Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
11. syyskuuta 2008
Elämä 2:0
Google Chromesta löytyy hyvin syvähenkinen ominaisuus. Ajattelin katsoa, mistä alkaen olen toistellut, että metsäteollisuuden vaikeudet ovat vasta alkua. Kirjoitan blogin hakuruutuun ’metsäteollisuus’, jolloin saan esiin kaikki ne kirjoitukset, joissa tuo sana esiintyy. Ctrl + F avaa selaimen oman haun, kuten muissakin vastaavissa, mutta hakuruutu kertoo, montako esiintymää se löysi, ja sivupalkki näyttää ujosti niiden paikat kokonaisuudessa.
Sana ”blog” esiintyy 62 kertaa. Sanan osa ’se’ esiintyy 674 kertaa. Olisikohan tässä nyt keino kiertää Googlen vika, wildcardin (jokerimerkki) puute? Tai uskoohan Google asteriskia. Haku ”we are the * men” tuottaa tuloksen ’hollow’. Haku ”In the room women * ” tuottaa saman kirjailijan säkeen – yhden kauneimmista:
”In the room women come and go / talking of Michelangelo.”
Joku näyttää kysyvän tänään kommenteissa, miksi blogiini kommentoidaan niin pitkälti ja paljon.
Siinä on asian ydin.
Olen joitakin aikoja kirjoittanut oppikirjaa informaatio-oikeudesta ja sen kylkiäisenä kaiketi Kanavaan päätyvää esseetä, jossa väitän muun muassa, että romantiikka kulttuurisena ja etenkin kirjallis-taiteellisena liikkeenä johtui yleisön eli yläluokan silmittömästä juopottelusta – erilaiset känniläisten aiheet ja esitystavat tulivat yllättäen muotiin. Todistelen virheelliseksi sitä käsitystä, että kulttuurin muutoksen takana oli keskiluokka tai keskiluokkaiset naiset. He nousivat kehiin vasta kun Romantiikka 2:0 oli jo vauhdissa eli vuoden 1830 vallankumousten jälkeen.
Nimittäin kommenteissa ystävällisesti mainitun Michael Weschin edistämä Internetin kulttuuriantropologia sisältää suurisuuntaisen ajatuksen, johon väittäisin nöyrimmiten itsekin päätyneeni joitakin vuosia takaperin. Kun se minun kohdallani johti blogiin, on oikein mieluisaa lukea arvostetun kollegan ottavan esimerkiksi toisenlaiseksi tulleesta kulttuurista juuri blogit.
Ajatus on suunnilleen tämä: artikkelin ja kirjan kirjoittamista ei verrata suotta sotaan. Kirjoittajan odotetaan argumentoivan niin vahvasti, että hänen – tai jonkun toisen – kannattaa maksaa kalliit painokulut ja jakelukustannukset.
Näin tehdään – ja on tehtävä – väitöskirjoja. Esitetään jotain ja perustellaan lujasti.
Blogi on yhteistoimintaa.
Jos olisin nuorempi, tekisin sen itse, mutta kun olen vanhempi, käsken poikien kokeilla. Yliopistoluentojen sijasta esimerkiksi informaatio-oikeutta voisi opettaa rakentamalla kunkin lukuvuoden opiskelijoiden kanssa ja heitä tukien Face Book ja klippejä YouTubeen ja multimediablogin.
Tunnustan etteivät nykyiset blogityökalut oikein salli tätä, mutta pian ne tulevat.
Luulen että opiskelijat oppisivat ihan toista tahtia, jos näkisivät toistensa ”tenttivastaukset” (kommentit) ja saisivat itse arvostella ne ja määrätä arvosanat. Jonkun – professorin – olisi moderoitava, nähdäkseni ehdottomalla veto-oikeudella, koska jonkun on oltava hommasta vastuussa.
Ei tämä ole villitystä. Tietysti minä katsoisin, että porukka lukisi tapauksen KKO 2008:49 ja tietäisi siten enemmän sananvapaudesta joukkoviestinnässä ja kirpputorista, mutta parempi että lukisivat kotona tai kirjastossa eikä minun tarvitsisi selittää sitä suullisesti.
Minua miellyttää suuresti Weschin tarina tutkimuskentiltään Uudesta Guineasta. Kun kukaan ei osaa lukea eikä kirjoittaa, useimmista kasvaa taitavia ihmistuntijoita, ja heimon riidat ratkaistaan etsimällä sovinto eli parannus säröytyneisiin suhteisiin.
Lakijuristit lukevat ratkaisut kirjoista – ja sekoittavat kaiken.
Pitää muistaa kysyä Leifiltä tämän viikon radio-ohjelmassa, eikö olekin yleislääketieteellisesti mielenkiintoinen ajatus, että lääkäri (”poppamies”) selvittää jonkun sairastuttua kuumetautiin, kenen kanssa potilas on joutunut huonoihin väleihin.
Primitiivinen kulttuuri ajaa yleislääketieteen ja psykiatrian eron umpeen.
Short Finnish summary: blogi on kirjoittajan ja kommentoijien yhteistyötä ja luonteeltaan oikullista. Kaikkien asiat ja mielipiteet ovat kokeellisia eli pakotie on aina auki. Kenenkään, varsinkaan blogin pitäjän, ei ole syytä suhtautua itseensä erikoisen juhlallisesti.
Kirja ei ole parempi kuin weblogi – se on vain erilaisempi.
”Ei lyhyt ole kenkään ihminen, vaan toinen on pidempi toista…”
Blogeissa pitää huomata viittaukset verkostoon. Juuri eilen pidin siitä pienen puheentapaisen, että hyvin käytettynä blogi ei ole manner vaan osa saaristoa, jossa meemit liikkuvat saarelta toiselle.
VastaaPoista"saisivat itse arvostella ne ja määrätä arvosanat. Jonkun – professorin – olisi moderoitava"
VastaaPoistaToihan olisi mahtava ajatus! Lopputenteissä pitäisi sitten osata ihan oikeasti.
"blogi on kirjoittajan ja kommentoijien yhteistyötä ja luonteeltaan oikullista."
VastaaPoistaTotta. Samalla muistuttaisin, että harvoissa blogeissa keskustelu on yhtä antoisaa ja hedelmällistä, kuin täällä. Varsinkin tiettyjen aihepiirien rajaamiin blogeihin pätee se, että blogin kommentointi tapahtuu ensisijaisesti sitä seuraavien lukijoiden omissa blogeissa.
Vai pitäisikö (vielä) olla joku syy miksi tänne kirjoittaa. (bonjasiko joku?)
VastaaPoistaMenenpä hakemaan lasillisen Jack Danielsia. - menee.
Suhtaudun itseeni ainakin yhtä vakavasti, kuin suuri esikuvani tohtori Dick Solomon. Ja hänestä tulikin mieleeni seuraava lentävä lause: A topologist is one who doesn't know the difference between a doughnut and a coffee cup. (John Kelley)
http://en.wikipedia.org/wiki/John_L._Kelley
ja samasta laitoksesta löytyy tämä seuraava på finska.
Topologiassa (matematiikka),uniforminen avaruus on joukko, jolla on tasainen rakenne. Uniformit avaruudet ovat topologisia avaruuksia, joita kuvataan lisäksi rakenteella, jotka määrittävät uniformit (tasaiset) ominaisuudet, kuten täydellisyyden, tasaisen jatkuvuuden ja tasaisen konvergenssin. Käsitteellinen ero uniformien ja topologisten rakenteiden välillä on, että uniformisa avaruudessa voidaan formalisoida "x on yhtä lähellä a:ta kuin y on b:tä", kun taas topologisessa avaruudessa voidaan vain formalisoida "x on yhtä lähellä a:ta kuin y on a:ta".
Uniformit avaruudet yleistävät metriset avaruudet ja topologiset ryhmät.
Kuka se kirjoitti sen kirjan Ihmismielen insinööri, vai kirjoittiko kukaan. En nyt muista. Siis tuo edellinen kai on olevinaan jonkinlainen rinnastus tähän korvienväliseen tilanahtauteen. - en tietenkään puhu itsestäni.
Toki lyhyesti voi sanoa myös paljon, kuten esimerkiksi;
Ei!
Kyllä!
Sillä tavalla voi tekstissä myös säästää tilaa, tai toisaalta jos kirjoittaa dialogia, saa nopeasti tehtyä monta sivua. Jos siis ei käytä muita sanoja. Muistaakseni nuorempana keskustelin hiukan siihen tapaan esimerkiksi tuon nuoremman veljeni kanssa jos olimme sattumoisin jostakin asiasta eri mieltä.
Toisaalta vika voi olla minussa. Sitä on vain niin vaikea myöntää. Ehkä se johtuu siitä, että minun pääni numero on 62, siis nyt, kun hiukset ovat lähteneet. Hattuja on vaikea löytää. Koska kyseessä ei kuitenkaan ole vesipää..... niin kaiketi se on sitten kusipää (monet ovat sanoneet - varsinkin naiset). Toisaalta siitä voin syyttää myös pihtisynnytystä. Siis kun se pääni luusto ei ole aivan biljardipallomaisen pyöreä. Siinä on kuoppia ja pullistumia, siis nyt en tarkoita esimerkiksi silmiä tai nenää. Vanhemmiten olen myös huomannut, että viikset - jos minulla siis sellaiset olisivat - kasvaisivat mieluummin sieraimissa, joka - siis sierain - on todella hieno sana, sopisi vaikka blogin nimeksi.
sierain, sieraimet, sieraimella, sieraimilla, sieraimeen, sieraimiin, sieraimeksi, vai miksi, sieraimesta, sieraimiin.
Kauneudelleen ei mitään voi, se tulee ihan itsestään, niin kuin älykkyys. Ja älykkyyden lisäksi minussa on yhtä sitkeässä tuo ennakkoluuloisuus. Mutta siitä joskus myöhemmin.
Mainiossa kirjoituksessasi minua jäi hiukan vaivaamaan- hmm - tuo " primitiivinen kulttuuri ajaa yleislääketieteen ja psykiatrian eron umpeen."
Pitää oikein funtsia - se on oikea sana, siis sitä olinkin etsimässä äsken - asiaa. Niinpä liitän tähän jotakin törkeää huvikseni - koska olen vähän pervo - by the way ja epämääräisenä ajatuksena oli siis kytkeä tämä alle kirjoitettu lainaus edellä mainittuun lainaukseen. Vanhentunut juttu - nythän tiedetään niin paljon enemmän ja niin pois päin - mutta väliäkö sillä.
" Jos erogeeni kiihottuvuus siirtyy klitoriksesta emättimeen, naisen johtava erogeeni alue siis samalla vaihtuu toiseksi, kun taas miehen keskeisalue lapsesta pitäen pysyy samana. Se että naiset useammin sairastuvat neuroosiin, nimenomaan hysteriaan, selittyy juuri siitä, että heidän erogeeni keskeisalueensa näin vaihtuu, ja myös siitä, että he murrosiässä joutuvat kokemaan vahvan torjunta-aallon, joka aivan kuin pyyhkäisee syrjään heidän lapsenomaiset miehiset piirteensä. Naisellisuuden perusolemuksesta siis seuraa naisen alttius neuroottisiin häiriöihin."
Älkää nyt kukaan ottako tätä itseenne. Muistan kun lapsena luin kotona erästä lääkärikirjaa, jonka olin sattumalta löytänyt sieltä hyllystä, kun siinä oli valokuvia naisten rintavarusteista ja muistakin varusteista, mutta sitten silmiini osui ruttoon kuolleen naisen kuva - se on vanha opus ja kai se on vielä siellä ellei broidi ole sitä pöllinyt - ja se kuva kyllä kiehtoi enemmän ja sitten tietysti huomasin, että siinä on sitä tekstiäkin ja aloin sitä sitten lueskella ja kyllä siellä oli paljon samoja oireita mitä minullakin oli. Sellainen voi järkyttää nuorta mieltä.
Ai niin tuo - melkein kirjoitin toi - lainaus oli Sigmund Freudin Seksuaaliteoria kirjasta.
Mitäs vielä keksisin, olen jo kirjoittanut 15 minuuttia. Hmmm
Ai niin - menee hyllylle, hetki vain - A NORTON CRITICAL EDITION Joseph Conrad Heart Of Darkness
Mulla on Apocalypse Now pakkomielle ja sitä kautta toi Conrad tuli paljon lähemmäksi. Olisiko tiiviimpi parempi sana. Tiiviimmäksi ;- maistelen, en tiedä. Löysempi ei ainakaan käy. Liittyykö tila asiaan. T-I-L-A. No joo, ehkä jotenkin. Pitää funtsia.
Toi on musta siis hyvä kirja. Siis minusta. Musta viittaa väriin, toisaalta the blues viittaa kans. Ei siis samaan väriin, kyllä mä sen verran tajuan siis.
Mä en pidä erityisemmin jääkiekosta.
Entä toi?
No olen tuota tavaillut ehtimiseen aina silloin tällöin ja tänäänkin kylvyssä. Vaahtokylvyssä.
lainaan vaikka introsta:
"a classic text also sets itself up as a target to be shot down.......
after Marlon Brando's performance as Kurtz in Apocalypse Now, the once resounding words " the horror, the horror" have become a cliché.
Mä funtsin nyt tota primitiivistä siis.....
s.435; The first step toward engaging in dialogue with another culture is to recognize that one's own is riven with contingency and lacks any essential privilege. Africa has this effect on Marlow by exposing the arbitrariness, the unnaturalness, of his customary ways of being and understanding. Although the African rowers he meets early on seem strange to Marlow (" they had faces like grotesque masks"), he nevertheless finds " they were a great comfort to look at "because" they wanted no excuse for being there".
No mäkin olen niin helkutin primitiivinen tyyppi, vähän kuin se Chief Inspector Japp, että useimmiten tallustelen paikasta toiseen mitään käsittämättä. Niin kai nytkin. Vaikka istun.
Ehkä se on geeneissä, se vika siis. Ei se voi minussa olla.
Onkohan tämä kirjoitelma liian pitkä?
Conanissa oli illalla Christian Lander. Mainosti kirjaansa Stuff White People Like. No mulla(kin) on addiktio niiden muiden addiktioiden lisäksi tohon amatsoonaksen kirjakauppaan - tosin oli tossa yhtenä kuukautena parin viikon pätkä ihan ilman ostoksia - no joo... vitsi vitsi, niin kuin Saarikoski sanoi.
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_b_0_16?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=christian+lander+stuff+white+people+like&sprefix=Christian+Lander
mutta sille Christianilla on mukava blogi eksyin sinne joskus kesän alussa ekaa kertaa...... niin laitanpa tähän loppuun sen linkin:
http://stuffwhitepeoplelike.com/
Se Christian sanoi siinä Conanissa - ehkä joku näki sen ohjelman- suunnilleen, että - netti kuuluisuus kestää yhtä kauan kuin banaani.
en halua väittää että se olisi totta, tai että... mutta nyt mun kyllä pitää mennä toiselle foorumille.
meniskö tänne;
http://thecultureclub.wordpress.com
vai tänne (adults only...?);
http://ponyxpress.wordpress.com/
;)
Hei, opetusmallisi on mielenkiintoinen. Se on nähdäkseni eräänlainen sovellutus yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Uuteen tekmiikkaan sovellettuna ja sitä laajasti hyödyntäen se on tosi hienoa rakennelma. Ei se vaan ole juristinpaltuille hyväksi, vaan meille eri aineiden alloilla oppineille. Ajattele esim. historiaa, miten se vosikaan hyötyä moisesta menetelmästäsi ja miten se saattaisi tuoda uusia ajatuksia esille vanhoihin luutuneisiin aivoihimme.
VastaaPoistaKehitettäköön siitä "kemppisen metodi".
AM
Siinä vaihessa, kun Jussi hakee Pimeyden Ydintä baa.. kirjahyllystä, siis kun olen siitä hausta täällä lukemassa, Google Chromeen ilmestyy äkkiä teksti "voi räkä", ja kone ryhtyy päivittelemään jotain versiota - sitten sulkeutuu ja avautuu taas. No, kyllähän tuossa alapalkissa vilkkui mustankeltapuhuva varoitteleva läpyskä, mutta en malttanut Jussia jättää kesken.
VastaaPoistaNykyisessä japanialaisessa englantilaisvalmisteisessa autossani on värikäs näyttöruutu keskellä kojelautaa. Siihen tulee ilmoituksia huollon tarpeesta, bensan vähyydestä, pissapojan tyhjyydestä jne. Voisivathan autotkin olla yhtä kehittyneitä kuin tietokoneet, eli moottoritiellä ohitusta suoritettaessa autoa rupeaisi päivityttämään ja se kysyisi, sammutatko heti, vai vasta neljän minuutin päästä.
"Minua miellyttää suuresti Weschin tarina tutkimuskentiltään Uudesta Guineasta. Kun kukaan ei osaa lukea eikä kirjoittaa, useimmista kasvaa taitavia ihmistuntijoita, ja heimon riidat ratkaistaan etsimällä sovinto eli parannus säröytyneisiin suhteisiin."
VastaaPoistaJohan tuli lupa iloita "vastakaiusta" kun lähes kielitaidottomana muistaa kasvojen perusasenteen ja tilanteen lukutaito tekee hetkistä elämyksiä. Ei siihen oikeasti kenenkään lupaa tarvita - mutta kun blogissa ei voi vilkaisemalla todentaa - käy se näinkin.
Katselin illalla osan äsken Viipurissa kuvaamaani et miten Eeva-Liisa Manner seuralaiset kurkotavat 20-luvulle ja muut kävelee tätä päivää. Kun osaisi tehdä ilmeiden dokumentin - kun niissä on usein esim. pyrkimystä tai torjuntaa aika metkasti. Ja rupeaa naurattamaan että kun se kirjajulkaisu puuttuu ja mielenkiintoa on plakkarissa - että mitä jos...
Mutta yhteisö on niin asennerajoittunut että sanoja on vaikea valita...
Hupskukkuu ... heitän viisaampien postia luukkuun:
Folly of the progressive fairytale
Russia – rich, nationalist and authoritarian – has made a mockery of our leaders' pretensions. The west is no longer in charge
All comments (109)
John Gray
The Guardian,
Tuesday September 9 2008
Kemppinen kirjoitti:
VastaaPoista"”Ei lyhyt ole kenkään ihminen, vaan toinen on pidempi toista…”
...On pituutta varressa jokaisen,
vaikkei aina korkeana loista.
Kas kurkotus miltei on pituutta,
eikä varvastaa voi matalana.
Kuni ihmiset kurkottaa kovin
hepä täyttää Kemppisen blogin.
(anteeksi, Armas Einar Leopold Lönnbohm!)
Meinas unohtua..
VastaaPoistahttp://video.google.com/videoplay?docid=9153709212181510877
Jussille
VastaaPoistaMenenpä hakemaan lasillisen Jack Danielsia.
Höh, juo Chivasia, siinä ei ole haittaavia erogeeneja =)
------------
Kemppiselle sellainen kysymys, että voiko nykyisin luentoja kuvata vaikkapa Nokia n95:llä ja siirtää luennot suoraan reaaliajassa katsottaviksi esmes www.qik.com :iin?
Kenellä on luentojen tekijänoikeudet?
Muutaman taloyhtiön yhtiökokoukset olen tuonne laittanut luvan saatuani. Mummojen on ollut helppo seurata tapahtumia. Vielä kun saisi äänestykset kännykällä suoritettaviksi.
Jussi: Olet oppinut. Ymmärrät paljon miksi blogistanissa ollaan ja miksi se ei ehkä olekaan sitä mitä uskotaan. Miksi suurin "tarve" (tarvehierarkisesti, kaupallisestikin siksi) on rakkaus ja sen irvakuvat tulevat tällä tavalla. En sillä tarkoita, etteikö saisi pornoakin olla: sillä on tietty merkitys käynnnistää myös oikeasti terveet halut. Balanssi on se vaikea; ihan kaikessa. Mutta lapselle, jolle balanssi laitetaan heilumaan alusta alkaen joutuu käyttämään aikaansa sen suhteen jotta voisi ns. alkaa elämänsä. Jos sitä eivät muut aio ymmärtää tämä sama lapsi käyttää lopulta pelkästään siihen aikaansa. Ei ole aikaa oppia mm historian ajanjaksot, ihmiset, nimet, asiat koska on niin kiire oppia ymmärtämään mikä ja kuka heiluttaa tornia koko ajan. Miksi ei saa aloittaa elämänsä ikinä. Mikä ja kuka on oikeutettuja heiluttamaan ja vääristämään ja repimään elämää.
VastaaPoistaJuuri noin; painopiste muuttuu ulkoisesta klitoriksesta sisäiseen emättimeen. Niin myös yhteiskunnassa ilmeisesti: joku on vain se trauma, jota käytetään laukaisijana. Olen siis vastavoima; penis. Hyi hitto mikä metafoora; en sitä olisi oikeastaan halunnut keksiäkään. Mitä nyt sitten keksin.
Hmmm päätäni ei särje, mutta mietin miksi ystäväni joutui pakkohoitoon? Hän ei ole hullu, hän on terävämpi kuin minä mutta häntä on satutettu kymmenen kertaa enemmän ja silti hän on hauska kun tapaa. Jos psykiatrit tulevat toiseen mielipiteeseen, heidät pitää viedä pakkohoitoon. Selvitin lain mukaiset oikeudet eilen (löysin juristin, jolla oli ollut juuri ihan sama tilanne ja hän sanoi, että vain, jos ihminen on toisille tai itselleen suorassa vaarassa voi sitä tehdä) - mutta onko analyysi elämästämme siis vaarallista, että pitää sulkea sisään? Missä menee raja? Kenen ehdoilla elämme? Minun mielestä vaara kulkee siinä, että kävelee ase kädessä tai uhkaa ihmisiä. Jos vain yrittää pärjätä suuren massan kiusatessa, ei voi olla sairas; maailma on sitä.
Miksi Jussi maailma on sairas? Siksi että tieto tekee hulluksi lopulta. Ihminen ei kestä sitä; Hobbes ymmärsi ja taisi itsekin seota. Mutta ystäväni ei ole seonnut, mutta häntä kismettää ja paljon sillä nuttura-jeesustelijat ovat hänen kannoillaan ja vaativat häntä tekemään asioita, mitä hän ei enää voi: ajoivat hänet nurkkaan ja nyt pyytävät sadistisesti häneltä jotain nöyryytyksiä.
Maailma on sairas ja verkottumiset, indoktrinaatiot jne tekevät ihmisestä hullun. Koska kaikilla ei ole tätä kykyä palautua mitä minulla eikä heillä ole kykyä nähdä paradokseja. Niistä mitä kirjoitat topologisesti/univormisesti ymmärrettyjä maailmankuvia.
Olipa hyvä, että on viisautta kirjoitettunakin. MIksi Jussi niitä ei käytetä? Miksi minunlaiset kylähullut (en jumalauta sitä ole, mutta melkein tekivät minusta sen)
joutuvat laukomaan ääneen yksinkertaisia asioita? Siksi, että heidän huumorinsa (Nietzsche) ei olisi sitä ikinä tajunut. Pitää olla humoristinen, myös itseydelle nauramista pitää osata; jotta voi olla vakava.
Näin se käy. Kävin ponillasi; hitto kun rupesi panettamaan vaikka ei ollut kuin naaraita: signaalit meni perille. Ikävää on että mirri on yksin eikä täältä kammaristani pääse kuin kirjoittamaan vaan: pitäisikö avata pornosivu; saanko sitten nuo rumat akat perääni? Jos sanon, että on taidetta. Onkohan se sitten parempi. En tiedä: oikeasti olen aika väsynyt tähän olemiseen; tähän olevinaan olemiseen - ja ystäväni hylkivät, koska niiden mielestä minä olin liian tosikko. Joojoo. Sitä voi myös kääntää aivan toiseen suuntaan; kyse oli siitä, että heitä otti päähän minun seksuaalisuus, jolla on korkea topologinen merkitys/merkki tämän tiukan univormun sisällä. Ja sille en sitten itse voi mitään; kun ei univormutkaan auta.
soonsitsiin - hyvä oli funtsia Jussi, niin minustakin. Mustakin.
"Primitiivinen kulttuuri ajaa yleislääketieteen ja psykiatrian eron umpeen."
VastaaPoistaMitä enemmän olen tutkinut omia uniani, sitä selvemmäksi on käynyt, että keho ja mieli ovat yhtä.
Ruumiin ja sielun väkivaltainen näkeminen niin erillisinä on antiikista meille periytynyt riesa. Ajattelutapa vaikuttaa meissä paljon enemmän kuin yleensä ymmärretään.
Nykypäivänä tätä lääketieteen ja psykiatrian eroa kurovat umpeen psykoanalyysi ja antropologinen lääketiede, vaikka niitä yritetäänkin jatkuvasti vaieta kuoliaaksi. Mutta ainahan totuus herättää torjuntaa.
Ks. esim. Juhani Rekolan kirjoittama "Syöpäsairaus ja elämän todellisuus" (Therapeia-säätiö 2002).
Muistan kun lapsena luin kotona erästä lääkärikirjaa --- sitten silmiini osui ruttoon kuolleen naisen kuva ---- aloin sitä sitten lueskella ja kyllä siellä oli paljon samoja oireita mitä minullakin oli. Sellainen voi järkyttää nuorta mieltä.
VastaaPoistaSamasta teemasta:
Onko olemassa joku nimi sille tyhjälle hetkelle, joka ulottuu pöntöltä noususta siihen, kun muistaa syöneensä edellisenä iltana punajuuria?
Jonkinlainen varhainen betaversio kuolemasta se ainakin on. Alpha asennettiin jo syntymässä.
Lyhyt ja paha sekä pidempi paha. Ihmisellä luonto on hoitanut asiat siihen malliin, että jos jollakulla on toinen jalka esim 3 senttiä lyhempi kuin toinen, niin toinen on vastaavasti 3 senttiä pidempi. Näin se luonto armollisesti kompensoi puutteitamme.
VastaaPoistaEi millään pahalla kirjoittajat, mutta tuo http - alkuisten ylenmääräinen käyttö osoittaa osaltaan, vain osaltaan!, että yhtä kopiointia on ajatustenne kirjo.
VastaaPoistaGaddia selaileva
Ad Barbatus in Spe:
VastaaPoistaOlin kirjoittamaisillani enemmänkin Martti Siirala-vainajasta, mutta Martista ei oikein voi kirjoittaa lyhyesti.
Juhani Rekolan teokset ovat tallessani. Oli viisas mies! Ja slussenin pultsaritkin sanoivat, että jos Jumala ei enää auta, kannattaa vielä kysyä Rekolalta.
ad http-alkuisten ylenmääräinen...
VastaaPoistame miljoona kävijää odotamme innolla räpyläsi lentoa näppiksellä. Toivomme onnen pipanoita silmillemme karvaan mollauksen sijasta... ...vai oliko se asemesta vai asemasta vai sijaan... jään pohtimaan...
Voisivathan autotkin olla yhtä kehittyneitä kuin tietokoneet, eli moottoritiellä ohitusta suoritettaessa autoa rupeaisi päivityttämään ja se kysyisi, sammutatko heti, vai vasta neljän minuutin päästä.
VastaaPoista"Haluatko lisätä öljyä nyt, vai haluatko moottorin leikkaavan kiinni neljän minuutin päästä?"
"Ei lyhyt ole kenkään ihminen, vaan toinen on pidempi toista…"
...On pituutta varressa jokaisen,
vaikkei aina korkeana loista.
Kas kurkotus miltei on pituutta,
eikä varvastaa voi matalana.
..On jalassani sukka,
ja toisessa kengänraja.
Sen siitä saa - kenkä ja varret..
Sieraimesta tuli mieleen...
Mitä tarkoittaa sierata?
Ad Jarmom
VastaaPoistaKyllä mä sitäkin, mutta tossa mainitsemassani on niin mukava savunmaku, että silloin tällöin.
Toisaalta broidi on absinttiyhdistyksen pj ja mä ehkä olen suuntautumassa yhä enemmän siihen suuntaan.
http://www.absintti.com/
http:stä tuli mieleen, että miten mä muuten.....
VastaaPoistamutta kun olen yrittänyt aikaisemmin härnätä - kun on suomentaja paikalla - että joskus enemmänkin kirjoittaisi tuosta Saul Bellowista kun mä oon niin pöljä, että voisin sitten taas lainailla noita ajatuksia, ja leveillä nillä, kun omat harhailee vain navan alla, mutta ei vain ole kirjoittanut.
pitää tyytyä kirjaan....
tämä on suomennettua Mr Sammlerin Planeettaa;
s.123 .....mitä tuo raivokas sanojenkäyttäjä Marx oli saanut aikaan väittäessään, että vallankumoukset tehtiin historiallisissa puvuissa, Cromwellin puritaanit vanhan testamentin profeettojen asussa, vuoden 1789 ranskalaiset roomalaisissa viitoissa, mutta proletariaatti, niin hän sen selitti, vakuutti, tekisi ensimmäisen vallankumouksen, johon ei sisältyisi jäljittelyä. Pelkästä tietämättömyydestä, koska se ei tuntenut malleja, se tekisi jutun yksinkertaisesti ja puhtaasti. Se ei tarvitsisi historiallisen muistin huumausainetta. Hän oli yhtä sekapäinen kuin muutkin, kun oli kysymys aitoudesta, ja vain työväenluokka oli aito. Siten historia pääsisi irti pelkästä runoudesta. Ihmiskunnan elämä puhdistuisi kopioimisesta. Se vapautuisi taiteesta. Ei, ei. Ah ei, ajatteli Sammler.
Onko tämä nyt sitten riittävän aitoa, siinäkin tosin on tuo http
http://www.youtube.com/watch?v=54GNI2K3-ec
Kun katsoo kuvaa, tuo tumma kanto, jonka leikkauspinta on kuin sydän, näyttää miltei kiveltä. Minä googlasin eräitä Chamfortin (Beckettin kääntämiä) säkeitä, kun en muistanut nuoruudestani viimeistä sanaa. Alku meni näin: "How hollow heart and full / of filth thou *" Viimeistä sanaa en kerro, kun se oli ihan väärä. Olen varma, että se on käyty vaihtamassa nuoruuteni jälkeen.
VastaaPoista