Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
29. tammikuuta 2009
Uusi Mersuni
Olen kirjoituskiellossa. Syy on tieteen.
Oppikirjan kirjoittaminen vikuutti käden lihaksen, ja nyt se on turvonnut. Nyt lääkäri kirjoitti sairaslomaakin.
Luette siis kiellettyä kirjallisuutta.
Tekniikan Maailmaa luettuani päätin haluta uuden E-sarjan Mersun. Valitettavasti käytettävissä olevat varat viittaisivat pikemmin kinneriin (unohtunut sana – polkupyörän osien ympärille koottu, pahvilla ja vanerinkappaleilla silattu polkuauto).
Uudessa Mercedeksessä on kauan kaipaamani, meille nopeusrajoitusneurootikoille suunniteltu laite. Auto valokuvaa kaikki nopeusrajoituskilvet ja näyttää ne mittaristossa tasanopeussäätimen lukeman vieressä.
Väitteen mukaan eilen käytöstä jäänyt Turun tie tahtoi olla minulle ylivoimainen – nopeusrajoituksia ja kottaraispönttöjä tienvarsi sakeana. Oma hajamielisyyteni teki tuon tien erikoisen vastenmieliseksi – 60 vai 60 km/h – ja minä kun haaveilen pääseväni hautaan liikennesakoitta (ja mielellään saamatta muitakaan sakkoja).
Mersussa syttyy lukemani mukaan kahvikupin kuva, kun auto on 70 parametriä vertailtuaan tullut siihen tulokseen, että kuski on tauon tarpeessa.
Jos käsitin oikein, auto rääkäisee, jos kuski pilkkii ajoradan reunaviivan yli. Pelkään, että se karjaisee jonkin rikkeen kohdalla ”Donnerwetter”, ja välittömän törmäyksen, etenkin peräänajon uhatessa, auto huutaa ”Scheiss”, ja imaisee jarrut pohjan.
Ajattelin kirjoittaa verstaalle ja kysyä, saisiko tuosta Mersusta sellaisen kustomoidun version, jossa mittaristossa alkaisi vilkkua rollaattorin kuva, minkä jälkeen auto kurvaisi lähimpään lailliseen pysähtymispaikkaan ja soittaisi inva-taksin hakemaan.
Olisi jotenkin turvallinen olo. Tosin toistaiseksi dementoituminen on ollut kokemuksena iloinen asia.
Peogeotin ajotietokoneen nollasi sähkökenttä, ilmeisesti salaman aiheuttama; on siit´lähin puhunu ranskaa.
VastaaPoistaAnnan olla, on ihankuin jotenki kultturellimpi.
Kamalaa varmaan on kun kirjoitusaddiktia poteva Kemppinen joutuu olemaan kirjoittamatta.
VastaaPoistaTupakkaa kuluu varmaan sen vuoksi tuplaten;
toivotaan ettei kuitenkaan kaljaa ja kossua. Ei varmaan.
Kossusta puheen ollen, missähän Jussi on?? Liekö jo maatunut mullan alle, pieni pala taivasta vaeltajalle? Toivotaan kuitenkin ettei...
Kirjoituskyynärpäälle parantumista vaan!
ja sitten kun mies palaa kehään olisi mukava kuulla kommentteja sananvapaudesta ja siitä miten jotkut blogistit ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Vai olisko se, että kaikkien blogien pitäisi olla sosiaalidemokraattisia? En muista enää....
Tuttavani kertoi, että pian on tulossa sellaiset renkaat, joissa on gsm-yhteysautoon. Jos rengas tyhjenee, auton vauhti hiljenee.
VastaaPoistaHauskinta tuossa on, että auto voidaan sitten myös samalla vempaimella paikantaa ja pysäyttää "tekstiviestillä". Näin voidaan esim. tietyllä alueella tapahtuvalla gsm-häiriöllä vaalipäivänä, muokata äänestystulosta.
Härregud!
VastaaPoistaOnko Kemppi äitynyt tekemään kuvamanipulaation? Äitinsä on(oli?)kätevä käsityöläinen, vaan vääränvalon lankeaminen liikennemerkkeihin, saa minut uskomaan, ettei poika ole aivan niin tikissä!
Eihän tuonlaista kielto-"suoroa" voi olla kuin Kemppisen laillisessa blogissa, heh!
pekka s-to.
Olenkin aina ihmetellyt, miksi Saksan lippu on aina antanut vaikutelman suuresta kieltomerkistä.
VastaaPoistaVärit ovat viesti.
T.
Meikäläinenkin joutui pari viikkoa sitten siirtämään hiiren oikealta vasemmalle kädelle. Oikea käsi tuli niin vietävän kipeäksi hiiren vispaamisesta.
VastaaPoistaHiiri ei paljonkaan voimaa tarvitse, mutta sekin vähä riittää, kun tarpeeksi aktiivisesti hiirtä näpelöi.
Hyvin vasurillakin homma toimii. Ei tarvitse edes hiiren painikkeiden toimintoja vaihtaa.
Suomessa on jo useita kilometrejä tärinällä varoittavaa keskusta- ja oikeistoviivaa valtateillä. Eräät nuoret henkilöt olivat autoillessaan aprikoineet näiden funktiota ja tulleet johtopäätökseen, että käytäntö on näkövammaisia varten.
VastaaPoistaPalataan uuteen MB:n Emil-sarjaan, kun saavat siitä farmarimallin myyntiin. Vanhanmallinenhan on markkinoiden ainoita, jonne mukavatkin lastenrattaat saa työnnettyä auton tavaratilaan (toki korkeussuunnassa linkutettuna) menosuuntaisessa asennossa ja viereen jää tilaa muille tavaroille sen verran kuin useissa sedaneissa on tilaa kaikkiaan.
VastaaPoistaPCA-konserni on ollut edistyksellinen kaista- ja reunaviivavahdeissa. Ongelma kuvaamisissa on meikäläinen lumi (nykyisin loska), joka peittää viivanäkyvyyden juuri niinä kuukausina kuin turvajärjestelyjen tarve olisi suurin.
Sellainen toiminto muuten olisi autoon hyvä, joka tutkailisi edestä kajastavia ajovaloja (siis vastaantulijoita), ja automaattisesti vaihtaisi pitkiltä lyhyille ja takaisin. Tuohan turva- ja kohteliaisuusrutiini osataan kiitettävästi pääkaupunkiseudun pendelöintialueen (suurinpirtein Salo-Hämeenlinna-Lahti-Porvoo) ulkopuolella, mutta se on kokonaan kadoksissa täällä. Asiaa vielä pahentavat monet sirkustelijat, jotka iloisesti polttelevat kaikkia sumu-, lisä- ja mitä-niitä-on-valojaan aina liikkuessaan, esimerkiksi rankasti valaistut ja liikennöidyt Länsi- ja Itäväylä ovat sellaisia sakeanaan. En keksi muuta selitystä kuin riikinkukkomaisen koreilunhalun - vai pyritäänkö peittämään auton vähemmän säteilevä merkki&malli? Ilmeisesti virtaa ei valopatteriston kulutuksesta jää enää yli suuntavilkkuihin, kaistalta toiselle nyrjähdellään "plastillisesti" ja jatkuvia yllätystilanteita taempana tuleville aiheuttaen.
Ennen kuin toivotan puolestani pikaista paranemista rasitusvammatoipilaallemme eli Kemppiselle, mainitsen Topilan viime kommentin perusteella että Nokialla alkaa olla muutamissakin laitteissa "navinäppäin" vasemman käden puolelle (esimerkiksi N810 ja paljon odotettu N97). On yllättävän hankala tottua tekemään tarkkaa motoriikkaa "väärällä" kädellä. Koululaisena yritin opetella kirjoittamaan vasurilla , lopputuloksena oikeankin käden käsiala jäi harakanvarpaiksi. Kun lyhyen aikaa kuvittelin alkavani oikeussaliketuksi, yritin opetella lukemaan tekstiä nurinpäin (olisihan aina hyvä vilkaisulla selvittää mitä se naapuri selailee tai tavaa), mutta pian päätin jättää toistaitoisuudet.
Ad Rienzi:
VastaaPoistaLöytyy jo Adaptiver Fernlichtassistent eli E vaihtaa pitkiä ja lyhyitä valoja oman mielensä mukaan
http://tinyurl.com/dgxpug
tai KVG Mercedes-Bentz.de
Blogissa kuvailtu ja osittain valehdeltu systeemi on Attention Assist,
Kengännauhojeni väriin sopisi hyvin Vehon juuri hinnoittelema versio - vaivaiset eur. 99 700 (lähtöhinta. luulen).
Kun tuossa muutama päivä sitten mainitsit yritysten kunnian.
VastaaPoistaJos uneksit, älä aja. Huru-ukot tuloo... ja onnellista näyttää olevan.
VastaaPoistaToisaalta, jos auto on jotain oheisen videon kaltaista, se itsessään toimii rollaattorina. Siihenhän tässä mennään - mutta sitä odotellessa bloginpitäjä luultavasti joutuu tyytymään rollaattoriin.
VastaaPoistaTässä siis: Das Auto
Hiiritautia ehkäisee osaltaan, kun käyttää kirjoittaessaan komentoja ctrl+x, c, v jne. Kasikymmenluvulla ei koko hiirtä oltu vielä keksitty ja silti pärjättiin.
VastaaPoistaKuvan Angliassa oli turvavarusteena etureunasta saranoitu konepelti. Kunnon nokkakolarissa takareuna olisi saattanut tulla tuulilasista sisälle ja päitä olisi putoillut.
JK: Auto valokuvaa kaikki nopeusrajoituskilvet ja näyttää ne mittaristossa tasanopeussäätimen lukeman vieressä.
VastaaPoistaJa talvella luminen kyltti laittaa nopeudeksi kahdeksankympin sijasta kolme kymppiä, mikäli nollalta ja muilta yksinumeroisilta sattuu säästymään..
Mikäköhän mahtaa tulla nopeudeksi jos OCR epäonnistuu kokonaan?
JK: elkään, että se karjaisee jonkin rikkeen kohdalla ”Donnerwetter”, ja välittömän törmäyksen, etenkin peräänajon uhatessa, auto huutaa ”Scheiss”, ja imaisee jarrut pohjan.
Ehdottomasti näin! Ensin herättävä "Scheisse!", perään "Dummkopf!" ja "Schweinhund!" ja lopuksi pidempi, soljuvampi litania saksankielisiä haukkumia..
Muista että jos ei saa kirjoittaa pitää aloittaa ryyppääminen.
Ei kinneri ole kuollut. Itse asiassa olin varma, että professori olisi Kevytkulkuneuvojen ystävät Ry:n jäsen, kuten muutkin humanoidit.
VastaaPoistaAnonyymille:
VastaaPoistaOpitaanko kädentaidot kotoa?
Muistelen, että Kemppinen kertoi äitinsä olleen kotiäiti ainakin lasten ollessa pieniä.
En löytänyt kuitenkaan sitä blogikirjoitusta, mutta muistan valokuvan pienistä pellavapääpojista ja herttaisesta nuoresta äidistä ja samoin hyvin nuoresta isästä.
Voimmeko pitää siis blogi-isäntäämme esimerkkinä äidin ja koko suvun kasvattamasta pojasta?
Jarkko Tontti olisi pistänyt Kemppisen pojatkin heti vauvoina kokopäivätarhaan. (Viittaan Tontin artikkeliin "Päivähoito pakolliseksi" Vihreässä langassa)
Kemppinen on siis pudonnut kehityksen kelkasta. Kulmikas artikulaationsa olisi varsin sopivaa konekuulijalle, joka viskelisi yhtä virheetöntä tekstiä.
VastaaPoistaSinulta riittää tekstiä.Pidän siitä.Enpä muuten olisi pistänyt omaan "vaatimattomaan" blogiini linkkiä Teidän sivuilenne...
VastaaPoistaMinä olen vähän suunnitellut pedelec-tyyppistä kulkuneuvoa, mutta Suomen laki tulee valitettavan pian vastaan näissä moottoritehoissa.
VastaaPoistaEn halua vauhtia vaan voimaa, niin että pedelec olisi varteenotettava kaupunkiajoneuvo minulle itselleni.
Se tarkoittaisi käytännössä sitä, että sen kokonaishyötykuorman pitäisi olla jotakin päälle 200 kiloa ja toimintamatka mielellään noin 40-50 kilometriä.
Nyt kun olen tuon sähkömiehen kanssa katsonut, niin lain sallimat moottoritehot eivät riitä mielekkääseen käyttöön.
Yksi vaihtoehto voisi olla sitten rekisteröinti mopoksi, mutta se lisää sitten juridiikkaa ja kustannuksia aivan toiselle tasolle.
Minulla on muutama ohjaamiseen liittyvä keksintö, niin että jos voisi rakentaa prototyypin ja käytännössä testata pelia jonkin aikaa, niin tästä saattaisi tulla ihan kaupallinen tuote.
Täällä on parissakin kommentissa mainittu Peugeot/PCA -konserni. Olin kuulevinani muutama päivä sitten uutisista, että Nokian johtoelimiin on nimitetty ko. yhtiön johtaja, nainen, neurofarmakologian tohtori.
VastaaPoistaOlisiko Nokialta tulossa jotakin uutta ja kiinnostavaa siltä suunnalta?
Tulevaisuus on pienten sähköautojen - sanokaa mitä sanotte. Ja sähkömopojen.
VastaaPoistaNiin, Kempillä käsi kipsissä.
VastaaPoistaSe on yksi pirulainen tuo hiiri ja sen alusta.
Uuden hiiren ja alustan kun allensa saa, niin käypi näillä hyvin tietokoneen ohjaus. Mutta kun aikaa menee, niin pikku hiljaa alkaa huomaamattaan hiiren alusta ja hiiren matto jarraamaan. Tästä ei olekkaan pitkä matka ja aika jomman kumman käden käyttövapaaseen.
Itse pidän sellaista tahtia, että kerran vuodessa heitän vanhan hiiren ja alustansa komeroon ja hankin uudet tilalle.