Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
14. tammikuuta 2009
Sitä kulttuurihistoria on
Turun kulttuurihistorian luentoni alkavat 27.1. ja jatkuvat neljänä seuraavana tiistaina kello 12:sta kello 15:en. Paikka on Pha 1 PharmaCity, It. Pitkäkatu 4 B, 1. krs.
Voi olla että pidän Peter Burken pikku kirjasta ”What is Cultural History” siksi, että hän on juuri sen Cambridgen collegen miehiä (Emmanuel), jossa olen itsekin pyörinyt. Siisti paikka. Katso kuvaa. Istuimme klubin vanhimman jäsenen kanssa ja puhuimme huviksemme ranskaa, koska se oli hänen aineensa. Lionel vähän puhalteli, koska ei taida oikein osata kieltä.
Kulttuurihistorian opiskelijoille on tosin jo pauhattu Burckhardtista ja Huizingasta ja tätä nykyä on saatavissa erinomaisia, sekä pilkallisia että ihastuneita yhteenvetoja ”uudesta historiasta”, jonka ydin oli annalistien joukkokunta.
Mutta kun en ole tämän aineen professori, dosentti vain, en aio kantaa huolta esityksen kattavuudesta.
Olen lukenut ja tutkinutkin niin paljon keskiaikaa, että aion pitää nyt erityisesti esillä Suomen suurta murrosta 1965-1975.
Tämä on pettämätön seniiliyden merkki. Turha kierrellä, ettei itse koetun seulomisessa olisi mukana unohduksesta palauttamisen iloa ja raakaa, väkivaltaista nostalgiaa. Toisaalta nostalgiakaan ei ole enää samanlaista kuin ennen, kirjoitti näyttelijä Simone Signoret muistelmiensa nimeksi.
Kulttuurihistoria oli kauan ylimalkaista taivastelua ja arvailua. Saksan pojat keksivät yhdistää sivistysrientojen kuvailemiseen kovia tosiasioita, jopa numeroita. Tuon Suomessa hyvin tunnetun koulukunnan suuri nimi oi Karl Lamprecht (1856-1915). Historian valtavirta kysyi silloin ja utelee edelleen Ranken sanoin, millaista todella oli. Lamprecht sanoi, että on tutkittava, miten todellisuuteen tultiin – ei mitä, vaan miten.
Samaa asiaa olen yrittänyt ajaa juridiikkaan. Shakkipelistä ja mekaanisista laitteista esikuvansa ottava olemusjuridiikka määrittelee oikeusasemia. Mielestäni muutos, muutoksen suunta ja muutoksen nopeus ovat ne tärkeät asiat. Omistaminen on utuinen käsite. Omistusoikeuden saaminen ja sen menettäminen sekä näihin liittyen – myös juristille – köyhyys ja rikkaus ovat tärkeämpiä kysymyksiä.
Aion uittaa tarinoihin mukaan biotieteitä eli ympäristöä, kasveja, ilmaa, ihmisiä ja heidän vaivojaan ja vastuksiaan. Kulttuurihistorian toinen suuri vaihe Lamprechtin oivallusten jälkeen oli belgialainen Henri Pirenne, joka arveli itse kirjoittavansa lähinnä taloushistoriaa. Kolmas kuuma kausi alkoi Lucien Febvren työstä, jota veivät vauhdilla eteenpäin Marc Bloch ja Férnand Braudel. He toivat tarkasteluun mukaan alueet, etenkin maantieteen, ja näkivät ihmisjoukot joskus syöpäläisinä vuoristojen turkissa.
Tuo mainitsemani kymmenvuotiskausi Suomessa hajoitti puoli miljoonaa ihmistä ja rakensi yhtä monta asuntoa. Ihmiset muuttivat ensin Ruotsiin, sitten kaupunkien lastulevyn ja betonin puistoihin, joiden nimeksi tuli ”lähiö” ja joissa nähtiin sellaisia vierasmaalaisista kirjoista opittuja ongelmia, joita silloin yksikulttuurisessa maassa ei juuri ollut.
Huomattavan hurja muutos oli lopultakin kansanterveyslaki 28.1.1972. Tulivat terveyskeskukset.
Tuon ajan ihmiset ovat valokuvissa omituisen näköisiä – laihoja. He olivat päässeet nälästä ja ruumiillisesta työstä vasta äsken.
Vanhoja elokuvia ja valokuvia nähdessä huomio kiintyy toiseenkin kansanterveyden piirteeseen, hampaisiin. Ennen hankittiin tekohampaat rippikouluikäisenä. Nyt muutkin kuin varakkaat ja valistuneet alkoivat hoitaa niitä.
Ansaitun huomion kiinnittäminen keskiolueeseen, rasvaisten ruokien vähentämiseen, ehkäisyyn vetää katseen kieroon.
Epäkohdat peittävät näkyvistä kylläkohdat. Paljon naurettu hyvinvointiyhteiskunta, jonka loppua todisamme nyt, oli valtava muutos parempaan nimenomaan terveydentilalla ja eliniällä mitaten.
Saavatkos Friedell ja Toynbee levätä rauhassa tämän luentosyklin ajan?
VastaaPoistaKatsoin kuvaa: Siellä on kiviä katolla! Mikähän niiden funktio on?
VastaaPoistaJa kalterit kaikissa ikkunoissa! Taisitte olla "aika velikultia"?
Juu, muutos on hyvästä. Varsinkin tuon Turun aikataulun muutos! Tuloissa ollaan.
pekka s-to.
HYVINVOINTIYHTEISKUNTA
VastaaPoistaKiitos! Mielenkiintoinen pintasivallus laajoijen kansankerrosten kulttuurihistoriasta!
Hampaat, terveys, keski-ika; ovatko nama kaantyneet huonoon suuntaan, kun JK ennakoi hyvinvointiyhteiskunnan loppua?
Ihmisilla keskivartalon paksunnos lisaantyy, ja sehan on hyvinvointiyhteiskunnan kielteinen tuote.
Vai kuuluuko kulttuuriin myos se, etta osakesijoitukset on tippuneet yli 50%, autot ja uudet pytingit eivat kay kaupaksi jne?
Olisin syvasti kiitollinen, jos saisin kuulla mitka indikaattorit kertovat hyvinvointiyhteiskunnan lopusta.
Jo 60-luvulla Pekka Kuusi oli 'huolissaan' terveyden ja hyvinvoinnin tasaamisesta jolla taattaisiin 'koko' kansan kuluttajuus ja osallisuus kysyntään näin maksimoitaisiin talouskasvu.
VastaaPoistaTästä taitaa olla kysymys yhä edelleen.
Tuolla Pha1:ssa tuppaa tulemaan vilu, joten kannattaa varustautua lämpimin lapasin ja muin asianmukaisin asustein. Hieman lyhyemmät henkilöt voivat penkillä istuessaan havaita, etteivät jalat aivan riittävästi ylety lattiaan, joten lievää särkyä voi luennon loppua kohden polviensa seudulla havaita.
VastaaPoistaTekohammasboomi on taas vallalla. Kurkistakaapas ihmisten suihin, onpa tasaista ja valkoista. Ja tylsää. Minä ilahdun aina hienoisesta epäjärjestyksestä niin suussa kuin muussakin. No, hajun pitää miellyttää.
VastaaPoistaMitenkä se hyvinvointiyhteiskunta yks kaks tähän aikaan loppuisi?
VastaaPoistaNiin kauan kuin Suomessa on oman pääoman ehdoin toimivia kannattavia yrityksiä, jotka kykenevät pärjäämään kilpailuilla markkinoilla, on hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja kunnossa.
Oli se ideologisesti vaikka kuinka kiusallista, niin yritysten on tuotettava voittoa ainakin pitkällä aikavälillä. Muuten saamme sanoa hyvästit hyvinvointiyhteiskunnan rahoitukselle.
AD Antti Kolari: - ei toivoakaan. Spengler kuuluu myös kaartiin. Tekstissäni luettelin kuitenkin tutkijoita. Maineikkaita kulttuurihistorian kuvaajia on toki muitakin, kuten Kai Birket-Smith (Kulttuurin tiet).
VastaaPoistaYleisesityksistä paras taitaa olla suomalainen 1930-luvun viisiosainen kulttuurihistoria, jonka takana olivatg Gunnar Suolahti ja nuori Eino Jutikkala.
Ad Omnia - hyvinvointiyhteiskunnasta. En tarkoita tällä termillä enempää kuin etenkin Pohjoismaissa vahvasti toteutettua projektia, jonka nimenomainen tarkoitus oli turvata ja tasata peruspalvelut tulonjakopolitiikalla.
VastaaPoistaSuomessa tuo kausi oli noin 1961-1991 (alkuna työeläkelait). Peruspalvelut on turvattu. Niiden kohdentamisesta ja riittävyydestä on tietysti riitaa.
Taloudellisen hyvinvoinnin jatkuva lisääminen valtion toimin ei taida olla kenenkään mielestä mahdollista eikä monen mielestä myöskään toivottavaa.
Ainoa taloudellinen kasvu on käsitykseni mukaan liikeyritysten nettovoitto.
Ad Anonyymi A - jos sanottaisiin että suhtautuminen käytettävissä olevaan rahaan on mitä merkittävin kulttuurinen mittari.
VastaaPoista1930-luvun lopun vuosina talonmiehetkin alkoivat ostaa polkupyöriä ja 1970-luvulla Ladoja.
Rahankäyttö saattaa olla sosiologiaa mutta liikkuvuus ja vapaa-ajan määrä (työmatkat) kulttuuria.
"Olisin syvasti kiitollinen, jos saisin kuulla mitka indikaattorit kertovat hyvinvointiyhteiskunnan lopusta."
VastaaPoistaYksi sana: kalapuikko.
Hävyttömästi tilaisuutta hyväkseni käyttäen mainostan samalla ratkaisuehdotusta.
Suomen suuri kulttuurivallankumous 1965-75: teiniliitto, tv, keskiolut, Ruotsiin lähdöt, SMP, Hymy, Ennala, Kekkonen, taistolaiset, seksi, vapaus.
VastaaPoistaHelvetti - sehän oli hienoa aikaa.
Oli aiemmin esillä, että luennot tulisivat nettiin tms?
VastaaPoistaJukka, syöpäläisistä eli parasiiteista tuli mainio dokumentti Teemalta joulukuun lopussa:
VastaaPoistaLoiset ovat keskuudessamme
http://www.eikon-film.de/Die-Parasiten-sind-unter-uns.309.0.html
http://www.youtube.com/watch?v=x9Ej5o1Stbg
Dokumentti muistutti siitä, mikä on käsitteiden voima. Biologisestihan kaikki "syöjät" (ml. ihminen) ovat "parasiitteja", joten kyse on jälleen kerran kulttuurista. Parasiitti-käsitettä onkin venytelty sangen huolettomasti varsinkin 1900-luvulla.
Minkä kannan otamma allaolevaan:
VastaaPoistaJukka Hoffrénin jutussa Talouselämä 1/2009; Bkt kasvaa, mutta hyvinvointi ei, todetaan mm. että Suomenkin bkt valuu hukkaan.
Viimeisten vuosikymmenten bkt:n kasvu ei ole lisännyt kansalaisten kokemaa hyvinvointia.
Onko ufojuttuja liikkeellä?
VastaaPoistaKirjoitin Kemppiselle lyhyen kommentin. Otsikoksi piti tulla "Toipila sanoi...".
Nyt otsikossa lukeekin "Marja-Hannele sanoi...".
Olen ymmällä.
Elvytys - oli se sitten velkaelvytystä tai jotain muuta - voi markkinataloudessa olla vain tilapäistä eikä mikään pysyvä olotila.
Naapuruston miehillä, jotka kaikki olivat rintamamiestilallisisia 60-luvulla, oli titteleinään mm: työmies, sekatyömies, metsätyömies, pienviljelijä, asututilallinen, pientilallinen. Kun pankin vekselikirjeessä luki maanviljelijä, oli edes pieni onnen hetki.
VastaaPoista"Lähiö" -nimen on tietääkseni ensimmäisenä esittänyt tunnettu maisemamaantieteilijä, Siperian-tutkimusmatkailija J.G. Granö (ks. Matka-arkku, Suomalaisia tutkimus-matkailijoita, toim. M. Löytönen 1990. SKS). Hänen niin ikään Turun yliopiston kansleri-ja maantieteen-professoripoikansa Olavi Granö taas on muistellut,että arkkitehti Alvar Aalto oli ideoinut yhtä merkkityötään, Paimion parantolan rakennusta heillä 20-
VastaaPoistaluvulla kyläillessään. Aaltohan
vaikutti tuolloin Turussa, ja suun-
nitteli joitakin merkittäviä raken-
nuksia, kuten Turun Sanomien-talon ja Maalaistentalon (joka on nyt muutettu hotellin kautta kalliiksi senioritaloksi)Turkuun.
Luin joistakin muistelmista, että kulttuurihistorioitsija Spengler
olisi asustanut viimeksi mainitun talon vieressä Puutarhakadulla Turun yliopistossa vieraillessaan, olikohan se 40-luvulla.
TYONTEONKULTTUURI JA VELANOTON KULTTUURI
VastaaPoistaKiina, Japani, Arabi-oljy-valtiot ja Saksa rahoittavat maailman velkaisia.
Ja velkaisia ovat ennen muuta USA, Englanti ja Espanja. --Englantilaisetkin melkein keksivat ikiliikkujan, kun nostivat kiinteistojen hintoja joka vuosi, ja jokainen luuli rikastuneensa ja saaneensa lisaa varaa kulutukseen.
No, olihan sita kulutettavaa...
Antaas nyt katsoa! (Onhan tama tuttu ilmio kai Suur-Helsingissakin?).
Ainoa todellinen kasvuko liikeyritysten voittoko?? Jos nain, niin mihis se yksityisten kassavirran kasvu sitten menee ??
Keskivartalonturvotukseenko kaikki--ei kai?
Ilman Mustaa Surmaa ei renesanssia olisi syntynyt. Ilman sotaa ja tyhjentyneitä kyliä ei olisi tapahtunut maastamuuttoa Venäjälle esmes Saaren (Tsarskoje Selo) kylään, tai Hatsinan kylään Hämeenlinnasta. Siitä se kulttuuri kehittyi.
VastaaPoistaRuotsiin muuttajat antoivat tilaa (varallisuuden uusjakoa) kulttuurin kehitykselle Suomessa.
Populaatiota täytyy eliminoida rankalla kädellä, jotta kulttuuri saisi mahdollisuuden kehittyä. Kaikki on siis kiinni omaisuuden uusjaosta, eli taloudesta.
Tänään on kulttuurin hyvä nousta ja kasvaa. Varallisuus vähenee, ulkomailta halutaan tuoda väestöä ja köyhät kuolevat pois.
Ja olis 6 päivää aikaa että noksu tippuis alle 10 euron. Muutoin mulla lisääntyy vain kultuuri ja parasiittiöt.
"1930-luvun lopun vuosina talonmiehetkin alkoivat ostaa polkupyöriä ja 1970-luvulla Ladoja."
VastaaPoistaTätä minä olen sanonut, autot on liian halpoja, jos ihmisellä joka tekee niitä, on vara niihin.
Ad Petja: - Sitten taas toisaalta Henry Ford nosti työntekijöitten palkkoja ja laski T-Fordin hinnan niin alhaiseksi että menekki oli taattu.
VastaaPoistaLight-tuotteet eivät olleet kaupoissa vielä tuolloin. Ei tarvittu syödä niin paljon, vähempi riitti.
VastaaPoistaKatsoin kuvaa: Siellä on kiviä katolla! Mikähän niiden funktio on?
VastaaPoistaJa kalterit kaikissa ikkunoissa! Taisitte olla "aika velikultia"?
Mitäs noista. Katsokaapa miten nolosti vinossa ovat nurmikon raidat.
Keinohampaat ovat kovin toisenlaisia kuin 1970-luvulla, harvemmin kokoproteeseja tai edes irtoproteeseja. Jos omia hampaita puuttuu niin ettei niitten varaan saa siltoja niin leukaluihin istutetaan keinojuuria, joitten varaan tehdään hammassilta.
VastaaPoistaValkoisuus ihmisten suissa on enimmäkseen hämäystä. Paikka ei erotu kun amalgaami on vaihtunut hampaanväriseen muoviin.