"Kulttuurivihkot" on jopa verkossa. Tosin vain viime vuosilta.
Tapio Onnela on liitänyt kommentteihin kirjoitukseeni Derkkula II linkit Matti Rossin haastetteluun, ja vielä erikseen erinomaisen ja itse koetun selostuksen vihreän liikkeen varhaisvaiheesta 1980-luvulta.
Rossin haastattelu löytyy myös Googlella: "Rossi Kulttuurivihkot". Tätä juttua hämmentyneenä lukiessani löysin saman lehden eri numerosta ruotsalaisen Jan Myrdalin haastattelun. Hänkin on mielestään edelleen oikeassa. Toinen tähdentää Stalinia, toiselle Mao on viisauden lähde. Molemmat puheena olevat vanhukset ovat herättäneet huomiota yli-ihmisinä, jotka eivät anna toisten ihmisten tunteiden rajoittaa toimintaansa eivätkä ilmaisuaan.
Kuten näin:
”Keskustelun?” Rossi naurahtaa ironisesti.
”Se on avutonta kommunistijahtia, jossa jahtaajat kärkkyvät palkintoja. On kiinnostava aseurata mitä kukin saa. Suuressa taskussaon paljon jaettavaa.
= = =
Kylävaara-ressukasta voin vain todeta, että jolle on lusikalla annettu,siltä ei voi kauhalla ottaa. Kommunistijahdissa vaaditaan meidän aikanamme enemmän tietoa, taitoa ja tyyliä kuin 1930-luvulla.
Jahtaajien taustapiruista JuttaZilliacus tuo mieleen paroni von Münchhausenin itsestään soivan metsästystorven.Ben Zyskowicz taas on vakiinnuttanut asemansa julkisuudessa hieman infantiilina mutta seksiin menevänä ekshibitionistina, joka kehuu saavansa orgasmin joka kerran kun Sinikka Sokka päästää suustaan taistelulaulun.
Mieleen tulevat sellaiset kirjailijat kuin Brasillach, joka tosiaan ammuttiin Ranskassa toisen maailmansodan jälkeen, sekä Drieu La Rochelle ja Celine Ranskassa ja Norjassa Hamsun, joka lähetti Nobel-palkintonsa lahjaksi ihailemalleen Goebbelsille.
Brasillachin kohtaloon vaikutti kenties se, että hän oli ahkera ilmiantaja.
Matti Rossin ilmiantokirje unkarilaisesta kirjailijasta löytyy Agricola.utu -historiaportaalin keskustelupalstalta.
Kunnioitettakoon mielipiteen vapautta. Mutta se joka kutsuu Neuvostoliittoa fasistiseksi ja imperialistiseksi ei esitä mielipidettä. Väite on valhe missä tahansa ja tässä maassa se on provokaatio.
Kulttuurivihkojen haastattelun mukaan tuosta kirjeestä saa kukin ajatella mitä haluaa.
Kiitos tästä luvasta.
Vuodesta 1918 vuoteen 1944 oli niin sanotulla valkoisella Suomella vihamieliset suhteet Neuvostoliittoon; sen politiikka perustui vihalle, valheille ja avoimille provokaatioille. Vuonna 1941 Suomesta tuli Hitlerin liittolainen. Vuoden 1944 aselepo toi Suomeen demokratian. Siitä lähtien ovat suhteemme Neuvostoliittoon perustuneet ystävyyteen ja keskinäiseen yhteisymmärrykseen mikä on koitunut molemmille maille eduksi. Tietenkään Suomen vanha valkoinen kaarti ei pidä tästä. Se tekee kaikkensa myrkyttääkseen maittemme välisiä suhteita. Mikä tahansa provokaatio kelpaa, porvarillisissa lehdissä julkaistaan mitä uskomattomimpia valheita. Neuvostoliiton halventaminen on jokapäiväistä huvia. Tätä taustaa vasten hra Kissin käytöstä on pidettävä vastuuttomana ja typeränä. Hänen olisi syytä tuntea tämä maa, sen historia ja kansa paremmin, jos hän aikoo kirjoittaa siitä." (1975 - cc. Unkarin suurlähettilälle)
Rossin Stalinin ja Myrdahlin Maon hallituksen siunauksellisuudesta vallitsee eri mielipiteitä. Molemmista on uutta tietoa. Olen silmäillyt esimerkiksi Kemppisiä parin Neuvostoliiton teloitettujen hautausmaan luetteloista. Noita listoja ja hautakiviä on vaikea pitää väärennykseni tai valheita, varsinkin kun tiedot täsmäävät suvun vanhastaan tietämään. Pietarin suomalaisseudulla sosialismia levitettiin työntämällä lapset ja vanhat naiset avantoon. Vankempi väki siirrettiin kaivamaan Stalinin kanavaa työurakoin, joista ei voinut selvitä hengissä. Osa sai junakyydin ilman pilettiä Krasnojarskiin ja Kolymaan. Paluulippua ei annettu, mutta ei sille olisi ollut käyttöäkään.
Minulla on käsityksiä näistä kirjailijoista ja Linkolasta, joka aikoinaan kehotti ampumaan vuorineuvoksia, koska he ovat vastuussa luonnon monimuotoisuuden vaarantamisesta.
Nuo käsitykset eivät kuulu tähän yhteyteen. Olen myös aivan oikeasti tuominnut niin paljon ihmisiä tuomarin viroissani, että olen menettänyt tyystin mielenkiintoni tuohon ikävään tehtävään. En liioin halua setviä sitä, että Rossin mukaan unkarilaiselle ei aiheutunut mitään haitallisia seuraamuksia tuosta kirjeestä, kun taas toisaalta aivan vastakkaistakin tietoa on liikkeellä.
Se ei ole niin kovin tärkeää. Tärkeää on oma-aloitteinen ilmiantaminen.
Kulttuurivihkojen hätkähdyttävä suvaitsevaisuus, jota se siis osoittaa itseään ja omiaan kohtaan, antaa kuitenkin aiheen huomautukseen. Rossi esittää itsensä haastattelussa erittäin sympaattisessa valossa. Hän antaa ymmärtää olevansa mainio ihminen ja ihmeellinen taiteilija.
Kirjailijoita ei kannata uskoa.
Esimerkkejä on lukemattomiin. Taito kirjoittaa hyvin ja vakuuttavasti ei ole yhteydessä esitgettyjen asioiden todenperäisyyteen.
Totuuden kertominen tai merkittävän asian esiin ottaminen ei ennakoi lainkaan sitä, että asianomainen kirjoittaja osaisi esittää asiansa tai perustella sitä.
Tämä on mielestäni aivan triviaali lause. Ihmesatu voi olla paljon parempaa tekstiä kuin uusi tieteellinen artikkeli. Useimmiten onkin.
Kirjailijoilla on kuitenkin taipumus esittäytyä totuudenpuhujina ja vaatia lukijoilta kuuliaisuutta. Tätä kannattaa varoa.
Todellinen suvaitsemattomuus on tällä vuosituhannella noussut nopeasti. Sen pahin edistäjä on liberalismi eli hyvää tarkoittava typeryys. Esimerkiksi Eurooppa hankki ja rahoitti islamilaiset terroristit pääkaupunkeihinsa 1980-luvulta alkaen, ja esimerkiksi Ranska pitää republikaanisen perinteen kulmakivenä sitä, ettei koululaisten, vankien tai ylimalkaan minkään joukon etnistä tai uskonnollista taustaa saa selvittää tai tilastoida. Niinpä kukaan ei tiedä, onko Pariisin seudulle 3 miljoonaa vai 6 miljoonaa islamin yhteisöihin kuuluvaa, ja mikä osa heistä on maassa syntyneitä ja mikä maahan muuttaneita.
Liberaali perinne ja humaani asenne kukoistivat myös 1930-luvulla. Englannin Chamberlain kertoi, että Hitler on suuri herrasmies. Churchill, joka ei ollut herrasmies, ei uskonut.
Oli hyvä että Rossi sai kääntäjänä palkinnon Suomen valtiolta, jota hän ei näytä edelleenkään hyväksyvän.
Näin osoitettiin, ettei palkitsija ole vaipunut samalle tasolle kuin palkittu.
Demokratian suurenmoisuus on äkkiä kerrottu. Nähtävästi pysyvästi sekä vasemmalla että oikealla on 10 prosenttia ihmisiä, jotka ovat valmiita kuristamaan isoäitinsä, jos joku sanoo aatteen vaativan sitä tai kertoo, että jutun teosta voisi myydä voitolla sensaatiolehtiin.
Me 80 prosenttia olemme kokemuksen mukaan valmiita marssimaan jommankumman ääriryhmän tahdissa, tai vuoroon kummankin.
Demokraattiset järjestelmät luovat jarruja tuollaiselle.
Tämän hetken vauraissa teollisuusmaissa paha demokratian vihollinen on poliitikkojen ja kansalaisten huono mittasuhteiden taju ja hyvien asioiden - kuten ympäristön ja terveyden - ympärillä rehottava paranoidinen psykoottisuus.
Luin Onnelan lisäykset. Eivät erottaneet liikettä värikkäästä menneisyydestään. Kun kaikki ovat nyt luonnon puolesta, mitä vihreydestä jäi...
VastaaPoistaPolitiikassa halutaan kaikki meidän aikanamme. Mutta juuri hitaat muutokset ovat merkittäviä. Niitä on vaikea havaita ja mahdottoman tuntuista estää. Lopputulokset aiheuttavat yllättävää rytinää ja paniikkireaktioita.
Poliitikkojen pitäisi osata tehdä hitaita muutoksia - ja hitaita vastaliikkeitä tahtomattomille muutoksille. Mutta se, mikä ei ole silmiinpistävää, ei luo poliittista painetta. Hidasliikkeisyys on ikävystyttävää. Barrikaadeilla on hauskempaa. Helpompi maalata kuin rakentaa.
Kiitos, että tartuit tähän aiheeseen.
VastaaPoistaSuvaitsevaisuus - tulevia tekoja kohtaan vai tehtyjä tekoja kohtaan?
Anteeksiantaminen edellyttää anteeksipyytämistä, ei katumusta.
Teko ja sen seuraukset - sankari ja uhri vaihtavat paikkaa tulkinnasta riippuen.
Sankari elää pelossa menettää, uhri pelossa saavuttaa sankaruuden.
Kansa vaatii verta - ollaanko me teoistamme viime kädessä vastuussa Suomen kansalle.
Historia huutaa uudelleen kirjoittamista aina, siksi sen kirjoittavat ne, jotka huutavat lujemmin.
Järjestelmä ei saa elää verestä, nöyryytyksestä ja - ilmiannosta.
Taide ja teko ovat samaa - ilmiantajan runot ja kissantappajan väitöskirja.
Kaikki taiteilijat ovat rikollisia - kaikki rikolliset eivät ole taiteilijoita?
Ihmisellä on käsityksiä itsestään, kirjailijalla tarinoita.
Valehtelemisesta ansaitsee jälki-istunnon ja menettää jälkiruokansa, valheeseen uskomisesta saa sitä mitä tilaa.
Onpas erikoista tekstiä, mutta tuosta kai ei palkintoa jaettu. Jos oikein muistan samanlaisia kai vasemmistovoittoisessa Suomessa siihen aikaan tuumittiin yleisemminkin.
VastaaPoistaVain itsenäisten kesken voi olla hyviä ja lämpimiä suhteita. Tätä ei kai varsinkaan vasemmalla tajuttu - ainakin oikealla irvittiin idän vaikutuksesta hallituksen kokoonpanoon ja presidenttiehdokkaisiin - liekö pitänyt paikkansa.
Loistava kirjoitus, siihen ei lisättävää.
VastaaPoistaMyönnettäköön ettei HS-keskustelupalsta liene sentään edustava otos nykysuomalaisista, mutta sen Rossi-keskustelun lukeminen antaa aika hiuksianostattavan kuvan ihmisten kyvystä analysoida hyvään, pahaan ja moraaliseen vastuuseen liittyviä kysymyksiä. Suurin osa argumenteista on joko rintamalinjasellaisia (Rossin arvostelu on väärin, koska joku oikeistolainen joskus on tehnyt myös jotain pahaa) tai relativistisia (kenelläkään meistä ei ole oikeutta tuomita Rossia, koska ajamme autoa ja käytämme lapsityövoimalla tuotettuja vaatteita).
Minä kirjoitin tästä eilen tämän päivän julkaistaviin. Tullee ulos, muistaakseni noin kello 10.30
VastaaPoistaMinä tunnen myötätuntoa ja -häpeää herra Rossin puolesta.
Ja se suututtaa minua, sillä en haluaisi tätä taakkaa.
Myötätuntoa on raskasta ja myötänolous vittumaista.
Lisättäköön.
VastaaPoistaOlisiko niin että Matti Rossi yrittää puhdistaa sielunsa samalla tavalla kuin minä, mutta vähemmällä ajattelulla, analyysillä ja itsekritiikillä, yrittää sitten ulkoistaa sen: tietäessään olevansa paha, yrittää olla hyvä siinä?
Liityin kommunistiseen Puolueeseen 60/70 luvun taitteessa, syyni oli luonnonsuojelulliset jutut. Koska käsitin, mielestäni oikein, että kapitalistinen maailma -kyltymättömässä voitonhimossaan - riistää luontoa, siis ihmistä. (Ei minun sen takia tarvitse kääntää takkia että olin väärässä. Sen tekee muut.)
VastaaPoistaIhmiset, nämä Benzyskowitshit... ketkä tahansa, jotka aina ovat oikeassa, eivät käsitä misrtä on kyse. Ei se heidän virheensä ole.
Jumalalta en tiedä mitä muuta pyytäisin kuin että "Lopeta jo vittuilisi. Amen."
Kirjailija ja lehtimies Ros Sus-
VastaaPoistakind jutteli lokak. 2004 erään pre-
dentti Bushin hallinnon korkea-ar-
voisen avustajan ( aide) kanssa.Tä-
mä avustaja oli tod.näk. Karl Rove,
"Bushin aivot" ja yksi tämän tär-
keimmistä neuvonantajista.
The aide said that guys like me
we're in what we call the reality-
based community,which he defined
as people who ' believe that solutions emerge from your judicious study of discernible
reality.That's not the way the
world really works anymore', he
continued.'We're an empire now ,
and when we act we create our own
reality...we're history's actors.'
Näin siis Jenkeissä.On kuitenkin
syytä muistaa,että kiusaus luoda
uusia realiteetteja ja tunkea ne
sitten muiden kurkuista alas vaikka
väkisin syntyy itse kullekin,joka
joko on tai vain luulee olevansa
ylivertaisessa asemassa muihin näh-
den.Demokratia on parhaimmillaan
jonkun sortin kauhun tasapaino -
tilanne,jossa potentiaaliset pedot
jakavat toisilleen palkintoja ja
prenikoita suvaitsevuuden nimissä.
Kun ei voimat riitä muuhunkaan.Mut-
ta hyvä niin.Tämä kaikille uusille
ylioppilaille tiedoksi!
Demokratiaan kuuluu myös mahdol-
lisuus kertoa vitsejä,jotka eivät
kuulu ns. sivistyneeseen diskurs-
siin.Esimerkiksi:
Nuori parlamentin jäsen oli kii-
vaan väittelyn lomassa tullut kut-
suneeksi Winston Churchilliä van-
haksi hanheksi.Päätettiin,että hä-
nen oli mentävä Churchillin maa-
seutuasunnolle Chartwelliin pyytä-
mään tältä anteeksi.Winston istus-
keli vessanpöntöllä,kun hänen mies-
palvelijansa ilmoitti vieraan saa-
puneen.Vessanoven läpi kuultiin
Churchillin sanovan:"Käskekää hänen
odottaa.Voin hoitaa vain yhden pas-
kan kerrallaan!"
Ros Suskind -lainaus löytyy osoit-
teesta www.salon.com artikkelista
"Words in a time of war".
Tämä teollistumisen aikakauden turhauttavin ongelma on juuri tämä oikeisto vasemmisto polarisaatio, jota jokaisen ajattelevan ihmisen tulisi pitää hirvittävänä rappiotilana. Oikeisto-vasemmistoon olemassaolo tekee suurinta tuhoa yksilötasolla, jako on yksilöiden sisässä ja estää kehittymisen. On masentavaa, että ihmisen kyky kommunikaatioon ja toisaalta kyky rehellisyyteen on sillä tasolla, ettei mitään yhteisiä päämääriä saada sovittua, vaan tätä oikeisto-vasemmisto jarru-kaasu energiantuhlausta näyttää jatkuvat ikuisesti.
VastaaPoistaNeuvostoliitosta kuten nykyvenäjästäkään ei voi sanoa mitään kategorista. Neuvostoliitossa asui ihmisiä niin kuin muuallakin ja ihmiset ovat mitä ovat... mutta erojakin on. Toisaalla ihmiset ovat rehellisimpiä, koska heitä pakottavat ankarammat intohimot. Neuvostoliitossa saattoi syntyä hyvin korketasoista taidetta, esimekkinä vaikka Kozintsevin Don Quijote filmatisointi vuodelta 1957. Se että kauheuksia on kiistattomasti tapahtunut ei vielä kerro kaikkea taistelun väkevyydestä ja todellisesta henkisestä elinvoimaisuudesta ja monimuotoisuudesta.
No niin. Mitä vesijohtovedessä on tällä viikolla ollut? Miksi kaikki ajattelevat koko jutusta railakkaasti päin seiniä? Omaksi huvituksekseniko?
VastaaPoistaOngelma ei ole että kirjallisuuspalkintoja annetaan kirjallisuudesta, eikä taitavasta politikoinnista. Ongelma on, miksi valtiovalta ja poliittisesti valveutuneet kansalaiset tuntevat sietämätöntä halua palkita ja rangaista kirjoittajia sillä perusteella, onko heidän käytöksensä ollut muodikasta. Ja siinä pohjattomassa tervahaudassa lilluvat sekä herra Rossi että herra Zyskowicz herttaisesti sulassa sovussa.
Sinne jätänkin heidät lillumaan ja kirjoitan tässä loppuun jutukkeen Mamoru Oshiin elokuvista, joten lämmintä viikonloppua kaikille.
Virtasella on asiasta myös puhuttu, muttei ehkä niin analyyttisesti kuin täällä.
VastaaPoistahttp://vartonen.blogspot.com/2007/05/pidtettv-tavattaessa.html
On muuten hyvä kirja tämä Ammutaanhan hevosiakin. Ja siinä on hauska Peter von Baghin jälkisanakin.
En tajunnut mitään Rossin vastauskesta paperihesarissa. Hänen yrityksensä turvautua ironiaan epäonnistuu, koska ironia toimii vain, jos takana on oikeakin argumentti.
VastaaPoista"Tiedän, ketä haluan paeta, mutta en ketä seurata". Cicero
VastaaPoistaMikä erottaa fasismin ja stalinismin toisistaan?
„Wir wollen das Blut und den Boden wieder zur Grundlage einer Deutschen Agrarpolitik machen“ – Darré: aus der von ihm herausgegebenen Monatsschrift. ( Deutsche Agrapolitik vom Juli 1932)
"Parlamentaarinen ja demokraattinen järjestelmä on askel taaksepäin, bolševikkien yksinvaltaisesti johtama proletariaatin diktatuuri on askel eteenpäin vallankumouksen tiellä". Lenin Trotskille.
Nämä sankarit tarjoilevat päitä vadilla. Sosialismin taakka tuntuu vain olevan raskaampi kantaa, kun tuon Leninin imperialismikäsityksille näyttää edelleen olevan kysyntää.
Sosialismista tulikin mieleen tuo pioneerikapteeni Claude Joseph Rouget de Lisle. Hän raapusteli joskus seuraavaa (suomentajaa en tiedä, mutta mielestäni seuraava kirjaimellinen käännös kuvaa hyvin sosialistisia perinteitä);
"Lähdetään isänmaan toivot,kunnianpäivä on koittanut! Meitä vastaan on nostettu tyrannian verinen lippu. Kuuletteko, kentillä jo julmat laumat mylvivät! Ne käyvät kimppuumme ja leikkaavat kurkun pojiltamme, vaimoiltamme. Aseisiin kansalaiset!Muodostakaa pataljoonat! Marssitaan! Marssitaan! Saastainen veri kostuttakoon peltomme!"
Säkeistön verran Reinin armeijan sotalaulua eli Marseljeesia. Niin se menee.
Koskakohan tulee se päivä, että tuolla SDP:ssä ne punaliput vietäisiin vaikka johonkin museoon Tampereelle ja siitä puolueen nimestä otettaisiin tuo "S" pois.
Vasemmistolaisuus ei enää aikoihin ole merkinnyt mitään. Samanlainen asia, kuin vaikka seuraava Wikipediasta peräisin oleva juttu; Hattupuolue eli hatut vaikutti Ruotsin politiikassa 1730-luvulta vuoteen 1772 asti. Sen pahin kilpailija oli myssypuolue.
Vasemmistolaisuus, sosialismi, modernismi ovat käsitteitä, joiden käytöstä voisi viimein luopua, ainakin siinä merkityksessä missä niitä tänä päivänä useimmiten näkyy käytettävän. (On toki muitakin).
Se ei taida kuitenkaan onnistua, sillä se vaatii ajattelua ja se ei ole helppoa aikana, jona ihmisen tietoisuutta hallitsevat vaikka seuraavan kaltaiset asiat;
Tupakan mukana keuhkoihin kertyy Polonium-210:tä 0,03-0,5 pCi:n verran yhden savukkeen mukana.
Italiassa lääkärit ovat ensimmäisenä maailmassa onnistuneet kantasoluja hyödyntämällä kasvattamaan vaginan. Asiasta kertoi italialainen uutistoimisto ANSA. (No ehkä tuo sentään tuottaa iloa jollekulle)
Dudd ja Ladd kertoivat, että he ovat kartoittaneensa ihmisen perimästä tuhannen geenialueen ja 26 kielen piirteen yhteyttä, 49 eri väestössä eri puolilla maailmaa. He ovat löytäneet vahvan yhteyden tonaalisen kielen ja ASPM- ja microcephalin-geenien uudempien muotojen väliltä. Tutkimuksia jatketaan.
" How horrible, fantastic it is that we should be digging trenches and trying on gas-masks here because of a quarrel in a far away country between people of whom we know nothing. I am myself a man of peace from the depths of my soul." Chamberlain in a September 1938 radio broadcast.
Jukka,
VastaaPoistakiitos tästä kirjoituksesta.
Lotta,
Rossin ilkeä kirjoitus Hesarin yleisönosastossa [Miksi hesari julkaisi sellaista?] sai minut tajuamaan ihan uudella tavalla, miten hirveältä mahtoi tuntua pikkusiskostani kuunnella Rossin poliittista paasausta Ateneumin karsintakurssilaisille 1970-luvun alussa. Mitä ihmettä Rossi sielläkin teki?
Sisareni lähti kotiin kesken karsintakurssin. Sisareni kuoli tammikuussa, joten hän ei voi puhua puolestaan.
Miksihän muuten on "täysin asiaankuulumatonta" viitata B. Zyskowiczin Abram-faijaan, jonka hengen pelasti puna-armeija viimehetkellä avaamalla Treblinkan keskitysleirin portit...
VastaaPoistaTätä, viitettä tähän, taas jonkun suomalaisen korpikommunistin olisi pitänyt oikein anteeksi Beniltä pyydellä.
Miksi ihmeessä?
Logiikkani mukaan kommunistit mahdollistivat tämän elinikäisen katkeruuden vuodatuksen päälleen.
ad Sami
VastaaPoistaTakerrun pikkuseikkaan:
Ei anteeksiantaminen taida vaatia pyyntöä. Eivät ihmiset yleensä edes tiedä hölmöilevänsä. Eikä kaikki mielipaha ole oikeutettua.
Syöt mun kakkupalan - mua harmittaa - pyydät anteeksi. Annan toki. Kakkupala on pieni asia.
Vihanpito ja kosto anteeksipyyntöjen odotuksineen ovat jossain määrin voimien hukkaamista.
Ad Progeclub:
VastaaPoistaVenälöisethän eivät aikoineet tiedottaa lainkaan esim. Auschwitzista.
Britti-historioitsijoista muutama on sanonut, etteivät he nähneet leireissä mitään ihmeellistä tai sitten näkivät sellaisia liikesalaisuuksia, joita ajattelivat itse käyttää.
Stalin ehti laukaista vielä ainakin yhden pahan pogromin.
Rossi on esittänyt erikoisen tiedon - 20 miljoonaa venäläistä kuoli isänmaansa ja meidän ja juutalaisten vapauden vuoksi.
Tämä kiteytys saattaa ontua.
Tai toisaalta: esimerkiksi Kannaksella heitä kyllä kuoli paljon Suomen vapauden vuoksi.
Väinö Linna kertoi että kun hän tuijotti suolampea, hän tajusi suomalaisen psyykeen. Siis tämän mustuuden, pohjattomuuden. Tähän kun lisää vielä yksinäisyyden... a vot.
VastaaPoistamikko l: "kapitalistinen maailma -kyltymättömässä voitonhimossaan - riistää luontoa, siis ihmistä."
VastaaPoistaTämä oli jo kaunista. Eikä kannata muistaa kommunistivaltioiden "ympäristötekoja".
Kommunismi ei riistänyt luontoa ja ihmistä, se tappoi ne. Mutta sitähän te ette silloin 70-luvulla voineet millään tietää.
Matti Järvinen: "ironia toimii vain, jos takana on oikeakin argumentti."
VastaaPoistaAivan. Rossilla ei ollut minkäänlaista argumenttia, joten hän turvautui pelkkään antisemitistiseen rinnastukseen. On uskomatonta, miten alas ihminen voi vajota. Ja on uskomatonta, kuten Anna Amnell totesikin, että Hesari julkaisee kakistelematta tuontasoisen vuodatuksen (tosin sitä ei julkaistu yleisönosastossa, vaan kulttuurisivuilla), kun lehden sensuuri tiedetään muuten varsin tiukaksi.
Toisaalta oli vain hyvä, että kirjoitus julkaistiin, sillä sen viimeistään luulisi osoittavan kaikille, minkä tason ihmisestä on kysymys. Vaikka eihän se osoittanut: Arto Virtasen mielestä rinnastus oli vain "sinänsä hauska oivallus".
Jari Lehtinen: "miksi valtiovalta ja poliittisesti valveutuneet kansalaiset tuntevat sietämätöntä halua palkita ja rangaista kirjoittajia sillä perusteella, onko heidän käytöksensä ollut muodikasta."
Tarkoitatko tosissasi, että tietoisesti tehdyn ilmiannon tuomitsemisessa ei ole mielestäsi kyse mistään muusta kuin siitä, että sellainen käytös ei satu tällä hetkellä olemaan muodikasta?
Taas Yhdysvaltojen pidätyskeskuksia, kuten Kuuban Guantánamo Bayssä tai Aganistanissa sijaitsevassa Bagramin lentotukikohdassa, ei voine verrata noihin 2. maansodan aikaisiin leireihin, mutta ovat kyllä ajatkin toiset.
VastaaPoistaEsimerkiksi teknologia jolla muslimeja kidutetaan musiikilla, sitä on hakana verrata mihinkään muuhun. Mutta Michael Winterbottomin ja Mat Whitecrossin leffassa Tie Guantanamoon tämä kuvattiin hirvittäväksi henkiseksi kidutusmenetelmäksi.
"Sosialisti"
VastaaPoistaMinä vuonna se sosialismi taas lakkasikaan. Siihen saakka sosialismi oli jonkinlainen kattokäsite jollekin, jota siksi haluttiin kutsua. Sosialismille.
Wikipedia; Stalinin valtakaudella Neuvostoliiton turvallisuuselinten vastatoimissa tuomittiin osa vankeuteen ja osa kuolemaan - lähteistä riippuen, 900 000 tuomitusta 100 miljoonaan.... Sitä ei saa unohtaa. Se oli sosialismia. Oli se muutakin, mutta se ei ole oleellista.
Enää sosialismi ei ole kattokäsite. Se on hyödytön siinä mielessä. Se on historiaa.
Uusoikeistolaisuutta sillä ei myöskään torjuta, se on hyödytön siinäkin mielessä. Mutta asia ei ole tällä selvä, sillä johonkin sosialismi vielä kelpaa; Sillä voi puolustella kaikenlaisia laittomuuksia. Antaa niille jopa moraalisia merkityksiä.
Mitä Matti Rossi olisi ilman sosialismia. Mitä kyseinen ilmianto olisi ilman "sosialistista maailmankuvaa". Mitä kyseinen teko merkitsee ilman sosialismin käsitteen sille antamaa "lainsuojaa"?
Siksi Matti Rossi on edelleen sosialisti.
En ymmärrä. Miksi pitäisi olla riemastunut Guantanamosta tai halveksia venäläissotilaiden kärsimyksiä toisessa maailmansodassa, jos tuomitsee kommunismin kaltaisen totalitaristisen hirmuaatteen ja Matti Rossin ilmiannon kaltaisen toiminnan? Mitä tekemistä näillä ylipäätään on keskenään? Venäläiset sotilaat (jotka suinkaan kaikki eivät olleet kommunisteja) tekivät ison osuuden natsien kukistamisessa. Ja sitten heidän valtionsa perusti tilalle toisen perusteiltaan samanlaisen hirmuvallan.
VastaaPoistaYmmärrän Zyskowiczin kannan aivan niin kuin ymmärtäisin vasemmistopoliitikkoa, joka ei haluaisi nähdä valtionpalkintoa annettavan natsi-ilmiantajalle (jos tällaista oikeasti voisi tapahtua Suomessa). Ei tämä ole mikään oikeisto-vasemmisto-kysymys. Oikeasta ja väärästä tässä on kysymys, eikä oikean porukan puolella olemisesta!
Kommunismille ollaan "ikuisesti katkeria", koska toisin kuin natsismi, se ja sen kannattajat eivät ole joutuneet pesemään jälkipyykkiä julkisuudessa ja yhä vähättelevät asiaa.
Matti Rossi vaikuttaa mieheltä, jolla ei ole omaatuntoa. Jos en olisi tullut tähän tulokseen jo aiemmin, "vastine" olisi sinetöinyt johtopäätökseni. Kuvitelkaa, jos Zyskowicz olisikin musta, ja Rossi olisi verrannut häntä jonkin klassikon rasistiseen neekerihahmoon. Näinköhän HS olisi julkaissut vastineen?
"Rossi lähetti 1975 Unkarin kirjailijaliitolle kirjeen, jossa hän kertoi Kissin käyttäneen Suomen-vierailullaan termiä "itäinen fasismi". Näin Kiss rinnasti Neuvostoliiton ja Euroopan fasismin."
VastaaPoistaKamaan... vuosi oli 1975 ja kirjeen vastaanottaja oli paikallinen kirjailijaliitto. Eiköhän siellä osattu laittaa Rossin kirje arvoiselleen paikalle.
Tuskin Unkarin kirjailijaliitto tai ainakaan kaikki sen jäsenet olivat neuvostomielisiä. Olihan Kiss myös sen jäsen.
BTW: Onko kukaan lukenut Péter Nádasia?
käsittelevät etupäässä Unkarin kommunistista kautta.
Erään sukuromaanin loppu
Muistelmien kirja
Mitäs me tänään kauhistelisimme sitä, että hoku oli vuonna 1975 paavillisempi kuin paavi itte?
"Galina Vishnevskaja kertoo, miten hän joutui Bolshoi-teatterissa vaikeuksiin, kun työtoverit laativat hänestä ilmiantokirjeen"
VastaaPoistaTuollainen on tietysti toinen juttu... kirjailijakin voi joutua vaikeuksiin (solzenitsin...) Mutta tuliko Kissille vaikeuksia?
1975 oli joissakin piireissä hyväksyttyä kannella itään.
VastaaPoistaMistä syntyy tuollainen tarve. Tuliko siitä kenellekään hyötyä? Miksi harmitella sitä, että unkarilainen kulttuurin lähettiläs ei kehunut tarpeeksi neukkuja? Pelättiinkö, että isäntä saisi myös kriitikon leiman. Oliko se itsesuojelurefleksi (paheksutaanpa nyt, ettei samaan leiriin katsottaisi kuuluvaksi)? Oliko kokouksessa myötäilty Kissin puheita ja Rossi tahtoi sanoutua sellaisesta irti?
Tähän tarttis nyt sen Kissin selvityksen. Rossin mukaan mitään häiriötä ei Kissille aiheutunut.
VastaaPoistaPitäis löytyä Suomen Kuvalehden arkistoista julkaisemattomana. Olishan hienoa, jos Suomen kuvalehtin NYT julkaisisi nuo aikaisemmin pimentoon jättämänsä selvitykset.
anonyymi: (kemppinen?)
VastaaPoista"Vihanpito ja kosto anteeksipyyntöjen odotuksineen ovat jossain määrin voimien hukkaamista."
Rossin suurin synti vihatrossaajien mielestä on juuri se, ettei hän ole pyytänyt anteeksi ja osoittanut suurta katumusta. Siksi Rossi säilyy otsikoissa.
Venäjän pelko on Suomessa voimakkaampaa kuin koskaan. Minä pelkäsin nuorempana Neuvostoliittoa, niin kuin eteläpohjalainen vaan ikinä voi. Nykyistä suomalaista ilmapiiriä on hieman vaikea ymmärtää, siis tätä hysteriaa lähentelevää. Ovathan asiat kuitenkin aavistuksen muuttuneet, vaikka jännitys säilyy...
Ja minä kasvoin sentään Taisto Huuskosen oppipoikana, laps Suomen.
"Si", se minua itkettääkin. 60-luvulla vain muutama hörhö, anteeksi että sinuttelen itseäni, oli huolestunut luonnosta.
VastaaPoistaSe oli toinen maailma, yritin kuvitella mitä maailma on v. 2000. Ei asioita voi tietää, voi olla vain oikeassa, tai väärässä. Se on sama asia.
Muistan ajatelleeni äitini kohdussa kelluessani että "ei elämä tästä ainakaan parane".
Toistaiseksi totta.
Olen ihmetellyt suomalaisten, miksei myös eurooppalaisten ehkä Saksaa lukuunottamatta, hitautta menneisyyden syntien käsittelemisessä. Afrikassa kaikki tuntuu olevan toisin. Konfliktien ja kansanmurhien jälkeen on nopeassa tahdissa pystytetty totuuskomissioita ja erilaisia rehabilitaatioprojekteja kansainvälisten järjestöjen tuella, Sierra Leonessa, Ruandassa, Etelä-Afrikassa... Täällä istutaan Tiitisen listan päällä ja ollaan hiljaa.
VastaaPoistaKun Churchill kerran mainittiin, niin ehkäpä tätäkin voisi katsella tässä yhteydessä. Siis Youtubesta haulla
VastaaPoistaChurchill Sinews of Peace (Iron Curtain).
http://www.youtube.com/watch?v=jvax5VUvjWQ&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eamericanrhetoric%2Ecom%2Fspeeches%2Fwinstonchurchillsinewsofpeace%2Ehtm
ad järviranta
VastaaPoistaTäytyy korjata: en ole Kemppinen.
Kiitos kuitenkin ylentämisestä ajattelijoiden joukkoon.
Ymmärrän sen että eteläpohjalainen pelkäsi Neukkulaa.
VastaaPoistaKeskipohjanmaalla ei pelätä muuta kuin että taivas putoaa meidän niskaamme.
ad pj
VastaaPoistaeteläpohojanmaalla ei muuten peljätä mitään.
Tiedoksi sinne keskelle ja vähän ylemmä.
likkakaveri sanoo noin.
Mulla meni välillä oikein kylmänväreet selkäpiissä, kun luin Kemppisen juttua. Kun vielä joskus oppisi edes lähelle niin tarkkanäköiseen analyysiin. Aivan huipputekstiä ja juristin elämän kokemusta sopivasti vielä mausteena.
VastaaPoistaToistan mitä kirjoitin Kemppisen blogiin 4.4.2006:
Omassa blogissaan FL, kirjallisuuden optettaja Risto Niemi-Pynttäri kirjoittaa pe 24.3.2006 seuraavaa:
..."Tuon ajan huipentuma ja loppu oli vuonna 1975, kun taistolaisen liikkeen lippurunoilija Matti Rossi ilmiantoi unkarilaisen kirjailijan Denes Kissin neuvostovastaisen mielipiteen esittämisestä. Eilen kirjoittajien tutkijaseminaarissamme Denes Kiss kertoi omalta kannaltaan tuosta ”kenen joukoissa seisot” aikakaudesta. Hän kuvaa tapahtunutta hieman koomisesti. Tapaamisessa suomalaisten kirjailijoiden kanssa aiheeksi oli noussut talvisota. Kiss, yrittäessään saada selvää suomalaisten keskustelusta ja kuullessaan sanan ”fasismi” kysyi että kummasta fasismista oli kyse –mustasta vai punaisesta. Ja siitäkös äläkkä syntyi.
Lentäessään takaisin Budabestiin hän luuli vielä, että kyseessä oli vain intensiivinen keskustelu, eikä hän aavistanutkaan että saman koneen postisäkissä oli Unkarin Kirjailijaliitolle osoitettu ilmianto. Kiss oli syyllistynyt pahimpaan tekoon, mitä kommunistisen maan kirjailija saattaa tehdä; fasismin ja stalinismin rinnastamiseen. Dramaattisiin mittoihin paisunut episodi päättyi aikanaan siihen, että Kekkonen puuttui asioihin, eikä Kiss päinvastaisista huhuista huolimatta tällä kertaa joutunut vankilaan"...
Kuinka monta kirjailijaa/lehtimiestä on tänä aikana, kun tätä pöljää keskustelua käydään, on tapettu?
VastaaPoistaNo, mitäs heistä.
ad toipila
VastaaPoistaMainiota. Perun höpöiset puheeni. Todella ikävä veto - ei edes varmistanut ensin, mitä Kiss oikeastaan tarkoitti - veti vain johtopäätökset ja kirjoitti diplomaatille. huonompi homma mun mielestäni. Olen tällainen yksityisajattelija. Unkarilainen kirjailijaliitto tod näk ja toivottavasti pyyhki peppuaan, mutta diplomaatisto ei. Urkki pelasti mitä osasi. Myrrys tai ei.
Hyvä Kemppinen!
VastaaPoistaRevittäköön viitat farisealaisten päältä, jotta kansa voisi nähdä heidän valheistaan mätää pursuvat polvensa.
Ja Tiitisen lista julkiseksi! Nyt, tässä ja heti. Siinähän olisi ihan kansanliikkeen paikka?
Jukka Kemppinen kirjoitti...
VastaaPoista"Venälöisethän eivät aikoineet tiedottaa lainkaan esim. Auschwitzista.
Britti-historioitsijoista muutama on sanonut, etteivät he nähneet leireissä mitään ihmeellistä tai sitten näkivät sellaisia liikesalaisuuksia, joita ajattelivat itse käyttää."
Niin tiedän, tiedän...
Heidän historiantajullaan tapahtumat peilataan länsimaista tiedotuskulttuuria ja -tapaa vasten.
Britiit ovat voineet jonkin Intian jopa kasvattaa omaansa (mistä se jätti nyt hyötyy).
Mutta Venäjä/NL - siellä ei ole ollut minkäänlaista tiedotuskulttuuria, eikä ole vieläkään.
Miksi tiedottaa? kenelle? miten? näihin ei ole siis ollut valmiita vastauksia, muuta kuin aivan alkeellinen pyrkimys, median alistaminen yksinvaltiaan miellyttäjäksi.
35 kommenttia jostain Rossin kommentista Hesarissa, joten olihan se etsittävä ja luettava. Toivoisinpa, että olisin jättänyt silleen. Olo on kuin kutsuilla, jossa joku on juonut itsensä tainnoksiin ja laskenut alleen. Hävettää, surettaa ja v-taa samaan aikaan. Vanha ukko lienee juonut jo aivonsa pilalle, ei kai tätä muuten voi eikä edes kannata ymmärtää?
VastaaPoistaad mikko l
VastaaPoistaTapetut lehtimiehet ja kirjailijat keskustelun aikana: En tiedä, kerro. Löytyykö jostain lähteitä? Vrt Coalition casualties.
http://icasualties.org/oif/
Ad Omnia:
VastaaPoistaKuten lähdeviittauksista ilmenee, Rossi kirje ei ollut vain Unkarin kirjailijaliitolle, vaan hän lähetti siitä samalla kopion Unkarin suurlähettiläälle.
Mainintojen mukaan asiasta ei aiheutunut seuraamuksia unkarilaiskirjailijalle. Toisten lähteiden mukaan häntä kuulusteltiin seitsemän kuukautta ja hän menetteli oikeutensa julkaista mitään.
Juuri tämä henkilökohtainen julkaisukielto tuo tapaukseen sananvapausnäkökulman.
Veikko Suvanto kysyy minulta: "Tarkoitatko tosissasi, että tietoisesti tehdyn ilmiannon tuomitsemisessa ei ole mielestäsi kyse mistään muusta kuin siitä, että sellainen käytös ei satu tällä hetkellä olemaan muodikasta?"
VastaaPoistaEn. Neljästä syystä: Tuomitseminen nimenomaan on tällä hetkellä muodikasta. Toiseksi maailmassa on ollut muutamia heppuja, jotka ovat onnistuneet sekoittamaan poliittiseen toimintaansa käsityksen jonkinlaisesta moraalisesta oikeammuudesta. Herra Rossi on malliesimerkki heistä. Tälläkö tiellä on hyvä jatkaa? Kolmanneksi epäilen, että jorina 1970-luvusta on saavuttanut ajat sitten niin myyttiset mittasuhteet, että se ei ole historiaa, vaan kaunokirjallisuutta. Tämän jälkeen pystyn entistä huonommin suhtautumaan noihin sukupolviin, jotka ääntä pitävät, ja he vaikuttavat entistä pelottavammilta.
Ja viimeiseksi: elättelen hupsussa mielessäni salaa utopiaa maailmasta, jossa kulttuuri käskee politiikkaa painumaan niin pitkälle kuin pippuri kasvaa ja politiikka tekisi saman vastapalveluksen. En arvannut, että täällä puhuttiinkin ihan muusta.
Maosta muutama sana;
VastaaPoistaPieni punainen kirja on maailman laajalevikkeisin kirja Raamatun jälkeen. Sitä on painettu noin 1,5 miljardia kappaletta.
Mao;
"Vallankumous ei ole päivälliskutsuilla oloa eikä esseen kirjoittamista, taulun maalaamista tai koruompelua; se ei voi olla niin kovin hienostunutta, niin verkkaista ja hienovaraista, niin maltillista, ystävällistä, kohteliasta, hillittyä ja ylevämielistä. Vallankumous on kapinaa, väkivaltaista toimintaa, jolla yksi luokka kukistaa toisen."
Siis;
ei päivälliskutsuja
ei esseitä
ei maalauksia
ei koruompeleita
ei hienostuneisuutta
ei maltillisuutta
ei ystävällisyyttä
ei kohteliaisuutta
ei hillittyä
ei ylevämielistä
sen sijalle kapinaa ja väkivaltaista toimintaa.
Heh,
VastaaPoistaSiinä Myrdalin haastattelussa (kv605) oli eräs kohta jota pitäisi levittää globaalisti.
"Hän on silminnähden huvittunut, kun poimin esimerkin hänen kirjastaan Söndagsmorgon,
jossa hän kertoo nuorena järkyttyneensä
syvästi tajutessaan, etteivät
muut ajattele samalla tavalla
kuin hän itse."
Maailma voisi parantua huomattavasti jos kaikki ymmärtäisivät sen että muut eivät välttämättä ajattele samalla tavalla.
Mitä tulee Rossiin ja viime aikaisiin juttuihin aiheesta, niin tapaus on vähän samanlainen kuin Elina Sanan kirjasta noussut hälinä.
Täysin merkityksettömiä tapauksia suuressa mittakaavassa. Yksi ilmianto tai 8 karkoitettua juutalaista on suorastaan rienausta niitä maita kohtaan, jossa ilmiannot ja kansanmurhat olivat tai ovat todellisuutta. Ilmeisesti Suomessa ei tapahdu kulttuurin alalla tai politiikassa yhtään mitään kun näitä asioita pitää nostaa ykkösaiheeksi. Häpeäisitte te, jotka olette ottaneet kantaa noihin kahteen. Olette samalla tasolla kuin Hymy-lehti muinoin, kun tuo journalismin kukkanen, joka myi tuhansia irtonumeroita lööpillä Virpi Miettinen riisuu elokuvassa.
Valistuneimmat ja itsensä säätyläiseksi lukevat tietenkin kysyvät itseltään seuraavaa:
Kuka tai mikä on Virpi Miettinen?
Miksi Virpi Miettinen riisuu elokuvassa?
Onko tällä asialla mitään merkitystä yhteiskunnallisesti?
Mikä elokuva ja mistä sen saa hankittua?
Miten tämä liittyy Matti Rossiin tai Elina Sanaan?
Vastaus viimeiseen on tietysti että ei mitenkään. Ehkä kysymyssarja antaa kuvan siitä miten hölmö Zyssen aloittama mölinä tässä Rossin tapauksessa on. Sanasta tai siitä onnettomasta "tutkimuksesta" ei onneksi ole kuulunut pitkään aikaan mitään.
Oleellista ei ole se, oliko seurauksia vai ei, vaan ilmianto, sen motiivit, tarkoitus ja se mitä se kertoo ns. ihmisluonnosta.
VastaaPoistaSiis palaanpa vieläkin tähän juttuun. HS keskustelupalstalle eksyin, kun joku kysyi, että olenkos sielläkin sauhuamassa, että en siis, niin, sitten huomasin seuraavan;
VastaaPoista" Kuka kulloinkin niskan päällä
Hannu Marttila / HS-kulttuuri | 28.5.2007 17:32
Mitä muuta Zyskowiczin älämölö oli kuin ilmianto, jonka tarkoitus oli järjestää Suomen parhaalle Shakespearen kääntäjälle valtionkirous 32 vuoden hiljaisen hiillostuksen seuraksi. Kun punaisen fasismin kaatumisesta on kohta kaksi vuosikymmentä, sille jo uskaltaa näyttää hampaitaan. Rohkea teko.
Löytyisiköhän hallituspuolueiden riveistä ja mandaateilta sellaisia arvottomia henkilöitä -- rattijuoppoja, pahoinpitelijöitä, toisten rahoihin sekaantuneita, pankkikriisillä keinotelleita -- joiden tekoja Z. voisi seuraavaksi moralisoida. Ja ainahan voisi verestää vanhoja silmiään ja kertoa Teiniliiton ja sen rahojen viimeisistä vaiheista."
HS-kulttuuritoimituksen virallinen linja; oppositiossa oikeisto hallituksen kulttuuripolitiikkaa, oikeistoradikalismia ja
" suurpääomaa"
( kuten esimerkiksi Sanoma-WSOY) vastaan. "Tavalla tai toisella syrjäytyneiden puolella-HS"
Ei kovin uskottava visio. Kaveria ei p e t e t ä, siitähän tässäkin on kyse, siis toimituksen kaverista, mutta
who cares.
(nythän se reipas lehden kulttuuritoimitus - kun on kerran niin omistautunut tähän(kin) asiaan - voisi lähettää reportterin asialle sinne Unkariin ja ottaa selvää, että kuinkas siinä oikein kävikään.)
Shakespearea ovat suomentaneet ainakin, Kaarlo Slöör-Santala,Paavo Cajander,Aale Tynni,Yrjö Jylhä,Eeva-Liisa Manner,Lauri Sipari,Veijo Meri ja sitten herra Rossi. Ehkä on muitakin....
Runoista kai vain sonetit on suomennettu.Hamlet on käännetty viidesti.Macbeth neljästi,Kesäyön uni ja Kuningas Lear kolmesti. Siitä voi ainakin päätellä, että aivan Matti Rossin varassa tässä(kään) ei ole oltu. Onkos tuo Pericles suomennettu?
PERICLES.
O Helicanus, strike me, honour'd sir;
Give me a gash, put me to present pain,
Lest this great sea of joys rushing upon me
O'erbear the shores of my mortality,
And drown me with their sweetness. O, come hither,
Thou that beget'st him that did thee beget;
Thou that wast born at sea, buried at Tharsus,
And found at sea again! O Helicanus,
Down on thy knees, thank the holy gods as loud
As thunder threatens us. This is Marina.
What was thy mother's name? Tell me but that,
For truth can never be confirm'd enough,
Though doubts did ever sleep.
Tämän päivän lehdessä oli pieni juttu, miten nykyinen ulkoministerimme oli aikoinaan raportoinut mm.Zyssestä Moskovan etäpäätteelle.
VastaaPoistaad gyggelyygel
VastaaPoistaTuopa olikin mainiota. Kaikille niille, joiden sanailusta ei pidä voi siis sanoa: hävetkää. Seuraavaksi: menkää nurkkaan, hoitoon, vankilaan tai kaasukammioon. Hmmm...
mikään mainituista lääkkeistä ei kylläkään tehoa. Avoin keskustelu voi auttaa.
Linkit Agricolan julkaisemaan Tiedonantajassa 1975 ilmestyneeseen alkuperäiseen Rossin kirjeeseen, Rossin Kulttuurivihkojen haastatteluun, sekä Suomen Kuvalehden julkaisemaan Kissin vuonna 1997 kirjoittamaan selostukseen tapahtumasta löytyvät Agricola-Suomen historiaverkon uutis- ja keskustelufoorumilta säikeestä:
VastaaPoistaMatti Rossin ilmiantokirje Unkarin kirjailijaliitolle 1975
Ad Anonyymi
VastaaPoista"Kaikille niille, joiden sanailusta ei pidä voi siis sanoa: hävetkää. .."
Vaikka tosi asiassa, jos immeisellä on häpyrensseli, kuten siitä sukuni mailla sanottiin, se osaa hävetä tarvittaessa
- jossei miehellä (man) taas ole kykyä hävetä, ei se neuvomalla, ns. vittuilunvoimalla kehity.
Päinvastoin.
'Brasillachin kohtaloon vaikutti kenties se, että hän oli ahkera ilmiantaja.'
VastaaPoistaMuistan lukeneeni, että yhteistoiminnassa mukana olleiden ja heti sodan lopussa kiinni jääneiden kirjailijoiden karu kohtalo johtui siitä, että he olivat dokumentoineet maanpetoksensa kirjoituksiinsa. Todistusaineisto oli helposti saatavilla, riittävä ja kiistaton, heidät voitiin todeta syylliseksi ja tuomita saman tien. Hankalammin todistettavia tapauksia tuomittiin myöhemmin, kun oli ehditty rauhoittua.
'Rossi on esittänyt erikoisen tiedon - 20 miljoonaa venäläistä kuoli isänmaansa ja meidän ja juutalaisten vapauden vuoksi.'
Neuvostohistoriankirjoitus kuvasi Toisen maailmansodan ilman juutalaisia, he olivat ainoa neuvostokansa, jonka roolia ei saanut kuvata tai mainita. He leimautuivat sitten 'Tashkentin partisaaneiksi', etappisioiksi. (Mikä ei tietenkään vastannut todellisuutta, jos joku ei ymmärrä sanomattakin.)
ad progeclub
VastaaPoistaNyt päästiin asiaan. Vlun syvimpään olemukseen. Koen mm. typerät neuvot sellaisena ja mielelläni vastaan hiukan kirpeästi. Tämä ei kylläkään tee minua sosiaalisesti suositummaksi, mutta säästää typeriltä neuvoilta. Ystäviäkin on. Eivät anna typeriä neuvoja ja toivon osaavani olla antamatta niitä heille.
Häpeää osaan kyllä tuntea. On kausia, jolloin olen siinä kovasti kyvykäs. Häpeä liittyy typeryydestä pois oppimiseen. Sopivan kirpeät sanat voivat edesauttaa sitä. Valitettavasti vaihtelee kovin, mikä milloinkin on kenenkin mielestä typerää. Juttu, josta olen juuri oppinut pois saattaa seuraavassa hetkessä olla in. Ota siitä sitten selvä.
Deadliest joke of all
VastaaPoista