Olen pahoillani - näinä päivinä blogin postaaminen verkkoon kello 00.02 monen vuoden perinteen mukaisesti ei onnistu millään.
Vastaavasti koknseptit ovat sekaisin.
Pyydän kärsivällisyyttä.
Jokseenkin varmasti syy on jälleen kerran sama. Verkkoyhteyteni kaatuu monta kertaa päivässä. Joskus resetointi auttaa, joskus ei. Kun yhteys on hetken päällä, kuten nyt, on ensin katsottava sähköpostit, koska niissä valitettavasti on tärkeitä ja päivän päälle olevia ilmoituksia.
Olen jo ryhtynyt tavanomaiseen työhön eli yrittämään saada operaattoriin (Elisa) puhelimite yhteyden. Siihen menee parhaassakin tapauksessa muutama tunti. Asiaan nimittääi vaikuttaa puhelimen heikko kenttä. Yleensä neljä ensimmäistä kertaa viidesta puolen tunnin odottamisen jälkeen (pimpelipom) kenttä katoaa ja puhelu katkeaa, jolloin on aloitettava uudetaan Elisan eli Kolumbuksen vikailmoituksesta.
Tekninen syy on täysin kuormitettu ja pitkä kuparilanka ja opersaattorin ehkä hyvää tarkoittava toiminta, nimittäin laajakaistayhteyden nopeuden nostaminen. Kun se nostetaan yli yhden m-baudin sekunnissa, alkaa verkon kaatuilu.
Tässä asiassa uskon salaliittoteoriaa. Elisan puhelimeen vastaavat tekniset tukihenkilöt saavat varmaan palkkansa sitä suurempana, mitä vähemmän aikaa he viettävät opastamalla soittajia. Yritän aina saada tukihenkilön uskomaan, että pingatkaa yhteys, todetkaa ongelma ja pudottakaa nopeutta. He eivät koskaan usko. Käytännössä tämä on noin viikon projekti.
Silti tilanne on usein se, että kyyneleet kihoavat silmiini onnesta, kun aamulla tai illalla koneen avatessani saan internet-yhteyden. Vastaavasti esimerkiksi nyt sydän pysähtelee huolestuttavasti ja aivoinfarkti uhkaa, koska tämä yhteys voi katketa milloin tahansa.
Etätyöskentelyäni siis haittaa pahasti se, että etenkin kello yhdeksän aikaan ja uudelleen noin kello 16 sähköiset yhteydet katkeavat. Televisio kuitenkin toimii. Lehtiä voi lukea. Ei tässä oikeasti ole mitään valittamista.
Sivistynyt lukija ymmärtää, että kun matkapuhelimen kenttä on yksi tai kaksi palkkia, mokkula ei ole ratkaisu.
Ehkä viisainta olisi polttaa talonsa ja muuttaa ruokolle palvelutaloon tai suoraan vanhainkotiin tai ruumisarkkuliikkeen tuulikaappiin. Harkitsen tätä.
Terveisiä tutuille.
Pätkivään yhteyteen kyllästyneenä panin operaattorin tutkimaan linjat kotiin asti. Ehkä turhaan, sillä vanhan mallinen modeemi taisi olla suurin syypää. Muutaman kympin sijoitus uuteen modeemiin ja saa taas maksaa DNA:lle, eikä yhteys katkea avainlukua etsiskellessä...
VastaaPoistaVoimia.
VastaaPoistaLaajakaistan suurimmat puutteet eivät suinkaan ole idässä ja pohjoisessa vaan juuri etelän omakoti- ja rivitaloalueilla.
Ja tähän on aivan looginen ja järkeenkäypä syykin.
Mutta luulo on sitkeä: Etelässä kaikki on hyvin ja idän ja pohjoisen selkosilla kaikki kanittaa (toki sielläkin, mutta paljon vähemmän).
Korjausta tilanteeseen ei kannata kovin nopeasti odottaa.
Ärsyttävää.
VastaaPoistaMelko lähellä asuvana ja Elisan kaapelimodeemin välityksellä nettiä käyttävänä tulee heti mieleen että onko tarkistettu miten onnistuisi kaapeliTV?
Eli netti TV-pistokkeesta. alle kolmekymppiä kuussa
Vanhan Rantatien eli Kuninkaantien varressa asuvana olen nähnyt että kuituja tai koaksiaaleja upotettiin lisää siihen reitille viime vuonnakin.
Kysymys on tietenkin missä on solmupiste ja montako taloutta tulisi asiakkaaksi. Myös Sonera operoi alueella.
Pimpeli-pom n sitä asiakkaan työpaikkakiusaamista
VastaaPoistaAd Omnia: - varaudun siihen että tämä yhteys katkeaa muutaman minuutin kuluttua. Kiitos myötätunnosta - tiedän jotain ICT-alasta työpaikkani takia. Meillä on lähin purkki eli tukiasema Kehä III:n ja Hangontien risteyksessä eli liian kaukana. Laajakaistan johtimen vaihtaminen valokuituun edellyttäisi 800 m:n kaivannon tekemistä. Suorastaan ymmärrän, ettei vaihtoehto kiinnosta operaattoreita.
VastaaPoistaVanhan rnatatien ojan pohjalla (Masalantie) on yksi Euroopan nopeimmista kaapeleista, joka vie Ericssonin tehtaalle. Ei puhettakaan että siihen pääsisi.
Kauklahden radiolähettimen masti näkyy ikkunasta. Päivitän lukemani tiedot veljeltäni, joka oli elämänsä päivät Ylen lähetyspuolella insinöörinä, viimeiset vuodet siis Digita Oy:ssä. Ei ole näköpiirissä taloudellisesti järkevää keinoa siirtää laajakaista taivaalle (siis radio- ja TV-verkkoon.
Kieltämättä käy luonnolle, että sekä 2 km länteen että 2 km pohjoiseen voi yhteyksien puolesta perustaa vaikka IT-yrityksen.
Vielä yksi parahdus: kun olen joutunut kuuntelemaan myhös tietoturvan näkökohtia, sekään vaihtoehto ei houkuttele, että mensiin läppärin kanssa kirjastoon, jossa on avoin verkko.
Ehkä sitten iPodilla...?
Jukka, itselleni kävi kännyn kanssa kohtalaisesti. Aiemmin yhteys pätki todella pahasti, oli päiviä pois kokonaan. Vaikka tukiaseman piti olla lähessä. Eikä puhe ollut mistään 3G-yhteydestä. Ostaa pamautin Lumia 800-härvelin ja katso, tuli täydet palkit ja 3G keralla. Onneksi Elisan kaapeliyteys 100 Mb tökkii vain harvoin, mutta kyllä sekin tökkii. Yritän vain lohduttaa kärsiväistä.
VastaaPoistaEikos Kemppinen ole kuullut, etta on muitakin palveluntarjoajia kuin Elisa ??
VastaaPoistaTuo on suurin piirtein pahinta mitä voi nykypäivänä tapahtua. Itsellä äskettäin samantyyppinen skenaario (ja pienempi tietämys asiasta) - homma ratkesi modeemin vaihdolla.
VastaaPoistaTulee tuosta mieleen juttu karjalaisesta kyläsepästä, joka sattuneesta syystä joutui rakentamaan rintamamiestalon Helsingin liepeille. No, hänen pojastaan sitten kasvoi korkea-arvoinen sotilashenkilö, joka samalle tontille myös talonsa rakensi. Kerran, kun tämä seppä oli jo vanhempi mies, ilmestyi pihalle/kadulle talon eteen kaivinkone suorittamaan jotakin kunnallisteknistä ojankaivuuta. Hän valisti kaivurinkuljettajaa ettei kauhaansa juuri siihen kohtaan sörkkäisi.
VastaaPoistaNuori kuljettaja ei uskonut mielestään huru-ukkoa ja kaivoi vain.
Kahdenkymmenen minuutin päästä piha oli täynnä autoja kun Tärkeän Sotilaan kaapelit olivat poikki.
Jotenkin on lohdullista nähdä, kuinka vaikeaa on Suur-Helsingissä.
VastaaPoistaOnpahan hyva, kun tassa on alan mies taistelemassa, mutta on kumma
etteivat pida huolta Kemppisestä!?
Kyllä Kepulandissa on paljon paremmin ja Paavo alkaa vielä parantaa asioita!!
Haa...
Olen tuollaisissa tilanteissa onnistuneesti suositellut hankkimaan 3G-modeemin ja suunta-antennin. Mökiltäni on 15 kilmoetriä lähimpään linkkiasemaan, joten normaalisti latausnopeus olisi noin 500 kilon luokkaa. Nämä hankin:
VastaaPoistaSuunta-antenni:
http://3g-antennit.fi/product/3/suunta-antennisarja-3g--4g--ja-wlan-verkkoihin
3G-reititin:
http://store.a-link.com/fi/WNAP.html?id=eVFegXZn&faq_id=40
Reititimessä on lisäksi c-mallissa automaattinen yhteydenkorjaus. Eli ei tarvitse jatkuvasti vetää töpseliä tai mokkulaa pois reitittimestä/seinästä yhteyden katkettua.
Näihin vielä 20 eurolla piuhaa antennin ja mokkulan väliin.
Nyt latausnopeus on 7 megan luokkaa ja netin katkeilut historiaa.
Viimeksi kävin asentamassa nuo eräälle matkailualan yrittäjätuttavalleni. Samalla 3 samanlaista 3G-reititintä WDS-yhteyksin eri mökkeihin. Hyvin ovat toimineet. Suosittelen Kempppisellekin. Kustannukset alle 200 euroa.
ADSL-modeemeista saa määriteltyä maksiminopeuden, jonka se neuvottelee, mikäli ongelma tosiaan on tuo. Saman saa säädettyä myös Elisan puolelta, joten jos tukihenkilön saa langan päähän, häntä voi suoraan käskeä tekemään noin.
VastaaPoistaVoimia Jukalle..
VastaaPoistaAikoinaan mullakin oli Elisan liittymä. Tuolloin käytössä oli vielä vanha
soittomodeemi. Viikonloppuisin tapahtui usein, ettei yhteyttä syntynyt.
Modeemista näkyi, että sillä tasolla yhteys oli syntynyt ja puhelinlaskutus
alkoi raksuttaa. Kun valitin asiasta Elisalle, sieltä joku vastasi asiakasystävällisesti, että vika on jossain Elisan tytäryhtiön reitittimessä,
joten asia ei Elisaa kiinnosta. Aika ylös Elisan organisaatiossa piti mennä
ennen kuin myönnettiin, että kyllä asia sittemkin Elisaa kiinnostaa..
Operaattori kyllä meni vaihtoon..
Kun siirryin Macin käyttäjäksi, kärsin puoli vuotta nettyhteyden jatkuvasta katkeamisesta ja syytin koko ajan itseäni taitamattomuudesta. Soitin pitkiä puheluita saadakseni opastusta. Sitten eräs silloisen operaattorin rehellinen puhelinneuvoja tunnusti, että heitä ei edes kouluteta macin käyttäjiä varten. Kun vaihdoin DNA:han, ongelmat loppuivat täysin. ks linkkiäni
VastaaPoista"Laajat on kaistat" sanoi eräs ystäväni aikoinaan kun taistelin yhteyksien toimivuuden suhteen. Oli useasti monta päivää poikki valokuituyhteys?
VastaaPoistaNo, ei se herkkua ole tämä blogin pitäminenkään, kun on käytössä ns. "manuaalipäivitys".. Laskuri lopetti itsekseen toimimisen kesällä 2009!
Jotain tarttis tehrä, niin siellä kuin vähän muuallakin.
Laajakaistan vikatilanteissa olen monet kerrat "hiilet karrella" hoidellut Elisan kanssa vikayhteyksien hoitoa. Koska viankorjaukset on ulkoistettu alihankkijalle ja päämiehen intresseissä tai sopimusehdoissa ei useinkaan ole tarvetta painostaa alihankijaansa, niin homman hoito jää normaalissa työjärjestyksessä suoritettavaksi.
VastaaPoistaLaajakaistan tilaaja ja maksaja on omassa asiassaan kolmantena osapuolena. Aikaisemmin oli aivan yleisenä ohjeena, ettei tukihenkilöt anna "laitekoulutusta" 7 min. enempää, vaikka vika olisikin palveluntoimittajan. Ja sitäpaitsi, tukihenkilöinä toimivilla ei ole minkään valtakunnan valtuuksia omiin tulkintoihin yrityksensä, saati päämiehensä velvoitteisiin. Vielä hankalammaksi asia on mennyt, kun yksityishenkilöiden laajakaistasopimukset Elisalla on siirretty tytäryhtiö Saunalahdelle. Homma toimii vähän samalla lailla kun jos antaisit autosi avaimet naapurille, ja joutuisit häneltä ajolupasi kysymään.
Muutama kuukausi sitten minulla päättyi kymmenvuotinen laajakaistasopimus Elisan kanssa sen siirryttyä Saunalahdelle. Useampi operaattorin edustaja soitti ja tarjosi määräaikaista ja kalliinpaa sopimusta tilalle. Kävin läheisessä Elisan myymälässä saada aikaan sopimusta samoilla ehdoilla kuin aikaisempi oli ollut. Turhaan, tarjolla oli vain määräaikaisia ja kalliinpia.
Viimeisenä päivänä ennen sopimuksen loppua sai Elisan organisaatiosta soiton jossa luvattiin sopimus ilman määräaikaa ja samaan hintaan, mutta hiukan nopeampana kuin aiempi.
Mitä tästä opimme.
Saunalahti sulautui Elisaan 31.12.2011.
PoistaAsiakastyytyväisyys on jo vuosia ollut Elisalla lähes kaikien tuloskortissa. Siinä sitten esim markkinointitiimin assari (satunnainen esimerkki) miettii miten voisi asiaan vaikuttaa - ehkä asiakkaille pitäisi luvata vähemmän, jotta eivät pettyisi?
VastaaPoistaNo duoda duoda, onhan muillakin operaattoreilla mokkuloita ja tikkuja kuin Elisalla. Esim. Soneralla ja DNA:lla.
VastaaPoistaEikö niitä voisi ainakin kokeilla?
Yksi mahdollisuus olisi se, että jonkun muun operaattorin kuin Elisan tikku läppäriin ja menoksi etsimään sopivaa kohtaa yhteyksille. Jos se löytyisi vaikka keittiön pöydän laidalta?
Kun "liian" oppineet pohtivat käytännön ratkaisuja, niin sitä ei tahdo löytä, vaikka se luuraisi ihan klyyvarin tuntumassa.
Älä ny tuulikaappihin kummiskaan.
VastaaPoistaAd Omnia: - mokkulat on. DNA:n mokkula toimii tässä kentässä, jos seisoo suihkumoerossa yhdellä jalalla ja lataa selaimen sivun jopa viidessä minuutissa...
VastaaPoistaNiin, mr. Kemppinen.
VastaaPoistaTietotekniikka on ollut yhtä taistelua niin kauan, kun olen sitä tehnyt, pätevänä ja sitä ennen epäpätevänä. Lisäsin vielä:
Kunnon langaton verkkoyhteys, ja joku android-pohjainen ihme, josta langattoman tukisaman saa nappia painamalla.
Ja vielä ...
Kokemuksesta sanoisin, ehkei kantsi jäädä taistelemaan tutkaimia vastaan. Mitä ei toimi, se vaihdetaan pois.
Ei auta muu kuin suositella muuttoa Helsingin keskustaan.
VastaaPoistaOnko blogistilla käytössään myös lankaliittymä? Jos on, ota töpseli pois ja katso onko vaikutusta. Tuo edellämainittu vanhan modemin (yli 2v) vaihto kannattaa myös tehdä, ei ne kauheasti nykyään maksa (etenkin verrattuna noihin hankaluuksiin).
VastaaPoistaTuttu ongelma. Erityisen turhauttavaa on soittaa Elisan palvelunumeroon, kun siellä vastaa joku henkilö, joka on valittu tehtäväänsä lähinnä siksi että hänellä ei ole mitään koulutusta eikä mitään tietoa mistään, ja on siksi mahdollisimman halpa tuntipalkaltaan. Ja joka käy uskollisesti läpi palvelukäsikirjoitusta joka hänelle on annettu käteen.
VastaaPoistaKun ongelma oli pahimmillaan, tiesin itse tasan tarkkaan, missä vika on (Elisan huonoissa piuhoissa) ja mitä on tehtävissä (pudottakaa sitä nopeutta, ja pudottakaa lisää ensi kuussa, kun olette myyneet lisää liittymiä naapuriini, jolloin ylikuuluminen heikentää signaalia.) Ja Elisan asiakaspalvelun käsikirjoitus halusi lähteä siitä, että buutataan Windows.
Tämä taitaa aueta vain nörtähtäville:
http://xkcd.com/806/
Suomessahan on hyvä kuluttajansuoja..., vai onko?
VastaaPoistaOtetaan esimerkiksi ELISAn Viihde paketti, josta itselläni on kokemusta. Tuo Viihde paketti myydään palveluna, vaikka se sisältää myös laitteita joita ilman tuon palvelun käyttäminen ei onnistu. Nuo laitteet toimitetaan "ilmaiseksi" eli ilman eri veloitusta. Mitä tästä sitten seuraa?
Kun Viihde paketti myydään 24 kk:n määräaikaisena palveluna, niin mm. etämyynnin katumusaika (14 vrk:n palautusoikeus) alkaa siitä hetkestä, kun asiakas on saanut tilausvahvistuksen, vaikka pakettiin kuluvat laitteet saapuvat kuukauden päästä tilausvahvistuksesta. Ilman laitteita asiakas ei voi edes todentaa palvelun toimivuutta.
Asiakas joutuu siis sitoutumaan 24 kk:n määräaikaiseen tilaukseen palvelusta, jonka toimivuutta hän ei edes voi todentaa normaalin etämyynnin katumusaikana.
Kummanko etu? Asiakkaan vai palvelun myyjän?
Nämä riemuriihet
VastaaPoistakukin vuorollaan
opettavat meille elämän tärkeysjärjestystä.
Voi todella jättä laskut vaikka huomiseksi
ja montako kuolee vaikka en tänään postaisikaan mitään.
Asiakkaiden palvelijat
pyyhkivät juuri meillä peräpeiliään.
Mökillä piuhayhteys menee välillä käyttökelvottomaksi. Nykyään ei haittaa niin paljon, kun voi ottaa yhteyden kännykän kautta vintiltä tai yläpihalta. Androidilla onnistuu todella helposti ja langatta ja Nokialla aika. Palkkeja on yleensä 1-3 ja yhteys usein pätkii mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään.
VastaaPoistaAd Jarmom: - onko olemassa omatekoista temppua mokkulan "antenniksi" ?
VastaaPoistaItse huomaan että kun yhteys pätkii tai heikkenee, niin ottamalla sormin kiinni (Huawei) mokkulan metallisesta juuresta, toimin ehkä vahvistavana "heijastusmaana", koska yhteys paranee huomattavasti. Ehkä tämän voisi korvata metalliverkolla tai Al-foliolla niin että siitä pistää modeemi kohtisuoraan ylös. Tosin kokeissa ei pieni systeemi vahvistanut eli se pitäisi maadoittaa kunnolla ihmiseen tms.
Tuo hätätilassa.
Saunalahden kanssa on täällä maalla Savossakin pärjätty pääosin hyvin, Youtubet jne pyörii myös. Itse asiassa kaupungissa (Oulu) on useammin ongelmia ollut.
MrrKAT
On, on. Tässä pieni esimerkki:
Poistahttp://www.youtube.com/watch?v=ogPqpWL0NqI&feature=player_embedded
Kattilaa olen hyvällä menestyksellä kokeillut.
Tosin kannattaa ostaa mokkula, jossa antenniliitin. Liikkeessä myyvät parilla kympillä käytettyjä/palautettuja, vaikka normihinta olisi 120 euroa. Siihen sitten (pieni) lisäantenni kiinni.
Mokkuloissa on hirvittävät erot ja mokkulan ohjelmisto on syytä päivittää aina kun mahdollista.
Osta mokkula antenniliittimellä ja siihen avokaupalla jokin ulkoinen, muutaman kympin antenni. Testaile.
Unohtui sanoa, että heivaa pois käytöstä kaikki nuo nettitikun mukana tulevat Mobiililaajakaista-ohjelmat ja asenna MDMA - Mobila Data Monitoring Application.
Poistahttp://www.siptune.net/tiki-index.php?page=MDMA
http://www.nerve.org.za/mdma/
Ohjelmalla voit tarkkaan säätää mokkulallesi parhaimman paikan, josta parhain yhteys tukiasemaan. Se on yleensä senteistä kiinni.
Kännykän voi viedä sellaiseen paikkaan, jossa kenttä on hyvä ja ottaa sitten siihen WLAN-yhteyden. Kerrostalossa ainoat mahdolliset paikat oman asunnon ulkopuolella taitavat olla vintti/kellari, naapuri ja auto, kunhan WLAN-signaali riittää. Miksei puhelimen voisi laittaa vaikka onkivavan päähän ja sitten ulos ikkunasta. Tai puuhun. Tietty sinne voi viedä WLAN-asemankin, kunhan saa jostain virtaa.
VastaaPoistaAd Omnia: - olen siis kiinteässä linjassa modemin kautta (D-link) + ethernet. Jäin miettimään tuotta kännykän käyttämistä wlanin sijasta. iPhonessa ja iPadissa on tunnetusti se ongelma, että tekstin siirtäminen tietokoneesta laitteelle vaatii paria temppua. Käytän itse yleensä pdf-muotoa ja apuohjelmia, joiden avulla teksti istahtaa iTunesista kohdalleen.
VastaaPoistaEli onko käyttäjäkokemuksia Nokian Windows-puhelimesta? Androidia on yleisesti kiitetty nöyräksi. Samsung olisi puhelin paikallaa, etenkin Nokian konttorissa käydessä.
En viitsi enää kinuta duunista puhelimia, joten hintakin ratkaisee. Yliopiston maksama puhelimeni tosin on huonoin koskaan käyttmäni, Nokia E75. Jos sen vaihtaisi...
Siellä teillä päin on hyvä yhteys Saunalahden(kin) linkkiasemaan. Eli hommaa suunta-antenni, Saunalahden MobiililaajakaistaPaketti Nopsa
Poistaja Nettitikku MF668a. Tähän sisltyy rajaton tiedonsiirto. Jotain 14 euroa kuussa. Saapi teillä päin irti noin 12 megan nopeuden.
Sitten tuo 3G-reititin, johon mokkula kiinni ja antennijohto kiinni mokkulaan. Tämän jälkeen koko talossasi on hyvin suojattu WLAN-yhteys käytössä.
Suunta-antenni, vastaan minäkin, radioverkoista 5 vuoden hyvin läheisellä kokemuksella. Operaattorit haluavat myydä mokkulaan ja palkit saat suunta-antennilla. Jako pihapiirssä wlan-reitittimelllä, jossa myös suunta-antennit parilla kattaa tontin hyvin. Siis JarMom ratkaisu ja 2.4GHz suunta-antennit wlanille. Jos purkissa on liittimet (kuten pitäisi) itse antennin hinta, ammattivehkeen, jää johonkin 70e alv0. Antennin gain tärkein muuttuja, liitin toinen, sovittimet voivat maksaa.
VastaaPoistaWPA2/AES ja PSK, aivan riittävän vahva, suoraan sivuille suunta-antenni ampuu aika vähän, taakse jonkin verran. Pihapiiristä kellarisaunaan kuukuvuus yhdellä antennilla, kattavuutta toisella.
Lisätäänkö tähän vielä, ettei 4G-mokkulaa yhteyksineen vielä kannata hankkia, ellei ole täysin varma sen soveltuvuudesta.
Poista4G myynti ja markkinointi on täysin humpuukia ja monet ovat sen karvaasti kokeneet.
Onneksi jotkut operaattorit antavat kahden viikon kokeilujakson palautusoikeudella, ellei 4G pelaa.
Kaivelepa Otaniemestä käsiisi OH2TI eli polyteknikkojen radiokerho. Sieltä löytyy pilvin pimein kavereita, jotka rakentavat tarvittavan antennisysteemin. Rahaa tietysti palaa pahimmillaan jokunen satanen, mutta se on sittenkin pieni hinta mielenrauhasta.
VastaaPoistaMuutoin on kyllä käsittämätöntä, kuinka teleyhtiöt saavat mellastaa aivan vapaasti ja täysin vailla vastuuta.
Tässä esitetyt kommentit ovat ihan täysipäisiä. Voisi kannattaa kokeilla uuden modeemin hankintaa, siinä ei kovin korkealta putoa. D-link ei ole tunnettu erikoisen hyvänä laitteena. Joka tapauksessa kannattaa kysyä nuorisolta, heillä riittää viitseliäisyyttä kaivella hyvää ratkaisua.
VastaaPoistaIhan muissa asioissa jouduin radiohullujen sivuille. Kannattaa lukea oheinen viestiketju. Tuntuisi siltä, että mokkula ja suunta-antenni olisi pätevä ratkaisu.
http://www.radiohullut.net/foorumi/viewtopic.php?f=13&t=8649