8. tammikuuta 2015

Hapettuminen



Muu media ei ehkä vastaa tähän: miksi julkaistaan sellaisia pilalehtiä, että toimittajat täytyy tappaa.

Tuohon vastatessa on varauduttava jatkokysymykseen: miksi pitää maksaa sellaisesta tekotaiteesta, jota ei ymmärrä, kun ei siinä ole päätä eikä häntää.

Vastaus ensimmäiseen kysymykseen on helppo. On siivottava. Ei se ole mikään ihmeellinen luonnonlaki, että pölyä kertyy ja paikat nuhraantuvat. Osa poliitikoista ja virkamiehistä on aina pölynvartijoita. Osa ymmärtää konservatiivisuuden eli olevien olojen säilyttämisen siten, että varsinkin roskat ja tomu on pidettävä tallessa eikä niihin saa kajota.

Jotkut muut ymmärtävät ihmisyhteisöt toisin. En halua käyttää sanaa ”rappeutuminen”, koska juuri se, degeneraatio, oli sata vuotta sitten suuri erehdys ja siten suuri veruke. Edustuksellinen demokratia oli 1938 tai 1922 ”rappeutunut” järjestelmä, jonka kannattajat oli syytä hävittää. Sopivia turmeluksen edustajia ovat perinteisesti lehtimiehet ja runoilijat.

Kirjoitan isolla kirjaimella sanan Islam, kun tarkoitan samaa kuin ”militantti islam” eli tuon uskonsuunnan tunnuksia syystä tai toisesta käyttävät uudenaikaisen sodan kävijät.

En kuvittele, että uskonnollisella suuntauksella olisi suurtakaan merkitystä heidän käyttäytymiseensä. Aseiden käyttäjät ovat yleensä hyvin nuoria. Mitä nuoret ajattelevat, sitä ei ole tapana kysyä tai ainakaan kuunnella. Sopivia loruja on silti tapana painaa vyön solkiin, lippuihin ja rahoihin. Perinne on vanha. Kun senaatti ja kansa menettivät Roomassa valtansa, silloin niihin vasta alettiin vedota lyhenteellä SPQR.

Koska hapettuminen eli ruostuminen on kemiallinen reaktio, siihen suhtaudutaan eri tavoin. Suosittu tapa on sokeus. Kieltäydytään näkemästä esimerkiksi parannusten tarvetta. Toinen tapa on käyttää kultaa tai muovia, jotka eivät hapetu.

Pilkanteko on ultraviolettivaloa. Se paljastaa silmän sivuuttamia yksityiskohtia. Ellei pilkantekijää tavoiteta hirtettäväksi, voi käydä niinkin että asioille tehdään jotain. Rauhallinen esimerkki rettelöinnistä ja toisinajattelusta, joka johti johonkin, on ympäristön tuhoaminen. Ilmoittaudun itse todistajaksi. Muistan miten pojat pörssiklubilla olivat vahvasti sitä mieltä, että lipeän laskeminen Päijänteeseen ja Saimaaseen on täysin oikea menettely ja lisäksi yhteisen edun mukaista. Ensimmäisiä oikeudellisia toimia pidettiin Moskovan juonina.

Toiseksi todistan, että ranskalaiset ovat olleet kauan taitavia pilkkakirveen käsittelijöitä. Esimerkkinä on tapana mainita Voltaire. Oma esimerkkini on Rabelais. Ihastuin hänen – 1500-luvun – todella räävittömään ja vihlaisevaan pilkkaansa etenkin lakimiesten ja pappien typeryydestä ja oppimattomuudesta hyvin kauan sitten.

Charlie Hebdo –lehteä julkaisi silloin, kun itse kävin siellä, Editions de Square, jonka toimisto oli hyvin lähellä mielikirkkoani (St. Julien le Pauvre) latinalaiskorttelin sydämessä. Ihan vieressä oli sekin rakennus, johon maisteri F. Villon murtautui jouluyönä tyhjentääkseen raha-arkun, ja jäi kiinni. Villon oli ehkä Rabelais’takin hurjempi. En suosittele tässä kumpaakaan; asioiden nimet ovat muuttuneet niin paljon, että pointin ymmärtäminen on usein vaikeaa. En mainosta edes Charlien (nimi viittaa Chapliniin ja amerikkalaisiin sarjakuviin) tuotteita, vaikka olin vuosia niiden tilaaja. Hebdon satiiri on välillä ollut itsetarkoituksellista. La Gueule Ouverte (”monttu auki”) pilkkasi lahjakkaasti myös lihavia kommunistijohtajia. Julkaisujen taustalla oli Algerian sota. Myös silloin eli 1950-luvulla heiteltiin polttopulloja elokuvateattereihin.

Silloin joidenkin ranskalaisten vastaus oli Moskovan tyyppinen kommunismi. Vuonna 1968 ei lopultakaan käynyt selväksi, minkä puolesta ja mitä vastaan opiskelijat osoittivat mieltään. Mielenkiintoisesti hyvin vanhoillisella kenraali de Gaullella oli keskeinen rooli, ja Algerian kysymyksen ratkaiseminen kenraalin toimin johti upseerikapinaan.

Ainoa meillä tunnettu ranskalaisen satiirin alue, elokuva, ymmärrettiin täällä aika yksioikoisesti. Siinä ei ole kehumista, että satiiria ja parodiaa luullaan samaksi asiaksi.


Elokuvan (käsikirjoitukset) ja runouden suuri nimi Jacques Prévert on aika tuntematon. ”Isä meidän, joka olet taivaassa, pysy siellä. Me pysymme täällä maan päällä, jossa… heinät hapettuvat teräksellä.”

35 kommenttia:

  1. Nyt kirjoitetaan jo, että ampumisten pelossa pitää lopettaa uskontojen pilkkaaminen. Jäähän meille muutakin, järjen, tieteen ja tekniikan pilkkaaminen. Pilailu avaruuden kustannuksella on vaaratonta, siellä harvemmin joku suuttuu. Sama koskee meren syvyyksiä.

    VastaaPoista
  2. Jacques Prévert oli elokuvakäsikirjoittajista hienoimpia. Tällä kaudella häneltä nähdään Orionissa Marcel Carnén Täydellinen rikos, Sumujen laituri, Varjojen yö ja Paratiisin lapset. Prévertin lauluista ovat ikivihreitä mm. "Kuolleet lehdet" ja "Barbara".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sumujen laituri on käsittämättömä upea.

      Poista
    2. En ole kuullut yhtään yhdistelmällä Prévert+Kosma tehtyä laulua joka ei olisi hyvä.

      AW

      Poista
  3. Tämä on pieni askel - taka-askel - ihmiskunnan (sinällään päättömässä) historiassa.

    Tästä mennään vaan eteenpäin. (Tietysti surettaa noiden kuolleiden omaiset. Suru on heidän ympärillään tiiviinä kuin sumu.)

    Toisaalta, vaikkapa Syyriassa, tai missä tahansa, samaan aikaan kuolee satakertaisesti ihmisiä. Joita me emme ehdi surra.. (Jotkut heitäkin surevat. Lähinnä kai lähiomaiset. Koska... ei tähän maailmaan kukaan yksikseen putkahda.) Ps. Luonnontieteilijänä - jos saisin olla päivän Jumalana - lakkauttaisin KAIKKI uskonnot. Ne sotivat järkeä vastaan.

    VastaaPoista
  4. "miksi julkaistaan sellaisia pilalehtiä, että toimittajat täytyy tappaa."

    Pois se, että hyväksyisin nyt tapahtuneen tai muun väkivallan, mutta silti kysyn seuraavaa:

    miksi länsimaiseen, erityisesti ranskalaisen oikeuttuun sanavapauteen katsotaan kuuluvan rajoittamaton, tietoisesti loukkaavan pilkan esittäminen toisten ihmisten tai ihmisryhmien pyhinä pitämistä asioista. Eikö hyvin järjestetty vapaa yhteiskunta olisi järjestettävissä jumalan- ja muunkin vakaumuksenpilkkasäännöksillä, jossa asiallinen kritiikki sallitaan, mutta em. herjaaminen kiellettäisiin yleisen yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi?

    Pyhät tai niihin rinnastuvat vakaumukset kun menevät niin syvälle ihmiseen, että olisin valmis ajattelemaan niihin kohdistuvan tahallisen pilkan jonkunsortin henkisenä väkivaltana. Miksi henkisen väkivallan pitäisi olla aina sallittua. 1500-luvun tuomiokirjoissa yleinen tyyppitapaus oli tilanne, jossa toinen sai sakon kunnianloukkauksesta, toinen kolmen markan lyönnistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska muutoin ei ole sananvapautta.

      Sananvapauden "väärinkäyttäminen" tarkoittaa ainoastaan sitä, että sitä on kerrankin rohjettu käyttää.

      "Jos sananvapautta ei ole, pitää toimia ikään kuin se olisi." - Vaclac Havel.

      Rotterdamin muslimipormestari Ahmed Aboutaleb lausui Hollannin tv:ssä uskonveljilleen, että jos he eivät siedä vapautta, niin he saisivat pakata laukkunsa ja painua helvettiin Alankomaista".

      Poista
    2. Kaiketi siksi, että joku kuitenkin perustaisi uskonnon, jossa pyhä vakaumus voi olla jotain ihan muuta kuin mieltämäsi pyhä vakaumus.
      Kuvittele esim. kansallissosialismin aatteita pyhinä pitämä uskonto.
      Ja miten ja kuka määritelee kritiikin ja herjan välisen eron? Kriitikko vai kohde?
      Määrittely voi olla vaikeaa varsinkin silloin, kun kritiikki esitetään huumorin, esim. pilakuvan, keinoin.

      Poista
    3. "miten ja kuka määritelee kritiikin ja herjan välisen eron"

      Riippumaton tuomioistuin julkisessa ja oikeudenmukaisessa (fair) oikeudenkäynnissä niin kuin kaikki muutkin riitakysymykset länsimaissa.

      Poista
  5. Yksi suurimpia elokuvaohjaajia mitä tiedän, tai siis arvostan, on Miloš Forman. Hän oli vuonna 1968 Pariisissa. Ja ihmetteli, aika kamalasti, miksi nuoriso siellä "punalippuja heilutellen etsii vapautta?". (Hänen maassa kun "vapauden etsintä" nuorison keskuudessa oli purukumin jauhamista. Tai salaa äänitetyn rockkasetin vaihtaminen jossain sivukadulla, kuten U Chranicilla.)

    Tiedän, miten vähän nuorten ihmisten tekemisiä pystyy ennustamaan, olen ollut itse nuori.

    (Tosin siitä on aikaa.)

    VastaaPoista
  6. Jotenkin näissä viimeaikojen tapahtumissa on kaikuja tuhannen ja yhden vuoden takaa. Mutta missä on nykypäivän Carolus Martellus?

    VastaaPoista
  7. "En usko, että uskonnollisella suuntauksella olisi suurtakaan merkitystä heidän käyttäytymiseensä."
    No mutta: Charlie Hebdon pilkkka kohdistui yleisesti fundamentalismiin, erityisesti islamismiin. Juuri tämä oli syynä tapahtuneeseen murhaiskuun. Uskonnollinen suuntaus näyttää siis olleen ainakin tässä tapauksessa jopa ainoa syy tappavaan käyttäytymiseen.

    VastaaPoista
  8. Uskonnolla on hyvin vähän tekemistä näissä väkivallanteoissa. Syyt ovat toisaalla. Tai voihan sen henkilökohtaisen aseman/tittelin, tai ihan vaan mammonan turvaaminen käydä joillekin uskonnosta. Uskontojen pilkkaaminen ei hävitä uskontoja. Jeesustakin pilkattu parituhatta vuotta ja hyvin vaan porskuttaa. Fingerporikin pilkkaa uskontoa lähes joka toisessa sarjakuvassaan. Vuorottelee navanalusvitsien kanssa.

    VastaaPoista
  9. Ensimmäinen tiukka ranskalainen pilapiirtäjä johon tutustuin oli Honoré Daumier. Lavastaja Ojamaa-vainaa levitti eteeni kirjallisen Daumierin pilapiirroksia ja kehotti katsomaan tekniikkaa. Niissä tunnistin Doren -- joka ensimmäisenä ja kunnolla julkeni piirtää Raamattuun profeettojen ja Jumalan kuvat. Sitäpä musulmaani ihmetellee.

    Mitä tulee nyt kohteena olevan pilalehden nimeen niin mietin, saattaisiko Charlie olla myös tunnettu isonenäinen ranskan valtionpäämies. Vähän kuin jos meillä pilalehti olisi aikanaan ollut nimeltään Urkki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistan lukeneeni jostakin, että Charlie olisi vittaus Charlie Brown:iin.

      Poista
    2. Urkki-niminen pornolehti ilmestyi aikoinaan Suomessa, vieläpä silloin, kun Jänkä-Urkki oli yhä valtaistuimellaan. Mistä tuli mieleen, että kouluvuosina luokassa kiersivät ahkerasti pilalehdet Hauska Puolituntinen ja Etuveitikka, mutta niiden elämänkuva ei tainnut yltää satiiriin.

      Poista
  10. Olisit jäänyt sinne, Pariisiin....

    VastaaPoista
  11. Otetaan ihan rauhallisesti, tämä on vain yksi vaihe evoluutiossa. Katsotaan, kuka kirjoittaa historian. Tosin minä en ole sitä lukemassa, aika loppuu kesken. Hube.

    VastaaPoista
  12. "En kuvittele, että uskonnollisella suuntauksella olisi suurtakaan merkitystä heidän käyttäytymiseensä. Aseiden käyttäjät ovat yleensä hyvin nuoria."

    Luin tekstin nopeasti ja olisin suonut Kemppisen kirjoituksen olevan vähemmän kryptisempi. Avainta en oikein löytänyt. Lisäksi tekstin lukemisen jälkeen tuli tunne, että blogisti briljeeraa itsensä tapahtumien yläpuolelle ja lisäksi unohtaa itse asian ja tapahtuneen sanojensa taakse.

    Poimin tekstistä heti saman lauseen kuin A. Räsänen. Ja mietin jo, että jokos runoilija-tuomari Kemppisellekin on iskenyt vanhuus.

    Nuoria miehiä viehättävät kovin suuresti kaikenlaiset -ismit. Kun uskonto viehättää ns. suoraan toimintaa nuoria miehiä, jälki on satakertaisesti pelottavampaa, koska tällaiseen ismiin yhdistyy JUMALA ja sen mukana kaikkivoipainen varmuus ja luottamus omien tekojensa oikeudenmukaisuudesta; olivatpa ne miten järjettömiä, aggressivisia tai verisiä tahansa.

    Näin ollen kemppisen tämän päiväinen kryptaus ja kommentilootan ontot kommentit narisevaan tyyliin "miksi pilkataan pyhiä asioita" tai nuoret kun ovat "niin arvaamattomia", ovat aika arveluttavia ja mielestäni suorastaan huonoja.

    Näen itse tämän toiminnan ja tällaiset kirjoittelut sellaisena tyypillisenä islam valkopesuna, jota on harjoitettu jo tarpeeksi kauan. Eli liikaa. Pim Fortuyn, Van Cogh, Salman Rushdie, Ayyan Hirsi + 11 Pariisissa NYT etc. etc. KERTOVAT realistille, että hymistelyn ja yliymmärtämisen ajan olisi jo väistyttävä: ja islaminkin olisi jo syytä kantaa vastuunsa.

    KUn ihmisiä murhataan; ja taitelijoita ja journalisteja jatkuvasti tapetaan islamin nimissä ja jopa kokonaisia kalifikuntia perustetaan islamin nimissä; ja toiminta siellä perustuu Koraanin sanoihin; niin eikö ole jo vallan naiivia, uskmatonta ja suorastaan typerää väittää, ettei tällaisella toiminnalla ole MITÄÄN TEKEMISTÄ islamin kanssa????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistäköhän syystä ne nuoret, yleensä miehet, saadaan niin helposti mukaan kaikenlaisiin kollouksiin ? Ja miksiköhän taustalla vaikuttavat yleensä ne vanhat miehet ? Testosteronin määräkin saattaa vaikuttaa, ja elämänkokemuksen puute. Suurin osa uskonnoista kieltää väkivallan, eli tiedossa pitäisi olla. Tosin Stalinin aikoina oli hengenvaarallista harrastaa uskontoa ja pilkata ateismia. Saattoi löytää itsensä Solovetskista tai jostain muusta mielenkiintoisesta paikasta.

      Poista
    2. "En kuvittele, että uskonnollisella suuntauksella olisi suurtakaan merkitystä heidän käyttäytymiseensä."

      Itseänikin kiusaa se, millä valtuuksilla JK (tai Jaakko Hämeen-anttila) julistaa, että islamistien edustama islam olisi sen vähemmän aitoa kuin ns maltillisten islamistien. Sunnallainen islam kun on on sitä harvinaisen joustava, että sillä ei ole paavia tai edes piispoja, jotka määrittelisivät uskonyhteisön linjan tai oikean opin. Niinpä jokainen muslimi on oikeutettu kysymään eri uskonoppineilta fatwaa ja jos ne ovat ristiriidassa toimimaan parhana pitämänsä mukaan.

      Poista
    3. "toiminta siellä perustuu Koraanin sanoihin"

      Todettakoon selvyyden vuoksi, että (sunnalaisten) muslimien käytännön toiminta - usein ristiriitoja herättävissä tapauksissa - perustuu haditheihin (Muhammedin lyhyiden lausahdusten tai toimintatapojen kertomuskokoelmiin) eikä niinkään Koraaniin. Tätä suomalaisten on luterilaistaustaisena ("Raamattu on uskon ylin ohje") hyvin vaikea ymmärtää. Koraalini ei ole muslimille sitä, mitä Raamattu luterilaiselle kristitylle.

      Jo Muhammedista käytetty termi profeetta on omiaan johtamaan harhaan: profeetta tuottaa profetiaa ts Jumalan viestiä, mutta ei ole itsessään ts kaikilta osiltaan pyhä. Alkukielinen termi Jumalan lähettiläs kuvaa ilmiötä paremmin: M. on Jumalan täysivaltainen edustaja, joka on kaikilta osiltaan pyhä, esikuvallinen ja myös erehtymätön. Juuri tuosta syystä M:n pilkka koetaan niin raskaana: se on Jumalan edustajan ts. Jumalan itsensä loukkaamista. (Tuosta syystä harraskaan kristitty tuskin loukkaantuisi apostoli Pietarin tai Paavalin pilkaamisesta.)

      Poista
    4. No, onneksi saimme lukea yhden järkevänkin kommentin. Eli tämän. (Ps. Olin jo vähän aikaa huolissani...)

      Poista
    5. "Koraalini ei ole muslimille sitä, mitä Raamattu luterilaiselle kristitylle."

      Joo. Ei todellakaan ole. Siitä kertoo se, ettei tieteellistä ´koraanin tutkimusta edes uskalleta harjoittaa muslimimaissa. Tietenkin joku voi yrittää Koraania tutkia tieteellisesti, mutta siinä voi lähteä henki kuten on nähty viime päivinä.

      Koraanin alkuperäiskappale on siellä taivaassa; se kultainen ja arabiankielinen tietenkin. Maassa olevat ovat kultaisen kopioita, ja siksi niitä ei saa asettaa kyseenalaiseksi. Tosiasia on ,että muslimimaiden yhteiskunnallinen ja tieteellinen kehitys on umpijäässä juuri tämän keskiaikaisen ja pimeän uskonnon vuoksi eli siis ISLAMIN.

      (Saivartelu islamilaisella teologialla ja siihen liittyvä "voi voi kun Jumalaa pilkataan-hymistely" takaa sen, että tällaiset röyhkeät veriteot tulevat jatkumaan. Se on selvä.)

      Poista
  13. Sananvapaus ja vapaa tiedonvälitys eivät paljon paina, kun jopa niiden keskellä voi elää omassa kuplassaan, oman totuutensa kanssa, muita kuulematta.

    VastaaPoista
  14. Olisin toivonut sarjakuvien ymmärtäjältä pikkaisen vähempää pyörittelyä. Tälläistä selustanvarmistelua saa ihan tarpeekseen nähdä nyky-Euroopassa. Toki Suomessa on tästä taiteenlajista pitkät perinteet.

    VastaaPoista
  15. Huumori on vaarallinen ase, jolla saa helposti aikaan riitoja. Pilkka sattuu aina jonkun nilkkaan, jos ei toisen niin sitten omaan. Huumori on narsismia. On helppo ymmärtää että taivaassa ei ole huumoria, iloa on kyllä.

    VastaaPoista
  16. "En kuvittele, että uskonnollisella suuntauksella olisi suurtakaan merkitystä heidän käyttäytymiseensä. Aseiden käyttäjät ovat yleensä hyvin nuoria."

    "Uskonnolla on hyvin vähän tekemistä näissä väkivallanteoissa. Syyt ovat toisaalla."

    Niin poliittisesti korrektia, että. Mutta lähenee myös älyllistä epärehellisyyttä? Jos elimistö kestää, kannattaa vilkaista oheinen - pari pointtia siinäkin:

    http://www.halla-aho.com/scripta/muutama_sana_pariisista.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkö osaa tehdä linkkiä kommentteihin? Sellainen häpäisee Mestarin pyhät sanat.

      Poista
    2. "Etkö osaa tehdä linkkiä kommentteihin?" Kiitos opastuksesta. En osaa parempaa. Minulla tuo linkki kuitenkin näkyy toimivan moitteettomasti.

      Mestareilla ja pyhyydellä tässä ei taida nyt olla tekemistä. Järjen käytölle, jota Halla-aho tässä nyt jossakin määrin edustaa - sille sen sijaan voisi olla tilaa.

      Poista
    3. "Mestarin pyhät sanat" Voi Pyhä Sylyvi!

      Kaikenlaisista eväistä sitä mestareita muovailemaan ryhdytäänkin. Toisaalta Jussi Halla-ahon lyhyttä elonhistoriaa kun tarkastelee, niin siitä voi vähäisinkin ajatusvälinein johdatella pikkututkimuksen siitä, kuinka myyttejä siitetään ja synnytetään.

      Historianlehdille on jo vankkaa tietoakin kertynyt, mihin tällainen myyttien rakentelu traagisimmillaan voi johdattaa. Viimeisin esimerkki tulee Ranskasta ja mikä etovinta, juuri tällaisia tapahtumia Jussi Halla-ahon tapaiset epäsovunlietsojat agitaatioaseinaan ovat aina käyttäneet ja tulevat käyttämään päästääkseen vähintään yhtä julmat, kauan uinuneet pimeydenvoimat jälleen riehumaan.

      Propaganda-aalto halla-aholaisten ja aatetovereidensa puolelta Ranskan murhia aseina käyttäen tulee olemaan valtaisa. Siltä täytyisi saada siivet poikki ja pian. Mieluusti piirtämällä ja kirjoittamalla, kiitos.

      Poista
    4. Valtolla näyttää olevan käytössä luunkovat kaksoistandardit, sillä Breivikin tapauksella tehtiin poliitiikkaa koko punaviher-rintaman leveydeltä härskisti ja sumeilematta. HS ei siis jättänyt kiveäkään kääntämättä, kun yksittäinen temppeliritari yritettiin leimata osaksi eurooppalaista ja "suomalaista äärioikeistoa." JOta siis ei ole olemassa; sen sijaan punamusta äärivasemmisto on ja räyhää jonkin verran; vaikka niin kovasti sille yritetään pukea päälle siistiä aktivistiroolia.

      Ja Mestari oli selvä sarkastinen ja parodinen heitto. Mitä vaatii sarkasmin taju???

      Poista
  17. 2. maailmansodan sanotaan alkaneen Danzigista eli Puolan Gdanskista. Söimme tyttökaverini kanssa eväsleivät Puolaan saavutuamme kesällä -74 sen kirkon nurmikolla, joka ilmoitti kellojensoitollaan maailmansodan syttyneen.

    Onko sattumaa, että Saksan liitokansleri Angela Merkelin äidin ja EU-komission uuden puheenjohtaja Donald Tuskin kotikaupunki on juuri tuo Gdansk... WizzAirin koneet lentävät päivittäin kaksi kertaa tästä yli
    Gdanskiin...

    VastaaPoista
  18. Ior Bockin mukaan pakanallisena aikana on ollut järjestelmä nimeltä jehova. Se on liittynyt uhrimiseen, sperman antamiseen ylemmille. Sanan 'jehova' ruut- kielinen etymologia on seuraavanlainen: ge = antaa, hov = hovi ja a = aaserit. Maaherrat ovat siis tulleet ympyrämaista Seppo Ilmarisen luokse ja uhranneet tälle spermaa Ukon kunniaksi. Tämä on ollut yhtä kuin jehova.

    Mikä osoittaa ainakin sen, että "todistajilla" on käytössään pahasti virheellinen raamatunkäännös.

    VastaaPoista
  19. François Villon on minusta eri joukkoa kuin nykyajan satiirikot ja arvojen pilkkaajat. Hän eli keskiajan julmissa ja kurjissa oloissa. Hänen maailmaansa kuului Jumala, ja hän uskoi, että Jumala ymmärtää häntä ja hänen olosuhteitaan. Villonin runot ovat traagisia. Hänestä ei voi olla pitämättä, vaikka hänen tekonsa olivat kaikkea muuta kuin ihailtavia. Siitä on jo jonkin aikaa, kun luin häntä, mutta kiinnyin poikaparkaan.

    VastaaPoista