, on joutunut painovoiman kynsiin.

Koska tänäänkin ja etenkin huomenna Ylen jatkaessa aiheesta moni kulkee tukka silmillä ja piilottaa panamahattunsa hyllyn pimeimpään nurkkaan, asiaa on käsiteltävä.

Joka päivä joku luulemani mukaan järjissään oleva puhuu tai kirjoittaa demokratiasta ja veroista, etenkin veroparatiiseita.

Puhuja ei siis huomaa, että esimerkiksi progressio on ”epädemokraattinen” ajatus. Rahallista rasitusta ei voi jakaa tasan. Ihmisellä ei ole kykyä upottaa itseensä, siis biologiseen ja perus-sosiaaliseen elämäänsä itse asiassa paljonkaan varoja. Kolmekymmentä prosenttia ansioista on aivan eri asia sille, joka ansaitsee kolme tuhatta kuin sille, jonka ansiot ovat kolmekymmentä tai sataa tuhatta.

Kommenteissani vilahti kadonneitten aikojen kuvia, kuten käsitteet Idealismi ja Materialismi. Luulin niiden menneen muodista vuonna 1905. Ensin ne osoittautuivat epätarkoiksi ja sitten epätarkoituksenmukaisiksi. Mutta demokratia ja raha ovat ideoita ja niiden edistäminen on idealismia, eli sanojen perässä kulkemista. Lisäksi ne ovat kaksipohjaisia järviä. Kun niistä sanoo jotain, myös vastakohta on totta.

En pysyisi hengissäkään ilman raha ja demokratiaa, mutta näin sanoessani tarkoitan hiukan eri asioita, kuten ravintoa ja oikeutta säälliseen kohteluun. Mutta demokratia on joukko menettelytapoja ja se ei ole demokraattinen sääntö, että se päättää eniten, jolla on eniten rahaa. Tuo on kuitenkin liiketoiminnan sääntö, mutta sitäkin rajoittaa toinen sääntöjen ryhmä, jota sanotaan vähemmistön suojaksi. Hallituksen jäsenet eivät esimerkiksi voi päättää, että osinkoa jaetaan vain heille ja heidän kavereilleen.

Aiheen kirjoitukseen antoi oikeastaan siivoaminen. Käyn läpi runsaita papereita. Vastaan tuli Kansallis-Osake-Pankin osakekirja leimoineen ja allekirjoituksineen.

Ensin menee maine. Sen jälkeen myydään piano.

21 kommenttia:

  1. Jos mies ei saa kalaa, saattaa syy olla se, että miehellä on Kortto.
    Korton saa karkotetettua siten, että hankaa haarojen välissä 0.25 mm:n siiman poikki. Näin kertoo vanha kansa ainakin Lapin laajoilla palkisilla.

    VastaaPoista
  2. Saamelaisista enemmmän: Niilo Aikio, Tanssi Paholaiselle, Dánsa birui (eGirji - ePub, 2015).

    Muistosanoista: Sodankylän kunnan rakennustarkastaja erkani, paikallislehdessä todettiin: "Hänen virkakaudellaan ei ollut sitä kunnan kiinteistön kattoa, joka ei olisi vuotanut".

    Pohjalaiset ovat aina olleet etoja puuveittellä Lapista kultaa vuollessaan (veriuurna kauhavalaisessa, ei veriuurnaa leu´ussa)

    VastaaPoista
  3. "Jotkut ovat menneet rikki. 'Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.' 'Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa'"

    Valitettavasti on mennyt rikki rikki, sen huomaa näistä nyky-nuorista, jotka on kasvatettu riittävään itsetuntoon, valitettavasti vain empatiakyky laiminlyöden. Petojen sukua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täinkengitysseppien luottamusmiesmaanantaina, 11 huhtikuuta, 2016

      Itseppä hyvinnii tuntoon.

      Poista
  4. "itse opit osoittautuvat ihmeellisen köyhiksi, kun niihin syventyy."

    Ehkä kyse onihmisentarpeesta löytää Ideologia, joka oikeuttaa tämän toteuttamaan syvimmät halunsa. Tyyylikkäimmin tuollaisen ideologian on formuloinut de Sade kirjoissaan. Ainoa tietämä järkevä vapaa-ajattelija.

    VastaaPoista
  5. "sille, jonka ansiot ovat kolmekymmentä tai sataa tuhatta."

    Niin mitä järkevää voi todellakin tehdä tuollaisilla summilla. Ihminen voi nukkua yhdessä vuotteeseessa kerran, syödä noin kolme kertaa päivässä, herkutkin alkavat tympiä ja kai terveyttäkinpitää ajatella. Onko 100 euron viini parempaa kuin 15@20 euron?

    Ehkä kyse onkin arvonmitasta. Siksi o,isi parempi siirtyy symbolisiin arvonmerkkeihin: virallisiiikunniavaatteisiin ja arvonimiin, erityisin kunniavarvonimiin ja -sijoihin julkisissa tilaisuuksissa. Tulisi halvemmaksi kaikille.

    Veroparatiisit ovat merkki yhteisöllisyyden rapautumisesta: kaveri ollaan valmis jättämään, koska tätä ei aidosti koeta veljeksi.

    VastaaPoista
  6. Hyvinkin laadutonta tekstisisältöä niinkin arvokkaan kuvan panamahatusta viitoittamana.

    VastaaPoista
  7. "Vallan kvanttikenttäteoria on selvä. Ihminen, joka jää yksin, vajoaa heti maan alle ja muuttuu maaksi. Sitä ennen hän voi vahingossa pudota taivaaseen kuin kivi. Painovoimalla ei ole suuntaa. Suunta tulee ajankohtaiseksi, kun jokin massan omaava kohde, esimerkiksi ihminen, on joutunut painovoiman kynsiin."

    Eikös maan ja ihmisen välinen voima ole sama kumpaankin suuntaan? Ylös tai alas riippuu siitä miten päin sattuu olemaan. Suunta tulee ajankohtaiseksi vasta silloin kun lähtee pää kolmantena jalkana kohti kantapubia. Tosin tämä on merkityksetöntä maailmassa ja fysiikassa, jossa "minua" ja "nyt-hetkeä" ei välttämättä ole lainkaan olemassa.

    "ITSE asiassa Einsteinin suhteellisuusteoriassa, todellisuutta koskevassa peruskuvauksessamme, ei esiinny käsitteitä yhteinen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Siksi onkin paikallaan kysyä, miksi meillä on niin vahva vaikutelma siitä, että ne ovat olemassa." (HS, Tiede 9.12.2015)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Villakypärälähetystyöntekijämaanantaina, 11 huhtikuuta, 2016

      Lentopintarivitalonmies X. saanee Pellon kunnan puhelinkeskusperinneyhdistyksen runohiukkaspäästörajoituksen?

      Märketin arboristien eläkeiän nosto ei olisi onnistunut ellei olisi kehitetty epäolevaa rajapyykkiä.

      Ogelin Lankamaailmavoimat myy vikunjaa. (Best wool since, err..)

      Poista
    2. Einstein houraili käsittämättömiä muka-todellisuudesta. Se vahva vaikutelma on se oikea todellisuus.

      Poista
  8. Islantilaisilla oli mielenosoituksessaan kyltti, jossa riippui iso sika vartaassa, dollarinkuva kyljessään, ja yläpuolella teksti: GRILLUM SVINID
    EG

    VastaaPoista
  9. Haa, huumoriin käärittyä totuutta! Parasta mahdollista. Kirjoitus juoksee kuin kirkas kevätpuro.
    Suunta oikea.

    VastaaPoista
  10. Merete Mazzarellalla meni toisin päin: ensin he möivät pianon, ja sitten maine vain lisääntyi, kirja kirjalta. EG

    VastaaPoista
  11. Mullakin on panamahattu, kuten tiedät, jos ei oo Supon miehet pöllineet,en oo tarkistanut. Oli se kerran päässäkin. Vanhoissa Amerikkalaisissa elokuvissa se näytti gangstereiden ja agenttien päässä melko hyvältä. Peilistä katsoi kuitenkin vastaan Savolainen Rummukainen, en sitten viitsinyt mennä ulos asti esittelemään uutta hankintaani.

    VastaaPoista
  12. Taitaan olla asias.

    K: Mikä tulee työmarkkinatuen veroprosentiksi vuoden työttömyysrupeaman mukaan?

    V: 20

    Veronpalautuksien saaminen on niin hivelevän yhdistävää. Se niin kivasti ylläältä kuulkaa jos ihminen osais lentää ja työelämätön tähdätä kalliiseen paikkaan täsmäkakan. Kyllä minä sanon että tämäntapaisten järettömyyksien näprääjille kuussa neljättäsattaa rullaa teräsvillaa sylliin ja komento: "Puuliesi, TUOTA."

    Tän totteutuessa minä raakkusin kovvaa ja korkeelta että virkkaka jottai nyt sit! See ku ei virkka rupe haisema nii pia ko mää vaa kerkiän ja mää takkaa et mnää tähtä tarkoi!

    P!ERKELE kun tämä elämä on niin EHana!

    Vähin hyväksyttävä aivojen tyhjäkäytösrikoksen kosto olisi kymmenvuotinen työ jossa ei olisi ainoatakaan projektia.

    VastaaPoista
  13. Se kaksipohjaisen järven ajatus ei ole välttämättä tuulesta temmattu. Esimerkiksi Lapin Pakasaivossa vallitsee meromiktia, eli järven vesi ei sekoitu. Järvi on syvä, ja noin 12 metrin syvyydessä alkaen vesi on hapetonta ja rikkivetypitoista.

    Pakasaivossa on siis kaksi pohjaa: Varsinainen pohja ja sitten se vaihettumiskerros, jonka alla ei ole elämää, vaan vain helvetillisen pahanhajuista vettä. Vähemmästäkin syntyy legendoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kilometri Lammin kirkolta Vääksyn suuntaan on Lovojärvi, kaita ja pitkulainen soraharjun kainalossa. 60-luvulla tehdyn tutkimuksen mukaan senkin järven vesi on meromiktista, hurjimpien arvelujen mukaan pohjimmaisena ovat jääkauden sulamisvedet.

      Uimassa käynyt Kunnaksen Ilkka

      Poista
    2. Mhhrrghmm... notta lokosta o.

      Poista
    3. Lyhin mahdollinen uimatyö?
      Uie.

      IH

      Poista
  14. KOP-osakkeella sanotaan olevan keräilyarvoa. Panamaan ei kannata kiikuttaa.

    VastaaPoista