Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
31. heinäkuuta 2010
Hyry, doing the right thing
Antti Hyryn palkittu kirja ”Uuni” on saanut sellaista mainetta, ettei sitä voi lukea. Internet on nykyinen tiedon valtatie. Niin sanotaan kirjoissakin. Internetin keskustelupalstoilla moni on sitä mieltä, että Hyryä lukiessa menee aika hukkaan.
Jotkut viittaavat myös Päätaloon huonona esimerkkinä uuvuttavasta yksityiskohtaisuudesta.
Meitä on paljon, ehkä jopa 1 % musiikin kuuntelemisesta, joille niin sanottu konserttimusiikki ei ole vastenmielistä. Kuuntelin tänään, kun ajoin Hämeenlinnan. Menomatkalla Beethovenin seiska ja paluumatkalla nelonen.
En ole tullut koskaan ajatelleeksi, että hidas osa olisi huonompi tai että sitä kuunnellessa valuisi aika hukkaan. Sinfonioissa ja sonaateissa on hidas osa. Sen nimitys on joskus andante.
Kaipaavatko hitaiden osien viholliset joka illaksi ilotulitusta? Luulisi, että ainakin sateella teho voisi olla kyseenalainen.
Päätalosta ja Hyrystä puhuttaessa yksityiskohtaisuuden eli pikkutarkkuuden päivitteleminen ei osoita erityistä ajattelukykyä. Asiaan kuulumattomat yksityiskohdat on eri asia kuin asian yksityiskohdat. On ihmisiä, jotka lukevat toisten kirjoituksia punakynä kädessä ja etsivät lyöntivirheitä tai kohtia, joissa kirjoittaja olisi hairahtanut pilkkusäännöissä. Joissakin tapauksissa näiltä henkilöiltä jää tekstin sisältö huomaamatta.
Näitä pilkkumiehiä on perinteisesti ollut korkeissa tuomioistuimissa. Minulla on kokoelma korkeimman oikeuden konsepteja esimerkkeinä tästä ilmiöstä. Ne ovat valitettavasti salaisia. Ilkein on eversti Kempin sotaylioikeudessa Viipurin menettämisestä saama tuomio. Korkeimman oikeuden ratkaisussa on muutettu sananvalintoja sinne ja tänne. Asiakirjoista ei löydy mitään viitettä siihen, että tämä ratkaisu – päävartioarestia – oli oikeusmurha. Moni maallikkokin käsittäisi sekunnissa, että ajatus kokonaisen kaupungin menetyksen lukemisesta komentajan syyksi on huimaava. Menettikö Paulus Stalingradin?
Maalaustaiteessa kaikkein pikkutarkinta on pelkistäminen. Matissen näennäisesti vain muutamalla leveällä vedolla toteutettu maalaus, Cézannen vähien värien maisema, japanilaisen mestarin tussipiirros tumman harmaata vaalean harmaalle viisi tai seitsemän viivaa ovat niin hienoja siksi, että tuo pelkistys on niin täsmällistä ja oikeaa, että se on kuin matemaattisen lausekkeen sievennys.
Hyryn ”Uuni” selittyy otsikollani, jota on vähän vaikea kääntää suomeksi. Oikeastaan se tarkoittaa ”toimia omantuntonsa mukaan”. Kirjaimellisesti se tarkoittaa ”tehdä (asia) oikein”.
Kun Hyry ei ole kehittänyt saarnamiehen taipumuksia, hänen kirjoistaan on melkein turha etsiä sellaisia abstraktisia sanoja kuin pettymys tai onni tai rakkaus tai suru tai armo. Sen sijaan hän kertoo tinkimättömyydestä. Ei riitä, että jokin työn tulos välttä. Sen täytyy olla hyvä. Kun se on hyvä, lukija tietää.
Joku kommentoija antoi ymmärtää opettavansa valokuvaamista väittäen, ettei sellaista olekaan kuin hyvä kuva. Filosofian alkeiden opetteleminen voisi parantaa tuollaisesta luulosta. Hyvää eli ykistyiskohdin tarkkaa työtä, jossa kaikki yksityiskohdat toimivat tarkoin tarkoitetulla tavalla, ei voi määritellä eikä aina edes kuvailla. Kun se hyvyys on juuri siinä.
Onko lukijalla sitten aihetta kiusata itseään hankalasti avautuvalla, vaivaa aiheuttavalla tekstillä. En ainakaan ryhdy moittimaan. Mopon viritteleminen käy elämäntyöstä, mutta sitten on sellaisia ihmisiä, itse asiassa sekä tieteen että taiteen puolella, jotka lähestyvät tuntematonta ja haluaat selvittää, minkä verran itsestään saa irti.
Tulos on usein yllättävä. Fyysikko Richard Feynman antoi ohjeen. ”Tee hillittömästi työtä, jotta löytäisit jotain, joka kiehtoo juuri sinua.”
Siis se, mikä kiehtoo ei koskaan, ei koskaan ole omena, jonka voi napata nautinnoksi ohikulkiessa. Se, kiehtova, on syvällä ja kirkas.
"Moni maallikkokin käsittäisi sekunnissa, että ajatus kokonaisen kaupungin menetyksen lukemisesta komentajan syyksi on huimaava."
VastaaPoistaJos ja kun huomioidaan, ettei puolustusta käytännössä ollut järjestetty ja että se viime kädessä kaatui siihen, ettei puolustajille saatu byrokraattisen pikkumaisuuden vuoksi tarvittaessa aseita ja ampumatarvikkeita, ovat tehdyt virheet olleet perustavanlaatuisia ja musertavia.
Sanalla sanoen puolustusta ei ilmeisesti ollut (riittävästi?) etukäteen valmisteltu tai järjestetty. Miehille ei myöskään ollut saatu selvitettyä, mitä varten he olivat siellä ja mikä oli heidän toimintansa tärkein prioriteetti (jolloin muodollisuuksista olisi älytty tinkiä). Siis tärkeimpien tehtävien laiminlyönti: velvollisuuden hoito sekä toiminnan ohjeistaminen ja organisointi.
Menettikö Cronstedt Viaporin?
VastaaPoistaSaan joskus moitteita pilkunviilaamisesta. Mutta minkäs teet, jos edellinen porras on saanut asian oikein, mutta jättänyt stilisoinnin tekemättä, sihteerikö sen sitten tekisi? Kyllä sen voi delegoida ylös, kuten Pohjoisespalla joka tapauksessa käy. Jos satun itse tekemään alusta saakka, on typoja varmasti paljon, koska keskityn ensisijassa sisältöön siinä iloisessa varmuudessa että muut sitten oikolukevat.
Uuni ei minua sytyttänyt. Radion kirjakerhossa viime vuonna oli asiantuntija liekeissään. Hän näet syttyi vertaamalla romaania hyvin tuntemiinsa edellisiin, yhtä kuiviin. Minä olin liian tuore Hyryyn.
Ad Rienzi: sanoisin että ei, eikä ainakaan päivässä. Sopimus venäläisten kanssa sisälsi lausekkeen avun saamatta jäämisestä avoveden tullessa.
VastaaPoistaHyrystä sanot oivallisesti: sytyttänyt. Melkein koo Thomas Mannin ja Hermann Hessen tuotanto käyttäytyy minussa samoin.
Hyry olisi voinut kertoa uunin rakentamisesta vähän tarkemminkin. Kirja jäi vähän ulkokohtaiseksi.
VastaaPoistaSinfonian hitaan osan ja ja Hyryn uunin rinnastaminen on harhaista. Lukijan aika ja kuuntelijan aika ovat eri asioita, koska musiikilla ei ole semantiikkaa.
VastaaPoistaSekä Antti Hyryn Uuni että Sofi Oksasen Puhdistus ovat saaneet sellaista mainetta, että niitä ei voi lukea. Hyryn Uuni on kyllä pitänyt hankkia hyllyyn (jossa muutkin Hyryt asuvat ja ovat jo läheisiä),sen sijaan Puhdistusta ei (ainakaan toistaiseksi).
VastaaPoistaMurut, palaset, yksityiskohdat kiinnostavat, kokonaisuus kiihottaa, ihmisessä tai taiteessa. Tai sitten ei.
Siis se, mikä kiehtoo ei koskaan, ei koskaan ole omena, jonka voi napata nautinnoksi ohikulkiessa. Se, kiehtova, on syvällä ja kirkas.
VastaaPoistaTässä on helmi, jonka hiominen jää monelta kesken kun kaikenlaisia vähättelijöitä ilmaantuu morkkaamaan että mikä sinäkin luulet olevasi! Sitten luullaan jonkin näkymättömän käden vielä nykyaikanakin tasoittavan yksilöllisiä eroja. Pitää pikemmin rohkaista olemaan omaperäinen!
Minkälaisia rakoja keskeneräisyydelle pitäisi jättää? Eikö mitään - Le prix du progrès?
VastaaPoista« L'exactitude n'est pas la vérité. Les détails diminuent la portée des lignes, ils nuisent à l'intensité émotive. » - Henri Matisse
Uuni elämän symbolina? Kirjailija seremonian johtajana? Alueella jolla pyhien voimien on määrä toimia? Sen kehän sisällä joka erottaa sen todellisuudesta? Puhdas kuva vastakohtana fyysiselle? Yrityksenä erottaa kuva merkistä?
Quand même
Pariisissa oli joskus hienoja valurautaisia kusiputkia. Haluttiinko niillä kunnioittaa järjestystä, vai syvemmin ajatellen sattumaa? Vai suloista autuutta?
Tarkoituksellinen kauneus vai sattumalta syntynyt. Venetsia vai New York?
It doesn't make much difference how the paint is put on as long as something has been said. Technique is just a means of arriving at a statement. - Jackson Pollock
Säätiedotuksessa varoitettiin absurdin tuulen voimistuvan merialueilla vaarallisen voimakkaaksi, ja rannikollakin tuulen nopeus lähentelee myrskyrajaa, mutta se saattaa silti voimistaa ihmisen onnentunnetta metafyysisellä tasolla leikkipuistoissa ja kaikkialla siellä missä hänet on jo ennakolta voitettu, kuten esimerkiksi rakkaudessa.
Avoid the flourish. Do not be afraid to be weak. Do not be ashamed to be tired. You look good when you're tired. You look like you could go on forever. Now come into my arms. You are the image of my beauty. - Leonard Cohen
Onko intohimoa ilman huomispäivää?
Give me back the Berlin Wall
Give me Stalin and St. Paul
Give me Christ or give me Hiroshima
Hyryn seuraava kirja lienee "Zen ja hormin kunnossapidon taito".
VastaaPoistaRomanttisen konserttimusiikin hitaat osat ovat ne parhaat. Nopeiden osien rytmiikka on yleensä mielenkiintoista lähinnä antropologisessa mielessä. Niissä soi menneen maailman hierarkiat ja alistussuhteet, vallan teknologia. Kansanmusiikin rytmit innoittivat säveltäjiä, mutta kansanmusiikkia innoitti puolestaan aristokratian rituaalit, joiden tarkoitus oli uusintaa valtarakenteita.
Sanon tämän, muuten, fiilispohjalla ja lähinnä siksi, että suurin osa konserttimusiikista on luontaan työntävää. Suurta Brahmsiakin pystyn diggailemaan vain paikoitellen.
Tekniikka ja romantiikka, molempia tarvitaan. Mopoa voi virittää romanttisesti ja musiikkia voi tehdä teknisesti. Sen sijaan moottoripyörää voi huoltaa yhdistämällä parhaat puolet molemmista. Hyrystä tulee Pirsigin tasoinen, kun hän hyväksyy sen. Tosin en ollenkaan tiedä, haluaako Hyry Pirsigin tasoiseksi. Tuskin.
Viimeksi toissa viikolla jouduin työpaikalla keskusteluun siitä, ovatko Päätalon kirjat ja Kaurismäen elokuvat tylsiä. Varmaan Hyry olisi mennyt samaan kategoriaan, jos keskustelukumppani olisi kirjailijan tiennyt.
VastaaPoistaOsa Hyryn vanhemmista teoksista on jäänyt kesken, mutta Aitan ja Uunin luin lähestulkoon yhtä soittoa jonkinlaisessa hurmassa. Hienoa kamaa molemmat.
Hyvin tekeminen tuo huomattavasti enemmän tyydytystä kuin hyvin tekemättä jättäminen. Ja päinvastoin - ainakin minä turhaudun tietäessäni, että en voi tehdä jotain asiaa muuten kuin huonosti.
VastaaPoistaKuvassa näyttävät olevan tanssiorkesterin soittajan kengät; kiiltonahka derbyt.
VastaaPoistaAd Anonyymi: - tarkennus muille lukijoille: etenkin ammushuollon pettäminen oli yksikäsitteisestä armeijakunnan möhläys, ei prikaatin eli Kempin. Vastaavasti kaupungin valmistelemattomuus eli panssarivoimien vapaa tila kaupungin reunalla ei voinut olla Kempin vastuulla - hänen prikaatinsa siirrettiin Kiestingin suunnasta suurella kiireellä ja saapui Viipuriin päivää ennen taistelua ja tappiota.
VastaaPoistaAd Lauri gröhn: barokkimusiikin semantiikasta on kirjoitettu kirjastoja.
VastaaPoistaMusiikki vailla referenssiä (ns. absoluuttinen musiikki) on 1800-luvun puolivälin jälkeen esiintyneiden kriitikkojen käsitys, jota monet pitävät ikuisena totuutena.
Osa konserttimusiikista sisältää vokaaliosuuden, esimerkiksi Bachin 200+ kantaattia.
Ratastan sinua, sanoi poika mopolleen.
VastaaPoistaMinkä takia Kemppi sitten piti pilkkuja siirrellen tuomita? Oliko tarve syyllisen löytämiseen niin suuri, vai suojeltiinko tällä joitakuita muita? Oliko kyseessä varoittavan esimerkin antaminen kuten silloin, kun rintaman murtuessa ammutaan pari kohdalle sattunutta pakoon ryntääjää, jotta loput palaisivat linjaan?
VastaaPoistaKempissä kallistun kyllä oikeusmurhan kannalle, mutta ei kai kyse olekaan siitä. Vaan johtajan vastuusta, joka kattaa kaiken. (Älkää sekoittako tätä poliittiseen vastuuseen, joka meillä on edellisen irvikuva.)
VastaaPoistaSamalla tavallahan BP:n pääjohtaja sai potkut, vaikka tuskin se vuoto yksin hänen vikansa oli.
Venäjällä oltiin tässäkin muuten suorempia: epäonnistuneen operaation jälkeen komentajat ammuttiin rivin edessä. Miten lie nykyään siellä tapa bisneksessä - ainakin aidan yli hyppimisestä joutuu leirille loppuiäkseen.
Hyryn ja Päätalon lukemisessa pätee sama laki: Älä lue, jos haluat tappaa aikaa. Lue, jos haluat aikaa ajatella.
Mites se siellä Viipurissa.
VastaaPoistaEikös neth miehet vetäneet lärvit
riittävän suurella porukalla.
Vuosia luteita tappaneet jätkät,
ilmaiseen janojuomaan käsiksipäässeet.
Kuinkas siinä muuten olisikaan voinut..
Sama tilanne Torniossa,
muutaman kuukauden kuluttua.
Niin vaikea nähdä puut metsältä, metsä puilta.
Ei Hyry uunista kirjoittanut,
vaikka kirjoitti kirjan uunista.
Tapani kirjoitti:
VastaaPoista'Älä lue, jos haluat tappaa aikaa. Lue, jos haluat aikaa ajatella.'
Minkä oivallisen lukio-opettajan maailma sinussa menettikään. Alan kohta itsekin kokea uppbyggelse-väristyksiä lukiessani opettavaisen maltillisia moralismejasi. Alan jopa tuntea itseni paremmaksi ihmiseksi (kunnon porvariksi).
Mutta onneksi ymmärrän yhä, että tuollainen itsetyytyväisyys ei voi perimmältään olla muuta kuin naivia omahyväisyyttä ja/tai narsistista penseyttä. - Myös kyseisen 'vakaumukseni' vuoksi luen mieluummin Pauli Pylkön 'Luopumisen dialektiikkaa' kuin Pekka Himasen 'Kukoistuksen käsikirjaa'.
Luin Hyryn Aitan kolme-neljä vuotta sitten erääseen kirjallisuuden tenttiin. Vaikka olen keski-ikäinen, kirja oli silti yhtä tervanjuontia. Varsinkin kiusasi tekstissä ainakin kahdesti, ehkä useamminkin, esiintynyt askelmien tarkka laskeminen. Se sai päähenkilön vaikuttamaan sairaalloiselta. Ehkä hän kärsi Aspergerin syndroomasta tai jostain. Ei, en nauttinut siitä tippaakaan, enkä halua teeskennellä nauttineeni.
VastaaPoistaKoska kuvittelen kuvailujen perusteella Uunia aivan samankaltaiseksi teokseksi, en viitsi ryhtyä siihen.
Vika on tietenkin minussa, mea culpa. Pyydän anteeksi rahvaanomaisuuttani ja sivistymättömyyttäni. Onneksi on paljon muutakin luettavaa, ja paljon kuunneltavaa. - Sinikka
"Ilkein on eversti Kempin sotaylioikeudessa Viipurin menettämisestä saama tuomio... Asiakirjoista ei löydy mitään viitettä siihen, että tämä ratkaisu – päävartioarestia – oli oikeusmurha."
VastaaPoistaEikö joskus ole niin, että yhden miehen on kärsittävä, että koko kansa saa elää (vrt TP Ryti ja kumpp). Haluan uskoa, että ehkä KKO:n enimmistö tajusi tämän ja siirtyi Wittgensteinilaiselle perustelujen tasolle.
Hienoa Rauno, että osaat poimia helmet kirjoituksistani - vaikka niitä lasihelminä pidätkin. Vrt. Hesse, H; Lasihelmipeli.
VastaaPoistaMaltillisia moralismeja... Mikä loistava nimi tulevien mietelmieni kokoelmalle!
Oliko tuo Kempin oikeudenkäynti vain bluffia ?
VastaaPoistaOliko koko Viipurista edes tarkoituskaan taistella ? Miksi uhrata vähiä resursseja kun kaupunkisodassa ei olisi ollut edes mahdollisuuksiakaan ? Pääpuolustusasemathan olivat muualla. Airo oli viisas pragamaatikko mutta totuutta Viipurista ei voitu tietysti kansalle kertoa.
Hyryn Uuni jäi kesken. Palaan siihen kyllä kun aikaa löytyy. Hyryssä viehättää tuo arjen tarkka havainnointi. Hyvä muisti miehellä. Itse pidin kovasti romaanista Silta liikkuu
T: Jussi
Yritin lukea Aittaa. Yritykseksi jäi. Pakottaa en viitsinyt. Tällaista siitä jäi mieleeni: "on aamu, ulkona on kuusi astetta lämmintä, aurinko paistaa". Tuota ala-astetasoista toistoa pitäisi sitten vissiin pitää Suurena Taiteena. Täytenä roskana minä sitä pidän.
VastaaPoistaPäätaloa sen sijaan luen vaikka joka päivä. Nuoruuteni savotat ja Elämän vonkamieskin tuli äskettäin ostettua ja katsottua. Hienoa huumoria, ajatuksia, selkosten filosofiaa. Kerronta soljuu ja virtaa vuolaana kuin keväinen Iijoki.
Samoin A.Kaurismäen elokuvat ovat loistavia. Pidän lähes kaikista niistä.
Mutta Antti Hyryn tuotanto - ei käyttöä kuin uunin lämmikkeeksi!